УХВАЛА
07 грудня 2020 року
Київ
справа №9901/144/20
адміністративне провадження №П/9901/144/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
за участю: секретаря судового засідання Корецького І.О.,
позивача - ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного провадження в режимі відеоконференції адміністративну справу №9901/144/20 за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС) про визнання протиправним та скасування наказу, -
УСТАНОВИВ:
3 червня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до ВККС, у якому просить визнати протиправним та скасувати наказ ВККС №4 від 29 січня 2020 року, у частині встановлення плати за виготовлення цифрових копій документів шляхом сканування.
Також у позовній заяві ОСОБА_1 просить встановити судовий контроль за виконанням ВККС постановленого в рамках цієї справи рішення.
Ухвалою Верховного Суду від 4 червня 2020 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для сплати судового збору або надання документу про його сплату.
Ухвалою Верховного Суду від 16 липня 2020 року позовну заяву повернуто у зв`язку із не сплатою судового збору за подання позовної заяви.
Постановою Великої Палати Верховного Суду від 30 вересня 2020 року скасовано ухвалу Верховного Суду від 16 липня 2020 року та направлено справу для продовження розгляду до цього ж суду.
Згідно повторного автоматизованого розподілу судової палати визначено склад колегії суддів: Шарапа В.М. (головуючий), судді: Бевзенко В.М., Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
Відповідно до частини першої статті 22 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як адміністративні суди та окружні адміністративні суди) вирішують адміністративні справи як суди першої інстанції, крім випадків, визначених частинами другою-четвертою цієї статті.
Частиною четвертою статті 22 КАС України передбачено, що Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи за позовом про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Отже, законом встановлено вичерпний перелік суб`єктів владних повноважень, які можуть бути відповідачами у справах, що підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції, а саме: Центральна виборча комісія, Верховна Рада України, Президент України, Вища ради правосуддя, ВККС.
Особливості провадження у справах зазначеної категорії визначено статтею 266 КАС України.
За змістом пунктів 2, 3 частини першої статті 266 КАС України правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ, зокрема, що законності актів, дій чи бездіяльності ВККС.
Отже, за загальним правилом судами, які вирішують адміністративні справи у першій інстанції, є місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як адміністративні та окружні адміністративні суди), і лише у встановлених процесуальним законом випадках певні категорії спорів підсудні Верховному Суду як суду першої інстанції.
Водночас з огляду на особливий статус та повноваження ВККС Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні не будь-які справи за участі вказаного суб`єкта владних повноважень, а лише справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності, прийняти/вчинених ВККС на виконання повноважень, визначених Законом України "Про судоустрій і статус суддів".
Відповідно до частин першої та третьої статті 92 вказаного Закону України ВККС є державним колегіальним органом суддівського врядування, який на постійній основі діє у системі правосуддя України.
Порядок роботи ВККС визначається цим Законом.
Повноваження ВККС визначені статтею 93 цього Закону, у якій зазначено, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України:
1) веде облік даних про кількість посад суддів у судах, у тому числі вакантних;
2) проводить добір кандидатів для призначення на посаду судді, у тому числі організовує проведення щодо них спеціальної перевірки відповідно до закону та приймає кваліфікаційний іспит;
3) вносить до Вищої ради правосуддя рекомендацію про призначення кандидата на посаду судді;
4) вносить рекомендацію про переведення судді відповідно до цього Закону, крім переведення як дисциплінарної санкції;
5) визначає потреби у державному замовленні на професійну підготовку кандидатів на посаду судді у Національній школі суддів України;
6) затверджує форму і зміст заяви про участь у доборі кандидатів на посаду судді, анкети кандидата на посаду судді, порядок складення відбіркового іспиту та методику оцінювання його результатів, порядок проходження спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді, порядок складення кваліфікаційного іспиту та методику оцінювання кандидатів, положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, порядок формування і ведення суддівського досьє (досьє кандидата на посаду судді) та інші процедури виконання Комісією її функцій;
7) проводить кваліфікаційне оцінювання;
8) забезпечує ведення суддівського досьє, досьє кандидата на посаду судді;
9) бере у межах компетенції участь у міжнародному співробітництві, у тому числі встановлює зв`язки з іноземними закладами, установами та організаціями, проектами міжнародної технічної допомоги, є бенефіціаром, реципієнтом міжнародної технічної допомоги, головним розпорядником міжнародної допомоги від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій;
10) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Порядок діяльності ВККС визначений розділом ІІ Регламенту ВККС.
