ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
18 лютого 2019 року № 826/13682/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Чудак О.М., за участю секретаря судового засідання Шарій А.А., представника позивача ОСОБА_1, представника Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції Сироти Д.Є., представника Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" Кучука Р.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" про визнання дій та бездіяльності протиправними, зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_4 (ОСОБА_4) з позовною заявою до Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції про:
- визнання бездіяльності Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Міжвідомча комісія) з ненадання статусу учасника бойових дій за заявами від 05.07.2018 та від 20.07.2018, - протиправною;
- визнання повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції поданих на розгляд Міжвідомчої комісії документів, - протиправним;
- зобов'язання Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції подати документи на розгляд Міжвідомчої комісії, після їх чергового подання;
- зобов'язання Міжвідомчу комісію втретє розглянути подані документи та надати статус учасника бойових дій.
Підставою для звернення з позовною заявою стала необґрунтована, на думку позивача, відмова у наданні статусу учасника бойових дій та безпідставне повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції без розгляду Міжвідомчою комісією, повторної заяви про надання статусу учасника бойових дій.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.08.2018 у справі відкрито провадження та призначено судове засідання.
08.10.2018 до суду надійшов відзив на позовну заяву в якому Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції зазначила, що: заява позивача про надання статусу учасника бойових дій не містить доказів, що він залучався до проведення антитерористичної операції у якості працівника підприємства, установи або організації; позивачу роз'яснено, що за відсутністю вказаних документів розгляд заяви не входить до компетенції Міжвідомчої комісії; позивач просить суд втрутитись в дискреційні повноваження Міжвідомчої комісії, у зв'язку з чим позовна вимога про зобов'язання надати йому статус учасника бойових дій задоволенню не підлягає.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.11.2018 залучено до участі в адміністративній справі у якості співвідповідача Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
22.10.2018 від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій ОСОБА_4 зазначив, що: Міжвідомча комісія розглядаючи повторну заяву лише скасувала раніше прийняте рішення про відмову в наданні статусу учасника бойових дій, однак не прийняла на зміну йому жодного рішення; Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції не уповноважена безпосередньо розглядати подані на розгляд Міжвідомчої комісії документи та на власний розсуд встановлювати додаткові вимоги до їх складу, а тому дії по поверненню заяви є неправомірними.
29.01.2019 Міжвідомчою комісією подано до суду відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позову комісія також заперечила зазначивши, що питання надання статусу учасника бойових дій позивачу як представнику організації, а не її працівнику, не належить до компетенції Міжвідомчої комісії.
В судових засіданнях позивач та його представник підтримали позов з підстав викладених в позовній заяві та відповіді на відзив, пояснили, що позивач як пошуковець Всеукраїнської громадської організації "Союз "Народна Пам'ять" в якості позаштатного працівника на громадських засадах брав участь у гуманітарній місії "Чорний Тюльпан" ("Евакуація-200") в рамках якої пошуковцями у взаємодії з офіцерами Збройних Сил України здійснювався пошук та ексгумація тіл безвісті зниклих військовослужбовців, тобто залучався до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей. Проте, Міжвідомча комісія згідно протоколу засідання №8 від 12.07.2018, необґрунтовано відмовила позивачу у наданні статусу учасника бойових дій у зв'язку з відсутністю документів, що підтверджують трудові відносини із Всеукраїнською громадською організацією "Союз "Народна Пам'ять". Повторну заяву позивача повернуто Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції з посиланням на те, що подані документи не підлягають розгляду Міжвідомчою комісією через відсутність підтвердження наявності трудових відносин з громадською організацію, хоча проколом засідання Міжвідомчої комісії №9 від 02.08.2018 з цих підстав скасовано раніше прийняте комісіє рішення відносно позивача.
Представники Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції проти позову заперечували, пояснивши, що ОСОБА_4 на розгляд Міжвідомчої комісії не подано документів, що підтверджують факт перебування у трудових відносинах із Всеукраїнською громадською організацією "Союз "Народна Пам'ять", а тому йому правомірно відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій, що свідчить про безпідставність посилань на бездіяльність Міжвідомчої комісії. Вказано, що при розгляді повторної заяви Міжвідомчою комісією скасовано своє рішення про відмову у наданні позивачу статусу учасника бойових дій, проте, оскільки подані документи не містили документів, що підтверджують факт перебування у трудових відносинах із Всеукраїнською громадською організацією "Союз "Народна Пам'ять", Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції керуючись абзацом 2 пункту 2 розділу VII Положення про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України №867 від 10.11.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2014 за №1494/1583, законно повернуто документи позивачу з відповідними роз'ясненнями.
Представник Міжвідомчої комісії проти задоволення позову також заперечив, пославшись на підстави, викладені у відзиві на позовну заяву.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
З 23 по 28.09.2014 згідно з наказом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 03.10.2014 №33/884т, а також з 01 січня по 01.06.2015 згідно з наказом керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України від 31.03.2015 №0134, позивач залучався до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей як представник Всеукраїнської громадської організації "Союз "Народна Пам'ять" у складі групи пошуку та евакуації тіл загиблих військовослужбовців.
