ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
УХВАЛА
21 травня 2021 року м. Харків Справа № 913/849/14
Провадження №13б/913/849/14
Розглянувши заяву керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінського І.Д. від 29.03.2019 №02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень №2 до плану санації у справі №913/849/14
про банкрутство Дочірнього підприємства «Луганський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», м. Сєвєродонецьк, Луганська область,
ініційованого Публічним акціонерним товариством «Мостобуд», м. Київ.
Суддя Господарського суду Луганської області Фонова О.С.
Секретар судового засідання Н.О. Селіверстова
У засіданні брали участь:
від АТ «ДАК «Автомобільні дороги України»: представники не прибули;
від кредиторів: представники не прибули;
від боржника: представник не прибув;
керуючий санацією Мучінський І.Д. не прибув.
Обставини справи: банкрутство; процедура санації боржника; розгляд змін та доповнень до плану санації.
Розглянувши матеріали справи, суд
в с т а н о в и в:
05.05.2014 ухвалою Господарського суду Луганської області порушено провадження у справі за заявою Публічного акціонерного товариства «Мостобуд» про банкрутство боржника - Дочірнього підприємства «Луганський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі - ДП «Луганський облавтодор»), введено мораторій на задоволення вимог кредиторів та процедуру розпорядження майном боржника, призначено розпорядником майна боржника арбітражного керуючого Чабана Я.І.
05.05.2014 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України здійснено оприлюднення оголошення за №3297 про порушення справи про банкрутство боржника.
Протягом місяця до суду звернулись кредитори з грошовими вимогами до боржника. Розгляд заяв конкурсних кредиторів з грошовими вимогами до боржника не відбувся в зв`язку з зупиненням діяльності Господарського суду Луганської області в липні 2014 року внаслідок проведення АТО на території м. Луганська та Луганської області.
Згідно з довідкою від 15.04.2015 №4 справа №913/849/14 про банкрутство ДП «Луганський облавтодор» вважається втраченою, що зафіксовано Актом експертної комісії Господарського суду Луганської області від 03.04.2015 №1 «Про нестачу архівних справ (документів)» внаслідок настання обставин непереборної сили - проведенням антитерористичної операції (Указ Президента України від 14.04.2014 №405/2014 «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України»).
06.07.2015 ухвалою Господарського суду Луганської області частково відновлено наявні матеріали справи про банкрутство ДП «Луганський облавтодор».
12.10.2015 ухвалою Господарський суд Луганської області припинив провадження у справі про банкрутство ДП «Луганський облавтодор»; скасував мораторій на задоволення вимог кредиторів; припинив повноваження розпорядника майна.
01.03.2016 постановою Донецького апеляційного господарського суду, залишеною без змін постановою Вищого господарського суду України від 25.05.2016, ухвалу від 12.10.2015 Господарського суду Луганської області скасовано, справу передано на розгляд до Господарського суду Луганської області.
22.05.2017 ухвалою Господарського суду Луганської області у справі №913/849/14 затверджено реєстр вимог кредиторів. Постановою від 09.08.2017 Донецького апеляційного господарського суду ухвалу Господарського суду Луганської області від 22.05.2017 у справі №913/849/14 залишено без змін.
12.07.2017 ухвалою Господарського суду Луганської області залучено до участі у справі Публічне акціонерне товариство «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі - ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України») як засновника боржника; припинено процедуру розпорядження майном та повноваження розпорядника майна арбітражного керуючого Чабана Я.І., введено процедуру санації ДП «Луганський облавтодор» строком на шість місяців до 12.01.2018; призначено керуючим санацією арбітражного керуючого Мучінського І.Д.
28.02.2018 Господарський суд Луганської області ухвалою затвердив план санації боржника ДП «Луганський облавтодор», з терміном виконання 12 місяців з дня затвердження господарським судом - до 28.02.2019; продовжив процедуру санації боржника та повноваження керуючого санацією Мучінського І.Д. до 28.02.2019 (включно), на термін виконання плану санації; зобов`язав керуючого санацією боржника Мучінського І.Д. за 15 днів до закінчення санації, а також при наявності підстав для дострокового припинення санації надати комітету кредиторів письмовий звіт і повідомити членів комітету кредиторів про час і місце проведення засідання комітету кредиторів; надати суду звіт про виконання плану санації відповідно до вимог статті 36 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»; комітету кредиторів на своєму засіданні розглянути звіт керуючого санацією про виконання плану санації боржника, за результатами розгляду звіту керуючого санацією прийняти рішення про звернення до суду з клопотанням про припинення процедури санації у зв`язку з відновленням платоспроможності боржника, або припиненням процедури санації і укладенням мирової угоди, протокол з зазначеного питання надати суду.
04.10.2018 ухвалою господарського суду першої інстанції знято (припинено) обтяження - податкову заставу рухомого майна ДП «Луганський облавтодор» згідно з даними з Державних реєстрів обтяжень рухомого та нерухомого майна.
28.03.2019 відбулося засідання комітету кредиторів у справі №913/849/14 про банкрутство ДП «Луганський облавтодор», що підтверджується протоколом №13, на якому було розглянуто запропоновані керуючим санацією боржника зміни та доповнення до плану санації, зокрема відчуження активів шляхом заміщення згідно приписів статті 34 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». За результатами засідання вирішено одноголосно затвердити зміни та доповнення №2 до плану санації та зобов`язати керуючого санацією подати оригінал протоколу зі змінами та доповненнями до плану санації з іншими необхідними документами до Господарського суду Луганської області.
01.04.2019 від керуючого санацією до Господарського суду Луганської області надійшов лист №02-06/24 від 29.03.2019, до якого були додані наступні документи: протокол засідання комітету кредиторів №13 від 28.03.2019; зміни та доповнення до плану санації №2 від 28.03.2019; довідка по кредиторській заборгованості на 29.03.2019; копії висновків про вартість майна станом на 26.02.2019.
Відповідно до наданих керуючим санацією висновків про вартість майна, що відчужується, ринкова вартість об`єкта оцінки - Філія «Кремінський райавтодор» складає 1444163,30 грн, філія «Лисичанський райавтодор» - 1801025,00 грн, філія «Лисичанський райавтодор» - 358608,50 грн, філія «Біловодський райавтодор» - 18013008,00 грн та 127188,60 грн відповідно, філія «Старобільська дорожня експлуатаційна дільниця» - 1842711,00 грн та 438153,60 грн відповідно, філія «Кремінський райавтодор» - 2018693,00 грн.
Відповідно до змін до плану санації передбачається утворення товариства з обмеженою відповідальністю.
Відповідно до довідки №1-3/788 від 29.03.2019 сума кредиторської заборгованості перед поточними кредиторами складає 6 650 063,78 грн, в т.ч. перед ТОВ «Облресурс» за договором №04/02/2019/1 від 04.02.2019 складає 990036,84 грн, перед ТОВ «Спецтехресурс 2016» за договором №01/08/2018/1 від 01.08.2018 - 1511185,77 грн, за договором №01/09/2018/1 від 01.09.2018 - 1670298,29 грн, за договором №06/09/2018/1 від 06.09.2018 - 1537442,94 грн, перед ТОВ «Фонд Актив» за договором №16/07/2018/1 від 16.07.2018 - 941099,94 грн.
