ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
_________________________________________________________________
УХВАЛА
"01" грудня 2015 р.
Справа № 924/1473/15
Господарський суд Хмельницької області у складі колегії суддів: Виноградової В.В. (головуючий), ОСОБА_1, ОСОБА_2, розглянувши матеріали справи
за позовом військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах, - ОСОБА_3 оборони України, м. Київ; Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький, м. Хмельницький
до Славутської міської ради, м. Славута Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Кабінету Міністрів України, м. Київ
про: - визнання недійсним та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті ОСОБА_4";
- визнання недійсним та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині п. п. 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста ОСОБА_4 в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації
за участю представників сторін:
від позивачів: ОСОБА_3 оборони України: ОСОБА_4 - за довіреністю №220/334/д від 18.05.2015р. (в засіданні 30.11.2015р.)
КЕВ м. Хмельницький: ОСОБА_5 - за довіреністю №2894 від 04.09.2015 р.
ОСОБА_6 - за довіреністю №2277 від 12.08.2014 р.
від відповідача: ОСОБА_7 - за довіреністю №964/01-14 від 17.11.2010 р.; ОСОБА_8 - за довіреністю №04-31/1322 від 23.09.2015 р.; ОСОБА_9 - за довіреністю №01-31/663 від 07.05.2015 р. (присутні в засіданні 30.11.2015р.)
від прокуратури: ОСОБА_10 - за посвідченням №033639 від 29.05.2015 р.
від третьої особи: ОСОБА_11 - за довіреністю №10.2-05/29/1864 від 19.05.2015 р. (в засіданні 30.11.2015 р.)
Ухвала виноситься 01.12.2015 р., оскільки в судовому засіданні 10.11.2015 р., 19.11.2015 р., 30.11.2015 р. оголошувались перерви.
встановив : військовий прокурор Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі позивачів звернувся до суду з позовом до відповідача, в якому просить визнати недійсним та скасувати рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті ОСОБА_7" та рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині п. п. 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста ОСОБА_7 в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації.
Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що земельна ділянка загальною площею 50 га, яку надано територіальній громаді м. Славути в особі Славутської міської ради для створення індустріального парку, частково (на 12,8659 га) накладається на земельну ділянку військового містечка №21 площею 109,8 га, що належать на праві постійного користування КЕВ м. Хмельницький відповідно до Державного акту на право постійного користуванняемельною ділянкою від 1982 року, оскільки ОСОБА_3 оборони України не надавало дозволу на вилучення частини земельної ділянки військового містечка №21 площею 12,8659 га з постійного користування КЕВ м. Хмельницький, рішення Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті ОСОБА_7" та від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині п. п. 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста ОСОБА_7 в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. порушують вимоги Земельного кодексу України, Закону України "Про використання земель оборони".
В обґрунтування позову прокурор посилається на положення ст. 19 Конституції України, ст. ст. 16, 21 ЦК України, ст. ст. 12, 77, 84, 92, 153, 155, 158, п. 7 р. Х Земельного Кодексу України, ст. 20 ГК України, розділу 7 Закону України "Про державний земельний кадастр", ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 3, 10, 14 Закону України "Про Збройні Сили України", ст. 10 Закону України "Про оборону України", п. 8 Постанови ВСУ від 16.04.2004 р. №7 "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ", п. п. 1.3, 2.3, 4.2, 4.3 Постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011 р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".
У письмових поясненнях (від 30.09.2015 р. №9/1984вих-15) прокурор повідомляє, що у пояснювальній записці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військовій, площею 50 га для створення індустріального парку “Славута”, виготовленого відповідно до рішення Славутської міської ради від 05.04.2013р. №12.8-28/2013, зазначено недостовірну інформацію, відповідно до якої земельна ділянка до відведення раніше нікому не надавалась.
