Справа № 3-1245/11
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18.01.2012 року Кодимський районний суд Одеської області в складі
головуючого –судді Гури АІ
при секретарі Поліковській ОІ
за участю прокурора Шевчука ВВ
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Кодимі Одеської області матеріали адміністративної справи що надійшла з прокуратури Кодимського району в Одеській області про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА, ІНФОРМАЦІЯ уродженки і мешканки ІНФОРМАЦІЯ грки України українки працюючої секретарем Кодимської міської ради Одеської області
за пп ч ст 16 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»,ст 212-3 ч КУпАП
В С Т А Н О В И В
ОСОБА обвинувачується в тому що у період з 15 листопада 2010 року і по теперішній час перебуває на посаді секретаря Кодимської міської ради Одеської області та являється посадовою особою органу місцевого самоврядування державним службовецм 5 категорії 11 рангу і відповідно особою уповноваженою на виконання функцій держави яка виконує організаційнорозпорядчі та адміністративногосподарські обов»язки в органі місцевого самоврядування Згідно пп ч ст 16 Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції»посадовій особі яка виконує організаційнорозпорядчі чи адміністративногосподарські обов»язки в органі місцевого самоврядування забороняється відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації надання якої цим особам передбачено законом надавати несвоєчасно недостовірну чи не в повному обсязі інформацію яка підлягає наданню відповідно до закону Також згідно ч статті 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації»відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи винні у вчиненні таких порушень а саме ненадання відповіді на запит ненадання інформації на запит безпідставна відмова у задоволенні запиту на інформацію надання або оприлюднення недостовірної неточної або неповної інформації необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом і ті Окрім цього у відповідності до п статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування доводяться до відома населення На вимогу громадян їм може бути видана копія відповідних актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування В ході проведеної перевірки було встановлено що 27 липня 2011 року на адресу ОСОБА міської ради надійшов запит від ОСОБА районного споживчого товариства який був зареєстрований в журналі реєстрації вхідних і внутрішніх документів ОСОБА міської ради під № від 27 липня 2011 року стосовно надання на адресу райспоживтовариства копії протоколу засідання сесії ОСОБА міської ради №І від 21 червня 2011 року в частині що стосується внесення ОСОБА міським головою питання про скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА міської ради № від 02 липня 2003 року “Про оформлення права власності на об»єкти нерухомого майна в місті Кодимі», а саме позбавлення права власності на об»єкти нерухомого майна ОСОБА районного споживчого товариства в м Кодима В цей же день головою ОСОБА міської ради ОСОБА на вищевказаний запит була накладена резолюція згідно якої підготовка відповіді на запит доручена секретарю міської ради ОСОБА На запит секретарем Кодимської міської ради ОСОБА за підписом голови ОСОБА міської ради ОСОБА була надана відповідь за № від 29 липня 2011 року до якої долучена копія рішення сесії ОСОБА міської ради № При цьому секретар міської ради ОСОБА діючи умисно порушуючи вищезазначені норми законодавства не надала до ОСОБА районного споживчого товариства копію протоколу засідання сесії ОСОБА міської ради № від 21 червня 2011 року в частині що стосується внесення ОСОБА міським головою питання про скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА міської ради № від 02 липня 2003 року «Про оформлення права власності на об»єкти нерухомого майна в м Кодима».
