ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
УХВАЛА
"23" жовтня 2018 р.
м. Одеса
Справа № 17-2-1-7-5-6-5-21-2-32-39-18/01-5010
Господарський суд Одеської області у складі судді Демешина О. А. при секретарі судового засідання Заболотній Я. О., розглянувши матеріали справи №17-2-1-7-5-6-5-21-2-32-39-18/01-5010
За заявою: Відкритого акціонерного товариства (далі - ВАТ) „Одесагаз"
до боржника: Публічного акціонерного товариства (далі - ПАТ) „Одеська ТЕЦ"
про визнання банкрутом.
Представники :
Від прокуратури Одеської області: Коломійчук І.О. - посвідчення;
Від ПАТ "Одеська ТЕЦ": Орлова О.В. - довіреність;
Від ГУЮ в Одеській області: Волков Д.О. - довіреність;
Від Фонду державного майна України: Скороход Р.В. - довіреність;
Від АТ "Одесаобленерго": Швидкий О.О. -довіреність
В С Т А Н О В И В:
Постановою Господарського суду Одеської області від 13.12.2016 року по справі № 17-2-1-7-5-6-5-21-2-32-39-18/01-5010 визнано банкрутом Публічне акціонерне товариство «Одеська ТЕЦ» та відкрито ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців до 13.12.2017 р. включно, призначено ліквідатора ПАТ «Одеська ТЕЦ».
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 05.02.2018 року ліквідатором ПАТ «Одеська ТЕЦ» було призначено арбітражного керуючого Афоніна Д.О.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 17.04.2018 року було повернуто апеляційну скаргу ПАТ «Одеська ТЕЦ» на ухвалу Господарського суду Одеської області від 05.02.2018 року.
Постановою Верховного суду в складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 25.06.2018 року касаційну скаргу ПАТ «Одеська ТЕЦ» на ухвалу Одеського апеляційного господарського суду від 17.04.2018 року було залишено без задоволення.
Після розгляду касаційної скарги ПАТ «Одеська ТЕЦ» справу про визнання банкрутом ПАТ «Одеська ТЕЦ» № 17-2-1-7-5-6-5-21-2-32-39-18/01-5010 повернуто до Господарського суду Одеської області.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.10.2018р. справу про визнання банкрутом ПАТ «Одеська ТЕЦ» призначено до розгляду на 23.10.2018 року.
19.10.2018р. (вх. № 3-853/18) Одеська міська рада подала до суду клопотання про продовження технологічного циклу з виготовлення продукції ПАТ «Одеська ТЕЦ» та зобов'язання ліквідатора ПАТ «Одеська ТЕЦ» Афоніна Д.О. розпочати опалювальний сезон 2018-2019 р.р., посилаючись на те, що ПАТ «Одеська ТЕЦ» здійснювала постачання теплової енергії до центральної частини міста Одеси на підставі договору з КП «Теплопостачання міста Одеси» від 05.11.2009 року. В період здійснення ліквідаційної процедури зупинена здійснення господарської діяльності ПАТ «Одеська ТЕЦ», тому Одеська міська рада вважає, що існує реальна загроза настання техногенної катастрофи у зв'язку з неможливістю забезпечити тепловою енергію споживачів центральної частини міста Одеси, виникненню внаслідок цього надзвичайної ситуації в місті Одесі та необхідності захистити відповідних мешканців Одеси.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступних висновків.
Як вбачається з матеріалів справи Постановою Господарського суду Одеської області від 13.12.2016 року ПАТ «Одеська ТЕЦ» було визнано банкрутом та введено відносно нього ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців. Цією ж Постановою Господарського суду Одеської області від 13.12.2016 року, господарську діяльність Публічного акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» завершено закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції в разі можливості її продажу за виключенням укладення та виконання договорів, що мають на меті захист майна банкрута або забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані, договорів оренди майна, яке тимчасово не використовується, на період до його продажу в процедурі ліквідації тощо. Визначено, що з урахуванням особливостей виготовлення Публічним акціонерним товариством «Одеська ТЕЦ» продукції (теплоенергії) під закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції під час господарської діяльності банкрута слід розуміти закінчення опалювального сезону 2016-2017р.р. та постачання теплової енергії споживачам протягом всього опалювального сезону. Враховуючи розпорядження Одеського міського голови № 237 від 31.03.2017 року про закінчення ОЗП 2016/2017 рр., технологічний цикл ПАТ «Одеська ТЕЦ» з виготовлення теплової енергії було закінчено 31 березня 2017 року.
