Справа № 712/3525/23
Провадження № 2/712/1669/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 травня 2023 року м. Черкаси
Соснівський районний суд м. Черкаси у складі:
головуючого/судді - Троян Т.Є.
при секретарі - П`ятун Я.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду м. Черкаси цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Черкаської обласної державної адміністрації (Черкаської обласної військової адміністрації) про визнання рішень безпідставними та повернення майна,
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою Військової частини НОМЕР_1 , Черкаської обласної державної адміністрації (Черкаської обласної військової адміністрації) про визнання рішень безпідставними та повернення майна.
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що вона є власником автомобіля марки VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 , 2004 року випуску на підставі свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 .
18.07.2022 року робочою групою з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану у складі начальника Черкаського обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, командира військової частини № НОМЕР_4 , заступника начальника слідчого управління Головного управління Національної поліції в Черкаській області, начальника регіонального сервісного центру МВС в Черкаській області, начальника Черкаського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України та заступника начальника управління превентивної діяльності складений Акт про примусове відчуження та вилучення майна № 155/1/01/13- 13 про примусове відчуження автомобіля марки VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 , 2004 року на користь військової частини НОМЕР_1 .
Підставою для складення даного Акту є протокол оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану від 18.07.2022 року та лист Звенигородського РВП ГУНП в Черкаській області від 18.07.2022 року № 8132/55/06-2022.
Автомобіль марки VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 , 2004 року перебуває на балансі військової частини НОМЕР_1 , що підтверджується відповіддю військової частини НОМЕР_1 від 07.11.2022р. №2603.
Позивач вважає, що рішення про примусове відчуження її автомобіля прийняте на підставі листа Звенигородського РВП ГУНП в Черкаській області від 18.07.2022 року № 8132/55/06-2022, відображене у Протоколі №208/2 від 18.07.22р. оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, закріплене Актом про примусове відчуження та вилучення майна № 155/1/01/13-13 є безпідставним, порушує майнові права Позивача та підлягає скасуванню, а автомобіль марки VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 , 2004 року підлягає поверненню Позивачу.
Так, позивачу не було жодним чином пояснено на які саме потреби військової частини було відчужено її автомобіль, також жодної інформації про це не було вказано у Протоколі №208/2 від 18.07.22р. оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану.
Вказувала, що акт про примусове відчуження або вилучення майна № 155/1/01/13- 13 про примусове відчуження автомобіля марки VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_5 , 2004 року на користь військової частини НОМЕР_1 є незаконним, тобто вищезазначений автомобіль перебуває на балансі військової частини НОМЕР_1 безпідставно, а отже цей автомобіль підлягає поверненню його власнику, оскільки в ньому не зазначено постійне місце проживання та ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів Позивача, що є обов`язковим реквізитом для даного документу, також на акті відсутня печатка військового командування.
Зазначила, що справа №694/1247/22, щодо притягнення ОСОБА_2 , який керував транспортним засобом, 22.09.2022 року була розглянута та за результатами розгляду цієї справи постановлено закрити провадження у справі відносно ОСОБА_2 у зв`язку з відсутністю у його діях складу адміністративного правопорушення.
Постанова від 22.09.2022 року у справі №694/1247/22, щодо притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності набрала законної сили 03.10.2022 року, та не була оскаржена у встановленому законом порядку та у встановлений строк.
Лист Звенигородського РВП ГУНП в Черкаській області від 18.07.2022 № 8132/55/06-2022 є безпідставним у частині притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення, то і протокол №208/2 від 18.07.22р. оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, що був прийнятим на підставі листа від 18.07.2022 № 8132/55/06-2022 також є протиправним та безпідставним, як і рішення про примусове відчуження автомобіля Позивача, прийняття якого зафіксовано у протоколі №208/2 від 18.07.22р.
Таким чином, Черкаською обласною військовою адміністрацією у особі робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, безпідставно прийнято рішення щодо примусового відчуження автомобіля позивача, що в свою чергу призвело до порушення права позивача на вільне володіння, користування та розпорядження автомобілем.
