ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.06.2017 Справа № 908/799/17
за позовом: Керівника Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області (71100, Запорізька область, м. Бердянськ, пр. Перемоги, буд. 4), в інтересах держави в особі:
позивач: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50; код ЄДРПОУ 39820689)
до відповідача-1: Селянське (фермерське) господарство “Оріон” (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, вул. Визволителів, буд. 4; код ЄДРПОУ 30896314)
відповідача-2: Більмацька районна державна адміністрація Запорізької області (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, вул. Центральна, буд. 54; код ЄДРПОУ 02126308)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача -1: Відділ у Більмацькому районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (71001, Запорізька область, смт. Більмак, вул. Центральна, буд. 1)
про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсним договору, зобов’язання повернути земельну ділянку
Суддя Азізбекян Т.А.
Представники :
від прокуратури – ОСОБА_1 (посвідчення № 013440 від 03.12.2012р.);
від позивача - ОСОБА_2 (довіреність № 2 від 03.01.2017р.);
від відповідача-1 – ОСОБА_3 (адвокат, договір про правову допомогу № 117 від 08.04.2017р.);
від відповідача -2 – не прибув;
від третьої особи – не прибув;
СУТНІСТЬ СПОРУ:
До господарського суду Запорізької області звернувся керівник Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (позивач) до відповідача-1: Селянського (фермерського) господарства “Оріон”, до відповідача-2: Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон”; визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”; визнання недійсним договору оренди землі № 114 від 12.10.2012р., укладеного між Більмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області та С(Ф)Г “Оріон”; зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що спірна земельна ділянка площею 42,50 га, розташована на території Зразківської сільської ради Більмацького району Запорізької області, перебуває в державній власності та була передана в постійне користування ОСОБА_4 для ведення селянського (фермерського) господарства. ОСОБА_4 помер 18.01.2010 р. Спадкоємцем його майна є громадянка ОСОБА_5, яка отримала у спадщину С(Ф)Г “Оріон”. На думку прокурора, з моменту смерті ОСОБА_4 право користування земельною ділянкою припинилося і не увійшло до складу спадщини. Оскільки земельна ділянка залишилась в державній власності, подальша передача її у власність та користування має здійснюватися на загальних засадах згідно чинного законодавства. Так, землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються в користування сільськогосподарським підприємствам лише для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Право оренди на вказану земельну ділянку для ведення фермерського господарства може реалізувати лише фізична особа (громадянин). Всупереч вимог законодавства спірними розпорядженнями голови Більмацької (колишньої Куйбишевської) районної державної адміністрації Запорізької області вказана земельна ділянка була незаконно переоформлена з постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон” та передана останньому в оренду на 49 років для ведення фермерського господарства.
Позов заявлено на підставі ст. ст. 16, 215, 216, 1212 Цивільного кодексу України, ст.ст.124, 134, 152 Земельного кодексу України, ст. 6 Закону України «Про оренду землі».
Ухвалою від 12.04.2017р. за поданими позовними матеріалами порушено провадження № 24/74/17, розгляд господарської справи № 908/799/17 був призначений на 16.05.2017р.
11.05.2017 р. від відповідача-1 надійшла заява про застосування позовної давності, оскільки позивач мав і має інформацію про розпорядження будь-якою земельною ділянкою в межах Запорізької області, тому йому було відомо і про існування спірних розпоряджень, і про існування спірного договору ще в 2012 році.
16.05.2017 р. відповідач надав відзив на позов, у якому висловив свою незгоду з позовними вимогами у повному обсязі. Зауважив, що на момент видання спірного розпорядження №209 від 18.04.2011 р. “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон” земельне законодавство не містило норм щодо проведення земельних торгів і відповідач-2 в межах власних повноважень прийняв рішення про оформлення права оренди за відповідачем-1. Реалізація процедури проведення торгів, як вважає відповідач-1, стала можливою тільки прийняття відповідних підзаконних актів, які регламентують порядок проведення торгів, тобто після 29.12.2012 р. Тому на момент видання другого спірного розпорядження №475 від 06.08.2012 р. “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”, коли механізму проведення торгів ще не існувало, у відповідача-2 були відсутні законні підстави для відмови у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку С(Ф)Г «Оріон» для ведення фермерського господарства та передачі її в оренду. Враховуючи те, що підстави для укладання між відповідачами договору оренди відповідають вимогам діючого на той момент законодавства, відповідач-1 вважає, що підстави для визнання його недійсним відсутні.
