ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.05.2021 м. КиївСправа № 918/572/19
За позовом: РЕЛІГІЙНОЇ ГРОМАДИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЦЕРКВИ "ПОСОЛЬСТВО БОЖЕ" - НЕЗАЛЕЖНОЇ В М.РІВНЕ;
до відповідача-1: ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ;
до відповідача-2: РЕГІОНАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ ПО РІВНЕНСЬКІЙ ТА ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТЯХ;
треті особи, які не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів:
1) НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ СТАТИСТИКИ, ОБЛІКУ ТА АУДИТУ;
2) ДЕРЖАВНА СЛУЖБА СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ;
про: зобов`язання включити будівлю до переліку об`єктів малої приватизації та скасування відмови, оформленої листом.
Суддя Балац С.В.
Секретар судового засідання Легка А.С.
Представники:
позивача: Янчук В.В.;
до відповідача-1: Федорчук О.В.;
до відповідача-2: не з`явилися;
третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів:
1) не з`явилися;
2) не з`явилися.
С У Т Ь С П О Р У :
РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЦЕРКВИ "ПОСОЛЬСТВО БОЖЕ" - НЕЗАЛЕЖНОЇ В М.РІВНЕ звернулася до господарського суду Рівненської області з позовом до ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ про зобов`язання включити будівлю до переліку об`єктів малої приватизації та скасування відмови, оформленої листом.
Позовні вимоги мотивовані наступним.
Між позивачем та регіональним відділенням ФДМУ по Рівненській області було укладено Договір оренди державною майна від 15.12.2017 № 1556-2017, відповідно до якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно: адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка. 13 та перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту. Пізніше 24.05.2018 позивач звернувся з листом вих. № 20/01 до регіонального відділення фонду державного майна України по Рівненській області в якому просив надати дозвіл на проведення невід`ємних поліпшень згаданої адміністративної будівлі. Згідно наданих дозволів та належно оформленої дозвільної документації позивачем було проведено необхідні роботи по капітальному ремонту (невід`ємні поліпшення), понад 25 % ринкової вартості майна, що підтверджено Висновком суб`єкта оціночної діяльності від 08.11.2018.
В подальшому відповідно до порядку встановленого ст. 18 Закону України ''Про приватизацію державного та комунального майна" позивач звернувся до Рівненського відділення ФДМУ із заявою від 03.12.2018 вих. № 22/01, в якій просив дозволити приватизувати державне нерухоме майно шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 та перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, оскільки позивачем було здійснено невід`ємні поліпшення в розмірі 25,80 % від ринкової вартості майна. Однак, станом на 15.08.2019 жодної відповіді від фонду державного майна України позивачем отримано не було.
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 03.09.2019 вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 918/572/19 та вирішено розгляд справи здійснювати в порядку (за правилами) загального позовного провадження.
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 03.09.2019 № 918/572/19 судом залучено до участі у справі РЕГІОНАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ ПО РІВНЕНСЬКІЙ ТА ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТЯХ в якості співвідповідача та НАЦІОНАЛЬНУ АКАДЕМІЮ СТАТИСТИКИ, ОБЛІКУ ТА АУДИТУ в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів.
Позивач подав заяву про зміну предмету позову, згідно якої позовні вимоги виклав наступного змісту:
- зобов`язати Фонд державного майна України включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу та затвердити цей перелік.
- скасувати відмову Регіонального відділення ФДМУ по Рівненській та Житомирській областях, яка оформлена листом вих №11-002-0416 від 16.08.2019 р. та прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, орендарем за договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р. - Релігійною громадою християнської церкви "Посольство боже" - незалежної в м. Рівне.
Рішенням господарського суду Рівненської області від 05.12.2019 у справі № 918/572/19 позов задоволено частково.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.03.2020 № 918/572/19 залучено до участі у справі ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів.
Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 07.05.2020 рішення господарського суду Рівненської області від 05.12.2019 у справі № 918/572/19 залишено без змін.
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12.01.2021 рішення господарського суду Рівненської області від 05.12.2019 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 07.05.2020 скасовано, справу № 918/572/19 передано на новий розгляд до господарського суду м. Києва.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 25.01.2021 справу № 918/572/19 прийнято до провадження судді Балац С.В. та вирішено розгляд справи здійснювати в порядку (за правилами) загального позовного провадження. Підготовче засідання призначене на 17.02.2021.
Ухвалою-повідомленням від 29.01.2021 № 918/572/19 сторони процесу повідомлені про призначення підготовчого засідання на 22.02.2021.
Відповідач-1 скориставшись своїм правом, наданим ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, надав суду відзив, яким позов відхилив з урахуванням існування законодавчих обмежень стосовно приватизації спірного державного майна, а також відсутності повноважень у відповідача-1 на прийняття рішення про таку приватизацію.
Відповідач-2 скориставшись своїм правом, наданим ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, надав суду відзив, яким позов відхилив, оскільки спірний об`єкт є державним закладом освіти, в тому числі приміщення в яких розміщуються державні заклади освіти, при прийнятті рішення було враховано обмеження, передбачені ст. 80 Закону України "Про освіту".
В підготовчому засіданні 22.02.2021 суд на місці, зокрема, ухвалив: оголосити перерву в підготовчому засіданні до 29.03.2021.
Ухвалою-повідомленням від 05.04.2021 № 918/572/19 сторони процесу повідомлені про призначення підготовчого засідання на 22.04.2021.
В підготовчому засіданні 22.04.2021 суд на місці, зокрема, ухвалив: закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 17.05.2021.
В судовому засіданні 17.05.2021 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши доводи уповноважених представників позивача, відповідача-1 по суті спору та дослідивши наявні докази у матеріалах справи, господарський суд міста Києва,
В С Т А Н О В И В :
Між позивачем та відповідачем-2 укладено Договір оренди державного майна від 15.12.2017 № 1556-2017 (далі - Договір оренди), відповідно до предмету якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно: адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м. що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 та перебуває на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту Балансоутримувач) (п. 1.1. Договору оренди).
Пунктом 1.2. Договору оренди визначено, що майно передано в оренду з метою проведення релігійних обрядів та церемоній Релігійної громади християнської церкви "Посольство боже" - незалежної м. Рівне, вул. Клима Савура, буд. 14, кв. 64.
Відповідно до Договору від 30.05.2019 про внесення змін до Договору оренди державного майна пункт 10.7. Договору оренди викладено в наступній редакції: "10.7. Поліпшення майна, зроблені Орендарем, як за згодою, так і без згоди Орендодавця, які не можна відокремити без шкоди для Майна, є власністю держави та їх вартість компенсації не підлягає, крім випадків приватизації Майна у відповідності до чинного законодавства України". Розділ 6 Договору оренди, що стосується прав Орендаря, доповнено наступним пунктом: "6.5. Приватизувати орендоване майно згідно чинного законодавства".
21.02.2018 та 24.05.2018 позивач звернувся до керівництва регіонального відділення фонду державного майна України по Рівненській області із листами № 12/01 та № 20/01 відповідно, у яких просив надати дозвіл на проведення невід`ємних поліпшень орендованого майна, також пакет документів, передбачений пунктом 3 наказу відповідача-1 від 03.10.2006 № 1523 для отримання дозволу на проведення невід`ємних поліпшень зазначеного приміщення.
Відповідно до листа від 23.05.2018 № 496 позивачем було отримано дозвіл на проведення невід`ємних поліпшень від Балансоутримувача адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 - Національної академії статистики, обліку та аудиту.
Листом від 04.06.2018 № 11-04-02178 Рівненського відділення ФДМУ позивачу було надано дозвіл на проведення невід`ємних поліпшень адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13.
