Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 31 березня 2021 року
у справі № 805/430/18-а
Адміністративна юрисдикція
Щодо відповідальності за ненарахування індексації заробітної плати
Аналогічна правова позиція висловлена
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постановах
від 12 квітня 2018 року у справі № 816/2325/16
від 19 вересня 2019 року у справі № 813/2406/18
від 16 липня 2020 року у справі № 815/5516/17
від 06 жовтня 2020 року у справі № 489/5032/16-а
від 30 листопада 2020 року у справі № 824/1059/17-а
від 01 грудня 2020 року у справі № 160/8918/18
від 29 січня 2021 року у справі № 814/1944/17
ФАБУЛА СПРАВИ
ПрАТ «Краматорський завод металевих конструкцій» звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпраці про скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами, якою на позивача накладено штраф у розмірі 7 104 000 грн.
Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, позов задоволено.
ОЦІНКА СУДУ
У абзаці четвертому частини другої статті 265 КЗпП України визначено, що юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу, зокрема, в разі: недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" на основі соціальних стандартів визначаються розміри основних соціальних гарантій: мінімальних розмірів заробітної плати та пенсії за віком, інших видів соціальних виплат і допомоги.
Статтею 18 вказаного Закону передбачено, що індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, віднесено до державних соціальних гарантій.
Відповідно до статті 95 КЗпП України мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну, погодинну норму праці (обсяг робіт). Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов'язковою на всій території України для підприємств, установ, організацій усіх форм власності і господарювання та фізичних осіб. Заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.
За змістом статті 33 Закону України «Про оплату праці» в період між переглядом розміру мінімальної заробітної плати індивідуальна заробітна плата підлягає індексації згідно з чинним законодавством.
ВИСНОВКИ: індексація заробітної плати є мінімальною державною гарантією в оплаті праці, за недотримання якої юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (абзац 4 частини другої статті 265 КЗпП України).
КЛЮЧОВІ СЛОВА: неналежна оплата праці, порушення вимог законодавства про працю, підстави притягнення роботодавців до відповідальності