Змінами до плану санації передбачено, що розмір статутного капіталу новоутвореного господарського товариства визначається як різниця між вартістю майнових активів боржника - початкова вартість майна (9499031,45 грн) і вартістю (сумою) боргів за вимогами поточних кредиторів (6650063,78 грн) та дорівнює 2848967,67 грн.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 01.04.2019 у справі №913/849/14 затверджено зміни та доповнення до плану санації № 2, які схвалені комітетом кредиторів 28.03.2019. Суд першої інстанції дійшов висновку, що заходи відновлення платоспроможності боржника, передбачені в умовах поданих до суду на затвердження змін та доповнень до плану санації, відповідають загальним вимогам, визначеним у статтях 28, 29, 34 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Зміни до плану санації одноголосно схвалено комітетом кредиторів боржника, вони містять конкретні заходи, які не суперечать закону та спрямовані на погашення вимог кредиторів згідно черговості. Реалізація заходів, передбачених змінами до плану санації, дозволить здійснити погашення вимог кредиторів боржника.
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 11.03.2020 у справі №913/849/14 апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» залишено без задоволення, а ухвалу господарського суду Луганської області від 01.04.2019 у справі №913/849/14 залишено без змін. Поновлено дію ухвали Господарського суду Луганської області від 01.04.2019 у справі №913/849/14.
Апеляційний господарський суд погодився із висновками місцевого господарського суду щодо затвердження змін до плану санації боржника. Також, суд апеляційної інстанції виходив з того, що:
- що матеріали справи та матеріали апеляційної скарги не містять будь-яких доказів того, що оцінка майна ДП «Луганський облавтодор» проведена не у відповідності до вимог чинного законодавства;
- було проведено позапланову перевірку діяльності арбітражного керуючого Мучінського І.Д. під час виконання ним повноважень керуючого санацією на ДП "Луганський облавтодор". За результатами перевірки порушень законодавства не встановлено;
- щодо посилань апелянта на порушення кримінального провадження з приводу вчинення керуючим санацією Мучінським І.Д. кримінального правопорушення щодо зловживання службовим становищем та розтрати майна боржника, колегія суддів зазначила, що станом на день винесення цієї постанови в матеріалах справи відсутні обвинувальний вирок суду у такій кримінальній справі, а тому такі обставини підлягають доведенню з боку апелянта у загальному порядку; доказів на підтвердження вищенаведених доводів щодо неправомірних дій керуючого санацією апелянтом не надано;
- апелянт не оскаржував визначення незалежного оцінювача, визначення організатора аукціону, не звернувся до керуючого санацією або до Господарського суду Луганської області з інформацією про недоліки у їх роботі.
Постановою Верховного Суду у складі палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 01.10.2020 у справі №913/849/14 постанову Східного апеляційного господарського суду від 11.03.2020 та ухвалу Господарського суду Луганської області від 01.04.2019 про затвердження змін та доповнень до плану санації у справі №913/849/14 скасовано, справу № 913/849/14 передано на новий розгляд до Господарського суду Луганської області для вирішення питання про внесення змін та доповнень до плану санації.
Верховний суд підставами для передачі вказаного питання на новий розгляд визначив те, що господарським судам при затвердженні змін до плану санації боржника, що полягають у відчуженні майна шляхом заміщення активів дочірнього підприємства, засновником якого є суб`єкт господарювання, 100% акцій якого належать державі, не встановлено дотримання законних прав та інтересів засновника боржника, та наявність погодження змін до плану санації із уповноваженим органом управління майном такого підприємства-боржника, з огляду на визначені статутом та законодавством його повноваження відносно дочірнього підприємства, а також враховуючи правовий статус майна боржника, яке становить його матеріальну базу.
У відповідності до вимог ст. 32 Господарського процесуального кодексу України 27.10.2020 здійснено автоматичний розподіл в автоматизованій системі документообігу суду та заяву передано на розгляд судді Фонової О.С.
Ухвалою від 02.11.2020 суд призначив розгляд заяви керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінського І.Д. від 29.03.2019 №02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень №2 до плану санації від 28.03.2019 №02-06/24 у справі №913/849/14 у судовому засіданні на 14.12.2020.
Ухвалою суду від 14.12.2020 відкладено розгляд заяви керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінського І.Д. від 29.03.2019 №02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень №2 до плану санації у справі №913/849/14 в судовому засіданні на 12.01.2021.
Протокольною ухвалою судове засідання у справі №913/849/14 з розгляду заяви Публічного акціонерного товариства «Мостобуд» про банкрутство боржника Дочірнього підприємства «Луганський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» відкладено на 08.02.2021.
16.01.2021 до відділу документального забезпечення суду від АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» (далі - Товариство) надійшли пояснення від 11.02.2021 №1/16-10/20, в яких повідомлено, що:
- обрання виконання робіт, в тому числі щодо розробки плану санації, оцінки майна та обрання організатора аукціону здійснювалось через інтернет ресурс «Луганський облавтодор», підконтрольний ФОП Сиволобову М.М., який одночасно є головою комітету кредиторів ДП «Луганський облавтодор», а також представником основного кредитора ПрАТ «Інвестхолдінг». Вказані обставини виключають прозорість у обранні незалежного оцінщика та вказують на те, що фактично оцінка майна здійснювалась із порушенням вимог законодавства, а саме обрана оцінка проводилась не керуючим санацією, а кредиторами, оцінка проведена не незалежним оцінщиком, а організацію, яка є пов`язаною з кредиторами, що суперечить вимогам Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі - Закон про банкрутство);
- оцінка майна, яке передавалося до статутного капіталу новоутвореного ТОВ «Луганьбудпостач» була здійсненна без урахування вартості речового права на земельну ділянку на який розташовано майно та, відповідно, відбулось заниження об`єкту оцінки. Оцінка корпоративних прав не здійснювалася взагалі;
- відсутнє погодження вказаних змін до плану санації органом уповноваженим управляти державним майном боржника - Державним агентством автомобільних доріг України.
29.01.2021 на електронну адресу суду від Державного агентства автомобільних доріг України (далі - Укравтодор) надійшли пояснення №б/н від 29.01.2021, засвідчені електронним цифровим підписом, в яких повідомляється щодо не дотримання вимог чинного законодавства з тих самих підстав, на які посилається АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у своїх поясненнях від 11.02.2021 №1/16-10/20.
