ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
29.06.2017 Справа № 12/5009/1801/11
Кредитори – 1.Приватне акціонерне товариство “Український графіт”, 69600, м.Запоріжжя, Північне шосе, 20;
2. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Запоріжжі, 69001, м.Запоріжжя, бул.Шевченка, 23;
3. Товариство з обмеженою відповідальністю “Південспецбуд”, 69002, м.Запоріжжя, пер. Вологодський, 30;
4. Центральне об’єднане управління Пенсійного фонду України м.Запоріжжя, 69057, м.Запоріжжя, вул. Гагаріна, 2-Б;
5. Товариство з обмеженою відповідальністю “Торговий дім “Вуглекомпозит”, 69009, м.Запоріжжя, вул. Лізи Чайкіної, 64/43;
6. Публічне акціонерне товариство “Запоріжжяобленерго”, 69035, м.Запоріжжя, вул.Сталеварів, 14;
7. Відкрите акціонерне товариство “Мотор Січ”, 6906, м. Запоріжжя, пр.Моторобудівників, 15;
8. Приватне підприємство “Промто Плюс”, 69057, м. Запоріжжя, пр.Соборний, 158-Б;
9. ОСОБА_1, 69600, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, 17/13;
10. ОСОБА_2, 69104, м. Запоріжжя, вул. Малиновського, 16/107;
11. ОСОБА_3, 69123, м. Запоріжжя, вул. 14 Жовтня, 9/210;
12. ОСОБА_4, 69096, м. Запоріжжя, вул. Маршала Чуйкова, 24/246;
13. ОСОБА_5, 69000, м. Запоріжжя, вул. Гагаріна, 5/6;
14. Запорізька об’єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Запорізькій області, 69001, м.Запоріжжя, вул. Перемоги, 14
Банкрут – Відкрите акціонерне товариство “Вуглецевий композит”, 69600, м.Запоріжжя, Північне шосе, 31-А, МСП-982; код за ЄДРПОУ 24516317
Банк, здійснюючий розрахунково-касове обслуговування боржника – Запорізька філія ПУМБ, м. Запоріжжя
Ліквідатор – арбітражний керуючий ОСОБА_6
За участю прокуратури Запорізької області
про банкрутство
Суддя Ніколаєнко Р.А.
Представники сторін та учасників судового процесу:
від кредитора – 1 - ОСОБА_7 (дов.№ 128/16 від 10.05.2017)
від кредитора – 6 - ОСОБА_8 (дов.№ 295 від 16.03.2017)
від кредиторів 2 - 5, 7-14 – не з’явилися
від банкрута – ліквідатор арбітражний керуючий ОСОБА_6
від РВ ФДМУ - ОСОБА_9 (дов. № 22/349 від 19.06.17), ОСОБА_10 (дов.№ 22/771 від 30.11.2016)
від прокуратури Запорізької області – ОСОБА_11 (посв.№ 035881 від 05.10.2015)
від ГТУЮ у Запорізькій області – ОСОБА_12 (дов.№ 13-18/276 від 17.01.2017)
ВСТАНОВЛЕНО:
Постановою господарського суду Запорізької області від 27.02.2013 у справі № 12/5009/1801/11 ВАТ «Вуглецевий композит» визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого ОСОБА_6
Наразі ліквідаційна процедура триває.
Від ліквідатора надійшла скарга (вих.№ 3/04 від 13.04.2017) щодо дій (бездіяльності) регіонального відділення Фонду державного майна по Запорізькій області, яку ухвалою від 10.05.2017 було призначено до розгляду в судовому засіданні на 01.06.2017.
Ухвалою від 01.06.2017 розгляд скарги разом з відкладенням розгляду звіту ліквідатора про хід ліквідаційної процедури відкладався до 20.06.2017, до 29.06.2017.
Оскаржуючи дії (бездіяльність) регіонального відділення Фонду державного майна по Запорізькій області ліквідатор просив:
1.Визнати незаконними дії регіонального відділення ФДМУ по Запорізькій області
щодо відмови підписати направлені листом ліквідатора ВАТ «Вуглецевий композит» від
09.03.2017 №10 Акти приймання-передачі державного майна;
2.Визнати незаконними дії регіонального відділення ФДМУ по Запорізькій області
щодо заявлення вимог, викладених у листах від 21.12.2016 №11-11-07029, від 24.03.2017
№11-22-01638, щодо підписання ВАТ «Вуглецевий композит» Договору про безоплатне
зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони);
3.Зобов'язати регіональне відділення Фонду державного майна України по Запорізькій
області в місячний строк з дати постановлення судом остаточної ухвали за цією скаргою
підписати Акти приймання-передачі державного майна, направлені листом ліквідатора ВАТ
«Вуглецевий композит» № 10 від 09.03.2017, та повернути боржникові один примірник
вказаного акту.
