П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 802/1463/18-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Дмитришена Р.М.
Суддя-доповідач - Сапальова Т.В.
16 жовтня 2019 року
м . Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сапальової Т.В.
суддів: Залімського І. Г. Мацького Є.М. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Сапальової Т.В.,
позивача : ОСОБА_1 .П ОСОБА_2 ,
позивача: ОСОБА_3 ,
представника позивача: ОСОБА_4 ,
представника позивача: ОСОБА_5 ,
представника відповідача: ОСОБА_6 ,
представника відповідача: Свистун О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_7 , ОСОБА_3 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 до Жмеринської міської ради Вінницької області, секретаря Жмеринської міської ради Світлака Юрія Степановича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_9 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Жмеринської міської ради першого заступника міського голови Білоуса Анатолія Віталійовича про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В :
в травні 2018 року ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 звернулися до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Жмеринської міської ради Вінницької області, секретаря Жмеринської міської ради Світлака Юрія Степановича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_9 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Жмеринської міської ради першого заступника міського голови Білоуса Анатолія Віталійовича про визнання протиправними дій секретаря Жмеринської міської ради Світлака Юрія Степановича щодо незаконного зібрання та проведення сесії Жмеринської міської ради, що відбулася 22 травня 2018 року; визнання незаконним та скасування рішення Жмеринської міської ради від 22.05.2018 року № 546 «Про дострокове припинення повноважень міського голови Кушніра А.П.»; визнання незаконним та скасування рішення Жмеринської міської ради від 22.05.2018 року № 545 «Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради»; визнання незаконним та скасування розпорядження секретаря Жмеринської міської ради від 22.05.2018 року №63-рк «Про звільнення ОСОБА_7 ».
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивачі подали апеляційну скаргу, в якій просять його скасувати та задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування апеляційної скарги позивачі зазначають наступне:
1) у секретаря міської ради відсутні повноваження видавати розпорядження про скликання сесії міської ради;
2) повноваження скликати позачергову сесію у виняткових випадках має право виключно міський голова. При цьому невідкладність заслуховування звітів заступників міського голови в депутатській ініціативі від 18.05.2018 не була обґрунтована;
3) секретар не має права на власний розсуд визначати обґрунтованість та законність рішення міського голови про відмову у скликанні позачергової сесії міської ради;
4) відповідачами порушено порядок оприлюднення рішення про скликання позачергової сесії;
5) питання щодо розпуску виконкому та дострокового припинення повноважень міського голови не ставилися при ініціюванні питання щодо скликання позачергової сесії міської ради, тому безпідставно були включені до порядку денного;
6) припинення повноважень заступників міського голови можливе лише за пропозицією міського голови;
7) рішення про дострокове припинення повноважень міського голови прийнято без попереднього обговорення та без обґрунтування встановлених законом підстав;
8) територіальна громада не залучалась до обговорення питання дострокового припинення повноважень міського голови, не проводилися громадські слухання.
Жмеринська міська рада у відзиві на апеляційну скаргу заперечила проти її доводів і зазначила, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Відзиви інших учасників справи на апеляційну скаргу на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду не надходили, що відповідно до ч.4 ст.304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року апеляційне провадження у справі за апеляційною скаргою ОСОБА_8 закрито; провадження у справі закрито в частині позовних вимог ОСОБА_8 ; рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року визнано нечинним в частині позовних вимог ОСОБА_8 .
Позивачі та їх представники в судовому засіданні підтримали вимоги апеляційної скарги та просили її задовольнити.
Представники відповідача – Жмеринської міської ради в судовому засіданні заперечили проти доводів апеляційної скарги, у зв`язку з чим просили залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Інші учасники справи повноважних представників в судове засідання не направили, хоча повідомлялися про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції – без змін, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 25 жовтня 2015 року відбулися чергові вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. За результатами підрахунку голосів ОСОБА_7 отримав 69,50 відсотків голосів від загальної кількості виборців.
05.11.2015 постановою №62 Жмеринської міської виборчої комісії у Вінницькій області зареєстровано Кушніра А.П. міським головою м. Жмеринки.
09.11.2015 постановою №65 Жмеринської міської виборчої комісії у Вінницькій області зареєстровано депутатів Жмеринської міської ради у кількості 34 обраних депутатів.
12 листопада 2015 року рішенням №1 першої сесії Жмеринської міської ради 7 скликання «Про результати виборів міського голови та депутатів Жмеринської міської ради Вінницької області» прийнято до відома інформацію Жмеринської міської виборчої комісії у Вінницькій області про результати виборів Жмеринського міського голови та про результати виборів депутатів Жмеринської міської ради від 12.11.2015.
18 листопада 2016 року рішенням 14 сесії Жмеринської міської ради 7 скликання №237 «Про затвердження заступника міського голови та керуючого справами виконавчого комітету» за пропозицією міського голови на посаду заступника міського голови затверджено Тимуня Костянтина Івановича.