Просила позов задовольнити та визнати протиправним і скасувати рішення №2008/2 від 18.07.2022р., прийняте на підставі листа Звенигородського РВП ГУНП в Черкаській області від 18.07.2022 року № 8132/55/06-2022., відображене у Протоколі №208/2 від 18.07.22р. оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, закріплене Актом про примусове відчуження та вилучення майна № 155/1/01/13-13, яким примусово відчужено автомобіль марки VOLKSWAGEN POLO д.н.з. НОМЕР_2 2004р.в., синього кольору, VIN: НОМЕР_6 , власником якого є ОСОБА_1 на користь військової частини НОМЕР_1 ; визнати протиправним і скасувати протокол №208/2 від 18.07.22р. оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, Акт про примусове відчуження та вилучення майна № 155/1/01/13-13 на підставі яких примусово відчужено автомобіль марки VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 2004 р.в., синього кольору,VIN: НОМЕР_6 , власником якого є ОСОБА_1 на користь військової частини НОМЕР_1 ; визнати протиправним та скасувати лист начальника Черкаської обласної військової адміністрацій №6044/01/01-57 від 21.07.2022, яким було погоджено протокольне рішення (протокол засідання від 18.07.2022 №208/2 оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану) на підставі якого примусово відчужено автомобіль марки VOLKSWAGEN POLO д.н.з. НОМЕР_2 2004 р.в., синього кольору,VIN: НОМЕР_6 , власником якого є ОСОБА_1 на користь військової частини НОМЕР_1 ; зобов`язати військову частину НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ: НОМЕР_7 ) повернути ОСОБА_1 автомобіль марки VOLKSWAGEN POLO д.н.з. НОМЕР_2 2004р.в., синього кольору, VIN: НОМЕР_6 , також повернути ключі від цього автомобіля
Ухвалою судді від 13.04.2023 року у справі відкрито провадження та призначений розгляд за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого засідання, роз`яснено відповідачам право подати відзив на позовну заяву у строк 15 днів з дня отримання копії ухвали судді про відкриття провадження у справі.
Представником відповідача 1 - Військовою частиною НОМЕР_1 направлено відзив на позовну заяву, з якого вбачається, що відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, можуть утворюватись тимчасові державні органи військові адміністрації. Таким чином, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №68/2022 утворено Черкаську обласну військову адміністрацію. Вказані адміністрації здійснюють свої повноваження в порядку визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей
Постановою КМУ від 24.02.2022 №181-р «Питання запровадження та забезпечення здійснення заходів правового режиму воєнного стану в Україні», затверджено План запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні. Відповідно до п.5 Плану, відповідальним за виконання такого заходу правового режиму воєнного стану, як примусове відчуження майна, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучення майна державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видання про це відповідних документів встановленого зразка, строком виконання якого є час введення воєнного стану, є рада оборони відповідного регіону або військові адміністрації (у разі утворення), військове командування.
Розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 №97 «Про робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану» утворено робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану та затверджено її склад за посадами.
Згідно пункту 4 ч.1 ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану як, зокрема, примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка.
Згідно ст.7 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» про примусове відчуження або вилучення майна складається акт. Бланк акта про примусове відчуження або вилучення майна виготовляється за єдиним зразком затвердженим постановою КМУ №998.
Відповідно до матеріалів справи акт про примусове відчуження або вилучення майна від 18.07.2022 №155/1/01/13-13-05 складено по зразку акта, затвердженого вказаною постановою.
Вважають, що підставою для відчуження автомобіля VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 , 2004 року випуску як одногоіз заходівправового режимувоєнного стану,послугували нормиЗакону України«Про правовийрежим воєнногостану»,Закону України«Про передачу,примусове відчуженняабо вилученнямайна вумовах правовогорежиму воєнногочи надзвичайногостану»,Плану запровадженнята забезпеченнязаходів здійсненняправового режимувоєнного станув Україні,затвердженого постановоюКМУ від24.02.2022№181-р,які надаютьвідповідні прававійськовому командуваннюта військовимадміністраціям.
Отже, робочою групою, як спеціально уповноваженим колективним органом обласного військового командування, в межах визначених повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства прийнято рішення про відчуження транспортного засобу, спрямоване на забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної цілісності та недоторканості, а також усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути через воєнний стан.
Наразі військовою частиною вживаються заходи щодо постановки транспортного засобу на відомчу реєстрацію.
