ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 У Х В А Л А
21 січня 2021 року м. Київ № 826/13682/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши в порядку письмового провадження заяви позивача та його представника про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду та встановлення судового контролю в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,
установив:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду 06.06.2019, адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції поданих на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" документів, - протиправним.
Зобов`язано Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції подати документи ОСОБА_1 на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", після їх чергового подання.
Зобов`язати Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" втретє розглянути подані ОСОБА_1 документи.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
24.07.2019 у справі видано виконавчі листи.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 № 609-р Міністерство у справах ветеранів України почало здійснювати функції і повноваження Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, що припиняється.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 769 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" змінено суб`єкта утворення Міжвідомчої комісії - Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції замінено на Мінветеранів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2019 № 829 "Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади" Міністерство у справах ветеранів України перейменовано на Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.09.2019 замінено боржника, Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, у виконавчому листі, виданому Окружним адміністративним судом міста Києва 24.07.2019 у справі №826/13682/18, правонаступником - Міністерством у справах ветеран, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України.
23.10.2019 та 28.10.2019 головними державними виконавцями Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України відкрито виконавчі провадження №60374272 та №60424302 на підставі виконавчих листів, виданих Окружним адміністративним судом міста Києва 24.07.2019.
Наказом Мінветеранів від 26.12.2019 № 126 утворено Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб, відповідно до. Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та затверджено її склад.
Міжвідомча комісія на засіданні 27.12.2019 на виконання рішення суду у даній справі розглянула документи ОСОБА_1 щодо надання статусу учасника бойових дій та прийняла відповідне рішення.
Однак, у зв`язку з опублікуванням Положення про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», затвердженого наказом Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 07.11.2019 №76 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1244/34215 (далі - Положення), наказ про його затвердження набрав чинності 28.12.2019, тобто на наступний день після розгляду документів позивача.
В подальшому, на наступному засіданні Міжвідомчої комісії (протокол від 17.01.2020 №1) прийнято рішення щодо скасування рішення Міжвідомчої комісії від 27.12.2019 про відмову ОСОБА_1 в наданні статусу учасника бойових дій, повторно розглянуто документи позивача та відмовлено йому у наданні статусу учасника бойових дій.
Позивачем до суду подано заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду та встановлення судового контролю шляхом:
- визнання протиправною бездіяльності Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції та Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України стосовно незабезпечення розгляду Міжвідомчою комісією документів про надання статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 , отриманих із заявою 11.06.2019, у передбачений Законом України «Про звернення громадян», Положенням-1 та Порядком місячний строк;
- визнання протиправним рішення Міжвідомчої комісії про відмову в наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, оформленого протоколом від 27.12.2019 №1 згідно з листом Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 08.01.2020 за №142/02/07.1-20;
- постановлення окремої ухвали про вчинення службовими особами Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України порушення законодавства, що містить ознаки кримінального правопорушення і направлення її до органу досудового розслідування - Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві, встановивши строк для надання відповіді;
- встановлення контролю за виконанням рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019 у справі №826/13682/18, зобов`язавши Міжвідомчу комісію вчетверте розглянути документи ОСОБА_1 та прийняти законне рішення з урахуванням висновків суду, а також подати звіт про його виконання у встановлений судом строк.
В обґрунтування заяви позивач зазначив про ухилення боржника від виконання рішення суду у справі №826/13682/18, а саме: ненадання позивачу статусу учасника бойових дій; пропуск строку для розгляду Міжвідомчою комісією заяви позивача про надання статусу учасника бойових дій; прийняття Міжвідомчою комісією рішення за результатами розгляду заяви позивача про надання статусу учасника бойових дій на підставі Положення, що не набрало чинності станом на день розгляду документів позивача.
Також представником позивача до суду подано заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду шляхом:
- визнання протиправним рішення Міжвідомчої комісії про відмову в наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, оформлене протоколом від 17.01.2020 №1, прийнятого згідно з листом Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 24.01.2020 за №692/02/07.1-20;
- встановлення контролю за виконанням рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019 у справі №826/13682/18, зобов`язавши Міжвідомчу комісію вп`яте розглянути документи ОСОБА_1 та прийняти рішення відповідно до вимог Порядку та Положення-1, у редакціях, що застосовується до спірних правовідносин, з урахуванням висновків суду, а також подати звіт про його виконання у встановлений судом строк.
Дана заява мотивована незгодою представника позивача з рішенням Міжвідомчої комісії про відмову у наданні позивачу статусу учасника бойових дій, оскільки представник позивача вважає, що ОСОБА_1 на розгляд комісії подані всі необхідні документи для надання такого статусу.