Після чого позивачем було проведено роботи по капітальному ремонту (невід`ємні поліпшення), понад 25 % ринкової вартості майна. Про цю обставину позивач повідомив регіональне відділення фонду державного майна України по Рівненській області листом від 28.11.2018 № 21/01.
В подальшому позивач звернувся до Рівненського відділення ФДМУ із Заявою 03.12.2018 № 22/01 в якій висловлено прохання дозволити приватизувати державне нерухоме майно - адміністративну будівлю, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, - шляхом викупу, із посиланням на ст.18 ЗУ "Про приватизацію державного та комунального майна", оскільки позивачем було здійснено невід`ємні поліпшення в розмірі 25,80 % від ринкової вартості майна.
Регіональне відділення ФДМУ по Рівненській області звернулося до управління формування переліків об`єктів приватизації департаменту приватизації фонду державного майна України з листом від 05.12.2018 № 01-05-04727 в якому повідомлялося, що позивач звернувся до Рівненського відділення ФДМУ із Заявою від 03.12.2018 № 22/01, в якій висловлено прохання дозволити приватизувати державне нерухоме майно - адміністративну будівлю, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, - шляхом викупу, із посиланням на ст. 18 ЗУ "Про приватизацію державного та комунального майна", оскільки Релігійною громадою було здійснено невід`ємні поліпшення в розмірі 25,80 % від ринкової вартості майна. Також повідомлено про звернення РВ ФДМУ по Рівненській області з листом від 05.12.2018 № 11-05-04726 до уповноваженого органу управління згаданого об`єкта (балансоутримувача) - щодо надання дозволу на включення його до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації..
Аналогічний лист за номером 11-05-04726 від 05.12.2018 РВ ФДМУ по Рівненській області було надіслано балансоутримувачу адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 - національній академії статистики, обліку та аудиту.
Відповідні звернення з листами зі сторони РВ ФДМУ по Рівненській області були також і до державної служби статистики України та міністерства економічного розвитку і торгівлі України, щодо надання згоди на включення адміністративної будівлі, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 та перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту - до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу.
Від міністерства економічного розвитку і торгівлі України до РВ ФДМУ по Рівненській області надійшла відповідь вих. № 3241-07/8606-06 від 26.02.2019, зареєстровано у Регіональному відділенні вх. № 07/0721 04.03.2019, в якій повідомлялося про те, що згідно з Витягом з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, уповноваженим органом управління національної академії статистики, обліку та аудиту - є державна служба статистики України. Тому питання, що порушені у листах регіонального відділення ФДМУ по Рівненській області, відносяться до компетенції державної служби статистики України.
У матеріалах справи наявний лист державної служби статистики України (Держстат) від 25.04.2019 № 16.5-06/672-19, адресований відповідачу-1, в якому зазначається про те, що запропонована до приватизації будівля, яка перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, не використовується більше трьох років НАСОА для здійснення освітньої діяльності після ліквідації Рівненського економічного коледжу НАСОА та передана в оренду позивачу. На думку Держстату на теперішній час існують обмеження стосовно приватизації майна закладів освіти, які встановлені статтею 80 Закону України "Про освіту". Додаток до цього листа - пропозиції щодо включення об`єктів права державної власності до переліку об`єктів, що підлягають приватизації у 2019 році - адміністративну будівлю, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту.
Також наявний лист Держстату від 26.04.2019 № 16.5-06/686-19, адресований регіональному відділенню фонду державного майна України по Рівненській області, у якому зазначається про те, що Держстат листом від 25.04.2019 № 16.5-06/672-19 надав пропозиції фонду державного майна стосовно включення будівлі до переліку об`єктів малої приватизації, приватизація яких здійснюватиметься у 2019 році.
