Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 квітня 2015 р. Справа №805/1224/15-а
приміщення суду за адресою: 84112, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 2
час прийняття постанови: 14:30
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Толстолуцька М.М.,при секретарі судового засідання Перовій В.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Публічного акціонерного товариства «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля»
до
Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
третя особа Державне підприємство «Енергоринок»
про
визнання бездіяльності незаконною та компенсувати суми недоотриманої компенсації витрат, -
за участю представників сторін:
від позивача - Юрова Н. Б. - за довіреністю,
від відповідача - Радченко Д. П.- за довіреністю,
від третьої сторони - не з'явився.
ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, про про зобов'язання поновити дії щодо врахування сум компенсації втрат та компенсувати суми збитків.
28.04.2015 року позивачем було подано заяву на підставі ст.137 КАС України про внесення змін до позовних вимог, а сааме: визнати бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо не нарахування дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції, незаконною; зобов'язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - поновити дії щодо щомісячного врахування сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають/розміщені у зоні проведення АТО, шляхом прийняття постанови про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку; зобов'язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - компенсувати ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, за період листопад - грудень 2014 року та січень - березень 2015 року, у розмірі 21 092 612,00 гривень, шляхом збільшення на зазначену суму розміру дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію.
У судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, просив у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся судом належним чином, причин неявки суду не повідомив. Заяв про відкладення розгляду справи або про розгляд справи за його відсутності представник третьої особи суду не надавав. За таких обставин суд керуючись частиною другою статті 137 КАС України вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника третьої особи.
Заслухавши пояснення учасників процесу, які з'явились у судове засідання, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ :
Позовні вимоги мотивовані тим, що ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля», постачальник електричної енергії за регульованим тарифом на території Донецької області, не отримав у листопаді - грудні 2014 року, січні - березні 2015 року сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, у зв'язку з тим, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі у тексті - НКРЕКП) виключає з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами та знаходяться на території проведення антитерористичної операції. Сума недоодержаних сум дотацій у листопаді - грудні 2014 року, січні - березні 2015 року загалом становить 21 092 612,00 гривень.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідно до Постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 13 червня 1996 року N 15/1 «Про затвердження Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом», Постанови НКРЕ від 26.02.2001 року № 184 «Про затвердження Положення про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії побутовим споживачам», Постанови НКРЕ України від 16.11.2006 року № 1487 «Про затвердження Положення про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії споживачам за тарифами, диференційованими за періодами часу», Постанови НКРЕ України від 26.07.2007 року № 996 «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії міському електричному транспорту за тарифами, встановленими на рівні, як для населення», Постанови НКРЕ України від 18.01.2007 р. № 27 «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат при здійсненні постачання електроенергії побутовим споживачам, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу», Постанови НКРЕ України від 21.02.2008 № 198 «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії, яка використовується для зовнішнього освітлення населених пунктів», передбачено право ліцензіата на одержання дотаційних сертифікатів від НКРЕКП, які повинні дорівнювати сумі дотацій, наданих ліцензіатом споживачам, що мають право на користування пільговими тарифами або на отримання інших дотацій, згідно з дотаційними програмами, якщо ці дотації не покриваються іншими джерелами фінансування.
Відповідач не погоджується з позовною заявою та просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, виходячи з наступного.
04.11.2014 року РНБО України прийняло рішення «Про стан забезпечення енергетично безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/2015 року» (введено в дію Указом Президента України від 14.11.2014 року № 876), яким було доручено змінити порядок забезпечення електричною енергією споживачів на окремих територіях Донецької та Луганської областях та оплати ними спожитої електричної енергії з урахуванням припинення розрахунків учасниками оптового ринку електричної енергії України, що здійснюють діяльність на цих територіях.
На підставі цього рішення НКРЕКП проінформувало енергопостачальні компанії, що здійснюють ліцензовану діяльність у Донецькій та Луганській областях, про необхідність ведення окремого обліку та надання інформації щодо компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії пільговим категоріям споживачів по споживачах, які знаходяться у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, та на решті території.
Враховуючи рішення РНБО, 30.01.2015 року НКРЕКП провело нараду щодо роботи на Оптовому ринку електричної енергії України ліцензіатів, які продовжують здійснювати ліцензовану діяльність на території, органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, і яка стосувалась, у тому числі, і питання дотацій енергопостачальним компаніям, що провадять діяльність на непідконтрольній українській владі території в зоні проведення антитерористичної операції, у зв'язку з постачанням електроенергії окремим пільговим категоріям споживачів.
Протоколом наради НКРЕКП від 30.01.2015 р. № 2/17.2/39-15 було вирішено не враховувати енергопостачальним компаніям, які здійснюють постачання електроенергії у тому числі на непідконтрольній українській владі території, дотації (компенсації втрат). Крім того, цим протоколом передбачено здійснити запит до таких енергопостачальних компаній з метою отримання інформації щодо фактичних обсягів споживання електроенергії населенням у листопаді 2014 року на підконтрольній українській владі території за формою звітності № 4-НКРЕ, після чого здійснити коригування сум дотацій (компенсації втрат) по листопаду 2014 року шляхом врахування обсягів споживання електричної енергії лише на підконтрольній українській владі території.