07.02.2021 на електронну адресу суду від керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» Мучінського І.Д. надійшли заперечення на пояснення АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» №02-06/16 від 06.02.2021, засвідчені електронним цифровим підписом, в яких останній заперечує проти доводів викладених у поясненнях АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» від 11.02.2021 №1/16-10/20 та Державного агентства автомобільних доріг України №б/н від 29.01.2021, просить суд, з посиланням на повне виконання усіх заходів передбачених ухвалою суду від 01.04.2019 та витрачання коштів, отриманих від реалізації вказаних заходів виключно на погашення реєстрових кредиторських вимог, затвердити зміни та доповнення до плану санації на підставі рішення комітету кредиторів від 28.03.2019.
Керуючий санацією повідомив, зокрема, що:
- на підставі листа ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях вих. №78/3/25/4991 від 31.07.2018 Головним територіальним управлінням юстиції в Луганській області (далі - Управління юстиції) з 05.10.2018 по 09.10.2018 була здійсненна позапланова перевірка діяльності арбітражного керуючого Мучінського І.Д. під час виконання ним повноважень керуючого санацією на ДП «Луганський облавтодор». За результатами перевірки складена Довідка з перевірки від 09.10.2018, в якій вказано: порушень законодавства не встановлено; представник комітету кредиторів не є заінтересованою особою стосовно боржника чи арбітражного керуючого; діючим законодавством про банкрутство не передбачено оголошення конкурсу з відбору суб`єкта оціночної діяльності для проведення незалежної оцінки;
- з моменту затвердження судом плану санації (28.02.2018), визначення в якості незалежного оцінювача - ФОП Мартиновського С.М. (березень 2018 року), організатора аукціону - ТОВ «Правобережна товарна біржа» (вересень 2018 року), жоден з учасників провадження, у т.ч. АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та Укравтодор, не оскаржив ані результати їх відбору, ані результати їх роботи та не звернувся до керуючого санацією або до Господарського суду Луганської області з інформацією про недоліки у їх роботі, або наявності будь-якої заінтересованості або «пов`язаності» стосовно боржника, кредиторів чи керуючого санацією;
- питання обрання оцінщика, організатора аукціону, обставини здійснення оцінки та продажу майна на аукціоні були предметом дослідження в межах кримінального провадження № 12019100010008964, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 22.10.2019, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, та в якому АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» визнано потерпілою стороною. Постановою від 17.02.2020 ст. слідчого Сєвєродонецького ВП ГУ НП в Луганській області Филимонова Д.О. вказане кримінальне провадження було закрите, через відсутність складу кримінального правопорушення;
- після реєстрації новоутвореного підприємства - ТОВ «Луганьбудпостач» керуючий санацією замовив здійснення незалежної оцінки, яка була здійснена суб`єктом оціночної діяльності ТОВ «Меркурій партнерс», пошук оцінювача здійснювався за оголошеннями в засобах масової інформації, який має право на здійснення вказаного напрямку оцінки. Саме на підставі висновків про вартість корпоративних прав (100% часток у статутному капіталі ТОВ «Луганьбудпостач») було визначено початкову вартість реалізації на аукціоні;
- відповідно до сертифікату №10/19 суб`єкта оціночної діяльності ТОВ «Меркурій Партнерс» від 04.01.2019, виданого Фондом державного майна України (далі - ФДМ України), серед напрямків оцінки майна, щодо яких дозволена практична оціночна діяльність, фігурує пункт 2.1.«Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, (крім прав на об`єкти інтелектуальної власності)». Відповідно до даних Державного реєстру оцінювачів України, розміщеного на сайті ФДМ України, доступне за посиланням http://www.spfu.gov.ua/ru/content/reestr-ocin.html, станом на 05.02.2021 безпосередній оцінювач - Солома Олена Федорівна , міститься у вказаному Державному реєстрі та їй дозволено здійснювати оцінку за вказаним напрямком;
- здійснення оцінки корпоративних прав відбувалося після реєстрації ТОВ «Луганьбудпостач», станом на 09.08.2019, на підставі затверджених ухвалою Господарського суду Луганської області від 01.04.2019 змін та доповнень до плану санації та на їх виконання. Здійснити оцінку корпоративних прав ТОВ «Луганьбудпостач», яке було зареєстроване 06.06.2019, а майно до статутного фонду вказаного підприємства було передано 01.08.2019, на момент затвердження змін до плану санації (01.04.2019) взагалі неможливо;
- оскільки оцінюване майно не відповідає наведеним у п.38 Національного стандарту №1 «Загальні засади оцінки майна і майнових прав» та п. 6 Національного стандарту №2 «Оцінка нерухомого майна» критеріям, в звіті оцінку виконано з використанням порівняльного та дохідного підходів. В якості кінцевого результату, взято вартість отриману порівняльним підходом. Цей вид вартості включає в себе вартість земельної ділянки (або права користування земельною ділянкою). Оцінювачем в звітах з оцінки визначена ринкова вартість на підставі такого підходу, якій надавав вищу вартість об`єкту оцінки;
- у всіх звітах з оцінки нерухомого майна переданого до статутного капіталу ТОВ «Луганьбудпостач», вартість 1 м2 нежилих приміщень виробничого та складського призначення, визначена на рівні 91-117 USD. За даними https://www.uvecon.ua/ru/gotovi-doslidzhennya.html вартість подібних приміщень в Луганській області станом на 2020 рік становить 81,3 USD/мІ, а станом на листопад 2019 - 74,8 USD/мІ. Аналіз цих даних, дає підстави стверджувати, що розрахована оцінювачем вартість об`єктів оцінки взагалі перевищувала ринкову. Жоден звіт з оцінки не оскаржено, відсутні будь-які звіти з оцінки вказаного майна, виконані іншими оцінювачами, які б свідчили про заниження ринкової вартості об`єктів оцінювання, а відтак вказані звіти з оцінки та висновки про ринкову вартість об`єктів залишаються дійсними.
- 01.11.2019 з Єдиного державного реєстру судових рішень йому стало відомо про наявність ухвали від 25.10.2019 у справі №752/22119/19 слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва Плахотнюк К.Г., яка прийнята в межах кримінального провадження №12019100010008964, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 22.10.2019, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, про накладення арешту та заборони вчинення дій. Торги з продажу корпоративних прав відбулися 22.10.2019 - до постановлення вказаної ухвали суду про накладання арешту. Ухвалою Київського апеляційного суду у справі №11-сс/824/6406/2019 від 29.11.2019 вказана ухвала скасована. Підписання акту приймання-передачі частки у статутному капіталі ТОВ «Луганьбудпостач» здійснено лише 02.12.2019, тобто після скасування ухвали від 25.10.2019 у справі №752/22119/19 слідчого судді Голосіївського районного суду м. Києва. Постановою від 17.02.2020 ст. слідчого Сєвєродонецького ВП ГУ НП в Луганській області Филимонова Д.О. вказане кримінальне провадження було закрите;
- за результатами планової перевірки діяльності арбітражного керуючого Мучінського І.Д. Східним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Харків), у т.ч. по вказаному підприємству за період з 07.06.2018 по 06.12.2020, яка проводилась в період з 07.12.2020 по 17.12.2020, порушень, пов`язаних з обранням оцінювача, організатора аукціону, іншими діями, пов`язаними з реалізацією змін та доповнень до плану санації від 28.03.2019, в діях керуючого санації не встановлено;
- затвердження плану санації, затвердження змін та доповнень до плану санації відбувалось без погодження з органом уповноваженим управляти державним майном на законних підставах, через наявність ухвали Господарського суду Луганської області від 12.07.2017, якою було відмовлено в застосуванні особливої процедури банкрутства, передбаченої статтею 96 Закону про банкрутство стосовно державних підприємств. Проте, орган, уповноважений управляти державним майном, було залучено до участі у справі лише ухвалою Господарського суду 07.09.2020, тобто через півтора року з моменту затвердження плану санації.
