ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" вересня 2021 р. Справа№ 23/448-б
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Гарник Л.Л.
суддів: Пантелієнка В.О.
Верховця А.А.
секретар судового засідання Ковган О.І.
за участю представників учасників справи відповідно до протоколу судового засідання від 23.09.2021
розглянувши апеляційні скарги Київської міської прокуратури, Міністерства охорони здоров`я України
на ухвалу Господарського суду міста Києва від 10.06.2021
у справі № 23/448-б
за заявою Управління Пенсійного фонду України в Деснянському районі м Києва
до Відкритого акціонерного товариства "Науково-дослідне медичне об`єднання "Діалір"
про банкрутство
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.09.2007 порушено провадження у справі № 23/448-б за заявою Управління Пенсійного фонду України в Деснянському районі міста Києва про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "Науково-дослідне медичне об`єднання "Діалір" (далі - ВАТ "НДМО "Діалір"), введено мораторій на задоволення вимог кредиторів та процедура розпорядження майном боржника.
Ухвалою попереднього засідання Господарського суду міста Києва від 09.06.2008 затверджено реєстр вимог кредиторів.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.12.2014 задоволено клопотання голови комітету кредиторів боржника, припинено процедуру розпорядження майном та повноваження розпорядника майна боржника арбітражного керуючого Куделі М. О., введено процедуру санації боржника - ВАТ "НДМО "Діалір", керуючим санацією призначено арбітражного керуючого Куделю М.О.
16.03.2018 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання Фонду державного майна України про припинення провадження у справі № 23/448-б.
Подане клопотання обґрунтоване тим, що Фондом державного майна України щодо ВАТ "НДМО "Діалір", розмір частки державної власності у статному капіталі якого становить 95,57 відсотків, прийнято рішення про приватизацію.
Правовою підставою для припинення провадження у справі зазначено пункт 4-3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та частину п`яту статті 12 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна".
Постановою господарського суду міста Києва від 18.07.2016, залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 01.11.2016, припинено процедуру санації ВАТ "НДМО "Діалір"; припинено повноваження керуючого санацією ВАТ "НДМО "Діалір" арбітражного керуючого Куделі Марії Олександрівни; визнано банкрутом ВАТ "НДМО "Діалір"; відкрито ліквідаційну процедуру; призначено ліквідатором банкрута ВАТ "НДМО "Діалір" арбітражного керуючого Куделю Марію Олександрівну.
Постановою Вищого господарського суду України від 25.01.2017 постанову Київського апеляційного господарського суду від 01.11.2016 та постанову господарського суду міста Києва від 18.07.2016 у справі №23/448-б скасовано; справу передано на новий розгляд до господарського суду міста Києва.
Постанова мотивована тим, що відкриваючи ліквідаційну процедуру стосовно, зокрема, державних підприємств, суди повинні перевірити вжиття власником (органом управління) заходів для запобігання банкрутству, перевірити дотримання керівником боржника, в даному випадку керуючим санацією боржника, забезпечення механізму реалізації прав Міністерства охорони здоров`я України взяти участь у вчиненні заходів з метою збереження державного майна.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.04.2018, яка залишена без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 26.06.2018, задоволено клопотання Фонду державного майна України про припинення провадження у справі; закрито провадження у справі № 23/448-б про банкрутство ВАТ "НДМО "Діалір".
Постановою Верховного Суду від 16.08.2018 скасовано постанову Київського апеляційного господарського суду від 26.06.2018 та ухвалу Господарського суду міста Києва від 23.04.2018, справу в частині розгляду клопотання Фонду державного майна України про припинення провадження у справі направлено на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.
Постанова мотивована тим, що приймаючи рішення про припинення провадження у справі про банкрутство з підстав, які визначені частиною п`ятою статті 12 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна", судами не було встановлено обставин, чи приймалось щодо боржника рішення про приватизацію з урахуванням приписів частини третьої та частини п`ятої Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна", зокрема, чи є чинним наказ регіонального відділення Фонду державного майна України по місту Києву від 19.01.1995 № 29-ПР, з урахуванням положень Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна", без встановлення яких суд касаційної інстанції не може надати оцінку правильності застосування судами першої і апеляційної інстанції, приписів статей 10, 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна.
За результатами нового розгляду ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.02.2019 у справі № 23/448-б відмовлено Фонду державного майна України в задоволенні клопотання про припинення провадження у справі; відмовлено Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у місті Києві в задоволенні клопотання від 18.10.2018 про звернення стягнення на майно ВАТ "НДМО "Діалір"; задоволено клопотання керуючого санацією боржника та продовжено строк процедури санації у справі № 23/448-б та повноваження керуючого санацією боржника арбітражного керуючого Куделі М.О.; зобов`язано керуючого санацією боржника надати суду на затвердження план санації боржника із внесеними змінами, у зв`язку з продовженням строку процедури санації у справі; залишено без задоволення клопотання Міністерства охорони здоров`я від 26.11.2018 про витребування доказів; залишено без задоволення клопотання ТОВ "Будова-центр-1" від 06.02.2019.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 16.05.2019 ухвалу Господарського суду міста Києва від 07.02.2019 у справі № 23/448-б в частині відмови в задоволенні клопотання Фонду державного майна України про припинення провадження у справі залишено без змін.
За висновками судів, провадження у справі № 23/448-б порушено 18.09.2007, тобто в редакції Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до 19.01.2013, яка не містить положень про закриття провадження у справі.
Відмовляючи у задоволенні клопотання Фонду державного майна України, суди виходили з того, що наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України про приватизацію, виданий у 1995 році, втратив чинність; ВАТ "НДМО "Діалір" не включено до переліку об`єктів великої/малої приватизації державної власності, які підлягають приватизації в 2018 році, а також до переліку об`єктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна"; на боржника не можуть поширюватися норми пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та частини п`ятої статті 12 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" щодо закриття провадження у справі.
Водночас, апеляційним господарським судом встановлено, що в період з 23.04.2018 по 16.08.2018 ВАТ "НДМО "Діалір" перебувало в процесі приватизації, при цьому жодні дії щодо приватизації підприємства не вчинялись.
Постановою Верховного Суду від 17.02.2021 постанову Північного апеляційного господарського суду від 16.05.2019 та ухвалу Господарського суду міста Києва від 07.02.2019 (в частині відмови в задоволенні клопотання Фонду державного майна України про припинення провадження) у справі № 23/448-б скасовано; справу в скасованій частині передано на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.
Постанова мотивована передчасністю висновків судів попередніх інстанцій про існування підстав для відмови в задоволенні клопотання про припинення провадження у цій справі про банкрутство господарського товариства, 95,57 відсотків акцій якого перебуває у державній власності, з огляду на неналежним чином дослідження зібраних у справі доказів - змісту рішень та інших доказів про приватизацію боржника, та неврахуванням судами особливостей проведення приватизації об`єктів державної власності за рішеннями, ухваленими до набрання чинності з 07.03.2018 Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна".