21.11.2016 розпорядженням міського голови №143-рк прийнято ОСОБА_3 на посаду заступника міського голови з 22.11.2016 з посадовим окладом згідно штатного розпису.
21 травня 2018 року на ім`я міського голови ОСОБА_7 та секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_10 надійшла письмова депутатська ініціатива за підписами 17 депутатів Жмеринської міської ради від 18.05.2018 щодо скликання позачергової сесії на підставі статті 11 Регламенту Жмеринської міської ради, яка має відбутись 22 травня 2018 у залі засідань міської ради з початком о 10:00 годині.
Зазначено про необхідність включити до порядку денного невідкладні питання, зокрема:
Про звіт першого заступника міського голови Фурмана О.Б.
Про звіт заступника міського голови Тимуня К.І.
За результатами розгляду депутатської ініціативи від 18.05.2018 року міський голова направив письмову відповідь від 21.05.2018, згідно з якою розпорядженням міського голови від 17 травня 2018 року №91-р "Про скликання чергової 38 сесії міської ради 7 скликання" вже скликано чергову сесію на 14 червня 2018 року о 10:00 годині. На розгляд сесії винесено 8 питань та інші питання, запрошено депутатів обласної ради, членів виконавчого комітету, начальників управлінь та відділів міської ради, виконкому, засоби масової інформації.
Крім того, у листі зазначено, що всупереч ч. 3 ст. 11 Регламенту не надано обґрунтування щодо необхідності скликання позачергової сесії, не вбачається законних підстав для скликання позачергової сесії. Запропоновані до розгляду питання за потреби можуть бути включені в порядок денний чергової 38 сесії міської ради 7 скликання, яка відбудеться 14 червня 2018 о 10-00 годині.
Вказана відповідь направлена на адреси депутатів 21.05.2018, що підтверджується копією реєстру щодо відправлених листів рекомендованим листом №289.
Вважаючи відмову міського голови щодо скликання позачергової сесії Жмеринської міської ради за депутатською ініціативою немотивованою, секретар Жмеринської міської ради Світлак Ю.С., керуючись п. 2 ч. 3 ст. 50 та ч. 6 ст. 46 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", та за вимогою більшості депутатів Жмеринської міської ради 7 скликання скликав позачергову 38 сесію 7 скликання на 22 травня 2018 року о 10:00 годині ранку в залі засідань виконавчого комітету міської ради, про що видав відповідне розпорядження.
21 травня 2018 року секретар Жмеринської міської ради Світлак Ю.С. письмово дав доручення начальнику загального відділу щодо оприлюднення тексту оголошення про скликання позачергової 38 сесії 7 скликання на 22 травня 2018 року на сайті міської ради.
Відповідно до службової записки начальника загального відділу С. Кудіної на ім`я голови міської ради 21.05.2018 інспектором по роботі з радою їй надано оголошення щодо скликання позачергової 38 сесії 7 скликання на 22 травня 2018 року о 10:00год. Згідно з посадовою інструкцією начальника загального відділу апарату виконавчого комітету міської ради безпосередньо підпорядкований міському голові, тому висловлюється прохання про вжиття заходів щодо надання вказівок по даному питанню (Т.5, а.с. 64). На вказаній записці міститься резолюція міського голови: «залишити без розгляду».
Відповідно до листа за підписом міського голови А. Кушніра від 21.05.2018, адресованого секретарю міської ради, вказано про відсутність у останнього повноважень видавати розпорядження про опублікування оголошень про скликання сесії міської ради. До відома депутатів інформація щодо проведення позачергової сесії міської ради була доведена в телефонному режимі інспектором по роботі з радою ОСОБА_11 Д.В. 21 травня 2018.
22 травня 2018 на засідання позачергової сесії прибули 26 депутатів із 34 депутатського складу міської ради, та 15 запрошених, що підтверджується протоколом пленарного засідання міської ради (Т. 4, а.с. 178-182).
Міський голова та його заступники на засідання позачергової сесії не прибули.
За змістом протоколу №38 від 22.05.2018 відкрив та проводив позачергову сесію секретар міської ради. За пропозицію розпочати сесію проголосували 26 депутатів. Обрано секретаріат у кількості двох депутатів, затверджено порядок денний. На обговорення поставлено питання порядку денного, за наслідками чого прийнято два рішення №543 та №544 про визнання роботу першого заступника та заступника міського голови незадовільною. За пропозицією по першому питанню проголосували "за" 26 депутатів, по другому - 25 депутатів, 1 - не приймав участі у голосуванні.
Депутатка міської ради ОСОБА_12 , відповідно до абз. 2 п. 4, п. 14, п. 15 ст. 13 Регламенту Жмеринської міської ради, запропонувала внести до порядку денного сесії питання "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради", надала проект рішення та обґрунтування терміновості. За дану пропозицію проголосували "за" 26 депутатів.