Ухвалою Господарського суду Одеської області віл 10.10.2017 року було продовжено технологічний цикл з виготовлення продукції ПАТ «Одеська ТЕЦ» до завершення ліквідаційної процедури Товариства та зобов'язано Ліквідатора ПАТ «Одеська ТЕЦ» розпочати опалювальний сезон 2017-2018 р.р. Враховуючи розпорядження Одеського міського голови № 229 від 05.04.2018 року про закінчення ОЗП 2017/2018 рр., технологічний цикл ПАТ «Одеська ТЕЦ» з виготовлення теплової енергії було закінчено 5 квітня 2018 року.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 23.11.2017 року строк ліквідаційної процедури було продовжено до 14.06.2018 року включно.
Відповідно до ст. 41 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 41 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ліквідатор з дня його призначення: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред'являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов'язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; веде реєстр вимог кредиторів; здійснює інші повноваження.
Відповідно до ст. 44 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», після проведення інвентаризації та оцінки майна ліквідатор здійснює продаж майна банкрута такими способами: проведення аукціону; продаж безпосередньо юридичній або фізичній особі.
В ході здійснення ліквідаційної процедури ПАТ «Одеська ТЕЦ», ліквідатор, виконуючи свої обов'язки відповідно до ст. 41, 44 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», з метою забезпечення задоволення вимог кредиторів, розпочав процедуру реалізації майна Боржника (оголосив та провів конкурс з визначення Організатора аукціону, уклав з ним договір на проведення аукціону, склав та подав на затвердження до ФДМУ ліквідаційну масу Боржника, тощо).
За результатами оголошених аукціонів з продажу майна ПАТ «Одеська ТЕЦ», призначених на 16.08.2017 року, 23.08.2017 року, 06.10.2017 року, 24.10.2017 року, організатором аукціону приймались рішення про визнання оголошених аукціонів таким, що не відбулися у зв'язку з відсутністю необхідної кількості заявок на участь в аукціоні.
З вищевказаного клопотання Одеської міської ради вбачається, що ПАТ «Одеська ТЕЦ» здійснювала постачання теплової енергії до центральної частини міста Одеса. Послугами централізованого опалення користувалось близько 300 тисяч мешканців міста Одеси (опалювальний житловий фонд становить понад 1,5 млн. кв.м), споживачів юридичних осіб, з яких близько 1000 це бюджетні установи (заклади охорони здоров'я, дитячі дошкільні заклади, загальноосвітні школи, заклади культури та освіти), підприємства, установи та організації усіх форм власності. Об'єм теплової енергії, який вироблявся теплофікаційними установками ПАТ «Одеська ТЕЦ», становило близько 25 % всього об'єму виробництва теплової енергії в місті.
Послуги з виробництва теплової енергії для мешканців центральної частини м. Одеси, ПАТ «Одеська ТЕЦ» на підставі відповідного договору №05-11-09/158/ТГО-577/09 від 05.11.2009 року надавала КП «Теплопостачання міста Одеси», яка реалізовувала цю теплову енергію безпосередньо споживачам. Договір між ПАТ «Одеська ТЕЦ» та КП «Теплопостачання міста Одеси» №05-11-09/158/ТГО-577/09 від 05.11.2009 року є діючим на теперішній час.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», до житлово-комунальних послуг належать комунальні послуги - послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач має право одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Виконавець комунальної послуги зобов'язаний забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість комунальних послуг згідно із законодавством та умовами договорів про їх надання, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавець послуги з постачання теплової енергії повинен забезпечити постачання теплоносія безперервно, з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури та величини тиску. Параметри якості теплової енергії повинні відповідати нормативним документам у сфері стандартизації. Постачання теплової енергії для потреб централізованого опалення здійснюється в опалювальний період. Порядок визначення дати початку і закінчення опалювального періоду визначається законодавством.