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області звернулося до управління формування переліків об`єктів приватизації Департаменту приватизації фонду державного майна України із листом від 20.05.2019 № 01-05-01709, в якому висловлено прохання регіонального відділення включити до переліку об`єктів, що підлягають приватизації адміністративну будівлю площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, та повідомлено, що національна академія статистики, обліку та аудиту на звернення орендаря листом від 26.01.2018 № 68 повідомила, що вищезазначений об`єкт більше трьох років взагалі не використовується як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі). Рівненський економічний коледж НАСОА, який розміщувався у будівлі, ліквідовано згідно наказу академії № 29 від 29.03.2016. Одночасно зазначено, що національна академія статистики, обліку та аудиту не буде використовувати у подальшому як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі). В якості додатків до цього листа подано копію наказу від 29.03.2016 № 29 про ліквідацію Рівненського економічного коледжу НАСОА та копію листа від 26.01.2018 № 68.
В подальшому позивач отримав від міністерства економічного розвитку і торгівлі України лист від 12.07.2019 № 3212-05/28910-07, у якому Релігійну громаду повідомлено про те, що у міністерстві відбулася узгоджувальна нарада 05.07.2019 щодо питання включення об`єкта до переліку малої приватизації, що підлягають приватизації в 2019 році, у якій брали участь: вик. обов`язки директора департаменту приватизації - начальник управління формування об`єктів приватизації фонду державного майна України; начальник відділу з питань управління об`єктами державної власності, що належать до сфери управління Держстату, департаменту фінансово-економічного забезпечення Держстату; головний спеціаліст відділу з питань обліку державного майна управління з питань державного майна та підприємств МОН.
За результатами даної наради було складено протокол від 05.07.2019. Під час даної наради її учасники дійшли висновку про те, що існують законодавчі обмеження стосовно приватизації майна закладів освіти, оскільки відповідно до ст. 80 Закону України "Про освіту", об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням цього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області надіслало на адресу позивача лист від 16.08.2019 № 11-002-0416, в якому повідомлялося, що листом від 04.06.2019 р. №10-19-10440 відповідач-1 повідомив регіональне відділення, що об`єкт державної власності - адміністративна будівля, площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, та передана позивачу в оренду - не буде включена до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, оскільки існують обмеження відповідно до статті 80 Закону України "Про освіту".
Вказані обставини призвели до звернення позивача до господарського суду із вимогами про:
- зобов`язання відповідача-1 включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу та затвердити цей перелік.
- скасувати відмову відповідача-2, яка оформлена листом вих. від 16.08.2019 № 11-002-0416 та прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, орендарем за Договором оренди.
Виходячи з викладених вище обставин та наявних у матеріалах даної справи доказів, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з урахуванням наступного.
У частині 1 статті 1 Закону України "Про Фонд державного майна України" вказано - Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Фонд державного майна України здійснює свої повноваження безпосередньо і через регіональні відділення в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та представництва у районах та містах, створених Фондом державного майна України, у разі необхідності. Представництва підпорядковуються регіональним відділенням. Фонд державного майна України, регіональні відділення та представництва становлять єдину систему державних органів приватизації (ч.1 ст.6 ЗУ "Про Фонд державного майна України").
У пункті 1 Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях, затвердженого Наказом Фонду державного майна України 22 квітня 2019 року N 402, зазначається, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях (далі - регіональне відділення) є територіальним органом Фонду державного майна України (далі - Фонд), що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління. Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях є правонаступником майна, прав та обов`язків Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Житомирській області.
Пунктом 5 цього ж Положення визначено, що Регіональне відділення відповідно до покладених на нього завдань та в межах повноважень, делегованих Фондом: 1) у сфері приватизації державного майна, зокрема: розробляє пропозиції щодо приватизації державного майна та надає їх Фонду для складання та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації; приймає рішення про приватизацію державного майна на підставі переліків об`єктів, що підлягають приватизації, затверджених Фондом; приймає функції управління майном державних підприємств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію; здійснює продаж державного майна у процесі його приватизації; розглядає заяви про приватизацію майна, що перебуває у державній власності, і приймає відповідні рішення; надає згоду на подальше відчуження об`єктів приватизації у період виконання зобов`язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу; укладає: угоди щодо проведення підготовки об`єктів до приватизації та їх продажу; договори на проведення незалежної оцінки майна, у процесі приватизації та в інших випадках, установлених законодавством.