За результатами нового розгляду справи ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.04.2021 у задоволенні клопотання Фонду державного майна України про припинення провадження у справі відмовлено з тих підстав, що ВАТ "НДМО "Діалір" не включено до жодного переліку об`єктів, що підлягають приватизації у 2018-2021 роках, а акти Фонду державного майна України з питань приватизації, прийняті до набрання чинності Законом України «Про приватизацію державного і комунального майна», діяли до затвердження відповідних переліків.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.06.2021:
- задоволено клопотання керуючого санацією боржника від 30.07.2019 № 02-13/3306, від 10.01.2020 № 02-13/3541 та від 10.01.2020 № 02-13/3543;
- продовжено строк процедури санації у справі № 23/448-б та повноваження керуючого санацією боржника арбітражного керуючого Куделі Марії Олександрівни (свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) від 30.01.2013 № 8) на шість місяців, тобто до 10.12.2021;
- залучено до участі у справі № 23/448-б в якості інвесторів Товариство з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Мортранссервіс", Товариство з обмеженою відповідальністю "Хатмент" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Капітал-Інвест-Ресурс";
- затверджено план санації ВАТ "НДМО "Діалір", який схвалений 25.06.2019 рішенням загальних зборів та комітету кредиторів та погоджений Міністерством охорони здоров`я листом від 28.12.2019 № 10-13/50100/2-19;
- зобов`язано керуючого санацією боржника надати суду на затвердження звіт за наслідками проведеної процедури санації боржника у справі № 23/448-б.
Київська міська прокуратура звернулась до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на ухвалу Господарського суду міста Києва від 10.06.2021 у справі № 23/448-б, в якій просить скасувати оскаржувану ухвалу в частині затвердження плану санації, схваленого рішенням загальних зборів кредиторів, а справу направити до суду першої інстанції для подальшого розгляду.
Міністерство охорони здоров`я України звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на ухвалу Господарського суду міста Києва від 10.06.2021 у справі № 23/448-б, в якій просить поновити строк на апеляційне оскарження та скасувати оскаржувану ухвалу.
Апеляційні скарги обґрунтовані нез`ясуванням судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, порушенням статті 86 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), незастосуванням статей 19, 20 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", статті 11 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», приписів Закону України «Про управління об`єктами державної власності» та положень Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891.
Скаржники зазначають, що згідно з оскаржуваною ухвалою суду затверджено план санації, яким передбачено відчуження майна боржника із значною державною часткою, та наголошують, що суд не врахував наступні обставини справи:
- висновок про ринкову вартість майна боржника складений станом на 29.03.2019 та з метою, яка не передбачає продажу об`єкта оцінки;
- затвердження плану санації відбулося без участі органу управління боржника та з`ясування його позиції щодо можливості затвердження плану санації на умовах та з оцінкою, визначеними у 2019 році.
До того ж, Міністерство охорони здоров`я України зазначає, що було позбавлено можливості приймати участь у судовому засіданні, яке відбулося 10.06.2021, у зв`язку з чим звернулось з клопотанням про відкладення розгляду справи, втім затвердження плану санації відбулося в судовому засіданні без його участі та без з`ясування його позиції у справі.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.07.2021 апеляційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: Гарник Л.Л. (головуючий суддя), Владимиренко С.В., Ходаківська І.П.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 27.07.2021 відкрито провадження за апеляційною скаргою Київської міської прокуратури, справу призначено до розгляду.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 27.07.2021 апеляційну скаргу Міністерства охорони здоров`я України залишено без руху, надано строк на усунення недоліків.
У зв`язку з перебуванням у відпустці суддів Владимиренко С.В., Ходаківської І.П., відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.08.2021, справу передано на розгляд колегії суддів у складі: Гарник Л.Л. (головуючий суддя), Доманська М.Л., Поляков Б.М.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 19.08.2021 відкрито апеляційне провадження за скаргою Міністерства охорони здоров`я України після поновлення йому строку на апеляційне оскарження, справу призначено до розгляду.
Згідно з ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 19.08.2021 апеляційну скаргу Київської міської прокуратури прийнято до провадження у складі колегії суддів: Гарник Л.Л. (головуючий суддя), Доманська М.Л., Поляков Б.М., розгляд апеляційних скарг Київської міської прокуратури та Міністерства охорони здоров`я України здійснюється спільно, з об`єднанням їх в одне апеляційне провадження.
09.09.2021 від судді Доманської М.Л. надійшла заява про самовідвід у справі.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 13.09.2021 заяву судді Доманської М.Л. про самовідвід у справі задоволено, відведено суддю Північного апеляційного господарського суду Доманську М.Л. від розгляду справи № 23/448-б.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.09.2021 для розгляду справи визначено колегію суддів у складі: Гарник Л.Л. (головуючий суддя), Верховець А.А., Пантелієнко В.О.
13.09.2021 від арбітражного керуючого Куделі М. О. надійшов відзив на апеляційні скарги, в якому вона просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а оскаржену ухвалу суду - без змін як таку, що є законною та обґрунтованою.
15.09.2021 від Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «Прайм-Фінанс» надійшов відзив на апеляційні скарги, в якому воно просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а оскаржену ухвалу суду - без змін як таку, що є законною та обґрунтованою.
20.09.2021 від Фонду державного майна України надійшов відзив на апеляційні скарги, в якому він просить апеляційні скарги задовольнити.
21.09.2021 від Київської міської прокуратури надійшли додаткові пояснення у справі.
21.09.2021 від Київської міської прокуратури надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи доказів.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 20.09.2021 справу прийнято до провадження визначеною колегією суддів.
В судовому засіданні апеляційної інстанції 23.09.2021 представник Міністерства охорони здоров`я України надав пояснення з приводу того, що згідно поданої апеляційної скарги Міністерства охорони здоров`я України ухвала Господарського суду міста Києва від 10.06.2021 у справі № 23/448-б оскаржується в частині затвердження плану санації ВАТ "НДМО "Діалір".
Розглянувши доводи апеляційних скарг, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства та заслухавши пояснення представників учасників справи, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, а ухвала суду першої інстанції в частині, що оскаржується, - зміні чи скасуванню, з наступних підстав.
За приписами частини 1 статті 3 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до частини 6 статті 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
21.04.2019 набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства від 18.10.2018 №2597-VIII, який введено в дію 21.10.2019.
Пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу встановлено: «Установити, що з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Перехід до наступної судової процедури та подальше провадження у таких справах здійснюється відповідно до цього Кодексу».
