ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 листопада 2020 року справа №462/5678/16-ц
м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
Головуючого-судді Сакалоша В.М.,
секретаря судового засідання Івать М.І.,
за участю: представника позивачів Дунас О.М.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження в режимі відеоконференції справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбанк» про включення до переліку платників та виплату суми вкладу,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 у жовтні 2016 року звернулися до суду з позовом до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбанк» про зобов`язання відповідачів включити позивачів до переліку вкладників Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбанк», у тому числі до загального реєстру вкладників банку, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду.
Позивачі обґрунтовували заявлені вимоги тим, що між ПАТ «Укргазпромбанк» та ОСОБА_4 було укладено договір банківського вкладу, на підставі якого на його ім`я був відкритий рахунок (депозитний вклад) у ПАТ «Укргазпромбанк» на загальну суму 27 631, 37 дол. США.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 помер. Після смерті ОСОБА_4 відкрилася спадщина. Позивачі як його спадкоємці зверталися із заявами від 26 березня 2015 року та 06 квітня 2015 року до банку з проханням відкрити у ПАТ «Укргазпромбанк» рахунки для зарахування на них спадщини згідно зі свідоцтвом про право на спадщину за законом та долучали копії свідоцтва про право на спадщину. Щодо заявлених вимог про відкриття рахунків та зарахування на них спадщини банк відповіді не надав та будь-яких дій з цього приводу не вчинив.
Заявою від 08 травня 2015 року позивачі зверталися до відповідача з проханням включити їх до повного переліку вкладників ПАТ «Укргазпромбанк», які мають право на відшкодування грошових коштів за вкладами за рахунок Фонду в сумі 9 210, 45 дол. США, але листом від 19 травня 2015 року уповноважена особа Фонду, а також Фонд листом від 19 червня 2015 року повідомили позивачів, що у разі настання права на отримання відшкодування їм, як спадкоємцям, будуть виплачені кошти за рахунок Фонду.
Зважаючи на наведене, просили зобов`язати Фонд, уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ «Укргазпромбанк» включити їх до переліку вкладників ПАТ «Укргазпромбанк», у тому числі до загального реєстру вкладників ПАТ «Укргазпромбанк», які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, зобов`язати Фонд виплатити належну кожному з них суму вкладу.
Правовими підставами позову позивачі визначили правила статей 26, 27, 37, 38 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».
Фонд проти задоволення позову заперечував, зазначив, що розрахунок суми відшкодування, що сплачується спадкоємцям вкладника, здійснюється в межах суми відшкодування, що належала цьому вкладнику, а також що кожному вкладнику необхідно звернутися до Фонду з індивідуальним зверненням, до якого долучити копію паспорта та свідоцтво про право на спадщину або його нотаріально посвідчену копію для отримання гарантованої суми.
Уповноважена особа Фонду заперечувала проти задоволення позову, просила закрити провадження у справі у зв`язку з порушенням правил предметної юрисдикції.
Рішенням Залізничного районного суду м. Львова від 07 квітня 2017 року позов задоволено повністю. Зобов`язано уповноважену особу Фонду включити ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до переліку рахунків вкладників як спадкоємців після смерті ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Зобов`язано Фонд включити позивачів до реєстру відшкодувань вкладникам ПАТ «Укргазпромбанк» та здійснити їм виплату належну кожному з них суму вкладу як спадкоємцям після смерті ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Постановою Апеляційного суду Львівської області від 20 березня 2018 року апеляційну скаргу уповноваженої особи Фонду задоволено. Апеляційну скаргу Фонду задоволено частково. Рішення Залізничного районного суду м. Львова від 07 квітня 2017 року скасовано. Ухвалено нове рішення. Відмовлено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 у задоволенні їх позову, вирішено питання про розподіл судових витрат.
Постановою Верховного Суду від 20 травня 2020 року касаційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_3 задоволено частково. Рішення Залізничного районного суду м. Львова від 07 квітня 2017 року та постанову Апеляційного суду Львівської області від 20 березня 2018 року скасовано. Провадження у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Фонду, Уповноваженої особи Фонду про включення до переліку вкладників та виплату суми вкладу закрито.