Статтею 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" встановлено, що до об`єктів державної і комунальної власності, що підлягають приватизації, належать усі об`єкти права державної і комунальної власності, крім тих, приватизація яких прямо заборонена цим Законом та іншими законами України. Крім передбачених частиною третьою цієї статті випадків, приватизації не підлягають казенні підприємства та об`єкти, необхідні для виконання державою своїх основних функцій, для забезпечення обороноздатності держави, та об`єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема: заклади освіти, що фінансуються з державного бюджету; державні заклади освіти, у тому числі приміщення, в яких розміщуються державні заклади освіти.
У той же час у частині третій цієї статті передбачено, що майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об`єктів, що підлягають приватизації.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", порядок приватизації державного і комунального майна передбачає у першу чергу формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації.
Частиною першою статті 11 вказаного Закону встановлено, що ініціювати приватизацію об`єктів можуть органи приватизації, уповноважені органи управління, інші суб`єкти управління об`єктами державної і комунальної власності або покупці.
Переліки об`єктів малої приватизації державної власності, що підлягають приватизації, затверджуються Фондом державного майна України (частина 3 цієї ж статті Закону).
Заяви про включення об`єктів права державної власності до відповідного переліку об`єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації, подаються потенційними покупцями до державних органів приватизації за місцезнаходженням об`єкта, що приватизується, у порядку, що встановлюється Фондом державного майна України (ч.7 ст.11 Закону).
Позивачем було подано до РВ ФДМ України в Рівненській області заяву № 22/01 від 03.12.2018 про включення об`єкта права державної власності до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, де висловлено прохання дозволити приватизувати державне нерухоме майно шляхом викупу, а саме: адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13 (яка перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту), орендарем якого він є за Договором оренди державного майна №1556-2017 від 15.12.2017 р.
Відтак, позивачем виконано вимоги Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" щодо подання заяви про включення об`єкта державної власності до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації із відповідними документами до уповноваженого державного органу приватизації.
Порядок подання та розгляду заяв про включення об`єктів права державної власності до відповідного переліку об`єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації затверджений наказом Фонду державного майна України № 675 від 22.05.2018, який зареєстровано в міністерстві юстиції України 20.06.2018 за № 730/32182.
Так, розділами IV та V Порядку, що узгоджується із положеннями статті 11 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", визначено, що державні органи приватизації протягом трьох днів після надходження заяви звертаються щодо надання згоди на включення такого об`єкта до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, до уповноважених органів управління державним майном, крім випадків, коли орган приватизації є уповноваженим органом управління державним майном або уповноважений орган управління самостійно ініціював включення такого об`єкта до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації.
Відповідно до пунктів 5, 6 розділу IV Порядку подання та розгляду заяв про включення об`єктів права державної власності до відповідного переліку об`єктів великої або малої приватизації, що підлягають приватизації затвердженого наказом Фонду державного майна України № 675 від 22.05.2018, який зареєстровано в міністерстві юстиції України 20.06.2018 за № 730/32182, - уповноважені органи управління державним майном надають згоду на приватизацію об`єкта державної власності або вмотивовану відмову протягом 15 днів з моменту надходження звернення від державних органів приватизації. У разі якщо орган приватизації не одержав у встановлений строк дозвіл чи відмову від органу, уповноваженого управляти відповідним майном, згода на приватизацію вважається наданою.
Так, відповідач-1 листом від 04.06.2019 № 10-19-10440 повідомив регіональне відділення, що об`єкт державної власності - адміністративна будівля, площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, та передана позивачу в оренду - не буде включена до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, оскільки існують обмеження відповідно до статті 80 Закону України "Про освіту".
Частиною 4 статті 80 Закону України "Про освіту" передбачено, що об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.
Таким чином відповідачі у справі вважають, що спірна адміністративна будівля відноситься до об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, так як є майном закладу освіти.