Позивач - ОСОБА_3 оборони України повноважного представника в судове засідання не направив. На адресу суду надіслав заяву, в якій просить провести засідання 01.12.2015 р. без участі свого представника, який бере участь в інших судових засіданнях. Позивач вказує, що відповідно до державного акту Б №041772, який був виданий виконкомом Славутської міської ради, спірна земельна ділянка площею 12,8659 га, включена у вищезазначений акт, надавалася для державних потреб та відноситься до земель оборони. Стверджує, що згідно з рішенням Конституційного суду України № 5-рп/2005 від 22.09.2005р. чинним законодавством України не встановлено строків щодо оформлення права власності або права користування землею; право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених законодавством. З приводу посилань відповідача на те, що КЕВ м. Хмельницький не є правонаступником Шепетівської КЕЧ району, оскільки відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних-осіб підприємців не містять інформацію щодо правонаступництва, зазначає, що з огляду на витяг з Директиви Міністра оборони України від 20.01.2005 року № Д-322/1/03 Шепетівська квартирно-експлуатаційна частина району була розформована, правонаступником визначено квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький. Повідомляє, що на підставі ст. 1 Положення про ОСОБА_3 оборони України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 406/2011, п. 28, п. 32 Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженого наказом Міністра оборони України № 483 від 22.12.1997 року (надалі наказ № 483), з метою цільового використання земель оборони був виданий наказ ЗТКЕУ від 21.10.2005 року №8, яким, крім іншого, спірна земельна ділянка, яка входить до земель оборони, була передана КЕВ м. Хмельницький. Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький є державною установою на місцях в системі Збройних Сил України, на який покладено відомчий контроль за використанням та цільовим призначенням земель, наданих в користування Збройних Сил України, а також їх облік. Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький створений ОСОБА_3 оборони України і підпорядкований Західному територіального квартирно-експлуатаційному управлінню. Посилаючись на положення ст. ст. 77, 84, 149 Земельного кодексу України, ст. ст. 1, 2 Закону України "Про використання земель оборони", ст. 14 Закону України "Про Збройні Сили України" вказує, що у відповідності до інформації КЕВ м. Хмельницький та акту прийому-передачі, складеного на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 липня 2006 р. N 390-р “Про передачу майнових комплексів військових містечок”, спірна земельна ділянка не передавалася у комунальну власність Славутської міської ради. З огляду на положення п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 80, 83, 116,142 Земельного кодексу України, ст. 4 Закону України “Про використання земель оборони”, вважає, що Славутська міська рада при прийнятті оспорюваних рішень вийшла за межі своєї компетенції та розпорядилася землями оборони.
Позивачем КЕВ м. Хмельницький надано письмові пояснення (№3648 від 10.11.2015 р.) щодо наявних земель оборони загальною площею 1749,1000 га, які державним актом на право постійного користування земельними ділянками серії Б №041772 від 1982 р. відведено для державних потреб (для потреб оборони) Шепетівській КЕЧ району на військові містечка №1, №9, №10а, №10б, розміщених у Славутському районі. В зазначених поясненнях позивач повідомляє, що залишок земель станом на 01.01.2006 р. по в/м №21 становить 523,4771 га, які з обліку Шепетіської КЕЧ району Загальним актом приймання-передачі від 13.12.2005 р. передано на облік КЕВ м. Хмельницький, а саме: 72,38 га, 12,71 га, 20,1373 га та 306,8498 га, що в сумі складає 412,0771 га, які записом №10 від 20.12.2006 р. у формі 404 передано актом приймання-передачі від 11.08.2006 р. в комунальну власність міста ОСОБА_7 та знято з обліку за Міноборони. Інші 111,4 га відображено в Загальному акті приймання-передачі від 30.12.2005 р. як 109,8 га та 1,6 га та в запису у формі 404 №10 від 20.12.2006 р. сумою 111,4 га. Військове містечко №22 площею 0,6 га не перебувало і не перебуває у складі земель оборони, які надано для потреб оборони державним актом Б №041772 від 1982 р. на право постійного користування земельною ділянкою.
Позивачем КЕВ м. Хмельницький також надано додаткові пояснення (від 19.11.2015 р.) щодо структури Збройних Сил України, правового режиму їхнього майна, в тому числі земель оборони, квартирно-експлуатаційного забезпечення військових частин, порядку вилучення фондів і територій військових містечок та земельних ділянок з посиланням відповідно на положення ст. 3 Закону України „Про Збройні Сили України”, ст. ст. 1, 2 Закону України „Про правовий режим майна у Збройних Силах України”, ст. ст. 1, 2 Закону України „Про використання земель оборони”, п. п. 1.1, 1.2, 2.1, 2.4, 4.1-4.4, 4.7, 4.11, 5.1-5.4, 5.7, 5.15 Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України.
Прокурор та повноважні представники позивачів у судовому засіданні позовні вимоги підтримують, наполягають на задоволенні позову.
Повноважні представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечують, вважають його безпідставним.
У відзиві на позов (від 16.09.2015 р.) відповідач вважає, що права позивачів не порушені та повідомляє, що підставою для замовлення виготовлення документації із землеустрою на земельну ділянку площею до 50 га по вул. Військовій під розміщення індустріального парку "Славута" було рішення відповідача від 05 квітня 2013 року №12.8-28/2013. Вказане питання спочатку було предметом розгляду на засіданні постійної комісії з питань регулювання земельних відносин, екології, благоустрою та адміністративно територіального устрою, яке відбулося 27.03.2013 року. За результатами розгляду даного питання по суті, враховуючи наданні пропозиції представників виконавчих органів ради, вимоги Генерального плану міста, місце розташування земельної ділянки, вимоги чинного законодавства, що регулюють земельні правовідносини, в т.ч. Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності”, беручи до уваги розпорядження Кабінету Міністрів України №390-р від 08.07.2006 року, відповідно до якого військові містечка №21, 22, в т.ч. із земельними ділянками, передані до комунальної власності міста, комісією було надано пропозицію на розгляд міської ради щодо надання дозволу територіальній громаді в особі Славутської міської ради на виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військовій орієнтовною площею до 50 га для створення індустріального парку "Славута". Відповідач наголошує, що це рішення прийняте в межах, в порядку та у спосіб, передбачений чинним законодавством, зокрема, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні". Воно є чинним, в судовому порядку не оскаржувалося та не визнано недійсним чи таким, що порушує права та інтереси інших юридичних чи фізичних осіб. При цьому посилається на пп. 34 ст. 26, ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.12 Земельного кодексу України, Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності з 1 січня 2013 року. Стверджує, що після прийняття міською радою вищезазначеного рішення про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою виконавчим комітетом Славутської міської ради було замовлено виготовлення у комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" проекту із землеустрою в порядку, визначеному чинним законодавством, для формування земельної ділянки та присвоєння кадастрового номеру, внесення відповідних даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, після чого комунальним підприємством було виготовлено документацію із землеустрою, присвоєно кадастровий номер земельній ділянці, отримані позитивні висновки Управління містобудування, архітектури та капітального будівництва виконавчого комітету Славутської міської ради та Управління Держземагентства у Славутському районі, що веде статистичний облік земельних ділянок, що перебувають у власності чи користуванні юридичних та фізичних осіб. Звертає увагу на те, що відповідно до довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 08.05.2013 року №23, виданої управлінням Держземагентства в Славутському районі, яка міститься в матеріалах документації із землеустрою, земельна ділянка площею 50 га не надана у власність або постійне користування в межах населеного пункту. Крім того, були погоджені межі земельної ділянки з суміжними землекористувачами та землевласниками, які мають правовстановлюючі документи на земельні ділянки, права на які зареєстровані у встановленому законом порядку. Зазначає, що після отримання позитивних висновків, формування земельної ділянки та присвоєння їй державним кадастровим реєстратором кадастрового номеру 6810600000:01:007:0088, при присвоєнні якого накладок кадастрових номерів на інші земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні, виявлено не було, питання про затвердження територіальній громаді в особі Славутської міської ради виготовленого проекту землеустрою було винесено на розгляд постійної комісії з питань регулювання земельних відносин та в подальшому на розгляд міської ради, який відбулася 31 травня 2013 року, за результатами розгляду прийнято рішення № 17.2-30/2013. На підставі цього рішення були внесенні відповідні відомості до Державного реєстру права власності на нерухоме майно та отриманий відповідний Витяг про реєстрацію речового права. Також наголошує, що це рішення прийняте в межах повноважень, наданих міській раді, є діючим, в судовому порядку не оскаржувалося, підстав для незатвердження вказаної документації у Славутської міської ради не було. З приводу порушення чи не порушення прав КЕВ м.Хмельницький на земельну ділянку по вул. Військовій пояснює, що квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький як і ОСОБА_3 оборони України правовстановлюючих документів, які б посвідчували право постійного користування, оренду чи власність на вищезазначену земельну ділянку чи її частину, в установленому законом порядку не отримували, в базу даних Державного земельного кадастру відомості про вказану земельну ділянку не вносились, документація із землеустрою на дану земельну ділянку КЕВ м. Хмельницький не виготовлялася. А тому Славутською міською радою не порушувалися прав чи інтересів вищезазначеної юридичної особи на земельну ділянку чи її частину, оскільки вказане право юридичної особи на дану земельну ділянку і не набувалося. Посилання КЕВ м.Хмельницький на те, що вони є правонаступниками прав на земельну ділянку Шепетівської КЕЧ району, який мав Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою від 1982 року на земельну ділянку площею 1749,1 га, спростовується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, відповідно до яких Квартирно-експлуатаційний відділ м.Хмельницький не є правонаступником юридичних прав інших юридичних осіб. Посилаючись на норми ЦК України щодо припинення діяльності суб'єкта господарювання, ст. 59 ГК України, доходить висновку, що реорганізація, ліквідація юридичної особи є юридичним фактом для припинення його права на постійне користування землею, яке автоматично не переходить до інших юридичних осіб. А тому твердження КЕВ м.Хмельницький про перебування в них на праві постійного користування земельної ділянки, яка знаходилася в користуванні Шепетівської КЕЧ району, є безпідставним.
