КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 січня 2019 року м. Київ № 810/1724/18
Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, третя особа -товариство з обмеженою відповідальністю "Мелеус"про визнання протиправною бездіяльності,
в с т а н о в и в:
ОСОБА _1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з вимогами до Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неоприлюднення порядку денного 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р.; проектів рішень, винесених на 17 сесію 7 скликання; рішень, прийнятих на 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р., а також бездіяльності, яка виявилась у невиконанні у встановлені законом спосіб, порядку та строки обов`язку інформування через засоби масової інформації мешканців с. Віта-Поштова про план перспективного розвитку територій і населених пунктів розміщення важливих містобудівних об`єктів - багатоквартирних житлових будинків.
Вимоги позовної заяви обгрунтовані тим, що відповідач у своїй діяльності порушує ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Ухвалою суду від 11.06.2018 р. було відкрито спрощене позовне провадження з призначенням справи до судового розгляду у судовому засіданні.
26.12.2018 р., у зв`язку з неявкою сторін для участі у розгляді справи, повідомлених належним чином про дату та місце судового засідання, усною ухвалою суду було прийнято рішення про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
У поданому відзиві на позовну заяву Віта-Поштова сільська рада вказала, що під час розгляду справи суд повинен встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача на момент звернення до суду з вимогами до суб`єкта владних повноважень, установити факт створення перешкод для реалізації прав позивача або інше ущемлення прав та визначити чи відповідає обраний спосіб захисту порушеного права, тому, який передбачений законодавством.
На спростування вимог позову відповідач також зазначив, що громадськість с. Віта-Поштова про прийняте рішення 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області дізналась у встановленому законодавством порядку, а саме після його опублікування на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування, що підтверджується скріншотом відповідного сайту.
Також, відповідач повідомив, що в провадженні Києво-Святошинського районного суду Київської області перебуває справа №369/5079/17 за позовом Віто-Поштової сільської ради до ГО "Сіверка" про спростування недостовірної інформації, матеріалами якої підтверджено, що на території с. Віта-Поштова проводить свою діяльність ГО "Сіверка" керівником якої є ОСОБА_1 , яке розповсюджує газету "Сіверка", де головним редактором є Гайдамака. В газеті "Сіверка" за 07.05.2017 р., на 1 та 3 сторінках розміщена публікація під назвою "Інтереси громади - передусім " та "Про багатоповерхову забудову наших сіл". Тому вважає, що позовна заява є способом імітації громадської діяльності.
Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам, суд зважає на таке: Закон, який визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес є Закон України "Про доступ до публічної інформації" №2939-VI від 13.01. 2011 р.
Статтями 12-13 Закону №2939-VI визначено коло суб`єктів публічної інформації та її об`єкти.
До суб`єктів публічної інформації віднесено: запитувачів інформації - фізичних, юридичних осіб, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; розпорядників інформації - суб`єктів, визначених у статті 13 цього Закону; структурний підрозділ або відповідальну особу з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.
При цьому, розпорядниками публічної інформації є: суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів; особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків; суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.
На підставі ст.14 Закону №2939-VI, розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати інформацію, передбачену цим та іншими законами; систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні; вести облік запитів на інформацію; визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо; мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації; надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.
Перелік інформації, яка підлягає оприлюдненню встановлено положеннями ст.15 Закону, до якої належить інформація про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання тощо); нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;
перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення; порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності; інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник; перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних; інформація про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації; плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань; розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи; загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку; звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; інформація про діяльність суб`єктів владних повноважень, а саме про: їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв`язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти; прізвище, ім`я та по батькові, службові номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом; розклад роботи та графік прийому громадян;
вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад; перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення; перелік і службові номери засобів зв`язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, та їх керівників, крім підприємств, установ та організацій, створених з метою конспірації, оперативно-розшукової або контррозвідувальної діяльності; порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності; систему обліку, види інформації, якою володіє суб`єкт владних повноважень; іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.
Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації, ч.2 ст.15 Закону.
Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Невідкладному оприлюдненню підлягає будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров`ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв`язку з цим.
Відповідно до п. 6 ст.23 Закону України "Про доступ до публічної інформації" невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону є підставою для оскарження рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації до керівника розпорядника, вищого органу або суду.
У поданій заяві позивач стверджує, що Віто-Поштова сільська рада допустила протиправну бездіяльність шляхом неоприлюднення рішення порядку денного 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р.; проектів рішень, винесених на 17 сесію 7 скликання; рішень, прийнятих на 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р., а також бездіяльності, яка виявилась у невиконанні у встановлені законом спосіб, порядку та строки обов`язку інформування через засоби масової інформації мешканців с. Віта-Поштова про план перспективного розвитку територій і населених пунктів розміщення важливих містобудівних об`єктів -багатоквартирних житлових будинків.