При цьому, відповідно до частини третьої статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" у разі якщо майно органів державної влади та органів місцевого самоврядування, майно державних підприємств, що належать до сфери управління органів державної влади та органів місцевого самоврядування, Міністерства оборони України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, сил цивільного захисту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної кримінально-виконавчої служби України, правоохоронних органів та органів доходів і зборів безпосередньо не забезпечує виконання зазначеними органами встановлених законодавством завдань, таке майно є об`єктами, що підлягають приватизації. Майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об`єктів, що підлягають приватизації.
У справі міститься лист національної академії статистики, обліку та аудиту, у якому остання повідомила, що нею, як Балансоутримувачем нерухомого майна - адміністративної будівлі (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, дана будівля не буде використовуватись в подальшому, як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі).
Більш того, вищезазначена будівля не використовується національною академією як освітній заклад в освітній діяльності (навчальному процесі) понад три роки, а Рівненський економічний коледж НАСОА, який розміщувався у цій будівлі, ліквідовано згідно наказу академії № 29 від 29.03.2016. Після чого будівля була передана в оренду позивачу на підставі Договору оренди.
Також Академія не заперечила проти приватизації адміністративної будівлі, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13.
Матеріали справи не містять доказів, які підтверджують, що адміністративна будівля (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, належить до об`єктів, що мають загальнодержавне значення, чи належить до категорії підприємств, необхідних для виконання державою своїх основних функцій, забезпечення обороноздатності держави, чи є об`єктом права власності Українського народу, майном, що становить матеріальну основу суверенітету України, передбачених частиною другою статті 4 Закону № 2269-VIII від 18.01.2018.
Отже, якщо майно державного підприємства, установи, організації не входить до єдиного майнового комплексу або більше трьох років не використовується у виробничій діяльності навіть за умови включення його власника/балансоутримувача до переліку підприємств, що не підлягають приватизації - таке майно може бути приватизоване.
Відповідачами не спростовано належними та допустимими доказами тієї обставини, що майно, а саме: адміністративна будівля (в т.ч. огорожі, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, - не використовується балансоутримувачем у освітній діяльності більше трьох років; подальше її використання не планується.
Відсутні докази того, що вказане майно входить до складу цілісних майнових комплексів. Натомість, з матеріалів справи вбачається, що об`єкт, який заявлявся позивачем до включення у перелік об`єктів малої приватизації, є індивідуально визначеним нерухомим майном, має власну окрему адресу.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" цілісним майновим комплексом є господарський об`єкт з завершеним циклом виробництва продукції, робіт послуг з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання.
З матеріалів справи не вбачається, що спірне майно вказане позивачем у заяві від 03.12.2018 входить до складу цілісних майнових комплексів.
Таким чином, адміністративна будівля, що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, належить до об`єктів, що підлягають приватизації, та до якої слід застосувати положення частини 3 статті 4 ЗУ "Про приватизацію державного і комунального майна", як до майна, яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується.
Тому, згадана адміністративна будівля належить до об`єктів, що підлягають приватизації, та у даному випадку не застосовується обмеження, передбачене ст. 80 Закону України "Про освіту".
Відтак, твердження відповідачів про те, що спірний об`єкт державної власності - адміністративна будівля, площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, яка перебуває на балансі національної академії статистики, обліку та аудиту, та передана позивачу в оренду - не може бути включений до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, та про те, що слід застосовувати обмеження відповідно до статті 80 Закону України "Про освіту" є необгрунтованими.
Фонд державного майна України безпідставно не врахував положення, які викладені у частині 3 статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" відносно того, що майно, яке перебуває на балансах державних підприємств, установ, організацій, що не підлягають приватизації, та яке не входить до складу єдиних майнових комплексів, що забезпечують основні види діяльності таких підприємств або більше трьох років не використовуються у виробничій діяльності і подальше їх використання не планується, належить до об`єктів, що підлягають приватизації.
