Суддя-доповідач - Жаботинська С.В.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2015 року справа №805/1224/15-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Жаботинської С.В., суддів: Васильєвої І.А., Казначеєва Е.Г., секретар судового засідання Корадо А.А., за участю представника позивача Юрової Н.Б., представника відповідача Радченко Д.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 квітня 2015 року у справі № 805/1224/15-а за позовом Публічного акціонерного товариства «ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа – Державне підприємство «Енергоринок» про визнання бездіяльності незаконною та зобов’язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням зміни до позовної заяви, просив визнати бездіяльність відповідача незаконною, зобов’язати останнього поновити дії щодо місячного врахування сум дотацій та компенсацій втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають/розміщені у зоні проведення АТО, шляхом прийняття постанови про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку, зобов’язати відповідача компенсувати позивачу суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, за період листопад-грудень 2014 року та січень-березень 2015 року, у розмірі 21 092 612,00 грн., шляхом збільшення на зазначену суму розміру дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивач, постачальник електричної енергії за регульованим тарифом на території Донецької області, не отримав у листопаді - грудні 2014 року, січні - березні 2015 року сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, у зв'язку з тим, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі у тексті - НКРЕКП) виключає з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться на території проведення антитерористичної операції. Сума недоодержаних сум дотацій у листопаді - грудні 2014 року, січні - березні 2015 року загалом становить 21 092 612,00 гривень.
За таких обставин, просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Постановою суду першої інстанції адміністративний позов задоволено повністю. Визнано бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо не нарахування дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції, незаконною. Зобов'язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - поновити з квітня 2015 р. дії щодо щомісячного врахування сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають/розміщені у зоні проведення АТО, шляхом прийняття постанови про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку. Зобов'язано
Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - компенсувати ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, за період листопад - грудень 2014 року та січень - березень 2015 року, у розмірі 21 092 612,00 гривень, шляхом збільшення на зазначену суму рівними долями в період з травня 2015 року по жовтень 2015 року розміру дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію. При цьому, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки позивачем дотримані всі умови, які дають право на отримання компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії споживачам, а територіальними підрозділами НКРЕКП підтверджене таке право шляхом надання відповідних висновків, НКРЕКП неправомірно виключено з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться у зоні проведення АТО.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що враховуючи Рішення РНБО, лист заступника Секретаря Ради національної безпеки і оборони України Литвиненка О. від 05.01.2015 року № 16-6-3-3, 30.01.2015 року в приміщенні НКРЕКП проведено нараду за результатами якої було вирішено, що починаючи з листопада 2014 року дотації (компенсація втрат) по населенню (побутові споживачі) надаються по обсягах споживання електричної енергії лише на підконтрольній українській владі території, що відображено Протоколом наради НКРЕКП від 30.01.2015 року № 2/17.2/39-15. Також, вказує на те, що зобов’язання відповідача компенсувати позивачу суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів за період листопад-грудень 2014 року та січень-березень 2015 року у розмірі 21 092 612,00 грн. шляхом збільшення на зазначену суму категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію виходить за межі повноважень суду визначених статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України.
Згідно ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає останні необґрунтованими, а постанову суду такою, що підлягає залишенню без змін з наступних підстав.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що позивача зареєстровано в якості юридичної особи згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Він є ліцензіатом з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
Позивачем відповідно до Постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 13 червня 1996 року № 15/1 «Про затвердження Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом», Постанови НКРЕ України від 26.02.2001 року № 184 «Про затвердження Положення про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії побутовим споживачам», Постанови НКРЕ України від 16.11.2006 року № 1487 «Про затвердження Положення про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії споживачам за тарифами, диференційованими за періодами часу», Постанови НКРЕ України від 26.07.2007 року № 996 «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії міському електричному транспорту за тарифами, встановленими на рівні, як для населення», Постанови НКРЕ України від 18.01.2007 року № 27 «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за
регульованим тарифом компенсації втрат при здійсненні постачання електроенергії побутовим споживачам, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу», Постанови НКРЕ України від 21.02.2008 року № 198 «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії, яка використовується для зовнішнього освітлення населених пунктів» направлялись у період листопад - грудень 2014 року, січень - березень 2015 року розрахунки, звіти, заяви та підтверджуючі матеріали до територіального представництва НКРЕКП для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, які знаходяться на території проведення антитерористичної операції.