Вважають, що Черкаською ОВА та робочою групою, в повній мірі виконано вимоги чинного під час дії правового режиму воєнного стану законодавства, рішення щодо примусового відчуження автомобіля VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 , 2004 року випуску прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Представником відповідача 2 - Черкаської обласною військовою адміністрацією на адресу суду направлено відзив на позовну заяву, відповідно до якого вважають, що позовна заява є безпідставною та необґрунтованою, доводи позивача є надуманими та такими, що не відповідають обставинам справи, оскільки відповідно до п.1 ч.1 ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» примусове відчуження майна це позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості. Також ст.353 ЦК України передбачено, у разі стихійного лиха, аварії, епідемії, епізоотії та за інших обставин, з метою суспільної необхідності майно може бути примусово відчужене у власника на підставі та в порядку, встановлених законом, за умови попереднього і повного відшкодування його вартості (реквізиція).
В умовах воєнного або надзвичайного стану майно може бути примусово відчужене у власника з наступним повним відшкодуванням його вартості.
Метою реквізиції є усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути через стихійне лихо, аварію, епідемію, епізоотію, воєнний або надзвичайний стан та за інших надзвичайних обставин.
Правовим наслідком реквізиції є перехід реквізованого майна у власність держави або його знищення. Реквізиція розглядається законодавцем як правомірна дія органів державної влади.
Крім того, пунктом 4 ч.1 ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану як, зокрема, примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 ч. 1 ст.106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан. Наказом начальника Черкаської ОВА від 02.03.2022 №2 «Про встановлення заборони на торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі» передбачено, що метою здійснення примусового відчуження або вилучення транспортного засобу є виконання завдань з оборони України, її захисту, суверенітету, територіальної цілісності і недоторканості в умовах правового режиму воєнного стану.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, можуть утворюватись тимчасові державні органи військові адміністрації. Таким чином, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №68/2022 утворено Черкаську обласну військову адміністрацію. Вказані адміністрації здійснюють свої повноваження в порядку визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей встановлених Законом України «Про правовий режим воєнного стану».
Розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 №97 «Про робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану» утворено робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану та затверджено її склад за посадами. Основним завданням робочої групи є прийняття рішення щодо передачі, примусового відчуження або вилучення майна в умовах правового воєнного чи надзвичайного стану, яке оформляється протоколом. І голова робочої групи подає прийняте рішення Черкаській ОВА для його погодження в установленому порядку.
Згідно п.5 Наказу начальника Черкаської ОВА від 02.03.2022 №2 «Про встановлення заборони на торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі» Головному управлінню Національної поліції в Черкаській області, Управлінню патрульної поліції в Черкаській області Департаменту патрульної поліції у разі виявлення осіб за кермом транспортного засобу у стані алкогольного сп`яніння наказано здійснити оформлення матеріалів відповідно до КУпАП з одночасним затриманням транспортного засобу на термін не більше 3-х діб, а також передачею відповідних матеріалів обласному військовому командуванню для вирішення питання щодо примусового відчуження або вилучення транспортного засобу для виконання завдань з оборони України, її захисту, суверенітету, територіальної цілісності і недоторканості в умовах правого режиму воєнного стану.
Вказували, що факт зупинки відчуженого транспортного засобу, складання адміністративних матеріалів щодо вказаної особи за начебто перебування у стані алкогольного сп`яніння не став безпосередньою підставою для відчуження транспортного засобу, проте, було приводом для інформування органами правопорядку робочої групи та подальшого розгляду питання доцільності його вилучення для потреб оборони. Рішення відповідного суду про наявність, чи відсутність у діях особи складу адміністративного порушення не може бути доводом на користь позивача в аспекті правових підстав вилучення належного йому майна. Окрім того, примусове відчуження майна не є різновидом відповідальності за будь-які правопорушення, в тому числі, не здійснюється як покарання за керування транспортним засобом в стані алкогольного сп`яніння, а є виключно одним із заходів правового режиму воєнного стану, що реалізується військовим командуванням задля забезпечення оборони нашої держави.
З вищевикладеного вбачається, що відповідними правоохоронними органами у разі виявлення за кермом транспортного засобу осіб, що перебувають у стані алкогольного сп`яніння, складаються матеріали щодо притягнення останніх до адміністративної відповідальності в порядку визначеному чинним законодавством та, разом з тим, паралельно із зазначеною діяльністю, інформують робочу групу про затримання відповідного транспортного засобу та передають матеріали для прийняття обласним військовим командуванням рішення щодо відчуження транспортного засобу на потреби оборони у зв`язку із введенням на території України правового режиму воєнного стану на підставі статті 4 Закону № 4765-VI.
