ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
УХВАЛА
"19" жовтня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/1105/16
Господарський суд Одеської області у складі судді Найфлейш В.Д.
при секретарі судового засідання Білинській І.І.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №916/1105/16
За заявою боржника Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" (67453, Одеська область, Роздільнянський район, смт. Лиманське, БОС 128/4, код ЄДРПОУ 36527728)
Про визнання банкрутом
Представники сторін:
ліквідатор - Перепелиця В.В., посвідчення,
від ПАТ "НАК "Нафтогаз України" - не з`явився,
від ГУ ДПС в Одеській області - не з`явився,
від Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області - Щербина І.О., довіреність.
ВСТАНОВИВ:
24.04.2016р. Голова ліквідаційної комісії Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" звернувся до Господарського суду з заявою (вх. №1185/16) про визнання останнього банкрутом у зв`язку з неспроможністю сплатити заборгованість перед кредитором в сумі 2 305 325,60 грн. та недостатністю майна та грошових коштів для повного задоволення вимог кредиторів у порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.04.2016р. заяву голови ліквідаційної комісії Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" про порушення провадження у справі про банкрутство прийнято та призначено до розгляду у підготовчому засіданні.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 26.05.2016р. порушено провадження у справі про банкрутство Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Постановою від 07.06.2016р. Комунальне підприємство "Лиманськетеплокомуненерго" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Вудуда Г.
На виконання п.3 резолютивної частини постанови від 07.06.2016р. з метою виявлення всіх кредиторів було здійснено офіційне оприлюднення повідомлення про визнання Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет від 07.06.2016р. №32320
З заявами про визнання вимог до боржника звернулись Роздільнянська об`єднана державна податкова інспекція ДФС в Одеській області в сумі 1911144,47 грн., Публічне акціонерне товариство Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" в сумі 3 529 875,22 грн.
Ухвалою Господарського суду від 02.08.2016р. затверджено реєстр вимог кредиторів Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго".
Ухвалою Господарського суду від 29.08.2017р. затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго", припинено юридичну особу Комунальне підприємство "Лиманськетеплокомуненерго", кредиторську заборгованість банкрута списано як безнадійну, вимоги, незадоволені за відсутністю майна, визнано вважати погашеними, припинено повноваження ліквідатора банкрута Вудуда Гаррі Ігоровича, провадження у справі припинено.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.11.2017р. апеляційну скаргу ПАТ "НАК "Нафтогаз України" задоволено частково, ухвалу господарського суду Одеської області від 29.08.2017 р. у справі №916/1105/16 скасовано, справу №916/1105/16 передано на розгляд до господарського суду Одеської області на стадію ліквідаційної процедури.
Автоматичним розподілом справ між суддями справу №916/1105/16 передано до розгляду судді Найфлейш В.Д.
Ухвалою Господарського суду від 12.12.2017р. прийнято справу №916/1105/16 до свого провадження, призначено судове засідання для розгляду.
29.10.2019р. до суду надійшла заява від Головного управління ДПС в Одеській області (вх.№3-868/19) про заміну сторони, в якій просить суд замінити кредитора ГУ ДФС в Одеській області на правонаступника Головне управління ДПС в Одеській області.
Ухвалою Господарського суду від 29.10.2019р. заяву Головного управління ДПС в Одеській області (вх. №3-868/19 від 29.10.2019р.), про заміну сторони правонаступником задоволено, замінено кредитора Головне управління ДФС в Одеській області на його правонаступника Головне управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5).