В обговоренні вказаного питання, згідно з протоколом, брали участь депутати ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_12 , ОСОБА_17
Рішення №545 "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради" прийнято з урахуванням пропозиції депутата ОСОБА_14 , за яке проголосували 26 депутатів.
Згідно з рішенням №545 "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради", відповідно до пункту 3 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", Жмеринська міська рада вирішила: розпустити виконавчий комітет Жмеринської міської ради. У зв`язку з розпуском виконавчого комітету Жмеринської міської ради припинити службу в органах місцевого самоврядування ОСОБА_8 на посаді першого заступника міського голови; ОСОБА_3 на посаді заступника міського голови.
Згідно з протоколом №38 позачергової сесії від 22.05.2018 депутат міської ради ОСОБА_18 , відповідно до п. 4, п. 14, п. 15 ст. 13 Регламенту Жмеринської міської ради, запропонував внести до порядку денного сесії питання "Про дострокове припинення повноважень міського голови Кушніра А.П ОСОБА_2 ".
Зачитано текст заяви, підписаної 21 депутатом міської ради з обґрунтуванням розгляду даного питання, до якої долучено обґрунтування терміновості за підписом депутата міської ради ОСОБА_18 (Т.4 а.с. 199). За вказану пропозицію проголосували 26 депутатів. Утворена лічильна комісія, обрано голову та секретаря лічильної комісії, оголошена перерва у роботі сесії, проведено спільне засідання постійних депутатських комісій, що підтверджується протоколом (Т.4 а.с. 176), затверджено бюлетень для таємного голосування, оголошено перерву, проведено перереєстрацію депутатів у кількості 26 осіб, проведено процедуру таємного голосування, головою лічильної комісії ОСОБА_19 оголошено результати таємного голосування. Відповідно до протоколу №2 лічильної комісії про дострокове припинення повноважень міського голови одержали бюлетені 26 депутатів, прийняли участь у таємному голосуванні 26 депутатів, проголосували "за" - 26 депутатів. За затвердження протоколу лічильної комісії №2 проголосували 26 депутатів.
Відповідно до рішення №546 від 22 травня 2018 року 38 сесії 7 скликання міським головою ОСОБА_7 не забезпечується здійснення наданих йому повноважень, за результатами таємного голосування, міська рада вирішила: припинити достроково повноваження міського голови міста Жмеринки Кушніра Анатолія ОСОБА_20 . Відповідно до частини 2 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у зв`язку з достроковим припиненням голови і до моменту початку повноважень міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, повноваження Жмеринського міського голови покладено тимчасово на секретаря Жмеринської міської ради Світлака Ю.С.
Розпорядженням секретаря Жмеринської міської ради від 22.05.2018 року №63-рк «Про звільнення ОСОБА_7 » ОСОБА_7 звільнено з посади Жмеринського міського голови у зв`язку з достроковим припиненням повноважень.
Розпорядженням секретаря Жмеринської міської ради від 25.05.2018 року №66-рк «Про звільнення ОСОБА_3 » останнього звільнено 25 травня 2018 року з посади заступника Жмеринського міського голови.
Не погодившись з діями секретаря Жмеринської міської ради щодо ініціювання та проведення позачергової сесії та вважаючи рішення сесії № 546 та №545 протиправними, позивачі звернулися до суду з адміністративним позовом.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки більше 2/3 від загального складу депутатів міської ради у визначений законом спосіб шляхом таємного голосування висловились про дострокове припинення повноважень міського голови, підстави для визнання такого рішення протиправним відсутні.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті заявлених позовних вимог, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст.2 Європейської Хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Законом № 452/97-ВР від 15.07.97, принцип місцевого самоврядування визнається в національному законодавстві та, у міру можливості, в конституції.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.3 Європейської Хартії місцевого самоврядування місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.
Це право здійснюється радами або зборами, члени яких вільно обираються таємним голосуванням на основі прямого, рівного, загального виборчого права і які можуть мати підзвітні їм виконавчі органи.
Ч.1 ст.140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР).
Згідно зі ст.4 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах: народовладдя; законності; гласності; колегіальності; поєднання місцевих і державних інтересів; виборності; правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами; підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб; державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування; судового захисту прав місцевого самоврядування.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги щодо протиправності скликання позачергової 38 сесії 7 скликання Жмеринської міської ради, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч.1 ст.46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно з ч.ч.4-5 ст.46 Закону №280/97-ВР наступні сесії ради (крім першої) скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до ч.6 ст.46 Закону №280/97-ВР у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.
У цих випадках сесія скликається:
1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом;
2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Відповідно до ч.7 ст.46 Закону №280/97-ВР сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
Ч.15 ст.46 Закону №280/97-ВР передбачено, що порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Рішенням 2 сесії 7 скликання Жмеринської міської ради від 18 грудня 2015 року № 15 затверджено Регламент Жмеринської міської ради Вінницької області (далі – Регламент).
