ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
У Х В А Л А
про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі
07 грудня 2020 року м. Київ№ 640/2412/20Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Балась Т.П., розглянувши позовну заяву ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про визнання дій неправомірними, визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень, стягнення моральної шкоди,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва через підсистему «Електронний суд» звернулась ОСОБА_1 з позовом до Кабінету Міністрів України, в якому просить суд:
- визнати протиправними (неправомірними) дії (бездіяльність) Кабінету Міністрів України при виданні постанови від 19.10.2018 № 867 зі змінами;
- визнати протиправною та нечинною з дати її видання постанову Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867 зі змінами;
- стягнути з Кабінету Міністрів на користь ОСОБА_1 на відшкодування моральної шкоди суму, що дорівнює 1 грн. х кількість побутових споживачів газу в Україні.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.08.2020 позовну заяву повернуто позивачеві.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2020 ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.08.2020 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Підстав для повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України, немає.
З матеріалів справи вбачається, що позивач просить суд звільнити його від сплати судового збору за звернення до суду з даним позовом. Клопотання мотивоване тим, що дохід позивача за 2019 рік становить 1681,60 грн., що не дозволяє позивачу сплатити судовий збір за звернення до суду з даним позовом. На підтвердження зазначених обставин, позивач долучив до матеріалів справи Відомості з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків відповідь на запит в електронному вигляді від 14.02.2020.
Вирішуючи вказане клопотання, суд зазначає наступне.
Частиною першою статті 133 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.
Положеннями статті 8 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI "Про судовий збір" встановлено відстрочення та розстрочення сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення від його сплати за таких умов:
1) розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік; або
2) позивачами є: а) військовослужбовці; б) батьки, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю, якщо інший з батьків ухиляється від сплати аліментів; в) одинокі матері (батьки), які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину з інвалідністю; г) члени малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї; ґ) особа, яка діє в інтересах малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена; або
3) предметом позову є захист соціальних, трудових, сімейних, житлових прав, відшкодування шкоди здоров`ю.
Норми вказаних статей встановлюють можливість полегшення судом тягаря судових витрат для осіб з низьким рівнем достатку. Положення спрямовані на те, щоб судові витрати не були перешкодою для доступу до суду малозабезпечених осіб і слугують гарантуванню принципу рівності всіх осіб у правах щодо доступу до суду незалежно від майнового стану.
Суд також зазначає, що Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, Рекомендація щодо заходів, які полегшують доступ до правосуддя № R(81) 7, прийнята Комітетом міністрів Ради Європи 14.05.1981 та практика Європейського суду з прав людини під час застосування вказаної Конвенції не визначають необхідність сплати судових витрат обмеженням права доступу до суду.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини (зокрема, рішення від 19 червня 2001 року у справі "Креуз проти Польщі" (Kreuz v. Poland)) сплата судових витрат не повинна перешкоджати доступу до суду, ускладнювати цей доступ таким чином і такою мірою, щоб завдати шкоди самій суті цього права, та має переслідувати законну мету.
Отже, вирішуючи питання про відкриття провадження в адміністративній справі, суд може звільнити позивача від сплати судового збору, зменшити його розмір, відстрочити або розстрочити його сплату.
Беручи до уваги зазначене, суд дійшов висновку, що обставини, наведені у клопотанні про звільнення від сплати судового збору та надані на його підтвердження докази, свідчать про його обґрунтованість, у зв`язку чим суд вважає за необхідне таке клопотання ОСОБА_1 задовольнити та звільнити її від сплати судового збору за звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Підстав для повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України, немає.
Відповідно до частини 1 статті 33 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративні справи, предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність Кабінету Міністрів України, Національного банку України, окружної виборчої комісії (окружної комісії з референдуму), розглядаються і вирішуються в адміністративному суді першої інстанції колегією у складі трьох суддів.
Беручи до уваги, що позивачем заявлені вимоги до Кабінету Міністрів України, розгляд даної справи має здійснюватися колегією у складі трьох суддів.
Предметом адміністративної справи є нормативно-правовий акт, у зв`язку з чим справа підлягає розгляду за правилами загального позовного провадження (частина 8 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно з частиною 1 статті 179 Кодексу адміністративного судочинства України для виконання завдання підготовчого провадження в кожній судовій справі, яка розглядається за правилами загального позовного провадження, проводиться підготовче засідання.
Визнавши подані матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі, керуючись статтями 12, 171, 243, 248, 257, 259-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
1. Звільнити ОСОБА_1 від сплати судового збору за звернення до суду з даним адміністративним позовом.
2. Відкрити провадження в адміністративній справі. Справа буде розглядатися за правилами загального позовного провадження.
3. Призначити підготовче засідання на 03 лютого 2021 року об 14:00 за адресою: м. Київ, вул. Велика Васильківська, 81-А, зал судового засідання № 133.
4. Викликати для участі в підготовчому засіданні учасників справи (їх представників).
5. Запропонувати відповідачеві протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву.
Роз`яснити відповідачеві, що відповідно до частин 3, 4 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України до відзиву мають бути додані документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.
Попередити відповідача, що відповідно до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
6. Запропонувати позивачеві протягом п`яти днів з дня отримання відзиву на позовну заяву подати до суду відповідь на відзив.
7. Запропонувати відповідачу у п`ятиденний строк з дня одержання відповіді позивача на відзив на позовну заяву подати заперечення проти відповіді на відзив на позовну заяву, оформлені відповідно до положень частин 2-4 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України та докази надіслання (надання) іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) заперечень до суду.
8. Зобов`язати відповідача опублікувати оголошення про оскарження постанови Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867 у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.
Роз`яснити відповідачеві, що таке оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи (частина 5 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України).
Оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання (частина 6 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України).
9. Зобов`язати відповідача у підготовче судове засідання надати докази опублікування оголошення про оскарження постанови Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867.
10. Роз`яснити учасникам справи про можливість отримання інформації по справі, що розглядається, на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за посиланням: http://court.gov.ua/fair/sud2670/.
11. Копію ухвали суду надіслати (надати) учасникам справи (їх представникам).
Ухвала про відкриття провадження у справі набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвалу можуть бути включені до апеляційної скарги на рішення суду.
Суддя Т.П. Балась