Крім цього 14 вересня 2011 року на адресу ОСОБА міської ради надійшов запит від ОСОБА який був зареєстрований в журналі реєстрації заяв скарг пропозицій громадян ОСОБА міської ради під № від 14 вересня 2011 року стосовно надання на його адресу витягу з рішення виконкому ОСОБА міської ради про надання дозволу громадянці ОСОБА на спорудження паркану висотою 2,50 м і шириною 7,50 м 15 вересня 2011 року головою ОСОБА міської ради ОСОБА на вищевказаний запит була накладена резолюція згідно якої підготовка відповіді на цей запит була покладена на секретаря міської ради ОСОБА Відповідно до ч ст 7 Закону України «Про доступ до публічної інформації»конфіденційна інформація –інформація доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою крім суб»єктів владних повноважень та яка може поширюватись у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов Не може бути віднесена до конфіденційної інформація зазначена в частині першій і другій статті 13 цього Закону Згідно вимог п ч ст Закону України «Про доступ до публічної інформації»розпорядниками інформації визнаються суб»єкти владних повноважень –органи державної влади інші державні органи органи місцевого самоврядування органи влади Автономної Республіки Крим інші суб»єкти що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов»язковими до виконання Однак під час розгляду запиту ОСОБА секретар Кодимської міської ради ОСОБА діючи умисно в порушення вимог стст 7,13 Закону України «Про доступ до публічної інформації»безпідставно віднесла її до інформації з обмеженим доступом та незаконно відмовила в наданні ОСОБА копії витягу з рішення виконкому ОСОБА міської ради про надання дозволу громадянці ОСОБА на спорудження паркану висотою 2,50 м і шириною 7,50 м У зв»язку з чим секретарем Кодимської міської ради ОСОБА на запит ОСОБА за підписом голови ОСОБА міької ради ОСОБА було надано відповідь ОСОБА за №Г від 16 вересня 2011 року в якій зазначено що вказана у запиті інформація являється конфіденційною тому ОСОБА міська рада не може надати на неї відповідь
Зазначені дії ОСОБА прокурором Кодимського району Одеської області кваліфіковані за п ч статті 16 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»та ч статті 212-3 КУпАП –незаконне ненадання в повному обсязі інформації на запит ОСОБА районного споживчого товариства коли така інформація підлягає наданню на запит громадянина чи юридичної особи відповідно до законів України «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про звернення громадян», «Про доступ до судових рішень»та «Про засади запобігання і протидії корупції»; неправомірна відмова фізичній особі –ОСОБА в наданні інформації коли така інформація підлягає наданню на запит громадянина чи юридичної особи відповідно до законів України «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про звернення громадян», «Про доступ до судових рішень»та «Про засади запобігання і протидії корупції».
В судовому засіданні ОСОБА своє провини у вчиненні адміністративного правопорушення не визнала та пояснив що працює секретарем Кодимської міської ради Одеської області та її виконкому згідно рішенню сесії міської ради №УІ від 15 листопада 2010 року До ОСОБА міської ради як розпорядника публічної інформації 27 липня 2011року надійшов запит ОСОБА РайСТ про надання витягу з протоколу засідання сесії ОСОБА міської ради від 21 червня 2011 року № в частині що стосується внесення головою міської ради питання про скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА міської ради № від 02 липня 2003 року «Про оформлення права власності на об»єкти нерухомого майна в м Кодимі». Відповідь на запит згідно резолюції ОСОБА міського голови ОСОБА доручено підготувати їй Вона це зробила і проект відповіді надала на підпис міському голові Той нічого не змінивши у тому проекті підписав його Що стосується запиту ОСОБА що надійшов до міської ради 14 вересня 2011 року то відповідь на нього була підготовлена нею аналогічним способом При цьому у відповіді було зазначено що інформація на наданні якої наполягає заявник є конфіденційною З таким проектом відповіді погодився міський голова і підписав її Вважає що якби підготовлені проекти відповідей заявникам були не правильні то міський голова не підписав би їх А тому вона вважає що не є суб»єктом складу правопорушення передбаченого ст ч КУпАП
Представник ОСОБА РайСТ в судовому засіданні пояснив що 27 липня 2011 року районне споживче товариство зверталося до ОСОБА міської ради як розпорядника публічної інформації з заявою про надання витягу з протоколу засідання сесії ОСОБА міської ради від 21 червня 2011 року № в частині внесення головою міської ради ОСОБА питання про скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА міської ради № від 02 липня 2003 року «Про оформлення права власності на об»єкти нерухомого майна в м Кодимі»На цей запит ОСОБА РайСТ отримало за підписом міського голови ОСОБА лише копію вищезазначеного рішення сесії міської ради Копію витягу з протоколу цієї сесії –не отримало Вважає що такими діями ОСОБА міської ради порушені законні права районного споживчого товариства
Потерпілий ОСОБА в судовому засіданні показав що 14 вересня 2011 року звернувся з запитом до ОСОБА міської ради про надання йому витягу з рішення виконкому міської ради про надання дозволу громадянці ОСОБА на спорудження паркану На цей запит він отримав відповідь за підписом міського голови що надання такої інформації не є можливим у зв»язку з тим що інформація є конфіденційною Такими діями міської ради порушені його законні права щодо отримання публічної інформації
Прокурор що приймав участь у розгляді протоколу про адміністративне правопорушення зробив висновок що протокол відповідає діючому законодавству і в діях ОСОБА вбачається склад правопорушення передбачений ст ч КУпАП оскільки вона порушила вимоги пп та 2 ч статті 16 Закону України «Про засади запобігання та протидії корупції».