За результатами розгляду заяв позивача на отримання компенсації втрат за період листопад - грудень 2014 року, січень - березень 2015 року Територіальним підрозділом НКРЕКП у Донецькій області прийнято висновки щодо надання позивачу компенсації витрат.
Позивачем у відповідності до вищезазначених норм порядків отримані висновки, заяви та розрахунки суми компенсації втрат подано до відповідача.
Спір стосовно недоотриманої суми дотації в розмірі 21 092 612, 00 грн. визначеної позивачем відсутній.
За результатом поданих позивачем документів НКРЕКП було виключено з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться на території проведення антитерористичної операції.
Таким чином, позивач не отримав у листопаді-грудні 2014 року, січні-березні 2015 року сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, у зв’язку з тим, що відповідач виключає з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться на території проведення антитерористичної операції.
При вирішенні справи, колегія суддів виходить з наступного.
Правові, економічні та організаційні засади діяльності в електроенергетиці та відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі регулює Закон України «Про електроенергетику» від 16.10.1997 року № 575/97-ВР.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 11 Закону України «Про електроенергетику» державне регулювання діяльності в електроенергетиці провадиться шляхом надання ліцензій на здійснення окремих видів діяльності в електроенергетиці, формування тарифної політики, встановлення порядку здійснення контролю за діяльністю суб'єктів електроенергетики, інших учасників оптового ринку електричної енергії та відповідальності за порушення ними умов і правил здійснення діяльності на оптовому ринку електричної енергії.
Органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці є національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.
Указом Президента України від 10 вересня 2014 року № 715/2014 затверджено Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг ( далі – НКРЕКП).
НКРЕКП регулює діяльность суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках, у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, на ринках природного газу, нафтового (попутного) газу, газу (метану) вугільних родовищ та газу сланцевих товщ (далі - природний газ), нафти та нафтопродуктів, а також перероблення та захоронення побутових відходів та виконує інші функції відповідно до законодавства.
Усі постачальники електричної енергії України повинні отримувати ліцензію на здійснення цієї діяльності та дотримуватися Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, що затверджені постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 13 червня 1996 року N 15/1 (надалі - Умови та Правила).
Відповідно до п. 1.4 Умов та Правил, дотаційний сертифікат - сертифікат, який НКРЕ видає ліцензіату на компенсацію дотацій, які повинен надавати ліцензіат споживачам, що мають право користуватись Пільговими тарифами та одержувати інші дотації згідно з дотаційними програмами.
Згідно пункту 3.8.2. Умов та Правил ліцензіат повинен постачати електричну енергію споживачам, які мають право користуватися пільговими тарифами.
Пункт 3.8.3. Умов та Правил передбачає, що ліцензіат повинен готувати та вести точні записи розміру дотацій, які надаються споживачам, що мають право користуватися пільговими тарифами або одержувати інші дотації, згідно з іншими дотаційними програмами, яким він постачає електроенергію та надавати цю інформацію НКРЕ на її вимогу.
Ліцензіат повинен протягом 30 днів від дати видачі ліцензії:
а) підготувати перелік споживачів, які мають право користуватись Пільговими тарифами або одержувати інші дотації;
б) визначити структуру Пільгових тарифів або дотацій для кожного із споживачів, які мають право на такі пільги або дотації;
в) визначити обсяг електроенергії, яку споживають споживачі, що мають право на пільги та дотації;
г) підготувати розрахунок обсягу необхідних дотацій для споживачів, що мають право на пільги та дотації.
Цими ж Умовами та Правилами (пункт 3.8.4.) встановлено право ліцензіата на одержання дотаційних сертифікатів від НКРЕ, які повинні дорівнювати сумі дотацій, наданих ліцензіатом споживачам, що мають право на користування пільговими тарифами або на отримання інших дотацій, згідно з дотаційними програмами, якщо ці дотації не покриваються іншими джерелами фінансування.