З урахуванням вищевикладеного, керуючий санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінський І.Д. просить затвердити зміни та доповнення до плану санації на підставі рішення комітету кредиторів від 28.03.2019.
Ухвалою суду від 08.02.2021 відкладено розгляд заяви керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінського І.Д. від 29.03.2019 №02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень №2 до плану санації у справі №913/849/14 в судовому засіданні на 26.04.2021.
04.03.2021 до відділу документального забезпечення суду від Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) надійшов лист від 24.02.2021 №5173/07.2-14/21 «Про надання інформації», в якому Управління зазначило, що Дочірнє підприємство «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» є підприємством з державною формою власності, тому вважає, що погодження змін та доповнень до плану санації з органами, уповноваженими управлять державним майном необхідне, з огляду на таке.
За ухвалою Господарського суду Луганської області від 12.07.2017 було встановлено, що Дочірнє підприємство «Луганський облавтодор», створене ПАТ «Держана акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», не є державним та до нього не підлягає розповсюдження правового режиму державної форми власності.
У постанові Верховного Суду від 01.10.2020 та в ухвалі Господарського суду Луганської області від 07.09.2020 визначено, що Дочірнє підприємство «Луганський облавтодор» ВАТ «Держана акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» є підприємством з державною формою власності, засновником якого є Державне агентство автомобільних доріг України.
Згідно з відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб. Фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником Дочірнього підприємства «Луганський облавтодор» ВАТ «Держана акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» є Акціонерне товариство «Держана акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», код ЄДРПОУ 31899285, місцезнаходження: Україна, 03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд.51.
З огляду на зазначене, Управління повідомила, що Дочірнє підприємство «Луганський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» є підприємством з державною формою власності, з органами, уповноваженими управляти державним майном боржника - АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та Державним агентством автомобільних доріг України. Розмір частки державної власності ДП «Луганський облавтодор» не визначений.
Ухвалою суду від 31.03.2021 задоволено клопотання Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» №3/16-10/805 від 25.03.2021 про участь у судовому засіданні 26.04.2021 у справі № 913/849/14 у режимі відеоконференції.
22.04.2021 на електронну адресу суду від АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» надійшли пояснення №3/16-10/1128 від 21.04.2021, засвідчені електронним цифровим підписом, в яких останнє повідомило таке.
Надана керуючим санації довідка Міністерства юстиції України від 09.10.2018 № 16 є неналежним доказом у цій справі, оскільки перевіркою охоплено період до 09.10.2018. Однак, обставини, що стали підставою для оскарження склалися у 2019 році. Зі змісту довідки вбачається, що оцінка нерухомого майна перевіряючим не надавалася та в рамках перевірки не досліджувалася, як і сама процедура схвалення змін та доповнень до плану санації №2, комітетом кредиторів 28.03.2019.
Порядок обрання та проведення оцінки ТОВ «Меркурій партнерс» та відповідність оцінки майна вимогам чинного законодавства не було предметом перевірки, як у 2018 році, так і у 2020 році. Звіти про оцінку Компанії не надавалися.
Відчуження у процедурі санації майна боржника шляхом заміщення активів регламентовано ст. 34 Закону про банкрутство та Порядку відчуження у процедурі санації майна боржника шляхом заміщення активів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.04.2013 №244.
Відносно неврахування при проведенні оцінки майна вартості речового права на земельну ділянку АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» зазначило таке.
Так, згідно з п.4 Стандарту «Загальні засади оцінки майна та майнових прав», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1440 від 10.09.2003, на який посилається керуючий санацією боржника Мучінський І.Д. у відзиві, оцінка майна проводитися з дотриманням принципів корисності, попиту і пропонування, заміщення, очікування, граничної продуктивності внеску, найбільш ефективного використання.
Відповідно до п. 9 вказаного Стандарту, принцип внеску (граничної продуктивності) передбачає врахування впливу на вартість об`єкта оцінки таких факторів, як праця, управління, капітал та земля, що є пропорційним їх внеску у
загальний дохід.
Крім того, цей Стандарт розглядає нерухоме майно (нерухомість) як земельну ділянку без поліпшень або земельну ділянку з поліпшеннями, які з нею нерозривно пов`язані, будівлі, споруди, їх частини, а також інше майно, що згідно із законодавством належить до нерухомого майна.
Національний стандарт №2 «Оцінка нерухомого майна, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №1442 від 28.10.2004, визначає: будівлі - земельні поліпшення, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо.
Відповідно до ДК 018-2000 споруди - це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт. Будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несуче-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів. До будівель відносяться: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів
освіти та тощо.
Крім того, як визначено у ч.3 ст.79 Земельного кодексу України та ч.3 ст.373 Цивільного кодексу України право власності на земельну ділянку поширюється на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту, і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.
Як вказує АТ «ДАК «Автомобільні дороги України», твердження керуючого санацією боржника Мучінського І.Д. про те, що пропозиції об`єктів аналогів, як правило автоматично включають в себе вартість земельних ділянок, є припущенням та не ґрунтується на належних доказах. Інші доводи заперечень керуючого санацією боржника Мучінського І.Д. не спростовують аргументів наведених у поясненнях АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» наданих суду.
З огляду на зазначене, АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» просить суд дослідити наявні у справі докази та вирішити спір відповідно до вимог чинного законодавства.
Протокольною ухвалою від 26.04.2021 судове засідання з розгляд заяви керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінського І.Д. від 29.03.2019 №02-06/24 про внесення змін та доповнень №2 до плану санації у справі №913/849/14 за заявою Публічного акціонерного товариства «Мостобуд» про банкрутство боржника - Дочірнього підприємства «Луганський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» відкладено на 12.05.2021 о 14 год. 00 хв.
Ухвалою від 11.05.2021 суд повідомив учасників справи, що судове засідання у справі №913/849/14 переноситься на 21.05.2021 у зв`язку з неможливістю розгляду 12.05.2021.
Учасники справи в судове засідання 21.05.2021 не прибули.
Розглянувши клопотання керуючого санацією від 29.03.2019 №02-06/24 про внесення змін та доповнень №2 до плану санації, суд враховує таке.
