open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
43 Справа № 373/626/17
Моніторити
Окрема думка судді /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Постанова /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /13.12.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.11.2021/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.07.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /26.06.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /12.04.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /08.02.2019/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Постанова /23.01.2019/ Київський апеляційний суд Ухвала суду /04.12.2018/ Київський апеляційний суд Ухвала суду /12.11.2018/ Київський апеляційний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Київський апеляційний суд Рішення /16.08.2018/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Рішення /16.08.2018/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /26.04.2018/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /10.07.2017/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /10.07.2017/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /28.03.2017/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області
emblem
Справа № 373/626/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Окрема думка судді /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Постанова /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Окрема думка судді /04.07.2023/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /13.12.2021/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /03.11.2021/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /26.10.2021/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.07.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /26.06.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /12.04.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /05.03.2019/ Касаційний цивільний суд Ухвала суду /08.02.2019/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Постанова /23.01.2019/ Київський апеляційний суд Ухвала суду /04.12.2018/ Київський апеляційний суд Ухвала суду /12.11.2018/ Київський апеляційний суд Ухвала суду /17.10.2018/ Київський апеляційний суд Рішення /16.08.2018/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Рішення /16.08.2018/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /26.04.2018/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /10.07.2017/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /10.07.2017/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області Ухвала суду /28.03.2017/ Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області
Справа № 373/626/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 серпня 2018 року м. Переяслав-Хмельницький

Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області в складі:

головуючого - судді Керекези Я.І.,

за участі секретаря судових засідань Литвишко В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Переяслав-Хмельницький справу № 373/626/17 за позовом заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області до ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області про визнання недійсним рішення сільської ради та витребування земельних ділянок з незаконного володіння,-

ВСТАНОВИВ:

27.03.2017 заступник керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області М.Ульмер звернувся з даним позовом до суду і просить визнати недійсним рішення Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області №139-ХХУІІ-УІ від 28.08.2013 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність». Також просить витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області з незаконного володіння ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1, площею 0,25 га, вартістю 7992,53 грн., яка розташована в адміністративних межах Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області. Крім того, просить витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області з незаконного володіння ОСОБА_3 земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3, площею 0,52 га, вартістю 50000 грн., земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4, площею 0,25 га, вартістю 8663 грн., земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2, площею 1,1929 га, вартістю 41337 грн., та стягнути з відповідачів на користь прокуратури Київської області судовий збір, сплачений при подачі позову до суду.

В обгрунтування позовних вимог посилається на те, що при прийнятті рішення №139-ХХУІІ-УІ від 28.08.2013 Улянівською сільською радою порушено вимоги статей 12, 38, 83, 122 та пункт 12 Перехідних положень Земельного кодексу України. Зокрема, орган місцевого самоврядування фактично розпорядився землями за межами населеного пункту, у зв'язку з чим було передано у приватну власність ОСОБА_2 земельні ділянки державної власності загальною площею 2,2129 га, в тому числі площею 0,2500 га - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (кадастровий номер НОМЕР_1), площею 1,9629 - для ведення особистого селянського господарства: площею 0,5200 га (кадастровий номер НОМЕР_3) та площею 1,4429 га (кадастровий номер НОМЕР_5).

Земельні ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 0,5200 га за договором купівлі-продажу від 16.07.2016 за № 626 та з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 1,4429 га за договором купівлі-продажу від 10.06.2016 за № 506 ОСОБА_2 відчужила ОСОБА_3, яка в свою чергу поділила на дві земельні ділянки: з кадастровим номером НОМЕР_4 площею 0,25 га для ведення особистого селянського господарства та з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 1,1929 га для ведення особистого селянського господарства.

Прокурор вказує на перевищення сільською радою своїх повноваження при передачі у власність ОСОБА_2 земельних ділянок, з тих підстав, що межі адміністративно-територіальної одиниці села Улянівка та села Тарасівка у передбаченому законом порядку до цього часу не визначені, а відповідно до інформації ДП «Київгеоінформатика» від 16.08.2016 спірні земельні ділянки розташовані за межами цих населених пунктів.