З поданням клопотання вих.№ВК/16/06 від 16.06.2017 ліквідатор просив залишити без розгляду вимоги щодо визнання незаконними дії регіонального відділення ФДМУ по Запорізькій області щодо заявлення вимог, викладених у листах від 21.12.2016 №11-11-07029, від24.03.2017№11-22-01638, щодо підписання ВАТ «Вуглецевий композит» Договору про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони).
Клопотання судом було прийнято та задоволено, що відображено в ухвалі від 20.06.2017.
Вимоги скарги за порядковими номерами 1 та 3 ліквідатор підтримує.
ГТУЮ у Запорізькій області також надані пояснення від 31.05.2017 по суті скарги ліквідатора, згідно з якими управління вважає скаргу обґрунтованою, виходячи з норм Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого наказом Фонду Державного майна України за №678 від 15.05.2012 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 11.06.2012 за №935/21247. Підсумовуючи, управління зазначає, що регіональне відділення ФДМУ відповідно до покладених на нього завдань та в межах повноважень, делегованих Фондом Державного майна України підписує акти приймання передачі державного майна, у тому числі акцій (часток, паїв), у процесі утворення господарських товариств та приймає рішення про подальше використання державного майна (крім матеріальних носіїв секретної інформації), що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації (пункт 5.1 Положення про регіональне відділення). Наголошуючи, що власником спірних державних захисних споруд цивільного захисту є саме держава Україна в особі РВ ФДМУ по Запорізькій області, Головне територіальне управління юстиції у Запорізькій області просить суд скаргу ліквідатора ВАТ «Вуглецевий композит» арбітражного керуючого ОСОБА_6 на дії (бездіяльність) регіонального відділення ФДМУ по Запорізькій області задовольнити в повному обсязі.
Також обґрунтованою вважає скаргу ініціюючий кредитор, надав про це письмову позицію від 23.05.2017, де, крім іншого, зазначив, що у віданні банкрута має залишитися лише те майно, яке входить до складу ліквідаційної маси. Пояснив, що враховуючи відсутність господарської діяльності банкрута та, відповідно, обігових коштів, утримання майна, що не підлягає реалізації, є додатковим тягарем для підприємства-банкрута. Крім того, зауважив, що у разі продажу майна підприємства-банкрута як цілісного майнового комплексу невирішення питання щодо майна, яке залишилось на його балансі, однак не підлягає продажу, може в цілому негативно вплинути на інвестиційну привабливість об'єкта продажу. Підсумовує, що з моменту визнання ВАТ «Вуглекомпозит» банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, у останнього відсутні правові підстави для безоплатного збереження чужого майна, а рішення про подальше використання державного майна, яке має бути прийнято суб'єктом управління таким майном відповідно до ч. 9 ст. 42 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», має передбачати фактичне вибуття (передачу) державного майна з балансу банкрута, та припинення обов'язку банкрута опікуватися цим майном.
РВ ФДМУ по Запорізькій області надало відзив на скаргу вих.№ 10-22-03122 від 14.06.2017 із запереченнями на поставлені у скарзі вимоги. У відзиві наголошується, що до компетенції регіонального відділення не відноситься питання використання та утримання захисних споруд, які перебувають на балансі підприємств, визнаних банкрутом, а тому твердження ліквідатора про протиправні дії регіонального відділення, що полягають у відмові утримувати майно, яке належить йому на праві власності, є безпідставними. Натомість, відповідальність за збереження державного майна, яке перебуває на балансі господарських товариств, несуть ці товариства і в даному випадку балансоутримувачем являється ВАТ «Вуглекомпозит». Також РВ ФДМУ по Запорізькій області зазначило, що в межах наданих повноважень ним визначено спосіб управління державним майном, а саме – передати майно господарському товариству на умовах безоплатного зберігання і регіональним відділенням вживалися і наразі вживаються всі можливі заходи до вирішення питання щодо подальшого використання захисної споруди, зокрема було направлено відповідне звернення до Запорізької міської ради – органу уповноваженому згідно з вимогами Кодексу цивільного захисту населення та Постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 «Про деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту» приймати рішення щодо подальшого використання захисних споруд у разі банкрутства балансоутримувачів. Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 42 від 25.05.2016 «Про внесення пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди цивільного захисту № 28098 (сховище інв.№ 1011502/1) та дизель-генератора ДГМА-25/3 (інв.№ 1120503), що розташовані по вул.Північне шосе, 31а, м.Запоріжжя, які є об’єктами права державної власності та перебувають в господарському віданні Відкритого акціонерного товариства «Вуглекомпозит» і до його реалізації балансоутримувач захисної споруди ВАТ «Вуглекомпозит» в особі ліквідатора ОСОБА_6 несе повну відповідальність за її утримання та збереження, а тому вимагати регіональному відділенню прийняти майно за актами приймання-передачі ліквідатор не вправі.
На засідання 20.06.2017 регіональним відділенням ФДМУ по Запорізькій області надані пояснення вих..№ 10-22-03218, згідно з якими за результатами розгляду наданого ліквідатором на погодження переліку ліквідаційної маси банкрута регіональним відділенням надано висновок про відмову у погодженні переліку ліквідаційної маси ВАТ «Вуглекомпозит».
Наданими письмовими поясненнями вих..№ 10-22-03353 від 29.06.2017 регіональним відділенням ФДМУ по Запорізькій області повідомлено, що станом на 29.06.2017 доопрацьованого переліку ліквідаційної маси ВАТ «Вуглецевий композит» ліквідатором на розгляд до відділення не надано.
Ліквідатором це не заперечене.
Засідання зафіксовані аудиозаписом за допомогою програмно-апаратного комплексу «Оберіг».
Вивчивши матеріали справи та вислухавши присутніх в судовому засіданні, суд дійшов висновку, що скарга ліквідатора щодо дій (бездіяльності) РВ ФДМУ по Запорізькій області задоволенню не підлягає з огляду на наступні обставини.
Згідно з ч.8 ст. 42 ст. Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі – Закон «Про відновлення платоспроможності…») майно, щодо якого боржник є користувачем, балансоутримувачем або зберігачем, повертається його власнику відповідно до закону або договору.
В процесі приватизації ВАТ «Вуглецевий композит» до його статутного капіталу не увійшло та залишилось на балансі державне майно – об’єкт цивільного захисту, а саме: бомбосховище вбудоване (інв. №1011502/1, обліковий № 28098) з дизель-генератором ДГМА-25/3 (інв. № 1120503).
Посилаючись на ч.8 ст.42 Закону «Про відновлення платоспроможності…» ліквідатор направив до органу управління державним майном – регіонального відділення ФДМУ по Запорізькій області листа від 09.03.2017 № 10 «Щодо подальшого використання державного бомбосховища, яке знаходиться на балансі банкрута» з проханням підписати примірник акту приймання-передачі державного майна цивільного захисту. До листа додав підписаний ним з боку ВАТ «Вуглецевий композит» примірник акту приймання-передачі вказаного державного майна.
Акт приймання-передачі регіональним відділенням ФДМУ по Запорізькій області не підписано, чим і спричинено подання ліквідатором скарги щодо таких дій (бездіяльності) – відмови у підписанні акту.
У відповідності до ч.9 ст.42 Закону «Про відновлення платоспроможності…» визначено, що державне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута, не включається до складу ліквідаційної маси. Суб’єкт управління таким майном з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у встановлений частиною першою статті 37 цього Закону строк (дванадцять місяців) приймає рішення про подальше використання цього майна.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 «ОСОБА_6 питання використання захисних споруд цивільного захисту», яка набрала чинності 24.03.2017, крім іншого, затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку.
П.14 згаданого Порядку встановлено, що у разі банкрутства (ліквідації) балансоутримувача захисних споруд державної та комунальної форми власності, а також виявлення безхазяйних захисних споруд органи місцевого самоврядування за погодженням з місцевими держадміністраціями, а також центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають захисні споруди державної форми власності, приймають рішення про їх подальше використання.
За приписами ч.12 ст.96 Закону «Про відновлення платоспроможності…» плани санації, мирові угоди та переліки ліквідаційних мас та зміни і доповнення до них у справах про банкрутство державних підприємств або підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків, підлягають погодженню з органом, уповноваженим управляти державним майном. У разі відсутності такого погодження план санації та мирова угода затвердженню господарським судом не підлягають, а включене до переліку ліквідаційної маси майно банкрута не може бути реалізованим.
