open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/13682/18
Моніторити
Ухвала суду /21.01.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /16.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /06.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /18.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /19.11.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.08.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 826/13682/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.01.2021/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /16.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.07.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /30.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /20.09.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /22.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /06.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /06.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.05.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /18.02.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /19.11.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.08.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2020 року

м. Київ

справа № 826/13682/18

провадження №К/9901/19543/19, №К/9901/19884/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Рибачука А.І., Стародуба О.П.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційними скаргами Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції та ОСОБА_1

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019 (головуючий суддя Чудак О.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Мельничука В.П., суддів Ісаєнко Ю.А., Лічевецького І.О.)

у справі № 826/13682/18

за адміністративним позовом ОСОБА_1

до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"

про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", в якому просив:

визнати бездіяльність Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Міжвідомча комісія) з ненадання статусу учасника бойових дій за заявами від 05.07.2018 року та від 20.07.2018 року протиправною;

визнати повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції поданих на розгляд Міжвідомчої комісії документів протиправним;

зобов`язати Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції подати документи на розгляд Міжвідомчої комісії, після їх чергового подання;

зобов`язати Міжвідомчу комісію втретє розглянути подані документи та надати статус учасника бойових дій.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019, позов задоволено частково:

визнано повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції поданих на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" документів протиправним;

зобов`язано Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції подати документи ОСОБА_1 на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", після їх чергового подання;

зобов`язано Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" втретє розглянути подані ОСОБА_1 документи.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

3. У поданій касаційній скарзі Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції із посиланням на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

4. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення в частині, якою у задоволенні позову відмовлено, та прийняти рішення про повне задоволення позову.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 23-28.09.2014 згідно з наказом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 03.10.2014 № 33/884т, а також з 01 січня по 01 червня 2015 року згідно з наказом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 31.03.2015 року № 0134, позивач залучався до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей як представник Всеукраїнської громадської організації "Союз "Народна Пам`ять" у складі групи пошуку та евакуації тіл загиблих військовослужбовців.

6. Позивач звернувся до Міжвідомчої комісії із заявою від 02.06.2018 про надання йому статусу учасника бойових дій.

7. Рішенням Міжвідомчої комісії, що оформлено протоколом від 12.07.2018 № 8, ОСОБА_1 відмовлено в наданні статусу учасника бойових дій у зв`язку з відсутністю документів, що містять докази підтвердження факту наявності трудових відносин з Всеукраїнською громадською організацією "Союз "Народна Пам`ять" під час залучення та безпосередньої участі в антитерористичній організації.

8. 23 липня 2018 року позивач повторно звернувся із заявою від 20 червня 2018 року до Міжвідомчої комісії щодо розгляду питання надання йому статусу учасника бойових дій.

9. Рішенням Міжвідомчої комісії, що оформлено протоколом від 02 серпня 2018 року № 9, скасовано рішення Міжвідомчої комісії про відмову в наданні статусу учасника бойових дій ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю документів, що містять докази підтвердження факту наявності трудових відносин з Всеукраїнською громадською організацією "Союз "Народна Пам`ять" під час залучення та безпосередньої участі в антитерористичній організації (пункт 1 розділу ІІІ протоколу засідання Міжвідомчої комісії від 12.07.2018 року № 8).

10. Листом Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції від 03 серпня 2018 року № 3319/02/05.1-18 повідомлено позивача про рішення Міжвідомчої комісії, що оформлено протоколом від 02 серпня 2018 року № 9. Також, з посиланням на абзац 2 пункту 2 розділу VII Положення про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" - повернуто подані документи ОСОБА_1 , у зв`язку з відсутністю документів, що містять докази підтвердження факту наявності трудових відносин з Всеукраїнською організацією «Союз Народна пам`ять» під час залучення та безпосередньої участі в антитерористичній організації.

11. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у спірних відносинах Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції вийшла за межі власних повноважень, тобто, діяла не на підставі, поза межами повноважень та не у спосіб, що визначені чинним законодавством.

13. Окремо суди зазначили, що позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності Міжвідомчої комісії є необґрунтованими, оскільки комісія прийняла відповідні рішення за заявами позивача.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. Відповідач у своїй касаційній скарзі наголошує на тому, що до компетенції Міжвідомчої комісії не відноситься повноваження надавати оцінку про належність особи до категорії працівників підприємств, установ, організацій, оскільки за результатом такої оцінки у міжвідомчої комісії відсутні повноваження щодо прийняття рішення про відмову у наданні статусу учасника бойових дій. Тобто, міжвідомча комісія уповноважена розглядати питання лише щодо тих осіб, щодо яких має право приймати рішення по суті (надати або відмовити у наданні статусу), вирішуючи при цьому питання, чи брала така особа безпосередню участь в антитерористичній операції і чи має вона право на такий статус відповідно до частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

15. Оскільки Положенням не передбачено права комісії відмовити особі у наданні статусу учасника бойових дій з підстав неналежності особи до категорії працівників підприємств, установ, організацій, презумується, що на її засідання можуть бути винесені лише ті документи, щодо яких вона може прийняти одне з рішень по суті.

16. Позивач у своїй касаційній скарзі зазначає, що відмова судів визнати бездіяльність Міжвідомчої комісії протиправною не відповідає обставинам справи. Наполягає, що фактично в кінцевому випадку жодного рішення комісією прийнято не було і заява позивача про встановлення статусу учасника бойових дій залишилась невирішеною.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги в межах касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

Щодо вимог про визнання протиправним повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції поданих позивачем документів

18. Перелік осіб, які визнаються учасниками бойових дій, визначений статтею 6 Закону України від 22.10.1993 № 3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

19. Відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України від 22.10.1993 №3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (тут і далі у редакції, чинній у період перебування позивача в зоні проведення АТО) учасниками бойових дій, окрім інших, визнаються працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством.