Провадження по справі № 23/448-б про банкрутство ВАТ "НДМО "Діалір" порушено ухвалою суду від 18.09.2007, а тому при розгляді даної справи підлягають застосуванню норми Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції Закону України №2343-ХІІ, до внесення змін Законом України № 4212-VІ від 22.12.2011, тобто в редакції до 19.01.2013; далі - Закон про банкрутство).
Статтею 1 Закону про банкрутство визначено, що санація - система заходів, що здійснюються під час провадження у справі про банкрутство з метою запобігання визнанню боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення фінансово-господарського становища боржника, а також задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів шляхом кредитування, реструктуризації підприємства, боргів і капіталу та (або) зміну організаційно-правової та виробничої структури боржника.
Відповідно до статті 17 Закону про банкрутство з дня винесення ухвали про санацію керуючий санацією має право: розпоряджатися майном боржника з урахуванням обмежень, передбачених цим Законом; укладати від імені боржника мирову угоду, цивільно-правові, трудові та інші угоди; подавати заяви про визнання угод, укладених боржником, недійсними. Керуючий санацією зобов`язаний: прийняти у господарське відання майно боржника та організувати проведення його інвентаризації; відкрити спеціальний рахунок для проведення санації та розрахунків з кредиторами; розробити та подати на затвердження зборам кредиторів плану санації боржника; організувати ведення бухгалтерського і статистичного обліку та фінансової звітності; здійснювати заходи щодо стягнення дебіторської заборгованості перед боржником; від імені боржника заявляти позови про стягнення заборгованості з дебіторів боржника, а також з осіб, які несуть з боржником відповідно до закону або договору субсидіарну (додаткову) чи солідарну відповідальність; розглядати вимоги кредиторів щодо зобов`язань боржника, які виникли після порушення справи про банкрутство в процедурі розпорядження майном боржника та санації; заявляти в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог кредиторів, зазначених в абзаці сьомому цієї частини; звітувати перед комітетом кредиторів щодо послідовної реалізації плану санації; повідомляти у десятиденний строк з дня винесення господарським судом відповідної ухвали державний орган з питань банкрутства про своє призначення, затвердження мирової угоди, закінчення виконання плану санації, звільнення від обов`язків; забезпечувати визначення початкової вартості майна шляхом проведення незалежної оцінки в разі відчуження майна у процедурі санації; здійснювати інші повноваження, передбачені цим Законом.
Вимоги до змісту плану санації встановлено статтею 18 Закону про банкрутство, якою визначено, що протягом трьох місяців з дня винесення ухвали про санацію боржника керуючий санацією зобов`язаний подати зборам кредиторів для схвалення план санації боржника, крім випадків, передбачених цим Законом.
План санації повинен містити заходи щодо відновлення платоспроможності боржника, умови участі інвесторів, за їх наявності, у повному або частковому задоволенні вимог кредиторів, зокрема шляхом переведення боргу (частини боргу) на інвестора, строк та черговість виплати боржником або інвестором боргу кредиторам та умови відповідальності інвестора за невиконання взятих згідно з планом санації зобов`язань. План санації повинен передбачати строк відновлення платоспроможності боржника. Платоспроможність вважається відновленою за відсутності ознак банкрутства, визначених цим Законом.
У разі наявності інвесторів план санації розробляється та погоджується за участю інвесторів.
План санації може містити умови про: виконання зобов`язань боржника третіми особами; обмін вимог кредиторів на активи боржника та (або) його корпоративні права; задоволення вимог кредиторів іншим способом, що не суперечить закону.
Згідно частиною другою статті 18 Закону про банкрутство заходами щодо відновлення платоспроможності боржника, які містять план санації, можуть бути: реструктуризація підприємства; перепрофілювання виробництва; закриття нерентабельних виробництв; відстрочка та (або) розстрочка платежів або прощення (списання) частини боргів, про що укладається мирова угода; ліквідація дебіторської заборгованості; реструктуризація активів боржника відповідно до вимог цього Закону; продаж частини майна боржника; зобов`язання інвестора про погашення боргу (частини боргу) боржника, зокрема шляхом переведення на нього боргу (частини боргу), та його відповідальність за невиконання взятих на себе зобов`язань; виконання зобов`язань боржника власником майна боржника та його відповідальність за невиконання взятих на себе зобов`язань; продаж майна боржника як цілісного майнового комплексу (для недержавних підприємств); одержання кредиту для виплати вихідної допомоги працівникам боржника, які звільняються згідно з планом санації, який відшкодовується в першу чергу згідно зі статтею 31 цього Закону за рахунок реалізації майна боржника; інші способи відновлення платоспроможності боржника.
Частиною третьою статті 18 Закону про банкрутство встановлено, що інвестор (інвестори) за умови виконання зобов`язань, передбачених планом санації, може набувати прав власності на майно боржника відповідно до законодавства та плану санації.
Відповідно до частини 4 статті 18 Закону про банкрутство план санації розглядається зборами кредиторів, які скликаються керуючим санацією в чотиримісячний строк з дня винесення господарським судом ухвали про санацію, якщо інше не передбачено цим Законом. Керуючий санацією письмово повідомляє всіх кредиторів, включаючи кредиторів, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника, про дату і місце проведення зборів кредиторів і за два тижні до проведення зборів надає їм можливість попередньо ознайомитися з планом санації.
План санації вважається схваленим, якщо на зборах кредиторів таке рішення підтримане більш як половиною голосів конкурсних кредиторів та за умови, що всі кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника, письмово погодили план санації.
Півничним апеляційним господарським судом встановлено наступні обставини справи.
Наказом Міністерства охорони здоров`я УРСР «Про визначення замовником по проектуванню і будівництву республіканської лікарні відновлювального лікування на 1000 ліжок в м. Києві» від 11.02.1987 № 95 замовником будівництва визначено Київський науково-дослідний інститут фтизіатрії і пульмонології імені акад. Ф.Г. Яновського.
Згідно з адресованим Раді міністрів УРСР листом Державного комітету УРСР у справах будівництва від 11.01.1988 №12/3 погоджено проведення техніко-економічного розрахунку будівництва.
Рішенням Виконкому Київської міської ради народних депутатів від 28.11.1990 №1019 надано дозвіл із затвердженням архітектурно-планувального завдання на проведення проектно-розвідувальних робіт для будівництва Республіканської лікарні на 1000 ліжок у місті Києві.
05.11.1990 Спільною постановою ВО «Укргазпром» і Міністерства охорони здоров`я УРСУ прийнято рішення щодо створення Науково-дослідного клініко-реабілітаційного центру «Діалір» та передано останньому функції замовника для проектування і будівництва Республіканської клінічної лікарні на 1000 ліжок в м. Києві (далі - Об`єкт), зобов`язано його забезпечити проектування і будівництво лікарні.
10.03.1992 Міністром охорони здоров`я України погоджено Медичне завдання на розробку проекту Об`єкту.
Згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я України від 12.05.1992 № 82 затверджено проект будівництва Об`єкта загальним будівельним об`ємом 1 107 448 м3, загальною площею 300 602,1 м2, із загальною кошторисною вартістю будівництва 397 095,02 тис. крб в цінах 1988 року, згідно Генерального плану Об`єкта.
Згідно з протоколом засідання Містобудівної ради при Головному архітекторі міста Києва від 27.05.1992 №53 погоджено архітектурно-планувальну частину проекту будівництва комплексу Республіканської клінічної лікарні на 1000 ліжок з консультативною поліклінікою на 1200 відвідувань за зміну на житловому масиві «Троєщина-Вигурівщина».
Управлінням ДАБК міста Києва надано дозвіл від 27.10.1995 № 193 на виконання будівельних робіт, який продовжувався до 01.07.1999.
ВАТ "НДМО "Діалір" засноване відповідно до наказу Державного комітету України по нафті і газу від 14.06.1994 № 237 шляхом перетворення Державного підприємства «Науково-дослідний клініко-реабілітаційний центр «Діалір» у відкрите акціонерне товариство згідно з Указом Президента України «Про корпоратизацію підприємств» від 15.06.1993 № 210/93; дата державної реєстрації - 20.06.1994.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про передачу МОЗ повноважень з управління корпоративними правами держави щодо ВАТ «Науково-дослідне медичне об`єднання «Діалір» від 15.12.2006 №621-р погоджено пропозицію Фонду державного майна стосовно передачі Міністерству охорони здоров`я України повноважень з управління пакетом акцій ВАТ "НДМО "Діалір", що належить державі, у розмірі 95,57 відсотка статутного фонду.
16.02.2007 Фондом державного майна України та Міністерством охорони здоров`я України укладено Генеральну угоду №113 про передачу повноважень на здійснення функцій управління державними корпоративними правами Міністерству охорони здоров`я України, згідно з пунктом 1.1 якої Фонд державного майна України відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України «Про передачу МОЗ повноважень з управління корпоративними правами держави щодо ВАТ «Науково-дослідне медичне об`єднання «Діалір» від 15.12.2006 № 621-р передав Міністерству охорони здоров`я України повноваження на здійснення функцій управління державними корпоративними правами у господарських товариствах згідно з переліком господарських товариств, наведених у додатку до Генеральної угоди, зокрема щодо ВАТ «Науково-дослідне медичне об`єднання «Діалір».
Рішенням Київської міської ради народних депутатів одинадцятої сесії двадцять першого скликання від 06.10.1992 №6 земельну ділянку площею 19 га надано ВАТ "НДМО "Діалір" в тимчасове користування для будівництва Об`єкта.
13.10.1995 Київською міською Радою народних депутатів та ВАТ «Науково-дослідне медичне об`єднання «Діалір» укладено Договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), відповідно до пункту 1.1 якого Київська міська Рада народних депутатів на підставі Рішення від 06.10.1992 №6 надає, а ВАТ «Науково-дослідне медичне об`єднання «Діалір» приймає в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 213 654 кв. м, в тому числі за рахунок земель міської забудови - 213 654 кв. м.
Згідно з рішенням Київської міської ради від 08.07.1999 №348/449 користування вказаною земельною ділянкою продовжено до 08.02.2002.
Згідно з рішенням Господарського суду міста Києва від 04.09.2006 у справі №32/511 земельна ділянка загальною площею 213656 кв. м передана ВАТ "НДМО "Діалір" в довгострокову оренду на 10 років для завершення будівництва з подальшою експлуатацією та обслуговування Республіканської клінічної лікарні на 1000 ліжок з поліклінікою на 1200 відвідувачів в зміну на вул. Милославська, 58, у Деснянському районі міста Києва.
12.03.2008 Київською міською радою та ВАТ "НДМО "Діалір" укладено Договір про поновлення договору оренди земельної ділянки, відповідно до пункту 1.1 якого поновлено на 10 років укладений ВАТ "НДМО "Діалір" та Київською міською радою договір оренди земельної ділянки, зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею 13.10.1995 №4, термін дії якого продовжено відповідно до пункту 13 Рішення Київської міської ради від 08.07.1999 №348/449.
На підставі укладеного ВАТ "НДМО "Діалір" та ТОВ «Об`єднане підприємство з оцінки та експертизи спеціальних об`єктів і інвестицій»-«Україна» договору на проведення незалежної оцінки об`єктів нерухомого майна (об`єктів незавершеного будівництва) від 04.04.2019 здійснено технічну інвентаризацію та оцінку нерухомого майна: 30 об`єктів, з яких 29 об`єктів незавершеного будівництва ВАТ "НДМО "Діалір", та виготовлено технічні паспорти й довідки про відсоток готовності об`єктів нерухомого майна.
Відровідно до Звіту про незалежну оцінку нерухомого майна, у тому числі об`єктів незавершеного будівництва, розташованих за адресою: м. Київ, вул. Милославська, 58, які належать ВАТ "НДМО "Діалір", виконаного ТОВ «Об`єднане підприємство з оцінки та експертизи спеціальних об`єктів і інвестицій»-Україна» станом на 29.03.2019, загальна ринкова вартість майна складає 31 324 000 грн.
02.05.2019 Громадською організацією «Всеукраїнське об`єднання «Українське Товариство Оцінювачів» складено рецензію (вих. №43-ЕР) на вказаний Звіт про оцінку, відповідно до якої звіт класифікується як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки і може використовуватись з метою, зазначеною у звіті.
07.05.2019 Державним науково-дослідним експертно-криміналістичним центром МВС України складено рецензію №19/24/1/10-ЕД/19/1 на вказаний звіт про оцінку, відповідно до якої звіт класифікується як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки, і може використовуватись з метою, зазначеною у відповідному розділі.
23.05.2019 Фондом державного майна України складено рецензію № 99-19-0225 на вказаний звіт про оцінку, відповідно до якої звіт про оцінку майна класифікується за ознакою абзацу третього пункту 67 Національного стандарту №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 №1440, як такий, що у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
08.04.2019 керуючим санацією ВАТ "НДМО "Діалір" видано наказ про проведення повної інвентаризації активів та зобов`язань ВАТ "НДМО "Діалір" станом на день приймання-передачі виконуючим обов`язки голови правління ВАТ "НДМО "Діалір" Петренком Миколою Дмитровичем активів ВАТ "НДМО "Діалір" керуючому санацією ВАТ "НДМО "Діалір" арбітражному керуючому Куделі М.О.