Згідно статті 5 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" до об`єктів малої приватизації, зокрема, належать: єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їх структурні підрозділи, що передані в оренду, крім єдиних майнових комплексів державних і комунальних підприємств, що належать до об`єктів великої приватизації; окреме майно. Окремим майном вважається рухоме та нерухоме майно державних або комунальних підприємств (у тому числі будівлі, споруди, нежитлові приміщення), майно, що залишилося після закінчення процедури ліквідації державних або комунальних підприємств, визнаних банкрутами; майно підприємств, що ліквідуються за рішенням органу, уповноваженого управляти державним або комунальним майном; майно державних або комунальних підприємств, що не були продані як єдині майнові комплекси; державне або комунальне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств та перебуває на обліку господарських товариств, створених унаслідок приватизації або корпоратизації; інші об`єкти, що не належать до об`єктів великої приватизації. До об`єктів великої приватизації належать об`єкти державної або комунальної власності (єдині майнові комплекси державних підприємств та пакети акцій (часток) суб`єктів господарювання, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі), вартість активів яких згідно з даними фінансової звітності за останній звітний рік перевищує 250 мільйонів гривень.
Статтею 7 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначено, що Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації. Державні органи приватизації здійснюють державну політику у сфері приватизації та діють на підставі Закону України "Про Фонд державного майна України", цього Закону, інших актів законодавства. Державні органи приватизації у межах своєї компетенції здійснюють такі основні повноваження, зокрема: затверджують переліки об`єктів, що підлягають приватизації; класифікують об`єкти приватизації відповідно до цього Закону; приймають рішення про приватизацію об`єктів державної власності у випадках, установлених законодавством.
У статті 10 цього Закону встановлено, що Порядок приватизації державного і комунального майна передбачає: формування та затвердження переліків об`єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об`єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі; прийняття рішення про приватизацію; прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об`єкта комунальної власності; опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об`єкта та у випадках, передбачених цим Законом, інформації про вивчення попиту для визначення стартової ціни; проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства; проведення у випадках, передбачених законом, аудиту, екологічного аудиту об`єкта приватизації.
Рішення про приватизацію об`єкта, який включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, за винятком випадку, передбаченого частиною другою цієї статті (ч.1 ст.12 Закону).
За умовами ст.18 ЗУ "Про приватизацію державного і комунального майна" приватизація об`єктів державної або комунальної власності, переданих в оренду, здійснюється шляхом продажу на аукціоні або шляхом викупу, якщо виконуються умови, передбачені частиною другою цієї статті. Орендар одержує право на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконується кожна з таких умов: орендарем здійснено поліпшення орендованого майна, які неможливо відокремити від відповідного об`єкта без заподіяння йому шкоди, в розмірі не менш як 25 відсотків ринкової вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності для цілей оренди майна; орендар отримав письмову згоду орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу; невід`ємні поліпшення виконані в межах трирічного строку з дати визначення ринкової вартості майна для цілей укладання договору оренди або для цілей продовження договору оренди; здійснення і склад невід`ємних поліпшень, у тому числі невід`ємний характер поліпшень, підтверджені висновком будівельної експертизи, а вартість невід`ємних поліпшень, підтверджених висновком будівельної експертизи, визначена суб`єктом оціночної діяльності; орендар належно виконує умови договору оренди, відсутня заборгованість з орендної плати; договір оренди є чинним на момент приватизації.
Надання згоди орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень здійснюється в порядку, визначеному Фондом державного майна України або місцевою радою.
Орендар, який виконав умови, передбачені частиною другою цієї статті, має право на приватизацію об`єкта шляхом викупу.
Таким чином, позивач, є таким, на якого поширюється дія абзацу першого частини 3 статті 18 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", оскільки він виконав умови, передбачені частиною другою цієї статті, відповідно має право на приватизацію об`єкта шляхом викупу.
Отже, спірна адміністративна будівля є такою, яка може бути включена до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації, а Фонду державного майна України слід включити спірну адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу.
