ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
________________________________________________________________________________
УХВАЛА
"11" грудня 2019 р. Справа № 922/2250/16
Господарський суд Харківської області у складі:
головуючий суддя Усатий В.О.
судді: Савченко А.А. , Міньковський С.В.
при секретарі судового засідання Мазуренко А.О.
за участю:
представника ліквідатора - Єрьоміної О.Ю.,
представника ГУ ДПС у Харківській області - Швед А.В.,
розглянувши скаргу Головного управління ДПС у Харківській області на дії (бездіяльність) ліквідатора (вх.№17012 від 13.06.2018 р.) по справі за заявою: Товариства з обмеженою відповідальністю "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни",
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни",
визнання банкрутом
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду Харківської області від 01.08.2016 р. ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута голову ліквідаційної комісії Шабаса Г.В.
13.06.2018 р. до суду від Головного управління ДФС у Харківській області надійшла скарга на дії (бездіяльність) ліквідатора, в якій скаржник просив суд: визнати бездіяльність ліквідатора ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" Шабаса Г.В. неправомірною; зобов`язати ліквідатора - Шабаса Г.В. надати звіт про свою діяльність, інформацію про фінансове становище та майно боржника на день відкриття ліквідаційної процедури, використання коштів боржника, а також пояснення з питання ненадання до контролюючого органу первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку для призначення та проведення податкової перевірки; зобов`язати ліквідатора - Шабаса Г.В. забезпечити можливість проведення Головним управлінням ДФС у Харківській області позапланової виїзної документальної перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" (для чого: узгодити з Головним управлінням ДФС у Харківській області термін проведення позапланової виїзної перевірки підприємства; забезпечити доступ посадових осіб Головного управління ДФС у Харківській області, які уповноважені здійснювати документальну позапланову перевірку підприємства, до відповідних первинних фінансово-господарських документів); у разі невиконання вимог суду на підставі ч. 12 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" визнати таку бездіяльність Шабаса Г.В. неправомірною, а роботу - незадовільною та припинити його повноваження, призначивши нового ліквідатора; не допустити ліквідацію боржника - ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" без проведення Головним управлінням ДФС у Харківській області відповідної перевірки достеменності даних (інформації) про наявність у підприємства активів, дебіторської та/або кредиторської заборгованості, стан розрахунків з бюджетів всіх рівнів, а також дійсний стан платоспроможності, яку було призначено на 23.07.2018 р.
20.07.2018 р. до суду від ліквідатора надійшли заперечення на скаргу (вх. № 20979 від 20.07.2018 р.), в яких ліквідатор просив відмовити в задоволенні скарги, як необгрунтованої.
Розпорядженням в.о. керівника апарату суду від 31.01.2019 р. у зв"язку з відсутністю повноважень на здійснення правосуддя головуючого судді Швидкіна А.О. призначено проведення повторного автоматизованого розподілу справи.
Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, для розгляду даної справи визначено головуючого суддю Усатого В.О.
Враховуючи неявку учасників процесу, суд відклав розгляд скарги на 20.03.2019 р.
Проте, призначене судове засідання не відбулось з причин направлення справи до суду касаційної інстанції.
Після повернення справи з касаційної інстанції, суд призначив скаргу Головного управління ДФС у Харківській області на дії (бездіяльність) ліквідатора до розгляду на 12.09.2019 р.
До суду від боржника надійшло клопотання про відкладання розгляду скарги.
Враховуючи необхідність отримання витребуваних документів, суд відклав розгляд скарги на 30.09.2019 р., проте судове засідання не відбулося у зв"язку з відпусткою судді Усатого В.О.
В ухвалі від 04.11.2019 р. суд зокрема зазначив, що подальший розгляд даної справи здійснюється відповідно до положень Кодексу України з процедур банкрутства та призначив розгляд Головного управління ДФС у Харківській області на дії (бездіяльність) ліквідатора (вх.№17012 від 13.06.2018 р.) на 21.11.2019 р.
Ухвалою-повідомленням від 21.11.2019 р. розгляд скарги був відкладений на 11.12.2019 р.
22.11.2019 р. було задоволено клопотання Головного управління ДПС у Харківській області про заміну кредитора на правонаступника (вх.№25381 від 22.10.2019 р. та вх.№28192 від 20.11.2019 р.), замінено кредитора - Київську ОДПІ м. Харкова Головне управління ДФС у Харківській області на його правонаступника - Головне управління ДФС у Харківській області, замінено кредитора - Головне управління ДФС у Харківській області (код ЄДРПОУ 39599198) на його правонаступника - Головне управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43143704).