За таких обставин, прокурор просить суд застосувати положення ст. 388 Цивільного кодексу України та витребувати з володіння ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (враховуючи клопотання прокурора про залучення до участі в справі в якості співвідповідача) на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області земельні ділянки, які вибули з володіння держави поза її волею в незаконний спосіб на підставі оспорюваного рішення Улянівської сільської ради.

Ухвалою суду від 10.07.2017 до участі у справі за клопотанням прокурора залучено Улянівську сільську раду Переяслав-Хмельницького району Київської області як співвідповідача.

В судовому засіданні 26.04.2018 прокурор Переяслав-Хмельницького відділу Бориспільської місцевої прокуратури Кучер І.В. заявив клопотання про залучення до участі в справі в якості співвідповідача ОСОБА_4, оскільки ОСОБА_3 відчужила останньому спірні земельні ділянки. Про ці обставини стало відомо вже після подання позову до суду. Крім того, прокурор також клопотав про уточнення позовної вимоги щодо витребування земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_3, НОМЕР_4 та НОМЕР_2 з незаконного володіння ОСОБА_4, а не ОСОБА_3

Ухвалою суду від 26.04.2018 до участі у справі залучено ОСОБА_4 в якості співвідповідача; прийнято до розгляду заяву прокурора про уточнення позовних вимог; судове засідання відкладено до 16 серпня 2018 року на 15 год. 00 хв.

В судовому засіданні прокурор підтримав позов та пояснив, що обставини даної справи стали відомі під час проведення досудового розслідування в рамках кримінального провадження № 12015110240000124 за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст. 366 КК України. У березні 2017 року прокуратура повідомила Головне управління Держгеокадастру у Київській області про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді, оскільки останнє проявляє бездіяльність та протягом трьох років не вжило будь-яких заходів на захист інтересів держави в суді.

Від Головного управління Держгеокадастру у Київській області надійшов відзив на позов, в якому, серед іншого, зазначається про неможливість прийняти земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 0,2500 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд, оскільки відповідно до повноважень, встановлених статтями 15-1 та 122 Земельного кодексу України Управління не є розпорядником таких земель. Також направило клопотання про розгляд справи за відсутності представника позивача через надмірну завантаженість працівників Головного управління Держгеокадастру у Київській області.

Представники відповідачів ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ОСОБА_8 та ОСОБА_9 подали заперечення проти позову, посилаючись на правомірність набуття права власності на землю, оскілки спірні земельні ділянки знаходяться в межах населеного пункту с.Улянівка та на відсутність доказів зі сторони позивача про те, що житловий будинок, який купила ОСОБА_2 розміщений на земельних ділянках, які передані з комунальної власності в державну власність. На підтвердження своїх заперечень надали докази, зокрема: копія договору купівлі-продажу житлового будинку від 13.10.2010 (реєстр № 1-1948); копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 32604518 від 23.01.2015; ксерокопія довідки виконавчого комітету Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області № 104 від 05.04.2017; лист-відповідь ДП «Київгеоінформатика» від 07.04.2017 № 01-01/217 на звернення ОСОБА_2 Також представник ОСОБА_2 - ОСОБА_8 пояснив, що будинок ОСОБА_2 придбала ще у 2010 році, а у 2012 році сільська рада надала земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства. Також представник відповідача ОСОБА_3 ОСОБА_9 наголосив, що ОСОБА_3 придбали і продали земельні ділянки законно і була добросовісним набувачем.

Крім того, ОСОБА_8 представник позивача ОСОБА_2, подав суду заяву про застосування строків позовної давності.

Представник відповідача ОСОБА_10 ОСОБА_11 позов не визнав, зазначивши, що ОСОБА_10 є добросовісним набувачем, тому підстав вилучати у нього земельну ділянку не має.