Вислухавши пояснення ОСОБА потерпілих висновок прокурора дослідивши матеріали справи суд прийшов до такого
Згідно частини 1 статті 9 КУпАП під адміністративним правопорушенням (проступком визнається протиправна винна (умисна або необережна дія чи бездіяльність яка посягає на громадський порядок власність права і свободи громадян на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність
Статтею 280 КУпАП передбачено що орган (посадова особа при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов»язаний з»ясувати чи було вчинене адміністративне правопорушення чи винна дана особа в його вчиненні чи підлягає вона адміністративній відповідальності чи є обставини що пом»якшують і обтяжують відповідальність чи заподіяно майнову шкоду чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації трудового колективу а також з»ясувати інші обставини що мають значення для правильного вирішення справи
В судовому засіданні встановлено що 27 липня 2011 року до ОСОБА міської ради Одеської області надійшов запит ОСОБА районного споживчого товариства (РайСТ про надання витягу з протоколу засідання сесії міської ради № від 21 червня 2011 року в частині пропозиції міського голови скасувати рішення виконкому ОСОБА міської ради № від 02 липня 2003 року «Про оформлення права власності на об»єкти нерухомого майна в м Кодима». Підготовка відповіді по цьому запиту міським головою була доручена секретарю міської ради ОСОБА Підготувавши проект відповіді а саме супровідний лист та копію рішення міської ради № від 21 червня 2011 року (а не витяг з протоколу засідання сесії як це було зазначено в запиті секретар міської ради ОСОБА надала його міському голові для підпису і подальшого спрямування до ОСОБА РайСТ Погодившись з таким проектом відповіді міський голова підписав її і відправив заявникові 14 вересня 2011 року до ОСОБА міської ради надійшов запит потерпілого ОСОБА про надання копії рішення ОСОБА міської ради про дозвіл громадянці ОСОБА будувати паркан висотою 2,5 м і шириною 7,5 м Підготовку відповіді на запит згідно резолюції міського голови було доручено секретарю міської ради –ОСОБА Остання вважаючи що така інформація є конфіденційною підготувала проект відповіді заявникові із зазначенням цієї обставини (конфіденційності і надала її для узгодження і підписання міським головою Погодившись з таким проектом відповіді міський голова підписав її і відправив заявникові
Суд погоджуючись з тим що такі відповіді ОСОБА міської ради заявникам містять ознаки адміністративного правопорушення передбаченого статтею 212-3 ч КУпАП з ознаками корупційного діяння в той же час вважає що ОСОБА не є винною у скоєнні зазначеного правопорушення з таких підстав
Судом установлено що згідно рішенню сесії ОСОБА міської ради Одеської області №УІ від 15 листопада 2010 року ОСОБА обрана на посаду секретаря Кодимської міської ради Одеської області та її виконавчого комітету
Згідно частини 3 статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»секретар сільської селищної міської ради
1) у випадку передбаченому частиною другою статті 42 цього Закону здійснює повноваження сільського селищного міського голови
2) скликає сесії ради у випадках передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону повідомляє депутатам і доводить до відома населення інформацію про час і місце проведення сесії ради питання які передбачається внести на розгляд ради
3) веде засідання ради та підписує її рішення у випадках передбачених частиною шостою статті 46 цього Закону
4) організує підготовку сесій ради питань що вносяться на розгляд ради
5) забезпечує своєчасне доведення рішень ради до виконавців і населення організує контроль за їх виконанням забезпечує офіційне оприлюднення рішень ради які відповідно до закону є регуляторними актами а також документів підготовлених у процесі здійснення радою регуляторної діяльності та інформації про здійснення радою регуляторної діяльності
6) за дорученням сільського селищного міського голови координує діяльність постійних та інших комісій ради дає їм доручення сприяє організації виконання їх рекомендацій
7) сприяє депутатам ради у здійсненні їх повноважень
8) організує за дорученням ради відповідно до законодавства здійснення заходів повязаних з підготовкою і проведенням референдумів та виборів до органів державної влади і місцевого самоврядування
9) забезпечує зберігання у відповідних органах місцевого самоврядування офіційних документів повязаних з місцевим самоврядуванням відповідної територіальної громади забезпечує доступ до них осіб яким це право надано у встановленому порядку
10) вирішує за дорученням сільського селищного міського голови або відповідної ради інші питання повязані з діяльністю ради та її органів
Аналізуючи зазначену норму закону суд приходить до висновку що функціональні обов»язки секретаря міської ради передбачають лише діяльність пов»язану з організацією роботи відповідної міської ради Лише у випадку передбаченому частиною другою статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»(у разі звільнення з посади сільського селищного міського голови у зв»язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень секретар сільської селищної міської ради здійснює повноваження голови відповідної ради