Ухвалою верховного Суду від 15.07.2020 року справу № 462/5678/16-ц за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбанк» про включення до переліку вкладників та виплату суми вкладу передано для продовження розгляду до Львівського окружного адміністративного суду.
Матеріали справи № 462/5678/16-ц надійшли на адресу Львівського окружного адміністративного суду за вх. № 39048 06.08.2020 та за результатами автоматизованого розподілу для розгляду справи визначено суддю Сакалоша В.М.
Ухвалою від 10.08.2020 суд прийняв справу до провадження та призначив до розгляду в порядку загального позовного провадження.
Фонд гарантування вкладів фізичних осіб надав відзив на позов. На спростування вимог зазначено, що Фонд повідомив у встановленому порядку про завершення 17 грудня 2019 року виплати гарантованих сум відшкодування коштів вкладникам ПАТ «Укргазпромбанк». Відповідно до ст. 53 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» 26.12.2019 внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань №10671110050002602 про державну реєстрацію припинення ПАТ «Укргазпромбанк», як юридичної особи, а отже ліквідація банку вважається завершеною, а банк ліквідованим. Згідно ст. 53 Закону вимоги кредиторів до банку, що були не задоволені за недостатністю його майна вважаються погашеними. Таким чином повноваження Фонду як ліквідатора ПАТ «Укргазпромбанк» припинено.
Зазначено, що Фонд є особою публічного права, і відповідно до приписів ст. 19 Конституції України має діяти виключно в межах повноважень, встановлених діючим законодавством і за відсутності правових підстав не має права вчиняти будь-які дії що не передбачені законом, або вчиняти їх передчасно (безпідставно). У Фонду відсутні будь-які первинні документи по вкладникам і тому при складанні Загального реєстру використовується виключно інформація, що наявна в переданому уповноваженою особою Переліку вкладників. Загальний реєстр не складається та не затверджується уповноваженою особою Фонду, як і Перелік вкладників не складається та не затверджується Фондом.
Також Фонд вказав що не може бути відповідачем у даній справі, оскільки у нього закінчились повноваження ліквідатора ПАТ «Укргазпромбанк».
10.09.2020 суд задовольнив клопотання Фонду та ухвалою призначив судове засідання по розгляду справи в режимі відеоконференції.
Представник позивачів надав на розгляд суду заяву про збільшення позовних вимог. Вказано, що ні Уповноваженою особою Фонду, ні Фонд, ні ПАТ «Укргазпромбанк» не надавали позивачам жодних пояснень, роз`яснень чи чіткої відповіді, щодо їх подальших дій для повернення вкладів, отриманих ними у спадщину. З огляду на що, на переконання позивачів, окрім як у судовому порядку зобов`язати відповідачів включити спадкоємців до переліку вкладників ПАТ «Укргазпромбанк», які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, позивачі не мають. Також зобов`язання банку виплачувати проценти за договором вкладу не припиняється зі смертю вкладника, входить до складу спадщини та триває до дня, який передую дню повернення коштів спадкоємцям. Оскільки Уповноваженою особою надано копію витягу з реєстру акцептованих вимог кредиторів та копії довідок про перевірку вимог кредитора ПАТ Укргазпромбанк про те що позивачі включені в реєстр акцептованих вимог кредиторів, зазначено гарантовану суму виплат Фондом , то прийняття судом рішення про зобов`язання Фонду включити позивачів до Загального реєстру вкладників та виплати належну суму вкладів є захистом гарантованих державою прав на отримання суми вкладу.
Ухвалою занесеною до протоколу судового засідання від 06.10.2020 суд прийняв до розгляд збільшені позовні вимоги та перейшов до розгляду справи по суті.
В судовому засіданні по розгляду справи представник позивача заявлені вимоги підтримала у повному обсязі, просила позов задовольнити, надала додаткові пояснення відповідно до тих які були раніше долучені до матеріалів справи.
Відповідачі явку уповноважених представників в судове засідання не забезпечили, були належним чином повідомлені про розгляд справи та проведення судового засідання в режимі відеоконференції.