Наказом Фонду державного майна України від 01.11.2016 № 1991, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.11.2016 за № 1519/29649 (набрав чинності 06.01.2017), затверджено Порядок погодження планів санації, мирових угод і переліків ліквідаційних мас.
Вказаним Порядком (розділ VІІ) встановлено, що ліквідатор банкрута для отримання висновку щодо погодження переліку ліквідаційної маси письмово звертається до державного органу приватизації. До письмового звернення про погодження переліку ліквідаційної маси додається перелік ліквідаційної маси, прошитий, пронумерований та підписаний ліквідатором і скріплений печаткою (за наявності).
Також до письмового звернення має бути додано перелік майна, яке обліковувалося на балансі банкрута, але не включено до переліку ліквідаційної маси (із зазначенням назви, залишкової вартості, інвентарного номера, місцерозташування такого майна та підстав невключення до складу ліквідаційної маси разом з відповідними підтвердними документами), підписаний ліквідатором; перелік державного майна, яке в процесі приватизації (корпоратизації) не увійшло до статутного капіталу товариства, але залишилося на його балансі (перелік об’єктів, їхня вартість, прийняті рішення щодо подальшого використання), за підписом керівника суб’єкта управління таким майном.
Таким чином, вирішення питання щодо передачі державного майна, що залишилося на балансі підприємства-банкрута та не увійшло до статутного фонду під час приватизації, пов’язано з погодженням органом управління цим майном переліку ліквідаційної маси.
Разом з тим, на цей час перелік ліквідаційної маси ВАТ «Вуглецевий композит» органом управління державним майном не погоджено.
На чергове звернення ліквідатора з цього питання, за результатами розгляду поданих ліквідатором з листом вих.№ 41 від 14.06.2017 документів регіональним відділенням ФДМУ по Запорізькій області листом вих.№ 11-11-03207 від 19.06.2017 «Про надання висновку щодо переліку ліквідаційної маси» надано висновок про відмову у погодженні переліку ліквідаційної маси ВАТ «Вуглецевий композит» в зв’язку з виявленими недоліками.
Відтак, слід визнати, що виходячи з приведених вище положень законодавства у їх сукупності, на сьогодні поставлення на вирішення зазначених у скарзі питань у будь-якому разі є передчасним.
За таких обставин, в задоволенні скарги ліквідатора щодо дій (бездіяльності) РВ ФДМУ по Запорізькій області відмовляється.
У судовому засіданні 29.06.2017 ліквідатор надав суду інформацію про подальший хід ліквідаційної процедури, вжиття ним заходів по усуненню вказаних РВ ФДМУ недоліків для скорішого погодження переліку ліквідаційної маси ВАТ «Вуглецевий композит».
Розгляд звіту ліквідатора про хід ліквідаційної процедури відкладається в зв’язку з триванням заходів у ліквідаційній процедурі, зокрема щодо погодження ліквідаційної маси органом управління державним майном.
На підставі викладеного, керуючись п.1-1 розд.Х, ст. ст. 2, 40, 42, 96 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» в редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VІ, ст.ст.4-1, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В :
Скаргу ліквідатора арбітражного керуючого ОСОБА_6 на дії (бездіяльність) регіонального відділення ФДМУ по Запорізькій області відхилити.
Розгляд звіту ліквідатора про хід ліквідаційної процедури відкласти до 11.10.2017 о 10.30.
Засідання відбудеться в приміщенні господарського суду Запорізької області за адресою: 69001 , м. Запоріжжя, вул.Гетьманська, 4, корп.2 (к.216).
Зобов’язати надати:
ліквідатора - інформацію про вжиті після 29.06.2017 заходи по погодженню переліку ліквідаційної маси з РВ ФДМУ, інші заходи у ліквідаційній процедурі;
кредиторів – надати довідку про заборгованість, про погашення вимог під час здійснення ліквідаційної процедури;
РВ ФДМУ по Запорізькій області – інформацію про погодження переліку ліквідаційної маси боржника на дату судового засідання.
Явку представників кредиторів, боржника, РВ ФДМУ по Запорізькій області, ліквідатора, ГТУЮ у Запорізькій області, прокурора визнати обов’язковою.
Копії ухвали надіслати боржнику, кредиторам, прокурору, РВ ФДМУ по Запорізькій області, ліквідатору, ГТУЮ у Запорізькій області.
Суддя Р.А.Ніколаєнко