Отже, на виконання пункту 5 Наказу начальника Черкаської ОВА від 02.03.2022 № 2 «Про встановлення заборони на торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі» (зі змінами), Звенигородським районним відділом поліції Головного управління Національної поліції в Черкаській області робочій групі направлено лист від 18.07.2022 № 8132/55/04/06-2022 щодо виявлення факту керування ОСОБА_2 у стані алкогольного сп`яніння транспортним засобом марки VOLKSWAGEN POLO, державний номерний знак НОМЕР_2 , 2004 року випуску, для прийняття рішення щодо відчуження вказаного транспортного засобу для потреб держави.
Відтак, за результатами розгляду листа Звенигородського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Черкаській області, робочою групою у зв`язку із введенням військового стану на території України, з метою відсічі агресії російської федерації, прийнято рішення щодо здійснення примусового відчуження автомобіля VOLKSWAGEN POLO, державний номерний знак НОМЕР_2 , 2004 року випуску на користь військової частини НОМЕР_1 .
Вищезазначене рішення оформлено Протоколом оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану від 18.07.2022 №208/2 (далі - Протокол № 208/2).
Пунктом 1.3. Протоколу № 208/2 ухвалено відчуження майна робочій групі здійснювати шляхом складання акта про примусове відчуження або вилучення майна (далі - акт), відповідного зразка, затвердженого Кабінетом Міністрів України (додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2012 №988). Акт складати в трьох оригінальних примірниках: 1 - робочій групі, 2 - органу, якому передається транспортний засіб, 3 - колишньому власнику (або його законному представнику).
Також, у пункті 1.4. Протоколу № 208/2 зазначено про необхідність у встановленому чинним законодавством порядку визначення вартості примусово відчуженого майна та долучення відповідної інформації до матеріалів.
Пунктом 1.5. Протоколу №208/2 передбачено обов`язок щодо подання протокольного рішення на погодження Черкаській обласній військовій адміністрації, відповідно до вимог пункту 3 розпорядження Черкаської ОВА від 04.03.2022 № 97.
Відповідно до листа Черкаської ОВА, керуючись частиною першою статті 4 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» начальником Черкаської ОВА правомірно погоджено протокольне рішення щодо здійснення примусового відчуження майна (транспортного засобу) у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану з подальшою передачею відповідно до узгодженого розподілу, прийняте робочою групою.
З вищевикладеного вбачається, що робочою групою, як спеціально уповноваженим колективним органом обласного військового командування, в межах визначених повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства прийнято рішення про відчуження транспортного засобу, спрямоване на забезпечення виконання завдань з оборони України, її територіальної цілісності та недоторканності, а також усунення наслідків або запобігання тим наслідкам, що виникли або можуть виникнути через воєнний стан.
Позивачем у позовній заяві оскаржується, в тому числі, Акт про примусове відчуження та вилучення майна №155/1/01/13-13-05 від 18.07.2022
Так, на виконання рішення робочої групи, оформленого Протоколом № 208/2, підготовлено Акт про примусове відчуження або вилучення майна від 18.07.2022 № 155/01/13-13-05 (далі -Акт), в якому зазначено щодо примусового відчуження транспортного засобу VOLKSWAGEN POLO державний номерний знак НОМЕР_2 , 2004 року випуску, на користь військової частини НОМЕР_1 у власника, яким є позивач. Відповідне рішення військового командування передано представникам військової частини НОМЕР_1 .
Статтею 7 Закону № 4765-VI визначено вимоги до акта про примусове відчуження або вилучення майна. Зокрема, у статті зазначено, що про примусове відчуження або вилучення майна складається акт. Бланк акта про примусове відчуження або вилучення майна виготовляється за єдиним зразком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.
На аркушах №2 та №3 акту наявні підписи всіх представників обласного військового командування, підпис відповідної посадової особи органу, на користь якого було примусово відчужено транспортний засіб та відповідна печатка органу.
Зі змістом акта, було ознайомлено представника власника майна та відповідно до положень частини п`ятої статті 7 Закону № 4765-VI було зазначено, що оцінку транспортного засобу буде проведено у встановлений законодавством термін. Примірник Акта було направлено власниці автотранспортного засобу цінним листом з описом вкладення № 1800108894466.
Статтею 8 Закону № 4765-V1 визначено, що оцінка майна, що підлягає примусовому відчуженню, проводиться у порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність.