У письмовому відзиві на позов (від 28.09.2015р.) відповідач, посилаючись на положення ст. ст. 3, 125, 126 Земельного Кодексу України (в редакції з 2009 р.), вказує, що у позивача права постійного користування земельною ділянкою, щодо якої існує спір, в розумінні спеціального закону, що регулює земельні правовідносини, не виникало, право на земельну ділянку у встановленому законом порядку не посвідчувалося, а тому Славутською міською радою право позивача на земельну ділянку площею 12.8659 га не порушувалося. Вважає, що посилання позивача на наказ начальника Західного територіального квартирно - експлуатаційного управління №18 від 21.1.2005 року “Про передачу фондів Шепетівської, Луцької та Стрийської КЕЧ району” як на доказ правонаступництва Хмельницьким КЕВ фондів Шепетівської КЕЧ району є безпідставним та таким, що не відповідає нормам Цивільного кодексу України та Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців”. Наголошує, що вищезазначений наказ №18 від 21.1.2005 року не міг слугувати підставою для передачі земельної ділянки від Шепетівської КЕЧ району до Хмельницького КЕВ, адже ст. 92 ЗК України встановлено вичерпний перелік прав землекористувачів, яким не передбачено право розпоряджатися земельною ділянкою - відчужувати, передавати право користування землею іншим особам. Зауважує, що позиція позивача щодо перебування в нього на праві постійного користування спірної земельної ділянки та належності її до земель оборони обмежуються лише її обліком, який ведеться юридичною особою. Вважає, що доказів того, що спірна земельна ділянка віднесена в розумінні Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності” до земель державної власності, позивачем не надано. Повідомляє, що відповідно до довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 08.05.2013 року №23, виданої управлінням Держземагенства в Славутському районі, земельна ділянка площею 50 га не надана у власність або постійне користування в межах населеного пункту. При присвоєнні кадастрового номеру накладок на інші межі земельних ділянок держаним реєстратором не виявлено. Вважає безпідставними посилання позивача на рішення Конституційного суду України від 22 вересня 2005 року №5-рп/2005, оскільки останнє не впливає на правовідносини, щодо яких існує спір, а також посилання на висновок земельно-технічного дослідження від 01.07.2015 року №4/15, проведеного ТОВ “Подільська судова експертиза” як на доказ накладення земель оборони на землі, закріплені під індустріальний парк, оскільки державний акт на право постійного користування землею серії Б №041772 від 1982 року площею 1749,1 га, не міг слугувати для проведення ТОВ “Подільська судова експертиза” земельно-технічного дослідження, так як він містить інформацію щодо земельних ділянок Шепетівської КЕЧ, які знаходилися на територіях різних територіальних громад (на території Цвітоської сільської ради, Варварівської сільської ради та Славутської міської ради).
Також звертає увагу (лист №04-29/2332 від 06.11.2015 р.), що впродовж 1991-2006 років ОСОБА_3 оборони України неодноразово передавало у власність територіальної громади міста ОСОБА_7 земельні ділянки зі складу земель, які належали Шепетівській КЕЧ району на підставі Державного акта на право користування землею б №041772 1982 року. Таким чином, вважає, що загальна площа земельної ділянки, отримана громадою від ОСОБА_3 оборони, надавала підстави для прийняття Славутською міською радою оскаржуваних рішень.
Третя особа письмові пояснення з приводу заявленого позову не надала.