Згідно з ч.ч.1-4 ст. 11 Регламенту для розгляду невідкладних питань чи надзвичайних ситуацій скликається позачергова сесія ради.
Позачергова сесія скликається міським головою за власною ініціативою, за ініціативою не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради або виконавчого комітету ради.
Пропозиція і обґрунтування щодо необхідності скликання позачергової сесії подаються в письмовій формі міському голові з переліком питань, що пропонуються для розгляду.
Розпорядження міського голови про скликання позачергової сесії доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за три дні до її відкриття, а у виняткових випадках – за один день.
Відповідно до ч.4 ст. 10 Регламенту, у разі немотивованої відмови міського голови або неможливості його скликати сесію ради, сесія скликається секретарем. У цих випадках сесія скликається:
1) якщо сесія не скликається міським головою у строки, передбачені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»;
2) якщо міський голова без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Виходячи з аналізу положень ч.6 ст.46 Закону №280/97-ВР та ч.4 ст. 10 Регламенту відмова міського голови скликати сесію ради вважається немотивованою у разі відсутності поважних причин.
Частиною 5 ст. 10 Регламенту передбачено, що сесія міської ради повинна бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради, виконавчого комітету ради.
Таким чином, міська рада уповноважена ініціювати скликання сесії у разі виникнення такої необхідності. При цьому у разі ініціативи більше ніж однієї третини депутатів вказане право міської ради не може бути обмежено з формальних підстав.
Отже, міський голова зобов`язаний протягом двох тижнів скликати позачергову сесію ради за ініціативою не менш як однієї третини депутатів від загального складу міської ради або вказати поважні причини неможливості такого скликання.
У разі невиконання вказаних вимог міським головою сесія скликається секретарем міської ради.
При цьому Закон №280/97-ВР не містить підстав для відмови у скликанні позачергової сесії, зокрема, у зв`язку з відсутністю обґрунтування невідкладності питань, зазначених в депутатській ініціативі, тому доводи апеляційної скарги про те, що невідкладність заслуховування звітів заступників міського голови в депутатській ініціативі від 18.05.2018 не була обґрунтована, не спростовують обов`язку міського голови скликати сесію за ініціативою 1/3 депутатів згідно з ч.7 ст.46 Закону №280/97-ВР.
З матеріалів справи встановлено, що за результатами розгляду ініціативи 17 депутатів (1/2 загальної кількості депутатів міської ради) Жмеринської міської ради від 18.05.2018 року, міський голова Кушнір А.П. направив письмову відповідь від 21.05.2018, у якій зазначив про відсутність законних підстав для скликання позачергової сесії у зв`язку з відсутністю обґрунтування невідкладності ініційованих питань та вказав про можливість включення ініційованих питань до порядку денного чергової сесії, призначеної на 14 червня 2018 року о 10:00 годині.
Водночас, у вказаній відповіді міський голова не зазначив про неможливість скликання позачергової сесії міської ради, наявність інших об`єктивних і поважних обставин, які унеможливлюють реалізацію депутатської ініціативи у складі більше 1/3 депутатів від загального складу міської ради на виконання ч.7 ст.46 Закону №280/97-ВР.
У зв`язку з наведеним секретар Жмеринської міської ради Світлак Ю.С ОСОБА_2 за вимогою більшості депутатів Жмеринської міської ради 7 скликання скликав позачергову 38 сесію на 22 травня 2018 року о 10:00 годині ранку в залі засідань виконавчого комітету міської ради, про що видав відповідне розпорядження.
Таким чином, доводи апеляційної скарги про те, що секретар не має права самостійно встановлювати обґрунтованість та законність рішення міського голови про відмову у скликанні позачергової сесії міської ради є необґрунтованими, оскільки визначальним для скликання позачергової сесії Жмеринської міської ради в даному випадку є наявність ініціативи більше ніж однієї третини депутатів міської ради, як це встановлено ч.7 ст.46 Закону №280/97-ВР.
З урахуванням положень законодавства, що регулює спірні правовідносини, секретар Жмеринської міської ради Світлак Ю.С. прийняв рішення про скликання позачергової 38 сесії Жмеринської міської ради відповідно до положень ч.6 ст.46 Закону №280/97-ВР.
Згідно з ч.10 ст.46 Закону №280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Отже, Закон №280/97-ВР передбачає можливість доведення рішення про скликання сесії ради до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії в тому числі і в разі скликання такої сесії секретарем ради.
Таким чином, доводи апеляційної скарги про те, що повноваження скликати позачергову сесію у виняткових випадках має право виключно міський голова, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства.
Відповідно до ч. 7 ст. 10 Регламенту рішення про скликання сесії доводиться до депутатів і населення через засоби масової інформації не пізніше як за 20 робочих днів до терміну призначення, а у виняткових випадках - не пізніше як за добу із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд.