23.04.2019 ВАТ "НДМО "Діалір" укладено з Приватним підприємством «Отаман Груп» договір про надання послуг щодо охорони майна, підтримання порядку та здійснення контрольно-перепускного режиму (об`єктом охорони за цим договором є: територія та розміщенні на ній будівлі, споруди, приміщення (які зачинені на замки), як цілісний майновий комплекс, за місцезнаходженням: житловий масив «Вигурівщина-Троєщина» в Деснянському районі м. Києва, по вулиці Милославській, 58 (територія недобудованої клінічної лікарні).
10.05.2019 завершено проведення інвентаризації фактично наявного майна ВАТ "НДМО "Діалір" станом на дату повернення виконуючим обов`язки голови правління ВАТ "НДМО "Діалір" Петренком Миколою Дмитровичем активів боржника керуючому санацією ВАТ "НДМО "Діалір" арбітражному керуючому Куделі М.О.
За результатами інвентаризації, у зв`язку з встановленими фактами нестачі майна боржника у значних обсягах, керуючим санацією ВАТ "НДМО "Діалір" направлено заяву про вчинення кримінального правопорушення до правоохоронних органів.
Листом від 17.01.2015 вих. №09/04/657/нк Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку повідомила, що ВАТ "НДМО "Діалір" серед власників, які володіють значними пакетами акцій емітентів (10 відсотків і більше статутного капіталу), відсутнє.
Згідно з розпорядженням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 18.01.2017 №10-КФ-З зупинено обіг акцій ВАТ "НДМО "Діалір".
Листом від 22.01.2015 №59-05/1/1-15 Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті (Укрморрічінспекція) повідомила, що записи щодо суден, власником або судновласником яких є ВАТ "НДМО "Діалір" в Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України відсутні.
Листом від 22.11.2016 №8776/02/15-16 Державна служба України з безпеки на транспорті повідомила, що відповідно до електронної версії Державного суднового реєстру України та Суднової книги України відсутні записи щодо суден, власником або судновласником яких є ВАТ "НДМО "Діалір".
Листом від 09.02.2016 вих. №347/30 Державне підприємство «Український інститут інтелектуальної власності» повідомило, що за результатами пошуку об`єктів промислової власності, що належать ВАТ "НДМО "Діалір", не виявлено.
Листом від 29.09.2016 №10.2-567 Головне територіальне управління статистики у місті Києві повідомило, що підприємство з назвою ВАТ "НДМО "Діалір" по м. Києву не має філій.
Листом від 12.01.2015 №20.1.19-116 Департамент льотної придатності Державної авіаційної служби України повідомив, що у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України за ВАТ "НДМО "Діалір"» повітряні судна не зареєстровані.
Листом від 21.12.2014 Державна фіскальна служба України повідомила, що згідно з даними Єдиної автоматизованої інформаційної системи ВАТ "НДМО "Діалір" не перебуває на обліку в митницях ДФС як особа, яка здійснює операції з товарами.
Листом від 31.12.2014 №01-11/6335 Державна інспекція сільського господарства в м. Києві повідомила, що згідно Єдиного реєстру для ведення автоматизованого обліку тракторів, самохідних шасі, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, сільськогосподарської техніки, інших механізмів в м. Києві зареєстрована за ВАТ "НДМО "Діалір" техніка відсутня.
Листом від 30.01.2015 №04-03/458 Територіальне управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Київській області та місті Києві повідомило, що за ВАТ "НДМО "Діалір" великотоннажні та інші технологічні транспортні засоби, що не підлягають експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування, в Територіальному управлінні Держгірпромнагляду у Київській області та місті Києві не зареєстровані; в Державній інспекції нагляду за об`єктами котлонагляду та підйомними спорудами Територіального управління Держгірпромнагляду у Київській області та місті Києві за ВАТ "НДМО "Діалір" зареєстровано 3 об`єкти, що підлягають реєстрації: посудина, що працює під тиском р№4164, посудина, що працює під тиском р№4165, посудина, що працює під тиском р№4166.
Листом від 25.04.2019 №Д-31/6686-19 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів повідомила, що згідно даних автоматизованої електронно-облікової системи, за ВАТ "НДМО "Діалір" зареєстровано екскаватор, марка БОРЕКС -2101, рік випуску 1995, заводський номер НОМЕР_1 , № двигуна НОМЕР_2 , № шасі НОМЕР_3 , номерний знак НОМЕР_4 , 11.09.1998, свідоцтво НОМЕР_5 від 11.09.1998, дата реєстрації 11.09.1998, м. Київ.
Відповідно до листа Головного управління регіональної статистки вих. 02.05.2019 №23-07/185-19 ВАТ "НДМО "Діалір" не значиться засновником суб`єктів господарської діяльності.
Відповідно до складеного ТОВ «Аудиторська фірма «Сіан-аудит» звіту про узагальнення інформації щодо фінансового стану ВАТ "НДМО "Діалір" станом на 2019 рік та балансу ВАТ "НДМО "Діалір" станом на 30.04.2019, який є невід`ємною складовою звіту, актив ВАТ "НДМО "Діалір" складає 31 324 000 грн., пасив ВАТ "НДМО "Діалір" - 57 526 000 грн. (що включає в себе поточну заборгованість ВАТ "НДМО "Діалір" перед Державною податковою інспекцією у Деснянському районі м. Києва у розмірі 4 330 077,65 грн.).
Згідно наданого 20.06.2019 ТОВ «Аудиторська фірма «Сіан-аудит» доповнення до звіту про узагальнення інформації щодо фінансового стану ВАТ "НДМО "Діалір" на 01.05.2019, до складу поточної заборгованості включено 968 150 грн. єдиного соціального внеску та відкореговано розрахункову заборгованість перед Державною податковою інспекцією у Деснянському районі міста Києва в розмірі 56 580,39 грн. з єдиного соціального внеску, яка попередньо помилково була зазначена в розрахунку заборгованості перед Лівобережним об`єднаним управлінням Пенсійного Фонду України в місті Києві.
За результатами фінансового аналізу ВАТ "НДМО "Діалір" керуючим санацією 29.05.2019 складено Висновок щодо фінансово-господарського стану ВАТ "НДМО "Діалір", відповідно до якого підприємство має ознаки критичної неплатоспроможності, що відповідають фінансовому стану потенційного банкрутства; фінансовий стан ВАТ "НДМО "Діалір" характеризується ознаками надкритичної неплатоспроможності.
За результатами повторного фінансового аналізу ВАТ "НДМО "Діалір", проведеного керуючим санацією з урахуванням складеного 20.06.2019 ТОВ «Аудиторська фірма «Сіан-аудит» балансу станом на 30.04.2019 (уточнений), підприємство має ознаки критичної неплатоспроможності, що відповідають фінансовому стану потенційного банкрутства; фінансовий стан ВАТ "НДМО "Діалір" характеризується ознаками надкритичної неплатоспроможності.