В той же час стаття 42 (частини 4,6) Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»визначає повноваження сільського селищного міського голови
1) забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території додержання Конституції та законів України виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади
2) організує в межах визначених цим Законом роботу відповідної ради та її виконавчого комітету
3) підписує рішення ради та її виконавчого комітету
4) вносить на розгляд ради пропозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради
5) вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради
6) вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради апарату ради та її виконавчого комітету їх штатів встановлених відповідно до типових штатів затверджених Кабінетом Міністрів України
7) здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету
8) скликає сесії ради вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради
9) забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціальноекономічного та культурного розвитку цільових програм з інших питань самоврядування місцевого бюджету та звіту про його виконання рішень ради з інших питань що належать до її відання оприлюднює затверджені радою програми бюджет та звіти про їх виконання
10) призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів управлінь та інших виконавчих органів ради підприємств установ та організацій що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад крім керівників дошкільних загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів
11) скликає загальні збори громадян за місцем проживання
12) забезпечує виконання рішень місцевого референдуму відповідної ради її виконавчого комітету
13) є розпорядником бюджетних коштів використовує їх лише за призначенням визначеним радою
14) представляє територіальну громаду раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами іншими органами місцевого самоврядування обєднаннями громадян підприємствами установами та організаціями незалежно від форм власності громадянами а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства
15) звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування місцевих органів виконавчої влади підприємств установ та організацій які обмежують права та інтереси територіальної громади а також повноваження ради та її органів
16) укладає від імені територіальної громади ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства а з питань віднесених до виключної компетенції ради подає їх на затвердження відповідної ради
17) веде особистий прийом громадян
18) забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх обєднань
18-1) бере участь у здійсненні державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності в межах та у спосіб встановлені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності;
19) здійснює інші повноваження місцевого самоврядування визначені цим та іншими законами якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів
20) видає розпорядження у межах своїх повноважень
Сільський селищний міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень
Як убачається із зазначеної норми Закону (пп ч сільський селищний міський голова представляє територіальну громаду раду та її виконавчий комітет у відносинах з… громадянами… та забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх обєднань
Судом також установлено що як на запиті ОСОБА РайСТ так і на запиті ОСОБА є резолюція міського голови щодо підготовка відповідей на ці запити доручається секретарю міської ради ОСОБА Тобто мова йде саме про підготовку відповіді яку в майбутньому підпише міський голова
Як зазначено в п постанови Пленуму Верховного Суду України № від 25 травня 1998 року «Про практику розгляду судами справ про корупційні діяння та інші правопорушення пов»язані з корупцією», судам необхідно з»ясовувати мотив і характер вчиненого діяння повноваження особи, яка його вчинила наявність причинного зв»язку між діянням і виконанням останньою службових (посадових повноважень а у відповідних випадках –мети правопорушення
Згідно п ч статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації»розпорядниками інформації визнаються суб»єкти владних повноважень – органи державної влади інші державні органи органи місцевого самоврядування органи влади автономної Республіки Крим інші суб»єкти що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов»язковими до виконання
Отже суд аналізуючи норми Закону «Про місцеве самоврядування в Україні»(стст і 50) прийшов до переконання що секретар Кодимської міської ради ОСОБА не є суб»єктом складу правопорушення передбаченого ст ч КУпАП як неповноважна особа а тому в її діях відсутній склад зазначеного правопорушення
На підставі викладеного керуючись стст 247 п КУпАП суд
П О С Т А Н О В И В
ОСОБА визнати не винною у скоєнні правопорушення передбаченого пп ч ст Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», ст 212-3 ч КУпАП у зв»язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення а справу провадженням закрити
Постанова може бути оскаржена а прокурором внесено протест до апеляційного суду Одеської області через Кодимський районний суд на протязі десяти днів з моменту її винесення
Суддя
ОСОБА