Згідно заяви від 02.06.2018 позивач звернувся до Міжвідомчої комісії щодо розгляду питання надання йому статусу учасника бойових дій.
Рішенням Міжвідомчої комісії, що оформлено протоколом від 12.07.2018 №8, ОСОБА_4 відмовлено в наданні статусу учасника бойових дій у зв'язку з відсутністю документів, що містять докази підтвердження факту наявності трудових відносин з Всеукраїнською громадською організацією "Союз "Народна Пам'ять" під час залучення та безпосередньої участі в антитерористичній організації.
23.07.2018 позивач повторно звернувся із заявою від 20.06.2018 до Міжвідомчої комісії щодо розгляду питання надання йому статусу учасника бойових дій.
Рішенням Міжвідомчої комісії, що оформлено протоколом від 02.08.2018 №9, скасовано рішення Міжвідомчої комісії про відмову в наданні статусу учасника бойових дій ОСОБА_4 у зв'язку з відсутністю документів, що містять докази підтвердження факту наявності трудових відносин з Всеукраїнською громадською організацією "Союз "Народна Пам'ять" під час залучення та безпосередньої участі в антитерористичній організації (пункт 1 розділу ІІІ протоколу засідання Міжвідомчої комісії від 12.07.2018 №8).
Листом Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції від 03.08.2018 №3319/02/05.1-18 повідомлено позивача про рішення Міжвідомчої комісії, що оформлено протоколом від 02.08.2018 №9. Також, з посиланням на абзац 2 пункту 2 розділу VII Положення про міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - повернуто подані документи, оскільки розгляд поданих документів без доказів наявності трудових відносин з організацією, у якості працівника якої позивач був залучений та брав безпосередньо участь в антитерористичній організації, не належить до повноважень Міжвідомчої комісії.
Не погоджуючись із вказаними діями, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Приписами частини другої статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правовий статус ветеранів війни, забезпечення створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяння формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них визначає Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-ХІІ.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.
Згідно із статтею 5 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з'єднань, об'єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
Відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (в редакції, яка діяла з 01.07.2014 по 19.06.2015) учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов'язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, а також працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення у порядку, встановленому законодавством.
Абзацом другим вказаного пункту передбачено, що порядок надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб та терміни їх участі (забезпечення проведення) в антитерористичній операції, а також райони антитерористичної операції визначає Кабінет Міністрів України.
Процедуру надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначено Порядком надання статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року №413 (в редакції, що діяла до 04.06.2015).
Абзацом 3 пункту 2 вказаного Порядку встановлено, що статус учасника бойових дій надається працівникам підприємств, установ та організацій, які залучалися і брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення.
Підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є: для осіб, зазначених в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку, - документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення або направлення (прибуття) у відрядження для безпосередньої участі в антитерористичній операції в районах її проведення (витяги з наказів, розпоряджень, посвідчень про відрядження, книг нарядів, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень), а також документи, що були підставою для прийняття керівниками підприємств, установ, організацій рішення про направлення осіб у таке відрядження - пункт 4 Порядку №413.
Згідно абзацу 3 пункту 5 Порядку надання статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, - рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - стосовно осіб, зазначених в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання, а також осіб, зазначених в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку.
Відповідно до пункту 7 Порядку надання статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, - для надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку, керівники підприємств, установ, організацій в місячний строк після завершення особами виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення зобов'язані подати на розгляд міжвідомчої комісії довідки за формою згідно з додатком 2 та документи із зазначених у пункті 4 цього Порядку, які є підставою для надання особам статусу учасника бойових дій.
Міжвідомча комісія розглядає документи і в разі потреби заслуховує пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків, представників державних органів та приймає в місячний строк з дня надходження документів рішення щодо надання статусу учасника бойових дій, про що інформує керівників підприємств, установ, організацій та органи соціального захисту населення за місцем реєстрації особи.
У разі неподання керівником підприємства, установи, організації до міжвідомчої комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзаці третьому пункту 2 цього Порядку, можуть самостійно звернутися до міжвідомчої комісії - абзац 2 пункту 8 Порядку надання статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.
Згідно з підпунктом 9 пункту 4 Положення про Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №416, Служба відповідно до покладених на неї завдань організовує та координує роботу з надання статусу учасника бойових дій, зокрема проводить засідання міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Наказом Міністерства соціальної політики України від 10.11.2014 №867, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.11.2014 за №1494/1583 (в редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 22.12.2016 №1583), затверджено Положення про Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Пунктом 1 розділу І цього Положення встановлено, що Міжвідомча комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Міжвідомча комісія) утворена Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції відповідно до пункту 5 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, пункту 6 Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги в районі проведення антитерористичної операції, бойових дій та збройного конфлікту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 №604, та пункту 7 Порядку призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 №336.
Згідно пункту 1 розділу ІІ Положення про Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - основними завданнями Міжвідомчої комісії є: 1) надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання; 2) прийняття рішень про призначення одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення, контузії, травми або каліцтва, якщо смерть/поранення волонтера настали; 3) прийняття рішень про призначення одноразової грошової допомоги.
