П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.08.2011 року
КОЗЯТИНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
В складі головуючого –судді Сороки ДВ
при секретарі Пилипчуку РВ
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Козятині справу за позовом ОСОБА до Управління Пенсійного фонду України у Козятинському районі Вінницької області про поновлення пропущеного строку та визнання дій відповідача незаконними з зобов’язання суб’єкта владних повноважень нарахувати і виплачувати не доплачену 30% надбавку до пенсії як «Дитині війни»,-
ВСТАНОВИВ
Позивачка звернулася в суд з позовом до Управління Пенсійного фонду України у Козятинському районі про поновлення пропущеного строку та визнання дій відповідача незаконними з зобов’язанням суб’єкта владних повноважень нарахувати і виплачувати не доплачену 30% надбавку до пенсії як «Дитині війни»за період з 01.01.2006 року по 31.12.2010 року і в подальшому .
В обґрунтування позову вона вказала що є «Дитиною війни», згідно визначення вказаного в ст 1 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»і має право на пільги передбачені цим Законом зокрема посилаючись на ст 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», позивачка зазначила що вона має право на отримання щомісячної доплати до пенсії у розмірі 30% надбавки до пенсії як «Дитині війни».
Проте в 2006-2010 роках їй така допомога не виплачувалась або виплачувалась не в повному обсязі
Також позивачка просить суд поновити строк на звернення до суду за захистом порушеного права з 01.01.2006 року оскільки він пропущений з поважних причин –незнання про наявне право
Крім того вказала що бездіяльність відповідача грубо порушила її законні права та позбавила права отримувати щомісячну доплату до пенсії в належному розмірі що свідчить про нехтування правами громадян з боку відповідача
В судове засідання позивачка не зявилась , однак подала на імя суду заяву в якій вона просить справу слухати у її відсутність позовні вимоги підтримує в повному обсязі
Представник відповідача також в судове засідання не зявився і подав на імя суду заяву про слухання даної справи у його відсутність та заперечення проти задоволення позовних вимог
Дослідивши письмові докази суд вважає що позов слід задовольнити частково
Судом встановлено що позивачка є «Дитиною війни», згідно визначення вказаного в ст 1 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»і має право на пільги передбачені цим Законом зокрема посилаючись на ст 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», позивачка зазначила що вона має право на отримання щомісячної доплати до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком
Проте в 2006-2010 роках позивачці така допомога не виплачувалась або виплачувалась не в повному обсязі
Також позивачка просила суд поновити строк на звернення до суду за захистом порушеного права з 01.01.2006 року оскільки він пропущений з поважних причин –незнання про наявне право
Крім того вказала що бездіяльність відповідача грубо порушила його законні права та позбавила права отримувати щомісячну доплату до пенсії в належному розмірі що свідчить про нехтування правами громадян з боку відповідача
Ухвалою суду від 27 липня 2011 року адміністративний позов ОСОБА до Управління Пенсійного фонду України у Козятинському районі про поновлення пропущеного строку та визнання дій відповідача незаконними і зобов’язання суб’єкта владних повноважень нарахувати і виплачувати не доплачену 30% надбавку до пенсії як «Дитині війни»в частині позовних вимог за період з 01 січня 2006 року по 09 грудня 2010 року включно залишено без розгляду
Відповідно до ч 2 ст 19 Конституції України органи державної влади їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі в межах повноважень та у спосіб що передбачені Конституцією та законами України
Згідно з частинами 1, 2 ст 8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права відповідно до якого зокрема людина її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з питань захисту прав людини
Відповідно до ст 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист що включає право на забезпечення їх у разі повної часткової або тимчасової втрати працездатності втрати годувальника безробіття з незалежних від них обставин а також у старості та в інших випадках передбачених законом
Таким чином щомісячна доплата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезпечення громадян які відповідно до спеціального закону є дітьми війни Тобто фактично ця щомісячна надбавка є формою реалізації конституційного права громадян які є дітьми війни на соціальний захист
Разом з тим згідно ст 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»фінансове забезпечення державних соціальних гарантій здійснюється за рахунок Державного бюджету України а не за рахунок бюджету Пенсійного фонду України За умови відсутності у державному бюджеті коштів на виплату щомісячних надбавок дітям війни це створює ситуацію правової невизначеності стосовно джерела коштів з яких має виплачуватися зазначена надбавка
Поряд з цим у справі «Кечко проти України»Європейський Суд з прав людини констатував що не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань оскільки органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов’язань
Суд вважає необхідним зазначити що посилання органами державної влади на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобовязань судом не приймається до уваги оскільки реалізація особою права яке пов’язане з отриманням бюджетних коштів і базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативноправових актів національного законодавства не може бути поставлено у залежність від бюджетних асигнувань відсутність яких не може бути підставою для порушення прав громадян на соціальний захист в тому числі й на отримання надбавки до пенсії яка прямо передбачена законом
Відповідно до ст 22 Конституції України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається і звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод
Враховуючи те що позивачка є дитиною війни вона наділена державою певним правовим статусом який включає в себе й право на додаткові елементи соціального захисту зокрема право на отримання надбавки до пенсії
Наділивши «дітей війни»зазначеною соціальною гарантією держава таким чином взяла на себе публічне зобов’язання забезпечити належний матеріальний рівень осіб які є «дітьми війни», тобто між позивачем і державою встановлено певний правовий зв’язок у визначеній сфері життєдіяльності який характеризується наявністю зобовязання держави забезпечити соціальний захист «дітей війни».