Представник відповідача Улянівської сільської ради позовні вимоги не визнала та подала докази обліку земель, які передавались у власність ОСОБА_2 в погосподарській книзі з зазначенням адреси об'єкта нерухомості - житлового будинку (с. Улянівка, АДРЕСА_1), який остання придбала ще у 2010 році. Також пояснила суду, що спірні земельні ділянки виділені у місці відселення мешканців села у зв'язку з природніми умовами, однак ця земля не передавалась в державну власність та залишається комунальною власністю територіальної громади. Представник також пояснила, що при виділенні земельних ділянок громадянам сільська рада користується інформацією щодо належності земельних ділянок до населених пунктів, яка міститься в «Технічній документації нормативно грошової оцінки земель с. Улянівка та с. Тарасівка.

З пояснень свідка ОСОБА_12 (перший заступник директора ДП «Київгеоінформатика») вбачається, що точно встановити неможливо чи є накладка, оскільки відсутня документація. Для встановлення меж було використано публічну кадастрову картку. Після запиту ОСОБА_2 було досліджено додатково проект землі, топографічну карту в масштабі 1:10000, 1:50000. План земель знаходиться в архіві ПЗ «Колос». Є дві частини села. Індексно-кадастрова інформація не змінювалася. Координати меж села не вносили, межі не підтверджені. Однозначно неможливо стверджувати, що ділянка, надана ОСОБА_2 знаходиться за межами села. Проект землеустрою містив всі необхідні документи. При визначенні меж вони дивилися і старі документи ПП «Колос» (старе село однаково штриховано). Індексно-кадастрова інформація обов'язково вноситься з 01.01.2014. У 2011 році не було земельного кадастру. У грудні 2012 року і серпні 2013 року ще не існувала індексно-кадастрова інформація разом із картою. На сьогодні можна сказати, що ділянка, надана ОСОБА_2, знаходиться поза межами села, але про це відомості не внесено, це стара частина села. В погосподарських книгах села зазначені вулиці, прописані землі, птиця. Загальна площа села 488,50 га. Вони робили топографічну зйомку села Улянівка у 2010 році і нову.

Заслухавши пояснення сторін та їх представників, дослідивши докази по справі в їх сукупності, судом встановлено наступні обставини.

Між сторонами існує спір, що виник з земельних правовідносин щодо права власності на землю держави та територіальної громади, а також щодо законності переходу права власності на земельні ділянки у власність громадян.

13 жовтня 2010 року ОСОБА_2 за договором купівлі-продажу (реєстр № 1-1948) придбала в ОСОБА_13 житловий будинок АДРЕСА_3 в с. Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області на земельній ділянці 0,2500 га, якій 07.10.2010 присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1, та у 2015 році зареєструвала своє право власності на домоволодіння АДРЕСА_2 в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області в Реєстраційній службі Переяслав-Хмельницького міськрайонного управління юстиції Київської області (а.с.114-116).

Житловий будинок та земля, яка перейшла в особисте користування ОСОБА_2 обліковується за нею в погосподарській книзі Улянівської сільської ради за 2011-2015 роки (а.с.142-147).

Той факт, що придбаний ОСОБА_2 житловий будинок та присадибна земельна ділянка знаходились в межах населеного пункту с. Улянівка підтверджується довідкою Київського державного підприємства геодезії, картографії, кадастрових та геоінформаційних систем «КИЇВГЕОІНФОРМАТИКА» № 01-01/217 від 07.04.2017, яка свідчить про те, що земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3 та НОМЕР_5 згідно даних НКС ДЗК мають адресу: с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області. Згідно проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_2 в межах с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3 та НОМЕР_5 розташовані в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області. За картографічними даними встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3 та НОМЕР_5 розташовані в старій частині с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області, причому земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 має адресу с.Улянівка, АДРЕСА_4. Незважаючи на відсутність Проекту формування території і становлення меж Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району київської області досліджені матеріали дають можливість зробити висновок, що земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3 та НОМЕР_5 розташовані в межах с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області (а.с.90-94).

27 грудня 2012 року рішенням Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області № 113-XXI-VI ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,25 га та для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га (а.с.19).

