ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
15 грудня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/2582/20
Суддя Полтавського окружного адміністративного суду Гіглава О.В., розглянувши у порядку письмового провадження клопотання ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 25 червня 2020 року у справі №440/2582/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
21 травня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про:
- визнання протиправною бездіяльності ГУПФУ в Полтавській області щодо не призначення з 22.11.2019 ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) основної державної пенсії по інвалідності відповідно до частини третьої статті 59 пенсії військовослужбовцям, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи згідно Закону України №796-ХІІ "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
- скасування рішення від 18.12.2019 за №164250001078, винесеного Відділом з питань перерахунків пенсій №7 управління застосування пенсійного законодавства ГУПФУ в Полтавській області про призначення ОСОБА_1 державної основної пенсії по інвалідності згідно статті 54 Закону №796-ХІІ в редакції Закону №76-VІІІ від 28.12.2014 із застосуванням підпункту 1 пункту 11 Порядку та пункту 9-1 затвердженого постановою КМУ №1210 від 23.11.2011, як особі з інвалідністю другої групи, основний розмір пенсії по інвалідності у розмірі відшкодування фактичних збитків, який становить 2620,80 грн;
- зобов`язання ГУПФУ в Полтавській області скасувати запис у пенсійній справі ОСОБА_1 про причини інвалідності "Каліцтво/захворювання, пов`язане з ліквідацією аварії на ЧАЕС в період проходження ВС" та внести запис, який зазначений в довідці МСЕК сер. 7-66 ВЛ№0141271 від 01.12.2005;
- зобов`язання ГУПФУ в Полтавській області здійснити призначення з 22.11.2019 ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) основної державної пенсії по інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року (5х4173,00 грн=20865,00 грн) відповідно до частини третьої статті 59 Закону України №796-ХІІ "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як мінімальна соціальна гарантія, запроваджена законодавцем згідно висновків Конституційного Суду України, викладених у рішенні від 25.04.2019 №1-р(ІІ)/2019 у справі №3-14/2011 (402/19, 1737/19) без застосування формули, зазначеної в постанові Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", та провести виплату з урахуванням раніше виплачених сум;
- зобов`язання ГУПФУ в Полтавській області у разі зміни розміру мінімальної заробітної плати, проводити перерахунок основної державної пенсії ОСОБА_1 виходячи з розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року;
- визнання протиправною бездіяльності ГУПФУ в Полтавській області щодо не призначення з 22.11.2019 ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю у відповідності до статті 50 Закону №796-ХІІ;
- зобов`язання ГУПФУ в Полтавській області призначити ОСОБА_1 додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров`ю з 22.11.201 у відповідності до статті 50 Закону №796-ХІІ у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, виходячи із мінімального розміру пенсії за віком встановленого частиною першою статті 28 Закону №1058-ХІІ та провести відповідні виплати.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 25.06.2020 у справі №440/2582/20, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2020, позов ОСОБА_1 до ГУПФУ в Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність ГУПФУ в Полтавській області щодо не призначення з 22 листопада 2019 року ОСОБА_1 основної державної пенсії по інвалідності відповідно до частини третьої статті 59 Закону України №796-ХІІ "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", як військовослужбовцю, який брав участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Визнано протиправним та скасовано рішення від 18 грудня 2019 року за №164250001078, винесене Відділом з питань перерахунків пенсій №7 управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, про призначення ОСОБА_1 з 22 листопада 2019 року державної основної пенсії по інвалідності згідно статті 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції Закону №76-VІІІ від 28.12.2014 із застосуванням підпункту 1 пункту 11, пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1210, як особі з інвалідністю ІІ групи. Зобов`язано ГУПФУ в Полтавській області здійснити призначення з 22 листопада 2019 року ОСОБА_1 основної державної пенсії по інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та провести виплату такої пенсії з урахуванням раніше виплачених сум. Зобов`язано ГУПФУ в Полтавській області скасувати запис у пенсійній справі ОСОБА_1 про причини інвалідності "Каліцтво/захворювання, пов`язане з ліквідацією аварії на ЧАЕС в період проходження ВС" та внести запис, який зазначений у довідці МСЕК про групу та причину інвалідності, яка пов`язана із виконанням службових обов`язків з ліквідації наслідків на ЧАЕС у 1986 році №0141271 та виписці із акту огляду МСЕК про результати визначення ступеня втрати працездатності у відсотках від 01 грудня 2005 року №0141271 про встановлення ОСОБА_1 ІІ групи інвалідності у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з виконанням службових обов`язків з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
03.12.2020 від ОСОБА_1 до суду надійшло клопотання про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 25.06.2020 у справі №440/2582/20 шляхом зобов`язання ГУПФУ в Полтавській області упродовж одного місяця з дня розгляду та задоволення судом клопотання подати до суду звіт про виконання судового рішення від 25.06.2020 у справі №440/2582/20.
Розглянувши клопотання ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 25.06.2020 у справі №440/2582/20, суд дійшов такого висновку.
