Головуючий у першій інстанції Рудніцький В.А.
Доповідач Кварталова А. М.
Категорія ЦП - 47
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.12.2014 року м. Одеса
Колегія суддів судової палати у цивільних справах апеляційного суду Одеської області в складі:
головуючого - Кварталової А.М.,
суддів - Троїцької Л.Л., Таварткіладзе О.М.,
при секретарі - Швець В.Ф.,
за участю: представника прокуратури Одеської області - Елісашвілі О.М., представника Головного управління Держземагенства в Одеській області - Браїловської А.А., представників Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго продукт - 2" - Рейтер І.О., Сергєєва В.Є., відповідача ОСОБА_6, його представника ОСОБА_7, представника Визирської сільської ради Комінтернівського району Одеської області - Пожар Ф.Ф.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі цивільну справу за позовом прокурора Комінтернівського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області та Комінтернівської районної адміністрації Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго продукт - 2" та ОСОБА_6 про визнання протоколу аукціону з продажу об'єкта земельних торгів - недійсним, правочинів недійсними та повернення земельної ділянки, за участю третіх осіб - Товариства з обмеженою відповідальністю "Регіональне відділення з продажу земель" та Визирської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, за апеляційною скаргою заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області та Комінтернівської районної адміністрації Одеської області на рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 травня 2014 року, -
встановила:
13 серпня 2013р. прокурор Комінтернівського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області та Комінтернівської районної адміністрації Одеської області звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго продукт - 2" та ОСОБА_6 про визнання протоколу аукціону з продажу об'єкта земельних торгів - недійсним, правочинів недійсними та повернення земельної ділянки.
Просив суд визнати недійсним протокол № 2/2 аукціону з продажу об'єкта земельних торгів по лоту № 2 від 14 листопада 2003р.,
визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 33,6638 га, яка розташована на території Визирської сільської ради Комінтернівського району Одеської області від 14 листопада 2003р., укладеного між Комінтернівською районною державною адміністрацією Одеської області(далі Комінтернівська РДА) та TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ-2",
визнати недійсним договір міни земельних ділянок, укладений між TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" та ОСОБА_6,
зобов'язати ОСОБА_6 повернути земельну ділянку площею 33,6638 га, яка розташована на території Визирської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, посилаючись на неможливість вирішення даного спору в позасудовому порядку.
В обґрунтування заявлених позовних вимог, прокурор посилався на те, що розпорядженням голови Комінтернівської РДА від 30 вересня 2003р. № 741 було погоджено продаж земельних ділянок, які перебувають на території Визирської сільської ради, що знаходяться за межами населеного пункту та затверджено Положення про порядок проведення земельних торгів у Комінтернівському районі.
Розпорядженням голови Комінтернівської РДА від 10 жовтня2003р. №765 було затверджено проекти відведення земельних ділянок, які виносяться на аукціон, затверджено висновки про експертну грошову оцінку земель, затверджено аукціонну комісію та призначено проведення аукціону з продажу земельних ділянок, які перебувають на території Визирської сільської ради.
Відповідно до наведеного розпорядження на аукціоні підлягали продажу:
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 56,3079 га;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 33,6638 га;
- земельна ділянка комерційного призначення площею 2,1680 га.
Відповідно до угоди, укладеної між Комінтернівською РДА та TOB "Регіональне відділення з продажу земель" підготовку та проведення торгів було покладено на підприємство.
Відповідно до протоколу № 2/2 від 14 листопада 2003р. переможцем аукціону з продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 33,6638 га визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГО ПРОДУКТ-2".
На підставі вказаного протоколу та розпорядження голови Комінтернівської РДА від 30 вересня 2003р. № 741, 14 листопада 2003р. між Комінтернівською районною державною адміністрацією та TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ-2" було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 33,6638 га.
Однак, під час вивчення законності проведення земельних торгів зазначеної земельної ділянки та законності набуття права власності на неї TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ-2", прокуратурою були виявлені порушення вимог земельного законодавства.
Главою 21 та ст.134 Земельного кодексу України (в редакції на час проведення аукціону) закріплено порядок продажу земельних ділянок суб'єктам господарювання лише під забудову, а тому порядок для продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення на аукціоні законом не передбачено.