У відзиві також викладено клопотання відповідача-1 про покладення на позивача витрат на правову допомогу в розмірі 4000,00 грн.
Крім того, відповідач-1 подав 16.05.2017 р. клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи Відділу у Більмацькому районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, оскільки спірні розпорядження були видані за його погодженням, а також ним було здійснено реєстрацію спірного договору.
На підставі клопотання відповідача-1 суд ухвалою від 16.05.2017 р. залучив до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів – Відділ у Більмацькому районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області та відклав розгляд справи на 31.05.2017 р.
29.05.2017 р. Більмацька районна державна адміністрація Запорізької області надала відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує, що спірне розпорядження №209 від 18.04.2011 р. прийнято до прийняття Закону України від 05.07.2012 р. “Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону”. У зв’язку з цим, на думку відповідача-2, неможливо говорити про незаконність дій відповідача-2 при прийнятті спірного розпорядження, оскільки даним законом не передбачено поширення його дії на правовідносини, які виникли до його прийняття, та необхідність приведення їх у відповідність із ним. В період з дня набрання чинності вказаним законом до прийняття підзаконних актів, спрямованих на реалізацію його положень, неможливо було проводити земельні торги, оскільки неврегульованими залишилися питання процедури їх проведення. Реалізація положень ст.ст.135 – 139 Земельного кодексу України стала можливою після 29.12.2012 р. Враховуючи зазначене, у відповідача-2 були відсутні законні підстави для відмови у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку С(Ф)Г «Оріон» для ведення фермерського господарства та передачі її в оренду. Оскільки укладання між відповідачами спірного договору оренди відповідає вимогам діючого на той момент законодавства, відповідач-2 вважає, що підстави для визнання його недійсним відсутні.
Ухвалою суду від 31.05.2017р. за клопотанням сторін продовжено термін вирішення спору на 15 днів – до 27.06.2017р. включно, розгляд справи відкладено на 26.06.2017р.
В судовому засіданні 26.06.2017р. були присутні прокурор, представники позивача та відповідача-1, здійснювався звукозапис судового процесу звукозаписувальним пристроєм системи “Оберіг”.
Прокурор та представник позивача підтримали заявлені позовні вимоги.
Представник відповідача-1 заперечив проти позову з підстав, викладених у відзиві.
Відповідач-2 та третя особа своїх представників в судове засідання 26.06.2017р. не направили.
Відповідач-2 у відзиві на позов виклав клопотання про розгляд справи без присутності його представника.
Третя особа причин неявки свого представника до суду не повідомила.
Оцінивши наявні у справі матеріали, враховуючи закінчення строку розгляду справи та неможливість його подальшого продовження, суд дійшов висновку, що розгляд справи по суті можливий в даному судовому засіданні за наявними у справі матеріалами без присутності представників відповідача-2 та третьої особи.
Здійснювався звукозапис судового процесу за допомогою звукозаписувального пристрою системи “Оберіг”.
В судовому засіданні 26.06.2017 р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників позивача та відповідача-1, суд
ВСТАНОВИВ:
На підставі державного акту на право постійного користування землею серії ЗП000027 №1795, виданого 26.05.1999 р. громадянин ОСОБА_4 отримав від у постійне користування земельну ділянку площею 42,5га в межах згідно з планом, яка розташована на території Зразківської сільської ради, для ведення селянського фермерського господарства.
