РІШЕННЯ
Іменем України
24 січня 2024 року
м. Київ
справа №990/9/23
адміністративне провадження № П/990/9/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача: Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М., Коваленко Н.В., Стародуба О.П.,
розглянув в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Національне агентство з питань запобігання корупції про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
На адресу Верховного Суду, як суду першої інстанції, надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач або ОСОБА_1 ) до Вищої ради правосуддя (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Національне агентство з питань запобігання корупції, в якому позивач просив:
- визнати рішення, оформлені протоколами засідань допоміжного органу Вищої ради правосуддя (комісії) від 24.01.2022, 13.07.2022, 06.10.2022, 20.12.2022 протиправними та нечинними;
- визнати дії відповідача щодо проведення конкурсу на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України у спосіб, не передбачений законом, протиправними;
- зобов`язати відповідача провести конкурс на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України у спосіб, передбачений законом;
- зобов`язати відповідача допустити кандидата ОСОБА_1 до подальшої участі у конкурсі на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями (протокол від 16.01.2023) для розгляду цієї справи визначено такий склад колегії суддів: суддя-доповідач: Чиркін С.М., судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М., Коваленко Н.В., Стародуб О.П.
14.02.2023 на адресу Верховного Суду від позивача надійшла уточнена позовна заява, у якій позивач остаточно просив:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неоприлюднення не пізніше п`яти робочих днів після отримання інформації про осіб, які подали заяви про намір бути призначеним членом ВККСУ, у тому числі, інформації про позивача, разом із копіями поданих документів (крім документів, передбачених пунктами 3, 7, 8 частини дванадцятої статті 95 Закону України «Про судоустрій і статус суддів») на офіційному вебсайті ВРП, та зобов`язати ВРП вчинити певні дії: оприлюднити інформацію про осіб, які подали заяви про намір бути призначеними членами ВККСУ, у тому числі, інформацію про позивача, разом із копіями поданих документів (крім документів, передбачених пунктами 3, 7, 8 частини дванадцятої статті 95 Закону) на офіційному вебсайті відповідача;
- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії, що оформлене протоколом її засідання від 20.12.2022, щодо допуску до участі у другому етапі конкурсу на посаду члена ВККСУ 64 осіб;
- вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а саме - зобов`язати Комісію ухвалити рішення про допуск кандидата ОСОБА_1 до другого етапу конкурсу на посаду члена ВККСУ.
Ухвалою Верховного Суду від 23.02.2023 позовну заяву повернуто на підставі пункту 6 частини четвертої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку із порушенням правил об`єднання позовних вимог.
Зазначена ухвала була оскаржена позивачем в апеляційному порядку до Великої Палати Верховного Суду.
Велика Палата Верховного Суду постановою від 14.09.2023 апеляційну скаргу позивача задовольнила. Скасувала ухвалу Верховного Суду від 23.02.2023, а справу направила для продовження розгляду до суду першої інстанції.
Одночасно Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові зазначила, що розгляд спору за позовною вимогою до Конкурсної комісії перебуває поза межами юрисдикції адміністративних судів та не належить до юрисдикції жодного іншого суду.
Ухвалою Верховного Суду від 20.10.2023 відмовлено у відкритті провадження у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Національне агентство з питань запобігання корупції в частині позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення Конкурсної комісії, що оформлене протоколом її засідання від 20.12.2022, щодо допуску до участі у другому етапі конкурсу на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 64 осіб та вчинення необхідних дій з метою відновлення прав, свобод та інтересів ОСОБА_1 , за захистом яких він звернувся до суду, а саме - зобов`язання Комісії ухвалити рішення про допуск кандидата ОСОБА_1 до другого етапу конкурсу на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Іншою ухвалою від 20.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Вищої ради правосуддя, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Національне агентство з питань запобігання корупції, в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Вищої ради правосуддя щодо неоприлюднення не пізніше п`яти робочих днів після отримання інформації про осіб, які подали заяви про намір бути призначеним членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, у тому числі, інформації про позивача, разом із копіями поданих документів (крім документів, передбачених пунктами 3, 7, 8 частини дванадцятої статті 95 Закону України «Про судоустрій і статус суддів») на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя, та зобов`язання Вищої ради правосуддя вчинити певні дії: оприлюднити інформацію про осіб, які подали заяви про намір бути призначеними членами Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, у тому числі, інформацію про позивача, разом із копіями поданих документів (крім документів, передбачених пунктами 3, 7, 8 частини дванадцятої статті 95 Закону) на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя.
Справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін колегією суддів у складі п`яти суддів.
ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
На обґрунтування заявлених позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що всупереч вимогам статті 95 Закону України від 02.06.2016 № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон № 1402-VIII) Вища рада правосуддя у процедурі проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України не оприлюднила на своєму вебсайті інформацію про осіб, які подали заяви про намір бути призначеними членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
На переконання позивача, приховування відповідачем цієї публічної інформації позбавило народ України і міжнародний загал можливості отримати відкриту інформацію про кандидатів, установити їхню відповідність визначеним законом критеріям, а також обмежило право кожного кандидата порівняти себе з іншими учасниками конкурсу, пересвідчитися у своїх перевагах, досягненнях і навпаки.
На думку позивача, протиправна бездіяльність Вищої ради правосуддя полягає в оприлюднені інформації про кандидатів на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України відповідно до частини тринадцятої статті 95 Закону України 1402-VIII, але не у законний спосіб - не у визначений законом час та етап конкурсу.
Такі дії відповідача позивач вважає умисним приховуванням та неоприлюдненням інформації про всіх кандидатів з метою приховування документів від оприлюднення протиправно та допуску до участі у конкурсі більшої кількості учасників конкурсу.
Також позивач зазначив, що у подальшому рішенням, оформленим протоколом засідання комісії від 20.12.2022, у прихований незаконний спосіб, позивач не був допущений до другого етапу удаваного конкурсу - проведення співбесіди.
Вважає, що така процедура проведена в порушення принципів відкритості, гласності та прозорості та є незаконною.
Наголосив, що комісія у незаконний спосіб у вибірковому порядку обрала осіб для проведення співбесіди.
Вища рада правосуддя позов не визнала, у відзиві просила відмовити у їх задоволенні, з огляду на таке.
21.01.2022 на першому офіційному засіданні Конкурсної комісії з відбору членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - Конкурсна комісія) було оголошено про початок першого конкурсу на зайняття вакантних посад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та встановлено строк подання документів для участі у конкурсі з 04 лютого 2022 року по 04 березня 2022 року включно.
Проте у зв`язку із введенням Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» воєнного стану Конкурсна комісія з 24 лютого 2022 року призупинила свою роботу і відновила її 13 липня 2022 року, встановивши новий строк подання аплікаційних заяв - з 15 липня 2022 року до 22 серпня 2022 року включно.
26 серпня 2022 року Конкурсна комісія звернулася до Вищої ради правосуддя з проханням оприлюднити на офіційному вебсайті Ради перелік кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
В подальшому після отримання документів від кандидатів, у тому числі від позивача, що надійшли після завершення строку подання документів, Конкурсна комісія оновила список кандидатів та 08 вересня 2022 року звернулася до Вищої ради правосуддя щодо його оприлюднення.
08.09.2022 Вища рада правосуддя опублікувала на своєму вебсайті перелік із 302 кандидатів на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, в якому також є електронні посилання на скановані копії поданих кандидатами документів.
Відповідач вважає, що виконав свій обов`язок з оприлюднення визначеної законом інформації про кандидатів, у тому числі і щодо позивача.
На переконання відповідача, позивач фактично не погоджується із діями Конкурсної комісії щодо добору кандидатів та не зазначає про будь-які дії чи бездіяльність Вищої ради правосуддя, які б зачіпали його права та інтереси чи породжували для нього право на судовий захист.
Від третьої особи на адресу Суду надійшли письмові пояснення по справі. Національне агентство з питань запобігання корупції вважає, що може бути залучено до участі в розгляді справи виключно в справах щодо захисту прав викривачів. Проте позовна заява та уточнена позовна заява не містять в собі належного обґрунтування підстав для залучення у справу Національного агентства в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
На переконання третьої особи, у спірному випадку позивач обмежився загальним посиланням на те, що рішення у даній справі може вплинути на права, свободи, інтереси або обов`язки Національного агентства, не наводячи при цьому відповідного обґрунтування.