Підстави передбачені ст.ст. 205,206 КАС України для відкладення розгляду справи у суду відсутні.
Заслухавши доводи представника позивачів, всебічно та повно дослідивши наявні докази та матеріали, при вирішення спору суд виходив з наступного.
Між ПАТ «Укргазбанком» та ОСОБА_4 було укладено договір банківського вкладу, на підставі якого, ОСОБА_4 мав відкритий рахунок (депозитний вклад) в ПАТ «Укргазпромбанк» на загальну суму 27631, доларів США 37 центів.
Між ПАТ «Укргазбанком» та ОСОБА_4 було укладено договір банківського вкладу, на підставі якого, ОСОБА_4 мав відкритий рахунок (депозитний вклад) в ПАТ «Укргазпромбанк» на загальну суму 27631, доларів США 37 центів.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_4 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть від 16.09.2014 року, серія НОМЕР_1 .
Після смерті ОСОБА_4 відкрилась спадщина.
26 березня 2015 року державним нотаріусом сьомої Львівської державної нотаріальної контори видано ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) свідоцтво про право на спадщину за законом після смерті ОСОБА_4 на 1/3 частку у спадщині, виданого приватним нотаріусом сьомої Львівської державної нотаріальної контори 26.03.2015 року спадкова справа № 168/2014, номер в реєстрі нотаріальних дій № 2-500, витяг про реєстрацію спадковому реєстрі № 39993453.
26 березня 2015 року державним нотаріусом сьомої Львівської державної нотаріальної контори видано ОСОБА_3 ( РНОКПП НОМЕР_3 ) свідоцтво про право на спадщину за законом після смерті ОСОБА_4 на 1/3 частку у спадщині, виданого приватним нотаріусом сьомої Львівської державної нотаріальної контори 26.03.2015 року спадкова справа № 168/2014, номер в реєстрі нотаріальних дій № 2-502, витяг про реєстрацію в спадковому реєстрі № 39993511.
06 квітня 2015 року державним нотаріусом сьомої Львівської державної нотаріальної контори видано ОСОБА_2 ( РНОКПП НОМЕР_4 ) свідоцтво про право на спадщину за законом після смерті ОСОБА_4 на 1/3 частку у спадщині, виданого приватним нотаріусом сьомої Львівської державної нотаріальної контори 26.03.2015 року спадкова справа № 168/2014, номер в реєстрі нотаріальних дій № 2-547, витяг про реєстрацію в спадковому реєстрі № 40081184.
На підставі постанови Правління Національного банку України від 07.04.2015 року № 217 «Про віднесення Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбапк» до категорії неплатоспроможних» виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб ( далі - Фонду) прийнято рішення від 07.04.2015 року № 70 «Про запровадження тимчасової адміністрації у Публічному акціонерному товаристві «Укргазпромбанк», згідно з яким з 08.04.2015 року запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноважену особу Фонду на тимчасову адміністрацію в ПАТ «Укргазпромбанк», код ЄДРПОУ 24262992, МФО 320843, місцезнаходження: Дніпровська набережна, 13, м. Київ, 02098.
Уповноваженою особою Фонду на тимчасову адміністрацію в ПАТ «Укргазпромбанк» призначено Ожга Євгенія Вікторовича.
Тимчасову адміністрацію в ПАТ «Укргазпромбанк» запроваджено строком на три місяці з 08.04.2015 року по 07.07.2015 року включно.
На підставі ч. 10 ст. 41 Закону України « Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб ( далі- Фонд) прийняла рішення від 07.08.2015 року № 148 про припинення тимчасової адміністрації в ПАТ «Укргазпромбанк».
Також відповідно до зазначеного рішення припинено повноваження уповноваженої особи Фонду на здійснення тимчасової адміністрації а ПАТ « Укргазпромбанк» Ожга Євгенія Вікторовича з 07.08.2015 року о 19.00 хв.
На підставі ч. 10 ст. 41 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» виконавча дирекція Фонду прийняла рішення від 07.08.2015 року № 148 про припинення тимчасової адміністрації в ПАТ «Укргазпромбанк».
Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 14 вересня 2015 року № 602 « Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ «Укргазпромбанк» виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 14 вересня 2015 року № 168 «Про початок процедури ліквідації ПАТ «Укргазпромбанк» та делегування повноважень ліквідатора банку».
Згідно з даним рішенням розпочато процедуру ліквідації ПАТ «Укргазпромбанк» з 15 вересня 2015 року до 14 вересня 2017 року, призначено уповноважену особу Фонду та делеговано всі повноваження ліквідатора ПАТ «Укргазпромбанк», визначені ст. 37, 38, 48, 51 Закону України « Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», провідному професіоналу з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Ожго Євгенію Вікторовичу строком на 2 роки з 15 вересня 2015 року до 14 вересня 2017 року включно.
З матеріалів справи вбачається, що заявами від 26.03.2015 року позивачі звертались до банку з проханням виплатити їм кошти.
Листами від 16.04.2015 року банк повідоми позивачів, що виплата коштів здійснюватиметься за списками вкладників, які формує уповноважена особа Фонду.
Заявами від 08 травня 2015 року позивачі звертались до відповідача з проханням включити ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , кожного окремо, до повного переліку вкладників Публічного акціонерного товариства «Укргазпромбанк», які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб в сумі 9210, доларів США 45 центів на підставі: свідоцтв про право на спадщину за законом після смерті ОСОБА_4 , видані приватним нотаріусом сьомої Львівської державної нотаріальної контори 26.03.2015 року, спадкова справа № 168/2014
Листами від 19.05.2015 року уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації ПАТ «Укргазпромбанк» Ожго Є.В., а також Фонд гарантування вкладів фізичних осіб листами від 19.06.2015 року повідомив відповідачів, що у разі настання права на отримання відшкодування, їм як спадкоємцям, будуть виплачені кошти за рахунок фонду.
Позивачі вважаючи що згідно ст. 1220, ч. 5 ст. 1268 ЦК України право на кошти в сумі 9210, 45 доларів США кожного отримали з моменту відкриття спадщини (- незалежно від часу прийняття спадщини вона належить спадкоємцеві з часу відкриття спадщини), тобто з 15.09.2014 року, а відповідачі протиправно відмовляють у виплаті коштів.
Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».
Частиною першою статті 3 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми, встановленої адміністративною радою Фонду на дату прийняття такого рішення незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн. Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред`явника.
Згідно з положеннями статті 27 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
Протягом шести днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах «Урядовий кур`єр», «Голос України» та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що держава через відповідні фінансові та організаційні механізми бере активну участь та створює належні умови для функціонування відповідно до цього Закону системи гарантування вкладів фізичних осіб шляхом забезпечення фізичній особі, яка на момент прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, мала у такому банку вклад (від 10 грн), відшкодування суми коштів, зокрема, розміщених на цьому вкладі, включаючи нараховані відсотки, за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у межах суми, встановленої адміністративною радою Фонду, яка не може бути меншою 200000,00 грн.
Як встановлено з матеріалів справи, на дату прийняття Правлінням НБУ постанови від 07.04.2015 року № 217 «Про віднесення ПАТ «Укргазпромбанк» до категорії неплатоспроможних» на рахунках позивачів знаходилась сума, що перевищувала 200000,00 грн.
Відповідно до статті 34 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку та здійснення тимчасової адміністрації в банку на наступний робочий день після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних.
Процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом, відповідно до пункту 16 частини 1 статті 2 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», називається тимчасовою адміністрацією.
Не пізніше наступного робочого дня після початку тимчасової адміністрації Фонд розміщує інформацію про запровадження тимчасової адміністрації в банку на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет і не пізніше ніж через 10 днів публікує її в газетах «Урядовий кур`єр» або «Голос України».
Виконавча дирекція Фонду не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних призначає з числа працівників Фонду уповноважену особу Фонду. Уповноважена особа Фонду повинна відповідати вимогам, встановленим Фондом. Рішення про призначення уповноваженої особи Фонду доводиться Фондом до головного офісу банку та до кожного відокремленого підрозділу банку негайно.
Під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання.