11.04.2019 відбулося засідання комітету кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір", яким прийнято рішення про обрання Товариства з обмеженою відповідальністю "Транспортна компанія "Мортранссервіс", Товариства з обмеженою відповідальністю "Хатмент", Товариства з обмеженою відповідальністю "Капітал-Інвест-Ресурс" інвесторами у справі №23/448-б про банкрутство ВАТ "НДМО "Діалір" (протокол засідання від 11.04.2019).
25.06.2019 відбулися збори кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір", якими прийнято рішення про схвалення плану санації ВАТ "Науково-дослідне медичне об`єднання "Діалір" (протокол засідання від 25.06.2019).
25.06.2019 відбулося засідання комітету кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір", яким прийнято рішення про схвалення плану санації ВАТ "НДМО "Діалір" (протокол засідання від 25.06.2019).
10.01.2020 від керуючого санацією ВАТ "НДМО "Діалір" арбітражного керуючого Куделі М.О. до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання про затвердження плану санації ВАТ "НДМО "Діалір" (далі - План санації).
Клопотання обгрунтовано тим, що план санації ВАТ "НДМО "Діалір" розроблений у відповідності до вимог статті 18 Закону про банкрутсво за участю інвесторів, схвалений загальними зборами та комітетом кредиторів боржника, а також погоджений Міністерством охорони здоровя України.
Метою Плану санації є оздоровлення фінансово-господарського становища ВАТ "НДМО "Діалір", якому за час, що триває провадження у даній справі про банкрутство (понад 10 років), державна підтримка, спрямована на відновлення платоспроможності, не надавалась; будівництво комплексу Республіканської клінічної лікарні на 1000 ліжок з консультативною поліклінікою на 1200 відвідувань за зміну протягом цього часу не здійснювалось; об`єкти незавершеного будівництва, розташовані за адресою: м. Київ, вул. Милославська, 58, потребують значних щомісячних витрат на їх охорону та збереження (витрати лише на охорону майна складають щонайменше 500 тис. грн на рік), покриття яких за рахунок боржника унеможливлено з огляду на його фінансовий стан; у зв`язку зі зростанням поточної заборгованості, на яку не поширюється дія мораторію, органами державної виконавчої служби були накладені арешти на все майно та кошти боржника у фінансових установах; заходи, що вживалися для забезпечення охорони та збереження майна ВАТ "НДМО "Діалір", не дали позитивного результату, що обумовлено великою площею земельної ділянки, на якій розміщені об`єкти боржника, вільним доступом до них, оскільки відсутня огорожа на значній частині території та інші чинники (соціальні), чим зумовлені систематичні крадіжки та знищення майна боржника.
Конкурсна заборгованість ВАТ "НДМО "Діалір" згідно з ухвалою Господарського суду міста Києва від 09.06.2008 по справі №23/448-б, якою затверджено реєстр вимог кредиторів, складає 47 572 426,46 грн.
У плані санації зазначено, що за час провадження у справі про банкрутство утворилась значна поточна заборгованість ВАТ "НДМО "Діалір" перед кредиторами на загальну суму понад 10 мільйонів гривень (що включає в себе поточну заборгованість ВАТ "НДМО "Діалір" перед Державною податковою інспекцією у Деснянському районі м. Києва у розмірі 4 330 077,65 грн., яка є безнадійною та у відповідності до вимог Податкового кодексу України, Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженого Наказом Міністерства доходів і зборів України від 10.10.2013 року №577 та підлягає списанню).
З метою відновлення платоспроможності боржника та задоволення вимог кредиторів у відповідності до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» Планом санації ВАТ "НДМО "Діалір" передбачено прийняття кожним з інвесторів окремих зобов`язань про погашення боргу (частини боргу) ВАТ "НДМО "Діалір" та виконання інвесторами - ТОВ «Транспортна компанія «Мортранссервіс», ТОВ «Хатмент» та ТОВ «Капітал-Інвест-Ресурс», на умовах солідарної відповідальності за рахунок власних та залучених коштів відповідних зобов`язань ВАТ "НДМО "Діалір" з отриманням у власність частини майна ВАТ "НДМО "Діалір", яке знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Милославська, 58, пропорційно до встановленого Планом санації розміру погашення відповідним інвестором боргу (частини боргу) ВАТ "НДМО "Діалір".
Згідно з планом санації інвестори зобов`язуються погасити вимоги кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір", визнані згідно з ухвалами Господарського суду міста Києва від 18.03.2008, від 09.06.2008 по справі №23/448-б, у тому числі поточної кредиторської заборгованості, протягом не більш як 3 (трьох) місяців з моменту затвердження господарським судом Плану санації ВАТ "НДМО "Діалір".
Загальний розмір вимог кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір", у тому числі з поточної кредиторської заборгованості, становить 54 246 792,35 грн. (за винятком поточної заборгованості ВАТ "НДМО "Діалір" перед Державною податковою інспекцією у Деснянському районі м. Києва у розмірі 4 330 077,65 грн., яка є безнадійною).
Погашення вимог кредиторів ВАТ «Науково-дослідне медичне об`єднання «Діалір» забезпечується інвесторами згідно з нижчезазначеним розподілом:
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Капітал-Інвест-Ресурс» погашає кредиторську заборгованість боржника на загальну суму 17 951 802,12 грн;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Хатмент» погашає кредиторську заборгованість боржника на загальну суму 18 190 790,03 грн;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Транспортна компанія «Мортранссервіс» погашає кредиторську заборгованість боржника на загальну суму 18 104 200,20 грн.
До того ж, згідно з планом санації передбачено:
- розміри та строки погашення інвесторами кредиторської заборгованості ВАТ "НДМО "Діалір", у тому числі поточної кредиторської заборгованості, у розрізі черговості та кредиторів;
- розміри та строки погашення інвесторами кредиторської заборгованості ВАТ "НДМО "Діалір", у розрізі черговості та кредиторів, які уклали відповідні договори з ТОВ «Фінансова компанія «Прайм-Фінанс» щодо відступлення права вимоги до боржника на загальну суму 36 073 306,38 грн., що підлягає сплаті на користь ТОВ «Фінансова компанія «Прайм-Фінанс» як правонаступника кредитора після прийняття господарським судом рішення про заміну кредиторів.
Згідно з планом санації інвестори несуть солідарну відповідальність за виконання у повному обсязі своїх зобов`язань щодо погашення кредиторської заборгованості боржника, у тому числі поточної заборгованості, у строки та у розмірах, передбачених Планом санації, та набувають право власності на майнові активи боржника згідно визначеного у плані переліку.
ВАТ "НДМО "Діалір" після затвердження судом Плану санації зобов`язується підготувати та внести в установленому порядку пропозиції Міністерству охорони здоров`я України щодо забезпечення відновлення діяльності органів управління товариства і призначення його виконавчого органу та вжити інших заходів з метою приведення діяльності акціонерного товариства у відповідність до вимог Закону України «Про акціонерні товариства».
