ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.05.2018 Справа № 908/799/17
Суддя Господарського суду Запорізької області Колодій Н.А. при секретарі судового засідання Зеленцової К.Ю.
за позовом: Керівника Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, пр. Перемоги, буд. 4), в інтересах держави в особі:
позивач: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50; код ЄДРПОУ 39820689)
до відповідача-1: Селянське (фермерське) господарство “Оріон” (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, вул. Визволителів, буд. 4; код ЄДРПОУ 30896314)
відповідача-2: Більмацька районна державна адміністрація Запорізької області (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, вул. Центральна, буд. 54; код ЄДРПОУ 02126308)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача -1: Відділ у Більмацькому районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (71001, Запорізька область, смт. Більмак, вул. Центральна, буд. 1)
про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсним договору, зобов’язання повернути земельну ділянку
Представники :
від прокуратури : ОСОБА_1 (посвідчення № 035883 від 05.10.2015);
від позивача: ОСОБА_2 (довіреність № 3 від 02.01.2018);
від відповідача-1 : не прибув;
від відповідача -2: не прибув;
від третьої особи : не прибув;
СУТНІСТЬ СПОРУ:
У квітні 2017 до господарського суду Запорізької області звернувся керівник Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (позивач) до відповідача-1: Селянського (фермерського) господарства “Оріон”, до відповідача-2: Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон”; визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”; визнання недійсним договору оренди землі № 114 від 12.10.2012р., укладеного між Більмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області та С(Ф)Г “Оріон”; зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Позов заявлено на підставі ст. ст. 16, 215, 216, 1212 Цивільного кодексу України, ст.ст.124, 134, 152 Земельного кодексу України, ст. 6 Закону України “Про оренду землі”.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 26.06.2017 у справі №908/799/17, яке залишено без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 26.10.2017, позов було задоволено.
Постановою Верховного суду від 24.01.2018 касаційну скаргу СГ (фермерського) “Оріон” задоволено частково. Рішення господарського суду Запорізької області від 26.06.2017 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 26.10.2017 у справі № 908/799/17 скасовано. Справу передано на новий розгляд до господарського суду Запорізької області.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.02.2018, справу № 908/799/17 передано на розгляд судді Колодій Н.А.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 01.03.2017 порушено провадження у справі № 908/799/17, присвоєний номер провадження 24/74/17-32/11/18, справа призначена до розгляду на 29.03.2018.
Ухвалою суду від 29.03.2018 підготовче судове засідання відкладено на 10.04.2018. Ухвалою суду від 10.04.2018 було закрито підготовче провадження. Розгляд справи по суті призначено в судовому засіданні на 02.05.2018. В судовому засіданні оголошувалась перерва до 15.05.2018.
Відповідачі не визнали позовні вимоги, просять суд відмовити в їх задоволенні з підстав, викладених в відзивах на позов.
11.05.2017 від відповідача-1 надійшла заява про застосування позовної давності, оскільки позивач мав і має інформацію про розпорядження будь-якою земельною ділянкою в межах Запорізької області, тому йому було відомо і про існування спірних розпоряджень, і про існування спірного договору ще в 2012 році. Представник відповідача 1, в судовому засіданні 02.05.2018, підтримав подану заяву, надав суду заперечення та просить суд застосувати строк позовної давності (вх. № 08-08/7193/18 від 16.04.2018).
10 квітня 2018 від прокуратури надійшла відповідь на відзив та клопотання про визнання причин пропущеного строку звернення до суду повноважною та його поновлення (долучено до матеріалів справи).
16 квітня 2018 від відповідача 1 надішли заперечення відповідно до яких, відповідач 1 просить суд відмовити в задоволення позову з урахуванням заяви відповідача 1 про застосування строку позовної давності.
02 травня 2018 до канцелярії Господарського суду Запорізької області від позивача у справі надійшло клопотання про визнання поважними причин пропуску строку звернення до суду.
15 травня 2018 від відповідача - 2 надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника у зв’язку із відсутністю коштористорисних призначень на відрядження.
Клопотання судом задоволено. Явку представників сторін визнано не обов’язковою.
Позовна заява мотивована тим, що Бердянською місцевою прокуратурою за результатами вивчення кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 27.10.2016, встановлено, що на території Зразківської сільської ради Більмацького району Запорізької області розташована земельна ділянка державної власності площею 42,50 га, яка відповідно до державного акту на право постійного користування землею від 26.05.1999 належала на праві постійного користування ОСОБА_3 та була надана йому для ведення селянського (фермерського) господарства. 18.01.2010 ОСОБА_3 помер. Право постійного користування зазначеною земельною ділянкою припинилось в день смерті ОСОБА_3 і це право не входить до складу спадщини. Спадкоємцем його майна є ОСОБА_4, яка 13.10.2010 отримала у спадщину С(Ф)Г “Оріон”.