Управлінням Держгеокадастру у Славутському районі Хмельницької області в наданих письмових поясненнях від 27.10.2015 р. повідомлено, що форма статистичної звітності з кількісного обліку земель 6-зем це статистична звітність, яка не несе правовстановлюючої, правопосвідчуючої чи правопідтверджуючої функції, інформація зазначається як така, що обліковується. Пояснює, що розбіжності щодо площ земельних ділянок, які обліковуються за формою статистичної звітності 6-зем, та даними КЕВ м. Хмельницький існують через відсутність проведеної інвентаризації земель, невиготовлення документації із землеустрою, відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки. Зазначає, що про необхідність проведення інвентаризації земель, отримання державних актів на право постійного користування неодноразово наголошувалось під час проведення звірок та зазначалось Управлінням у актах звірки. Посилаючись на ст. 141 Земельного кодексу України, стверджує, використання земельної ділянки правонаступником без документу, який посвідчує право користування земельною ділянкою, не допускається. Зазначає, що якщо юридична особа реорганізувалась, то переоформлення права постійного користування є обов'язковим. Порядок оформлення та видачі державних актів регулювався Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації i зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку i право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, яка затверджена наказом Держкомзему України № 43 від 04.05.1999р. Вказана Інструкція не передбачала внесення будь-яких змін до державних актів на право постійного користування земельною ділянкою стосовно зміни користувача або назви користувача земельної ділянки, що також вказує на те, що такий державний акт підлягав переоформленню. У зв’язку із зазначеним вважає, що при підписанні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 50 га за кадастровим номером 6810600000:01:007:0088 Управлінням Держземагентства у Славутському районі порушень прав та інтересів будь-яких юридичних ociб не відбулося, оскільки в позивача не виникло право користування даною земельною ділянкою відповідно до вимог ст. 125 Земельного кодексу України.
У судовому засіданні 19.11.2015 р. прокурором та позивачами було подано клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи (№10/2128вих.15 від 27.10.2015 р.), в якому просять провадження у справі №924/1473/15 зупинити; призначити судову експертизу в справі і доручити її проведення судовому експерту ОСОБА_12, яка працює у складі Хмельницького бюро технічної інвентаризації; на вирішення експерту поставити наступні питання:
- Чи перебуває в складі земель, які відведено Шепетівській КЕЧ району (КЕВ м. Хмельницький) для державних потреб Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року земельна ділянка, загальною площею 109,80 га, військового містечка № 21 Славутського гарнізону, розташованих у м. Славута по вулицях ОСОБА_13 та Військовій, в межах, вказаних у Державному акті на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року та у викопіюванні з плану міста ОСОБА_7?
- Якщо перебуває (накладається), то вказати її площу і надати каталог координат її зовнішніх меж.
- Чи накладається на земельну ділянку військового містечка №21, загальною площею 109,80 га (що зазначена на плані міста ОСОБА_7, додаток № 19, відповідно до ОСОБА_5 приймання передачі майнових комплексів військових містечок №21, 22 м. Славута разом з обслуговуючим персоналом Будинкоуправління № 2 у комунальну власність територіальної громади м. Славута від 11.08.2006) земельна ділянка, загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088, яку надано територіальній громаді міста ОСОБА_7 для створення індустріального парку «Славута»?
- Якщо перебуває, то вказати її площу і надати каталог координат її зовнішніх меж.
Клопотання мотивоване, зокрема, тим, що спірним є питання щодо розташування земельної ділянки, її площі, порушення меж та накладання земельних ділянок відповідно до правовстановлюючих документів на ці земельні ділянки, протилежними є пояснення представників сторін та наявна потреба у спеціальних знаннях. Зокрема, зазначає, що для розгляду справи по суті необхідно з'ясувати, чи є накладення меж земельних ділянок, наданих територіальній громаді міста ОСОБА_7 в особі Славутської міської ради для створення індустріального парку "Славута" з земельною ділянкою, що перебуває у користуванні КЕВ м. Хмельницький відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б041772 від 1982року та входить до земель оборони.
