15 лютого 2010 року Справа № 2а
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Кіровський міський суд Донецької області у складі
головуючого судді Христофорова БО
при секретарі Абросімової НВ
за участю позивача ОСОБА
розглянувши у судовому засіданні у залі суду в місті Кіровське справу за адміністративним позовом ОСОБА до Управління праці та соціального захисту населення Кіровської міської ради про визнання дій протиправними та зобов’язання виплатити недоотриману суму одноразової компенсації при встановлені інвалідності в 2009 році виходячи з розміру 15 мінімальних заробітних плат по державі на день виплати як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС першої категорії -
в с т а н о в и в
04 січня 2010 року позивач звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом мотивуючи його тим що він являється інвалідом внаслідок захворювань пов’язаних з роботами у зоні відчуження ЧАЕС перебуває на обліку в Управління праці та соціального захисту населення Кіровської міської ради ( далі – УПСЗН Кіровської міської ради і має право на пільги гарантії та компенсації передбачені Законом України “ Про статус і соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – Закон Згідно ст 48 вищевказаного Закону одноразова компенсація учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС сплачується у разі встановлення вищої групи інвалідності виходячи з розміру мінімальної зарплати та різниці в компенсаціях З 01 червня 2009 йому було встановлено другу групу інвалідності
В зв’язку з тим що розмір мінімальної заробітної плати з 1 квітня 2009 року складав 625 гривень відповідач повинен був виплатити йому одноразову допомогу у розмірі 9375 гривень проте відповідачем було нараховане але не виплачено 94 гривень 80 копійок в зв’язку з чим він звернувся до УПСЗН Кіровської міської ради з заявою про нарахування компенсації у розмірі 9375 гривень на що йому було відмовлено Просить визнати дії відповідача щодо відмови у нарахуванні йому одноразової компенсації протиправними та зобов’язати УПСЗН Кіровської міської ради нарахувати та виплатити одноразову компенсацію у розмірі 9375 гривень
Позивач у судовому засіданні свої позовні вимоги підтримав у повному обсязі просив їх задовольнити
Представник відповідача у судове засідання не з’явився про місце дату та час розгляду справи повідомлений належним чином просив розглядати справу без його участі Надав письмові заперечення проти позову у яких посилається на те що виплата одноразової допомоги громадянам які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи провадиться згідно п Постанови Кабінету Міністрів України від 26 липня 1996 року № 836 «Про компенсаційні виплати особам які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», відповідно до якої одноразова допомога при переході позивача з третьої групи інвалідності на другу групу склала 94 гривень 80 копійок Згідно ст Конституції України постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України є обов’язковими для виконання На підставі викладеного вище просив суд відмовити позивачу у задоволенні позову
Суд заслухавши пояснення позивача дослідивши матеріали справи і розглянувши доводи адміністративного позову та заперечень проти нього встановив наступне
Судом встановлено що позивач належить (віднесений до першої категорії як особа яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи що підтверджується посвідченням серія А№ 440401.
З 01 червня 2009 року позивач визнаний МСЕК інвалідом 2 групи Позивачу встановлена причина інвалідності – захворювання повязане з виконанням обов’язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС
Згідно типового положення про Головне управління праці та соціального захисту населення обласної Київської міської державної адміністрації управління праці та соціального захисту населення Севастопольської міської державної адміністрації затверджене Постановою Кабінету міністрів України від 30 травня 2007 року № 790 основними завданнями управління зокрема є забезпечення на відповідній території реалізації державної політики у сфері соціальнотрудових відносин оплати і належних умов праці зайнятості трудової міграції пенсійного забезпечення соціального захисту та соціального обслуговування населення в тому числі громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи а також ведення обліку осіб що мають право на пільги за соціальною ознакою
УПСЗН Кіровської міської ради була нарахована одноразова компенсація при зміні групи інвалідності на вищу в розмірі 94 гривень 80 копійок але розрахунок йому не було проведено
06 листопада 2009 року позивач звернувся до УПСЗН Кіровської міської ради з заявою про сплату грошової компенсації у зв’язку з встановленням йому другої групи інвалідності виходячи з розміру 15 мінімальних заробітних плат по державі на день виплати
УПСЗН Кіровської міської своїм листом від 10 листопада 2009 року № 01-17/3311 відмовило позивачу в перерахунку компенсації
Статтею 19 Конституції України встановлено що органи державної влади та органи місцевого самоврядування їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі в межах повноважень та у спосіб що передбачені Конституцією та Законами України
Відповідно до ст 48 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» одноразова компенсація учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи виплачується інвалідам 2 групи у розмірі 45 мінімальних заробітних плат інвалідам 3 групи – у розмірі 30 мінімальних заробітних плат
У разі встановлення інвалідності вищої групи інвалідам виплачується різниця у компенсаціях
Виплата здійснюється з мінімальної заробітної плати яку було визначено на час встановлення інвалідності
Законом України «Про державний бюджет України на 2009 рік» зміни до ст Закону не вносилися .
