СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" травня 2021 р. Справа № 910/22858/17
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Медуниця О.Є., суддя Гребенюк Н.В. , суддя Зубченко І.В.
при секретарі Казаковій О.В.
за участю представників сторін:
позивача Гапон В.С., свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №000267 від 02.03.2018; довіреність №782 від 20.12.20 р.,
відповідача - Корсун Ю.Ю., свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №000173 від 28.09.2018; довіреність №Ц/6-55/07-21 від 13.01.21 р.,
представник Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України - Парамонова Л.В., наказ №304/к від 27.12.2019; витяг з ЄДРПОУ від 18.05.21 р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця (вх.1156) на ухвалу Господарського суду Донецької області від 25.03.2021 (суддя Паляниця Ю.О., повний текст складено 30.03.2021) у справі №910/22858/17, постановлену за результатами розгляду скарги АТ Українська залізниця на бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України
за позовом Акціонерного товариства Сбербанк, м.Київ
до відповідача Державного підприємства Донецька залізниця, м.Донецьк (якого замінено на Акціонерне товариство Українська залізниця, м.Київ на підставі ухвали суду від 27.07.2020р.)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Публічного акціонерного товариства Українська залізниця, м.Київ
про стягнення 68139502,01 доларів США, що еквівалентно 1857993189,66 грн.,
за участю Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, м.Київ
ВСТАНОВИЛА:
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 25.03.2021 року у справі №910/22858/17 відмовлено в задоволенні скарги б/н від 09.02.2021р. Акціонерного товариства Українська залізниця на бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України.
Вказана ухвала суду першої інстанції мотивована тим, що положення п. 5-1 Розділу 3 "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування стосуються лише майна боржника, яке розташовано на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження та не впливає на питання звернення стягнення на кошти боржника, що містяться на рахунках в банківських установах та не обмежені у вільному обороті. За наведеного, місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність у державного виконавця обов`язку із зупинення виконавчого провадження з виконання рішення суду у цій справі.
АТ Українська залізниця із вказаною ухвалою місцевого господарського суду не погодилося, звернулося до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції всіх обставин справи, неправильне застосування норм матеріального права, просить цю ухвалу скасувати та задовольнити скаргу.
В апеляційній скарзі відповідач зазначає, що Закон України Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування №2604-VIII від 18.10.2018, яким встановлено мораторій на звернення стягнення на активи АТ «Укрзалізниця», є спеціальним та пріоритетним відносно інших законодавчих актів України під час виконання рішень, прийнятих за зобов`язаннями ДП «Донецька залізниця», в тому числі під час виконання судового рішення у справі №910/22858/17. Апелянт зазначає, що примусове виконання рішення суду у цій справі можливе лише з настанням певних подій, зокрема, відсічі збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, відновлення територіальної цілісності України, проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємства залізничного транспорту, що розміщене на території проведення антитерористичної операції.
Позивач надав суду відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів відповідача заперечує, зазначає про законність та обґрунтованість ухвали суду першої інстанції. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскаржувану ухвалу суду залишити без змін.
Відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України надав суду відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначає, зокрема, про те, що положення Закону України Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування стосуються лише майна боржника, яке розташовано на території проведення антитерористичної операції, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, ухвалу Господарського суду Донецької області від 25.03.2021 у цій справі залишити без змін.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників позивача, відповідача та Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.
Рішенням Господарського суду Донецької області від 24.05.2018р., залишеним без змін судами апеляційної та касаційної інстанції, позовні вимоги Акціонерного товариства Сбербанк до Державного підприємства Донецька залізниця про стягнення заборгованості за основною сумою кредитної лінії за договором про відкриття кредитної лінії №70-В/11/66/ЮО від 29.12.2011р. у розмірі 68139502,01 доларів США задоволено, стягнуто з відповідача на користь позивача заборгованість за основною сумою кредитної лінії 54945202,05 доларів США, що становить еквівалент 1433055100,46 грн за офіційним курсом НБУ станом на 24.05.2018р., заборгованість по сплаті процентів за користування кредитними коштами 13194299,96 доларів США, що становить еквівалент 344127569,82 грн за офіційним курсом НБУ станом на 24.05.2018, а також судовий збір у розмірі 240000 грн.
06.02.2019 на виконання вказаного рішення господарським судом видано відповідний наказ.
Ухвалою суду від 27.07.2020, залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 17.09.2020р., замінено сторону виконавчого провадження, боржника Державне підприємство Донецька залізниця на правонаступника Акціонерне товариство Українська залізниця у виконавчому провадженні №59296433 з примусового виконання наказу господарського суду Донецької області від 06.02.2019р. №910/22858/17.