Згідно з п.п.2- ч.3 ст.50 Закону №280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради: скликає сесії ради у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону; повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради, питання, які передбачається внести на розгляд ради; веде засідання ради та підписує її рішення у випадках, передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону.
Обґрунтовуючи доводи відзиву на апеляційну скаргу, Жмеринська міська рада вказала на те, що опублікування рішень міської ради здійснюється в газеті міської ради «Жмеринська газета». Вказана газета видається один раз на тиждень – у четвер.
З матеріалів справи встановлено, що секретар Жмеринської міської ради Світлак Ю.С., з метою доведення до відома населення та депутатів про скликання позачергової сесії на офіційному вебсайті Жмеринської міської ради, 21.05.2018 надав оголошення про скликання позачергової сесії зі своєю резолюцією про оприлюднення начальнику загального відділу ради (Т.4, а.с.198).
Начальник загального відділу С ОСОБА_21 направила службову записку на ім`я голови міської ради, за змістом якої вказано, що 21.05.2018 інспектором по роботі з радою було надано оголошення щодо скликання позачергової 38 сесії 7 скликання на 22 травня 2018 року о 10:00 год, а посадовою інструкцією начальник загального відділу апарату виконавчого комітету міської ради безпосередньо підпорядкований міському голові, тому висловлюється прохання про вжиття заходів щодо надання вказівок по даному питанню (Т.5, а.с. 64).
На вказаній записці міститься резолюція міського голови – залишити без розгляду.
Відповідно до листа за підписом міського голови А. Кушніра від 21.05.2018, адресованого секретарю міської ради, вказано про відсутність у останнього повноважень видавати розпорядження про опублікування оголошень про скликання сесії міської ради.
Згідно з п.1 ч.1 ст.13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема, суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Відповідно до п.7 ч.1 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань.
Згідно з ч.2 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного вебсайту така інформація оприлюднюється на вебсайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
Таким чином, оголошення про скликання позачергової сесії підлягає оприлюдненню на офіційному вебсайті міської ради.
Відповідно до п.4 ч.3 ст.50 секретар сільської, селищної, міської ради організує підготовку сесій ради, питань, що вносяться на розгляд ради, забезпечує оприлюднення проектів рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" та інших законів.
Отже, секретар міської ради має повноваження щодо опублікування рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", тому міський голова необґрунтовано залишив без розгляду оголошення секретаря міської ради.
З урахуванням встановлених у справі обставин суд не встановив об`єктивної можливості для секретаря міської ради виконати вимоги ч. 7 ст. 10 Регламенту щодо опублікування повідомлення про скликання позачергової сесії міської ради у засобах масової інформації.
Як встановлено з матеріалів справи, повідомлення депутатів про скликання позачергової сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд, здійснювалося в телефонному режимі, що підтверджується телефонограмою інспектора по роботі з радою ОСОБА_22 .
Таким чином, депутати Жмеринської міської ради були своєчасно повідомлені про скликання позачергової сесії Жмеринської міської ради. При цьому зміст вказаного повідомлення відповідає вимогам, передбаченим ч.10 ст.46 Закону №280/97-ВР та ч. 7 ст. 10 Регламенту.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги про те, що питання щодо розпуску виконавчого комітету та дострокового припинення повноважень міського голови не ставилися при ініціюванні питання щодо скликання позачергової сесії міської ради, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до п.3 ч.2 ст.19 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат місцевої ради має право пропонувати питання для розгляду їх радою та її органами.
З матеріалів справи встановлено, що у порядку денному позачергової сесії зазначено два питання:
Про звіт першого заступника міського голови Фурмана О.Б.
Про звіт заступника міського голови Тимуня К.І.
Згідно з рішеннями Жмеринської міської ради №543 та №544 міська рада вирішила визнати звіт першого заступника міського голови та заступника міського голови незадовільними.
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема питання заслуховування звітів постійних комісій, керівників виконавчих органів ради та посадових осіб, яких вона призначає або затверджує.
Відповідно до ч.ч.1, 3, 4, 14,15 ст.13 Регламенту пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися у тому числі депутатами.
Проект порядку денного сесії формується міським головою з урахуванням пропозицій, що надійшли.
Питання, внесені до порядку денного позачергової сесії ради, можуть розглядатися профільною постійною комісією ради в день проведення сесії, засідання постійної комісії може бути проведене під час перерви у пленарному засіданні.
У виключних випадках питання, внесені до порядку денного позачергової сесії, можуть розглядатись на пленарних засіданнях без обговорення у постійних комісіях, якщо за це проголосувало більшість депутатів від загального складу.
Питання, які потребують негайного розгляду і не вимагають попередньої підготовки та розгляду на комісіях, за рішенням ради можуть вносити в порядок денний сесії під час її проведення. Проект рішення та обґрунтування терміновості його розгляду подаються виконавцем секретаріату сесії.