Відповідно до Меморандуму щодо умов участі інвесторів у процедурі санації ВАТ "НДМО "Діалір" від 08.04.2019, укладеного ТОВ «Хатмент», ТОВ «Капітал-Інвест-Ресурс» та ТОВ «Транспортна компанія «Мортранссервіс», інвестори приймають додаткові зобов`язання на умовах солідарної відповідальності щодо завершення будівництва та введення в експлуатацію об`єктів соціального призначення - закладів охорони здоров`я, в залежності від існуючих потреб.
Після визнання судом права власності кожного з інвесторів окремо на майнові активи боржника відповідно до встановленого Планом санації розподілу майнових активів боржника між інвесторами та прийняття судом рішення про припинення процедури санації у зв`язку із затвердженням звіту керуючого санацією, виконанням плану санації і відновленням платоспроможності боржника, з метою відновлення діяльності боржника інвесторами на добровільних засадах та на умовах солідарної відповідальності вживатимуться заходи щодо завершення будівництва відповідного закладу медичного профілю.
Погашення вимог кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір" буде здійснено у строк, що не перевищує три місяці з дня затвердження Господарським судом міста Києва плану санації ВАТ "НДМО "Діалір".
Внаслідок поєднання власних та залучених фінансових, матеріально-технічних та кадрових ресурсів, координації взаємодії між інвесторами існуюча заборгованість ВАТ "НДМО "Діалір" перед кредиторами буде погашена в повному обсязі.
Згідно з викладеним у Плані санації прогнозом соціально-економічних наслідків його проведення більшість завдань, які ставляться у Плані санації, призведуть до таких соціально-економічних наслідків:
- погашення кредиторської заборгованості згідно з реєстром вимог кредиторів, затвердженим Господарським судом міста Києва;
- погашення поточної заборгованості, зокрема перед бюджетами усіх рівнів;
- погашення конкурсної та поточної заборгованості із заробітної плати, та як наслідок зменшення соціальної напруги, оскільки серед 87 кредиторів - колишніх працівників ВАТ "НДМО "Діалір" переважна більшість на цей час є пенсіонерами, які протягом більш як 11 років були позбавлені можливості отримати заробітну плату;
- забезпечення сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім безнадійної заборгованості, що за законодавством підлягає списанню;
- забезпечення сплати боргу з ЄСВ, який є єдиним платежем до фондів соціального страхування;
- збереження господарського товариства, що є суб`єктом державного сектору економіки;
- завершення будівництва та прийняття в експлуатацію з додержанням встановлених вимог закладу медичного профілю та надання відповідних медичних послуг населенню міста Києва;
- збереження діяльності підприємства та створення нових робочих місць.
У Плані санації огбгрунтовано зазначено про те, що реалізація заходів Плану санації створить для кредиторів більш гарантовані умови повернення заборгованості ніж ліквідаційна процедура, оскільки санація забезпечує додаткові джерела погашення вимог кредиторів шляхом залучення інвестицій. При ліквідації ж коштів від продажу майна не вистачить для задоволення вимог всіх кредиторів.
Процедура санації забезпечує вищий ступінь погашення кредиторських вимог.
Набуття інвесторами права власності на активи ВАТ "НДМО "Діалір" (об`єкти незавершеного будівництва, розташовані за адресою м. Київ, вул. Милославська, 58) в рахунок погашення кредиторської заборгованості боржника, допоможе в повному обсязі погасити вимоги кредиторів та значно зменшити витрати на утримання активів, нарахування податків на землю та нерухоме майно.
Крім того, успішна реалізація заходів щодо завершення будівництва та прийняття в експлуатацію закладу медичного профілю для надання відповідних медичних послуг населенню дозволить створити нові робочі місця, що в перспективі матиме довготривалий позитивний фінансовий ефект та дозволить уникнути виникнення стану неплатоспроможності, дозволить більш ефективно використовувати основні засоби, отримувати прибуток та сплачувати податки.
Вирішуючи питання щодо наявності або відсутності підстав для затвердження судом плану санації ВАТ "НДМО "Діалір", колегія суддів, з урахуванням встановлених обставин справи, погоджується з висновком суду першої інстанції про відповідність змісту розробленого керуючим санацією плану санації боржника приписам ст.ст. 16 - 18 Закону про банкрутство, про наявність у ньому обов`язкових умов, визначених цим законом, а також про те, що вказаний план санації схвалений та погоджений зборами кредиторів у встановленому порядку.
До того ж заслуговує на увагу з`ясування місцевим господарським судом наступних обставин справи.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" керуючий санацією зобов`язаний попередньо погодити план санації боржника з органом, уповноваженим управляти державним майном, стосовно підприємства-боржника, у майні якого частка державної власності перевищує п`ятдесят відсотків.
27.06.2019 керуючим санацією ВАТ "НДМО "Діалір" подано до канцелярії Міністерства охорони здоров`я України лист з проханням у відповідності до статті 18 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" погодити план санації ВАТ "НДМО "Діалір" у справі №23/448-б про банкрутство, порушеній ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.09.2007, що схвалений 25.06.2019 рішеннями загальних зборів та комітету кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір".
26.07.2019 керуючим санацією ВАТ "НДМО "Діалір" арбітражним керуючим Куделею М.О. подано до Міністерства охорони здоров`я України доповнення до листа від 27.06.2019 №02-13/3265 щодо погодження плану санації ВАТ "НДМО "Діалір".
16.12.2019 на адресу Міністерства охорони здоров`я України надіслано запит вих. №02-13/3528 про надання інформації про результати розгляду Міністерством охорони здоров`я України листа арбітражного керуючого Куделі М.О. від 27.06.2019 вих. №02-13/3265 щодо погодження плану санації ВАТ "НДМО "Діалір" та листа від 26.07.2019 вих. №02-13/3292, надісланого як доповнення до листа № 02-13/3265 від 27.06.2019 щодо погодження плану санації ВАТ "НДМО "Діалір".
Листом від 28.12.2019 вих. №10-13/50100/2-19 Міністерство охорони здоров`я України повідомило про погодження плану санації ВАТ "НДМО "Діалір".
Наведеним спростовуються доводи апеляційних скарг про те. що затвердження плану санації відбулося без участі органу управління боржника та з`ясування його позиції щодо можливості затвердження плану санації на умовах та з оцінкою, визначеними у 2019 році.