Як вказує прокурор, оскільки земельна ділянка залишилась в державній власності, подальша передача її у власність та користування має здійснюватися на загальних засадах згідно з приписами чинного законодавства. Набуття права оренди на вказану земельну ділянку без проведення земельних торгів (аукціону) саме юридичною особою - С(Ф)Г “Оріон” суперечить чинному законодавству.
16.05.2017 відповідач надав відзив на позов, у якому висловив свою незгоду з позовними вимогами у повному обсязі. Зауважив, що на момент видання спірного розпорядження №209 від 18.04.2011 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон” земельне законодавство не містило норм щодо проведення земельних торгів і відповідач-2 в межах власних повноважень прийняв рішення про оформлення права оренди за відповідачем-1. Реалізація процедури проведення торгів, як вважає відповідач-1, стала можливою тільки в наслідок прийняття відповідних підзаконних актів, які регламентують порядок проведення торгів, тобто після 29.12.2012 Тому на момент видання другого спірного розпорядження №475 від 06.08.2012 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”, коли механізму проведення торгів ще не існувало, у відповідача-2 не було законних підстав для відмови у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства та передачі її в оренду. Враховуючи те, що підстави для укладання між відповідачами договору оренди відповідають вимогам діючого на той момент законодавства, відповідач-1 вважає, що підстави для визнання його недійсним відсутні.
У відзиві також викладено клопотання відповідача-1 про покладення на позивача витрат на правову допомогу в розмірі 4000,00 грн.
Оцінивши наявні у справі матеріали, суд дійшов висновку розглянути справу за наявними матеріалами без присутності представників відповідачів та третьої особи.
Здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою звукозаписувального пристрою системи “Оберіг”.
В судовому засіданні 15.05.2018 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представника позивача, суд встановив: що на підставі державного акту на право постійного користування землею серії ЗП000027 №1795, виданого 26.05.1999 р. громадянин ОСОБА_3 отримав у постійне користування земельну ділянку площею 42,5га в межах згідно з планом, яка розташована на території Зразківської сільської ради, для ведення селянського фермерського господарства.
18.01.2010 р. громадянин ОСОБА_3 помер. Після його смерті було видано свідоцтво від 13.10.2010 р. за реєстровим номером №2889 про право на спадщину його дочці – ОСОБА_4. Згідно цього свідоцтва до складу спадщини, на яку видано свідоцтво, входить селянське (фермерське) господарство “Оріон” (ідентифікаційний код 30896314), засновником якого був ОСОБА_3
У зв’язку з прийняттям спадщини громадянка ОСОБА_4 звернулася до голови Куйбишевської райдержадміністрації із заявою від 06.04.2011 р. (вхідний №142/01-11-2 від 07.04.2011р.) про переоформлення права постійного користування земельною ділянкою, яка належала С(Ф) “Оріон”, керуючись п. 6 Перехідних положень Земельного кодексу України, на право оренди, терміном на 49 років з орендною платою в розмірі земельного податку.
Розглянувши дану заяву, голова Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області видав розпорядження від 18.04.2011 р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф) “Оріон”, яким:
- вирішено переоформити право постійного користування земельною ділянкою згідно державного акту на право постійного користування землею серії ЗП №000027 на право оренди С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства терміном на 49 років із земель запасу Зразківської сільської ради площею 42,5 га ріллі;
- надано дозвіл голові С(Ф)Г “Оріон” на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку;
- встановлено орендну плату в розмірі земельного податку – 0,1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- зобов’язано голову С(Ф)Г “Оріон” у тижневий термін після виготовлення технічної документації укласти договір оренди із райдержадміністрацією;
- визнано таким, що втратив чинність, державний акт на право постійного користування землею серії ЗП №000027 після державної реєстрації договору оренди землі.
На підставі заяви ОСОБА_4 від 24.07.2012 р. про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право на земельну ділянку, головою Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області видано розпорядження від 06.08.2012 р. №475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”, яким:
- затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства із земель запасу на території Зразківської сільської ради;
- передано в оренду С(Ф)Г “Оріон” земельну ділянку із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га (рілля) в к. №626 для ведення фермерського господарства строком на 10 років;
- встановлено орендну плату в розмірі 0,1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- рекомендовано голові С(Ф)Г “Оріон” в місячний термін з моменту затвердження технічної документації укласти договір оренди із Куйбишевською райдержадміністрацією.