Ліцензіат має право використовувати одержані Дотаційні сертифікати згідно з умовами їх обігу на Оптовому ринку електричної енергії.
На даний час є діючими та не скасованими порядки компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії:
1. «Про затвердження Положення про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії побутовим споживачам», затверджене Постановою НКРЕ України від 26.02.2001 року № 184.
Відповідно до зазначеного порядку, сума компенсації втрат розраховується Національною комісією регулювання електроенергетики України виходячи з обсягів споживання електричної енергії та прогнозованої середньої закупівельної ціни, що подаються до НКРЕ.
Розрахунок прогнозованої середньої закупівельної ціни, підписаний уповноваженою особою, надсилається поштою і надається факсом або в електронному вигляді в термін не пізніше 3 днів з дати затвердження НКРЕ рівня прогнозованої оптової ринкової ціни на розрахунковий місяць. У разі ненадання ліцензіатом НКРЕ необхідних для розрахунку даних у зазначений термін, Комісія нерозраховує ліцензіату суму компенсації втрат у поточному місяці.
Рішення НКРЕ щодо надання компенсації втрат оформлюється постановою та надсилається не пізніше ніж за 2 робочих дні до початку наступного місяця (місяця, в якому буде здійснена компенсація втрат): - ліцензіатам; ДП "Енергоринок"; територіальним представництвам НКРЕ.
2. «Про затвердження Положення про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії споживачам за тарифами, диференційованими за періодами часу», затверджене Постановою НКРЕ України від 16 листопада 2006 року № 1487.
Компенсація втрат, відповідно до даного порядку, здійснюється щомісяця, за умови прийняття відповідного рішення НКРЕ. Матеріали на отримання компенсації втрат подаються всіма ліцензіатами з постачання електроенергії за регульованим тарифом, які мають споживачів, що розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу. Матеріали мають містити інформацію про всіх споживачів, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу, включаючи споживачів, у яких сума компенсації втрат від'ємна.
Заява ліцензіата з постачання електричної енергії за регульованим тарифом на
отримання компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії споживачам за тарифами, диференційованими за періодами часу в розрахунковому місяці (додаток 1), подається ліцензіатом до територіального представництва НКРЕ до 20 числа місяця, що передує розрахунковому.
У разі правильності заповнення та повноти даних ТП НКРЕ не пізніше 10 числа місяця, що передує розрахунковому, надає висновок щодо доцільності надання компенсації втрат ліцензіату, залишаючи собі копію. Отриманий висновок, заяву, розрахунки суми компенсації втрат ліцензіат подає до центрального апарату НКРЕ у п'ятиденний термін.
Ліцензіати з постачання електричної енергії за регульованим тарифом до 23 числа місяця, що передує розрахунковому, надають до центрального апарату НКРЕ розрахунок прогнозованої суми компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії споживачам, які розраховуються за спожиту електроенергію за тарифами, диференційованими за періодами часу, у розрахунковому місяці (додатки 2, 3).
Якщо за результатами планової або позапланової перевірки виявлено, що ліцензіатом для отримання компенсації втрат була надана НКРЕ недостовірна інформація, і це призвело до завищення суми компенсації втрат, НКРЕ може позбавити ліцензіата права отримання компенсації втрат.
Рішення НКРЕ, щодо надання ліцензіатам компенсації втрат оформлюється постановою та надсилається не пізніше ніж за 2 робочих дні до початку розрахункового періоду, у якому буде врахована відповідна сума:
-ліцензіатам;
- розпоряднику системи розрахунків ОРЕ;
- територіальним представництвам НКРЕ.
3. «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії міському електричному транспорту за тарифами, встановленими на рівні, як для населення», затверджене Постановою НКРЕ України від 26 липня 2007 року № 996.
Порядок надання зазначеної компенсації аналогічний вищезазначеним. Пунктом 5 ПНКРЕ № 996 передбачено, якщо за результатами планової або позапланової перевірки виявлено, що ліцензіатом для отримання компенсації втрат була надана НКРЕ недостовірна інформація і це призвело до завищення суми компенсації втрат НКРЕ може позбавити ліцензіата права отримання компенсації, що отримана ним за місяць, у якому виявлено надання недостовірної інформації.