Аргументи апеляційних скарг з приводу того, що Звіт про незалежну оцінку нерухомого майна, у тому числі об`єктів незавершеного будівництва, розташованих за адресою: м. Київ, вул. Милославська, 58, які належать ВАТ "НДМО "Діалір", не є дійсним, оскільки виконаний з метою, яка не передбачає продажу об`єкта оцінки, складений станом на 29.03.2019 та затверджений ухвалою суду у строк понад 18 місяців, колегія суддів відхиляє виходячи із встановлених обставин справи, зокрема тих обставин, що на підставі вказаного звіту складено План санації, який був схвалений зборами кредиторів і комітетом кредиторів ВАТ "НДМО "Діалір" 25.06.2019 та поданий до господарського суду разом з клопотанням керуючого санацією про завтедження плану санації 10.01.2020 - це по-перше; по-друге: згідно з Планом санації передбачено обмін вимог кредиторів на активи боржника, що не є продажом майна боржника, у зв`язку з чим до спірних правовідносин не застосовуються положення пункту 22 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891, згідно з яким акт оцінки майна, складений для цілей визначення розміру статутного капіталу акціонерного товариства або для цілей приватизації пакета акцій, дійсний протягом 18 місяців після дати оцінки; по-третє - з огляду на положення пункту 23 Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891, згідно з яким строк дії висновку про вартість майна, складеного для інших випадків проведення оцінки майна, що передбачаються цією Методикою, може визначатися органом, що використовує результати такої оцінки, суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання, що проводить оцінку, з урахуванням строку експозиції об`єкта оцінки, якщо такий строк не визначений законодавством, колегія суддів враховує викладену у відзиві на апеляційні скарги позицію Фонду державного майна України з приводу відсутності окремого нормативно-процесуального акту, який би вставнолював строк дії звіту про оцінку, що складається у процедурі відновлення платоспроможності боржника.
Доводи скаржників, які стосуються земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні ВАТ "НДМО "Діалір", колегія суддів відхиляє з огляду на закінчення 12.03.2018 строку дії укладеного 12.03.2008 Київською міською радою та ВАТ "НДМО "Діалір" вищевказаного договору про поновлення договору оренди земельної ділянки, відповідно до пункту 1.1 якого поновлено на 10 років укладений ВАТ "НДМО "Діалір" та Київською міською радою договір оренди земельної ділянки, зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею 13.10.1995 №4, термін дії якого продовжено відповідно до пункту 13 Рішення Київської міської ради від 08.07.1999 №348/449.
Докази продовження строку дії вказаного договору оренди або укладення нового договору оренди в матеріалах справи відсутні.
Доводи Міністерства охорони здоров`я України про те, що затвердження плану санації згідно з оскарженою ухвалою суду відбулося в судовому засіданні 10.06.2021 без участі його представника та без з`ясування його позиції, колегія суддів відхиляє з наступних підстав.
Як вбачається з клопотання Міністерства охорони здоров`я України від 09.06.2021 про відкладення розгляду справи № 23/448-б у зв`язку з участю його представників в інших судових засіданнях, заявнику було відомо про те, що розгляд справи призначено на 10.06.2021 о 10:30.
Згідно із пунктами 1, 2 частини третьої статті 2 ГПК України основними засадами (принципами) господарського судочинства є, зокрема, верховенство права та рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом (частини перша, друга статті 13 ГПК України).
Суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість, зокрема, керує ходом судового процесу; роз`яснює у разі необхідності учасникам судового процесу їхні процесуальні права та обов`язки, наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій; сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом (пункти 1, 3, 4 частини п`ятої статті 13 ГПК України).
За змістом пунктів 2, 3 частини першої статті 42 ГПК України учасники справи мають право, зокрема, подавати докази; брати участь у судових засіданнях, якщо інше не визначено законом; брати участь у дослідженні доказів; ставити питання іншим учасникам справи, а також свідкам, експертам, спеціалістам; подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб.
У пункті 24 рішення Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) у справі "Надточій проти України" та пункті 23 рішення ЄСПЛ у справі "Гурепка проти України № 2" наголошується на принципі рівності сторін, одному із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду, який передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість відстоювати свою позицію у справі в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
На зацікавлену сторону покладається обов`язок проявляти належну увагу в захисті своїх інтересів та вживати необхідних заходів, щоб ознайомитись з подіями процесу (рішення ЄСПЛ "Богонос проти Росії" від 05.02.2004).
Разом з цим, судом враховується, що за приписами статті 129 Конституції України, статті 2 ГПК України одним із завдань судочинства є своєчасний розгляд справи, що відповідає положенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), згідно з якою кожен має право на справедливий розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.
Суд неодноразово наголошував, що це роль національних судів організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (рішення ЄСПЛ у справі "Шульга проти України").
Національним судам належить функція керування провадженнями таким чином, щоб вони були швидкими та ефективними (рішення ЄСПЛ у справі "Скордіно проти Італії"). Держави-учасниці мають організувати правові системи таким чином, щоб їх суди могли гарантувати право кожного на отримання остаточного рішення у справах, що стосуються цивільних прав і обов`язків упродовж відповідного терміну (рішення ЄСПЛ у справах "Скордіно проти Італії", "Сюрмелі проти Німеччини").
Сторони у розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатися про стан відомого їм судового провадження, та зобов`язані сумлінно користуватися наданими їм процесуальними правами (рішення Європейського суду з прав людини від 03.04.2008 у справі "Пономарьов проти України").
Суд бере до уваги те, що План санації був поданий на затвердження Господарського суду міста Києва 10.01.2020, до цього був надісланий на адерсу Міністерства охорони здоров`я України разом з вищевказаним листом керуючого санацією ВАТ "НДМО "Діалір" № 02-13/3265 від 27.06.2019 та в подальшому погоджений Міністерством охорони здоров`я України. Вказані обставини свідчать про те, що Міністерство охорони здоров`я України мало достатньо часу для реалізації процесуальних прав, передбачених ГПК України.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення справи у відповідному судовому засіданні (стаття 202 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Участь представників учасників справи в судовому засіданні, призначеному ухвалою від 26.05.2021 на 10.06.2021 обов`язковою не визнавалась.
З урахуванням наведеного, господарський суд пешої інстанції правомірно постановив оскаржену ухвалу від 09.06.2021 в судовому засіданні без участі представника Міністерства охорони здоров`я України.
З наведених підстав Північний апеляційний господарський суд доходить висновку про те, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права, а тому ухвала суду в частині затвердження плану санації Відкритого акціонерного товариства "Науково-дослідне медичне об`єднання "Діалір" відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам та матеріалам справи і підстав для її скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 269, 275-276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Київської міської прокуратури, Міністерства охорони здоров`я України в частині затвердження плану санації Відкритого акціонерного товариства "Науково-дослідне медичне об`єднання "Діалір" залишити без задоволення.
Ухвалу Господарського суду міста Києва від 10.06.2021 у справі № 23/448-б залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 08.10.2021.
Головуючий суддя Л.Л. Гарник
Судді В.О. Пантелієнко
А.А. Верховець