ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
_________________________________________________________________
УХВАЛА
"12" травня 2020 р.Справа № 924/1473/15
за позовом військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах - Міністерства оборони України, квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький
до Славутської міської ради Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Кабінету Міністрів України
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт"
про визнання недійсним та скасування рішення в частині; визнання права постійного користування земельною ділянкою
Суддя Смаровоз М.В.
Представники учасників процесу: не з`явились (явка учасників справи в засідання визнавалась необов`язковою).
У судовому засіданні 12.05.2020р. оголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
07.11.2017р. Вищим господарським судом України винесено постанову, відповідно до якої: касаційну скаргу Славутської міської ради задоволено частково; постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.05.2017р. у справі №924/1473/15 господарського суду Хмельницької області та рішення господарського суду Хмельницької області від 20.12.2016р. скасовано; справу направлено на новий розгляд до господарського суду Хмельницької області.
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018 р. у справі № 924/1473/15 позов військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах - Міністерства оборони України, квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький до Славутської міської ради Хмельницької області (за участю: третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Кабінету Міністрів України; третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - комунального підприємства "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт") про визнання недійсним та скасування рішення в частині; визнання права постійного користування земельною ділянкою задоволено частково та ухвалено: визнати недійсним та скасувати пункти 8, 8.1 рішення Славутської міської ради Хмельницької області від 27.01.2017р. № 17.2-16/2017 "Про затвердження документацій із землеустрою, передачу земельних ділянок у власність та користування"; визнати право постійного користування квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький земельною ділянкою загальною площею 12,8659 га, що розташована по вул. Військовій у місті Славута Хмельницької області; у решті позову відмовлено; стягнути зі Славутської міської ради Хмельницької області (м. Славута Хмельницької області, вул. Соборності, буд. 7, ідентифікаційний код 34270865) в доход Державного бюджету України (по коду класифікації доходів бюджету 22030101, р/р 31218206783002, отримувач коштів УДКСУ у м. Хмельницькому, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 2436 грн. судового збору; стягнути зі Славутської міської ради Хмельницької області (м. Славута Хмельницької області, вул. Соборності, буд. 7, ідентифікаційний код 34270865) на користь квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький (м. Хмельницький, вул. Ціолковського, буд. 3/1, ідентифікаційний код 07928461) 5000 грн. витрат на проведення судової експертизи.
05.11.2018р. Північно-західним апеляційним господарським судом у складі колегії суддів по справі № 924/1473/15 було винесено постанову, відповідно до якої: апеляційну скаргу Славутської міської ради залишено без задоволення; рішення господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018р. у справі №924/1473/15 залишено без змін; матеріали справи №924/1473/15 повернуто господарському суду Хмельницької області.
21.11.2018р. на виконання рішення та постанови було видано накази.
18.01.2019р. ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у справі № 924/1473/15 постановлено: поновити Славутській міській раді пропущений строк на касаційне оскарження рішення господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018р. та постанови Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.11.2018р. у справі № 924/1473/15; відкрити касаційне провадження за касаційною скаргою Славутської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018р. та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.11.2018р. у справі № 924/1473/15; встановити учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу з наданням доказів надсилання іншим учасникам справи копій відзиву та доданих до нього документів до 04.02.2019р.; витребувати з господарського суду Хмельницької області матеріали справи №924/1473/15 за позовом військового прокурора Хмельницького гарнізону Західного регіону України в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних відносинах Міністерства оборони України та Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький до Славутської міської ради, про часткове визнання недійсним та скасування рішення; визнати права постійного користування земельною ділянкою; передати справу № 924/1473/15 господарського суду Хмельницької області на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
25.06.2019р. Верховним Судом винесено постанову по справі № 924/1473/15, відповідно до якої постановлено: касаційну скаргу Славутської міської ради залишити без задоволення; постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.11.2018р. та рішення господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018р. залишити без змін.
29.04.2020р. представником квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький подано заяву про зміну способу виконання судового рішення у справі № 924/1473/15, в якій просить суд: змінити спосіб та порядок виконання рішення господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018р. у справі № 924/1473/15, яке набрало законної сили 05.11.2018р.; стягнути заборгованість бюджету боржника Славутської міської ради Хмельницької області на користь стягувача квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький в сумі 5000 грн. з розпорядника бюджетних коштів - виконавчого комітету Славутської міської ради; видати судовий наказ про примусове виконання рішення суду від 16.05.2018р. у справі № 924/1473/15 про стягнення заборгованості бюджету боржника Славутської міської ради Хмельницької області на користь стягувача квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький в сумі 5000 грн. з розпорядника бюджетних коштів - виконавчого комітету Славутської міської ради.