4. «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат при здійсненні постачання електроенергії побутовим споживачам, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу», затверджене Постановою НКРЕ України від 18 січня 2007 року № 27.
Цей Порядок встановлює механізм надання компенсації втрат (або вилучення необґрунтованих прибутків) ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом (далі - ліцензіат) при здійсненні постачання електричної енергії побутовим споживачам, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу.
За наявності окремого обліку споживання електричної енергії побутовими споживачами, що розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу, компенсація втрат надається за зверненням ліцензіата через 2 місяці після звітного і оформлюється відповідним рішенням НКРЕ.
Ліцензіатом подається заява (згідно з додатком 1) до територіального представництва НКРЕ (далі - ТП НКРЕ) не пізніше 20 числа місяця, наступного після звітного. Заява має бути підписана керівником та скріплена печаткою.
До заяви додаються такі документи:
розрахунок компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії побутовим споживачам за двозонними тарифами у звітному місяці, що має бути підписаний керівником організації та головним бухгалтером і скріплений печаткою (додаток 2); розрахунок компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії побутовим споживачам за тризонними тарифами у звітному місяці, що має бути підписаний керівником організації та головним бухгалтером і скріплений печаткою (додаток 3). Відповідальність за достовірність наданої інформації несе ліцензіат.
Відповідне ТП НКРЕ розглядає заяву та документи, що додаються. У разі правильності заповнення та повноти даних ТП НКРЕ надає висновок щодо доцільності надання ліцензіату компенсації втрат. Не пізніше 10 числа місяця, що передує розрахунковому, ТП НКРЕ передає висновок ліцензіату, залишаючи собі копію.
У випадку виявлення за результатами планової або позапланової перевірки, що ліцензіатом для отримання компенсації втрат була надана НКРЕ недостовірна інформація і це призвело до завищення компенсації втрат, НКРЕ може позбавити ліцензіата суми компенсації втрат, що ним отримана.
5. «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії, яка використовується для зовнішнього освітлення населених пунктів», затверджене Постановою НКРЕ України від 21 лютого 2008 року № 198.
Цим документом встановлено порядок отримання компенсації втрат, аналогічний попередньо переліченим постановам НКРЕ.
Таким чином, з аналізу вищезазначених норм порядків вбачається, що в разі дотримання ліцензіатом (позивачем) вимог вищезазначених порядків та наявності висновку територіального представництва відповідача щодо доцільності надання компенсації втрат ліцензіату, відповідач зобов’язаний прийняти рішення (постанову) щодо надання позивачу компенсації втрат виходячи з обсягів споживання електричної енергії.
Зазначені вище Порядки не містять жодного виключення та особливого порядку компенсації втрат для територій, на яких проводиться антитерористична операція.
Відповідач має право не розрахувати ліцензіату суму компенсації втрат у поточному місяці тільки у разі ненадання ліцензіатом необхідних для розрахунку даних у зазначений термін або має право позбавити ліцензіата суми компенсації втрат, якщо за результатами планової або позапланової перевірки виявлено, що ліцензіатом для отримання компенсації втрат була надана недостовірна інформація і це призвело до завищення суми компенсації втрат.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач надав усі необхідні заяви, розрахунки та підтверджуючі матеріали до територіального представництва НКРЕКП, а останній надавав висновки про обґрунтованість надання дотаційних сертифікатів позивачу ( а.с. 11-75).
Щодо посилань апелянта на те, що враховуючи Рішення РНБО, лист заступника Секретаря Ради національної безпеки і оборони України Литвиненка О. від 05.01.2015 року № 16-6-3-3, 30.01.2015 року в приміщенні НКРЕКП проведено нараду за результатами якої було вирішено, що починаючи з листопада 2014 року дотації (компенсація втрат) по населенню (побутові споживачі) надаються по обсягах споживання електричної енергії лише на підконтрольній українській владі території, що відображено Протоколом наради НКРЕКП від 30.01.2015 року № 2/17.2/39-15 колегія суддів зазначає наступне.