Виконавче провадження №59296433, відкрите за наказом від 06.02.2019, перебуває на виконанні у Відділі примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України.
Акціонерне товариство Українська залізниця звернулось до державного виконавця із заявою б/н від 05.02.2021р. про зупинення вчинення виконавчих дій, посилаючись на мораторій на звернення стягнення на активи Акціонерного товариства Українська залізниця за зобов`язаннями Державного підприємства Донецька залізниця.
Проте, вказана заява державним виконавцем задоволена не була.
Акціонерне товариство Українська залізниця звернулось до господарського суду зі скаргою б/н від 09.02.2021р. на бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, у якій просило суд:
- визнати неправомірними дії Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, які полягають у не зупиненні вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №59296433, яке відкрито на підставі наказу суду у справі №910/22858/17;
- усунути порушення права Акціонерного товариства Українська залізниця шляхом зобов`язання Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, зупинити вчинення виконавчих дій в рамках виконавчого провадження ВП №59296433, яке відкрито на підставі наказу суду у справі №910/22858/17.
В обґрунтування вимог скарги заявник посилався на те, що 17.02.2017 набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законів України щодо підприємств залізничного транспорту, майно яких розташоване на території проведення антитерористичної операції, за змістом якого, до проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене на території проведення антитерористичної операції та затвердження передавального акту цього майна Акціонерному товариству Укрзалізниця як правонаступнику прав і обов`язків зазначених підприємств, встановлено мораторій на звернення стягнення на активи Акціонерного товариства Укрзалізниця за зобов`язаннями таких підприємств, в тому числі і за зобов`язаннями Державного підприємства Донецька залізниця. У зв`язку з чим, як зазначає заявник, бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, яка полягає у тому, що державним виконавцем не зупинено виконавче провадження №59296433, суперечать вимогам п.11 ч.1 ст.34 Закону України Про виконавче провадження.
Судова колегія враховує наступне.
Згідно з приписами пункту 1 частини 1 ст.26 Закону України Про виконавче провадження, виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Відповідно до пункту 11 частини 1 ст.34 Закону України Про виконавче провадження, виконавець зупиняє вчинення виконавчих дій у разі встановлення мораторію на звернення стягнення на активи боржника за зобов`язаннями підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
У відповідності до п. 10-1 Перехідних та прикінцевих положень Закону України Про виконавче провадження, на період дії мораторію, встановленого згідно з пунктом 5-1 розділу III "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо звернення стягнення на активи публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі, за зобов`язаннями підприємств залізничного транспорту, майно яких розміщене на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Як вбачається з матеріалів справи, боржником у цій справі є Акціонерне товариство Українська залізниця, яке створено відповідно до Закону України Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування №2604-VIII від 18.10.2018.
Відповідно до преамбули вище зазначеного Закону, цей Закон визначає правові, економічні та організаційні особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі (далі - Товариство), управління і розпорядження його майном та спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави.
Пунктом 5-1 Розділу ІІІ Перехідних та Прикінцевих положень вказаного Закону передбачено, що до проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, що розміщене на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та затвердження передавального акта щодо цього майна Товариству як правонаступнику прав і обов`язків зазначених підприємств встановити мораторій на звернення стягнення на активи Товариства за зобов`язаннями таких підприємств.
Мораторій на звернення стягнення на активи Товариства, встановлений згідно з пунктом 5-1 цього розділу, втрачає чинність після проведення відповідно до законодавства інвентаризації і оцінки майна підприємств залізничного транспорту, що розміщене на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та затвердження передавального акта щодо цього майна Товариству, але не пізніше ніж через шість місяців з дня припинення здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях та відновлення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей (п.5-2 Розділу ІІІ Перехідних та Прикінцевих положень вказаного Закону).
Таким чином, вказаним законом №2604-VIII від 18.10.2018 встановлено мораторій на звернення стягнення на майно АТ «Укрзалізниця», що знаходиться на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Разом з тим, майно первісного боржника (Державного підприємства Донецька залізниця), на яке може бути здійснено примусове стягнення, знаходиться як на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, так і на території, що підконтрольна українській владі.
20.10.2019 набрав чинності Закон України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закон України «Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» (далі - Закон №145-ІХ).
Відповідно до п.3 розділу ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №145-ІХ забороняється вчиняти виконавчі дії відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» щодо об`єктів права державної власності, які на день набрання чинності цим Законом були включені до переліків, затверджених Законом України «Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації», протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом, крім стягнення грошових коштів і товарів, що були передані в заставу за кредитними договорами.
До додатку 2 «Перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, але можуть бути корпоратизовані» до Закону України «Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації» включено АТ «Українська залізниця».