В обґрунтування поданої заяви заявник вказує, зокрема на те, що 21.11.2018р. господарським судом Хмельницької області видано наказ про примусове виконання рішення суду від 16.05.2018р. у справі № 924/1473/15 про стягнення з Славутської міської ради (боржника) на користь квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький (стягувача) суми витрат на проведення судової експертизи у розмірі 5000 грн. Також, як зазначив заявник, 08.08.2019р. квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький звернувся із заявою до Славутського управління Державної казначейської служби України Хмельницької області із заявою про стягнення із боржника суми витрат на проведення судової експертизи. В подальшому, як зазначив заявник, 17.10.2020р. до квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький надійшла відповідь, що Славутська міська рада Хмельницької області немає рахунків в управлінні Казначейства. При цьому, посилаючись на підпункт 3 пункту 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, затвердженого постановою КМУ від 03.08.2011р. № 845, заявник відзначив, що з аналізу вищевказаних норм, вбачається, що виконання рішень щодо стягнення коштів з місцевого бюджету є виключною компетенцією органів Казначейства. В наказі господарського суду Хмельницької області боржником вказано Славутську міську раду. Однак, заявник стверджує, що безпосередньо даний суб`єкт немає відкритих рахунків в органах Казначейства, що прямо унеможливлює виконання судового рішення. При цьому, заявник зауважив, що така обставина є підставою повернення виконавчих документів стягувачу, що передбачено чинним Порядком, який регламентує механізм виконання рішень судів в частині стягнення коштів з місцевого бюджету. Посилаючись на положення ч. 2 ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження», заявник вказує на те, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, що підтверджує виключну компетенцію Казначейства щодо виконання рішень про стягнення коштів з місцевого бюджету.
Як зазначив заявник, у своїй роботі Славутська міська рада керується Регламентом виконавчих органів міської ради, який затверджено рішенням міської ради від 17.11.2011р. №499, відповідно до якого, виконавчий комітет міської ради - це виконавчий орган Славутської міської ради. Посилаючись на положення п. 13 ч. 4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», п. 36 ст. 1 Бюджетного кодексу України заявник зазначив, що за приписами норм закону, розпорядником (виконавцем місцевого бюджету) коштів місцевого бюджету є виконавчий комітет, а в даному випадку виконавчий комітет Славутської міської ради. Крім того, як вказує заявник, в структурі Славутської міської ради створено виконавчий комітет, який очолюється міським головою. Таким чином, головним розпорядником коштів місцевого бюджету територіальної громади в особі Славутської міської ради є її виконавчий комітет. Разом з тим, відзначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів. Існуюча заборгованість це заборгованість місцевого бюджету, який є фінансовою основою Славутської міської ради.
Враховуючи вищевикладене, з метою виконання рішення суду від 16.05.2018р., керуючись ст. 331 ГПК України, представник квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький просить задовольнити вимоги, викладені у заяві.
Як встановлено судом, у додатках до заяви зазначено: лист Славутського управління Державної казначейської служби України Хмельницької області про повернення виконавчого документа; копія наказу про примусове виконання рішення від 16.05.2018р. у справі № 924/1473/15. Однак, означені додатки до заяви не додані, про що складений акт відсутності вкладень від 29.04.2020р.
Дослідивши зміст матеріалів справи, судом відзначається, що відповідно до ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Згідно зі ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Судом також відзначається, що під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Наприклад, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми (грошової чи майнової) виконання, тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості. Підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом.
Також судом звертається увага на те, що, змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення визначений Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів або боржників, затвердженого Постановою КМУ від 03.08.2011р. № 845. За приписами вказаного Порядку боржниками є визначені в рішенні про стягнення коштів розпорядники (бюджетні установи) та одержувачі бюджетних коштів, а також підприємства, установи та організації, рахунки яких відкриті в органах Казначейства.
З огляду на вищенаведене, оскільки заявник просить суд змінити спосіб виконання рішення господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018р. по справі № 924/1473/15, а саме, стягнути заборгованість бюджету боржника - Славутської міської ради Хмельницької області на користь стягувача - квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький в сумі 5000 грн. з розпорядника бюджетних коштів - виконавчого комітету Славутської міської ради (незважаючи на те, що судами (у тому числі касаційної інстанції) при розгляді справи встановлено, що 5000 грн. витрат на проведення судової експертизи підлягають стягненню безпосередньо зі Славутської міської ради, а не з іншої окремої юридичної особи (виконавчого комітету Славутської міської ради), з огляду також на те, що заявник не надав суду жодних доказів на підтвердження фактів щодо ускладнення чи неможливості виконання рішення господарського суду Хмельницької області від 16.05.2018р. у справі № 924/1473/15, суд вважає, що заява квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький від 27.04.2020р. про зміну способу виконання судового рішення у справі № 924/1473/15 є необгрунтованою та не підлягає задоволенню.
За таких обставин, у задоволенні заяви квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький від 27.04.2020р. про зміну способу виконання судового рішення у справі № 924/1473/15 слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 234, 329, 331 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький від 27.04.2020р. про зміну способу виконання судового рішення у справі № 924/1473/15 відмовити.
Ухвала набирає законної сили 12.05.2020р. та може бути оскаржена у строки та порядку, встановлені ст. ст. 256, 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 розділу XI Перехідні положення ГПК України.
Повний текст ухвали складено 18.05.2020р.
СуддяМ.В. Смаровоз
Віддрук. 7 прим. (рек. з пов. про вруч.): 1 - до справи; 2 - позивачу Міністерству оборони України (03168, м. Київ, Повітрофлотський проспект, 6); 3 - позивачу (КЕВ м. Хмельницький, 29000, м. Хмельницький, вул. Ціолковського, 3/1); 4 - відповідачу - Славутська міська рада (30000, Хмельницька обл., м. Славута, вул. Соборності 7); 5 - військова прокуратура Хмельницького гарнізону (м. Хмельницький, вул. Пилипчука, 65), 6 - Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського,12/2); 7 - КП "Славутський міський центр земельно-кадастрових робіт" (Хмельницька область, м. Славута, вул. Церковна, 46А).