ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2017 року Справа № 924/1473/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Рогач Л.І. - головуючого, доповідача Алєєвої І.В., Дроботової Т.Б.розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Славутської міської радина постановуРівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017у справі№ 924/1473/15Господарського судуХмельницької областіза позовомВійськового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах - Міністерства оборони України; -Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький доСлавутської міської радитретя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Кабінет Міністрів Українитретя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт"провизнання недійсними та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05.04.2013 № 12.8-28/2013; визнання недійсними та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31.05.2013 № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині пунктів 11,12,13;за участю представників: прокуратуриГришина М.А.- посвідч. № 031484;позивачів-Рудник Ю.М.- предст. дов. від 26.12.2016; -не з`явився;відповідачаСукова Т.В.- предст. дов. від 22.09.2017; Калюжнюк Л.Р. предст. дов. від 23.10.2017;КМУШтокман А.І.- предст. дов. від 25.07.2017;КП "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
31.08.2015 Військовий прокурор Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі позивачів звернувся до господарського суду з позовом про визнання недійсним та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05.04.2013 № 12.8-28/2013 та визнання недійсним та скасування рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31.05.2013 № 17.2-30/2013 в частині пунктів 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста Славути в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації.
Позов обґрунтовано доводами про порушення спірними рішеннями ради встановленого порядку вилучення земельної ділянки загальною площею 50 га, яку надано територіальній громаді м. Славути в особі Славутської міської ради для створення індустріального парку, та яка частково (на 12,8659 га) накладається на земельну ділянку військового містечка №21 площею 109,8 га, що належать на праві постійного користування КЕВ м. Хмельницький без дозволу Міністерства оборони України на її вилучення з постійного користування в порушення вимог статті 19 Конституції України, статей 16, 22 Цивільного кодексу України, статей 12, 77, 84, 92, 153, 155, 158 Земельного кодексу України, статей 3, 10, 14 Закону України "Про збройні сили України", статті 10 Закону України "Про оборону України".
Відповідач проти позову заперечив, вказав, що право постійного користування на спірну земельну ділянку у позивача не виникало, останній не є правонаступником Шепетівської КЕЧ; право на земельну ділянку у встановленому порядку не посвідчувалось, а позивач доказів того, що спірна земельна ділянка віднесена до земель державної власності, не подав.
Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 20.12.2016 (судді: Виноградова В.В. - головуючий, Танасюк О.Є., Заверуха С.В.) позов Військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах, - Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05.04.2013 № 12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті Славуті". Визнано незаконним та скасовано рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31.05.2013 № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування" в частині пунктів 11, 12, 13 щодо затвердження територіальній громаді міста Славути в особі Славутської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних, допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) та щодо прийняття оформлення для них правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та проведення їх державної реєстрації. Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017 (судді: Огороднік К.М. - головуючий, Павлюк І.Ю., Крейбух О.Г.) рішення місцевого господарського суду залишено без змін, як законне та обґрунтоване.
Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанцій, Славутська міська рада подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просила скасувати постанову суду апеляційної інстанції повністю та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Касаційну скаргу вмотивовано доводами про порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме не враховано вимоги статей 3, 17 Кодексу адміністративного судочинства та висновку Конституційного Суду України (рішення від 01.04.2010 у справі №10-рп/2010) про те що спір про недійсність рішень органу місцевого самоврядування носить публічно-правовий характер та має вирішуватись в порядку адміністративного судочинства, а вимог, які заявляються в межах спору про право, позов не містить; крім того, суди в порушення вимог статті 16 Цивільного кодексу України прийнято рішення та визнано незаконними і скасовано рішення міської ради, при цьому позивач просив визнати недійсними спірні рішення; в порушення вимог статей 92, 141 Земельного кодексу України та судової практики суди дійшли помилкового висновку про набуття КЕВ м. Хмельницького права постійного користування земельною ділянкою автоматично від попереднього користувача, без державної реєстрації цього права, всупереч статті 125 Земельного кодексу України; судами не враховано, що позивач не довів приналежність земельної ділянки до земель державної власності та ознакам земель оборони в розумінні статті 77 Земельного кодексу України, та не подано доказів на підтвердження місця розташування земельної ділянки та її конфігурації, не враховано, що державний акт № БО41772 від 1982 рік не може слугувати належним доказом, оскільки його видано Шепетівській КЕЧ району на земельну ділянку площі 1749,1 га для державних потреб та не встановлено цільового призначення; рішення або будь-який інший документ про віднесення земельної ділянки до категорії земель оборони відсутні; суди попередніх інстанцій в порушення вимог статті 43 Господарського процесуального кодексу України неповно з`ясували істотні обставини справи.