21.10.2019 набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ).
Відповідно до ч.2 «Прикінцевих та перехідних положень» КУзПБ з дня введення в дію цього Кодексу визнано такими, що втратив чинність Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Згідно з ч.4 «Прикінцевих та перехідних положень» КУзПБ з дня введення в дію його подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
З огляду на те, що справа знаходиться на стадії санації, при розгляді справи суд застосовує положення Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі - Закон про банкрутство).
Відповідно до ч.8 ст.16 Закону про банкрутство до компетенції комітету кредиторів у т.ч. належить прийняття рішення про: схвалення плану санації боржника, змін та доповнень до нього у випадках, передбачених цим Законом.
Як визначено у ч.6, ч.7 ст.29 Закону про банкрутство план санації вважається схваленим, якщо він підтриманий на засіданні комітету кредиторів більш як половиною голосів кредиторів - членів комітету кредиторів.
Схвалений комітетом кредиторів план санації (зміни до нього) та протокол засідання комітету кредиторів подаються арбітражним керуючим до господарського суду.
У разі схвалення комітетом кредиторів плану санації, який передбачає більший строк санації боржника, ніж початково встановлений, господарський суд продовжує строк санації в межах строку, встановленого ч.1 ст.28 цього Закону, якщо є підстави вважати, що продовження строку санації і виконання плану санації приведе до відновлення платоспроможності боржника.
Як встановлено ч.12 ст.36 Закону про банкрутство продовження строку процедури санації в межах строку санації, визначеного цим Законом, здійснюється господарським судом після внесення відповідних змін (доповнень) до плану санації боржника. Зміни до плану санації схвалюються комітетом кредиторів та затверджуються господарським судом відповідно до вимог цього Закону.
Як вбачається з матеріалів справи, 28.03.2019 відбулося засідання комітету кредиторів у справі №913/849/14 про банкрутство ДП «Луганський облавтодор», що підтверджується протоколом №13, на якому було розглянуто запропоновані керуючим санацією боржника зміни та доповнення до плану санації, зокрема відчуження активів шляхом заміщення згідно приписів ст. 34 Закону про банкрутство. За результатами засідання вирішено одноголосно затвердити зміни та доповнення №2 до плану санації та зобов`язати керуючого санацією подати оригінал протоколу зі змінами та доповненнями до плану санації з іншими необхідними документами до Господарського суду Луганської області, у такій редакції:
« 1. Доповнити пункт 4.3 «Виробнича діяльність боржника» Розділу 4 «Заходи з відновлення платоспроможності» реченнями наступного змісту:
«Загальна сума виконаних робіт в 2018 році, в яких Замовником виступала Служба автомобільних доріг в Луганській області, становила 137041,6 тис. грн. Загальна сума погашених вимог в процедурі санації станом на 01.03.2019 р. становить 532957,24 грн. Отже, сума грошових коштів, які підлягають спрямованню на задоволення вимог кредиторів становить: 137041,6*2% - 533 = 2207,8 тис. грн. Вказана сума підлягає сплаті кредиторам у разі достатності коштів у боржника для сплати поточної заробітної плати працівникам та поточних податкових зобов`язань.»
2. Викласти абзац 3 пункту 4.4 «Продаж частини майна боржника непридатного для використання та/або не задіяного у виробництві» Розділу 4 «Заходи з відновлення платоспроможності» в наступній редакції: «Повторний та другий повторний аукціон, проводиться з можливістю зниження початкової вартості, в порядку та на умовах встановлених ст.66 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
3. Доповнити Розділ 4 «Заходи з відновлення платоспроможності» п.4.6 наступного змісту: 4.6. Відчуження майна шляхом заміщення активів
Відповідно до ст.34 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», Порядку відчуження у процедурі санації майна боржника шляхом заміщення активів, затвердженого постановою КМУ від 01.04.2013 №244 (далі - Порядку №244) протягом трьох місяців з моменту затвердження змін та доповнень до плану санації утворити товариство з обмеженою відповідальністю на базі наступного майна структурних підрозділів боржника:
ФІЛІЯ «ЛИСИЧАНСЬКИЙ РАЙАВТОДОР» Балансова вартість на 01.01.19, грнРинкова вартість на 26.02.19 з ПДВ, грнНерухоме майно розташоване за адресою: м. Лисичанськ, вул. Бахмутська (вул. Артемівська), буд. 22-А Адміністративна будівля (літ. А1Наа', Пд), загальною площею 367,20 м2, котельна (літ. Ббб'), загальною площею 99,40 м2, котельня яка будується (літ. В), загальною площею 89,60 м2, вагова (літ. Г), загальною площею 17,60 м2, апаратна (літ. Д), загальною площею 16,70 м2, бітумна установка (літ. Е), навіс (літ. Ж), вбиральня (літ. У), бітумні ями (літ. № III-IV), замощення (літ. I), асфальтозмішувальна установка (асфальтозмішувач ДС158) (літ. II), вагоповірочна яма (літ. V), підстанція (літ. VI), водозбірник (літ. VII), залізнична колія (літ. VIII), огорожа (літ. № 1, 2, 3, 4)1125062,76 1801025,00 Інше майно розташоване за адресою: м.Лисичанськ, вул.Бахмутська (вул.Артемівська), буд. 22-А (дільниця № 5)
№ п/пНайменування марка, модельКількість, од. Інв. №Рік випускуБалансова вартість на 01.01.19, грнРинкова вартість грн., з урахуван- ням ПДВ1. Компл. Трансф. Підстанції КТПИ-40011040000519830,0091000.002. З`ємна металева платформа знаходиться в бітумосховищі, для обслуговування біт.ємності, розміри 2,40х1,7 м, швелер 14, куточок сталевий 50х50х411040003720080,0012880.003. Котел бітумоварочний 15м31104000061984750,1625000.004. Котел бітумоварочний 15м311040000719840,0025000.005. Котел бітумоварочний 15м311040000819840,0025000.006. Котел бітумоварочний 15м311040000919851165,0825000.007. Котел бітумоварочний 15м311040001019831177,9425000.008. Електролічильник 380611060001420070,001042.509. Електрощит силовий11060000119863804,005000.0010. Вентилятор ВН-6 -11040001119850,006600.0011. Вентилятор СВМ-611040002019930,006600.0012. Ваги автомобільні механічні 30 т.11040000419821001,9670000.00 ЗАГАЛОМ:7899,14 318122.50 Загалом по філії з нерухомим майном 1132961,9 2119147,50
