ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
21 грудня 2017 р.
Справа №804/7661/17
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Жукової Є.О.
при секретарі - Воробйовій П.В.
за участю:
представника позивача - Носика Б.М.
представників відповідача - Янголенко М.Г., Любінецької Ю.В., Зарембо І.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Дніпрі клопотання відповідача -Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без розгляду в частині, по справі №804/7661/17 за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування: п.1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 734 від 01.06.2017 р.; п.2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №734 від 01.06.2017 р.; визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.08.2017 р. №1045; визнання протиправним дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
20.11.2017 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому позивач просить: визнати протиправним та скасувати п.1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 734 від 01.06.2017 р. "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП"; визнати протиправним та скасувати п.2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №734 від 01.06.2017 р. "Про накладення штрафу на ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" за порушення Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії та ухилення від виконання рішення НКРЕКП"; визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №1045 від 29.08.2017 р. "Затвердження щодо недопущення надалі ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" порушень Ліцензійних умов з передачі електричної енергії, Ліцензійних умов з постачання електричної енергії"; визнати протиправними дій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо вилучення зі структури тарифів ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" суми невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу I "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29 520,69 грн. (без ПДВ) та зобов'язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг утриматися від вчинення дій по вилученню зі структури тарифів ПАТ "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" суми невиконання по заходу "Технічне переоснащення "Заміна існуючих силових трансформаторів 1Т та 2Т на підстанції "Промбаза-150" розділу I "Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання" Інвестиційної програми на 2016 рік у розмірі 29 520,69 грн. (без ПДВ).
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.12.2017 р. у справі № 804/7661/17 провадження, після залишення даного адміністратвиного позову ухвалою Дніпропетровського окружного адміністратвиного суду від 21.11.2017 р. без руху, було відкрито та справа призначена до розгляду в судовому засіданні.
В судове засідання, призначене на 21.12.2017 р., з'явились всі сторони у справі.
19.12.2017 р. за вх.№57379/17 повноважним представником відповідача, через канцелярію Дніпропетровського окружного адміністративного суду, було подано клопотання про залишення позовної заяви без розгляду в частині позовних вимог Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування п.п.1, 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.06.2017 р. №734 та постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.08.2017 р. №1045, яке обгрунтоване наступним.
Станом на подання Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" даного адміністративного позову до суду діяла редакція КАС України від 03.08.2017 р., якою відповідно до ч.1, 2 ст.99 КАС України визначено, що адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншим законом.
Повноважний представник відповідача також зазначив, що для оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів, встановлено місячний строк.
При цьому, постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.06.2017 р. №734 отримана Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" 19.06.2017 р., а постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.08.2017 р. №104 - 12.09.2017 р.
У зв'язку із зазначеним вище, відповідач просить суд залишити позовну заяву без розгляду в частині позовних вимог Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування п.п.1, 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.06.2017 р. №734 та постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.08.2017 р. №1045.
З'ясовуючи думку повноваженого представника позивача, стосовно заявленого відповідачем клопотання про залишення позовної заяви без розгляду в частині, по справі №804/7661/17, позивач зазначив, що заперечує проти задоволення такого клопотання.
Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право звертатися за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Кожен має право після використання всіх національних засобів правового захисту звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних судових установ чи до відповідних органів міжнародних організацій, членом або учасником яких є Україна.
Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відповідно до ст. ст. 6, 13 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року, кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення, а також кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинено особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Відповідно до ст. ст.8, 9 КАС України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом, а розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.2 ст.99 КАС України (що діяла в редакції до 15.12.2017 р.), для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч.4 ст.99 КАС України (що діяла в редакції до 15.12.2017 р.), якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, то для звернення до адміністративного суду встановлюється місячний строк, який обчислюється з дня, коли позивач дізнався про рішення суб'єкта владних повноважень за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень.
Відповідно до п.7 ч.1 ст.240 КАС України, суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо провадження в адміністративній справі було відкрито за позовною заявою, яка не відповідає вимогам статей 160, 161, 172 цього Кодексу, і позивач не усунув цих недоліків у строк, встановлений судом.
При цьому, ч.6 ст.161 КАС України, у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов'язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.
При цьому, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Ключовими принципами ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є верховенство права та належне здійснення правосуддя. Ці принципи також є основоположними елементами права на справедливий суд.
З урахуванням зазначеного вище, керуючись ст.55 Конституції України, ст.ст. 6, 13 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року, суд, не обмежуючи позивача в його правах та доступі до правосуддя, було ухвалою суду від 04.12.2017 р. відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду.
При цьому, суд зазначає, що розгляд позовних вимог Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування п.п.1, 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 01.06.2017 р. №734 та постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.08.2017 р. №1045, не має наслідком втручання суду у дискреційні повноваження відповідача, а спрямовано, в свою чергу, на встановлення істини та справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення даної справи.
У зв'язку із зазначеним вище, суд прийшов до висновку, що клопотання відповідача -Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без розгляду в частині, по справі №804/7661/17 за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування: п.1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 734 від 01.06.2017 р.; п.2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №734 від 01.06.2017 р.; визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.08.2017 р. №1045; визнання протиправним дій та зобов'язання вчинити певні дії, - задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст.240, 242-244, 248, 250, 254, 255 КАС України, суд,-
УХВАЛИВ:
В задоволенні заявленого клопотання відповідача -Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про залишення позовної заяви без розгляду в частині, по справі №804/7661/17 за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "ДТЕК ДНІПРООБЛЕНЕРГО" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та скасування: п.1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 734 від 01.06.2017 р.; п.2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №734 від 01.06.2017 р.; визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.08.2017 р. №1045; визнання протиправним дій та зобов'язання вчинити певні дії, - відмовити.
Ухвала суду набирає законної сили відповідно до ст.256 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст.ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст ухвали складений 22 грудня 2017 р.
Суддя Є.О. Жукова