ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
УХВАЛА
"23" березня 2017 р. Справа № 17-2-1-7-5-6-5-21-2-32-39-18/01-5010
За заявою: Відкритого акціонерного товариства (далі - ВАТ) „Одесагаз"
до боржника: Публічного акціонерного товариства (далі - ПАТ) „Одеська ТЕЦ"
про визнання банкрутом.
за участю прокурора м. Одеси,
за участю Фонду державного майна України,
за участю НАК „Нафтогаз України",
за участю Головного управління юстиції в Одеській області,
за участю Міністерства енергетики та вугільної промисловості,
за участю Одеської міської ради
Суддя Демешин О. А.
В судове засідання з'явились представники сторін:
від ВАТ "Одесагаз": Кураніна К.С. - довіреність;
від ПАт "Одеська ТЕЦ": Макаренко Н.А. - довіреність;
від НАК "Нафтогаз України": Ракітін П.С. - довіреність;
від ГУЮ в Одеській обл.: Волков Д.О. - довіреність;
від Міністерства енергетики та ВП: не з'явився;
ліквідатор: не з'явився;
від ПрАТ "Енергомережа": Гонтарь О.М. - довіреність;
від ПАТ "Одеська ТЕЦ": Хайло М.В. - довіреність;
від Фонду державного майна України: не з'явився,
від КП "Електропівдензахідмонтаж-11": не з'явився,
від ОМР: не з'явився;
від ДФСУ у Суворовському районі м. Одеси: Захарченко А.О. - довіреність;
від ДК "Газ України": Жорова Л.М. - довіреність;;
від Відділення виконавчої дирекції фонду у м. Одеса: Борисенко О.А. - довіреність;
від ПАТ "УКРТРАНСГАЗ": Висоцький С.О. - довіреність;
Розглянувши матеріали справи, суд встановив:
13.12.2016 року Постановою Господарського суду Одеської області по справі № 17-2-1-7-5-6-5-21-2-32-39-18/01-5010 визнано банкрутом Публічне акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ" та відкрито ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців до 13.12.2017 р. включно, ліквідатором Публічного акціонерного товариства „Одеська ТЕЦ" призначено арбітражного керуючого Лахненко Євгенія Миколайовича.
З метою виявлення кредиторів з вимогами за зобов'язаннями боржника, визнаного банкрутом, що виникли під час проведення процедур банкрутства, 15.12.2016 р. здійснено офіційне оприлюднення повідомлення про визнання ПАТ «Одеська ТЕЦ» банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет за №38453 від 15.12.2016р.
17.03.2017 року суд призначив розгляд справи на 23.03.2017 року о 15:00. Всі сторони були належним чином повідомлені про дату і місце проведення судового засідання.
10.02.2017 року (вх. № 3-180/17) Державна податкова інспекція у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області звернулось до Господарського суду Одеської області із заявою про визнання кредиторських вимог у справі №17-2-1-7-5-6-5-21-2-32-39-18/01-5010 про банкрутство ПАТ «Одеська ТЕЦ» на загальну суму 29 055 381,37 грн., а саме: 25 656 177,37 грн. (основний платіж); 3 399 204,00 грн. (штрафні санкції) та клопотанням про відстрочення сплати судового збору (вх. № 3-181/17 від 10.02.2017 року).
В заяві зазначено, що заборгованість ПАТ «Одеська ТЕЦ» з податків, зборів та обов'язкових платежів на загальну суму 18 857 770, 37 грн., що було задекларовано ПАТ «Одеська ТЕЦ» самостійно, виникла по наступним податкам: надходженню від розміщення відходів - 2 756,67 грн.; по податку на додану вартість -17 069 287,21 грн.; по земельному податку з юридичних осіб -1 726 612,23 грн.; по надходженням від викидів забруднюючих речовин - 3 641,99 грн.; по надходженню від скидів забруднюючих речовин у водні об'єкти - 2 429,99 грн.; по рентній платі за спеціальне використання води - 43 033,29 грн..
Крім того, заборгованість ПАТ «Одеська ТЕЦ» з податків, зборів та обов'язкових платежів на загальну суму 10 197 611,00 грн., було нараховано на підставі проведених планових та позапланових перевірок ПАТ «Одеська ТЕЦ».