Повноважні представники відповідача проти проведення експертизи заперечують. У письмових поясненнях (№04-29/2410 від 18.11.2015 р.) відповідач зазначає, що в даному випадку забезпечити виконання вимог та завдань, зокрема, гл. 6 р. ІІ, п. п. 6.1.2, 6.1.3 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом ОСОБА_3 юстиції від 08.10.1998 р. №53/5, зареєстрованого в ОСОБА_3 юстиції України 03.11.1998 р. за №705/3145, неможливо, оскільки жодним документом не визначено межі земельної ділянки, яка перебуває у власності територіальної громади міста ОСОБА_7, та межі земельної ділянки, які можуть належати ОСОБА_3 оборони України. Зауважує, що жодний із позивачів не має правовстановлюючого документу на землю. Вважає, що посилання на наявність права на землю у позивачів на підставі Державного акта на право користування землею Б№041772 1982 року є незаконним та безпідставним, оскільки цей акт видано Шепетівській КЕЧ району. Вказана установа припинила свою діяльність без визначення в установленому законодавством порядку її правонаступника, до якого правомірно та на підставі підтверджуючих документів перейшли усі права та обов'язки останньої. Також стверджує, що вказаний державний акт не може братись до уваги під час проведення експертизи, оскільки його видано Шепетівській КЕЧ району на земельну ділянку площею 1749,1 гектарів. Однак впродовж 1991-2006 років ОСОБА_3 оборони України неодноразово передавало право для інших суб'єктів (в тому числі і для Славутської міської ради) на частини цієї земельної ділянки площею 1749,1 гектарів. На деякі з цих переданих земельних ділянок на даний час видані державні акти на право власності. Звертає увагу, що цей факт не оспорюється позивачами та підтверджується належними доказами. Доходить висновку, що інформація щодо суб'єкта права, розміру, меж та конфігурації земельної ділянки площею 1749,1 гектарів, зафіксована у Державному акті на право користування, не відповідає дійсності, а, отже, він не може слугувати належною підставою для проведення експертних досліджень. Крім цього, зазначає, що для проведення експертизи також обов'язково надається технічна документації із землеустрою на земельну ділянку, яка у відповідачів відсутня. Вказує, що відсутні також межові знаки, які надають можливість визначити площу земельної ділянки, яка, на думку позивачів, належить їм на праві постійного користування, та частина якої, відповідно до тверджень у позові, неправомірно зайнята Славутською міською радою на підставі рішень, що оскаржуюються. Посилаючись на ст. ст. 177, 179, 190 Цивільного кодексу України, зазначає, що земельна ділянка не має жодних індивідуально-визначених ознак, які дають можливість ідентифікувати її як об'єкт цивільних прав, таких як правовстановлюючий документ; визначена площа; межі та ін. Посилаючись на положення ст. ст. 18, 20, 77, 79, 92 Земельного кодексу України, звертає увагу на те, що у Державному акті на право користування землею Б№041772 1982 року, виданому Шепетівській КЕЧ району, зазначається, що земля площею 1749,1 га надана для державних потреб. Рішення про віднесення цієї земельної ділянки або її окремих частин до категорії земель оборони представники позивачів не надають. Вважає, що підтвердженням того, що відповідна земельна ділянка не є визначеним об'єктом для проведення експертизи, є суперечливість та розбіжності, зафіксовані за результатами спільних перевірок у формі 6-зем, та свідчення представників позивачів та представника Управління Держгеокадастру у Славутському районі Хмельницької області, які надавались під час слухання цієї справи.
При вирішенні клопотання про призначення судової експертизи судом враховується таке.
Предметом судового розгляду є визнання недійсним та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті ОСОБА_7" та рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині п. п. 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста ОСОБА_7 в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації з підстав накладення частини земельної ділянки виділеної для індустріального парку "Славута" на частину земельної ділянки яка була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року і залишилась у віданні держави в особі позивачів.
Судом враховується, що для повного всебічного та об'єктивного вирішення справи № 924/1473/15 необхідно з'ясувати обставини щодо визначення площі та координат зовнішніх меж земельної ділянки, яка була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року і залишилась у віданні держави станом на час прийняття рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" та чи накладається земельна ділянка загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088, яку надано територіальній громаді міста ОСОБА_7 для створення індустріального парку "Славута" на земельну ділянку, яка залишилась у віданні держави, що була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року.
Як убачається з вищенаведеного та матеріалів справи сторонами наведено суперечливі твердження та надано докази, які по різному визначають належність земельних ділянок до тієї чи іншої категорії, визначення їх площ, меж, накладення.
Згідно з приписами ст. 41 ГПК України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу. Учасники судового процесу мають право пропонувати господарському суду питання, які мають бути роз'яснені судовим експертом. Остаточне коло цих питань встановлюється господарським судом в ухвалі. Призначення експертизи можливе за клопотанням сторін, третіх осіб, прокурора та з власної ініціативи суду.