28 серпня 2013 року рішенням Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області № 139-XXVII-VI затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2,2129 га у власність ОСОБА_2, в тому числі для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і спору площею 0,2500 га та для ведення особистого селянського господарства площею 1,9629 га, на території села Улянівка Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області та передано безкоштовно у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельні ділянки: площею 0,2500 га кадастровий номер НОМЕР_1; площею 0,5200 га кадастровий номер НОМЕР_3; площею 1,4429 га кадастровий номер НОМЕР_5 (а.с.20).

ОСОБА_2 посвідчила своє право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_1) площею 0,25 га для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області, здійснивши реєстрацію права власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с.22-23).

З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що земельна ділянка (кадастровий номер НОМЕР_3) для ведення особистого селянського господарства в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області та земельна ділянка (кадастровий номер НОМЕР_5) для ведення особистого селянського господарства в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області, належали ОСОБА_2 на праві приватної власності та відчужені ОСОБА_3 (а.с.24-29).

10 червня 2016 року ОСОБА_2 за договором купівлі-продажу (реєстр № 506) відчужила земельну ділянку площею 1,4429 га з кадастровим номером НОМЕР_5 для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області, в межах, згідно з планом, на користь ОСОБА_3, яка в подальшому здійснила поділ цієї земельної ділянки на дві: площею 0,25 га, кадастровий номер НОМЕР_4 та площею 1,1929 га, кадастровий номер НОМЕР_2, зареєструвавши своє право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с.27-38).

16 липня 2016 року ОСОБА_2 за договором купівлі-продажу відчужила земельну ділянку площею 0,5200 га з кадастровим номером НОМЕР_3 для ведення особистого селянського господарства, що розташована в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області, в межах, згідно з планом, на користь ОСОБА_3 (а.с.24-26, 39).

Купівля житлового будинку АДРЕСА_2 в с.Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області ОСОБА_2 та надані їй земельні ділянки площею 0,25 га, 052 га та 1,44 га, які вона в подальшому приватизувала, є підставою вважати, що у ОСОБА_2 згідно ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України виникло право власності на земельні ділянки.

Перевіривши аргументи сторін, оцінивши подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача задоволенню не підлягають з огляду на наступне.

Конституційний Суд України в пункті 5 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.

В постанові Верховного Суду України від 19.10.2016 №3-806гс16 викладено правовий висновок, згідно якого позов, предметом якого є визнання незаконним та скасування розпорядження органу місцевого самоврядування, яким вирішено питання про передачу у приватну власність земельних ділянок, тобто ненормативний акт, що застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, не може бути задоволено, оскільки таке розпорядження органу місцевого самоврядування вичерпало свою дію внаслідок виконання, а відтак його скасування не породжує наслідків для власників земельних ділянок, оскільки у таких осіб виникло право володіння земельними ділянками, і це право ґрунтується на правовстановлюючих документах.

Оскільки рішення Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області від 28.08.2013 за № 139-XXVII-VI «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність» стало підставою для набуття у власність та оформлення за ОСОБА_2 речових прав на земельні ділянки, таке рішення вичерпало свою дію фактом його виконанням, а тому воно не може визнаватись судом недійсним в порядку ст. 152 Земельного кодексу України, як того просить прокурор.

Водночас, посилання прокурора на перевищення сільською радою повноважень, визначених Земельним кодексом України щодо розпорядження землею за межами населеного пункту та заявлена ним вимога в порядку ст. 388 Цивільного кодексу України про витребування земельних ділянок від громадян на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області, вимагає встановлення в останнього права розпоряджатись спірними земельними ділянками та перевірки законності рішення сільської ради про безоплатну передачу земельних ділянок у власність ОСОБА_2

Частинами 1, 3 ст. 388 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач) власник має право витребувати це майно від набувача, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного відповідача у всіх випадках.