Ухвалою суду від 28.01.2020р. скаргу арбітражного керуючого Вудуда Г.І. (вх. №3-177/19 від 14.03.2019р.) на бездіяльність АТ НАК Нафтогаз України відхилено, зокрема, відмовлено в задоволенні клопотання АТ НАК Нафтогаз України (вх.№3-992/19) про відсторонення арбітражного керуючого Вудуда Г.І. від виконання обов`язків ліквідатора Комунального підприємства Лиманськетеплокомуненерго, тощо.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 01.07.2020р. апеляційну скаргу Акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України задоволено, пункт 3 резолютивної частини ухвали Господарського суду Одеської області від 28.01.2020 у справі № 916/1105/16 скасовано та прийнято нове рішення, яким клопотання АТ НАК Нафтогаз України (вх.№3-992/19) про відсторонення арбітражного керуючого Вудуда Гаррі Ігоровича від виконання обов`язків ліквідатора Комунального підприємства Лиманськетеплокомуненерго задоволено, відсторонено арбітражного керуючого Вудуда Гаррі Ігоровича від виконання обов`язків ліквідатора Комунального підприємства Лиманськетеплокомуненерго, призначено арбітражного керуючого Перепелицю Василя Володимировича (свідоцтво арбітражного керуючого № 1356 від 22.07.2013) ліквідатором Комунального підприємства Лиманськетеплокомуненерго.
16.04.2021р. від арбітражного керуючого Перепелиці В.В. надійшло клопотання про затвердження звіту про нарахування основної грошової винагороди за виконання ним повноважень ліквідатора Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" за період з 01.07.2020р. по 15.04.2021р. в розмірі 151 338 грн, яке обґрунтовано тим, що 15.04.2021р. відбулось засідання комітету кредиторів Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго", під час яких було вирішено, зокрема, схвалити вищезазначенинй звіт арбітражного керуючого.
30.04.2021р. до суду надійшла заява від ГУ ДПС в Одеській області (вх.№3-244/21) про заміну сторони, в якій просить суд замінити кредитора по справі ГУ ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370) на правонаступника ГУ ДПС в Одеській області як відокремлений підрозділ ДПС України(код ЄДРПОУ ВП 44069166).
Ухвалою Господарського суду від 01.07.2021р. заяву ГУ ДПС в Одеській області (вх. №3-244/21 від 30.04.2021р.) про заміну сторони правонаступником задоволено, замінено кредитора ГУ ДПС в Одеській області на правонаступника Головне управління ДПС в Одеській області як відокремлений підрозділ ДПС України (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 44069166).
18.05.2021р. від ліквідатора Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" арбітражного керуючого Перепелиці В.В. надійшло клопотання про затвердження порядку формування фонду для авансування грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого та порядку використання його коштів.
25.05.2021р. до Господарського суду надійшов лист (вх.№14102/21) від Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, згідно якого остання не заперечує проти задоволення вищезазначеного клопотання ліквідатора Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" арбітражного керуючого Перепелиці В.В.
Ухвалою Господарського суду від 07.09.2021р. розгляд справи призначено на 19.10.2021р. о 15:00.
Сторони повідомлялись належним чином про час та дату судового засідання.
Суд зазначає, що за змістом статті 2 Закону України Про доступ до судових рішень кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.
Сторони у розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатися про стан відомого їм судового провадження, та зобов`язані сумлінно користуватися наданими їм процесуальними правами (рішення Європейського суду з прав людини від 03.04.2008 у справі Пономарьов проти України.).
19.10.2021р. судом проголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання арбітражного керуючого, господарський суд встановив:
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.07.2020р., серед іншого, стягнуто з Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області на користь Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" 5 446 531 (п`ять мільйонів чотириста сорок шість тисяч п`ятсот тридцять одна) грн. 69 коп., що складає різницю між сумою вимог кредиторів банкрута, яка затверджена господарським судом, і ліквідаційною масою.
Як зазначає ліквідатор, 12.04.2021р. до нього надійшла заява № 1016 від Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, в якому остання, крім іншого, запропонувала створити фонд для авансування грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора).