В судовому засіданні відповідач підтримав вимоги та доводи касаційної скарги.
Представники прокуратури, позивача та третьої особи на стороні позивача заперечили проти доводів касаційної скарги, надавши також додаткові пояснення щодо обраного способу захисту порушеного права.
Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький та третя особа на стороні відповідача не скористалися процесуальним правом на участь у судовому засіданні касаційної інстанції своїх представників.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників учасників спору, присутніх у судовому засіданні, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в судових рішеннях, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Відповідно до статті 1117 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суди попередніх інстанцій встановили, що рішенням Славутської міської ради шостого скликання № 6-27/2013 від 01.03.2013 було затверджено концепцію індустріального (промислового) парку "Славута" згідно додатку до даного рішення. На виконання цього рішення 05.04.2013 Славутська міська рада прийняла рішення №12.8-28/2013 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення індустріального парку в місті Славуті", згідно з пунктом 1 якого надано дозвіл територіальній громаді міста в особі Славутської міської ради на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військовій орієнтованою площею 50,00 га (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для створення індустріального парку Славута. Цільове призначення земельної ділянки згідно Класифікатора видів цільового призначення земель - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Згідно п. 3 вищевказаного рішення вирішено відділу з питань регулювання земельних відносин виконавчого комітету Славутської міської ради вжити заходів щодо присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці та щодо винесення вказаного виду документації із землеустрою на затвердження міської ради. Комунальним підприємством "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" на замовлення Славутської міської ради в 2013 році було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою: м. Славута, вул. Військова загальною площею 50 га., а у висновку від 28.05.2013 № 23 управлінням Держземагентства в Славутському районі було погоджено вищезазначений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
31.05.2013 відповідач прийняв рішення № 17.2-30/2013 "Про передачу земельних ділянок у власність чи користування", згідно з пунктом 11 якого територіальній громаді міста Славути в особі Славутської міської ради вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Військова для створення індустріального парку "Славута" площею 500000 кв.м. (кадастровий номер: 6810600000:01:007:0088) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), а особам, зазначеним у пункті 1-11 цього рішення, протягом одного місяця з дня його прийняття вирішено доручити оформлення у порядку, передбаченому чинним законодавством, правовстановлюючі документи, що посвідчують право власності на земельні ділянки, і проведення їх державної реєстрації.
31.05.2013 рішенням Славутської міської ради шостого скликання № 18-30/2013 вирішено створити індустріальний (промисловий) парк "Славута" на відведеній земельній ділянці кадастровий номер 6810600000:01:007:0088 площею 50 га по вул. Військовій.
27.03.2015 рішенням Славутської міської ради шостого скликання № 16.2.-51/2015 вирішено передати КП "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" в постійне користування земельну ділянку під індустріальним парком площею 50 га по вул. Військовій для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 37551191, земельна ділянка площею 50 га на підставі рішення Славутської міської ради шостого скликання № 16.2.-51/2015 від 27.03.2015 зареєстрована на праві постійного користування за користувачем - КП "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт", розпорядник - територіальна громада міста Славута в особі Славутської міської ради.
Разом з тим суди з`ясували, що в матеріалах справи міститься Державний акт серії Б № 041772 1982 року, виданий Шепетівській КЕЧ району на право користування землею площею 1749,1 га для державних потреб.