Системний аналіз змісту даної норми разом з іншими заборонами та мораторіями на звернення стягнення на майно боржників - державних підприємств, встановленими на момент прийняття Закону № 145-ІХ, свідчить про їх спрямування на необхідність збереження об`єктів права державної власності, які були включені до переліків, затверджених Законом України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", у зв`язку з їх стратегічним значенням для української економіки та національної безпеки з метою запобігти безконтрольному відчуженню майна, що складає єдиний майновий комплекс, у тому числі через застосування позаприватизаційних процедур.
Винятком із зазначеної заборони є стягнення грошових коштів і товарів, що були передані в заставу за кредитними договорами.
Отже, із законодавчих норм вбачається, що із усього складу майна підприємства, призначеного для його діяльності, яким також є нерухоме майно (будівлі, споруди, земельні ділянки тощо), передбачено можливість звернення стягнення лише на конкретні види майна цього підприємства, зокрема, стягнення грошових коштів у будь-яких правовідносинах, а також стягнення товарів, що були передані в заставу за кредитними договорами.
З огляду на системний аналіз змісту пункту 3 розділу ІІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 145-ІХ об`єднана палата Касаційного господарського суду у постанові від 20.11.2020 у справі №910/12809/19 висловила правову позицію, відповідно до якої законодавець, забороняючи вчиняти виконавчі дії, за винятком стягнення грошових коштів боржників у будь-яких правовідносинах, врахував також інші заборони та мораторії на звернення стягнення на майно боржників - державних підприємств, встановлені на момент прийняття Закону № 145-ІХ.
Закон №2604-VIII від 18.10.2018р. набрав чинності 12.01.2019р., а, як зазначено вище, Закон №145-ІХ набрав чинності 20.10.2019р., тобто, хронологічно пізніше.
Як свідчать матеріали справи, ухвалою Господарського суду Донецької області суду від 27.07.2020 у цій справі замінено сторону виконавчого провадження, боржника Державне підприємство Донецька залізниця на правонаступника Акціонерне товариство Українська залізниця у виконавчому провадженні №59296433 з примусового виконання наказу господарського суду Донецької області від 06.02.2019р. №910/22858/17.
Акціонерне товариство Укрзалізниця є правонаступником Державного підприємства Донецька залізниця з дати державної реєстрації Акціонерного товариства Укрзалізниця - 21.10.2015.
Вказаний висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17.
Таким чином, положення Закону України Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування фактично передбачають перехід майна (прав та обов`язків) підприємств залізничного транспорту, розміщених на території проведення антитерористичної операції, до АТ "Укрзалізниця".
Отже, відповідачем (боржником) у даній справі є АТ "Українська залізниця" та відповідні зобов`язання ДП "Донецька залізниця", які були предметом спору у цій справі, наразі є зобов`язаннями АТ "Українська залізниця" як правонаступника ДП "Донецька залізниця".
З урахуванням положень Закону №145-ІХ чинним законодавством передбачено можливість стягнення грошових коштів з АТ «Укрзалізниця» у будь-яких правовідносинах, а також стягнення товарів, що були передані в заставу за кредитними договорами.
Посилання заявника апеляційної скарги на положення п. 5-1 Розділу 3 "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України «Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» не можуть бути прийняті судом, оскільки зазначена норма стосується лише майна боржника, яке розташовано на території проведення антитерористичної операції, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження та не впливає на питання звернення стягнення на кошти боржника, що містяться на рахунках в банківських установах та не обмежені у вільному обороті.
Наявність мораторію, встановленого вказаним Законом, не свідчить про неможливість примусового стягнення грошових коштів з боржника у виконавчому провадженні №59296433 АТ «Укрзалізниця», яке є правонаступником ДП «Донецька залізниця».
Враховуючи вищевикладене, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для визнання неправомірними дій Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, які полягають у не зупиненні вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №59296433.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків Господарського суду Донецької області.
Приймаючи до уваги всі наведені обставини в їх сукупності, судова колегія дійшла висновку, що суд першої інстанції постановив ухвалу з додержанням норм процесуального права, що є підставою для залишення апеляційної скарги Акціонерного товариства Українська залізниця без задоволення, а ухвали Господарського суду Донецької області від 25.03.2021 року у справі №910/22858/17 без змін.
З урахуванням ст.129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника.
Враховуючи викладене, керуючись ст.270, ст.271, п.1 ч.1 ст. 275, ст.ст.276, 282, Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства Українська залізниця залишити без задоволення.
Ухвалу Господарського суду Донецької області від 25.03.2021 року у справі №910/22858/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку ст.ст.287-289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 24.05.2021р.
Головуючий суддя О.Є. Медуниця
Суддя Н.В. Гребенюк
Суддя І.В. Зубченко