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична особа має право мирно володіти своїм майном, ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

У пунктах 70, 71 рішення ЄСПЛ від 20 жовтня 2011 року в справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04), яке набуло статусу остаточного 20 січня 2012 року, Суд підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Як вбачається з положень ч. 2 ст. 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Порушення порядку набуття права власності на землю є порушенням публічного порядку та інтересів держави.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За правилами ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до п. а) ч.3 ст. 22 Земельного кодексу України в редакції, що була чинною на момент прийняття сільською радою оспорюваного рішення, землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Частина 5 ст. 22 Земельного кодексу України встановлює виключення з цього правила, а саме: землі сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземцям, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам.

Відповідно до положень статей 38, 40 Земельного кодексу України земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель можуть передаватись громадянам України безоплатно із земель житлової та громадської забудови в межах населених пунктів та в межах норм, визначених цим Кодексом.

Статтею 121 Земельного кодексу України визначені норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, зокрема: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара; для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у селах - не більше 0,25 гектара.

Відповідно до ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

У частині 1 статті 116 Земельного кодексу України зазначається, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Розмежування земель комунальної та державної власності встановлюється законом.

Так, відповідно до положень ст. 7 Закону України «Про розмежування земель державної та комунальної власності» № 1457- IV від 5 лютого 2004 року, який був чинним на момент прийняття сільською радою рішення про надання ОСОБА_2 дозволу на виготовлення проекту щодо відведення земельної ділянки у власність, при розмежуванні земель державної та комунальної власності до земель комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст передаються: усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності та земель, віднесених до державної власності; земельні ділянки за межами населених пунктів, на яких розташовані об'єкти комунальної власності; землі запасу, які раніше були передані територіальним громадам сіл, селищ, міст відповідно до законодавства України; земельні ділянки, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна, що є спільною власністю територіальної громади та держави.

Згідно з ч.3 ст. 10 Закону 1457-IV розмежування земель державної та комунальної власності здійснюється за проектами, які за замовленням відповідних сільських, селищних, міських рад, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій розробляються державними та іншими землевпорядними організаціями.

Відповідно до ч.5 ст. 11 цього Закону визначення меж земельних ділянок у випадках, коли відсутні матеріали встановлення їх у натурі (на місцевості) або ж існуючі межі не відповідають земельно-кадастровій документації, проводиться відповідно до вимог Земельного кодексу України з урахуванням нормативів відведення земельних ділянок.

Пунктом 1 розділу ІІІ «Перехідні положення» Закону 1457-IV передбачалось: у разі якщо межі сіл, селищ, міст не встановлені відповідно до вимог статей 174, 175 та 176 Земельного кодексу України, розмежування земель державної та комунальної власності проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до меж, прийнятих для обліку земель у складі державного земельного кадастру.

За правилами ч.2 ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

Відповідно до ч.1 ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Відповідно до положення пункту 12 розділу Х «Перехідні положення Земельного кодексу України», яке було чинним на момент передачі земельної ділянки у власність ОСОБА_8, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

За інформацією Головного управління Держгеокадастру у Київській області станом на час розгляду справи відомості про межі адміністративно-територіальної одиниці села Улянівка Переяслав-Хмельницького району до Державного земельного кадастру не внесені (а.с.21).

Управління Держгеокадастру у Переяслав-Хмельницькому районі також повідомляє про відсутність проекту формування і встановлення меж Улянівської сільської ради та невнесення меж населених пунктів до Державного земельного кадастру (а.с.41).

Прокурор стверджує, що передані у власність ОСОБА_2 земельні ділянки знаходяться за межами сіл Улянівка, Тарасівка та є державною власністю, посилаючись виключно на інформацію ДП «Київгеоінформатика» за № 01-01/912 від 16.08.2016 (а.с.43-45), однак не надає жодного доказу, сформованого на підставі державної статистичної звітності.

Крім того, ДП «Київгеоінформатика» за зверненням ОСОБА_2 надало протилежну інформацію за № 01-01/217 від 07.04.2017, де стверджується, що передані у власність ОСОБА_2 земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3 та НОМЕР_5 розташовані в старій частині села Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області, причому земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 має адресу с.Улянівка, АДРЕСА_4. Незважаючи на відсутність Проекту формування території і становлення меж Улянівської сільської ради досліджувані матеріали дають можливість зробити висновок, що вказані земельні ділянки розташовані в межах с. Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області (а.с.117-121).