18.01.2010 р. громадянин ОСОБА_4 помер. Після його смерті було видано свідоцтво від 13.10.2010 р. за реєстровим номером №2889 про право на спадщину його дочці – ОСОБА_5. Згідно цього свідоцтва до складу спадщини, на яку видано свідоцтво, входить селянське (фермерське) господарство «Оріон» (ідентифікаційний код 30896314), засновником якого був ОСОБА_4
У зв’язку з прийняттям спадщини громадянка ОСОБА_5 звернулася до голови Куйбишевської райдержадміністрації із заявою від 06.04.2011 р. (вхідний №142/01-11-2 від 07.04.2011р.) про переоформлення права постійного користування земельною ділянкою, яка належала С(Ф) «Оріон», керуючись п. 6 Перехідних положень Земельного кодексу України, на право оренди, терміном на 49 років з орендною платою в розмірі земельного податку.
Розглянувши дану заяву, голова Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області видав розпорядження від 18.04.2011 р. №209 «Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф) «Оріон», яким:
- вирішено переоформити право постійного користування земельною ділянкою згідно державного акту на право постійного користування землею серії ЗП №000027 на право оренди С(Ф)Г «Оріон» для ведення фермерського господарства терміном на 49 років із земель запасу Зразківської сільської ради площею 42,5 га ріллі;
- надано дозвіл голові С(Ф)Г «Оріон» на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку;
- встановлено орендну плату в розмірі земельного податку – 0,1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- зобов’язано голову С(Ф)Г «Оріон» у тижневий термін після виготовлення технічної документації укласти договір оренди із райдержадміністрацією;
- визнано таким, що втратив чинність, державний акт на право постійного користування землею серії ЗП №000027 після державної реєстрації договору оренди землі.
На підставі заяви ОСОБА_5 від 24.07.2012 р. про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право на земельну ділянку, головою Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області видано розпорядження від 06.08.2012 р. №475 «Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г «Оріон» для ведення фермерського господарства», яким:
- затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку С(Ф)Г «Оріон» для ведення фермерського господарства із земель запасу на території Зразківської сільської ради;
- передано в оренду С(Ф)Г «Оріон» земельну ділянку із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га (рілля) в к. №626 для ведення фермерського господарства строком на 10 років;
- встановлено орендну плату в розмірі 0,1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- рекомендовано голові С(Ф)Г «Оріон» в місячний термін з моменту затвердження технічної документації укласти договір оренди із Куйбишевською райдержадміністрацією.
Розпорядженням голови Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.10.2012 р. №576 внесено зміни до розпорядження від 06.08.2012 р. №475 в частині строку оренди, визначивши, що земельна ділянка передається в оренду строком на 49 років.
12.10.2012 р. між Куйбишевською районною державною адміністрацією Запорізької області (орендодавець) та С(Ф)Г «Оріон» (орендар) укладено договір оренди землі №114, згідно з яким орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства площею 42,3797 га, яка розташована на території Зразківської сільської ради відповідно до розпоряджень голови районної державної адміністрації від 06.08.2012 р. №475 та від 01.10.2012 р. №576.
У пунктах 2 - 4 цього договору зазначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 42,3797 га, в тому числі рілля – 42,3797 га. На земельній ділянці відсутні об’єкти нерухомого майна. Земельна ділянка передається в оренду без об’єктів нерухомого та іншого майна.
За умовами пунктів 14, 15 договору земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що є цільовим призначенням земельної ділянки.
Договір укладено на 49 років, після закінчення яких орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк (п. 7 договору).
Договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Куйбишевському районі 29.12.2012 р. за №232278304001677.
Земельна ділянка (кадастровий номер 2322783000:05:001:0094) передана орендарю в користування згідно з актом прийому-передачі земельної ділянки та актом прийомки-передачі межових знаків на зберігання від 14.08.2012р.
За інформацією Відділу Головного управління Держгеокадастру у Більмацькому районі Запорізькій області від 01.03.2017 р. №0-28-0.3-157/2-17 земельна ділянка площею 42,3797 (кадастровий номер 2322783000:05:001:0094) розташована на території колишньої Зразківської сільської ради (наразі – Смирновська сільська рада) Більмацького району, використовується С(Ф)Г «Оріон» на підставі договору оренди землі від 12.10.2012 р. №114 та відноситься до земель державної власності (землі запасу). Вказана земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення (вид угідь – рілля). У відділі у Більмацькому районі відсутні розпорядчі документи про розподіл земельної ділянки між членами С(Ф)Г «Оріон» та передачу у власність (користування) ділянки іншим фізичним та юридичним особам.
Згідно з розпорядженням Куйбишевської районної державної адміністрації Запорізької області від 01.08.2016 р. №282 перейменовано Куйбишевську районну державну адміністрацію Запорізької області на Більмацьку районну державну адміністрацію Запорізької області.
Рішенням Смирновської сільської ради Куйбишевського району Запорізької області від 25.12.2015 р. №2 припинено юридичну особу Зразківську сільську раду Куйбишевського району Запорізької області шляхом реорганізації (приєднання) до Смирновської сільської ради Куйбишевського району Запорізької області. Смирновську сільську раду, утворену внаслідок добровільного об’єднання територіальних громад, визначено правонаступником активів та пасивів, всіх майнових прав та обов’язків Зразківської сільської ради Куйбишевського району Запорізької області.
Бердянською місцевою прокуратурою Запорізької області під час вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у сфері земельних відносин встановлено факти незаконного прийняття головою Більмацької (колишньої Куйбишевської) районної державної адміністрації розпоряджень та в подальшому укладання, на підставі них, договору оренди землі з С(Ф)Г «Оріон», яким останньому всупереч ст. ст. 124, 134 Земельного кодексу України без проведення земельних торгів (аукціону) передано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку площею 42,3797 га, розташовану на території Смирновської (колишньої Зразківської) сільської ради Більмацького району Запорізької області. На думку прокуратури, право оренди на вказану земельну ділянку для ведення фермерського господарства може реалізувати лише фізична особа (громадянин), а юридичній особі для ведення товарного сільськогосподарського господарства земельну ділянку можливо було передати в оренду лише на загальних підставах, тобто за конкурсом.
На підставі вказаних обставин керівник Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (позивач) до відповідача-1: Селянського (фермерського) господарства “Оріон”, до відповідача-2: Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон”; визнання незаконним та скасування розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42, 3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”; визнання недійсним договору оренди землі № 114 від 12.10.2012р., укладеного між Більмацькою районною державною адміністрацією Запорізької області та С(Ф)Г “Оріон”; зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42, 3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.
Спірні правовідносини сторін виникли у сфері земельних відносин щодо надання земельної ділянки в оренду та укладання договору оренди землі.
За визначенням ст. 13 Закону України від 06.10.1998 № 161-XIV «Про оренду землі» (в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин сторін) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону України від 06.10.1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» в редакції, яка діла на момент видання спірного розпорядження голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон” було передбачено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, ОСОБА_1 міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.
Нормами ч. ч. 2, 3 ст. Закону України від 06.10.1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» було встановлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування.
Так, норми ч. 1 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» передбачали, що право на оренду земельної ділянки переходить після смерті фізичної особи-орендаря, якщо інше не передбачено договором оренди, до спадкоємців, а в разі їх відмови чи відсутності таких спадкоємців - до осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями в разі, якщо це не суперечить вимогам Земельного кодексу України та цього Закону.
Таким чином, відповідно до норм Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди в порядку спадкування можливо, якщо право оренди належало спадкодавцю.
В даному випадку спірна земельна ділянка належала ОСОБА_4 не на праві оренди, а на праві постійного користування.
В ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Зі змісту ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України вбачається, що передача земельної ділянки у постійне користування громадянам не передбачена.
Пунктом 6 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.
Отже, земельні ділянки, надані громадянам або юридичним особам у постійне користування, перебувають у власності держави або територіальної громади до переоформлення їх у встановленому порядку та отримання у власність чи користування.
Статтями 1216, 1218 Цивільного кодексу України встановлено, що спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб(спадкоємців). До складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
В ч. 1 ст. 1 Закону України від 19.06.2003р. № 973-IV «Про фермерське господарство» визначено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України «Про фермерське господарство» успадкування фермерського господарства (цілісного майнового комплексу або його частини) здійснюється відповідно до закону.
Статтею 19 даного Закону визначено, що до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Аналіз наведених норм свідчить, що право користування земельною ділянкою, що виникло в особи на підставі державного акта на право користування землею, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право.
Зазначене також підтверджується тим, що згідно свідоцтва про право на спадщину від 13.10.2010 р. за реєстровим номером №2889 до складу спадщини, на яку видано свідоцтво, право постійного користування землею не входить.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 6 цього Закону орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.
Норми ч. ч. 1, 2 ст. 16 Земельного кодексу України встановлювали, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями(крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України у редакції, чинній на момент видання першого спірного розпорядження, було передбачено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у том числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України у вказаній редакції не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Таким чином, для мети ведення фермерського господарства земельні ділянки надаються в оренду без конкурсу тільки громадянам.
Як було зазначено вище, спірна земельна ділянка відноситься до земель державної власності (землі запасу) та до земель сільськогосподарського призначення (вид угідь – рілля).
Згідно з п. «б» ч. 3, ч. 4 ст. 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовуються відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель.
Отже, відповідач-1 – С(Ф)Г «Оріон» як юридична особа не міг бути суб’єктом оренди земельної ділянки для мети ведення фермерського господарства та мав право набути спірну земельну ділянку в оренду для мети ведення товарного сільськогосподарського виробництва за конкурсом.
У зв’язку з цим необхідною умовою для передачі спірної земельної ділянки в оренду було проведення земельних торгів, за результатами яких приймається відповідне рішення органу державної влади та в подальшому укладається договір оренди землі.
Зазначеним спростовуються доводи відповідачів щодо відсутності законодавчо регламентованого порядку проведення земельних торгів на момент прийняття спірних розпоряджень.
Спірні розпорядження від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон” та від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42, 3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства” видані головою Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області з порушенням законодавчо встановленого порядку надання земельних ділянок в оренду, за відсутності належних для цього правових підстав. У зв’язку з цим позовні вимоги про визнання незаконними та скасування цих розпоряджень підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
В силу ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, зокрема щодо відповідності змісту правочину цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відповідно до ч. 2, п. 1 ч. 3 ст. 1212 Цивільного кодексу України положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.
Згідно з ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
З урахуванням того, що відповідно до ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України земельна ділянка повинна повертатися стороні договору, а згідно положень ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України повноваження щодо передачі спірної земельної ділянки належать Головному управлінню Держгеокадастру у Запорізькій області, позовні вимоги про зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га, яка розташована на території Смирновської сільської ради Більмацького району Запорізької області, державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області судом визнані обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Стосовно заяви відповідача-1 про сплив строків позовної давності щодо пред’явлених позовних вимог суд зазначає наступне.
Статтею 256 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Відповідно до ст. 267 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Статтею 267 Цивільного кодексу України передбачені правові наслідки спливу позовної давності. Зокрема, ч. 4 цієї статті визначено, що сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.
Частиною 2 статті 2 Цивільного кодексу України передбачено, що одним з учасників цивільних правовідносин є держава, яка згідно зі ст. ст. 167, 170 цього Кодексу набуває і здійснює цивільні права та обов’язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Аналіз зазначених норм свідчить, що правила позовної давності поширюються і на державу, а початок перебігу позовної давності пов’язується з виникненням у відповідного державного органу права на звернення до суду за захистом порушеного права чи інтересу.
Згідно з ч. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.
Частиною 3 статті 2 ГПК України визначено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно з ч. 4 ст. 29 ГПК України прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.
Отже, положення закону щодо позовної давності застосовуються і до позовних вимог прокурора, який звертається до суду із позовною заявою про захист державних інтересів.
При цьому, виходячи зі змісту ч. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України, закон пов’язує початок перебігу позовної давності не з моментом поінформованості особи про вчинення певної дії чи прийняття рішення, а з моментом обізнаності про вчинення порушення закону та порушення у зв’язку з цим прав та охоронюваних законом інтересів.