Відповідно до частини 1 статті 36 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку призупиняються всі повноваження органів управління банку (загальних зборів, спостережної ради і правління (ради директорів) та органів контролю (ревізійної комісії та внутрішнього аудиту). Фонд набуває всі повноваження органів управління банку та органів контролю з дня початку тимчасової адміністрації і до її припинення.
Закон України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» визначає порядок складання уповноваженою особою Фонду переліку вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, а також підстави та умови, за наявності яких відшкодування суми коштів за банківським вкладом фізичним особам за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб» не здійснюється.
Враховуючи наведене, суд констатує, що Закон України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» пов`язує можливість реалізації права на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами з настанням таких обставин: 1) прийняття Національним банком України рішення про віднесення відповідного банку до категорії неплатоспроможних (у разі, якщо на дату прийняття такого рішення дія договору банківського вкладу закінчилась) або рішення про відкликання банківської ліцензії; 2) наявність на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних у фізичної особи банківського вкладу за договором, укладеним до вказаної дати; 3) наявність на зазначеному банківському вкладі фізичної особи коштів разом з нарахованими відсотками на суму не менше 10 грн; 4) включення уповноваженою особою Фонду фізичної особи до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладами, з визначенням конкретної суми відшкодування; 5) затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, відповідно до складеного уповноваженою особою Фонду переліку вкладників.
У свою чергу Виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб затверджує реєстр відшкодувань вкладникам для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку рахунків, за якими вкладник має право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
При складанні загального реєстру. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб використовує виключно інформацію, що наявна у переданому уповноваженою особою переліку вкладників, оскільки положеннями чинного законодавства на Фонд гарантування вкладів фізичних осіб не покладено обов`язку щодо врахування під час складання загального реєстру інших документів, окрім переліку вкладників.
Отже, процедура визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, включає наступні етапи: 1) складення уповноваженою особою Фонду переліку вкладників та визначення розрахункових сум відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду; 2) передача уповноваженою особою Фонду сформованого переліку вкладників до Фонду; 3) складення Фондом на підставі отриманого переліку вкладників Загального Реєстру; 4) затвердження виконавчою дирекцією Фонду Загального реєстру.
З аналізу вищенаведених норм законодавства вбачається, що у Фонду гарантування вкладів перед вкладником виникає обов`язок після спливу двадцяти днів виплатити гарантовану суму незалежно від того чи здійснить свої функціональні обов`язки працівник Фонду гарантування вкладів . Отже вкладник може здійснити свій захист шляхом звернення до суду з позовом безпосередньо до Фонду гарантування вкладів. Вказане спростовує покликання Фонду у відзиві на позов, що він є неналежним відповідачем у даній категорії правовідносин.
Згідно ст.. 28 Закону України « Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» Фонд розпочинає виплату відшкодування коштів у національній валюті України в порядку та у черговості, встановлених Фондом, не пізніше 20 робочих днів (для банків, база даних про вкладників яких містить інформацію про більше ніж 500000 рахунків, - не пізніше 30 робочих днів) з дня початку процедури виведення Фондом банку з ринку.
Фонд здійснює виплату гарантованих сум відшкодування через банки-агенти, що здійснюють такі виплати в готівковій або безготівковій формі (за вибором вкладника).
Фонд не пізніше наступного дня після закінчення визначеного цим Законом строку ліквідації банку розміщує на офіційному веб-сайті Фонду оголошення про завершення Фондом виплат гарантованої суми відшкодування.
Згідно ч 2 ст. 29 Закону України « Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність". Фонд набуває прав кредитора:
1) на загальну суму, що підлягає відшкодуванню вкладникам такого банку на день початку процедури його ліквідації;
2) на суму сплачених Фондом витрат, пов`язаних з процедурою ліквідації банку, які здійснені у межах кошторису витрат, затвердженого адміністративною радою Фонду, у тому числі щодо консолідованого продажу активів банку, що ліквідується;
2)на суму нарахованого, але не сплаченого регулярного збору до Фонду, а також на суму заборгованості із сплати зборів, пені та/або штрафів до Фонду, нарахованих до дня, що передує дню запровадження процедури ліквідації.