Статтею 63 Закону передбачено що фінансування витрат пов’язаних з реалізацією цього Закону здійснюється за рахунок Державного бюджету України
Постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256, якою затверджений Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з Державного бюджету встановлено що головним розпорядником коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлянь управлінь відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій виконавчих органів рад до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення
Таким чином відповідач – УПСЗН Кіровської міської ради є головним розпорядником коштів місцевого бюджету за рахунок субвенцій з Державного бюджету та на нього покладений обов’язок щодо реалізації механізму фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення зокрема пільг громадянам які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
Суд вважає необґрунтованим застосування відповідачем при виплаті одноразової компенсації на оздоровлення розміру таких виплат який встановлений Постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1996 року «Про компенсаційні виплати особам які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», тому що нормами спеціального Закону визначений розмір одноразової компенсації як величина кратна розміру мінімальної заробітної плати встановленої Законом на час здійснення виплати Всупереч нормам спеціального Закону зазначеними постановами встановлені конкретні розміри такої компенсації – 94 гривень 80 копійок
Згідно ст Конституції України в Україні діє принцип верховенства права
Згідно ч ст КАС України у разі невідповідності нормативноправового акту Конституції України суд застосовує правовий акт який має вищу юридичну силу
Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над урядовими нормативними актами при вирішенні даного спору підлягають застосуванню норми ст 48 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи», та Закону України «Про встановлення розміру мінімальної заробітної плати на 2009 рік», а не вказаної Постанови Кабінету Міністрів України
На момент встановлення позивачеві другої групи інвалідності (01 червня 2009 рік відповідно до ст 55 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» , розмір мінімальної заробітної плати на час встановлення позивачу складав 625 гривень
Виходячи з наведеного суд вважає необхідним визнати протиправною відмову УПСЗН Кіровської міської ради нарахувати позивачу одноразову компенсацію згідно до вимог ст Закону зобов’язати УПСЗН Кіровської міської ради нарахувати позивачу одноразову компенсацію за встановлення вищої (другої групи інвалідності в сумі 9375 гривень (625 грн х 15 різниця між 45 та 30 мінімальними зарплатами та зобов’язати УПСЗН Кіровської міської ради виплатити вказану суму на користь позивача
Керуючись ст 48 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи», Законом України «Про державний бюджет України на 2009 рік», стст 159-163,167 КАС України суд
п о с т а н о в и в
Позовні вимоги ОСОБА задовольнити повністю
Визнати прортиправною відмову Управління праці та соціального захисту населення Кіровської міської ради у нарахуванні ОСОБА одноразової компенсації у розмірі встановленому ст Закону України «Про статус та соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи». Зобов’язати Управління праці та соціального захисту населення Кіровської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА одноразову компенсацію у розмірі 9375 (дев’яти тисяч триста сімдесяти п’яти гривень відповідно до ст Закону України «Про статус та соціальний захист громадян постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи» .
Постанова постановлена у нарадчій кімнаті та проголошена її вступна та резолютивна частина у судовому засіданні 15 лютого 2010 року Постанова виготовлена в повному обсязі 22 лютого 2009 року
Постанова суду може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду
Заяву про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня складання постанови в повному обсязі Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження якщо скарга подається у строк встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження встановленого Кодексом адміністративного судочинства України якщо таку заяву не було подано Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження , але апеляційна скарга не була подана в строк встановлений цим Кодексом постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку У разі подання апеляційної скарги постанова якщо її не скасовано набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи
Суддя