Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
13 червня 2023 року Справа №200/658/21-а
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Арестової Л. В., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Міністерства внутрішніх справ України про продовження строку для надання звіту про виконання рішення у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
18.01.2021 на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а, яке набрало законної сили, адміністративний позов ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, задоволено частково.
Визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та ОСОБА_1 оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-Х1І із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) індексації та премії, у тому числі не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення за посадою старший дільничний офіцер поліції (управління, відділи (відділення) поліції), для перерахунку його пенсії з 01.12.2019 року,
Зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та ОСОБА_1 оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) індексації та премії, у тому числі не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення за посадою старший дільничний офіцер поліції (управління, відділи (відділення) поліції), для перерахунку пенсії з 01.12.2019 року.
26.01.2022 позивач ОСОБА_1 через відділ діловодства та документообігу суду надав заяву, у якій просить суд встановити судовий контроль за виконанням рішення суду.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2022 заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, ліквідаційної комісії ГУМВС України в Донецької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, задоволено.
Застосовано судовий контроль за виконанням судового рішення у справі №200/658/21-а шляхом зобов`язання Міністерство внутрішніх справ України подати суду звіт в строк до 04.03.2022 про повне виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 в справі №200/658/21-а, а саме в тій його частині, якою зобов`язано зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та ОСОБА_1 оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 року з включенням до складу грошового забезпечення не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення, а саме надбавки за особливо важливі завдання в розмірі 63,00% - 3827,25грн та міліцейської премії у розмірі 48,6% - 4812, 50 грн.
20.07.2022 позивач звернувся до суду із заявою про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень відповідача - Міністерство внутрішніх справ України в сумі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, та зобов`язання відповідача Міністерство внутрішніх справ України подати суду та позивачу новий звіт в продовж місяця з дати винесення ухвали суду про повне виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а, а саме в тій його частині, якою зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та ОСОБА_1 оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 з включенням до складу грошового забезпечення не скасованих міліцейських видів грошового забезпечення, а саме надбавки за особливо важливі завдання в розмірі 63,00% - 3827,25 грн. та міліцейської премії у розмірі 48,6% - 4812,50 грн.
22.07.2022 судом ухвалено, що про дату, час та місце розгляду клопотання позивача від 20.07.2022 про накладення штрафу у зв`язку з неподанням звіту про виконання рішення суду, та зобов`язання відповідача подати новий звіт у справі №200/658/21-а, у судовому засіданні, учасників справи буде повідомлено додатково.
17.08.2022 відповідач надав до суду звіт про виконання рішення суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а.
Ухвалою суду від 25.08.2022 долучено до матеріалів справи №200/658/21-а звіт відповідача від 17.08.2022 про виконання рішення суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а.
26.08.2022 позивач звернувся до суду із заявою про зменшення вимог до заяви від 20.07.2022 про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень відповідача, відповідно до якої просить суд:
- зменшити вимоги заяви від 20.07.2022 про встановлення судового контролю за виконанням рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 з урахуванням ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2022 у справі №200/658/21-а, виклавши її вимоги наступним чином: «Встановити судовий контроль за виконанням рішення Донецького окружного адміністративного суду шляхом зобов`язання відповідача подати суду протягом 10 днів з дня винесення ухвали суду новий звіт про повне виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 в справі №200/658/21-а, з урахуванням вимог ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2022 у справі №200/658/21-а, про зобов`язання Міністерство внутрішніх справ України підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та ОСОБА_1 оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 з включенням до складу грошового забезпечення окрім надбавки за особливо важливі завдання в розмірі 63,00% - 3827,25грн та міліцейської премії у розмірі 48,6% - 4812, 50 грн, - премію у розмірі 80,70%, що в грошовому еквіваленті становить 7107,68 грн., визначеному відповідно до пункту 19 Розділу VIII Управління, відділи (відділення) поліції за посадою старший дільничний офіцер поліції Листа МВС України №2388/09/48-2021 від 24.02.2021 «Про надання інформації про середні розміри надбавки за специфічні умови проходження служби та премії, виплачених поліцейським за листопад 2019 року відповідно до Постанови КМУ від 11.11.2015 року №988».
08.09.2022 позивач надав до суду заяву про відкликання заяви про накладення штрафа на керівника суб`єкта владних повноважень відповідача, в якій просив суд:
- відкликати заяву від 20.07.2022 про накладення штрафа на керівника суб`єкта владних повноважень відповідача;
- встановити судовий контроль за виконанням рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а, шляхом зобов`язання відповідача подати суду протягом 10 днів з дня винесення ухвали суду новий звіт про повне виконання рішення суду з урахуванням обґрунтувань, викладених в ухвалі суду від 04.02.2022 про встановлення судового контролю.
26.09.2022 позивач надав до суду додаткові пояснення у справі в яких зазначає, що відповідач не виконав в повному обсязі вимоги суду в частині не зазначення в довідці про грошове забезпечення №4917685 від 05.08.2022 середнього розміру премії у розмірі 80,70%, що в грошовому еквіваленті становить 7107,68 грн., та не надіслав цю довідку до Головного управління пенсійного фонду в Донецькій області. Просить суд задовольнити заяву про встановлення судового контролю за виконанням рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021, з урахуванням ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2022 у справі №200/658/21-а, шляхом зобов`язання відповідача подати суду протягом 10 днів з дня винесення ухвали суду новий звіт про повне виконання рішення суду з урахуванням обґрунтувань, викладених в ухвалі суду від 04.02.2022 про встановлення судового контролю.