Водночас, в розумінні положень процесуального законодавства та сформованої практики суду касаційної інстанції, такої аргументації недостатньо для залучення до участі у справі третьої особи.
Також не можуть слугувати підставою для залучення Національного агентства до участі у вказаній справі в якості третьої особи посилання ОСОБА_1 на те, що Конкурсна комісія, як допоміжний орган Вищої ради правосуддя, приймала свої рішення в умовах конфлікту інтересів, що порушує вимоги статті 28 Закону України «Про запобігання корупції».
Третя особа наголосила, що Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 20.10.2023 відмовив позивачу у відкритті провадження в частині позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення Конкурсної комісії, що оформлене протоколом її засідання від 20.12.2022. Тобто, питання стосовно оскарження вищезазначеного рішення Конкурсної комісії не є предметом судового розгляду в межах цієї справи, в тому числі, і з підстав можливої наявності в її діях конфлікту інтересів.
Отже, підсумовуючи вищезазначене, у Національного агентства, в спірному випадку, відсутня будь-яка зацікавленість у вирішенні цієї справи судом, оскільки ухвалене у ній рішення, з огляду на заявлений предмет та правові підстави позову, жодним чином не вплине на права та обов`язки третьої особи.
Тому, враховуючи вказане, Національне агентство не може здійснити аналіз викладених позивачем по суті доводів та, як наслідок, надати аргументи щодо підтримання або спростування заявлених позовних вимог.
ІІІ. УСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
21.01.2022 Конкурсна комісія розпочала офіційну роботу, під час якої обрала керівництво та затвердила основні документи, що регламентують проведення конкурсу.
04.02.2022 розпочато аплікаційний процес для участі у першому конкурсі на зайняття вакантних посад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККСУ), який триватиме до 4 березня 2022 року включно.
23.02.2022 на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя опубліковано оголошення для кандидатів, які мають намір бути призначеними на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, щодо порядку подання та оформлення документів та зразки необхідних для подання документів.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (затверджений Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні») в Україні введено воєнний стан та тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, дозволено обмежувати конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені, зокрема, статтею 34 Конституції України, а також вводити тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
Голова Конкурсної комісії листом від 24.02.2022 поінформував Вищу раду правосуддя, що внаслідок введення воєнного стану в Україні Конкурсна комісія тимчасово призупиняє, до подальших рішень та повідомлень, свою діяльність, у тому числі строки подання документів, встановлені нею 21.01.2022, а також закликав кандидатів та потенційних кандидатів у цей час подбати про власну безпеку, безпеку своїх сімей і держави.
13.07.2022 Конкурсна комісія відновила роботу та оголосила про поновлення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, визначивши новий період подання аплікаційних заяв, а саме: з 15 липня 2022 до 22 серпня 2022 включно.
26.08.2022 Конкурсна комісія звернулася до Вищої ради правосуддя з проханням оприлюднити на офіційному вебсайті Ради перелік із двохсот п`ятдесяти кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (лист від Конкурсної комісії від 26.08.2022 за вх. № 3869/0/8-22).
На виконання цього листа, на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя було опубліковано новину, яка містила перелік із 250 кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України відповідно до листа Конкурсної комісії.
Час публікації новини - 13:06:34, 26 серпня 2022 року.
Новина розміщена за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_2. Разом із цим, 26.08.2022 за вх. № 255/0/22-22 до Вищої ради правосуддя надійшла заява ОСОБА_1 до Конкурсної комісії про намір взяти участь у доборі кандидатів на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України з додатками.
Отже, Позивач подав документи для участі у конкурсі на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та є учасником правових відносин, що регламентуються спеціальним законодавством.
Разом із цим, після отримання документів кандидатів на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, зокрема і позивача, що надійшли по завершенню строку подання документів, Конкурсна комісія оновила перелік кандидатів та 8 вересня 2022 року звернулася до Вищої ради правосуддя з проханням його оприлюднення (лист від Конкурсної комісії від 08.09.2022 за вх. №4008/0/8-22).