У пункті 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012р. №4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" передбачено, що відповідно до статті 1 Закону "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об'єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду.
Судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.
Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.
Враховуючи, що для вирішення справи необхідні спеціальні знання в земельній галузі, і не проведення зазначеної експертизи фактично залишить без належної оцінки надані сторонами докази, тобто призведе до порушення принципу всебічного, повного і об’єктивного дослідження всіх обставин справи, суд вважає за необхідне клопотання військового прокурора та позивача про проведення у даній справі судової експертизи задовольнити та призначити по справі № 924/1473/15 судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручити атестованому судовому експерту ОСОБА_12, свідоцтво №1450, видане на підставі рішення №14 від 02.07.2010 р. та продовжене до 16.01.2017 р. на підставі рішення №19 від 16.01.2014 р.
При цьому, з огляду на матеріали справи, суд вважає за необхідне на розгляд експертного дослідження поставити запитання в такій редакції:
- Яка площа та каталог координат зовнішніх меж земельної ділянки, яка була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року залишилась у віданні держави станом на час прийняття рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті ОСОБА_7" та рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" (щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м., кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088 для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації?
- Чи накладається земельна ділянка загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088, яку надано територіальній громаді міста ОСОБА_7 для створення індустріального парку «Славута» на земельну ділянку, яка залишилась у віданні держави, що була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року?
Якщо накладається то вказати її площу і надати каталог координат її зовнішніх меж?
Проведення судової експертизи доручити судовому атестованому судовому експерту ОСОБА_12 (свідоцтво №1450, видане на підставі рішення №14 від 02.07.2010 р. та продовжене до 16.01.2017 р. на підставі рішення №19 від 16.01.2014 р.) (м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 15 (КП "Хмельницьке бюро технічної інвентаризації")).
Керуючись ст. ст. 41, 86 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
Призначити по справі № 924/1473/15 судову земельну-технічну експертизу, проведення якої доручити атестованому судовому експерту ОСОБА_12 (м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 15 (КП "Хмельницьке бюро технічної інвентаризації")).
На розгляд експертизи поставити такі запитання:
- Яка площа та каталог координат зовнішніх меж земельної ділянки, яка була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року залишилась у віданні держави станом на час прийняття рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05 квітня 2013 року № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті ОСОБА_7" та рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31 травня 2013 року № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" (щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м., кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088 для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації?
- Чи накладається земельна ділянка загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088, яку надано територіальній громаді міста ОСОБА_7 для створення індустріального парку "Славута" на земельну ділянку, яка залишилась у віданні держави, що була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року? Якщо накладається то вказати її площу і надати каталог координат її зовнішніх меж?
Вирішити також інші питання, що виникнуть у ході проведення експертизи.
Зобов 'язати сторони надати на вимогу експерта необхідні для проведення експертизи документи та створити необхідні умови для проведення експертизи, а безпосередньо позивачів - своєчасно та у повному обсязі оплатити послуги та витрати судового експерта, попередивши про можливість, в разі невиконання вимог суду, притягнення до передбаченої чинним законодавством відповідальності.
Попередити судового експерта ОСОБА_12 про кримінальну відповідальність за відмову від покладених на неї обов'язків та за дачу завідомо неправильного висновку відповідно до ст. ст. 384, 385 КК України.
Матеріали справи № 924/1473/15 надіслати судовому експерту ОСОБА_12 (м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 15 (КП "Хмельницьке бюро технічної інвентаризації")).
Зобов 'язати судового експерта ОСОБА_12 повідомити суд про закінчення проведення експертизи, експертний висновок направити на адресу суду разом з наданими матеріалами, а копії експертного висновку надіслати сторонам.
Головуючий суддя В.В. Виноградова
Суддя О.Є Танасюк
Суддя М.Є. Муха
Віддрук. 7 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу ОСОБА_3 оборони України (03168, м. Київ, Повітрофлотський проспект 6); 3 - позивачу КЕВ м. Хмельницький (29000, м. Хмельницький, вул. Ціолковського 3/1); 4 - відповідачу (30000, Хмельницька обл., м. Славута, вул. Соборності 7); 5 - військова прокуратура Хмельницького гарнізону (м. Хмельницький, вул. Пилипчука 65), 6 - Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського,12/2), 7 - експерту ОСОБА_12 (м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 15 (КП "Хмельницьке бюро технічної інвентаризації")). 2, 4, 7 - рек. з пов. про вруч.