Згідно заяви Ліквідатора ПАТ «Одеська ТЕЦ» від 21.03.2017 року він частково заперечував проти визнання кредиторських вимог ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, визнав вимоги з податків, зборів та обов'язкових платежів, задекларовані ПАТ «Одеська ТЕЦ» в сумі 18 857 770, 37 грн., заперечував проти визнання заборгованості ПАТ «Одеська ТЕЦ» з податків, зборів та обов'язкових платежів на загальну суму 10 197 611,00 грн., було нараховано на підставі проведених планових та позапланових перевірок ПАТ «Одеська ТЕЦ», зазначаючи, що на підставі постанов суду, що набрало законної сили, податкові повідомлення-рішення, на підставі яких вони були донараховані, скасовані, рішення суду набрали законної сили.
Розглянувши матеріали заяви Державної податкової інспекції у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області та справи, вислухавши представників сторін та учасників, суд встановив наступне.
ПАТ «Одеська ТЕЦ» перебуває на обліку як платник податків у ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області з 18.09.1995 року та зареєстровано за №6570/29-205.
Відповідно до ст. 61 ПК України, одним з основних завдань органів державної податкової служби є здійснення контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а саме на орган державної податкової служби України.
Відповідно п.15.1 ст.15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об'єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п. 36.1. ст. 36 ПК України податковим обов'язком визнається обов'язок платника податків обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи; крім того, п.36.5. ст.36 ПК України встановлено, що відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов'язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Так , заборгованість ПАТ «Одеська ТЕЦ» з податків, зборів та обов'язкових платежів, що було задекларовано самостійно ПАТ «Одеська ТЕЦ» складає 18 857 770 грн. 37 коп. та складається з наступних сум:
- по надходженню від розміщення відходів - 2 756,67 грн., що виникла на підставі податкової декларації екологічного податку №9124660870 від 19.07.2016 року на суму 1 565,21 грн. (основний платіж) та податкової декларації екологічного податку №9196817182 від 19.10.2016 року на суму 1 200,46 грн. (основний платіж);
- по податку на додану вартість -17 069 287,21 грн., що виникла на підставі уточнюючого розрахунку до декларації №9087060298 на суму 5 862 735,05 грн. (6 497 243грн. основний платіж) - 634 507,00 грн. (переплата) - 0.95 грн. (сплачено)); - податкової декларації №9087000133 від 30.05.2016 року на суму 2 029,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9087060720 від 30.05.2016 року на суму 1 701 636,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9102738726 від 21.06.2016 року на суму 1 516 244,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9123889031 від 19.07.2016 року на суму 129 134,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9146792373 від 30.08.2016 року на суму 64 757,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9171457139 від 30.09.2016 року на суму 432 331,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9194817994 від 18.10.2016 року на суму 248 248,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9216670883 від 14.11.2016 року на суму 9 427,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9219138075 від 16.11.2016 року на суму 531 521,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9243617446 від 16.12.2016 року на суму 1 099 004,00 грн. (основний платіж); податкової декларації №9266061461 від 17.01.2017 року на суму 5 556 191,00 грн. (основний платіж);
- по земельному податку з юридичних осіб -1 726 612,23 грн., що виникло на підставі податкового розрахунку земельного податку №9018799307 від 17.02.2016 року на загальну суму 1 157 741,52грн. (основний платіж за квітень-грудень);
- по надходженню від викидів забруднюючих речовин - 3 641,99 грн., що виникло на підставі податкової декларації №9124680982 від 19.07.2016 року на загальну суму 3522,44грн. (основний платіж); податкової декларації №9196817258 від 19.10.2016 року на загальну суму 119,55грн. (основний платіж);
- по надходженню від скидів забруднюючих речовин у водні об'єкти - 2 429,99 грн., що виникло на підставі податкової декларації №9124654714 від 19.07.2016 року на загальну суму 2429,99грн. (основний платіж).
- по рентній платі за спеціальне використання води - 43 033,29 грн., що виникло на підставі податкової декларації №9121573466 від 15.07.2016 року на загальну суму 24010,76 грн. (основний платіж), податкової декларації №9188480099 від 11.10.2016 року на загальну суму 19022,53 грн. (основний платіж).
Відповідно до п. п. 14.1.175. п.14.1 ст.14 ПК України, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
Внаслідок несплатою заборгованості з податків та зборів ПАТ «Одеська ТЕЦ», ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області було винесено податкову вимогу форми «Ю» №899- 17 від 31.05.2016 року на загальну суму 8 824 108,85 грн., яку було направлено поштовою кореспонденцією на адресу ПАТ «Одеська ТЕЦ» 01.06.2016 року та отримано відповідачем 06.06.2016 року.