08.09.2022 Вищою радою правосуддя на її офіційному вебсайті було опубліковано перелік з 302 кандидатів на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, який також містив електронні посилання на скановані копії поданих кандидатами документів (крім документів, передбачених пунктами 3, 7, 8 частини дванадцятої статті 95 Закону № 1402-VIII).
Час публікації новини - 18:32:46, 08 вересня 2022 року.
Новина розміщена за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_1. Того ж дня - 8 вересня 2022 року, працівники прес-офісу Вищої ради правосуддя оприлюднили оновлений перелік у розділі «Кандидати до складу ВККСУ» та на офіційному вебпорталі «Судова влада України».
Колегія суддів враховує, що зазначений перелік містить відомості про Позивача та відповідне електронне посилання на документи подані ним відповідно до вимог частини дванадцятої статті 95 Закону № 1402-VIII.
IV. ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА, ОЦІНКА ДОКАЗІВ ТА МОТИВИ УХВАЛЕНОГО РІШЕННЯ
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 21.12.2016 № 1798-VIII «Про Вищу раду правосуддя» (далі - Закон № 1798-VIII) Вища рада правосуддя є колегіальним, незалежним конституційним органом державної влади та суддівського врядування, який діє в Україні на постійній основі для забезпечення незалежності судової влади, її функціонування на засадах відповідальності, підзвітності перед суспільством, формування доброчесного та високопрофесійного корпусу суддів, додержання норм Конституції і законів України, а також професійної етики в діяльності суддів і прокурорів.
Частиною першою статті 27 цього Закону передбачено, що організаційне, інформаційно-довідкове та інше забезпечення діяльності Вищої ради правосуддя та її органів здійснює секретаріат.
Згідно із частиною першою статті 95-1 Закону № 1402-VIII Конкурсна комісія є допоміжним органом Вищої ради правосуддя, що утворюється для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та формування переліку кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, які відповідають критеріям доброчесності та професійної компетентності.
Порядок проведення конкурсу та призначення на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України врегульований статтею 95 Закону № 1402-VIII.
Так, призначення на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України здійснюється Вищою радою правосуддя за результатами конкурсу в порядку, встановленому цим Законом, строком на чотири роки. Конкурс на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України проводиться на основі принципів верховенства права, професійності, публічності та політичної нейтральності в порядку, встановленому цим Законом. Конкурс на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України проводить Конкурсна комісія у порядку, передбаченому цим Законом (частини перша-третя статті 95 Закону №1402-VIII).
Оголошення про початок конкурсу, умови і строки його проведення публікується у газеті «Голос України» та оприлюднюється секретаріатом Вищої ради правосуддя на офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя не пізніше ніж за три місяці до дня закінчення строку повноважень члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України або не пізніше десяти днів з дня дострокового припинення повноважень чи звільнення члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (частина дев`ята статті 95 Закону №1402-VIII).
Особа, яка відповідає вимогам, визначеним цим Законом до члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, та має намір бути призначеною членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, звертається з відповідною заявою до Конкурсної комісії (частина десята статті 95 Закону №1402-VIII).
Перелік документів, що подаються разом із заявою, визначений у частині дванадцятій статті 95 Закону №1402-VIII.
Секретаріат Вищої ради правосуддя приймає документи, передбачені частиною дванадцятою цієї статті, у хронологічному порядку надходження заяв та не пізніше п`яти робочих днів після їх отримання оприлюднює інформацію про осіб, які подали заяви про намір бути призначеними членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, разом із копіями поданих документів (крім документів, передбачених пунктами 3, 7, 8 частини дванадцятої цієї статті) на офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя (частина тринадцята статті 95 Закону №1402-VIII).
Прийом документів, передбачених частиною дванадцятою цієї статті, завершується о 24 годині останнього дня строку, визначеного Конкурсною комісією для подання документів. Секретаріат Вищої ради правосуддя не може відмовити у прийнятті документів з інших підстав, ніж закінчення строку, визначеного для подання документів (частина чотирнадцята статті 95 Закону №1402-VIII).