Ухвалою суду від 10.10.2022 заяву позивача від 08.09.2022 про відкликання зави у справі №200/658/21-а від 20.07.2022 про накладення штрафа на керівника суб`єкта владних повноважень відповідача задоволено та повернуто заявнику без розгляду.
Судом встановлено, зі звіту відповідача від 17.08.2022 про виконання рішення суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а вбачається, що відповідач направив позивачу довідку №49/7685 від 05.08.2022 до якої включив наступні складові грошового забезпечення:
- посадовий оклад 2500,00 грн.;
- оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції 2000,00 грн.;
- надбавка за стаж служби в поліції 35% - 1575,00 грн.;
- надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 44,98% - 2732, 54 грн.;
- індексація - 887,09 грн.
Разом із тим, відповідач виключив зі складу грошового забезпечення поліцейську премію в розмірі 80,70% - 7107,68 грн.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2022 зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України протягом 30 днів з дня отримання копії даної ухвали подати до суду звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а з урахуванням обґрунтувань, викладених в ухвалі суду від 04.02.2022 у справі №200/658/21-а.
10.11.2022 Міністерство внутрішніх справ України надало до суду клопотання про продовження строку для надання звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а до ухвалення Першим апеляційним адміністративним судом рішення за апеляційною скаргою МВС на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2022.
Заява обґрунтована тим, що ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2022 Міністерство внутрішніх справ України оскаржило в апеляційному порядку та відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру судових рішень ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2022 відкрито провадження за апеляційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України. Крім того, ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2022 МВС України також оскаржено в апеляційному порядку.
Відповідач вважає, оскільки результати перегляду ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 04.02.2022 в апеляційному порядку судом апеляційної інстанції будуть мати істотне значення в частині вирішення питання щодо належного виконання Міністерства внутрішніх справ України рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021, тому існують правові підстави для продовження строку для подання звіту про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 до моменту розгляду апеляційної скарги Міністерства внутрішніх справ України по суті.
Тобто, враховуючи вищезазначене, відповідач станом на 11.11.2022 не виконав у повному обсязі рішення суду від 13.04.2021 у справі №200/658/21-а.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11.11.2022 встановлено Міністерству внутрішніх справ України строк для подання звіту про виконання рішення суду до ухвалення рішень Першим апеляційним адміністративним судом щодо розгляду апеляційних скарг Міністерства внутрішніх справ України на ухвали суду від 04.02.2022 та від 10.10.2022 у справі №200/658/21-а.
Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023 у справі №200/658/21-а закрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 10.10.2022 у справі №200/658/21-а за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, Ліквідаційної комісії Головного управління МВС в Донецькій області, Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Разом із цим, судом встановлено, що станом на 13.06.2023 Міністерством внутрішніх справ України не надано звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13.04.2021 у справі № 200/658/21-а.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який діє і на теперішній час.
02.03.2022 опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.
Відповідно до наказу голови Донецького окружного адміністративного суду від 26.02.2022 №14/І-г «Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи» запроваджено особливий режим роботи для суддів Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи з 26.02.2022 до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.
Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.
Ознайомившись із поданою відповідачем заявою, суд зазначає наступне.
Статтею 129-1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Положення частини третьої статті 9 КАС України визначають, що кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 47 КАС України крім прав та обов`язків, визначених устатті 44цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Відповідно дочастин першої та третьої статті 166 КАС України, при розгляді справи судом учасники справи викладають свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення, міркування тощо щодо процесуальних питань у заявах та клопотаннях, а також запереченнях проти заяв і клопотань. Заяви, клопотання і заперечення подаються та розглядаються в порядку, встановленому цим Кодексом. У випадках, коли цим Кодексом такий порядок не встановлений, він встановлюється судом.
Відповідно до статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
У Рішенні від 30.06.2009 №16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абзац перший підпункту 3.2 пункту 3, абзац другий пункту 4 мотивувальної частини).
Судовий контроль є спеціальним видом провадження в адміністративному судочинстві, відмінним від позовного. Головна мета судового контролю за виконанням рішень в адміністративних справах полягає, насамперед, у реалізації основних завдань адміністративного судочинства при здійсненні адміністративними судами правосуддя, оскільки воно не обмежується винесенням судового рішення, а також передбачає його виконання.
Згідно із частиною першоюстатті 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Положеннями частини другої цієї ж статті передбачено, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Оскільки, відповідач не надав у встановлений судом строк звіт про виконання рішення суду у справі №200/658/21-а, суд вважає за необхідне продовжити строк для надання звіту про виконання судового рішення, та встановити відповідачу новий строк подання звіту про виконання рішення суду в даній справі.
Керуючись статтями 9, 47, 166, 246, 370, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
Зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України подати звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 17.10.2022 у справі №200/4296/22 у семиденний строк з дня постановлення цієї ухвали.
Попередити керівника Міністерства внутрішніх справ України про можливість накладення штрафу у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб за наслідками розгляду звіту або у разі неподання звіту про виконання рішення суду.
Ухвала набирає законної сили у строк та у порядку визначеномустаттею 256 КАС України, і може бути оскаржена до Першого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду у паперовому вигляді або через електронний кабінет (https://id.court.gov.ua/) у підсистемі «Електронний суд».
Текст ухвали розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя Л.В. Арестова