ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
У Х В А Л А
03 липня 2019 року м. Київ № 640/10694/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Федорчука А.Б.,, при секретарі судових засідань Семеняці А.Р., розглянувши клопотання про скасування заходів забезпечення позову
за позовом Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ,
пров. Несторівський, 3-5, код ЄДРПОУ 00135390)
Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія" Нафтогаз України" (01001, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 6, код ЄДРПОУ 20077720)
до Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вулиця Грушевського, 12/2, інші відомості невідомі)
про визнання протиправною та скасування Постанови
за участю представників сторін:
від позивача 1: Дяків Г.М.
від позивача 2: Сидорченко В.В.
від відповідача: Пуленець А.С.
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5, код ЄДРПОУ 00135390), Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія" Нафтогаз України" (01001, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 6, код ЄДРПОУ 20077720) звернулося з позовом до Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вулиця Грушевського, 12/2, інші відомості невідомі) про визнання незаконною та нечинною постанови Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 р. № 364 "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави" в частині слів: "Для суб`єктів господарювання, які за результатами 2018 року отримали чистий прибуток, що перевищує 50 млн. гривень, затвердити базовий норматив у розмірі 90 відсотків.".
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 червня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 червня 2019 року заяву Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5, код ЄДРПОУ 00135390) про вжиття заходів забезпечення позову задоволено.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 червня 2019 року заяву Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія" Нафтогаз України" (01001, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 6, код ЄДРПОУ 20077720) про вжиття заходів забезпечення позову задоволено.
На адресу суду від представника Кабінету Міністрів України надійшли клопотання про скасування заходів забезпечення позову застосованих ухвалою суду від 25 червня 2019 року в адміністративній справі №640/10694/19 та застосованих ухвалою суду від 27 червня 2019 року в адміністративній справі №640/10694/19.
Представник Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" заперечували щодо клопотань про скасування заходів забезпечення позову.
Представник Кабінету Міністрів України підтримав клопотання про скасування заходів забезпечення позову.
Розглянувши подані клопотання, суд дійшов висновку про відмову в задоволені клопотань про скасування заходів забезпечення позову, з огляду на наступне.
В обґрунтування клопотань про скасування заходів забезпечення представник відповідача зазначає, що зупинення судом дії оскаржуваного нормативно-правового акту в частині щодо Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія" Нафтогаз України", фактично породжує ситуацію, що Держава в особі уповноважених органів центральної влади, не може в повному обсязі здійснювати повноваження, передбачені Конституцією України та чинним законодавством України, в тому числі й соціальних сферах.
Постанова №364, зокрема в оскаржувальній частині стосується питання загального інтересу необмеженого кола як юридичних осіб так і громадян України, забезпечує функціонування окремих інститутів, які активно використовуються в публічній діяльності органів державної влади, застосування заходів забезпечення позову фактично обмежує законні права Уряду та інших центральних органів виконавчої влади щодо належного виконання передбачених законодавством України прав та обов`язків, що в свою чергу порушує принцип якості, передбачуваності законодавства та належного урядування.
Кабінет Міністрів України зазначає, що беручи до уваги очевидну безпідставність заяв про забезпечення позову Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія" Нафтогаз України", ризики завдання шкоди як державним інтересам загалом, так і правам, законним інтересам інших суб`єктів, вважає/, що Суд поспішно прийшов до висновку про обґрунтованість заяв про застосування заходів забезпечення.
Відповідачем не наведено які саме повноваження не може в повному обсязі здійснювати Держава в особі уповноважених органів центральної влади, передбачені Конституцією України та чинним законодавством України, в тому числі й соціальних сферах.
Суд не може погодитися з доводами заявника, щодо твердження про ризики завдання шкоди як державним інтересам загалом, так і правам, законним інтересам інших суб`єктів, оскільки зупинено дію постанови Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 р. № 364 "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2018 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави" в частині слів: "Для суб`єктів господарювання, які за результатами 2018 року отримали чистий прибуток, що перевищує 50 млн. гривень, затвердити базовий норматив у розмірі 90 відсотків." тільки стосовно Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія" Нафтогаз України", а не щодо всього кола осіб, яких вона стосується.
З наданого клопотання про скасування вбачається, що заявник не заперечує проти забезпечення позову в частині стосовно Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" та Акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія" Нафтогаз України", а тільки зазначає, що Суд поспішно прийшов до висновку про обґрунтованість заяв про застосування заходів забезпечення.
Відповідно до ст.157 КАС України суд може скасувати заходи забезпечення позову з власної ініціативи або за вмотивованим клопотанням учасника справи.
Клопотання про скасування заходів забезпечення позову розглядається в судовому засіданні не пізніше п`яти днів з дня надходження його до суду.
За результатами розгляду клопотання про скасування заходів забезпечення позову, вжитих судом, постановляється ухвала.
Ухвала про скасування заходів забезпечення позову або про відмову у скасуванні забезпечення позову може бути оскаржена.
Відмова у скасуванні забезпечення позову не перешкоджає повторному зверненню з таким самим клопотанням при появі нових обставин, що обґрунтовують необхідність скасування забезпечення позову.
У випадку залишення позову без розгляду, закриття провадження у справі або у випадку ухвалення рішення щодо відмови у задоволенні позову заходи забезпечення позову зберігають свою дію до набрання законної сили відповідним судовим рішенням.
Примірник ухвали про скасування заходів забезпечення позову невідкладно після набрання такою ухвалою законної сили надсилається заявнику, всім особам, яких стосуються заходи забезпечення позову і яких суд може ідентифікувати, а також державним та іншим органам, які повинні були та (або) виконували ухвалу про забезпечення позову, для здійснення ними відповідних дій щодо скасування заходів забезпечення позову.
Заходи забезпечення позову, вжиті судом до подання позову, скасовуються судом також у разі:
1) неподання заявником відповідної позовної заяви згідно з вимогами частини другої статті 153 цього Кодексу;
2) повернення позовної заяви;
3) відмови у відкритті провадження у справі.
Суд звертає увагу на ту обставину, шо ст.157 КАС України, крім безумовних підстав скасування заходів забезпечення позову, що визначені у частині 6 та 8 вказаної статті, не містить посилань на конкретні підстави для прийняття такого рішення та ставить залежність судового рішення, за наслідком розгляду заяви про скасування заходів забезпечення позову від її вмотивованості.
Отже, клопотання Кабінету Міністрів України є невмотивованим щодо підстав скасування заходів забезпечення позову, у зв`язку із чим в його задоволенні слід відмовити повністю.
Керуючись статтями 157, 241-243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
УХВАЛИВ:
1. Відмовити Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вулиця Грушевського, 12/2, інші відомості невідомі) в задоволенні клопотання про скасування заходів забезпечення позову, застосованих ухвалою суду від 25 червня 2019 року в адміністративній справі №640/10694/19.
2. Відмовити Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вулиця Грушевського, 12/2, інші відомості невідомі) в задоволенні клопотання про скасування заходів забезпечення позову, застосованих ухвалою суду від 27 червня 2019 року в адміністративній справі №640/10694/19.
3. Копію ухвали надіслати учасникам справи.
Відповідно до частини статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала про скасування заходів забезпечення позову або про відмову у скасуванні забезпечення позову може бути оскаржена.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя А.Б. Федорчук