Згідно з актом приймання-передачі військового майна військової частини А 1766 під охорону Славутській міській раді, затвердженого рішенням Славутської міської ради 26.07.2004, комісія провела обстеження об`єкта передачі - військове містечко № 21 (база в/ч НОМЕР_1 , яка розформовується) м. Славута, яке належить до сфери управління Міноборони і передається під охорону Славутській міській раді до прийняття постанови Кабінету Міністрів України про передачу в комунальну власність, та встановила, що до складу об`єкта передачі належать, зокрема, будівлі загальною площею 88926 м.кв., земельні ділянки загальною площею 307,16 га. Згідно витягу із Директиви Міністерства оборони України від 20.01.2005 № Д322/і/*3 Шепетівську квартирно-експлуатаційну частину району код 07775980 було розформовано, правонаступником визначено КЕВ м. Хмельницький.
Відповідно до Положення КЕВ м. Хмельницький останнє є державною установою, яка створена Міністерством оборони України і підпорядкована Західному Територіальному квартирно-експлуатаційному управлінню. Установа створена з метою керівництва квартирно-експлуатаційними службами військових частин та установ, які дислокуються на територіях Хмельницького, Старокостянтинівського, Ярмолинецького, Шепетівського, Славутського гарнізонів.
В матеріалах справи наявна копія індивідуальної картки обліку земель оборони форма 403 в/м № 21, в якій відображено, що за Славутським гарнізоном на обліку Шепетівської КЕЧ на праві постійного користування обліковується 523,65 га згідно викопіювання земельної ділянки, що також відображено в книзі обліку земельних ділянок Шепетівської КЕЧ району.
Як вбачається з акта приймання-передачі вивільненого військового майна в/містечка № 21 після розформування в/частини НОМЕР_1 , яке знаходиться під охороною Славутської міської ради відповідно до акта прийняття-передачі від 26.07.2004 з обліку Шепетівської КЕЧ району на облік Хмельницької КЕВ, затвердженим начальником Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління 01.12.2005, комісія, утворена відповідно до наказу начальника Шепетівського гарнізону № 87 від 21.11.2005 згідно з директивою Міністра оборони України № 322/1/020 від 11.11.2005 "Про розформування Шепетівської КЕЧ району" та наказу начальника Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління № 3 від 07.10.2005 на підставі акта прийняття-передачі під охорону Славутській міській раді майна в/м № 21 (вивільненого після розформування в/ч НОМЕР_1 ) від 26.07.2004, провела прийом-передачу з обліку Шепетівської КЕЧ району на облік Хмельницького КЕВ військового майна військового містечка № 21 (частково) м. Славута вул. "Газети Правда" у Хмельницькій області, яке перебувало на обліку КЕЧ (будівлі, споруди, мережі електропостачання, водопровідні, каналізаційні, теплопостачання, благоустрій території, мебель гуртожитку 21/18) та майна військової частини А1766 (служба ПММ, обладнання лазнево-прального комбінату, обладнання їдалень 21/30, 32), вивільненого після розформування в/ч НОМЕР_1 , яке відповідно до акта прийняття-передачі від 26.07.2004 знаходиться під охороною Славутської міської ради. У акті вказано, що на момент його складення приймається на облік Хмельницького КЕВ 99 будівель, а не 101 буд. як вказано в акті передачі під охорону, так як будівля 21/536 передана відповідно до розпорядження командувача Західного ОК за актом приймання-передачі від 04.08.2004 в/частині А 3845, буд. 21/585 - списана, відповідно акта на списання, затвердженого командувачем Західного ОК від 30.09.2005 та розібрана Будинкоуправлінням № 2 Шепетівської КЕЧ району. Також зафіксовано, що приймається на облік Хмельницького КЕВ земельна ділянка площею 306,8498 га, а не як вказано в акті-передачі під охорону Славутській міській раді - 307,160 га, так як земельну ділянку площею 0,3102 га передано відповідно до акта прийняття-передачі в народне господарство від 16.11.2004. Згідно із р. ІІ "Загальні відомості" акта площа земельної ділянки: під будівлями - 131,8 га, лісовий масив - 57,26 га, лінія електропередач - 1,0 га, під дорогами 10,50 га, плац - 3,2 га, під плодовими деревами - 2,5 га, територія, вільна від будівель, - 100,5898 га, всього 306,8498 га.