Таким чином, споживачі мають право безперебійно отримувати житлово-комунальну послугу централізоване опалення, за винятком перерви на міжопалювальний період.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про теплопостачання», державна політика у сфері теплопостачання базується в тому числі на принципі забезпечення енергетичної безпеки держави; забезпечення захисту прав та інтересів споживачів.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про теплопостачання», завданнями державного управління у сфері теплопостачання є: забезпечення надійності теплопостачання як одного з необхідних елементів безпеки людини. Державне управління у сфері теплопостачання здійснюють: на місцевому рівні - місцеві державні адміністрації.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про теплопостачання», до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належать здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог.
Отже, діючим законодавством на Одеську міську раду покладено контроль за забезпеченням споживачів мешканців міста Одеси тепловою енергією, забезпечення захисту їх прав на безперебійне отримання відповідної житлово-комунальної послуги, недопущення загрози енергетичної безпеки в місті Одесі.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про теплопостачання», споживач або суб'єкт теплоспоживання має право вибирати (змінювати) теплопостачальну організацію, якщо це технічно можливо. Теплотранспортуюча організація не має права відмовити споживачу теплової енергії у забезпеченні його тепловою енергією за наявності технічних можливостей на приєднання споживача до теплової мережі.
Відповідно до ч. 4 ст. 25 Закону України «Про теплопостачання», в разі наявності технічної можливості теплопостачальні організації, що здійснюють постачання теплової енергії на закріпленій території, не мають права відмовити споживачу, який розташований на цій території, в укладенні договору.
Як випливає зі ст.ст. 24, 25 Закону України «Про теплопостачання», праву споживача теплової енергії на отримання обсягів теплової енергії згідно з параметрами відповідно до договорів та стандартів відповідає обов'язок теплопостачальної, теплотранспортної і теплогенеруючої організації забезпечити надійне постачання обсягів теплової енергії відповідно до умов договору та стандартів.
Споживачі центральної частини міста Одеси централізованого опалення (теплової енергії), що їм поставлялась КП «Теплопостачанням міста Одеси», була вироблена на обладнанні ПАТ «Одеська ТЕЦ», іншої технічної можливості приєднатися споживачам мешканцям центральної частини міста Одеси до теплових мереж немає. При цьому, у зв'язку з визнанням ПАТ «Одеська ТЕЦ» банкрутом, технологічний цикл з вироблення продукції Товариством закінчено опалювальним сезоном 2016-2017 рр., продовжений технологічний цикл з вироблення продукції Товариством на опалювальний сезон 2017-2018 рр. також закінчено. КП «Теплопостачанням міста Одеси» буде змушено відмовити мешканцям центральної частини міста Одеси в постачанні теплової енергії, що протирічить вимогам Закону України «Про теплопостачання», зокрема ч. 4 ст. 25 цього Закону, оскільки КП «Теплопостачання міста Одеси» не має такого права.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку про обґрунтованість тверджень Одеської міської ради щодо існування реальної загрози настання техногенної катастрофи у зв'язку з неможливістю забезпечити тепловою енергію споживачів центральної частини міста Одеси та виникненню внаслідок цього надзвичайної ситуації в місті Одеси.
Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури: господарська діяльність банкрута завершується закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції у разі можливості її продажу за виключенням укладення та виконання договорів, що мають на меті захист майна банкрута або забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані, договорів оренди майна, яке тимчасово не використовується, на період до його продажу в процедурі ліквідації тощо.
Відповідно до ч.2 ст. 41 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», до повноважень ліквідатора належить прийняття до відання майна боржника, забезпечення його збереження.