Розділ ІІІ Положення про Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - встановлено порядок надання статусу учасника бойових дій Міжвідомчою комісією.
Пунктом 2 розділу VII Положення про Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", - передбачено, що організацію проведення засідань Міжвідомчої комісії здійснює Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.
У разі надходження документів, розгляд яких не належить до повноважень Міжвідомчої комісії, визначених розділом II цього Положення, Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції протягом п'яти робочих днів з дати їх отримання повертає документи заявнику з відповідними роз'ясненнями або надсилає їх за належністю - абзац другий пункту 2 розділу VII Положення про Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
З аналізу вищезазначених норм права слідує, що до повноважень Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції належить організацію проведення засідань Міжвідомчої комісії, а розгляд питання про наявність підстав для надання статусу учасника бойових дій відноситься до виключної компетенції Міжвідомчої комісії, яка утворюється Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.
Порядком надання статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, у редакції, чинній на момент перебування позивача у зоні проведення антитерористичної операції, було передбачено, що до повноважень Міжвідомчої комісії відноситься розгляд питань про надання статусу учасника бойових дій працівникам підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення.
Як встановлено судом, 12.07.2018 на засіданні Міжвідомчої комісії розглядалося питання надання позивачу статусу учасника бойових дій, однак було відмовлено у наданні такого статусу. Разом з тим, при повторному розгляді заяви позивача, Міжвідомчою комісією скасовано своє рішення про відмову в наданні статусу учасника бойових дій позивачу, однак кінцевого рішення про надання/відмову статусу учасника бойових дій Міжвідомчою комісією не прийнято.
Тобто фактично, як то передбачає Порядок надання статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, - Міжвідомчою комісією розглядалися документи позивача, однак рішення не прийнято.
За таких обставин, суд відхиляє посилання відповідачів на приписи пункту 2 розділу VII Положення про міжвідомчу комісію, та зазначає про протиправність дій Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції по поверненню без розгляду документів позивача.
Крім того, із листа Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції від 03.08.2018 №3319/02/05.1-18 вбачається, що повертаючи подані позивачем документи Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції вдалася до оцінки наявності/відсутності у заявника підстав для отримання статусу учасника бойових дій, тобто, фактично вчинила дії щодо розгляду заяви зацікавленої особи по суті та оцінки повідомлених нею обставин, чим фактично перебрала на себе повноваження Міжвідомчої комісії.
З урахуванням наведеного, суд погоджується із доводами позивача про протиправність повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції поданих на розгляд Міжвідомчої комісії документів.
Разом з тим, позовна вимога про визнання бездіяльності Міжвідомчої комісії з ненадання позивачу статусу учасника бойових дій за заявами від 05.07.2018 та від 20.07.2018 протиправною, - не підлягає задоволенню, так як за заявою від 05.05.2018 прийнято рішення - відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій, а за заявою від 20.07.2018 скасовано рішення про відмову, у зв'язку чим відсутня бездіяльність Міжвідомчої комісії.
Однак, враховуючи що Міжвідомчою комісією не прийнято рішення, як того вимагає Положення про Міжвідомчу комісію, а Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції неправомірно повернуто документи, суд погоджується із доводами позивача та вважає, що наявні підстави для задоволення позовних вимог про зобов'язання Державної службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції подати документи на розгляд Міжвідомчої комісії, після їх чергового подання та зобов'язання Міжвідомчу комісію втретє розглянути подані документи.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання Міжвідомчу комісію надати позивачу статус учасника бойових дій, то вона не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Пунктом 4 частини другої статті 245 КАС України встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Частиною четвертою статті 245 КАС України передбачено, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Зі змісту Рекомендації № К (80) Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли орган може обирати з кількох юридичних допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Отже, з огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.
З урахуванням наведеного, право Міжвідомчої комісії на вчинення дій з надання статусу учасника бойових дій є дискреційним повноваженням, а тому задоволення позовних вимог в цій частині є формою втручання в дискреційні повноваження державного органу.
Частинами першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини першої статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Вирішуючи питання про розподіл відповідно до пункту 5 частини першої статті 244 КАС України між сторонами судових витрат, суд виходить з того, що відповідно до частини п'ятої статті 139 КАС України якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Доказів понесення сторонами витрат суду не надано.
На підставі вище викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246, 255 КАС України,
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_4 задовольнити частково.
Визнати повернення Державною службою України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції поданих на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" документів, - протиправним.
Зобов'язати Державну службу України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції подати документи ОСОБА_4 на розгляд Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", після їх чергового подання.
Зобов'язати Міжвідомчу комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" втретє розглянути подані ОСОБА_4 документи.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статі 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач - ОСОБА_4 (місце проживання фізичної особи: АДРЕСА_1 реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1)
Відповідач - Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції (місцезнаходження службової особи: 01001, місто Київ, провулок Музейний, будинок 12, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 39396335).
Відповідач - Міжвідомча комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (місцезнаходження юридичної особи: 01001, місто Київ, провулок Музейний, будинок 12; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 39396335).
Повний текст рішення складено та проголошено в судовому засіданні 18.02.2019.
Суддя О.М. Чудак