Таким чином відповідач підтвердив, що починаючи з листопада 2014 року дотації (компенсації втрат) надаються по обсягах споживання електроенергії лише на підконтрольній українській владі території.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Як встановлено судом, позивач є ліцензіатом з постачання електричної енергії за регульованим тарифом. Усі постачальники електричної енергії України повинні отримувати ліцензію на здійснення цієї діяльності та дотримуватися Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, що затверджені Постановою Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 13 червня 1996 року N 15/1 (надалі - Умови та Правила).
Згідно пункту 3.8.2. Умов та Правил ліцензіат повинен постачати електричну енергію споживачам, які мають право користуватися пільговими тарифами.
Пункт 3.8.3. Умов та Правил передбачає, що ліцензіат повинен готувати та вести точні записи розміру дотацій, які надаються споживачам, що мають право користуватися пільговими тарифами або одержувати інші дотації, згідно з іншими дотаційними програмами, яким він постачає електроенергію та надавати цю інформацію НКРЕ на її вимогу.
Ліцензіат повинен протягом 30 днів від дати видачі ліцензії:
а) підготувати перелік споживачів, які мають право користуватись Пільговими тарифами або одержувати інші дотації;
б) визначити структуру Пільгових тарифів або дотацій для кожного із споживачів, які мають право на такі пільги або дотації;
в) визначити обсяг електроенергії, яку споживають споживачі, що мають право на пільги та дотації;
г) підготувати розрахунок обсягу необхідних дотацій для споживачів, що мають право на пільги та дотації.
Ліцензіат повинен щомісяця поновлювати цю інформацію і зберігати її протягом 12 місяців.
Цими ж Умовами та Правилами (пункт 3.8.4.) встановлено право ліцензіата на одержання дотаційних сертифікатів від НКРЕ, які повинні дорівнювати сумі дотацій, наданих ліцензіатом споживачам, що мають право на користування пільговими тарифами або на отримання інших дотацій, згідно з дотаційними програмами, якщо ці дотації не покриваються іншими джерелами фінансування.
Ліцензіат має право використовувати одержані Дотаційні сертифікати згідно з умовами їх обігу на Оптовому ринку електричної енергії.
Положенням про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії побутовим споживачам, затвердженим Постановою НКРЕ № 184 від 26.02.2001 р. встановлено порядок надання дотаційних сертифікатів. Так, сума компенсації втрат розраховується Національною комісією регулювання електроенергетики України виходячи з обсягів споживання електричної енергії та прогнозованої середньої закупівельної ціни, що подаються до НКРЕ.
Пунктом 4 ПНКРЕ № 184 встановлено, що розрахунок прогнозованої середньої закупівельної ціни, підписаний уповноваженою особою, надсилається ліцензіатом поштою і надається факсом або в електронному вигляді в термін не пізніше 3 днів з дати затвердження НКРЕ рівня прогнозованої оптової ринкової ціни на розрахунковий місяць.
ПНКРЕ № 184 передбачає, що НКРЕ має право не розрахувати ліцензіату суму компенсації втрат у поточному місяці тільки у разі ненадання ліцензіатом НКРЕ необхідних для розрахунку даних у зазначений термін. Ця норма містить лише одну умову та не містить відкритого переліку чи будь-яких інших обмовок.
Компенсація втрат надається щомісяця ліцензіатам, які здійснюють постачання електричної енергії населенню, населеним пунктам та на побутові потреби релігійних організацій за затвердженими НКРЕ тарифами (п. 5 ПНКРЕ № 184).
Рішення НКРЕ щодо надання компенсації втрат оформлюється постановою та надсилається не пізніше ніж за 2 робочих дні до початку наступного місяця (місяця, в якому буде здійснена компенсація втрат): ліцензіатам, ДП «Енергоринок», територіальним представництвам НКРЕ.
При визначенні оптової ціни в наступному розрахунковому місяці Розпорядник системи розрахунків (ДП «Енергоринок») враховує розмір суми компенсації втрат. У разі надходження до Розпорядника системи розрахунків постанови НКРЕ, якою встановлюється розмір суми компенсації втрат, після початку розрахункового місяця, сума цієї компенсації розподіляється на відповідну кількість днів розрахункового місяця (п. 7 ПНКРЕ № 184).
Такий самий порядок передбачено і в інших Постановах НКРЕ щодо надання дотаційних сертифікатів:
- Постанові НКРЕ № 1487 від 16.11.2006 р. «Про затвердження Положення про порядок надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електроенергії споживачам за тарифами, диференційованими за періодами часу»;
- Постанові НКРЕ № 996 від 26.07.2007 року «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії міському електричному транспорту за тарифами, встановленими на рівні, як для населення»;
- Постанові НКРЕ № 27 від 18.01.2007 р. «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат при здійсненні постачання електроенергії побутовим споживачам, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу»;
- Постанові НКРЕ № 198 від 21.02.2008 р. «Про затвердження Порядку надання ліцензіатам з постачання електричної енергії за регульованим тарифом компенсації втрат від здійснення постачання електричної енергії, яка використовується для зовнішнього освітлення населених пунктів».