31.03.2020 постановою старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України закінчено виконавче провадження №60374272 на підставі пункту 9 частини першої статті 39 Закону України "Про виконавче провадження", постановою старшого державного виконавця від 31.08.2020 закінчено виконавче провадження №60424302 у зв`язку з фактичним виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.
Суд, розглянувши подані заяви, зазначає наступне.
Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно зі статтею 14 КАС України судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
З метою належного захисту прав щодо виконання судових рішень законодавцем нормативно врегульовано питання судового контролю за виконанням рішень в адміністративних справах, зокрема, одним із способів судового контролю є порядок визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень відповідачем на виконання рішення суду, регламентований статтею 383 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 383 КАС України особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.
За відсутності обставин протиправності відповідних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень-відповідача та порушення ним прав, свобод, інтересів особи-позивача, суд залишає заяву без задоволення. За наявності підстав для задоволення заяви суд постановляє ухвалу в порядку, передбаченому статтею 249 цього Кодексу (ч. 6 ст. 383 КАС України).
З системного аналізу вищезазначених норм слідує, що правовий інститут контролю за виконанням рішення суду, механізм якого унормований, у тому числі і приписами статті 383 КАС України, підлягає застосуванню виключно у разі наявності протиправних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень щодо виконання рішення суду, що порушує права та законні інтереси позивача.
Отже, застосування судом до суб`єкта владних повноважень приписів статті 383 КАС України можливо у разі встановлення факту невиконання таким суб`єктом владних повноважень дій зобов`язального характеру, визначених рішенням суду на користь особи-позивача, що має бути підтверджено відповідними доказами, поданими позивачем.
Судом встановлено, що як Положенням про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України 10.11.2014 №867 (зі змінами), чинним на час подання позивачем заяви про надання статусу учасника бойових дій, так і Положенням, затвердженим наказом Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України від 07.11.2019 №76 (в редакції, чинній на час розгляду заяви позивача) до основних завдань комісії віднесено, зокрема, надання статусу учасника бойових дій у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання.
Як вбачається з долучених до заяв про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду документів, документи позивача про надання статусу учасника бойових дій Міжвідомчою комісією розглянуто та прийнято відповідне рішення.
При цьому, жодних обставин, які б свідчили про прийняття рішення комісією без врахування висновків суду не встановлено. Незгода позивача із безпосереднім результатом розгляду його документів виходить за межі висновків, викладених в рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019 і оцінкою суду не була. Окрім того, суд зазначає, що приписи статті 383 КАС України і не містять повноважень суду зобов`язувати суб`єкта владних повноважень вчиняти певні дії.
Щодо вимог про постановлення окремої ухвали в порядку, передбаченому статтею 249 КАС України, суд зазначає наступне.
Відповідно до 249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.
У разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.
Аналіз положень наведеної статті КАС дає підстави для висновку, що окрема ухвала суду є процесуальним засобом необхідного належного реагування (судового впливу) на порушення законності, а також на причини та умови, що цьому сприяли, які виявлені ним саме під час судового розгляду. Постановлення такої ухвали є правом, а не обов`язком суду.
Враховуючи, що постановлення окремої ухвали є правом, а не обов`язком суду, у цій справі суд не вбачає правових підстав для постановлення окремих ухвал за результатами розгляду заяв представника позивача про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду.
Щодо зобов`язання Міжвідомчу комісію подати звіт у встановлений судом строк про виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019 у справі №826/13682/18, суд зазначає наступне.
Відповідно до частин першої-другої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Однак, зазначені процесуальні дії є диспозитивним правом суду, яке може використовуватися в залежності від наявності об`єктивних обставин, які підтверджені належними та допустимими доказами.
В ході розгляду поданих заяв суд дійшов висновку про відсутність підстав для встановлення судового контролю, оскільки рішення суду в адміністративній справі №826/13682/18 суб`єктом владних повноважень виконано.
Таким чином, на момент розгляду вказаної заяви, судом не встановлено фактів невжиття відповідачем залежних від нього заходів з метою виконання судового рішення та порушення у зв`язку з цим прав позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 248, 382, 383 КАС України, суд
ухвалив:
Заяви позивача та його представника про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду та встановлення судового контролю в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, - залишити без задоволення.
Відповідно до частини другої статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена в апеляційному порядку за правилами, встановленими статтями 295-297 цього Кодексу.
Згідно з підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя О.М. Чудак