У разі неможливості залучити до оцінки майна суб`єктів оціночної діяльності - суб`єктів господарювання така оцінка проводиться суб`єктами оціночної діяльності - органами державної влади або органами місцевого самоврядування за погодженням із власником майна. У разі відмови або відсутності власника майна зазначені органи мають право проводити таку оцінку самостійно.
21.07.2022 Черкаською ОВА направлено лист начальнику Черкаського НДЕКЦ МВС України щодо безкоштовного визначення середньої ринкової вартості автомобіля VOLKSWAGEN POLO державний номерний знак НОМЕР_2 , 2004 року випуску за умов технічно справного стану та нормативного пробігу.
Після отримання висновку експертного дослідження Черкаського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України від 24.10.2022 № ЕД-19/124-22/7860-АВ, Черкаською ОВА, з метою забезпечення можливості Позивача скористатися правом, передбаченим частиною п`ятою статті 7 Закону № 4765-VI, направлено на адресу останнього цінний лист з описом вкладення № 1800108894466.
З огляду на вищевикладене, Черкаською ОВА та робочою групою, в повній мірі виконано вимоги чинного під час дії правового режиму воєнного стану законодавства, рішення щодо примусового відчуження автомобіля VOLKSWAGEN POLO державний номерний знак НОМЕР_5 , 2004 року випуску, прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання повернення примусово відчуженого майна повністю врегульовано статтею 12 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».
Як вбачається з означеної статті, у разі, якщо після скасування правового режиму воєнного чи надзвичайного стану майно, яке було примусово відчужене, збереглося, а колишній власник або уповноважена ним особа наполягає на поверненні майна, таке повернення здійснюється в судовому порядку.
Підставою для повернення майна є рішення суду, яке набрало законної сили. У разі повернення майна особі у неї поновлюється право власності на це майно. Одночасно особа зобов`язується повернути грошову суму, яка була нею одержана у зв`язку з відчуженням майна, з вирахуванням розумної плати за використання цього майна. Колишній власник майна, яке було примусово відчужене, може вимагати взамін надання йому іншого майна, якщо це можливо.
Повернення майна є правовим наслідком припинення надзвичайних обставин, які стали підставою для його примусового відчуження. Право вимагати повернення майна обумовлюється наявністю в особи статусу «колишнього» власника. За допомогою такої конструкції законодавець створює передумови для охорони інтересів приватних осіб.
Повернення майна можливе за умови припинення надзвичайних обставин, тобто стихійного лиха, аварії, епідемії, епізоотії, воєнного або надзвичайного стану та ін., збереження майна, заявлення власником позовної вимоги про його повернення до органу, що проводив його реквізицію або якому передано відповідне майно, встановлення можливості повернення.
Законом передбачено, що право особи звертатись до суду з вимогою щодо повернення примусово відчуженого майна обумовлене припиненням існування надзвичайної обставини, яка стала підставою для такого відчуження за умови збереження такого майна.
За таких обставин, вказували на передчасність звернення з вимогою про повернення майна та просили у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою судді від 22.05.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання відповідача 2 про закриття провадження у справі.
Ухвалою судді від 22.05.2023 року у справі закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.
У судовому засіданні представник позивача адвокат Аль-Атті І.В. позовні вимоги підтримала та просили суд їх задовольнити.
Представники відповідачів у судовому засіданні позовні вимоги заперечили з підстав, викладених у наданих відзивах на позовну заяву.
Заслухавши присутніх учасників справи, дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити, з таких підстав.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до приписів ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Отже, указана норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи.
Особа, права якої порушено, може скористатися не будь-яким, а конкретним способом захисту свого права. Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на порушника.
Загальний перелік таких способів захисту цивільних прав та інтересів визначений у статті 16 ЦК України.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність або відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення чи захисту в обраний спосіб.
Судом встановлено, що відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ОСОБА_3 є власником транспортного засобу VOLKSWAGEN POLO, д.н.з. НОМЕР_2 , 2004 року випуску.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженогоЗаконом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 15 березня 2022 року №2119-ІХ воєнний стан в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
В подальшомуУказом Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 «Про продовження воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 21 квітня 202 2 рок №22122-ІХ, в Україні продовжено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 «Про продовження воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 21 квітня 2022 року №22122-ІХ в Україні продовжено воєнний стан з 05 години 302 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Пунктом 3 Указу Президента України від 24 лютого №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженогоЗаконом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХвизначено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями30-34,38, 39.41-44,53 Конституції України.