При цьому, матеріали справи містять копію рішення Лиманської сселищної ради Роздільнянського району Одеської області від 02.06.2021р. №252-VII "Про внесення змін та доповнень до рішення Лиманської селищної ради від 24.12.2020р. №45-VIII "Про селищний бюджет Лиманської територіальної громади на 2021 рік", яке передбачає видатки на "інші заходи, пов`язані з економічною діяльністю" в сумі 330 000 грн., серед яких, відповідно до рішення Лиманської сселищної ради Роздільнянського району Одеської області про внесення змін до програми розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою населених пунктів територіальної громади Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області на 2021 рік, затвердженої рішенням Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області від 16 січня 2021 року №51-VIII, - 153 468 грн. виділено на оплату грошової винагороди ліквідатора Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго"
15.04.2021р. відбулись збори комітету кредиторів Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго", під час яких було вирішено, зокрема, затвердити звіт арбітражного керуючого Перепелиці В.В. про нарахування основної грошової винагороди за виконання ним повноважень ліквідатора Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" за період з 01.07.2020р. по 15.04.2021р. в розмірі 151 338 (сто п`ятдесят одна тисяча триста тридцять вісім) грн.
12.05.2021р. відбулись збори комітету кредиторів Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго", під час яких було схвалено:
- створити фонд авансування грошової винагороди та відшкодування витрат ліквідатора комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" (по сумам грошової винагороди, починачи з квітня 2021р.);
- наповнення даного фонду здійснювати на ліквідаційний рахунок комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" на підставі письмового клопотання ліквідатора банкрута за рахунок Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області.
Враховуючи наведене, ліквідатор просить задовольнити його клопотання про створення фонду авансування грошової винагороди ліквідатора на схвалених зборами комітету кредиторів умовах.
21.10.2019р. набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства, яким встановлені умови та порядок відновлення платоспроможності боржника юридичної особи та відновлення платоспроможності фізичної особи.
Відповідно до ч. 2 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства з дня введення в дію цього Кодексу визнано такими, що втратив чинність Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Таким чином, починаючи з 21.10.2019 провадження у справі про банкрутство комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" здійснюється відповідно до положень Кодексу України з процедур банкрутства, в тому числі нарахування та виплата грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат.
Відповідно до ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства арбітражний керуючий виконує повноваження за грошову винагороду. Розмір основної грошової винагороди арбітражного керуючого за виконання ним повноважень розпорядника майна або ліквідатора визначається в розмірі середньомісячної заробітної плати керівника боржника за останніх 12 місяців його роботи до відкриття провадження у справі, але не менше трьох розмірів мінімальної заробітної плати за кожний місяць виконання арбітражним керуючим повноважень.
Таким чином, за період з 01.07.2020р. по 15.04.2021р. виконання повноважень арбітражного керуючого - ліквідатора Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" останнім нараховано основну грошову винагороду в розмірі трьох мінімальних заробітних плат, встановлених відповідно до чинного законодавства України на місяць, що фактично складає 151 338 грн.
Під час проведення ліквідаційної процедури комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" ліквідатором банкрута вживались заходи, спрямовані на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, майнових активів, у зв`язку з чим грошова винагорода та розмір відшкодування витрат арбітражного керуючого Перепелиці В.В. за виконання повноважень ліквідатора Комунального підприємства "Лиманськетеплокомуненерго" є неоплаченими.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 12 Кодексу України з процедур банкрутства, арбітражний керуючий користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право отримувати винагороду в розмірі та порядку, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства арбітражний керуючий виконує повноваження за грошову винагороду. Грошова винагорода арбітражного керуючого складається з основної та додаткової грошових винагород.
Відповідно до ч. 6 ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства арбітражний керуючий не менше одного разу на два місяці звітує про нарахування та виплату грошової винагороди арбітражного керуючого, здійснення та відшкодування його витрат на засіданнях зборів кредиторів (у процедурі банкрутства фізичної особи) чи комітету кредиторів (у процедурі банкрутства юридичної особи), а в частині витрат, що стосуються заставного майна, - перед забезпеченим кредитором. Звіт арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат має бути схвалений зборами кредиторів (у процедурі банкрутства фізичної особи) чи комітетом кредиторів (у процедурі банкрутства юридичної особи), а в частині витрат, що стосуються заставного майна, - забезпеченим кредитором. Звіт про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат за підсумками процедур розпорядження майном, санації, ліквідації, реструктуризації заборгованості, погашення боргів подається арбітражним керуючим до господарського суду за п`ять днів до закінчення відповідної процедури, розглядається судом та затверджується ухвалою, що може бути оскаржена у встановленому порядку.