30 вересня 2013р. розпорядженням голови Комінтернівської РДА № 741 було затверджено Положення про порядок проведення земельних торгів у Комінтернівському районі.
Однак, вказане Положення, на підставі якого були проведені земельні торги з продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 33,6638 га TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2", не регламентує порядок продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Так, п.п. 5 п. 1.3 вказаного Положення зазначено, що його дія не поширюється на продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Таким чином, прокурор прийшов до висновку, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 33,6638 га, яка перейшла у власність TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" була продана на підставі Положення про порядок проведення земельних торгів у Комінтернівському районі, яке не регламентувало порядок продажу земель сільськогосподарського призначення.
Крім цього, п. 10 Положення визначено, що земельні ділянки, призначені для продажу на земельних торгах, не повинні мати обмежень щодо можливості набуття їх у власність.
В ході вивчення матеріалів, надісланих Держсільсгоспінспекцією в Одеській області було встановлено, що земельна ділянка на час продажу перебувала в межах прибережно-захисної смуги Григоріївського лиману і мала обмеження згідно ч. 1 ст. 62 Земельного кодексу України.
Так, згідно висновків Визирської сільської ради від 18 листопада 2003р. № 360, Комінтернівського районного відділу земельних ресурсів Держкомзему України від 18 листопада 2003 року № 13-04-2611, відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Комінтернівської РДА від 18 листопада 2003р. № 858 земельна ділянка площею 33,6638 га, розташована на території Визирської сільської ради розташована в межах прибережно-захисної смуги Григоріївського лиману.
Відповідно до ч. 5 ст. 88 Водного кодексу України (в редакції закону діючого на момент проведення аукціону) уздовж морів та навколо морських заток і лиманів виділяється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води.
Частиною 1 статті 90 Водного кодексу України визначено, що прибережна захисна смуга уздовж морів, морських заток і лиманів входить у зону санітарної охорони моря і може використовуватися лише для будівництва санаторіїв та інших лікувально-оздоровчих закладів, з обов'язковим централізованим водопостачанням і каналізацією.
Отже, наведені норми Закону не передбачали продаж земельних ділянок, які розташовані в межах прибережно-захисної смуги.
Таким чином, на думку прокурора, земельні торги були проведені з порушенням вимог земельного та водного законодавства, в зв'язку з цим договір купівлі-продажу та рішення аукціонної комісії, а саме протокол № 2/2 аукціону з продажу об'єктів земельних торгів по лоту № 2 від 14 листопада 2003р. підлягають визнанню недійсними.
Однак, набувши у власність наведену земельну ділянку, TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" 13 грудня 2003р. уклав з ОСОБА_6 договір міни, згідно якого TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" передало у власність ОСОБА_6 земельну ділянку площею 33,6638 га, а ОСОБА_6 передав у власність TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" земельну ділянку площею 42,94 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Сичавської сільської ради.
Зважаючи на те, що земельна ділянка площею 33,6638 га вибула з власності держави в порушення вимог діючого законодавства, договір міни земельної ділянки від 13 грудня 2003р. підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка поверненню до земель запасу державної власності.
Про наявні порушення при проведенні аукціону та продажу земельної ділянки прокурору району стало відомо лише після проведення перевірки Держсільгоспінспекції в Одеській області 28 січня 2013р., у зв'язку із чим прокурором не пропущено строк позовної давності.
В судовому засіданні прокурор підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд задовольнити їх в повному обсязі.
Представник Головного управління Держземагенства в Одеській області - Новіткевич С.М. в судовому засіданні підтримав заявлені прокурором позовні вимоги та просив суд задовольнити їх в повному обсязі з підстав викладених прокурором.
Представник Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області - Баковська І.І. в судовому засіданні підтримала заявлені прокурором позовні вимоги та просила суд задовольнити їх в повному обсязі, посилаючись на наявність правових підстав для їх задоволення.
Представник відповідача TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" - Рейтер І.О. в судовому засіданні заперечувала проти задоволення заявлених позовних вимог, посилаючись на їх безпідставність та необґрунтованість.