Пунктом 1 частини 1 статті 1 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану №4765-VI» від 17 травня 2012 року, визначено, що примусове відчуження майна позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості.
Нормамизакону України №4765-VIпередбачено, що примусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного стану може здійснюватися з попереднім повним відшкодуванням його вартості.
У разі неможливості попереднього повного відшкодування за примусово відчужене майно таке майно примусово відчужується з наступним повним відшкодуванням його вартості.
Пунктом 4 ч.1 ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану як, зокрема, примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 ч. 1 ст.106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан. Наказом начальника Черкаської ОВА від 02.03.2022 №2 «Про встановлення заборони на торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі» передбачено, що метою здійснення примусового відчуження або вилучення транспортного засобу є виконання завдань з оборони України, її захисту, суверенітету, територіальної цілісності і недоторканості в умовах правового режиму воєнного стану.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, можуть утворюватись тимчасові державні органи військові адміністрації. Таким чином, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №68/2022 утворено Черкаську обласну військову адміністрацію. Вказані адміністрації здійснюють свої повноваження в порядку визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей встановлених Законом України «Про правовий режим воєнного стану».
Розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 №97 «Про робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану» утворено робочу групу з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану та затверджено її склад за посадами. Основним завданням робочої групи є прийняття рішення щодо передачі, примусового відчуження або вилучення майна в умовах правового воєнного чи надзвичайного стану, яке оформляється протоколом. І голова робочої групи подає прийняте рішення Черкаській ОВА для його погодження в установленому порядку.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» складається акт про примусове відчуження або вилучення майна відповідного зразка, затвердженого КМУ від 31.10.2012 №988.
Судом встановлено, що згідно Акту про примусове відчуження майна від 18.07.2022 № 155/01/13-13-05, складеного робочою групою з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану, створеною розпорядженням Черкаської ОВА від 04.03.2022 №97, здійснено примусове відчуження транспортного засобу марки VOLKSWAGEN POLO державний номерний знак НОМЕР_2 , 2004 року випуску, на користь військової частини НОМЕР_1 .
Підставою для складення даного Акту є протокол оперативної наради робочої групи з розгляду питань примусового відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану від 18.07.2022 року та лист Звенигородського РВП ГУНП в Черкаській області від 18.07.2022 року № 8132/55/06-2022.
Відповідно до долучених матеріалів, наразі вирішується питання постановки транспортного засобу на відомчу реєстрацію.
Як вказує представник відповідача 2 - факт зупинки відчуженого транспортного засобу, складання адміністративних матеріалів щодо вказаної особи за начебто перебування у стані алкогольного сп`яніння не став безпосередньою підставою для відчуження транспортного засобу, проте, було приводом для інформування органами правопорядку робочої групи та подальшого розгляду питання доцільності його вилучення для потреб оборони. Примусове відчуження майна не є різновидом відповідальності за будь-які правопорушення, в тому числі, не здійснюється як покарання за керування транспортним засобом в стані алкогольного сп`яніння, а є виключно одним із заходів правового режиму воєнного стану, що реалізується військовим командуванням задля забезпечення оборони нашої держави.
Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2012 року №998затверджено Порядокрозгляду заявта здійсненнявиплат длянаступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.
Постановою КМУ №998 встановлено механізм прийняття, розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.
Зокрема, пунктом 3 Постанови КМУ №998 передбачено, що заява про виплату наступної повної компенсації за примусово відчужене майно приймається, обліковується і розглядається за місцем відчуження майна, в умовах правового режиму воєнного стану територіальним центром комплектування та соціальної підтримки.
Крім того,стаття 11 ЗУ №4765-VIвстановлює, що для отримання наступної компенсації за примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного стану майно, його колишній власник або уповноважена ним особа після скасування правового режиму воєнного стану звертається до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місце відчуження майна із заявою, до якої додаються акт і документ, що містить висновок про вартість майна.
Відповідно до п.1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно ст. 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.
Звертаючись за захистом своїх прав до суду саме заявник повинен обґрунтувати підстави позову, предмет позову, вказати осіб, які порушують його права, та яких може стосуватись вирішення спору відповідно до принципів змагальності та диспозитивності цивільно-процесуального судочинства.
Відповідно до п. 27 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 14 від 18.12.2009 року «Про судове рішення у цивільній справі» роз`яснено, що під час судового розгляду предметом доказування є факти, якими обґрунтовують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше юридичне значення для вирішення справи і підлягають встановленню при ухваленні рішення.