Розпорядженням голови Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.10.2012 р. №576 внесено зміни до розпорядження від 06.08.2012 р. №475 в частині строку оренди, визначивши, що земельна ділянка передається в оренду строком на 49 років.
12.10.2012 р. між Куйбишевською районною державною адміністрацією Запорізької області (орендодавець) та С(Ф)Г “Оріон” (орендар) укладено договір оренди землі №114, згідно з яким орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства площею 42,3797 га, яка розташована на території Зразківської сільської ради відповідно до розпоряджень голови районної державної адміністрації від 06.08.2012 р. №475 та від 01.10.2012 р. №576.
У пунктах 2 - 4 цього договору зазначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 42,3797 га, в тому числі рілля – 42,3797 га. На земельній ділянці відсутні об’єкти нерухомого майна. Земельна ділянка передається в оренду без об’єктів нерухомого та іншого майна.
За умовами пунктів 14, 15 договору земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що є цільовим призначенням земельної ділянки.
Договір укладено на 49 років, після закінчення яких орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк (п. 7 договору).
Договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Куйбишевському районі 29.12.2012 р. за №232278304001677.
Земельна ділянка (кадастровий номер 2322783000:05:001:0094) передана орендарю в користування згідно з актом прийому-передачі земельної ділянки та актом прийомки-передачі межових знаків на зберігання від 14.08.2012р.
За інформацією Відділу Головного управління Держгеокадастру у Більмацькому районі Запорізькій області від 01.03.2017 р. №0-28-0.3-157/2-17 земельна ділянка площею 42,3797 (кадастровий номер 2322783000:05:001:0094) розташована на території колишньої Зразківської сільської ради (наразі – Смирновська сільська рада) Більмацького району, використовується С(Ф)Г “Оріон” на підставі договору оренди землі від 12.10.2012 р. №114 та відноситься до земель державної власності (землі запасу). Вказана земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення (вид угідь – рілля). У відділі у Більмацькому районі відсутні розпорядчі документи про розподіл земельної ділянки між членами С(Ф)Г “Оріон” та передачу у власність (користування) ділянки іншим фізичним та юридичним особам.
Згідно з розпорядженням Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.08.2016 р. №282 перейменовано Куйбишевську районну державну адміністрацію Запорізької області на Більмацьку районну державну адміністрацію Запорізької області.
Рішенням Смирновської сільської ради Куйбишевського району Запорізької області від 25.12.2015 р. №2 припинено юридичну особу Зразківську сільську раду Куйбишевського району Запорізької області шляхом реорганізації (приєднання) до Смирновської сільської ради Куйбишевського району Запорізької області. Смирновську сільську раду, утворену внаслідок добровільного об’єднання територіальних громад, визначено правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов’язків Зразківської сільської ради Куйбишевського району Запорізької області.
Бердянською місцевою прокуратурою Запорізької області під час вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері земельних відносин встановлено факти незаконного прийняття головою Більмацької (колишньої Куйбишевської) районної державної адміністрації розпоряджень та в подальшому укладання, на підставі них, договору оренди землі з С(Ф)Г “Оріон”, яким останньому всупереч ст. ст. 124, 134 Земельного кодексу України без проведення земельних торгів (аукціону) передано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку площею 42,3797 га, розташовану на території Смирновської (колишньої Зразківської) сільської ради Більмацького району Запорізької області. На думку прокуратури, право оренди на вказану земельну ділянку для ведення фермерського господарства може реалізувати лише фізична особа (громадянин), а юридичній особі для ведення товарного сільськогосподарського господарства земельну ділянку можливо було передати в оренду лише на загальних підставах, тобто за конкурсом.
На підставі вказаних обставин керівник Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (позивач) до відповідача-1: Селянського (фермерського) господарства “Оріон”, до відповідача-2: Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон”; визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42, 3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”; визнання недійсним договору оренди землі № 114 від 12.10.2012р., укладеного між Більмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області та С(Ф)Г “Оріон”; зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42, 3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Судом встановлено, що спірні правовідносини сторін виникли у сфері земельних відносин щодо надання земельної ділянки в оренду та укладання договору оренди землі.
За визначенням ст. 13 Закону України від 06.10.1998 № 161-XIV “Про оренду землі” (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин сторін) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону України від 06.10.1998 р. № 161-XIV “Про оренду землі” в редакції, яка діла на момент видання спірного розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон” було передбачено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.
Нормами ч. ч. 2, 3 ст. Закону України від 06.10.1998 р. № 161-XIV “Про оренду землі” було встановлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування.