В обґрунтування своїх заперечень, представник відповідача посилалася на те, що позовні вимоги заявлено прокурором після спливу строку позовної давності, тривалість якої для даних правовідносин встановлена в три роки. Прокурор не є стороною правочину на аукціоні, отже перебіг позовної давності для випадку, що розглядається, починається для Комінтернівської райдержадміністрації як сторони правочину відповідно до вимог ст.261 ЦК України, тобто, від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Рішення Комінтернівської райдержадміністрації про укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки свідчить про обізнаність цієї сторони про виникнення свого права на захист у суді протягом встановленого законом строку. Впродовж більш ніж 10 років Комінтернівська РДА не зверталася до суду з позовами щодо законності спірного правочину. Отже, усі угоди, пов'язані з купівлею вищевказаної земельної ділянки, є законними, оскільки саме голова Комінтернівської райдержадміністрації видав розпорядження № 741 від 30.09.2003р. та № 765 від 10.10.2003р. стосовно аукціону, порядку його проведення та укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Відповідно до п.4 ст.267 ЦК України, закінчення строку позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Враховуючи, що позивач звернувся до суду з пропуском строку позовної давності, представник відповідача просила суд відмовити прокурору в задоволенні його позовних вимог, застосувавши наслідки пропуску строку позовної давності.
Відповідач ОСОБА_6 та його представник ОСОБА_7 в судовому засіданні заперечували проти задоволення заявлених позовних вимог, посилаючись на їх безпідставність та необґрунтованість.
В обґрунтування своїх заперечень, відповідач та його представник посилалися на те, що згідно ст.127 Земельного кодексу України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності громадянам та юридичним особам, які мають право на набуття земельних ділянок у власність, а також іноземним державам відповідно до цього Кодексу. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється, на конкурентних засадах (аукціон, конкурс), крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок.
Норми цієї статті, а також інші норми законодавства України під час проведення земельних торгів були дотримані.
Згідно Розпорядження Комінтернівської райдержадміністрації №741, а саме на п.п.5 п.1.3., дія Положення не поширюється на придбання у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Проте виходячи із положень стосовно компетенції місцевих органів виконавчої влади та щодо їх повноважень у сфері земельних відносин, а також відсутності прямих норм заборони, вбачається наявність компетенції Комінтернівської районної державної адміністрації щодо видачі розпорядження про проведення торгів, об'єктом яких є землі сільськогосподарського призначення.
П. 7 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" включає використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля до питань, що вирішуються місцевими державними адміністраціями.
Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України в редакції від 11.09.2003р., до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить:
а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом;
б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних і республіканських програм з питань використання та охорони земель:
в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; і т.д.
Відповідно до Договору купівлі-продажу земельної ділянки між Комінтернівською районною державною адміністрацією Одеської області та ТОВ "ЕНЕРГО ПРОДУКТ-2" від 14 листопада 2003р. продаж земельного об'єкта земельних торгів відбувся на підставі розпорядження № 741 від 30 вересня 2003р. та протоколу 2/2 аукціону з продажу об'єкта земельних торгів. Однак розпорядження місцевої державної адміністрації не є обов'язковою підставою для проведення торгів.
Таким чином, наявність Положення про торги не є обов'язковою умовою їх проведення. Торги можуть вестися за рішенням райдержадміністрації і без прийняття Положення, тобто лише на підставі Земельного кодексу, а у разі наявності будь-яких розбіжностей між положеннями, розпорядженнями чи іншими актами Комінтернівської райдержадміністрації та Земельного кодексу - переважну силу буде мати Земельний кодекс.
Крім цього, позовні вимоги заявлено прокурором після спливу строку позовної давності, тривалість якої для даних правовідносин встановлена в три роки.
Відповідно до п.4 ст.267 ЦК України, сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Будь-яких поважних причин пропуску строку позовної давності прокурором надано не було, у зв'язку із чим, вони просили суд відмовити в задоволенні заявлених позовних вимог в повному обсязі.
Представник третьої особи, що не заявляє самостійних вимог - Визирської сільської ради Комінтернівського району Одеської області - Пожар Ф.Ф. в судовому засіданні просив суд розглядати справу відповідно до норм діючого законодавства.
Представник третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Регіональне відділення з продажу земель" в судове засідання не з'явився, про причини неявки суду не повідомив, був повідомлений належним чином.
Рішенням Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 травня 2014р. в задоволенні позову позивачу - відмовлено.
В апеляційній скарзі заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області та Комінтернівської районної адміністрації Одеської області просить рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 травня 2014р. скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. При цьому посилались на те, що відчуження земельної ділянки відбулося з порушенням норм земельного законодавства.