У випадку, коли оплата послуг арбітражного керуючого здійснюється не за рахунок коштів, одержаних від продажу майна боржника, чи коштів, одержаних у результаті виробничої діяльності боржника, то така оплата повинна здійснюватись за рахунок коштів кредиторів, виходячи із принципу пропорційності їх грошовим вимогам.
Законодавець не ставить порядок розподілу витрат на оплату послуг ліквідатора в залежність від майнового стану кожного кредитора у справі про банкрутство, правового статусу кредитора (особа, заснована на приватній чи державній формі власності, державний орган, громадська організація тощо), від джерел фінансування того чи іншого кредитора, а також від майнових результатів арбітражного керуючого у справі про банкрутство.
Відповідно до абз. 6 ст. 43 Конституції України право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
З урахуванням наведеного, діючим законодавством не передбачено здійснення своїх повноважень арбітражним керуючим безоплатно.
Згідно з вимогами законодавство про банкрутство у справі про банкрутство арбітражний керуючий виконує покладені на нього судом обов`язки та, відповідно, здійснює діяльність арбітражного керуючого на платній основі, а необґрунтована відмова арбітражному керуючому в можливості отримання гарантованої Законом винагороди і тим самим примушення його виконувати повноваження за відсутності оплати праці суперечить ст. 43 Конституції України та ст. 4 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Отже, у зв`язку з відсутністю у банкрута будь-яких майнових активів, оплата грошової винагороди арбітражного керуючого за період виконання повноважень ліквідатора у справі повинна здійснюватися кредиторами пропорційно до їх вимог.
Відповідна правова позиція щодо покладення оплати грошової винагороди та витрат на кредиторів пропорційно їх вимогам за відсутності у боржника майна висвітлена у постановах Верховного Суду від 30.01.2019 року у справі №910/32824/15, від 04.10.2018 року у справі №916/1503/17 та від 01.08.2018 року у справі №912/1783/16.
Таким чином, доводи з приводу наповнення фонду авансування грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого саме за рахунок коштів засновника боржника Лиманської селищної ради суперечить положенням Кодексу України з процедур банкрутства, оскільки аналіз діючого законодавства та усталеної практики Верховного Суду дає підстави для висновку про неможливість наповнення такого фонду інакше, як за рахунок коштів, одержаних від продажу боржника чи у разі його відсутності за рахунок кредиторів, пропорційно до розміру їх вимог, а покладення обов`язків сплати грошової винагороди арбітражного керуючого у справі про банкрутство на засновника банкрута Лиманську селищну раду, яка не є стороною провадження про банкрутство, суперечить правам та інтересам територіальної громади в особі Лиманської селищної ради, тому, в даному випадку, кредитори мають права на засіданні комітету кредиторів створити фонд авансування грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого за рахунок власних грошових коштів.
Враховуючи вищевикладене, суд відомляє в задоволені клопотання арбітражного керуючого Перепелиці В.В. 21.05.2021р. про затвердження фонду авансування грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого.
Керуючись ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 234, 236 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. В задоволені клопотання арбітражного керуючого Перепелиці В.В. від 21.05.2021р. про затвердження фонду авансування грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого - відмовити.
2. Зобов`язати арбітражного керуючого Перепелицю В.В. надати звіт про хід ліквідаційної процедури.
3. Розгляд справи відкласти на "30" листопада 2021 року о 14:00.
Засідання суду відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: м. Одеса, пр-т. Шевченка, 29, тел. 307-990, зал судових засідань № 2 (перший поверх).
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://od.arbitr.gov.ua
Ухвала набрала законної сили негайно після її проголошення згідно ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів згідно ст. 256 ГПК України.
Повний текст складено "25" жовтня 2021р.
Суддя В.Д. Найфлейш