Так, норми ч. 1 ст. 7 Закону України “Про оренду землі” передбачали, що право на оренду земельної ділянки переходить після смерті фізичної особи-орендаря, якщо інше не передбачено договором оренди, до спадкоємців, а в разі їх відмови чи відсутності таких спадкоємців - до осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями в разі, якщо це не суперечить вимогам Земельного кодексу України та цього Закону.
Таким чином, відповідно до норм Закону України “Про оренду землі” укладення договору оренди в порядку спадкування можливо, якщо право оренди належало спадкодавцю.
В даному випадку спірна земельна ділянка належала ОСОБА_3 не на праві оренди, а на праві постійного користування.
В ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Зі змісту ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України вбачається, що передача земельної ділянки у постійне користування громадянам не передбачена.
Пунктом 6 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
Отже, земельні ділянки, надані громадянам або юридичним особам у постійне користування, перебувають у власності держави або територіальної громади до переоформлення їх у встановленому порядку та отримання у власність чи користування.
Статтями 1216, 1218 Цивільного кодексу України встановлено, що спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб(спадкоємців). До складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
В ч. 1 ст. 1 Закону України від 19.06.2003р. № 973-IV “Про фермерське господарство” визначено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України “Про фермерське господарство” успадкування фермерського господарства (цілісного майнового комплексу або його частини) здійснюється відповідно до закону.
Статтею 19 даного Закону визначено, що до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Аналіз наведених норм свідчить, що право користування земельною ділянкою, що виникло в особи на підставі державного акта на право користування землею, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право.
Зазначене також підтверджується тим, що згідно свідоцтва про право на спадщину від 13.10.2010 р. за реєстровим номером №2889 до складу спадщини, на яку видано свідоцтво, право постійного користування землею не входить.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 6 цього Закону орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.
Норми ч. ч. 1, 2 ст. 16 Земельного кодексу України встановлювали, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями(крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України у редакції, чинній на момент видання першого спірного розпорядження, було передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України у вказаній редакції не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Таким чином, для мети ведення фермерського господарства земельні ділянки надаються в оренду без конкурсу тільки громадянам.
Як було зазначено вище, спірна земельна ділянка відноситься до земель державної власності (землі запасу) та до земель сільськогосподарського призначення (вид угідь – рілля).
Згідно з п. “б” ч. 3, ч. 4 ст. 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовуються відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель.
Отже, відповідач-1, як юридична особа не міг бути суб’єктом оренди земельної ділянки для мети ведення фермерського господарства та мав право набути спірну земельну ділянку в оренду для мети ведення товарного сільськогосподарського виробництва за конкурсом. У зв’язку з цим необхідною умовою для передачі спірної земельної ділянки в оренду було проведення земельних торгів, за результатами яких приймається відповідне рішення органу державної влади та в подальшому укладається договір оренди землі.
Колегія суудів Верховного суду в постанові від 24.01.2018 визначила, що відсутність законодавчо визначеного порядку проведення земельних торгів не може бути підставою для надання земельної ділянки органом державної влади без проведення земельних торгів.
Недотримання цієї процедури є порушенням органом державної влади господарської компетенції під час укладення договору оренди землі.
З урахуванням викладеного, спростовуються доводи відповідачів щодо відсутності законодавчо регламентованого порядку проведення земельних торгів на момент прийняття спірних розпоряджень.
Таким чином, спірні розпорядження від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон” та від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42, 3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства” видані головою Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області з порушенням законодавчо встановленого порядку надання земельних ділянок в оренду, за відсутності належних для цього правових підстав.
У зв’язку з цим позовні вимоги про визнання незаконними та скасування цих розпоряджень є законними та обґрунтованими.
Щодо вимог про зобов’язання відповідача – 1 (селянського (фермерського) господарства “Оріон”) повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області, державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області судом встанволено:
Відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
В силу ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, зокрема щодо відповідності змісту правочину цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відповідно до ч. 2, п. 1 ч. 3 ст. 1212 Цивільного кодексу України положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.
Згідно з ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
З урахуванням норм матеріального права, якими врегульовано порядок повернення земельної ділянки та враховуючи недійсність договору оренди землі та застосування наслідків недійсності договору, позовні вимоги про зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області, державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області є доведеними та підлягають задоволенню.
Згідно ч. 3 ст. 267 ЦК України, позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.
Заява про застосування строків позовної давності заявлена позивачем 11.05.2017р.