Вкладник за законом набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку на 21 день, у даному випадку суд погоджується з доводами позивача про те, що Фонд стає фактично власником вкладу.
Право розпорядження належними вкладнику грошовими коштами не може бути обмежене крім випадків прямо передбачених законом. Грошові кошти розміщені на вкладному рахунку є власністю вкладника. Відповідно до ч 1 ст. 317 Цивільного кодексу України , власникові належить право володіння, користування та розпорядження своїм майном.
Щодо покликань Фонду на відсутність первинних документів по вкладниках та те що що Загальний реєстр не складається та не затверджується уповноваженою особою Фонду гарантування, як і Перелік вкладників не складається та не затверджується Фондом гарантування, то суд бере такі до уваги, але зазначає наступне.
Ст. 28 Закону передбачено, що Фонд розпочинає виплату відшкодування коштів вкладникам , їх уповноваженим представникам чи спадкоємцям у національній валюті України з наступного робочого дня після затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстру вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування.
З матеріалів справи вбачається, що позивачі внесені Уповноваженою особою Фонду в реєстр акцептованих вимог кредиторів,вказане підтверджується копією витягу з реєстру акцептованих вимог кредиторів, затвердженого рішенням виконавчої Дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 005/16 від 11.01.2015 року про те, що позивачі є кредиторами ПАТ «Укргазпромбанк» та копіями довідок про перевірку вимог кредитора ПАТ «Укргазпромбанк» від 05.11.2015 року.
Враховуючи наведене покликання відповідача на те, що з 26 грудня 2019 року внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб запису про ліквідацію банку як юридичної особи, а відтак Фондом припинились виплати коштів судом не можуть братись до уваги.
Крім цього відповідно до інформації з офіційного веб-сайту ПАТ «Укргазпромбанк» на підставі пункту 2 частини п`ятої статті 12, частини першої статті 35, частини п`ятої статті 44, частини третьої статті 48 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (далі також Закон) виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийняла рішення від 29 липня 2019 року №1925 про продовження строків здійснення процедури ліквідації ПАТ «УКРГАЗПРОМБАНК» строком на один рік з 15 вересня 2019 року до 14 вересня 2020 року включно.
Водночас, відповідно до зазначеного рішення продовжено повноваження ліквідатора ПАТ «УКРГАЗПРОМБАНК», визначені Законом, зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 521, 53 Закону, у тому числі з підписання всіх договорів, пов`язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному Законом, окрім повноважень щодо звернення до пов`язаної з банком особи з вимогою про відшкодування шкоди та звернення з такою вимогою до суду, а також з вимогою до небанківської фінансової установи, якою від фізичних осіб залучені як позики або вклади кошти, що згідно з Законом прирівнюються до вкладів, та повноважень в частині організації реалізації активів банку, провідному економісту відділу контролю та супроводження процедури завершення ліквідації управління припинення процедури ліквідації неплатоспроможних банків ОСОБА_5 строком на один рік з 15 вересня 2019 року до 14 вересня 2020 року включно.
Суд звертає увагу, що складання переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню, відноситься виключно до повноважень уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб затверджується реєстр вкладників відповідно до отриманого Переліку вкладників.
Відповідно до пунктів 2, 3 розділу IV Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затвердженого рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 9 серпня 2012 року № 14 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Положення № 14), Фонд складає на підставі Переліку загальний Реєстр вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, за формою, наведеною у додатку 11 до цього Положення.
Загальний Реєстр складається на паперових та електронних носіях.
Загальний Реєстр на паперових носіях (пронумерованих, прошитих) підписується відповідальною особою, яка його склала, та засвідчується підписом директора-розпорядника та відбитком печатки Фонду, на електронних носіях - на CD-дисках у csv файлі. Дані на паперових та електронних носіях повинні бути ідентичними.
Отже, оскільки уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ «Укргазпромбанк» включено позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування суми вкладу за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, та подано вказану інформацію до Фонду, суд приходить до висновку, що не затвердження на їх підставі загального реєстру вкладників Фондом є протиправною бездіяльністю, яка порушує права позивачів на отримання гарантованої суми відшкодування за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Крім цього суд бере до уваги, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення в правах (п. 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).