При цьому, рішення про приватизацію об`єкта, який включено до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації, приймається державними органами приватизації шляхом видання наказу, але не пізніше 30 днів з дня включення до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, за винятком випадку, передбаченого частиною другою цієї статті (ч. 1 ст.12 Закону).
Таким чином, вимога позивача про затвердження переліку об`єктів малої приватизації є передчасною, оскільки таке рішення приймається виключно державним органом приватизації в порядку, встановленому Законом.
Враховуючи викладені вище обставини, перша позовна вимога підлягає задоволенню частково, а саме: в частині зобов`язання відповідача-1 включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв. м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу.
Приймаючи до уваги те, що підставою позову у даній справі слугувала відмова відповідача-2 у здійсненні приватизації спірного майна, шляхом викупу у зв`язку з законодавчими обмеженнями, яка оформлена листом від 16.08.2019 вих. № 11-002-0416, суд дійшов висновку, що така відмова має бути визнана судом недійсною.
Таким чином, позовна вимога про визнання недійсною відмови відповідача-2, яка оформлена листом від 16.08.2019 вих. № 11-002-0416 є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
При цьому, вимога позивача про зобов`язання прийняти рішення щодо приватизації шляхом викупу спірного об`єкта нерухомого майна також є передчасною, оскільки таке рішення приймається виключно державним органом приватизації в порядку, встановленому Законом.
Приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Враховуючи приписи пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд покладає витрати по сплаті судового збору на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд міста Києва,
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити частково.
2. Зобов`язати ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ (Україна, 01133, місто Київ, ВУЛИЦЯ ГЕНЕРАЛА АЛМАЗОВА, будинок 18/9, ідентифікаційний код: 00032945) включити адміністративну будівлю (в т.ч. огорожу, замощення території (благоустрій)), площею 495,9 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, до переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації шляхом викупу.
3. Визнати недійсною відмову РЕГІОНАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ ПО РІВНЕНСЬКІЙ ТА ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТЯХ (Україна, 33028, Рівненська обл., місто Рівне, ВУЛИЦЯ 16 ЛИПНЯ, будинок 77, ідентифікаційний код: 42956062), яка оформлена листом від 16.08.2019 вих. № 11-002-0416.
4. Стягнути з ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ (Україна, 01133, місто Київ, ВУЛИЦЯ ГЕНЕРАЛА АЛМАЗОВА, будинок 18/9, ідентифікаційний код: 00032945) на користь РЕЛІГІЙНОЇ ГРОМАДИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЦЕРКВИ "ПОСОЛЬСТВО БОЖЕ" - НЕЗАЛЕЖНОЇ В М.РІВНЕ (Україна, 33023, Рівненська обл., місто Рівне, ВУЛИЦЯ КИЇВСЬКА, будинок 11, ідентифікаційний код: 35440573) витрати по сплаті судового збору в сумі 1.921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
5. Стягнути з РЕГІОНАЛЬНОГО ВІДДІЛЕННЯ ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ ПО РІВНЕНСЬКІЙ ТА ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТЯХ (Україна, 33028, Рівненська обл., місто Рівне, ВУЛИЦЯ 16 ЛИПНЯ, будинок 77, ідентифікаційний код: 42956062) на користь РЕЛІГІЙНОЇ ГРОМАДИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЦЕРКВИ "ПОСОЛЬСТВО БОЖЕ" - НЕЗАЛЕЖНОЇ В М.РІВНЕ (Україна, 33023, Рівненська обл., місто Рівне, ВУЛИЦЯ КИЇВСЬКА, будинок 11, ідентифікаційний код: 35440573) витрати по сплаті судового збору в сумі 1.921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
6. В іншій частині позовних вимог відмовити.
7. Після набрання рішенням законної сили видати накази.
Рішення господарського суду набирає законної сили та може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст. 241, 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 27 травня 2021 року
Суддя С.В. Балац