Рішенням Міністерства оборони України № 7910/3 від 30.10.2004 дозволено передати земельну ділянку площею 0,3102 га з території в/м № 21 м. Славута органам місцевого самоврядування. Складено акт прийому-передачі земельної ділянки площею 0,3102 га із території в/м № 21 м. Славута, розформованої в/ч А 1766, яка знаходиться під охороною Славутської міської ради - землекористувач - Шепетівська КЕЧ району.
Рішенням ХХ сесії Славутської міської ради від 22.12.2004 № 6.1 припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 3102 кв.м. розформованої в/ч А 1766 та переведено цю земельну ділянку до земель резервного фонду міської ради.
30.12.2005 начальником Західного територіального КЕУ затверджено Загальний акт приймання-передачі військового майна в/частин (в/ч А 4127, в/ч 2007, в/ч 0757, в/ч 3522, в/ч НОМЕР_2 , в/ч НОМЕР_3 , в/ч НОМЕР_4 ), організацій Міністерства оборони (ДП МОУ Управління торгівлі Зах. ОК Шепетівський в/торг № 42, ДП МОУ Івано-Франківський лісопромисловий комплекс Шепетівський військовий лісгосп, КП МОУ "Шепетівський Ремонтний завод", Будинкоуправління Шепетівської КЕЧ району № 2 м. Славута, Будинкоуправління Шепетівської КЕЧ району № 3 м. Ізяслав), а також Шепетівської КЕЧ району з обліку даної КЕЧ району на облік Хмельницького КЕВ. У відповідному акті зазначено про проведення обстеження та прийом-передачу об`єктів військових частин та організацій МОУ, які перебували в районі обслуговування та на обліку Шепетівської КЕЧ району на облік Хмельницького КЕВ станом на 27.12.2005 року. Зокрема, зазначено, що по в/м № 21 площа земельної ділянки становить 523,4771, з яких по вул. Газети "Правда" - 109,8 (А 3845), 20,1373 (А 3730), 306,8498 га (охорона Славутської міськради). Комісією вирішено в зв`язку із розформуванням Шепетівської КЕЧ району майно поставити на облік і баланс Хмельницького КЕВ.
Як вбачається з довідки Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління № 303/23/2/867 від 31.03.2006, згідно з актами прийому-передачі від 01.12.2005 КЕВ м. Хмельницький прийняв від Шепетівської квартирно-експлуатаційної частини (району) будівлі, споруди, комунальні мережі та земельні ділянки Славутського та Ізяславського гарнізонів, в тому числі і фонди будинкоуправління № 2 м. Славута та будинкоуправління № 3 м. Ізяслав. КЕВ м. Хмельницький є правонаступником Шепетівської квартирно-експлуатаційної частини (району) в частині прав, обов`язків та обслуговування будівель та споруд по м. Славута та м. Ізяслав. При цьому, відповідно до акта прийому-передачі будівель частково вивільненого військового полігону військового містечка № 26 у м. Славута та лісового масиву, розташованого на території в/м № 21 м. Славута, складеного 20.03.2006, КЕВ м. Хмельницький передав військовій частині НОМЕР_4 на відповідальне збереження, з-поміж іншого, територію лісового масиву в/м № 21 - 109,8 га, яка знаходиться під охороною в/ч А3845.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.07.2006 № 390-р прийнято пропозицію Міністерства оборони України, погоджену з обласними, міськими, районними, селищними і сільськими радами щодо передачі з державної власності у власність територіальних громад, зокрема, вирішено передати майнові комплекси військових містечок №№ 21, 22 у м. Славута у власність територіальної громади м. Славута.
Наказом начальника КЕВ м. Хмельницький № 150 від 17.07.2006 створено комісію, якій доручено підготувати необхідну документацію щодо безоплатної передачі до комунальної власності територіальних громад смт. Вовковинці та м. Славута майнових комплексів військових містечок 3, 21 та 22 до 31.07.2006, в якому зазначено про те, що відповідну передачу буде проведено після надання розпоряджень про прийом-передачу від голів місцевих органів влади.