ФІЛІЯ «КРЕМІНСЬКИЙ РАЙАВТОДОР»Балансова вартість на 01.01.2019, грнРинковавартість на 26.02.19 з ПДВ, грнНерухоме майно розташоване за адресою: Луганська обл., м. Кремінна, пров. Сєвєрний, буд. 1Б Будівлі і споруди, що складаються з: Будівля АБК з гаражем та ваговою (літ. А-2, а, а1), загальною площею 386,6 м2, підстанція (літ. Б), загальною площею 37,1 м2, майстерні (літ. В), загальною площею 43,0 м2, бітумна база (літ. Г), загальною площею 325.0 м2, бітумосховище (літ. № 1, № 2), естакада тупика/ залізничний тупик (літ. З)260184,502018693,00 Інше майно розташоване за адресою: Луганська обл., м. Кремінна, пров. Сєвєрний, буд. 1Б та м. Кремінна, пров. Центральна, буд. 168
№ п/пНайменування марка, модельКількість, од. Інв. №Рік випускуБалансова вартість на 01.01.19, грнРинкова вартість на 26.02.19 з ПДВ, грн.1. Туалет (дерев`яний) - 105х100х202 мм.130919980,00525.002. Свердлильний станок - НС-12М151119860,003600.003. Тельфер162119880,0035000.004. Трансформатор167219930,00138763.355. Станок заточний - 1УХ 403504150419940,0010000.006. Асфальтний завод ДС-158111321992225907,84592000.007. Ємкість для технічної води - V - 10 м313419830,0010000.008. Ємкість металева для води - баня - V - 0.5 м315019990,002500.009. Лебідка для підтягування рухомого складу до 500 тн.230720070,0053050.0010. Шафи металеві для роздягальні 131320070,0011 310.0011. Ємкість - V - 20 м3331319970,0087000.0012. Ємкість металева з під дьогтю - V - 5 м3131620060,0010000.0013. Ваги автомобільні - 5052РС ДУ24 - 60 тн.1401997108841,13117600.0014. Ємкість металева - V - 60 м314219990,0055000.0015. Ємкість металева з кришкою - V- 60 м314919920,0055000.00ЗАГАЛОМ:334748.971180823.35Загалом по філії з нерухомим майном594933,473199516,35
ФІЛІЯ "БІЛОВОДСЬКИЙ РАЙАВТОДОР" Балансова вартість на 01.01.2019, грнРинковавартість на 26.02.19 з ПДВ, грнНерухоме майно розташоване за адресою: Біловодський р-н., с/рада Семикозівська, Комплекс будівель та споруд №1 База чорнов`яжущих (АБЗ), загальною площею 574,1 м2, що складається з: Лабораторія (літ. А), загальною площею 61,0 м2, підсобне приміщення (літ. Б), загальною площею 150,1 м2, бітумосховище (літ. № 1, № 3), бітумосховище (літ. № 2, № 4), склад (літ. С), загальною площею 312,7 м2, насосна станція (літ. к), слюсарна майстерня (літ. М), загальною площею 50,3 м2, електропідстанція (літ. П), установка ДС - 158 (літ. В), реакторна установка (літ. З), установка для приготування дьогтю (літ. Д), дробільно-сортувальна установка КС-508 (літ. К), башта водонапірна (літ. в), вбиральня (літ. У), огорожа (літ. № 1, № 2, № 3, № 4)383234,691813008,00 Інше майно, закріплене за філією "БІЛОВОДСЬКИЙ РАЙАВТОДОР"
№ п/пНайменування марка, модельКіл-ть, од. Інв. №Рік випускуБалансова вартість на 01.01.19, грнРинкова вартість на 26.02.19 з ПДВ, грн. Компресор стаціонарний - СО-24316012819930,00800.00 Компресорне обладнання - ПК-5,2516030020080,0027360.00 Котел газовий Ferroli - 2416120320120,005600.00 Апарат опалювальний АОГВ-10016019920062499,7821123.00 Апарат опалювальний АОГВ-10016019820062499,7821123.00 Електроагрегат бенз. уніфіц перем. Струму ГАБ-2, 2,4 кВт.16020220070,002399.60 Котел опалювальний «Маяк-16» 16020620070,003483.00 Агрегат зварювальний універсал-216020820070,004500.00ЗАГАЛОМ:4999,5686495,00Загалом по філії з нерухомим майном388234,251899503,00
ФІЛІЯ "СТАРОБІЛЬСЬКА ДОРОЖНЯ ЕКСПЛУАТАЦІЙНА ДІЛЬНИЦЯ" Балансова вартість на 01.01.19, грнРинкова вартість на 26.02.19 з ПДВ, грн.Нерухоме майно розташоване за адресою: 92700, Старобільський р-н., с. Половинкине, вул.Степна, буд. 40 Комплекс, що складається з: Будівля побутових приміщень з прибудовою (літ. А-1, а, а1), загальною площею 402,8 м2, вагова (літ. Б), загальною площею 11,4 м2, майстерня (літ. В), загальною площею 194,0 м2, склад мін. порошку (літ. Д), загальною площею 53,2 м2, будівля котельні (літ. Ж), загальною площею 34,2 м2, бітумосховище (літ. И (о1-о7)), загальною площею 17,0 м2, а/б покриття (літ. № 4), естакада (літ. Н), платформа (літ. № 5), платформа (літ. № 6), залізничний тупик (літ. № 7), вбиральня (літ. У), будка (літ. З), загальною площею 5,7 м2, установка для змазування кузовів (літ. № 8), котли для бітуму (літ. № 9), котли бітумні (літ. № 10), змішувач (літ. № 11), установка для зберігання бітумної емульсії (літ. № 12), щитова (літ. Е), загальною площею 25,8 м2, операторська (літ. Л), загальною площею 6,7 м2, бункера (літ. № 14), ємкість для палива (літ. № 15), склад кам`яних матеріалів (літ. № 17), наружна лінія ел.освітлення АБЗ (інв. № 460), огорожа (літ. № 1, № 2, № 3)876692,131842711,00 Інше майно розташоване за адресою: Старобільський р-н., с. Половинкине, вул. Степна, 40
№ п/пНайменування марка, модельКількість, од. Інв. №Рік випускуБалансова вартість на 01.01.19, грнРинкова вартість на26.02.19 з ПДВ, грн.1.Резервуар металевий наземний Ш6 - V-30 м3 1581979853,8223000.002.Пожежний резервуар - 1 200 м31457197812026,0950000.003.Резервуар н\п металевий, наземний Ш5 - V-50 м3 13591986810,3347000.004.Резервуар н\п металевий, наземний, Ш5 - V-25 м3 143419880,0026000.005.Резервуар н\п металевий, наземний Ш5 V-25 м3 143119880,0026000.006.Автоваги 30.0 тн. - 5002РС 30Ц12АС140819885146,8170000.007.Прес лабораторний - П-125 «ЗИМ»134619760,0036000.008.Станція для забору води - БЦ1.1-13132520080,001820.009.Пила циркулярна 161520060,005000.0010.Котел КВ-300М 14521997389,5530800.0011.Установка насосна 150619980,0013600.0012.Установка насосна 150519980,0013600.0013.Установка насосна 150419980,0013600.0014.Шафа управління 17719780,007500.0015.Шафа управління 17919790,007500.0016.Шафа управління 134119860,007500.0017.Вентилятор ВР 12-12159719920,002716.8018.Вентилятор ВР 12-12159819920,002716.8019.Станок верт. свердл. 154019910,0019000.0020.Установка насосна 149219980,006800.0021.Станок заточний 117819790,0010000.0022.Станок токарно-гвинторізний - 1А62511251952121,5418000.00
ЗАГАЛОМ:19348,14438153.60Загалом по філії з нерухомим майном896040,272280864,60Ринкова вартість активів, які передаються у новоутворене підприємство складає - 9499031,45 грн, балансова вартість вказаних активів складає 3012169,89 грн., або 1,67 % від вартості усіх активів боржника (180322 тис. грн.) та 17,27% від вартості основних засобів боржника (17442 тис. грн). Після визначення початкової (ринкової) вартості майна боржника дії, спрямовані на зміну його вартості, не здійснювалися.