При цьому, не дивлячись на визнання ПАТ «Одеська ТЕЦ» банкрутом та здійснення відносно нього ліквідаційної процедури, є можливість продажу КП «Теплопостачання міста Одеси» продукції, яку може виробляти ПАТ «Одеська ТЕЦ» теплову енергію.
Суд зазначає, що визнання боржника банкрутом та здійснення ліквідаційної процедури відносно нього не може створювати загрозу енергетичної безпеки в місті Одеси, виникненню надзвичайної ситуації у зв'язку з неможливістю забезпечити тепловою енергію споживачів центральної частини міста Одеси, тому вважає необхідним попередити виникнення зазначеної ситуації та захистити права споживачів на безперебійне отримання відповідної житлово-комунальної послуги.
Отже, враховуючи положення ч. 1 ст. 38 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», повторне продовження технологічного циклу з виготовлення продукції ПАТ «Одеська ТЕЦ» є можливим, до завершення ліквідаційної процедури Товариства, саме у зв'язку з можливістю її негайної реалізації (продажу) КП «Теплопостачання міста Одеси».
Крім того, відповідно до ст.ст. 38, 41 Закону Україну «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ліквідатор має забезпечувати збереження майна Боржника та з дня відкриття ліквідаційної процедури, можуть виконуватись договори, що мають на меті захист майна банкрута та забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані. При цьому слід зазначити, що обладнання для вироблення теплової енергії в разі його простою без експлуатації погіршить його технічний стан, призведе до розриву теплових мереж, що знаходяться на балансі КП «Теплопостачання міста Одеси». Зазначене знизить вартість майна Боржника - ПАТ «Одеська ТЕЦ», що підлягає реалізації в ліквідаційній процедурі. Враховуючи специфіку галузі теплоенергетики, експлуатація теплофікаційного обладнання з метою вироблення теплової енергії (за можливості її продажу), буде сприяти збереженню майна в належному технічному стані.
Як випливає зі змісту ч. 1 ст. 42 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком випадків встановлених законом. Відповідно до ст.ст.41, 45 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» основною метою здійснення ліквідаційної процедури є задоволення вимог кредиторів. У зв'язку з чим, суд вважає, що права кредиторів, вимоги яких визнані в ліквідаційній процедурі, внаслідок продовження технологічного циклу з виготовлення продукції ПАТ «Одеська ТЕЦ» не будуть порушено, оскільки отриманий прибуток буде включено до ліквідаційної маси та в подальшому направлено на задоволення вимог кредиторів.
Враховуючи той факт, що жоден аукціон з продажу майна ПАТ «Одеська ТЕЦ» не відбувся, майно (в т.ч. обладнання) продовжує перебувати у власності ПАТ «Одеська ТЕЦ» та знаходиться в належному технічному стані, є реальна можливість продажу виготовленої продукції Товариством та готовність КП «Теплопостачання міста Одеси» її придбати, експлуатація теплофікаційного обладнання з метою вироблення теплової енергії (за можливості її продажу), буде сприяти збереженню майна в належному технічному стані, існування реальної загрози настання техногенної катастрофи у зв'язку з неможливістю забезпечити тепловою енергію споживачів центральної частини міста Одеси, виникненню внаслідок цього надзвичайної ситуації в місті Одеси, необхідністю попередити настання негативних наслідків для мешканців міста Одеси, захисту їх прав як споживачів, суд приходить до висновку про можливість задоволення клопотання Одеської міської ради, продовження технологічного циклу з виготовлення продукції ПАТ «Одеська ТЕЦ» до завершення ліквідаційної процедури Товариства та зобов'язання ліквідатора ПАТ «Одеська ТЕЦ» Афоніна Дмитра Олександровича розпочати опалювальний сезон 2018-2019 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
Відповідно до ст.37 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» у випадках, передбачених цим Законом, господарський суд у судовому засіданні за участю сторін приймає постанову про визнання боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців.
Банкрут - боржник, неспроможність якого виконати свої грошові зобов'язання встановлена господарським судом. Під ліквідацією розуміється припинення суб'єкта підприємницької діяльності, визнаного господарським судом банкрутом, з метою здійснення заходів щодо задоволення в порядку цього Закону вимог кредиторів шляхом продажу його майна.