В суді апеляційної інстанції представник прокуратури Одеської області - Елісашвілі О.М., представник Головного управління Держземагенства в Одеській області - Браїловська А.А. підтримали апеляційну скаргу та просили її задовольнити.
Представники Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго продукт - 2" - Рейтер І.О., Сергєєв В.Є., відповідач ОСОБА_6, його представник ОСОБА_7, представник Визирської сільської ради Комінтернівського району Одеської області - Пожар Ф.Ф. просили апеляційну скаргу відхилити, рішення суду залишити без змін.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, мотиви і доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість рішення в межах доводів апеляційної скарги та заявлених позовних вимог, вислухавши пояснення сторін, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
Відмовляючи прокурору у задоволенні позову, суд першої інстанції не погоджувався з доводами прокурора щодо проведення земельних торгів з порушенням вимог земельного та водного законодавства, оскільки за розпорядженням голови Комінтернівської РДА № 942 від 27 листопада 2003р. було внесено зміни до п.1.3 Положення про порядок проведення земельних торгів у Комінтернівському районі, затвердженого розпорядженням голови Комінтернівської РДА № 741 від 30 вересня 2003 року, а саме виключені слова "придбання у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення", а тому доводи прокурора в частині того, що п.п. 5 п. 1.3 Положення не поширюється на продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення є безпідставними.
Прокурором не надано доказів, що спірна земельна ділянка на момент продажу перебувала в межах прибережно-захисної смуги Григоріївського лиману і мала обмеження згідно ч. 1 ст. 62 Земельного кодексу України, на підтвердження вказаних доказів не було надано жодних доказів.
Також прокурор Комінтернівського району під час звернення до суду та розгляду справи в суді не зміг надати суду документи, які він просив визнати недійсними та скасувати їх, що унеможливлює їх дослідження для повного та всебічного розгляду справи.
Суд критично оцінив доводи прокурора у частині поважності причини пропуску строку позовної давності, оскільки вказана інформація є загальновідомою, була оприлюднена у встановленому законом порядку і була достовірно відома Комінтернівській райдержадміністрації Одеської області, як стороні правочину, в інтересах якої звернувся прокурор. Натомість, лише у 2013 році, тобто більш ніж через 10 років прокурор звернувся до суду з позовом про поновлення порушених прав. Прокурор звернувся до суду з пропуском строку позовної давності, що є підставою для відмови у позові.
Колегія суддів повністю не погоджується з таким висновком суду з наступних підстав.
Судом встановлено, що розпорядженням голови Комінтернівської райдержадміністрації від 30 вересня 2003р. № 741 було погоджено продаж земельних ділянок, які перебувають на території Визирської сільської ради, що знаходяться за межами населеного пункту та затверджено Положення про порядок проведення земельних торгів у Комінтернівському районі Одеської області(а.с.79-92 т.1).
Розпорядженням голови Комінтернівської райдержадміністрації від 10 жовтня 2003р. №765 було затверджено проекти відведення земельних ділянок, які виносяться на аукціон, затверджено висновки про експертну грошову оцінку земель, затверджено аукціонну комісію та призначено проведення аукціону з продажу земельних ділянок, які перебувають на території Визирської сільської ради(а.с.76-78т.1).
Так, згідно вказаного розпорядження на аукціоні 14 листопада 2003р. підлягали продажу:
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 56,3079 га;
- земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 33,6638 га;
- земельна ділянка комерційного призначення площею 2,1680 га.
Відповідно до угоди укладеної між Комінтернівською райдержадміністрацією та TOB "Регіональне відділення з продажу земель" підготовку та проведення торгів було покладено на підприємство.
Відповідно до протоколу № 2/2 від 14 листопада 2003р. переможцем аукціону з продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 33,6638 га визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГО ПРОДУКТ-2".
На підставі вказаного протоколу та розпорядження голови Комінтернівської РДА від 30 вересня 2003р. № 741, 14 листопада 2003р. між Комінтернівською районною державною адміністрацією та TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ-2" було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 33,6638 га. Продаж вчинена за 410 000 грн. У вищевказаному договорі зазначено, що категорія цієї земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення(а.с.19,171 т.1).