Указом Президента України від 14 листопада 2014 року № 876/2014 уведено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 листопада 2014 року "Про стан забезпечення енергетичної безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/15 року".
Пунктом 2 рішення РНБО від 04.11.2014 року Національній комісії запропоновано у тижневий строк змінити порядок забезпечення електричною енергією споживачів на окремих територіях у районі проведення антитерористичної операції в Донецькій та Луганській областях та оплати ними спожитої електричної енергії з урахуванням припинення розрахунків учасниками оптового ринку електричної енергії України, що здійснюють діяльність на цих територіях.
За приписами п. п. 5 п. 4 Положення НКРЕКП, НКРЕКП відповідно до покладених на неї завдань розробляє і затверджує нормативно-правові акти, передбачені законодавством.
Відповідно до п. п. 6 та 7 п. 6 Положення НКРЕКП, НКРЕКП для забезпечення виконання покладених на неї завдань і функцій має право приймати в межах своєї компетенції рішення, що є обов'язковими для виконання суб'єктами природних монополій; приймати з питань, що належать до компетенції НКРЕКП, нормативно-правові акти, контролювати їх виконання.
За п. 13 Положення НКРЕКП, рішення НКРЕКП приймаються на засіданнях, які проводяться у формі відкритих або закритих слухань. У разі розгляду питань, що мають важливе суспільне значення, засідання проводяться у формі відкритих слухань, в яких беруть участь представники суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках, об'єднань споживачів і громадськості.
Рішення, прийняті НКРЕКП, оформлюються постановами і розпорядженнями.
Рішення НКРЕКП, прийняті у межах її повноважень, обов'язкові до виконання суб'єктами природних монополій.
Тобто, НКРЕКП повинно було змінити порядок поставки електроенергії та її оплати для споживачів, що знаходяться на території проведення АТО, яка проводиться вже більше року.
Разом з тим, відповідач на виконання рішення РНБО України від 04.11.2014 року ніяких рішень нормативно-правового характеру не приймав, 30.01.2015 року в приміщенні НКРЕКП проведено нараду за результатами якої було вирішено, що починаючи з листопада 2014 року дотації (компенсація втрат) по населенню (побутові споживачі) надаються по обсягах споживання електричної енергії лише на підконтрольній українській владі території, що відображено Протоколом наради НКРЕКП № 2/17.2/39-15.
Колегія суддів зазначає, що Протокол наради НКРЕКП є документом внутрішнього користування, не є нормативним документом та не може змінювати нормативно-правові акти – Постанову НКРЕ № 184 від 26.02.2001 р., Постанову НКРЕ № 1487 від 16.11.2006 р., Постанову НКРЕ № 996 від 26.07.2007 року, Постанову НКРЕ № 27 від 18.01.2007 р., Постанову НКРЕ № 198 від 21.02.2008 р., якими встановлено порядок компенсації.
Щодо посилань апелянта на те, що суд вийшов за межі своїх повноважень, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов’язання відповідача вчинити певні дії.
Таким чином, суд першої інстанції, зобов’язавши Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - компенсувати ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, за період листопад - грудень 2014 року та січень - березень 2015 року, у розмірі 21 092 612,00 гривень, шляхом збільшення на зазначену суму рівними долями в період з травня 2015 року по жовтень 2015 року розміру дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію, не вийшов за межі своїх повноважень.
З огляду на резолютивну частину рішення суду першої інстанції вбачається, що вона не містить приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та зобов’язання його до вчинення чи утримання від вчинення дій на майбутнє, а стосується періоду листопад-грудень 2014 року та січень – березень 2015 року у розмірі суми 21 092 612, 00 грн., яка не є спірною.
За таких обставин, колегія суддів прийшла до висновку, що доводи апеляційної скарги апелянта не спростовують правильності висновків суду першої інстанції, справа по суті вирішена правильно і підстави для скасування або зміни постанови відсутні.
Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,апеляційний суд,-
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 квітня 2015 року у справі № 805/1224/15-а - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.
Ухвала у повному обсязі виготовлена 18.06.2015 р.
Головуючий суддя: С.В.Жаботинська
Судді: І.А.Васильєва
Е.Г.Казначеєв