Конкурсна комісія формує перелік кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, що оприлюднюється на офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя не пізніше ніж через три дні після завершення прийому документів (частина п`ятнадцята статті 95 Закону №1402-VIII).
Конкурсна комісія перевіряє подані кандидатами документи на відповідність вимогам цього Закону та оприлюднює на офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя перелік кандидатів, допущених до участі у конкурсі на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (частина шістнадцята статті 95 Закону №1402-VIII).
Звертаючись до суду із цим позовом, ОСОБА_1 послався на невиконання Вищою радою правосуддя встановленого частиною тринадцятою статті 95 Закону №1402-VIII обов`язку щодо оприлюднення інформації про осіб, які подали заяви про намір бути призначеними членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, у п`ятиденний строк з дати отримання відповідних заяв, що, за доводами позивача, порушило його права у процедурі проведення конкурсу на зайняття вакантних посад члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Перевіряючи зазначені аргументи позивача, Суд установив, що 21.01.2022 відбулося перше офіційне засідання Конкурсної комісії, на якому затверджено оголошення про початок першого конкурсу на зайняття вакантних посад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, умови і строки його проведення. Зокрема, встановлено, що документи від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, приймаються з 04 лютого 2022 року по 04 березня 2022 року включно (а.с. 33, 36-37).
Повідомлення про початок офіційної роботи Конкурсної комісії оприлюднено на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя 20.01.2022 за посиланням: https://hcj.gov.ua/news/konkursna-komisiya-z-doboru-kandydativ-na-posady-chleniv vkks-rozpochynaye-oficiynu-robotu.
Листом від 24.02.2022 Голова Конкурсної комісії повідомив виконуючому обов`язки Голови Вищої ради правосуддя про те, що внаслідок введення з 24 лютого 2022 року воєнного стану в Україні Конкурсна комісія тимчасово призупиняє свою діяльність до подальшого рішення та повідомлення, у тому числі строки подання документів, встановлені в оголошенні про початок першого конкурсу на зайняття вакантних посад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, затвердженого Конкурсною комісією 21 січня 2022 року (а.с. 41).
На засіданні Конкурсної комісії 13.07.2022 оголошено про поновлення першого конкурсу на зайняття вакантних посад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та встановлено строк подання документів з 15 липня 2022 року до 22 серпня 2022 року включно (а.с. 42-43).
У листі від 25.08.2022 № 1-25/08/2022 Голова Конкурсної комісії повідомив керівника секретаріату Вищої ради правосуддя про завершення 22 серпня 2022 року строку подання документів кандидатами на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, у зв`язку з чим відповідно до вимог частини п`ятнадцятої статті 95 Закону №1402-VIII просив оприлюднити на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя сформований Конкурсною комісією перелік кандидатів із 250 осіб на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (а.с. 44-48).
26.08.2022 до Вищої ради правосуддя надійшла заява ОСОБА_1 від 22.08.2022 (з додатками), адресована Конкурсній комісії, про намір взяти участь у доборі кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (а.с. 54).
08.09.2022 Голова Конкурсної комісії звернувся до керівника секретаріату Вищої ради правосуддя із листом № 1-08/09/2022, у якому зазначив про необхідність оприлюднення на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя оновленого переліку кандидатів із 302 осіб, оскільки після формування і оприлюднення попереднього переліку Конкурсна комісія отримала документи кандидатів, що надійшли по завершенню строку подання документів (а.с. 49-53).
Перелік кандидатів, допущених до участі у конкурсі на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (301 кандидат), затверджений рішенням Конкурсної комісії на засіданні 06 жовтня 2022 року, що підтверджується протоколом засідання Конкурсної комісії від 06.10.2022, розміщеним на вебсайті Вищої ради правосуддя за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_3.
На офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_4 розміщені переліки кандидатів: допущених Конкурсною комісією на її офіційному засіданні 06 жовтня 2022 року до участі у конкурсі на зайняття посади члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (у складі 301 особи, в тому числі ОСОБА_1 ), допущених до співбесіди на офіційному засіданні Конкурсної комісії 20 грудня 2022 року (у складі 64 осіб, серед яких ОСОБА_1 відсутній) та рекомендованих Конкурсною комісією на її офіційному засіданні 15 березня 2023 року на посади членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (у складі 32 осіб). При натисканні на ім`я і прізвище кожного кандидата здійснюється перехід на подані кандидатом до Конкурсної комісії документи.