11.12.2019 р. представник Головного управління ДПС у Харківській області в судовому засіданні підтримав скаргу на дії (бездіяльність) ліквідатора.
11.12.2019 р. представник ліквідатора в судовому засіданні проти задоволення скарги заперечував та просив суд відмовити в її задоволенні.
Розглянувши скаргу Головного управління ДПС у Харківській області на дії (бездіяльність) ліквідатора (вх.№17012 від 13.06.2018 р.), суд зазначає наступне.
В обгрунтування своєї скарги на дії/бездіяльність ліквідатора Головне управління ДПС у Харківській області посилається на неможливість проведення перевірки відповідно до наказу ГУ ДПС у Харківській області від 31.01.2018р. №644 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" з підстав відсутності ліквідаційної комісії, ліквідатора, його довірених осіб за адресою ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни", а також на те, що ліквідатор самостійно не надає контролюючому органу документи для перервірки відповідно цивільного законодавства, що, на думку скаржника, є порушенням законодавства та діями/бездіяльністю спрямованими на перешкоджання законній діяльності органу ДПС.
Відповідно до ч. 6 ст. 12 ГПК України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, урегульовані Податковим кодексом України.
Згідно зі ст.19-1 Податкового кодексу України, в редакції Закону №1797-VIII від 01.01.2018 р., однією із функцій контролюючих органів є здійснення адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проведення відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.
За приписами ч. 3 ст. 98 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання боржника банкрутом в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин (далі - Закон про банкрутство), під час реалізації своїх прав та обов`язків арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) зобов`язаний діяти добросовісно, розсудливо, з метою, з якою ці права та обов`язки надано (покладено), обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на підставі, у межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законодавством України про банкрутство.
Відповідно до ч. 3 ст. 60 Кодексу України з процедур банкрутства, у ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає скарги на дії (бездіяльність) ліквідатора та здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом.
Статтею 41 Закону про банкрутство визначено, що ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.
Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред`являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов`язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов`язковому зберіганню, на строк не менше п`яти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному реєстратору в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому державним органом з питань банкрутства, дів з ліквідації режимно-секретного органу. Для цього за погодженням із Службою безпеки України визначає склад ліквідаційної комісії режимно-секретного органу, яка формується в установленому законодавством порядку; веде реєстр вимог кредиторів;
подає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інформацію центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Наведений у вказаній статті перелік повноважень ліквідатора не містить обов`язку самостійно направляти контролюючому органу первинні бухгалтерські документи.
Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно з п. 78.1.7 ст. 78 Податкового кодексу України, документальна позапланова перевірка здійснюється, у разі, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Відповідно до п. 81.1. ст. 81 Податкового кодексу України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відповідно до п. 42.2. ст. 42 Податкового кодексу України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Відповідно до частини 3 статті 41 Закону про банкрутство з дня призначення ліквідатора до нього переходять права керівника (органів управління) юридичної особи - банкрута.
У відповідності до ч.3 ст. 105 ЦК України загальними зборами учасників (засновників) товариства з обмеженою відповідальністю "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" було прийнято рішення про припинення товариства у зв`язку з ліквідацією (протокол від 12.04.2016 року), призначено ліквідатора та встановлено строк для пред`явлення вимог кредиторів боржника - два місяці з дати внесення запису про ліквідацію у єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Про прийняте рішення повідомлено державного реєстратора, податковий орган, органи пенсійного та соціального страхування.
У відповідності до приписів ч. 2 ст. 105 ЦК України повідомлення про ліквідацію опубліковано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також в офіційному друкованому органі - "Урядовий кур`єр" від 14.05.2016 року №90 ( 5710).
При дослідженні акту №848/20-40-14-02-08/24410064 від 06.02.2018 р., судом встановлено, що даний документ не висвітлює факту неможливості вручення ліквідатору наказу №644 від 31.01.2018 р. та направлень на перевірку №№ 792, 793, 794, 795, від 06.02.2018 р., а лише фіксує відсутність ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" за місцезнаходженням боржника.
Разом з тим скаржником не надано до матеріалів справи доказів надіслання до початку проведення перевірки наказу №644 від 31.01.2018 р. та направлень на перевірку №№ 792, 793, 794, 795, від 06.02.2018 р. рекомендованим листом з повідомленням про вручення, або, за можливості, засобами електронного зв`язку в електронній формі на адресу голови ліквідаційної комісії. Отже, скаржником не надано доказів вчинення всіх можливих дій щодо повідомлення ліквідатора про проведення документальної позапланової перевірки.