Спірні правовідносини в даному випадку пов’язані з порушенням права володіння держави землями сільськогосподарського призначення.
В силу положень ст. 170 Цивільного кодексу України носієм порушеного права на спірну земельну ділянку та відповідною особою, з обізнаністю якої пов’язано виникнення права на позов та початок перебігу строку позовної давності, є відповідній орган державної влади, який в межах компетенції реалізує права власника.
Згідно з нормами ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України таким органом є Головне управління Дергеокадастру у Запорізькій області - позивач у справі.
З матеріалів справи вбачається, що вказаний орган дізнався про спірні розпорядження та договір лише з позову прокурора. Раніше зазначений орган не знав і не міг знати про можливі порушення інтересів держави внаслідок винесення таких рішень, оскільки був створений лише в 2015 році. При цьому спірні розпорядження Більмацької (колишньої Куйбишевської) райдержадміністрації від 18.04.2011 р. №209 та від 06.08.2012 р. №475 йому не надсилались.
Про факти порушення вимог законодавства при прийнятті Більмацькою (колишньою Куйбишевською) райдержадміністрацією розпоряджень від 18.04.2011 р. №209 та від 06.08.2012 р. №475 Бердянська місцева прокуратура дізналася під час процесуального керівництва у кримінальному провадженні №12016080270000587, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 27.10.2016 р. Зокрема, за наслідками опрацювання та вивчення оскаржуваного договору оренди землі, який відповідно до супровідного листа управління Держгеокадастру у Куйбишевському районі від 02.11.2016 р. №0-28-0.3-2264/2-16 був отриманий прокуратурою саме 02.11.2016 р., випливають порушення вимог земельного законодавства, що стали підставою для подачі позову в даній справі. Саме з цього моменту прокурор мав об’єктивну можливість дізнатись про порушене право держави при передачі в оренду С(Ф)Г «Оріон» спірної земельної ділянки.
Належних доказів щодо обізнаності Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області та позивача у справі - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про наявність спірних розпоряджень і договору чи про факти порушень закону при їх прийнятті до 02.11.2016 р. відповідачами суду не надано.
З приводу посилання відповідача-1 на обізнаність органів прокуратури про існування спірних розпоряджень з супровідного листа Більмацької (колишньої Куйбишевської) районної державної адміністрації від 10.08.2012 р. №097/01-11-01, яким направлено на адресу Куйбишевської міжрайонної прокуратури Запорізької області на її вимогу розпорядження від 06.08.2012 р. №475, суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів отримання Куйбишевською міжрайонною прокуратурою Запорізької області цього листа та розпорядження.
Щодо посилань відповідача-1 на факт реєстрації спірного договору оренди землі відділом Держкомзему у Куйбишевському районі, а також на погодження ним проектів спірних розпоряджень, суд зазначає, що на момент здійснення цих дій відділ Держкомзему у Куйбишевському районі не мав повноважень щодо передачі у власність та надання в користування земельних ділянок, тобто не був уповноваженим державним органом на подачу позову в даній справі.
Так, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 р. викладено в новій редакції статтю 122 Земельного кодексу України, згідно якої районні державні адміністрації з 01.01.2013 р. позбавлено права розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності та одночасно наділено таким правом центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи.
Відповідно до Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 р. №445, таким органом, визначеним у ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, є Державне агентство земельних ресурсів України, яке одночасно є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Відповідно до вказаного Положення (в редакціях станом на дату прийняття спірних розпоряджень - 18.04.2011 р. та 06.08.2012р.) до відання Державного агентства земельних ресурсів України та його територіальних органів не відносились повноваження щодо здійснення державного нагляду (контролю) з питань дотримання вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.
Враховуючи зазначені обставини та приписи законодавства, суд дійшов висновку, що керівником Бердянської місцевої прокуратури Запорізької області при зверненні до господарського суду з позовом у даній справі строк позовної давності не пропущено. Позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідачів.
Так, згідно з підпунктами 1, 2 пункту 2 частини 2 статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру справляється судовий збір в розмірі одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України «Про судовий збір» установлено у 2017 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для працездатних осіб: з 1 січня 2017 року - 1600 гривень.