При цьому заслуховується виступ ініціатора додаткового питання до порядку денного з його обґрунтуванням.
Відповідно до протоколу №38 від 22.05.2018 позачергової сесії депутатка міської ради ОСОБА_12 запропонувала внести до порядку денного сесії питання "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради", надала проект рішення та обґрунтування терміновості.
За підтримання вказаної пропозиції проголосували 26 депутатів.
В обговоренні вказаного питання взяли участь депутати ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_12 , ОСОБА_17 .
Таким чином, питання "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради" було обґрунтовано включено до порядку денного під час проведення сесії, оскільки за розгляд вказаного питання проголосували більшість депутатів від загального складу ради.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги про те, що звільнення заступників міського голови можливе лише за пропозицією міського голови, колегія суддів виходить з наступного.
Виходячи зі змісту ч.2 ст.141 Конституції України міський голова обирається відповідною територіальною громадою для того, щоб очолювати виконавчий орган ради та головувати на її засіданнях. Ці функції визначають сільського, селищного, міського голову передусім як посадову особу виконавчого органу ради та самої ради, їй підзвітну та перед нею відповідальну як за роботу виконавчого органу ради, так і за організацію роботи самої ради.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск.
Згідно з ч.1 ст.51 Закону №280/97-ВР виконавчим органом міської ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.
Відповідно до ч.ч.2-3 ст.51 Закону №280/97-ВР кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.
Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.
Згідно з ч. 8 ст. 51 Закону №280/97-ВР виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.
Таким чином, питання щодо утворення та розпуску виконавчого комітету належить до виключної компетенції міської ради.
Відповідно до п.10 ч.4 ст.46 Закону №280/97-ВР міський голова призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім керівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів.
Тобто, посади заступників міського голови не належать до посад, повноваження щодо призначення та звільнення яких має міський голова.
З урахуванням наведеного доводи апеляційної скарги про те, що припинення повноважень заступників міського голови можливе лише за пропозицією міського голови, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, оскільки міський голова надає пропозиції щодо персонального складу виконавчого комітету, а міська рада безпосередньо затверджує або відмовляє в затвердженні такого складу виконавчого комітету.
Таким чином, оскільки ОСОБА_3 прийнятий на посаду заступника міського голови на строк повноважень виконавчого органу, то у зв`язку з прийнятим рішенням про розпуск виконавчого комітету, його повноваження як посадової особи органу місцевого самоврядування припиняються, що відповідає положенням Закону №280/97-ВР.
Отже, рішення Жмеринської міської ради від 22.05.2018 року № 545 «Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради» прийнято на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги щодо відсутності підстав для дострокового припинення повноважень міського голови, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст. 41 Регламенту питання про дострокове припинення повноважень міського голови можуть винести на розгляд ради не менш як половина депутатів від загального складу ради. Ініціатори подають обґрунтовану заяву в письмовій формі, завірену власноручними підписами.
Згідно з ч.ч.3-5 ст. 41 Регламенту в цьому випадку сесія ради скликається на вимогу групи депутатів, яка ініціює дострокове припинення повноважень міського голови, і є правомочною, якщо в її пленарному засіданні бере участь не менше 2/3 депутатів від загального складу ради.
Під час розгляду цього питання сесію відкриває і веде секретар ради, а в разі його відсутності – призначений сесією голова однієї із постійних комісій або депутат.
Доцільність розгляду радою питання про дострокове припинення повноважень міського голови попередньо розглядається постійними комісіями, виконавчим комітетом Жмеринської міської ради, виконавчими органами міської ради з обов`язковим прийняттям обґрунтованого рішення.
Таким чином, ч.ч.3-5 ст. 41 Регламенту регулюють порядок скликання та проведення сесії, а також доцільності розгляду питання про дострокове припинення повноважень міського голови за загальним правилом.
Водночас, як встановлено з матеріалів справи, питання про дострокове припинення повноважень міського голови Кушніра А ОСОБА_23 було ініційоване під час проведення сесії з дотриманням вимог ч.4 ст.13 Регламенту.
Так, згідно з протоколом №38 позачергової сесії від 22.05.2018, депутат міської ради ОСОБА_18 , відповідно до п. 4, п. 14, п. 15 ст. 13 Регламенту Жмеринської міської ради запропонував внести до порядку денного сесії питання "Про дострокове припинення повноважень міського голови Кушніра ОСОБА_24 .П ОСОБА_2 ".
Зачитано текст заяви, підписаної 21 депутатом міської ради з обґрунтуванням розгляду даного питання, до якої долучено обґрунтування терміновості за підписом депутата міської ради Сокуренко Ю ОСОБА_25 (Т.4 а.с. 199).
За підтримання вказаної пропозиції проголосували 26 депутатів.
З урахуванням наведеного, включення до порядку денного під час проведення сесії питання "Про дострокове припинення повноважень міського голови Кушніра А.П.", за розгляд якого проголосували більше 2/3 депутатів від загального складу ради відповідає вимогам ст.ст.13,41 Регламенту.