Серед переліку вказаного майна відсутні:
- об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, що належать боржнику;
- майно, яке виключене з обороту;
- державне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації), але перебуває на його балансі.
Передача вказаного майна дозволить новоутвореному підприємству здійснювати підприємницьку діяльність; одночасно відчуження вказаного майна не обмежить провадження ДП «Луганський облавтодор» виробничої та іншої діяльності та подальше використання майна, що залишається на балансі боржника, через наявність аналогічних виробничих підрозділів у боржника, а з урахуванням передачі активів, балансова вартість яких значно менша ніж розмір кредиторської заборгованості, яка передається на новоутворене підприємство, негативним чином не вплине на цілісність майнового комплексу боржника.
Права вимоги кредиторів ДП «Луганській облавтодор» до новоутвореного підприємства не відступаються.
До пасиву новоутвореного підприємства передаються :
- зобов`язання наступних поточних кредиторів (станом на 25.03.19):
Найменування кредитора Код ЕДРПОУСума заборгованості станом на 25.03.19Термін виникненняТОВ "СПЕЦТЕХРЕСУРС 2016" (40357482), м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 704718927,00Серпень - листопад 2018ТОВ "ФОНДАКТИВ" (40960061), м. Сєвєродонецьк, вул. Гагаріна, буд. 93941099,94Серпень - листопад 2018ТОВ "ОБЛРЕСУРС" (41180220) м. Сєвєродонецьк, вул. Єгорова, буд.11, оф.4990036,84Лютий - березень 2019 6650063,78 Відповідно до п.11 Порядку №244 з моменту затвердження плану санації до моменту утворення господарського товариства не допускається задоволення боржником поточних вимог, які визначені у плані санації як такі, що переводяться до новоутвореного господарського товариства у процесі заміщення активів.
Відповідно до п. 16 Порядку №244 під час відчуження частини майна та передачі відповідної частини його поточних зобов`язань шляхом заміщення активів трудові договори (контракти), укладені з працівниками, праця яких використовувалася у виробничих підрозділах, майно яких підлягає передачі новоутвореному господарському товариству, продовжують діяти, а права та обов`язки роботодавця переходять до такого товариства.
Розмір статутного капіталу новоутвореного господарського товариства визначається як різниця між вартістю майнових активів - початкова вартість майна відповідно до п.5,12 Порядку №244 (9499031,45 грн) та вартістю (сумою) боргів за вимогами поточних кредиторів (6650063,78) та складає 2848967,67 грн
Керуючий санацією не пізніше наступного робочого дня після державної реєстрації новоутвореного господарського товариства письмово повідомляє поточних кредиторів за боргами, які переведені, про таке переведення.
Утворення господарського товариства здійснюється керуючим санацією від імені боржника в порядку, встановленому законодавством, з урахуванням таких особливостей:
- документом, що засвідчує внесок у статутний (складений) капітал новоутвореного господарського товариства, є акт приймання-передачі, який підтверджує факт передачі частини майна боржника до статутного (складеного) капіталу такого товариства;
- до моменту формування органів управління новоутвореного господарського товариства після продажу на аукціоні в порядку, встановленому Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», часток у його статутному (складеному) капіталі повноваження таких органів управління здійснює керуючий санацією (або особа ним призначена).
Після державної реєстрації новоутвореного господарського товариства керуючий санацією зобов`язаний:
- оформити акт приймання-передачі, який підтверджує факт передачі визначеної планом санації частини майна боржника до статутного (складеного) капіталу такого товариства;
- забезпечити державну реєстрацію прав такого товариства на частину майна, якщо такі права підлягають державній реєстрації.
У разі неможливості державної реєстрації права певної частини нерухомого майна, яка підлягає відчуженню згідно з вказаним пунктом плану санації, з переліку майна також виключається і рухоме майно відповідної філії боржника, та до новоутвореного підприємства передається інше майно зазначене у вказаному пункті плану санації з відповідним зменшенням статутного капіталу новоутвореного підприємства.
Частки у статутному капіталі новоутвореного господарського товариства включаються до складу майна боржника. Відчуження таких часток (акцій) здійснюється на аукціоні в порядку, встановленому Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Після вчинення дій, зазначених у пунктах 13-16 Порядку №244, керуючий санацією від імені боржника як замовника укладає договір з організатором аукціону щодо продажу 100% часток новоутвореного господарського товариства та здійснює інші повноваження замовника аукціону. Розмір часток новоутвореного господарського товариства, які виставляються на продаж на аукціоні, визначається залежно від їх початкової вартості. Якщо початкова вартість частини часток є достатньою для задоволення вимог кредиторів боржника, на аукціон може бути виставлена відповідна частина належних боржнику часток господарського товариства.
4. Виключити з Додатку №5 «Перелік майна, яке пропонується до продажу» у зв`язку з помилкою під час формування вказаного переліку майна, наступні транспортні засоби: Трактор ЮМЗ-6, 1994 р.в., інв.№185 (філія «Сватівський РАД» та полупричеп ППЦ-24 держ. номер НОМЕР_1 , 1994 р.в., інв. № 5196 (філія «Кремінський РАД»).»
Разом із тим, у ч. 1 ст. 29 Закону про банкрутство встановлено, що керуючий санацією зобов`язаний попередньо погоджувати план санації державних підприємств або підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує п`ятдесят відсотків, з органом, уповноваженим управляти державним майном. Цей орган у десятиденний строк з дня одержання проекту плану санації зобов`язаний його розглянути та надати свій висновок про погодження або відмову у погодженні плану санації.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №221 на виконання Указу Президента України від 08.11.2001 №1056 «Про заходи щодо підвищення ефективності управління дорожнім господарством України» Кабінетом Міністрів України постановлено прийняти пропозицію Державної служби автомобільних доріг, погоджену з Міністерством транспорту, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерством фінансів, Фондом державного майна та Антимонопольним комітетом, щодо утворення Державною службою автомобільних доріг відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі - Компанія).