За розгляд чотирьох позовних вимог в даній справі прокурором сплачено судовий збір в розмірі 6400,00 грн., тобто по 1600,00 грн. за кожну вимогу.
Таким чином, в частині задоволених вимог про визнання незаконними та скасування двох розпоряджень голови Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 та від 06.08.2012р. № 475 витрати на сплату судового збору покладаються на відповідача-2 (2 х 1600,00 грн. = 3200,00 грн.), оскільки ці вимоги обґрунтовано пред’явлені до відповідача-2.
В частині задоволеної вимоги про визнання недійсним договору оренди землі № 114 від 12.10.2012р., укладеного між Більмацькою (колишньою Куйбишевською) районною державною адміністрацією Запорізької області та С(Ф)Г “Оріон”, витрати на сплату судового збору покладаються на обох відповідачів порівну в розмірі: 1600,00 грн. : 2 = 800,00 грн. на кожного, оскільки відповідачами за цією вимогою є обидві сторони договору.
В частині вимоги про зобов’язання селянського (фермерського) господарства “Оріон” повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га витрати на сплату судового збору в сумі 1600,00 грн. покладаються на відповідача-1, оскільки дану вимогу обґрунтовано пред’явлено до відповідача-1.
Таким чином, всього з відповідача-1 підлягають стягненню витрати на сплату судового збору в розмірі 2400,00 грн., а з відповдіача-2 – в розмірі 4000,00 грн. на користь прокуратури Запорізької області, яка є платником судового збору за даною позовною заявою.
На підставі викладеного, керуючись 22, 33, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд –
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Більмацької (колишньої Куйбишевської) районної державної адміністрації Запорізької області від 18.04.2011р. №209 “Про переоформлення права постійного користування землею на право оренди С(Ф)Г “Оріон”.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Більмацької (колишньої Куйбишевської) районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2012р. № 475 “Про передачу земельної ділянки (рілля, із земель запасу на території Зразківської сільської ради площею 42,3797 га) в оренду С(Ф)Г “Оріон” для ведення фермерського господарства”.
Визнати недійсним договір оренди землі № 114 від 12.10.2012р., укладений між Більмацькою (колишньою Куйбишевською) районною державною адміністрацією Запорізької області та С(Ф)Г “Оріон”, зареєстрований у відділі Держкомзему у Куйбишевському районі 29.12.2012 р. за №232278304001677.
Зобов’язати селянське (фермерське) господарство “Оріон” (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, вул. Визволителів, буд. 4; код ЄДРПОУ 30896314) повернути земельну ділянку загальною площею 42,3797 га (кадастровий номер 2322783000:05:001:0094), яка розташована на території Смирновської (колишньої Зразківської) сільської ради Більмацького району Запорізької області, державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50; код ЄДРПОУ 39820689). Видати наказ.
Стягнути з Селянського (фермерського) господарства “Оріон” (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, вул. Визволителів, буд. 4; код ЄДРПОУ 30896314) на користь прокуратури Запорізької області (вул. Матросова, 29-а, м. Запоріжжя, ЄДРПОУ 02909973, розрахунковий рахунок №35217095000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету – 2800) витрати зі сплати судового збору в сумі 2400,00 грн. (дві тисячі чотириста грн. 00 коп.). Видати наказ.
Стягнути з Більмацької районної державної адміністрації Запорізької області (71001, Запорізька область, Більмацький район, смт. Більмак, вул. Центральна, буд. 54; код ЄДРПОУ 02126308) на користь прокуратури Запорізької області (вул. Матросова, 29-а, м. Запоріжжя, ЄДРПОУ 02909973, розрахунковий рахунок №35217095000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: прокуратура Запорізької області, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету – 2800) витрати зі сплати судового збору в сумі 4000,00 грн. (чотири тисячі грн. 00 коп.). Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги додаткове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення виготовлено у повному обсязі та підписано 30.06.2017 р.
Суддя Т.А.Азізбекян