21.07.2006 рішенням виконавчого комітету Славутської міської ради № 278 створено комісію, якій доручено приступити до роботи 21.07.2006 та подати на затвердження чергового засідання виконавчого комітету акти прийняття-передачі. Відповідною комісією складено акт прийому-передачі майнових комплексів військових містечок №№ 21,22 м. Славути, разом з обслуговуючим персоналом Будинкоуправління № 2 у комунальну власність територіальної громади м. Славута, який затверджений головою м. Славута 11.08.2006. Згідно з актом всього передано нерухомого майна в/м №№ 21, 22 будівель, споруд - 244, площею забудови 153595,5 м.кв., площа земельної ділянки 412,6771 га. До акту доданий додаток № 19, в якому зазначено зовнішні межі земельної ділянки площею 412,6771 га, яка вилучається в запас міста Славута, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України № 930 від 2006 та землі, які не вилучаються в запас міста.
Рішенням № 14.1.2-4/2006 від 12.09.2006 Славутська міська рада припинила право постійного користування земельними ділянками загальною площею 413,2771 га, в тому числі: - військове містечко № 21 земельна ділянка загальною площею 412,6771 га, із них військова частина 021552 (будівельники) - 5,47 га; військова частина НОМЕР_1 - 314,6898 га; військова частина НОМЕР_5 - 20,1373 га; будинок управління № 2 - 72,38 га; - військове містечко № 22 земельна ділянка площею 0,6 га, із них будинок управління № 2 - 0,6 га. Вирішено перевести вказані земельні ділянки до земель запасу міської ради (землі житлової та громадської забудови) та повідомити органи державної реєстрації про припинення права постійного користування КЕВ м. Хмельницький земельними ділянками загальною площею 413,2771 га.
Згідно з індивідуальною карткою обліку земельної ділянки № 46 від 02.10.2006 за Славутським гарнізоном (в/м 21) в КЕВ м. Хмельницький обліковується земельна ділянка в м. Славуті (вул. Я. Мудрого) відповідно до державного акта № 041772 від 1982 року - 109,8 га. У акті звірки даних обліку земель оборони КЕВ м. Хмельницький та управління Держкомзему у місті Славута, які знаходяться в межах їх відповідальності станом на 01.07.2009, відображено, що за КЕВ м. Хмельницький обліковується, зокрема, земельна ділянка площею 106,0027 га згідно з державним актом № 041772 від 1982 року.
Згідно з актом від 09.09.2009 інвентаризації земель Міністерства оборони України, які знаходяться на території Славутської міської ради, станом на 01.07.2009 за земельно-обліковою документацією управління Держкомзему у м. Славуті рахується на обліку земель оборони в постійному користуванні земельна ділянка площею 116,42 га, в т.ч. 106,0027 га в Шепетівському військовому лісгоспі, за даними обліку КЕВ м. Хмельницький - 116,59 га, в т.ч. 109,8 га в Шепетівському військовому лісгоспі.
Згідно з переліком земельних ділянок, які обліковуються за формою 405 Міністерства оборони України Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління (КЕВ м. Хмельницький) та за даними форми 6-зем органів Держкомзему України станом на 01.05.2011 в межах Хмельницької області в м. Славуті (вул. Я. Мудрого) обліковується відповідно 106,0027 га та 3,7973 га, а за формою 6-зем - 106,0027 га. Згідно з відомостями звірки наявності земель оборони, які рахуються у Держземагентстві Славутського району за Міністерством оборони (ЗСУ) в межах відповідальності КЕВ м. Хмельницький станом на 01.11.2013, 01.01.2014, зокрема, по в/м № 21 за адресою: м. Славута, вул. Ярослава Мудрого, 16, вул. Садова 4 за даними форми 405 значиться 109,8 га, за даними форми 6-зем - 106,0027 га (в користування ДП "Івано-Франківський військовий лісопромкомбінат, Шепетівське військове лісництво, Славутська міська рада). Відповідно до даних форми 6-зем розділ 1.6.1 Міноборони (76) від 01.11.2013, до земель оборони віднесено 106,0027 га (в/ч А 1766).