Отже, з наведеного вбачається, що розпочата з 04 лютого 2022 року процедура приймання документів від осіб, які бажали взяти участь у конкурсі на зайняття вакантних посад членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, була перервана 24 лютого 2022 року у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та продовжена з 15 липня 2022 року на строк до 22 серпня 2022 року включно.
Надходження до секретаріату Вищої ради правосуддя заяви позивача про намір взяти участь у конкурсі після закінчення строку, визначеного для подання документів, а саме - 26 серпня 2022 року, виключало можливість секретаріату Вищої ради правосуддя оприлюднити інформацію про нього в порядку, встановленому частиною тринадцятою статті 95 Закону №1402-VIII, оскільки в силу вимог частини п`ятнадцятої цієї статті Закону узагальнена інформація про кандидатів після завершення прийому документів формується Конкурсною комісією.
Натомість, як убачається з листів Голови Конкурсної комісії від 25.08.2022 №1-25/08/2022 і від 08.09.2022 № 1-08/09/2022, а також актуальних відомостей, розміщених на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя, інформація про кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, в тому числі ОСОБА_1 , разом із копіями поданих документів відповідно до частин п`ятнадцятої і шістнадцятої статті 95 Закону №1402-VIII була включена до сформованих Конкурсною комісією переліків кандидатів, які подали заяви про намір бути призначеними членом Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та які були допущені до участі у конкурсі, що оприлюднені на офіційному вебсайті Вищої ради правосуддя.
Цим спростовуються доводи позивача про допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо неоприлюднення інформації про нього та інших кандидатів у порядку і строк, установлені частиною тринадцятою статті 95 Закону № 1402-VIII.
Крім того, Суд звертає увагу на те, що відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Для реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні утворено систему адміністративних судів, які мають своїм завданням справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).
За частиною першою статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист одним із способів, передбачених цією статтею, або в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим.
Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
За приписами частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного суду є захист прав, свобод чи законних інтересів особи, порушених саме в тих публічно-правових відносинах, у яких виник спір.
На обґрунтування порушення своїх прав з боку Вищої ради правосуддя у процедурі проведення конкурсу на зайняття вакантних посад члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України ОСОБА_2 зазначив про позбавлення народу України і міжнародного загалу можливості отримати відкриту інформацію про кандидатів, установити їхню відповідність визначеним законом критеріям, а також обмеження права кожного кандидата порівняти себе з іншими учасниками конкурсу, пересвідчитися у своїх перевагах, досягненнях і навпаки.
Разом із тим, такі аргументи позивача вказують на помилкове трактування ним принципу публічності при проведенні конкурсу, з якого не випливає право громадськості чи власне кандидатів на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України нарівні з Конкурсною комісією здійснювати розгляд поданих кандидатами документів на предмет відповідності кандидатів вимогам на посаду члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, порівнювати їх та проводити добір кандидатів для рекомендації Вищій раді правосуддя.
Водночас, ураховуючи, що інформація, передбачена частиною тринадцятою статті 95 Закону №1402-VIII, була оприлюднена, в тому числі й щодо ОСОБА_1 , то відсутні підстави стверджувати про порушення принципу публічності при проведенні конкурсу.
Проте, Судом не встановлено зв`язку між діями Вищої ради правосуддя щодо опублікування відповідної інформації на своєму вебсайті з недопущенням ОСОБА_1 до участі у другому етапі конкурсу.
З огляду на викладене, Суд не встановив порушення прав позивача з боку Вищої ради правосуддя у спірних правовідносинах.
Отже, позов задоволенню не підлягає.
Керуючись статтями 245, 246, 250, 255, 262, 266, 295 КАС України, Суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
Рішення суду може бути оскаржене до Великої Палати Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду за наслідками апеляційного перегляду.
Головуючий суддя: С. М. Чиркін
Судді: А. А. Єзеров
В. М. Кравчук
Н. В. Коваленко
О. П. Стародуб