Відповідно до пункту 2.1. Регламенту організаційними формами діяльності Комісії є засідання у складі колегій, палат або у пленарному складі - залежно від питань, визначених Законом та цим Регламентом.
Колегія, її склад визначаються рішенням Комісії.
На засіданнях Комісія в порядку, визначеному цим Регламентом, вирішує питання процедурної діяльності, віднесені до її повноважень Законом, а також організаційні питання діяльності Комісії в цілому, її палат, колегій та секретаріату.
Засідання Комісії, її палат є повноважним, якщо в ньому бере участь більшість від складу Комісії або палати відповідно.
Засідання колегії є повноважним, якщо в ньому беруть участь всі члени колегії.
Засідання Комісії проводяться державною мовою.
У разі необхідності Комісія у пленарному складі може ухвалити рішення про залучення членів однієї палати до роботи іншої палати.
Розгляд та вирішення питань на засіданнях і ухвалення рішень проводяться Комісією колегіально.
Згідно підпункту 4.13.1 пункту 4.13 результатом вирішення питань діяльності Комісії, віднесених Законом до її компетенції, а також вирішення питань організаційної діяльності Комісії та секретаріату є рішення.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що актами ВККС на виконання її повноважень, передбачених Законом України "Про судоустрій і статус суддів" є рішення, ухвалені за відповідною процедурою.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що ОСОБА_1 оскаржує акт ВККС у формі наказу в.о. керівника секретаріату ВККС про встановлення розміру фактичних витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію.
Суд дослідив цей наказ та встановив, що він не є актом у розумінні статті 266 КАС України, який оскаржується до Верховного Суду, оскільки прийнятий в.о. керівника секретаріату.
У свою чергу секретаріат ВККС здійснює організаціне забезпечення діяльності Комісії (пункт 1.5 Розділу І Регламенту).
Таким чином, наказ в.о. керівника секретаріату не є актом ВККС прийнятим ним на реалізацію власних повноважень, визначених Законом України "Про судоустрій і статус суддів".
Ця обставина була встановлена після відкриття провадження у справі, оскільки копію оскаржуваного наказу надано на запит суду 26 листопада 2020 року.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 29 КАС України суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду якщо після відкриття провадження у справі суд встановить, що справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
За частиною третьою статті 27 КАС України підсудність окремих категорій адміністративних справ визначається цим Кодексом.
Розгляд цієї справи не віднесений до виключної підсудності Верховного Суду на підставі статті 266 КАС України, тому її розгляд належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.
Частиною другою статті 26 КАС України встановлено, що позови до юридичних осіб пред`являються в суд за їхнім місцезнаходженням згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Місцезнаходження ВККС згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань є місто Київ.
За таких обставин цю справу слід передати на розгляд Окружного адміністративного суду міста Києва.
Керуючись статтями 26, 29, 248, 266 Кодексу адміністративного судочинства України,
УХВАЛИВ
Позовну заяву ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання протиправним та скасування наказу передати за підсудністю до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Ухвала може бути оскаржена до Великої Палати Верховного Суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її прийняття та набирає законної сили після її перегляду в апеляційному порядку або після закінчення строку на апеляційне оскарження.
В.М. Шарапа
В.М. Бевзенко
Т.Г. Стрелець
С.Г. Стеценко
Т.В. Тацій
Судді Верховного Суду