У якості спростування доводів заявника уповноваженим представником Віто-Поштової сільської ради суду надано скріншот з веб-сайту відповідача про розміщення на ньому протоколу засідання 17 сесії 7 скликання 22.12.2016 р.; рішення 7 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р. "Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного з ТОВ "Мелеус" датою оприлюднення 13.07.2017 р.
Відповідно до ч.2 ст. 71 КАСУ, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Частиною 3 ст. 79 КАСУ встановлено, що відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом із поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Наданими відповідачем доказами підтверджено обгрунтованість вимог Гайдамаки щодо неоприлюднення у встановлений законом строк та спосіб розпорядником інформації- органом місцевого самоврядування публічної інформації, що складається із рішення порядку денного 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р.; проектів рішень, винесених на 17 сесію 7 скликання; рішень, прийнятих на 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р., адже положеннями ч.2 ст.15 Закону України №2939-VI зазначена інформація відноситься до публічної та підлягала опублікуванню не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація мала бути оприлюднена на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації, -ч.2 ст.15 Закону. Останні зміни до інформації, яка є предметом спору датовані 13.07.2017 р., що свідчить про порушення встановленого законом строку для її оприлюднення.
Щодо вимог позивача про визнання протиправною бездіяльності сільської ради в частині неінформування мешканців с.Віта-Поштова про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів про розміщення важливих об`єктів будівництва, суд зазначає наступне:
відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону, планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту (ч. 1 ст. 17 Закону). Відповідно до ч. 1, п. 3 ч. 4 ст. 19 Закону, детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Детальний план території визначає: функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України «Про основи містобудування», визначення територій для містобудівних потреб здійснюється на підставі затвердженої містобудівної документації з урахуванням планів земельно-господарського устрою.
Згідно з п. 4.8 Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Мінрегіон від 16.11.2011 року №290, детальний план території розробляється для територій житлових районів, мікрорайонів, кварталів нової забудови, комплексної реконструкції кварталів, мікрорайонів застарілого житлового фонду, територій виробничої, рекреаційної та іншої забудови. Пунктом 3.4 ДБН Б.1.1-14:2012 «Склад та зміст детального плану території» визначено, що функціональне використання (призначення) території - це використання території за переважними функціями (багатофункціональна, громадська, житлова, промислова тощо), що існує або встановлюється містобудівною документацією.
Правові та організаційні основи планування, забудови та іншого використання територій , забезпечення сталого розвитку населених пунктів з урахуванням громадських і приватних інтересів врегульвано Законом України " Про планування і забудову територій". Статтею 9 Закону встановлено, що після прийняття відповідними радами рішень про розроблення схем планування територій спеціально уповноважений орган з питань містобудування та архітектури Автономної Республіки Крим, обласні, районні державні адміністрації відповідно до своїх повноважень протягом двох місяців: оприлюднюють через засоби масової інформації відомості про початок робіт, пов`язаних з розробленням схем планування територій на регіональному рівні, визначають форму, місце, строк внесення сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, а також фізичними та юридичними особами пропозицій (зауважень) до технічних завдань цих схем; визначають технічні завдання на розроблення схем планування територій на регіональному рівні; організують розроблення схем планування територій на регіональному рівні. Спеціально уповноважений орган з питань містобудування та архітектури Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації відповідно до своїх повноважень протягом двох тижнів після завершення робіт, пов`язаних з розробленням схем планування територій на регіональному рівні: повідомляють через засоби масової інформації про місце та строки розгляду схем планування територій, а також про форми подання пропозицій і порядок їх урахування; подають спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої влади з питань містобудування та архітектури схеми планування територій Автономної Республіки Крим, областей для проведення експертизи та надання висновку щодо їх затвердження.
Схеми планування територій на регіональному рівні затверджуються відповідними радами. Схеми планування територій на регіональному рівні кількох адміністративно-територіальних одиниць затверджуються спільним рішенням відповідних рад. Рішення про затвердження схеми планування територій на регіональному рівні оприлюднюється через засоби масової інформації. Порушення встановленого цим Законом порядку розроблення схем планування територій на регіональному рівні може бути підставою для оскарження до суду рішень відповідних рад про їх затвердження.
Відповідачем не надано суду доказів, які підтверджують оприлюднення схем планування територій на регіональному рівні через засоби масової інформації, тому вимоги в цій частині також підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (код 04358490, с. Віта-Поштова, вул. Боярська, 4) щодо неоприлюднення у встановлені законом спосіб, порядку та строки: порядку денного 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р.; проектів рішень, винесених на 17 сесію 7 скликання; рішень, прийнятих на 17 сесії 7 скликання Віто-Поштової сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 22.12.2016 р., план перспективного розвитку територій і населених пунктів розміщення важливих містобудівних об`єктів - багатоквартирних житлових будинків с. Віта-Поштова Київської області
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1057 (тисячу п`ятдесят сім) грн.
Копію рішення направити сторонам.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Брагіна О.Є.