Така інформація сприймається судом як більш переконлива, оскільки в ній вказано, що вона надана на підставі дослідження додаткових картографічних та кадастрових матеріалів.

Відтак, твердження прокурора, що сама по собі відсутність містобудівної чи іншої передбаченої законом документації, яка б встановлювала межі с.Улянівка, вказує на те, що Улянівська сільська рада Переяслав-Хмельницького району Київської області при прийнятті рішення № 139-XXVII-VI 28.08.2013 щодо розпорядження землею перевищила надані їй повноваження, не ґрунтується на вимогах закону та є припущенням.

Прокурором не надано жодного переконливого доказу на підтвердження належності земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3 та НОМЕР_5, які передані за рішенням сільської ради у власність ОСОБА_2, до земель державної власності.

Крім того експертами Київського науково-дослідницького інституту судових експертиз, за результатами проведення в рамках кримінального провадження експертизи з питань землеустрою надано висновок від 12.11.2015, де в дослідницькій частині зазначається, що рішення Улянівської сільської ради від 09.09.2010 за № 265 про безкоштовну передачу в приватну власність земельних ділянок ОСОБА_8 прийнято у відповідності до законодавства, чинного на дату прийняття ( а.с.154).

За результатами дослідження Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки гр. ОСОБА_8 в с. Улянівка Переяслав-Хмельницького району Київської області, експертами зроблений висновок, що зазначена Технічна документація в цілому відповідає вимогам законодавства (а.с.165).

Крім того, державний акт на право власності на земельну ділянку та державна реєстрація права власності на земельні ділянки за ОСОБА_8 та ОСОБА_14 є дійсними, питання їх скасування прокурором не ставиться.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 12 та ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Враховуючи все вищевикладене, суд дійшов висновку про недоведеність прокурором незаконного вибуття з власності держави спірних земельних ділянок внаслідок перевищення сільською радою своїх повноважень. Відтак, у суду немає достатніх підстав для їх витребування з володіння громадян на користь Головного управління Держгеокадастру у Київській області, яке до того ж заперечує проти позову.

Відмовляючи прокурору в задоволенні позову, суд також враховує ту обставину, що ОСОБА_2 набула право власності на земельні ділянки в межах норм безоплатної приватизації та без порушень інших законодавчо визначених обмежень щодо перебування відповідної категорії земель у власності громадян.

Суд не розглядає клопотання ОСОБА_8 про застосування строків позовної давності, оскільки відмовляє в задоволенні позову по суті спору.

У зв'язку з відмовою в позові судовий збір згідно ч.1 ст. 141 ЦПК України позивачу не відшкодовується. Питання розподілу між сторонами інших судових витрат судом не вирішується з причини відсутності даних про такі витрати.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10-14, 77-82, 263-265, 273 ЦПК України, суд ,-

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області до ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, Улянівської сільської ради Переяслав-Хмельницького району Київської області про визнання недійсним рішення сільської ради та витребування земельних ділянок з незаконного володіння - відмовити.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу ХIIІ "Перехідні положення" Цивільного процесуального кодексу України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Переяслав-Хмельницький міськрайонний суд Київської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники судового процесу:

прокурор Кучер Ігор Володимирович, Переяслав-Хмельницький відділ Бориспільської місцевої прокуратури, вул. Богдана Хмельницького, 65, м. Переяслав-Хмельницький;

відповідач ОСОБА_2, проживаюча АДРЕСА_5

відповідач ОСОБА_3, проживаюча АДРЕСА_6

відповідач ОСОБА_4, проживаючий АДРЕСА_7

відповідач Улянівська сільська рада, с. Улянівка, Переяслав-Хмельницький район, Київська область.

Складання повного рішення вчинено 27 серпня 2018 року.

Суддя Я. І. Керекеза

Джерело: ЄДРСР 76116460
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку