ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
У Х В А Л А
11.07.07 р. Справа № 33/183
Суддя господарського суду Донецької області Новікова Р.Г., розглянувши позовну заяву Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Донецької міської ради м. Донецьк до Виконавчого комітету Донецької міської ради за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ „Донплаза” м. Донецьк, ПП „Альянс – Інвест” м. Київ та Донецького міського управління земельних ресурсів м. Донецьк про скасування пунктів 3 та 4 рішення виконавчого комітету Донецької міської ради від 25.01.2006р. №45/7.
За участю представників:
від позивача: Снегірьов О.М., дов.№01/15-6715 від 12.12.2005р.
від відповідача: Снегірьов О.М., дов.№01/15-6725 від 12.12.2005р.
від третьої особи (ТОВ „Донплаза”): Мотренко Ю.Г., дов. від 03.07.2006р.
від третьої особи (ПП „Альянс – Інвест”): не з’явився
від третьої особи - Донецького міського управління земельних ресурсів м. Донецьк: не з’явився.
Прокурор: Стойко В.В., посвідчення №921
ВСТАНОВИВ:
Донецький міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Донецької міської ради м. Донецьк з позовом від 29.05.2006р. №13 до Виконавчого комітету Донецької міської ради м. Донецьк та Товариства з обмеженою відповідальністю „Донплаза” м. Донецьк про скасування рішення Виконавчого комітету Донецької міської ради від 25.08.2004р. №453/3 та розірвання договору оренди земельної ділянки від 10.09.2004р. №Д/6-108к
У засіданні 05.07.2006р. прокурор змінив позовні вимоги та просив скасувати рішення виконавчого комітету Донецької міської ради від 25.01.2006р. №45/7 „Про передачу земельної ділянки в оренду приватному підприємству „Альянс - Інвест” для експлуатації існуючої будівлі торгового центру та самовільно збудованих трансформаторної підстанції і адміністративного будинку у Куйбишевському районі” та рішення виконавчого комітету Донецької міської ради від 25.08.2004р. №453/3 „Про внесення змін і доповнень в рішення виконкому міської ради від 19.06.2002р. №281/7”
Ухвалою суду у справі №33/183 від 05.07.2006р. позовні вимоги Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в частині позовних вимог до Товариства з обмеженою відповідальністю „Донплаза” та в частині вимог про розірвання договору оренди від 10.09.2004р. №Д/6-108к залишені без розгляду.
Згідно ухвали суду у справі №33/183 від 05.07.2006р. до участі у справі на стороні відповідача в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору були залучені Товариство з обмеженою відповідальністю „Донплаза” м. Донецьк, Приватне підприємство „Альянс –Інвест” м. Київ та Донецьке міське управління земельних ресурсів.
В-подальшому, прокурор змінив позовні вимоги та просив скасувати рішення виконавчого комітету Донецької міської ради від 25.01.2006р. №45/7 „Про передачу земельної ділянки в оренду приватному підприємству „Альянс - Інвест” для експлуатації існуючої будівлі торгового центру та самовільно збудованих трансформаторної підстанції і адміністративного будинку у Куйбишевському районі”.
Статтею 124 Конституції України передбачено, що юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі, судочинство здійснюється Конституційним Судом України та судами загальної юрисдикції. Специфіка діяльності судів полягає в тому, що застосування ними закону в розгляді конкретних справ здійснюється у певних процесуальних формах, визначених законодавчо, а саме: у формі цивільного, господарського, адміністративного, кримінального, а також конституційного судочинства.
За статтею 19 Закону України “Про судоустрій України” відповідно до Конституції України в системі судів загальної юрисдикції утворюються загальні та спеціалізовані суди окремих судових юрисдикцій. Спеціалізовані судами є господарські, адміністративні суди.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно зі статтею 17 цього Кодексу компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Як зазначено в частині другій статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, їх посадова чи службова особа, крім справ з приводу їхніх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки.