Європейський суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях, аналізуючи національні системи правового захисту на предмет дотримання права на ефективність внутрішніх механізмів в аспекті забезпечення гарантій, визначених ст. 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, вказував, що для того, щоб бути ефективним, засіб захисту має бути незалежним від будь-якої вжитої на розсуд державних органів дії, бути безпосередньо доступним для тих, кого він стосується (п. 59 рішення від 06 вересня 2005 року у справі «Гурепка проти України»); спроможним запобігти виникненню або продовженню стверджуваному порушенню чи надати належне відшкодування за будь-яке порушення, яке вже мало місце (п. 158 рішення від 26 жовтня 2000 року у справі «Кудла проти Польщі») (п. 29 рішення Європейського суду з прав людини від 16 серпня 2013 року у справі «Гарнага проти України»).
Згідно із ч 1, ч 2 ст. 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується та розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти будь які дії із майном, які не суперечать закону . Відповідно до ч 1 ст. 321 ЦК право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Так, кошти вкладників , розміщені на рахунку в банках є приватною власністю особи. Приватна власність в державі Україна гарантується нормами Конституції України. Держава Україна гарантує кожному громадянину недоторканість його приватної власності.
У справі /ОЕОТАЗ ПРОТИ ГРЕЦІЇ (№2) Європейський суд з Прав людини зазначив наступне : « Єуд зазначає , що на підставі ст. 830 Цивільного кодексу , якщо особа , кладе суму грошей в банк, передає йому право користуватися нею, то банк зобов`язаний її зберігати і, якщо банк використовує суму грошей в свою користь , то зобов`язаний повернути вкладнику еквівалентну суму за умовами угоди. Отже власник рахунку може сумлінно очікувати , щоб внесок в банк перебував в безпеці , особливо якщо він зауважує , що на його рахунок нараховуються відсотки . Закономірно, він очікує, що йому повідомлять про ситуацію , яка загрожує стабільності угоди, яку він уклав з банком , і його фінансовим інтересам , щоб він міг заздалегідь вжити заходів з метою дотримання законів і збереження свого права власності. Подібні довірчі відносини є невід`ємними для банківських операцій і пов`язаними з ними правами. Суд одночасно нагадує, що принцип правової визначеності властивий всій сукупності статей Конвенції і є одним з основних елементів правової держави. (NejdetSain I PerphanSahin проти Туреччини)»
Отже, На здійснення захисту інтересу вкладника щодо повернення коштів , що належать на праві власності вкладникам, Є порушенням Положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та ст. 1 Першого протоколу, підписаного і ратифікованого Україною , яка відповідно до ст.. 5 цього ж протоколу с додатковою статтею Конвенції.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч. 1 ст. 90 КАС України).
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9 ) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно п.4 ч. 2 ст.245 КАС України при вирішенні справи у разі визнання бездіяльності відповідача протиправною суд може зобов`язати його вчинити певні дії на користь позивача.
Також варто врахувати висновки Європейського суду з прав людини, висловлені у рішенні від 30 квітня 2013 року справі «Тимошенко проти України» (заява № 49872/11), щодо принципу юридичної визначеності, який означає, що застосування національного законодавства має бути передбачуваним тією мірою, щоб воно відповідало стандарту «законності», передбаченому Конвенцією - стандарту, що вимагає, щоб усе законодавство було сформульовано з достатньою точністю для того, щоб надати особі можливість - за потреби, за відповідної консультації - передбачати тією мірою, що є розумною за відповідних обставин, наслідки, які може потягнути за собою її дія (параграф 264).
З огляду на викладене, у зв`язку з тим що позивачами доведено обґрунтованість та правомірність своїх вимог, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволенню.
Керуючись ст.ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Зобов`язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб внести ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до загального реєстру вкладників ПАТ «Укргазпромбанк», які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та здійснити вказаним вкладникам відповідні виплати.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення складено 27.11.2020.
Суддя В.М. Сакалош