ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032,тел.(044)235-95-51,е-mail:inbox@ko.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"07" грудня 2021 р. м. Київ Справа № 911/414/18
Суддя Господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., за участю секретаря судового засідання Руденко Н.В., розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Першого заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України до 1. Козинської селищної ради 2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Трейдом»треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору1. ОСОБА_1 2. ОСОБА_2 3. ОСОБА_3 4. ОСОБА_4 5. Приватного акціонерного товариства «Київська пересувна механізована колона-2»провизнання недійсним рішень та витребування земельної ділянки за участю представників:
прокуратури:Дацько О.С. пос. від 23.03.2021 № 061159позивача:не з`явилисьвідповідача 1:не з`явилисьвідповідача 2:Карпухін Я.В. адвокат, дов. від 05.02.2020третіх осіб:не з`явилисьвстановив:
В провадженні Господарського суду Київської області перебуває справа № 911/414/18 за позовом Першого заступника прокурора Київської області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України (далі позивач) до Козинської селищної ради (перший відповідач), Товариства з обмеженою відповідальністю «Трейдом» (далі другий відповідачі) про визнання недійсним рішення виконавчого комітету Козинської селищної ради від 28.04.2000 № 9/1 «Про вилучення земельної ділянки та зарахування її до земель запасу селищної ради» в частині вилучення із землекористування Київського державного лісогосподарського об`єднання «Київліс» земельних ділянок в кварталі 38 виділі 24 Козинського лісництва; визнання недійсним рішення виконавчого комітету Козинської селищної ради від 27.07.2000 № 6/4 «Про затвердження проекту відведення та надання земельної ділянки під розміщення товариства індивідуальних забудовників»; визнання недійсним рішення виконавчого комітету Козинської селищної ради від 26.10.2000 № 5/3 «Про вилучення земельної ділянки та зарахування її до земель запасу селищної ради» в частині вилучення із землекористування Київського державного лісогосподарського об`єднання «Київліс» земельних ділянок в кварталі 38 виділах 22 та 24 Козинського лісництва; визнання недійсним рішення виконавчого комітету Козинської селищної ради від 29.11.2001 № 6/1 «Про надання та передачу у приватну власність земельних ділянок із земель ТІЗ «Сосновий бір» в частині передачі безкоштовно у приватну власність земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків і господарських споруд, а також для ведення особистого підсобного господарства із земель товариства індивідуальних забудовників «Сосновий бір» ОСОБА_1 площею 0,5762 га (ділянка № НОМЕР_1 ) та ОСОБА_4 площею 0,4500 га (ділянка № НОМЕР_2 ); витребування на користь держави в особі Кабінету Міністрів України з незаконного володіння Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРЕЙДОМ» земельну ділянку площею 1,0527 га з кадастровим номером 3223155400:05:003:0041 вартістю 27574,52 грн., яка знаходиться на території Козинської селищної ради Обухівського району.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на порушення органом місцевого самоврядування положень статей 13, 14, частини 2 статті 19 Конституції України, статей 24, 26, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 3, 4. 6, 11, 16, 42 Лісового кодексу України, статей 1, 2, 9, 17, 19 Земельного кодексу України під час розпорядження спірними земельними ділянками, оскільки Козинською селищною радою, з перевищенням наданих законом повноважень, було вилучено землі лісогосподарського призначення, які знаходилися поза межами населеного пункту та без зміни цільового призначення, всупереч вимог ст. 42 Лісового кодексу України, надано їх для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських споруд і для ведення особистого підсобного господарства.
На адресу Господарського суду Київської області від Київської обласної прокуратури надійшов лист (вх. № суду 24159/21 від 19.10.2021), в якому міститься клопотання про заміну у справі № 911/414/18 Кабінету Міністрів України на його процесуального правонаступника Київську обласну державну адміністрацію. Вказане клопотання мотивоване внесенням змін до Земельного кодексу України, відповідно до чинних положень якого право розпорядження землями лісогосподарського призначення державної форми власності за межами населених пунктів належить Київській обласній державній адміністрації, а відтак наявні підстави для заміни позивача у даній справі Кабінету Міністрів України на його процесуального правонаступника Київську обласну державну адміністрацію.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 19.10.2021 у даній справі відкладено підготовче судове засідання по справі на 07.12.2021 об 11:20 та запропоновано учасникам справи надати письмові пояснення чи заперечення щодо поданого прокурором клопотання про заміну позивача його процесуальним правонаступником, яке міститься в листі (вх. № суду 24158/21 від 19.10.2021).
Присутній в судовому засіданні 07.12.2021 прокурор підтримав подане клопотання, яке міститься в листі (вх. № суду 24159/21 від 19.10.2021) про заміну у справі № 911/414/18 Кабінету Міністрів України на його процесуального правонаступника - Київську обласну державну адміністрацію.