У п. 2 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №221 встановлено, що засновником Компанії є держава в особі Державної служби автомобільних доріг; повноваження вищого органу управління покладаються на засновника Компанії; у державній власності закріплюються 100 відсотків акцій Компанії із забороною їх відчуження, використання для формування статутних фондів будь-яких суб`єктів господарювання, передачі в управління будь-яким особам та вчинення будь-яких дій, наслідком яких може бути відчуження цих акцій з державної власності, зокрема, передача в заставу, до прийняття окремого рішення щодо приватизації Компанії; акціонерами Компанії є держава в особі Державної служби автомобільних доріг до прийняття в установленому порядку рішення про приватизацію Компанії.
Згідно з п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №221 постановлено Державній службі автомобільних доріг в місячний термін затвердити статут Компанії, склад її спостережної ради, правління та ревізійної комісії; передати до статутного фонду Компанії майно державних підприємств, які належать до сфери управління Державної служби автомобільних доріг, з наступним перетворенням їх у дочірні підприємства.
Відповідно до Статуту АТ «ДАК «Автомобільні дороги України», затвердженого наказом Державного агентства автомобільних доріг України, метою діяльності Компанії є задоволення потреб держави, територіальних громад, юридичних і фізичних осіб у безпечних та якісних автомобільних дорогах загального користування, роботах та послугах, що виконує (надає) Компанія, одержання прибутку від здійснення господарської діяльності, сприяння у розвитку дорожньої галузі, виробничому та соціальному розвитку підприємства дорожнього господарства, підвищення ефективності використання ними матеріальних, фінансових та інших ресурсів.
У п. 10.2.2 Статуту Компанії встановлено, що до виключної компетенції Укравтодора (Державне агентство автомобільних доріг України), як Вищого органу Компанії відноситься, зокрема: внесення змін до статуту Компанії та її дочірніх підприємств; прийняття рішень про утворення, припинення (реорганізація, ліквідація), виділ дочірніх підприємств Компанії; затвердження статутів дочірніх підприємств Компанії.
Наказом Державної служби автомобільних доріг від 09.04.2002 №156 утворено дочірні підприємства Компанії на базі реорганізованих державних дорожніх підприємств та передано частину майна і коштів Компанії дочірнім підприємствам на праві оперативного управління.
Відповідно до Статуту ДП «Луганський облавтодор», останнє створене відповідно до наказу Державної служби автомобільних доріг України від 09.04.2002 №156. Підприємство засноване з метою забезпечення економічних інтересів держави, задоволення потреб держави, населення та оборони країни в удосконаленні і розвитку автомобільних доріг загального користування, розширення можливостей виробничого та соціального розвитку підприємств дорожнього господарства, підвищення ефективності використання матеріальних, фінансових та інших ресурсів на основі спільної діяльності, розподілу праці та кооперації (пункт 2.1. Статуту). Засновником підприємства є ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» (пункт 3.3. Статуту). Засновник здійснює контроль за діяльністю підприємства (пункт 9.3 Статуту).
Відповідно до пункту 34 статті 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань здійснюють визначені законодавством повноваження під час провадження справ про банкрутство державних підприємств та господарських організацій з корпоративними правами держави, що перебувають у їх управлінні.
Згідно з абз. 2 п. 11, п. 18 ч. 1 ст. 11 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» державне акціонерне товариство, утворене у процесі перетворення державного підприємства, 100 відсотків акцій якого належать державі, не має права безоплатно передавати закріплене за ним майно іншим юридичним особам чи громадянам, крім випадків, передбачених законом. Відчужувати майно, що належить до основних фондів, державне акціонерне товариство має право лише за попередньою згодою органу, який здійснює управління корпоративними правами держави, і лише на конкурентних засадах, якщо інше не встановлено законом. Розпоряджатися в інший спосіб майном, що належить до основних фондів, державне акціонерне товариство має право лише у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом. Мирові угоди, плани санації та переліки ліквідаційних мас та зміни і доповнення до них у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50 відсотків їх статутного капіталу погоджуються з суб`єктом управління об`єктами державної власності, Фондом державного майна України (стосовно господарської організації, яка перебуває у процесі приватизації).
Відповідно до п.1, пп. 3 п. 3 Положення про Державне агентство автомобільних доріг України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №439, Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення. Основними завданнями Укравтодору є, зокрема, здійснення управління об`єктами державної власності.
З урахуванням викладеного, а також враховуючи порядок створення АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та порядок створення його дочірніх підприємств, в тому числі ДП «Луганський облавтодор», з огляду на зазначені положення законодавства та Статуту АТ «ДАК «Автомобільні дороги України», суду дійшов висновку про те, що Державне агентство автомобільних доріг України є органом, уповноваженим управляти державним майном щодо майна ДП «Луганський облавтодор» та наділений повноваженнями щодо погодження плану санації боржника.
Суд також враховує правову позицію викладену в постанові Верховного Суду від 06.03.2018 у справі №50/371-б, відповідно до якої затвердження без погодження із органом управління майном змін до плану санації, яким передбачено створення товариства за істотної участі держави, суперечить загальним засадам цивільного законодавства, закріпленим у статтях 1, 3 Цивільного кодексу України, оскільки в такому випадку реалізація умов санації призведе до утворення товариства за відсутності вільного і належного волевиявлення одного із його учасників.
Проаналізувавши матеріали справи, на виконання вказівок Верховного Суду у цій справі, судом встановлено, що зміни та доповнення до плану санації №2 не погодженні із уповноваженим органом управління майном підприємством боржника - Державним агентством автомобільних доріг України.
Крім того, судом встановлено, що АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» є засновником ДП «Луганський облавтодор» АТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та здійснює контроль за діяльністю підприємства, але зміни та доповнення до плану санації №2 також не погодженні із ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Доводи арбітражного керуючого щодо значних негативних наслідків для боржника у разі не затвердження плану санації суд оцінює критично, оскільки мета щодо позбавлення боржника боргів не може реалізовуватись шляхом порушення законодавчої заборони щодо відчуження державного майна без відповідного погодження.
Решта доводів та пояснень арбітражного керуючого не спростовують необхідність наявності погодження змін до плану санації, що фактично полягають у відчуженні державного майна, відповідним суб`єктом управління об`єктами державної власності.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку щодо відмови у задоволенні заяви керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінського І.Д. від 29.03.2019 №02-06/24 про внесення змін та доповнень №2 до плану санації у справі №913/849/14.
Керуючись ст.ст. 28-29, 34, 36 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», ст.ст. 2, 232-234 Господарського процесуального кодексу України, суд
у х в а л и в:
1. У задоволенні заяви керуючого санацією ДП «Луганський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» Мучінського І.Д. від 29.03.2019 №02-06/24 щодо вирішення питання про внесення змін та доповнень №2 до плану санації у справі №913/849/14 - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту оголошення 21.05.2021 та відповідно до підпункту 17.5 пункту 17 Розділу XI «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України може бути оскаржена в апеляційному порядку до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Луганської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня набрання нею законної сили.
Повний текст ухвали складено 26.05.2021.
Суддя О.С. Фонова