Позивач надав до матеріалів справи докази, що свідчать про виконання позивачем вимог нормативних актів щодо подання усіх необхідних заяв, розрахунків та підтверджуючіх матеріали до територіального представництва НКРЕКП. Фактів надання недостовірної інформації встановлено не було. В матеріалах справи також є докази того, що Територіальне представництво НКРЕКП надавало Висновки про обґрунтованість надання дотаційних сертифікатів ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» (Висновки Територіального підрозділу НКРЕКП у Донецькій області від 11.02.2015 р. (арк. спр. 20,24); Висновки Територіального підрозділу НКРЕКП у Донецькій області від 05.03.2015 р. (арк. спр.38,42); Висновки Територіального підрозділу НКРЕКП у Донецькій області від 01.04.2015 р. (арк. спр.50,61).
Проте, як вбачається з наданих документів та підтверджено у судовому засіданні представником відповідача, НКРЕКП виключає з розрахунків суми, що повинні компенсувати втрати від поставки електроенергії споживачам, що знаходяться у зоні проведення АТО і сплачують за спожиту електроенергію за пільговими тарифами. У зв'язку з цим ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» недоотримано дотації на загальну суму 21 092 612,00 гривень.
Суд не приймає посилання відповідача на рішення наради НКРЕКП (протокол від 30.01.2015 р. № 2/17.2/39-15) як на підставу для ненадання дотаційних сертифікатів позивачу, оскільки Протокол наради НКРЕКП не є нормативним документом та не відміняє нормативно-правові акти - Постанову НКРЕ № 184 від 26.02.2001 р., Постанову НКРЕ № 1487 від 16.11.2006 р., Постанову НКРЕ № 996 від 26.07.2007 року, Постанову НКРЕ № 27 від 18.01.2007 р., Постанову НКРЕ № 198 від 21.02.2008 р., якими встановлено право ліцензіата та порядок одержання дотаційних сертифікатів від НКРЕ, які повинні дорівнювати сумі дотацій, наданих ліцензіатом споживачам, що мають право на користування пільговими тарифами або на отримання інших дотацій, згідно з дотаційними програмами, якщо ці дотації не покриваються іншими джерелами фінансування.
Аналізуючи діюче законодавство та враховуючи надані докази суд зазначає, що приймаючи рішення про не врахування енергопостачальним компаніям, які здійснюють постачання електроенергії у тому числі на непідконтрольній українській владі території, дотації (компенсації втрат), суб'єктом владних повноважень не враховано всіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, а саме: відповідач не звернув уваги на те, що діюче законодавство дає право позивачу продовжувати вести господарську діяльність в населеному пункті на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють повноваження. Однак, цей факт законодавчо не позбавляє його встановленого права ліцензіата на одержання дотаційних сертифікатів від НКРЕ, які повинні дорівнювати сумі дотацій.
Тобіш, відповідач при прийнятті такого рішення про не врахування енергопостачальним компаніям, які здійснюють постачання електроенергії у тому числі на непідконтрольній українській владі території, дотації (компенсації втрат), не дотримано критерій пропорційності для урівноваження інтересів позивача (наявні негативні наслідки в веденні господарської діяльності підприємством) та переслідуваній меті, а відбулося автоматичне надання переваги інтересам суб'єкта владних повноважень, що дає підстави для задоволення позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ :
Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа Державне підприємство «Енергоринок» про визнання бездіяльності незаконною та компенсувати суми недоотриманої компенсації втрат - задовольнити повністю.
Визнати бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо не нарахування дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції, незаконною.
Зобов'язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - поновити з квітня 2015 р. дії щодо щомісячного врахування сум дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, що проживають/розміщені у зоні проведення АТО, шляхом прийняття постанови про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію згідно встановленого законодавством порядку.
Зобов'язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - компенсувати ПАТ «ДТЕК ПЕМ - Енерговугілля» суми недоотриманої компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів, за період листопад - грудень 2014 року та січень - березень 2015 року, у розмірі 21 092 612,00 гривень, шляхом збільшення на зазначену суму рівними долями в період з травня 2015 року по жовтень 2015 року розміру дотацій для компенсації втрат від постачання електроенергії пільговим категоріям споживачів у відповідній постанові про врахування суми дотаційних сертифікатів при розрахунку оптової ринкової ціни на електроенергію.
Вступна та резолютивна частини постанови прийняті у нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 28 квітня 2015 року.
Постанова у повному обсязі складена 30 квітня 2015 року.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України (проголошення вступної та резолютивної частин постанови), а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Толстолуцька М.М.