Відповідно до п.6 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до початку діяльності окружного адміністративного суду адміністративні справи, підвідомчі господарським судам відповідно до Господарського процесуального кодексу України 1991р., вирішуються відповідним господарським судом за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, до створення окружних адміністративних судів повноваження з вирішення спорів, у яких однією зі сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, виконуватимуться господарськими судами.
При цьому, частина 1 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України передбачає, що місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України „Про місцеве самоврядування в Україні” №280/97-ВР від 21.05.1997р.
Відповідно до статті 2 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” №280/97-ВР від 21.05.1997р. місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Пункт 1 статті 5 вищевказаного закону встановлює, що система місцевого самоврядування включає - територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Як зазначено у рішенні Конституційного Суду України №1-рп/2000 від 09.02.2000р. (справа про місцеве самоврядування) у системі місцевого самоврядування України має місце певна субординація її елементів - територіальної громади, ради, її виконавчих органів із збереженням відповідного розмежування їх прав і повноважень. Відповідно до частини першої статті 140 Конституції України та частини першої статті 6 Закону територіальна громада є основним носієм функцій і повноважень місцевого самоврядування. Сільські, селищні, міські ради, як це в свою чергу логічно випливає із змісту частини третьої статті 140 Конституції України, а також частини першої статті 10 Закону, є органами місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування. Сільські, селищні, міські ради мають свої виконавчі органи, а отже - їм підзвітні та підконтрольні.
Згідно із пунктом 1 статті 11 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” №280/97-ВР від 21.05.1997р. виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Як визначено в статті 1 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” №280/97-ВР від 21.05.1997р. виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Як вбачається зі змісту позовної заяви, відповідачем виступає саме орган місцевого самоврядування – виконавчий комітет Донецької міської ради м. Донецьк.
За загальним правилом, визначеним у статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, адміністративні справи вирішуються адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача.
З урахуванням пункту 2 частини 1 статті 22 Кодексу адміністративного судочинства України суд передає адміністративну справу на розгляд іншого адміністративного суду - Ворошиловського районного суду м. Донецька.
Керуючись статтею 124 Конституції України, нормами Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” №280/97-ВР від 21.05.1997р., статтями 18, 22, 160, 165, 185, 186, 254, пунктами 5, 6 розділу VІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд –
У Х В А Л И В:
1. Передати справу №33/183 за позовом Донецького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Донецької міської ради м. Донецьк до Виконавчого комітету Донецької міської ради м. Донецьк за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ „Донплаза” м. Донецьк, ПП „Альянс – Інвест” м. Київ та Донецького міського управління земельних ресурсів м. Донецьк про скасування пунктів 3 та 4 рішення виконавчого комітету Донецької міської ради від 25.01.2006р. №45/7 „Про передачу земельної ділянки в оренду приватному підприємству „Альянс - Інвест” для експлуатації існуючої будівлі торгового центру та самовільно збудованих трансформаторної підстанції і адміністративного будинку у Куйбишевському районі” на розгляд до Ворошиловського районного суду м. Донецька (83015 м. Донецьк; вул. Любавіна, 4).
2. Ухвала про передачу адміністративної справи може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання через суд першої інстанції заяви про апеляційне оскарження ухвали суду протягом п’яти днів з дня отримання сторонами копії ухвали. Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом десяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
3. Ухвала суду першої інстанції про передачу адміністративної справи набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана в строк, встановлений цим Кодексом, ухвала суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку.
4. Передача адміністративної справи з одного суду до іншого здійснюється після закінчення строку на оскарження ухвали суду, а в разі подання апеляційної скарги - після залишення її без задоволення.
Суддя
Надруковано у 9-ти примірниках:
1 – позивачу;
1 – відповідачу; 3 – третім особам;
2 – прокуратурі;
1 - до Ворошиловського районного суду м. Донецька;
1 – до справи