Згідно з наказами начальника Славутського гарнізону від 18.01.2013 № 6, 21.04.2014 № 14, 19.01.2015 № 1, військовим частинам надано для розквартирування та постійної діяльності земельні ділянки, розташоване на них нерухоме військове майно, яке визначено у колонках додатків; закріплено майно за військовими частинами на праві оперативного управління за бюджетними військовими частинами та на праві господарчого відання за госпрозрахунковими підприємствами. Зокрема, за Шепетівським військовим лісництвом - філія ДП МОУ "Івано-Франківський ЛПК" закріплено земельні ділянки в/м 21 у м. Славута по вул. Я. Мудрого площею 1,51 га (автодорога загального користування), 108,29 га (багаторічні насадження) (1,3873 га та 106,0027 га).
Призначеною наказом начальника КЕВ м. Хмельницький № 275 від 25.12.2014 комісією 30.01.2015 проведено обстеження земельної ділянки з метою встановлення фактичного стану справ земель оборони військового містечка № НОМЕР_6 у м. Славуті (присвоєна адреса: вул. Військова, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088), яким встановлено, що на підставі індивідуальної картки обліку земельної ділянки форми 403, книги обліку форми 404, відомості форми 405, відомості звірки земель оборони, які рахуються в управлінні Держземагентства Славутського району Хмельницької області № 299 від 10.02.2014 та державного акта на право користування землею частина земельної ділянки у місті Славута (присвоєна адреса: вул. Військова, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088) належить до земель оборони військового містечка № 21 Славутського гарнізону; перебуває на обліку КЕВ м. Хмельницький; надана державним актом на право постійного користування землею серії ЮБ №041772 від 03.01.1982. У висновках зазначено, зокрема, що дозволи від Міноборони на вилучення частини земельної ділянки військового містечка № 21 орієнтовною площею 14 га не надавались.
За висновком судової земельно-технічної експертизи № 02/16 від 15.09.2016 станом на час прийняття рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 05.04.2013 № 12.8-28/2013 та рішення шостого скликання Славутської міської ради Хмельницької області від 31.05.2013 № 17.2-30/2013 у віданні держави залишилась земельна ділянка, яка була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно з Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою № Б041772 від 1982 року, площею 109,8378 га. Земельна ділянка загальною площею 50,00 га, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088, яку надано територіальній громаді міста Славута для створення індустріального парку "Славута", накладається на земельну ділянку, яка залишилась у віданні держави, що була відведена Шепетівській КЕЧ району для державних потреб згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою № Б 041772 від 1982 року. Площа накладки земельної ділянки, кадастровий номер 6810600000:01:007:0088, яку надано територіальній громаді міста Славута для створення індустріального парку "Славута", становить 12,8659 га.
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд дослідив, що приймаючи спірні рішення відповідач діяв з перевищенням повноважень та з порушенням законодавчих норм, прийняв рішення щодо частини земельної ділянки, яка не належить відповідачу, як власнику, відноситься до земель оборони та перебуває у державній власності, враховуючи порушення спірними рішеннями права державної власності на земельну ділянку, суд визнав позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Переглядаючи справу в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції погодився з висновками місцевого суду, при цьому зазначив, що право користування земельною ділянкою площею 1749,1 га (до якої входить частина спірної земельної ділянки) підтверджується Державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії Б № 041772 від 1982 року, виданим Шепетівській КЕЧ району, правонаступником якої є КЕВ м. Хмельницький (директива Міністра оборони України від 20.01.2005 № Д-322/1*3). При цьому, суд зазначив, що обов`язок переоформлення права користування земельною ділянкою, який містився у пункті 6 Перехідних положень Земельного кодексу України, визнаний неконституційним на підставі рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 № 5-рп/2005 у справі №1-17/2005, а тому право користування спірною земельною ділянкою Шепетівської КЕЧ, набуте КЕВ м. Хмельницький в установленому законом порядку, не втрачається, а зберігається до його належного переоформлення.
Колегія суддів вважає такі висновки судів попередніх інстанцій передчасними з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За приписами пунктів "а" та "в" статті 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належать, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; при цьому перелік земель комунальної власності визначено статтею 83 Земельного кодексу України.
За частинами першою, другою, четвертою статті 77 Земельного кодексу України землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України; землі оборони можуть перебувати лише у державній власності; порядок використання земель оборони встановлюється законом.