13 грудня 2003р. TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" уклало з ОСОБА_6, договір міни, згідно якого TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" передало у власність ОСОБА_6 земельну ділянку площею 33,6638 га, призначену для ведення підсобного сільського господарства, а ОСОБА_6 передав у власність TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" земельну ділянку площею 42,94 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Сичавської сільської ради( а.с.170т.1).
За договором міни від 13 грудня 2003р. земельна ділянка площею 33,6638 га, призначена для ведення підсобного сільського господарства та належала TOB "ЕНЕРГО ПРОДУКТ - 2" на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серія ОД№040447, виданого Комінтернівською районною державною адміністрацією Одеської області 27 листопада 2003р., зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 25(а.с.170т.1).
За договором міни від 13 грудня 2003р. земельна ділянка площею 42,94 га належала ОСОБА_6 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серія 111-ОД № 037223, виданого Сичавською сільською радою Комінтернівського району Одеської області 17 травня 2000р., зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю за № 1(а.с.170т.1).
Доводи прокурора про незаконність придбання спірної земельної ділянки спростовуються висновками Визирської сільської ради від 18 листопада 2003р., висновком Комінтернівського районного відділу земельних ресурсів Держкомзему України від 18 листопада 2003р., висновком відділу містобудування, архітектури та житлово - комунального господарства Комінтернівської районної державної адміністрації від 18 листопада 2003р., в яких зазначено, що категорія земельної ділянки, згідно з Українським класифікатором цільового використання землі - 2.4. є для ведення підсобного сільського господарства. Також зазначено, що спірна земельна ділянка розташована на території прибережно - захисної смуги відповідно до ст. 60 ЗК України і має обмеження у використанні згідно ч.1ст.62 ЗК України, а тому запропоновано земельну ділянку використовувати відповідно до вимог ст. 96 ЗК України (а.с.39, 40,41т.1).
Відповідно до п.7 ч.1 ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Відповідно ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Пунктом 13 розділу Х Перехідних положень ЗК України передбачено, що на період до 01 січня 2010р. громадяни і юридичні особи можуть набувати право власності на землі сільськогосподарського призначення загальною площею до 100 га.
Згідно п.1.2 Розпорядження Комінтернівською районною державною адміністрацією №741 зазначено, що Положення визначає організаційно - правові засади і порядок проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок державної та комунальної власності(права їх оренди) громадянам та юридичним особам, які можуть бути покупцями відповідно до Земельного законодавства України.
За п.п.5, п.1.3 Розпорядження Комінтернівською районною державною адміністрацією №741, визначено, що дія Положення не поширюється на придбання у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення(а.с.26 т.1).
Відповідно до вимог ст.134 ЗК України та Главою 21 Земельного Кодексу України( в редакції на момент проведення аукціону) закріплено порядок продажу земельних ділянок суб'єктам господарювання лише під забудову. Тобто, порядку для продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення передбачено не було.
Спірна земельна ділянка на час проведення аукціону відносилася до категорії земель підсобного сільськогосподарського призначення. Вказана земельна ділянка не була надана під забудову, а тому вона могла бути придбана не лише суб'єктом підприємницької діяльності, але й іншими суб'єктами.
На запит голови Комінтернівської районної державної адміністрації, Державний комітет України по земельних ресурсах Одеського головного управління земельних ресурсів 27 листопада 2003р. надало відповідь - рекомендації щодо порядку проведення земельних торгів на території Одеської області, що були затверджені сесією обласної ради 01.11.2003р. № 219- XXIV мають рекомендований порядок і розроблялися для продажу на земельних торгах земельних ділянок несільськогосподарського призначення. В даних рекомендаціях зазначено, що за п. 13 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України вказано, що на період до 01 січня 2010р. громадяни і юридичні особи можуть набувати право власності на землі сільськогосподарського призначення загальною площею до 100 гектарів. Ця площа може бути збільшена у разі успадкування земельних ділянок за законом. Відповідно до п.1 ст. 81, 82 Земельного кодексу України громадяни України і юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати право власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами.
Згідно п.2 ст. 127 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється на конкурентних засадах (аукціон, конкурс), крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок. Обмеження щодо відчуження земельних ділянок сільськогосподарського призначення визначені у п.15 - Перехідних положень Земельного кодексу України. Згідно якого громадяни та юридичні особи, які мають у власності земельні ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства та іншого товарного сільськогосподарського виробництв, а також громадяни України - власники земельних часток (паїв) не вправі до 01 січня 2005 року продавати або іншим способом відчужувати належні їм земельні ділянки та земельні частки (паї), крім міни, передачі їх у спадщину та при вилученні земель для суспільних потреб. Отже, діючим законодавством України заборона продавати або іншим способом відчужувати земельні ділянки сільськогосподарського призначення не поширюється на органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Тому земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної та комунальної форми власності можуть виставлятися на земельні торги.
Також в рекомендаціях зазначено, що райдержадміністрації і органи місцевого самоврядування в праві затвердити у себе Положення про проведення земельних торгів на своїй території з відсутністю обмежень-щодо продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення (а.с.183т.1).
Таким чином, доводи прокурора про недотримання пункту 15 розділу Х Перехідних положень ЗК України є необґрунтованими, оскільки Перехідними положеннями заборонено відчуження земельних ділянок товарного сільськогосподарського виробництва. Оспорюванна земельна ділянка до них не відноситься, оскільки це є землі підсобного сільськогосподарського виробництва.
Посилання прокурора на. 88 Водного Кодексу України є необґрунтованими, оскільки межі прибережної захисної смуги не затверджено, а прокурором не надано належних доказів на підтвердження, що спірна земельна ділянка знаходиться у прибережній захисній смузі та відноситься до земель водного фонду. Межі прибережних захисних смуг та розміри цих смуг існують не в силу їх законодавчого закріплення, а лише після їх визначення, встановлення та закріплення і як наслідок віднесення цієї території до земель водного фонду у встановленому законодавством України порядку, який підлягає у розробці відповідного проекту з виділенням на його підставі земель водоохоронних зон та прибережних захисних смуг.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, позивач просить визнати недійсним протокол № 2/2 аукціону з продажу об'єкта земельних торгів по лоту № 2 від 14 листопада 2003р. Однак, як до суду першої так і апеляційної інстанції позивачем не надано доказів з цього приводу. В матеріалах справи відсутня копія даного протоколу. На запит апеляційного суду Одеської області отримано відповідь про відсутність вказаного протоколу в архівах Комінтернівської районної державної адміністрації (т.1 а.с.1-5, т.2 а.с. 34).
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_6 після укладання договору міни 13 грудня 2003р., отримано Державний акт серія ЯА№ 362255 на спірну земельну ділянку 29 серпня 2005р., який зареєстровано за № 010552400099, однак позивачем вказаний державний акт в судовому порядку не оскаржений, є законним та діє по теперішній час(а.с.175т.1 ).
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що розглядаючи справу, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необґрунтованість позовних вимог позивача.
Проте, суд першої інстанції як на підставу відмови у задоволенні позову посилався на те, що позивачем пропущено трирічний строк позовної давності, передбачений ст. 257 ЦК України.
Тобто ухвалюючи рішення, суд першої інстанції встановив, що позовні вимоги не доведені, відмовив у задоволенні позову як з підстав недоведеності, так і з підстав пропуску строку позовної давності, що законом не передбачено.
Оскільки висновки суду першої інстанції, викладені в рішенні, відповідають обставинам справи, що мають значення для справи, але судом було безпідставно застосовано ст. 257 ЦК України як підставу для відмови в задоволенні позову, рішення суду підлягає зміні, з виключенням з мотивувальної частини висновок суду щодо пропуску строку позовної давності.
Інші доводи апелянта не спростовують висновків суду першої інстанції, тому мають бути відхилені.
В решті рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 травня 2014 року необхідно залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 209,303,307 ч.1 п.3,309,316,317,319 ЦПК України, колегія суддів, -
ВИРІШИЛА:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Одеській області та Комінтернівської районної адміністрації Одеської області - задовольнити частково.
Рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 травня 2014 року змінити, виключити з мотивувальної частини висновок суду щодо пропуску строку позовної давності.
В іншій частині рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 21 травня 2014 року - залишити без змін.
Рішення набирає законної сили негайно з моменту проголошення, але може бути оскаржено в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.
Судді апеляційного суду
Одеської області А.М.Кварталова
Л.Л. Троїцька
О.М.Таварткіладзе