У зв'язку з неоплатою ПАТ «Одеська ТЕЦ» заборгованості з податків та зборів на підставі податкової вимоги, Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 03.08.2016 року подання ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області про стягнення з рахунків ПАТ «Одеська ТЕЦ» у банку заборгованості по податкам та зборам було задоволено в повному обсязі по справі №815/3782/16.
Відповідно до абз. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» кредитор - юридична або фізична особа, а також органи доходів і зборів та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов'язань до боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника; поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких забезпечені заставою майна боржника (майнового поручителя).
Відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» грошове зобов'язання - зобов'язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України. До грошових зобов'язань відносяться також зобов'язання щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування; зобов'язання, що виникають внаслідок неможливості виконання зобов'язань за договорами зберігання, підряду, найму (оренди), ренти тощо та які мають бути виражені у грошових одиницях. До складу грошових зобов'язань боржника, в тому числі зобов'язань щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування, не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції, визначені на дату подання заяви до господарського суду, а також зобов'язання, які виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров'ю громадян, зобов'язання з виплати авторської винагороди, зобов'язання перед засновниками (учасниками) боржника - юридичної особи, що виникли з такої участі. Склад і розмір грошових зобов'язань, у тому числі розмір заборгованості за передані товари, виконані роботи і надані послуги, сума кредитів з урахуванням відсотків, які зобов'язаний сплатити боржник, визначаються на день подання до господарського суду заяви про порушення справи про банкрутство, якщо інше не встановлено цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст. 38 Закону України «Про відновлення платоспроможності або визнання боржника банкрутом» визначено, що вимоги за зобов'язаннями боржника, визнаного банкрутом, що виникли під час проведення процедур банкрутства, можуть пред'являтися тільки в межах ліквідаційної процедури протягом двох місяців з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури. Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає. Кредитори, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, не є конкурсними, а їх вимоги погашаються в шосту чергу в ліквідаційній процедурі
Відповідно до Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 28.03.2013р. №01-06/606/2013 «Про Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (у редакції Закону України від 22.12.2011 № 4212-VI), розгляд грошових вимог кредиторів у ліквідаційній процедурі здійснюється господарським судом в тому ж порядку, що і грошових вимог, заявлених на підставі статті 23 Закону.
Відповідно до ч.8 ст. 23 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» вимоги конкурсних кредиторів, визнані боржником або господарським судом, вносяться розпорядником майна до реєстру вимог кредиторів.
Поточні кредитори з вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство, можуть пред'явити такі вимоги після прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури. До визнання боржника банкрутом спори боржника з кредиторами, які мають поточні вимоги до боржника, вирішуються шляхом їх розгляду у позовному провадженні господарським судом, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство.
Таким чином, що до умов і порядку заявлення грошових вимог в процедурі ліквідації банкрута та розгляду і затвердження реєстру вимог кредиторів застосовується аналогія ст. 23 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Господарський суд зобов'язаний прийняти заяву кредитора, подану в процедурі ліквідації з дотриманням вимог Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» та ГПК України, про що виноситься відповідна ухвала.
Суд звертає увагу, що оскільки вимоги ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області до ПАТ «Одеська ТЕЦ» виникли після порушення провадження у справі про банкрутство, то вони є поточними вимогами. Та зазначає, що поточні вимоги, як такі, що виникли після порушення провадження у справі про банкрутство, прирівнюються до статусу конкурсних лише в черговості їх задоволення, визначеної ст. 45 Закону України «Про відновлення платоспроможності або визнання боржника банкрутом».
Приймаючи до уваги те, що грошові вимоги ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області заявлені в межах строку встановленого ст. 38 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» на суму 18 857 770 грн. 37 коп., документально підтверджені та обґрунтовані, визнані ліквідатором ПАТ «Одеська ТЕЦ» у повному обсязі, суд визнає грошові вимоги ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області по заборгованості по податкам, зборам та обов'язковим платежам на суму 18 857 770 грн. 37 коп., як поточні вимоги із задоволенням в третю чергу.
Щодо заявлених кредиторських вимог ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області по сплаті податків та зборів та штрафних санкцій у розмірі 10 197 611,00 грн., що була нарахована на підставі планових та позапланових перевірок, суд зазначає наступне.