Також за статями 1 та 2 Закону України "Про використання земель оборони" землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин установ, закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України (військові частини); військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються в постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.
Відповідно до пункту 3 частини п`ятої статті 20 Земельного кодексу України земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом "Про використання земель оборони".
Зміна цільового призначення земель оборони, припинення права користування такими земельними ділянками здійснюються уповноваженим на те органом в порядку, встановленому законодавством.
За приписами статті 170 Цивільного кодексу України держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини першої пункту 12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
За статтею 21 Цивільного кодексу України суд визнає недійсним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси; згідно зі статтею 393 Цивільного кодексу України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Водночас відповідно до пункту 15 частини 1 статті 26 та статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7рп/2009 ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання. Органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Такі рішення можуть бути скасовані або змінені в судовому порядку.
За висновком Верховного Суду України, викладеному у постанові від 11.11.2014 у справі № 21-405а14 прийняте міською радою (як суб`єктом владних повноважень) рішення про розпорядження земельною ділянкою є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання. Скасування такого акта не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки захист порушеного права у разі набуття права власності на земельну ділянку або укладання договору оренди юридичною чи фізичною особою має вирішуватися за нормами цивільного законодавства. Розгляд цього позову не впливає на законність правовстановлюючих документів щодо права власності чи користування земельною ділянкою до розгляду спору про їх оскарження (не породжує юридичних наслідків).
Відповідна правова позиція Верховного Суду України є сталою.
Тобто, самостійний позов про визнання незаконними та скасування рішень органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок дійсно не виконує функції захисту прав особи, оскільки не впливає на права та обов`язки сторін таких правовідносин (у зв`язку з тим, що дія цих ненормативних актів вичерпується фактом їх виконання), що однак не виключає можливості оскарження зазначених актів у комплексному поєднанні із вимогами про визнання недійсними правовстановлюючих документів, виданих на підставі цих оскаржуваних актів, визнання права чи відсутності права.
Суди попередніх інстанцій наведеного вище не врахували, не надали оцінки встановленим ними обставинам щодо здійсненої державної реєстрації права іншого землекористувача, не з`ясували, чи стосується зареєстроване право спірної земельної ділянки, а, відтак, чи забезпечить обраний позивачем спосіб захисту порушеного права відновлення цих прав за наслідками задоволення позовних вимог.
Отже, всупереч приписам статей 42, 43, 84, 105 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди не надали оцінки доводам та доказам, наведеним відповідачем та дійшли передчасного висновку щодо наявності підстав для задоволення позову, припустились неправильного застосування приписів статті 43 Господарського процесуального кодексу України стосовно всебічного, повного і об`єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, що відповідно до частини першої статті 11110 цього Кодексу є підставою для скасування судових рішень у справі.
Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Перевіривши у відповідності до частини другої статті 1115 Господарського процесуального кодексу України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів дійшла висновків про те, що суди попередніх інстанцій, розглядаючи справу, не розглянули всебічно, повно та об`єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності; не дослідили належним чином розміру збитків, завданих відповідачем.
Як наслідок, прийняті апеляційним та місцевим судами рішення та постанова у відповідній частині не відповідають приписам статей 84 та 105 Господарського процесуального кодексу України вимогам щодо законності та обґрунтованості судового рішення. Враховуючи, що суди припустилися порушень норм процесуального права, які унеможливили встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, з огляду на межі повноважень касаційної інстанції, визначені статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України, рішення та постанову у даній справі слід скасувати, а справу направити на новий розгляд до місцевого господарського суду.
Під час нового розгляду справи, судам слід врахувати вищенаведене, та вирішити спір у відповідності до вимог чинного законодавства.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 43, 1117, пунктом 3 статті 1119, статтями 11110, 11111, 11112 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Славутської міської ради задовольнити частково.
Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017 у справі №924/1473/15 Господарського суду Хмельницької області та рішення Господарського суду Хмельницької області від 20.12.2016 скасувати.
Справу направити на новий розгляд до Господарського суду Хмельницької області.
Головуючий Л. Рогач
Судді І. Алєєва
Т. Дроботова