Відповідно до ч.3 ст.40 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» ліквідатор виконує свої повноваження до завершення ліквідаційної процедури в порядку, встановленому цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Як свідчать матеріали справи, постановою суду від 13.12.2016р. було відкрито ліквідаційну процедуру ПАТ «Одеська ТЕЦ» строком на 12 місяців, тобто до 13.12.2017 (включно). Ухвалою Господарського суду Одеської області від 23.11.2017 року строк ліквідаційної процедури було продовжено до 14.06.2018 року включно.
Відповідно до ч. 2 ст. 119 ГПК України, встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.
Відповідно до буквального змісту Закону України «Про відновлення боржника або визнання його банкрутом» строк ліквідаційної процедури є таким, що встановлюється судом. Строки встановлені, судом можуть бути продовжені судом відповідно до норм ГПК України за ініціативою суду в тому числі.
Отже, з метою недопущення зриву опалювального сезону 2018-2019 років в місті Одесі, враховуючи висновок суду про можливість задоволення клопотання Одеської міської ради про продовження технологічного циклу з виготовлення продукції ПАТ «Одеська ТЕЦ» до завершення ліквідаційної процедури Товариства та зобов'язання ліквідатора ПАТ «Одеська ТЕЦ» Афоніна Дмитра Олександровича розпочати опалювальний сезон 2018-2019 року, суд вважає необхідним вирішити питання про продовження строку ліквідаційної процедури, встановленого судом на термін до закінчення опалювального сезону.
Враховуючи вищевикладене, те, що строк ліквідаційної процедури відповідно до буквального змісту Закону України «Про відновлення боржника або визнання його банкрутом» є таким, що встановлюється судом, а тому відповідно до норм ГПК України він може бути як скорочений судом, так і продовжений судом залежно від фактичних обставин справи, тому суд вважає за необхідне продовжити строк ліквідаційної процедури на строк до закінчення опалювального сезону 2018-2019 рр.
У зв'язку із неявкою у судове засідання декількох учасників судового процесу, розгляд справи слід відкласти.
Керуючись ст.ст. 119, 234, 235 ГПК України, ст. 8, 37, 38, 40, 41, 44, 45 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ст. 6, 9, 13, 19, 24, 25 Закону України «Про теплопостачання», ст.ст. 5, 7, 8, 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», суд
У Х В А Л И В:
1. Клопотання Одеської міської ради (вх.№ 3-853/18 від 19.10.2018р.) задовольнити.
2. Продовжити технологічний цикл з виготовлення продукції ПАТ «Одеська ТЕЦ» до завершення ліквідаційної процедури Товариства.
3. Зобов'язати Ліквідатора ПАТ «Одеська ТЕЦ» Афоніна Дмитра Олександровича розпочати опалювальний сезон 2018-2019 р.р.
4. Продовжити строк ліквідаційної процедури банкрута Публічного акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» на строк до закінчення опалювального сезону 2018-2019 рр.
5. Розгляд справи відкласти на 27.11.2018р. о 10.00. Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду: м. Одеса, пр-т Шевченка, 29 зал № 17.
6. Копію ухвали надіслати: всім кредиторам, боржнику, ліквідатору - арбітражному керуючому - Афоніну Д. О., учасникам провадження у справі про банкрутство, заявникам: Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Одеса (65049, м. Одеса, вул. І. Франка, 55), ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (вул. Академіка Заболотного, 38-А, м. Одеса, 65025), ПАТ „УКРТРАНСГАЗ", в особі філії УМГ „ПРИКАРПАТТРАНСГАЗ" (65058, м. Одеса, вул. Тираспольське шосе, 1), ПАТ „ЕК Одесаобленерго" (65031, м. Одеса, вул. Боровського, 28 „Б").
Ухвала набрала законної сили 23.10.2018р.
Повний текст ухвали складено 24.10.2018р.
Суддя О.А. Демешин