Кредиторські вимоги ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області по сплаті податків та зборів та штрафних санкцій у розмірі 10 197 611,00 грн. були нараховані згідно: акту планової перевірки від 29.04.2014 року № 1113/15-54-22-02 та винесеного на його підставі податкового повідомлення-рішення № 0001452203 від 22.05.2014 року та № 0001442203 від 22.05.2016 року; акту позапланової перевірки № 1072/15-54-22-02 від 24.04.2014 року та винесеного на його підставі податкового повідомлення-рішення №00132202 від 12.05.2014 року; акту позапланової перевірки від 10.06.2014 року № 1422/15-54-22-01 та винесеного на його підставі податкового повідомлення-рішення №0002102201 від 25.06.2014 року; акту позапланової перевірки від 11.11.2014 року № 4161/15-54-22-03 та винесеного на його підставі податкового повідомлення-рішення №0003672203 від 24.11.2014 року.
Слід зазначити, що вказані податкові повідомлення-рішення були оскаржені ПАТ «Одеська ТЕЦ» та були скасовані на підставі наступних рішень суду:
- податкове повідомлення-рішення № 0001452203 від 22.05.2014 року та № 0001442203 від 22.05.2016 року, що було винесено на підставі акту планової перевірки від 29.04.2014 року № 1113/15-54-22-02 було скасовано на підставі постанови Одеського окружного адміністративного суду від 10.12.2015 року в справі № 815/3327/14, що набрало законної сили ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 01.02.2017 року;
- податкове повідомлення-рішення №00132202 від 12.05.2014 року, що було винесено на підставі акту позапланової перевірки № 1072/15-54-22-02 від 24.04.2014 року було скасовано на підставі постанови Одеського окружного адміністративного суду від 20.11.2015 року в справі № 815/3250/14, що набрало законної сили ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 14.12.2016 року;
- податкове повідомлення-рішення №0002102201 від 25.06.2014 року, що було винесено на підставі акту позапланової перевірки від 10.06.2014 року № 1422/15-54-22-01 було скасовано на підставі постанови Одеського окружного адміністративного суду від 21.10.2014 року в справі № 815/5531/14, що набрало законної сили ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22.01.2015 року;
- податкове повідомлення-рішення №0003672203 від 24.11.2014 року, що було винесено на підставі акту позапланової перевірки від 11.11.2014 року № 4161/15-54-22-03 було скасовано на підставі постанови Одеського окружного адміністративного суду від 16.09.2015 року в справі № 815/2714/15, що набрало законної сили.
Відповідно до ст. 35 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Відповідно до ст. 115 ГПК України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".
Аналогічна позиція викладена у п. 1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2002 року №6 «Про судове рішення», де зазначається що, на підставі ст. 124 Конституції України, частини першої статті 4555, частини першої статті 84 ГПК судові рішення ухвалюються іменем України і є обов'язковими до виконання на всій її території.
Приймаючи до уваги те, що кредиторські вимоги ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області по сплаті податків та зборів та штрафних санкцій у розмірі 10 197 611,00 грн. не визнані судовими рішеннями та податкові повідомлення-рішення, на підставі яких вони нараховані - скасовано, то суд приходить до висновку про безпідставність заявлених кредиторських вимог в цій частині та вважає за необхідне відмовити ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області визнанні заявлених грошових вимог по сплаті податків та зборів та штрафних санкцій на суму 10 197 611,00 грн.
Керуючись ст.ст. 1, 23, 38 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ст. 86 ГПК України суд
У Х В А Л И В:
1. Надати Державній податковій інспекції у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області відстрочку сплати судового збору до 01.09.2017 року.
2. Визнати грошові вимоги ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (65025, м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 38-А) до Публічного акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» (код ЄДРПОУ 05471158) в процедурі ліквідації на суму 18 857 770 грн. 37 коп., як поточні вимоги із задоволенням в третю чергу.
3. Відмовити ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області (65025, м. Одеса, вул. Академіка Заболотного, 38-А) у визнанні кредиторських вимог по заборгованості по податкам, зборам та обов'язковим платежам, штрафних санкцій на суму 10 197 611,00 грн.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття згідно з ч.4 ст. 8 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Ухвала може бути оскаржена у порядку, встановленому ст. 91 Господарського процесуального кодексу України, ст. 8 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Суддя О.А. Демешин