Присутній в судовому засіданні 07.12.2021 представник Товариства з обмеженою відповідальністю «Трейдом» проти подано клопотання заперечив.
Козинська селищна рада та треті особи в судове засідання призначене на 07.12.2021 не з`явились, пояснень чи заперечень на подане клопотання Київської обласної прокуратури, яке міститься в листі (вх. № суду 24159/21 від 19.10.2021) про заміну у справі № 911/414/18 Кабінету Міністрів України на його процесуального правонаступника - Київську обласну державну адміністрацію суду не надали.
Розглянувши подане клопотання Київської обласної прокуратури, яке міститься в листі (вх. № суду 24159/21 від 19.10.2021) про заміну у справі № 911/414/18 Кабінету Міністрів України на його процесуального правонаступника - Київську обласну державну адміністрацію разом з матеріалами справи в їх сукупності, заслухавши пояснення прокурора та представника другого відповідача, присутніх в судовому засіданні, суд зазначає таке.
Звертаючись до суду з даним позовом в інтересах держави прокурор визначив Кабінет Міністрів України органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, позаяк в силу чинних на час звернення з позовом положень ч. 8 ст. 122 та ч. 9 ст. 149 Земельного кодексу України правом розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності лісогосподарського призначення був виключно Кабінет Міністрів України.
Згідно положень ч. 8 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на звернення прокурора з даним позовом до суду) Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
У відповідності до ч. 9 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції чинній станом на звернення прокурора з даним позовом до суду) Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та суб`єктів господарювання залізничного транспорту загального користування у зв`язку з їх реорганізацією шляхом злиття під час утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування відповідно до Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», крім випадків, визначених частинами п`ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021, який набрав чинності 27.05.2021, змінено положення Земельного кодексу України в частині повноважень уповноважених органів щодо розпорядження земельними ділянками.
Відповідно до ч. 8 ст. 122 Земельного кодексу України (в чинній редакції) Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування, які не входять до складу адміністративного-територіальних одиниць, а також у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Згідно з ч. 1 ст. 149 Земельного кодексу України (в чинній редакції) земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, що здійснюють розпорядження земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу з урахуванням вимог статті 150 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України (в чинній редакції) обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Пунктом 24 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення.
З наведених положень чинного земельного законодавства слідує, що чинною редакцією Земельного кодексу України не передбачено права Кабінету Міністрів України здійснювати вилучення земельних ділянок державної власності, у тому числі - земель лісового фонду. Вилучення та розпорядження землями лісогосподарського призначення належить на даний час до компетенції обласних державних адміністрацій на їхній території, у даному випадку до компетенції Київської обласної державної адміністрації.
Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 52 Цивільного кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) компетенції, визначеної Конституцією України та законами України, одного суб`єкта владних повноважень до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його компетенції, визначеної Конституцією України та законами України.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами чинного законодавства.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого.
Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 30.12.2020 у справі № 805/4361/17-а, від 29.04.2021 у справі № 160/6782/19.
Враховуючи, що у зв`язку з внесенням зазначених вище змін до Земельного кодексу України припинено повноваження Кабінету Міністрів України щодо вилучення земельних ділянок державної власності, у тому числі земель лісового фонду, а Київська обласна державна адміністрація в свою чергу набула повноважень щодо розпорядження та вилучення земель лісогосподарського призначення, тобто у даному випадку відбулось вибуття суб`єкта владних повноважень із відповідних правовідносин, то суд замінює позивача Кабінет Міністрів України у відносинах, щодо яких виник спір у даній справі та залучає до участі у справі його процесуального правонаступника Київську обласну державну адміністрацію.
З огляду на зазначене, суд задовольняє клопотання Київської обласної прокуратури, яке міститься в листі (вх. № суду 24159/21 від 19.10.2021) про заміну у справі № 911/414/18 Кабінету Міністрів України на його процесуального правонаступника - Київську обласну державну адміністрацію.
Керуючись ст.ст. 52, 232-234 Господарського процесуального кодексу України, суд
постановив:
1 Задовольнити клопотання Київської обласної прокуратури, яке міститься в листі (вх. № суду 24159/21 від 19.10.2021) про заміну у справі № 911/414/18 Кабінету Міністрів України на його процесуального правонаступника - Київську обласну державну адміністрацію.
2. Замінити позивача Кабінет Міністрів України на його процесуального правонаступника Київську обласну державну адміністрацію (пл. Лесі Українки, 1, м. Київ, 01196, ідентифікаційний код 00022533).
3.Інформацію по справі учасники справи можуть отримати на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет (http://court.gov.ua/fair/).
Дана ухвала набирає законної сили у строк та в порядку передбачених ч. 1 ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена у строк визначений ст. 256 ГПК України в порядку передбаченому ст. 257 ГПК України з врахуванням пп. 17.5 п. 17 ч. 1 розділу ХІ «Перехідні положення» ГПК України.
Суддя Ю.В. Подоляк