Крім того, суд зазначає, що не виявлення боржника за його місцезнаходженням не звільняє контролюючий орган від обов`язку здійснення повідомлення платника податків про проведення перевірки шляхом надіслання поштою відповідного рекомендованого листа з повідомленням про вручення.
У постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 11.09.2018 у справі №812/2100/17 наведено правовий висновок, який враховано судом при розгляді відповідної скарги у відповідності до ч.4 ст.236 ГПК України, відповідно до якого податковий орган не має можливості проводити позапланову перевірку за відсутності належних доказів отримання направлення про проведення перевірки уповноваженою на те особою. Такі дії податкового органу є суттєвим порушенням процедури призначення документальної позапланової виїзної перевірки.
Таким чином скаржником, у відповідності до норм ст.ст. 76 - 77 ГПК України, не надано доказів, які можуть вважатись належним та допустимим доказом виконання контролюючим органом обов`язків щодо належного повідомлення платника податків про призначення у встановленому законодавством порядку документальної позапланової виїзної перевірки боржника.
Отже, з огляду на вищевикладене суд не вбачає в діях ліквідатора боржника ознак протиправних дій/бездіяльності, що спрямовані на перешкоджання законній діяльності органу Державної податкової служби.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами п.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України, контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.
Згідно п. 11.5 Порядку обліку платників податків та зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей):
заяви за формою № 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктами 11.2-11.4 цього розділу;
відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи;
відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про припинення (закриття) відокремленого підрозділу;
судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків.
Відповідно до п. 11.1 вказаного Порядку дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу.
Відповідно до Порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України затвердженого наказом Міністерства юстиції України та Міністерства фінансів України від 18.03.2016 р. № 759/5/371 Державна фіскальна служба України забезпечує доступ своїх територіальних органів до відомостей про проведені реєстраційні дії, документів в електронній формі, отриманих з Реєстру.
Пунктом 11.6 Порядку обліку платників податків та зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. №1588 визначено, що при проведенні заходів податкового контролю, пов`язаних з ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.
Постановою господарського суду Харківської області від 01.08.2016 р. ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни" визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатором банкрута голову ліквідаційної комісії Шабаса Г.В.
На офіційному веб - сайті Вищого господарського суду України 02.08.2016 р. було оприлюднено повідомлення про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури за № 34108, визначено граничний строк на заявлення грошових вимог кредиторів до боржника.
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.
Таким чином, контролюючий орган був повідомлений як судом, так і державним реєстратором про порушення справи про банкрутство, у зв`язку з чим був обізнаний про початок процедури ліквідації ТОВ "Оптово-роздрібний ринок "Жуляни".
Слідує зазначити, що ухвалою суду від 12.04.2017 р. затверджено реєстр вимог кредиторів у справі, до якого зокрема включено вимоги Київської ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС у Харківській області, що також підтверджує той факт, що контролюючий орган об`єктивно був обізнаний про початок припинення боржника.
Проте, у визначений податковим законодавством строк контролюючий орган не вжив заходи податкового контролю, пов`язані з ліквідацією платника податків, зокрема щодо проведення відповідної перевірки.
Разом з цим суд зазначає, що чинне законодавство не зобов`язує ліквідатора самостійно подавати документи до податкового органу для проведення перевірки в процедурі ліквідації підприємства. Обов`язок щодо проведення перевірки покладається саме на контролюючий орган, а не на платника податків.
Згідно з ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд у встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
З огляду на те, що матеріалами справи не підтверджено викладені у скарзі обставини, суд не вбачає правових підстав для задоволення скарги Головного управління ДПС у Харківській області на дії (бездіяльність) ліквідатора (вх.№17012 від 13.06.2018 р.), у зв`язку із чим відмовляє в скарзі повністю.
Керуючись ст.ст.58-65, ч. 3 ст. 60 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 41, ч. 3 ст. 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання боржника банкрутом" (в редакції, що діяла на момент спірних правовідносин), ст.ст. 73, 74, 233-235 ГПК України, -
УХВАЛИВ:
Відмовити в задоволенні скарги Головного управління ДПС у Харківській області на дії (бездіяльність) ліквідатора (вх.№17012 від 13.06.2018 р.) повністю.
Ухвалу направити ліквідатору, кредиторам, Головному управлінню ДПС у Харківській області.
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення.
Ухвалу може бути оскаржено до Східного апеляційного господарського суду у строки визначені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали суду складено та підписано 16.12.2019 р.
Головуючий суддя Усатий В.О.
суддя Савченко А.А.
суддя Міньковський С.В.