Згідно з частиною першою статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Наведена норма процесуального закону не є імперативною та передбачає право суду на власний розсуд, виходячи з фактичних обставин справи, приймати рішення про необхідність чи недоцільність у зобов`язанні суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення. Вирішуючи питання щодо встановлення судового контролю суд враховує надані позивачем докази, особливості покладених на суб`єкта владних повноважень обов`язків згідно з судовим рішенням та його можливості ці обов`язки виконати без достатніх зволікань.
Як слідує зі змісту клопотання заявника, доцільність встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 25.06.2020 у справі №440/2582/20 останній мотивує тим, що згідно з листом пенсійного органу від 17.11.2020 за №1600-0304-8/54529 йому стало відомо про те, що на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі №440/2582/20 від 25.06.2020 та постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 19.10.2020, ОСОБА_1 здійснено обчислення пенсії з 22.11.2019 відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Разом з тим, на запит ОСОБА_1 щодо надання йому рішення про призначення пенсії 25.11.2020 останній отримав рішення ГУПФУ в Полтавській області від 17.11.2020 №164250001078, в якому зазначено про проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно статті 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції Закону №79-VІІІ від 28.12.2014 та внесено тільки ступінь втрати професійної працездатності у відсотках 70%. Так, ГУПФУ в Полтавській області здійснило перерахунок пенсії, застосувавши середньомісячний заробіток - 11765,20802, який зазначений в рішенні від 18.12.2019 №164250001078 із застосуванням пункту 9-1 Порядку №1210, та здійснило обчислення пенсії з 70% втрати професійної працездатності.
Заявник зауважує, що рішенням суду від 25.06.2020 у справі №440/2582/20 скасовано рішення, винесене Відділом з питань перерахунків пенсій №7 управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо призначення ОСОБА_1 з 22.11.2019 державної основної пенсії по інвалідності згідно статті 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції Закону №76-VІІІ від 28.12.2014 із застосуванням пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1210 (рішення від 18.12.2019 №164250001078).
Суд зобов`язав ГУПФУ в Полтавській області також скасувати запис в пенсійній справі ОСОБА_1 "Каліцтво/захворювання, пов`язане з ліквідацією аварії на ЧАЕС в період проходження ВС" та внести фактичну причину інвалідності.
Проте, ГУПФУ в Полтавській області не скасувало такий запис та знову на свій власний розсуд внесло в пенсійну справу запис про причину інвалідності "Каліцтво/захворювання, пов`язане з ліквідацією аварії на ЧАЕС під час призову з запасу ВС", що не відповідає запису, який зазначений у довідці №0141271 МСЕК про групу та причину інвалідності, яка пов`язана із виконанням службових обов`язків з ліквідації наслідків на ЧАЕС у 1986 році. Також, ГУПФУ в Полтавській області не скасувало рішення від 18.12.2019 №164250001078 та фактично не виконує рішення суду у справі №440/2582/20 від 25.06.2020 та знову на свій власний розсуд здійснює призначення пенсії по інвалідності згідно статті 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції Закону №76-VІІІ від 28.12.2014 та навмисно ухиляється від внесення в пенсійну справу фактичної причини інвалідності ОСОБА_1 та по надуманим мотивам вносить в пенсійну справу дані, які не відповідають фактичним документам пенсійної справи.
Відтак, на переконання заявника, ГУПФУ в Полтавській області свідомо та фактично ухиляється від виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі №440/2582/20 від 25.06.2020.
Оцінюючи вказані доводи та обґрунтування клопотання ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 25.06.2020 у справі №440/2582/20, суд доходить висновку, що необхідність застосування заходів судового контролю заявник не пов`язує з невиконанням ГУПФУ в Полтавській області судового рішення у справі №440/2582/20, а по суті висловлює свої заперечення та непогодження з діями та рішеннями, вчиненими ГУПФУ в Полтавській області, на виконання такого судового рішення.
Тобто, наразі судом встановлено, а заявником не заперечується та обставина, що ГУПФУ в Полтавській області вжиті заходи з метою виконання судового рішення від 25.06.2020 у справі №440/2582/20, однак позивач не згоден з результатом вжитих заходів.
Враховуючи викладене та зважаючи на те, що можливість застосування заходів судового контролю обумовлена невжиттям жодних заходів на виконання судового рішення відповідним учасником справи, підстав для встановлення судового контролю за виконанням рішення суду за клопотанням ОСОБА_1 за наведених обставин суд не вбачає. В разі незгоди з рішеннями, дією, бездіяльністю, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду, особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву в порядку статті 383 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відтак, у задоволенні клопотання ОСОБА_1 від 01.12.2020 про встановлення судового контролю слід відмовити.
Керуючись статтями 9, 248, 256, 382 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду від 25 червня 2020 року у справі №440/2582/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути може оскаржена в апеляційному порядку протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Суддя О.В. Гіглава