Ч 3 ст 46 Конституції України встановлено що пенсії інші види соціальних виплат та допомоги що є основним джерелом існування мають забезпечувати рівень життя не нижчий від прожиткового мінімуму встановленого законом Іншими словами пенсії та інші види соціальних виплат що є єдиним джерелом існування не можуть бути нижче від прожиткового мінімуму який встановлюється законом
Ст 2 Закону України «Про прожитковий мінімум»визначено що прожитковий мінімум застосовується зокрема для встановлення розмірів мінімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за віком визначення розмірів соціальної допомоги допомоги сім’ям з дітьми допомоги по безробіттю а також стипендій та інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституції України та законів України формування Державного бюджету Украйні та місцевих бюджетів
Відповідно до ч 1 ст 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування»мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб які втратили працездатність визначеного законом
При цьому ч 3 ст 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування»передбачено що мінімальний розмір пенсії за віком встановлений абз 2 ч 1 цієї статті застосовується виключно для визначення розмірів пенсій призначених згідно з цим Законом
Розмір виплати такого підвищення не обмежувався Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік», а тому виплата підвищення до пенсії як дитині війни в 2010 році у меншому розмірі ніж це передбачено ст 6 Закону є неправомірною
Крім того відповідачем в порушення ч ст КАС України не доведено та не надано суду доказів щодо вчинення будьяких дій для забезпечення виконання покладеного на нього обовязку щодо нарахування та виплати позивачу доплати до пенсії у розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком А відсутність коштів у відповідача який не вчинив жодної дії щодо їх отримання для забезпечення виконання своїх зобовязань або невиконання іншим органом виконавчої влади свого обовязку щодо виділення коштів на здійснення позивачу виплат гарантованих їм Конституцією України не є підставою для відмови в задоволенні позову та визнання правомірними дій або бездіяльності відповідача
Згідно п п 2 ч 1 ст 162 КАС України , у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень зобов’язання відповідача вчинити певні дії
Таким чином суд дійшов висновку що викладені в позовній заяві доводи позивачки є обгрунтованими та відповідно такими що підлягають задоволенню частково за виключенням тих які залишенні без розгляду
Підстав для зобовязання відповідача вчиняти певні дії на майбутнє суд не вбачає оскільки судовим рішенням має бути вирішений наявний спір В іншому випадку може виникнути колізія між судовим рішенням і порядком законодавчого врегулювання спірного питання в майбутньому
Крім цього , з 19.06.2011 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про державний бюджет України на 2011 ріу № 3491-У від 14.06.2011 року . Цим Законом внесено зміни до Прикінцевих положень Закорну України "Про державний бюджет України на 2011 рік та передбачено , що норми ст 6 Закону України № 2195-1У "Про соціальний захист війни застосовуються у порядку та розмірах визначених КМУ , виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету ПФУ на 2011 рік
У свою чергу ч 6 Постанови № 745 від 06.07.2011 року Кабінет Міністрів України встановив виплату надбавки дітям - війни у розмірі 49,8 гривень
Керуючись стст 19, 22, 46 Конституції України стст 1, 6, 7 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни», ст 2 ЗУ «Про прожитковий мінімум», ст 28 ЗУ «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування», стст 71, 158-163 КАС України ,Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державний бюджет України на 2011 ріу № 3491-У від 14.06.2011 року Постановою КМУ № 745 від 06.07.2011 року , суд -
ПОСТАНОВИВ
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України у Козятинському районі Вінницької області щодо нарахування і виплати ОСОБА 30% надбавки до пенсії як «Дитині війни»з 10 грудня 2010 року по час звернення до суду .
Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України у Козятинському районі Вінницької області нарахувати та виплатити ОСОБА 30% надбавку до пенсії як «Дитині війни», відповідно до ст 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», починаючи з 10 грудня 2010 року по 10 червня 2011року з врахуванням раніше виплачених сум
Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в м Козятині на користь ОСОБА 3, 40 гривень судових витрат
Постанова підлягає негайному виконанню в межах суми стягнення за один місяць
На постанову може бути подана апеляційна скарга до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Козятинський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня отримання сторонами копії постанови .
СУДДЯ
Дата документу 12.08.2011