Відповідно до п. 16 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.
Конституційний Суд України в рішенні від 09.02.2000 № 1-рп/2000 зазначив про те, що спосіб формування сільської, селищної, міської ради та обрання сільського, селищного, міського голови однакові, проте їх статус різний. Відповідно до Конституції України голова очолює виконавчий орган ради, інтегрований в його структуру, а тому має відповідати перед радою за наслідки роботи виконавчого органу та за свою власну діяльність аж до припинення наданих йому повноважень за рішенням відповідної ради за наявності підстав, передбачених частиною другою статті 79 Закону (якщо він порушує Конституцію та закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень).
Відповідно до ч.2 ст.79 Закону №280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
Згідно з ч.3 ст.79 Закону №280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови визначається законом про місцеві референдуми.
Отже, дострокове припинення повноважень міського голови можливе у разі одночасного дотримання наступних умов:
1) наявності встановлених законом підстав (порушення Конституції або законів України, прав і свобод громадян, незабезпечення здійснення наданих йому повноважень);
2) приймається у формі рішення місцевого референдуму або рішення міської ради;
3) рішення міської ради приймається шляхом таємного голосування;
4) за дострокове припинення повноважень міського голови проголосували не менше 2/3 голосів депутатів від загального складу ради.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Так, Верховний Суд в постанові від 11 вересня 2019 року у справі №703/914/16-а, надаючи оцінку підставам для припинення повноважень міського голови дійшов висновку про те, що на момент прийняття оскаржуваного рішення Смілянської міської ради не було рішень судів, якими визнавалась неправомірність дій міського голови, і які б набули чинності.
Рішення міської ради не містить посилання на доведені в передбаченому законодавством порядку факти порушень міським головою Конституції та законів України, прав і свобод громадян, незабезпечення здійснення наданих йому повноважень.
Водночас, в постанові від 26 червня 2019 року у справі №1640/3394/18 Верховний Суд зазначив про те, що прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень міського голови у випадках, передбачених Законом № 280/97-ВР, належить до виключних повноважень відповідної ради.
Такі повноваження ради є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді цієї справи по суті спору не може здійснювати повторну перевірку роботи голови міської ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень, допущення ним у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може будь-яким чином переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів міської райради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень міського голови.
Виходячи з наведених вище правових позицій Верховного Суду, колегія суддів дійшла висновку про те, що у разі дострокового припинення повноважень міського голови, підстави для прийняття такого рішення повинні бути зазначені та розглянуті у встановленому Законом №280/97-ВР порядку. Водночас, при вирішенні питання щодо обґрунтованості підстав для дострокового припинення повноважень міського голови міська рада у складі не менше 2/3 від загального складу депутатів має свободу розсуду, тому суд не може надавати оцінку волевиявленню депутатів при вирішенні даного питання.
З матеріалів справи встановлено, що підстави для прийняття рішення про дострокове припинення повноважень міського голови Кушніра А.П. від 22 травня 2018 року були зазначені у заяві, підписаній 21-им депутатом, що відтворено у протоколі №38 від 22.05.2018 року 38 позачергової сесії міської ради сьомого скликання (Т.4 а.с. 137-139), а саме:
- міський голова порушує права та свободи громадян, зокрема, не виконується рішення суду щодо поновлення на роботі (на посаді керуючого справами) громадянина ОСОБА_26 , чим порушуються його права та свободи;
- міським головою ігноруються вимоги більшості депутатів щодо відсторонення від виконання обов`язків першого заступника міського голови ОСОБА_8 , який підозрюється у побитті депутата ОСОБА_12 ;
- здійснюється тиск на депутатів Жмеринської міської ради, зокрема, за політичними переконаннями безпідставно звільнено з постійного місця роботи (управління праці та соціального захисту) депутата Березська О ОСОБА_2 С.;
- неналежним чином здійснюються надані міському голові повноваження, зокрема, ряд міських доріг та інших об`єктів, які капітально відремонтовані за кошти міського бюджету не витримавши пів року почали руйнуватись та покрились вибоїнами (вул. Свободи, Сільськогосподарська, Звільнення, Одеська, Комарова АДРЕСА_1 . АДРЕСА_2 мер, ані працівники виконавчого комітету не понесли відповідальність за поганий контроль за виконанням робіт підрядниками. Крім того, станом на кінець травня ямковий ремонт автодоріг міста не завершено, що завдає суттєвих збитків автовласникам;
- колективні звернення жителів м.Жмеринки щодо вирішення болючих проблем в мікрорайонах міста ігноруються. Асфальт кладеться там, де знаходяться будинки та підприємства, що належать родині мера та його близькому оточенню. Басейн, незважаючи на багатомільйонні вливання бюджетних коштів, не відремонтований.