Розглянувши заяву відповідача 1 про застування стороків позовної давності, судом встановлено:
Обгрнутовуючи заяву про застосування строків позовної давності відповідач 1 вказує на те, що позивачем пропущено строк позовної давності для звернення до суду з заявленими вимогами, оскільки порушення прав держави відбулося у грудні 2012 коли було зареєстровано право оренди на спірну земельну ділянку. Надаючи погодження на прийняття спірних розпоряджень, реєструючи спірний договір оренди та формуючи спірну земельну ділянку у деражному земельному кадастрі України, ні у Відділу Держкомзему у Куйбишевському районі Запорізької області, ні у Головного управління не виникало питань щодо їх законності.
Заперечуючи проти поданої заяви та заявляючи клопотання про визнання поважними причин пропуску строку позовної давності, прокурор вказує на те, що про порушення вимог законодавства Бердянська місцева прокуратура дізналась лише у 2017 під час процескального керівництва у кримінальному провадженні № 12016080270000587. Зокрема,за наслідками опрацювання та вивчення оскаржуваного договору оренди землі, що стало підставою для звернення 31.03.2017 до господарського судду Запорізької області з відповідною заявою. Раніше перевірки з цього приводу не проводились, а отже у прокуратури була відсутня об’єктивна можливість дізнатися про порушення інтересів держави під час винесення незаконних розпоряджень.
Вирішуючи питання щодо застосування строків позовної давності, судом враховано висновки колегії суддів Верховного суду України, що викладені в постанові від 28.01.2018 щодо початку перебігу строку позовної давності.
Відповідно до ст. 256 ЦК України позовну давність визначено як строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Відповідно до статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (стаття 267 ЦК України).
При цьому встановлення початкового моменту перебігу позовної давності має важливе значення, оскільки від нього залежить і застосування норм матеріального права, і правила обчислення позовної давності, і захист порушеного права.
Визначення початку відліку позовної давності наведено у статті 261 ЦК України. Зокрема, відповідно до частини 1 цієї статті, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Аналіз зазначених норм права дає підстави для висновку, що позовна давність є строком пред’явлення позову як безпосередньо особою, право якої порушено, так і суб’єктами, уповноваженими законом звертатися до суду з позовом в інтересах іншої особи – носія порушеного права (інтересу).
При цьому, як у випадку пред’явлення позову самою особою, право якої порушено, так і в разі пред’явлення позову в інтересах цієї особи іншою уповноваженою на це особою, відлік позовної давності обчислюється з одного й того самого моменту: коли особа довідалася або могла довідатися про порушення її права або про особу, яка його порушила.
Згідно з частинами 1, 4 статті 29 ГПК України (в редакції, чинній на час звернення прокурора з позовом до суду) прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов’язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.
Таким чином, положення закону про початок перебігу позовної давності поширюється й на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів (аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд України у постановах від 17.02.2016 у справі №6-2407цс15, від 01.07.2015 у справі №6-178гс15, від 23.12.2014 у справі № 3-194гс14).
Позивач визначає початок перебігу позовної давності з часу процесуального керівництва Бердянської місцевої прокуратури у кримінальному провадженні, чим помилково наділяє прокурора статусом самостійного позивача (даний факт встановлено в постанові Верховного суду України від 24.01.2018 у даній справі).
Визначаючи початок перебігу позовної давності в даній справі, слід враховувати, коли про порушене право дізналась держава в особі уповноваженого органу, а не конкретний орган, який виконував відповідні функції в той чи інший час та змінювався в результаті прийняття нових нормативних актів.
Дослідивши питання коли про порушення своїх прав довідалася держава в особі уповноваженого органу, суд погоджується в доводами відповідача 1 про те, що порушення прав держави від прийняття спірних розпоряджень та укладання спірного договору відбулося у грудні 2012року коли було зареєстровано право оренди на спірну земельну ділянку.
Згідно зі ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов’язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об’єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку щодо задоволення заяви відповідача 1 про застосування строків позовної давності до пред’явлених позивачем вимог.
В позові слід відмовити у зв’язку зі спливом позовної давності.
Судові витрати, відповідно до ст. 129 ГПК України, слід залишити за позивачем.
Керуючись ст. ст. 129, 202, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд –
ВИРІШИВ:
В позові керівника Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (позивач) до відповідача-1: Селянського (фермерського) господарства “Оріон”, до відповідача-2: Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон”; визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”; визнання недійсним договору оренди землі № 114 від 12.10.2012р., укладеного між Більмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області та С(Ф)Г “Оріон”; зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області відмовити в повному обсязі.
Повний текст рішення складено та підписано 22.05.2018.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.А. Колодій