У роз`ясненні п. 6 вказаної Постанови вказано, враховуючи принцип безпосередності судового розгляду, рішення може бути обґрунтоване лише доказами, одержаними у визначеному законом порядку та дослідженими в судовому засіданні.
Позивач повинен довести за допомогою належних та допустимих доказів, з урахуванням положень ЦПК України та з посиланням на матеріально-правову підставу своїх вимог, зазначені ним обставини.
Відповідно до ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право приватної власності є непорушним.
Статтею 55 Конституції України передбачено право кожного на захист своїх прав і свобод від порушень і протиправних посягань будь-якими не забороненими законом засобами.
Відповідно до ст.321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
З урахуванням встановлених обставин суд звертає увагу,що актвід 18.07.2022№ 155/01/13-13-05не єрішенням військовогокомандування тане є правовим актом, скасування не призведе до відновлення, порушених прав, оскільки означений документ складається про примусове відчуження або вилучення майна, що безпосередньо вбачається із норм закону, з метою підтвердження події примусового відчуження або вилучення майна, що відбулась в часі, за наслідками чого виникло право державної власності на майно, та є підставою для наступної повної компенсації за примусово відчужене майно.
Індивідуальний акт це (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Індивідуально-правові акти, як результати правозастосування, адресовані конкретним особам, тобто є формально обов`язковим для персоніфікованих суб`єктів; вміщують індивідуальні приписи, в яких зафіксовані суб`єктивні права та/чи обов`язки адресатів цих актів; розраховані на врегулювання лише конкретної життєвої ситуації, а тому їх юридична чинність вичерпується одноразовою реалізацією. Крім того, такі акти не можуть мати зворотної дії в часі, а свій зовнішній прояв можуть отримувати не лише у письмовій (документальній), але й в усній (вербальній) або ж фізично-діяльнісній (конклюдентній) формах.
Отже, на позивача покладений обов`язок з врахуванням предмету і підстав позову довести в суді ті обставини на які він посилається, як на підставу своїх позовних вимог і відповідно, що є підстави до застосування до спірних правовідносин відповідних положень Цивільного кодексу України. Тобто, позивач повинен був довести за допомогою належних та допустимих доказів, з урахуванням положень ст.ст. 76-80 ЦПК України, зазначені ним обставини. Однак таких доказів він не надав.
Відповідно до ст. 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, з урахуванням досліджених доказів по справі, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що примусове відчуження транспортного засобу марки VOLKSWAGEN POLO державний номерний знак НОМЕР_2 , 2004 р.в., було здійснено у відповідності з нормами чинного законодавства, а тому є законним та правомірним.
Позивач не надав доказівпротиправності складанняоскаржуваного акту,тому,на думкусуду,відсутні правовіпідстави дляйого скасування.Крім цього,вказаний актвід від18.07.2022№ 155/01/13-13-05не єправовим актоміндивідуальної діїта йогоскасування непризведе довідновлення порушенихправ ОСОБА_1 ,оскільки означенийдокумент складаєтьсяпро примусовевідчуження або вилучення майна, що безпосередньо вбачається із норм закону, з метою підтвердження події примусового відчуження або вилучення майна, що відбувалося в часі, за наслідками чого виникло право державної власності на майно, та є підставою для наступної повної компенсації за примусово відчужене майно.
Звернення позивача до суду із позовом про захист порушених прав є передчасним, адже позивач не дотримався порядку подачі заяви для здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, яка подається до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем відчуження майна із заявою, до якої додаються акт і документ, що містить висновок майна та подається після скасування правового режиму воєнного стану. Судом встановлено, що на момент звернення до суду із вказаним позовом правовий режим воєнного стану триває на підставі Указу Президента України, тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до положень п.2 ч.2 ст.141 ЦПК у разі відмови у задоволенні позову судові витрати, зокрема судовий збір покладається на позивача.
КеруючисьКонституцією України, Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану №4765-VI», Законом України «Про правовий режим воєнного стану», ст. ст.4,7,8, 12, 13, 81, 89,141, 258, 259,263-265,273, 263-265, 273-279, 354, 355 ЦПК України, суд -
У Х В А Л И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , Черкаської обласної державної адміністрації (Черкаської обласної військової адміністрації) про визнання рішень безпідставними та повернення майна відмовити.
Рішення може бути оскаржено в загальному порядку до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлений 23.05.2023.
Головуючий Т.Є. Троян