Таким чином, факти, зазначені в заяві за підписами 21-го депутата, стали підставою для включення до порядку денного та розгляду питання про дострокове припинення повноважень міського голови.
Як встановлено з протоколу №38 від 22.05.2018, після голосування щодо включення до порядку денного сесії питання "Про дострокове припинення повноважень міського голови ОСОБА_7 " утворена лічильна комісія, обрано голову та секретаря лічильної комісії, оголошена перерва у роботі сесії та проведено спільне засідання постійних депутатських комісій (Т.4 а.с. 176), затверджено бюлетень для таємного голосування, оголошено перерву, проведено перереєстрацію депутатів у кількості 26 осіб, проведено процедуру таємного голосування, головою лічильної комісії ОСОБА_19 оголошено результати таємного голосування. Відповідно до протоколу №2 лічильної комісії про дострокове припинення повноважень міського голови, одержали бюлетені 26 депутатів, прийняли участь у таємному голосуванні 26 депутатів, проголосували "за" - 26 депутатів. За затвердження протоколу лічильної комісії №2 проголосували 26 депутатів.
Порядок виготовлення бюлетенів, складення і затвердження протоколу засідання лічильної комісії, а також результати таємного голосування щодо дострокового припинення повноваження міського голови позивачами не оскаржується.
Таким чином, питання про дострокове припинення повноважень міського голови внесено до порядку денного позачергової сесії ради з дотриманнями вимог ч.2 ст.79 Закону №280/97-ВР на підставі заяви за підписами 21-го депутата. Відповідно до положень ч.3 ст.79 Закону №280/97-ВР за прийняття рішення про дострокове припинення повноважень міського голови проголосувало більше 2/3 від загального складу депутатів (26 депутатів з 34).
З урахуванням наведеного рішення Жмеринської міської ради від 22.05.2018 року № 546 «Про дострокове припинення повноважень міського голови ОСОБА_27 А ОСОБА_23 » прийнято на підставі, у межах та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.
Оцінюючи аналогічні правовідносини щодо дострокового припинення повноважень сільського голови Верховний Суд у постанові від 26 липня 2019 року в справі №129/2130/14-а дійшов висновку про те, оскільки більш ніж 2/3 від загального складу депутатів у визначений законом спосіб висловились за недовіру сільському голові, то прийняття депутатами рішення про дострокове припинення його повноважень відповідає положенням Закону № 280/97-ВР, оскільки продовження виконання своїх обов`язків сільським головою, якому висловлено недовіру, суперечитиме засадам місцевого самоврядування, які відповідно до статті 4 Закону № 280/97-ВР ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад, так і сільських, селищних міських голів.
В обґрунтування апеляційної скарги позивачі також вказують на те, що в порушення вимог ч.8 ст. 13 Регламенту територіальна громада не залучалась до обговорення питання дострокового припинення повноважень міського голови, не проводилися громадські слухання.
Відповідно до ч.8 ст. 13 Регламенту при підготовці питань, що виносяться на розгляд ради, проводиться у разі необхідності перевірка стану справ в виконавчих органах ради, на підприємствах, в організаціях та установах. З найбільш важливих питань, за рішенням ради, вивчається думка жителів м. Жмеринка.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.13 Закону № 280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.
Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік.
Відповідно до ч.4 ст.13 Закону № 280/97-ВР порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
Згідно з ч.4 ст26 Статуту територіальної громади м. Жмеринка, затвердженого рішенням 14 сесії 7 скликання Жмеринської міської ради від 15 листопада 2016 року № 232 громадські слухання скликаються міським головою за власною ініціативою або ініціативою міської ради, органів самоорганізації населення, членів територіальної громади міста у кількості не менше, ніж 300 осіб та місцевих осередків політичних партій та громадських організацій.
Таким чином, громадські слухання ініціюються міським головою, міської радою, органами самоорганізації населення або членами територіальної громади.
Тобто, ініціювання питання щодо проведення громадських слухань міською радою здійснюється на розсуд міської ради, проведення громадських слухань не встановлено в якості обов`язкової умови розгляду питання про дострокове припинення повноважень міського голови. У зв`язку з цим відсутність проведення громадських слухань не свідчить про порушення встановленого Законом № 280/97-ВР та Регламентом порядку розгляду питання про дострокове припинення повноважень міського голови.
Оцінюючи посилання апелянтів на практику Європейського Суду з прав людини щодо законності втручання у право зокрема, у справах "Воронцов проти України", "Будченко проти України", колегія суддів звертає увагу на те, що правомірність втручання розглядається Європейським судом у контексті порушеного права, гарантованого Конвенцією або протоколами до неї.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі вищевикладеного колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а відтак рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_7 , ОСОБА_3 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України.
Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Постанова суду складена в повному обсязі 28 жовтня 2019 року.
Головуючий
Сапальова Т.В.
Судді
Залімський І. Г. Мацький Є.М.