20. Абзацом другим згаданого пункту передбачено, що порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України.

21. Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413 (далі - Порядок №413, у редакції, чинній у період перебування позивача в зоні проведення АТО).

22. Абзацом третім пункту 2 цього Порядку передбачено, що статус учасника бойових дій надається працівникам підприємств, установ та організацій, які залучалися і брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення.

23. Абзацом третім пункту 5 Порядку № 413 визначено, що рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - стосовно осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання, а також осіб, зазначених в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку.

24. Відповідно до пунктів 7 та 8 Порядку №413 для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку, керівники підприємств, установ, організацій в місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення зобов`язані подати на розгляд міжвідомчої комісії довідки за формою згідно з додатком 2 та документи із зазначених у пункті 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій.

25. Міжвідомча комісія розглядає документи і в разі потреби заслуховує пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків, представників державних органів та приймає в місячний строк з дня надходження документів рішення щодо надання статусу учасника бойових дій, про що інформує керівників підприємств, установ, організацій та органи соціального захисту населення за місцем реєстрації особи.

26. У разі неподання керівником підприємства, установи, організації до міжвідомчої комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку, можуть самостійно звернутися до міжвідомчої комісії.

27. Згідно з підпунктом 9 пункту 4 Положення про Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №416, Служба відповідно до покладених на неї завдань організовує та координує роботу з надання статусу учасника бойових дій, зокрема проводить засідання міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

28. Відповідно до пункту 1 Положення про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 10.11.2014 № 867 (в редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 22.12.2016 № 1583), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2014 за № 1494/26271, Міжвідомча комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (Міжвідомча комісія) утворена Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції відповідно до пункту 5 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 413, пункту 6 Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги в районі проведення антитерористичної операції, бойових дій та збройного конфлікту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 604, та пункту 7 Порядку призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 № 336.

29. Пунктом 2 розділу VII Положення № 867 передбачено, що організацію проведення засідань Міжвідомчої комісії здійснює Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.

30. У разі надходження документів, розгляд яких не належить до повноважень Міжвідомчої комісії, визначених розділом II цього Положення, Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції протягом п`яти робочих днів з дати їх отримання повертає документи заявнику з відповідними роз`ясненнями або надсилає їх за належністю.

31. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про той факт, що питання про наявність підстав для надання статусу учасника бойових дій належить до виключної компетенції Міжвідомчої комісії, яка утворюється Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.

32. Порядком № 413 передбачено, що до повноважень Міжвідомчої комісії належить розгляд питань про надання статусу учасника бойових дій працівникам підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення.

33. З урахуванням викладеного очевидним є те, що розгляд заяви позивача про надання статусу учасника бойових дій належить до повноважень Міжвідомчої комісії.

34. Таким чином, посилання відповідача на приписи пункту 2 розділу VII Положення №867 є безпідставними.

35. Щодо тверджень заявника касаційної скарги про той факт, що позивач не належить до категорії працівників підприємства, установи або організації, а тому взагалі не має права на встановлення йому статусу учасника бойових дій, колегія суддів зазначає наступне.

36. Наведені вище правові норми дозволяють стверджувати, що з`ясування питання про віднесення особи до категорії осіб, які мають право на отримання статусу учасника бойових дій, є виключною компетенцією Міжвідомчої комісії, а не Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичних операцій.

37. Жодним нормативним актом не встановлено право Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичних операцій підміняти собою Міжвідомчу комісію та надавати оцінку документам, поданим особою.

38. За таких обставин, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що у спірних відносинах відповідач-1 вийшов за межі власних повноважень, що визначені чинним законодавством, і права позивача порушені протиправними діями по поверненню поданих документів позивачу.

Щодо вимоги про визнання протиправною бездіяльності Міжвідомчої комісії

39. Колегія суддів вважає, що суди вірно відмовили у задоволенні позову у зазначеній частині, оскільки як встановлено судами та не заперечується позивачем за заявами від 05.07.2018 та від 20.07.2018 Міжвідомчою комісією прийняті рішення. Так, за заявою від 05.05.2018 прийнято рішення, яким відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій. А за заявою від 20.07.2018 скасовано рішення про відмову у наданні статусу учасника бойових дій, у зв`язку чим відсутня бездіяльність Міжвідомчої комісії.

40. Колегія суддів звертає увагу позивача, що у випадку, якщо на виконання судового рішення у цій справі уповноважена на розгляд заяви позивача особа ухвалить рішення, яке позивач вважатиме незаконним, останній зможе оскаржити таке рішення в судовому порядку. В рамках цього позову, як вже зазначено вище, суди правильно встановили відсутність бездіяльності з боку Міжвідомчої комісії.

41. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень і погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій щодо наявності підстав для часткового задоволення позову.

42. Щодо клопотання позивача про заміну відповідача правонаступником, колегія суддів зазначає, що оскільки Верховний Суд рішень попередніх інстанцій не змінює, відсутня потреба заміни відповідача на стадії касаційного перегляду (у тому числі з огляду на те, що виконавчий лист у справі вже виданий, а боржник у подальшому замінений на правонаступника відповідною ухвалою суду першої інстанції).

43. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

44. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 350, 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційні скарги Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції та ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.02.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019 у справі №826/13682/18 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя А.І. Рибачук

Суддя О.П. Стародуб

Джерело: ЄДРСР 90425069
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку