ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
10 жовтня 2017 року
справа № 808/965/17
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Дадим Ю.М.
суддів: Уханенка С.А. Богданенка І.Ю.
за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,
за участю:
представника відповідача: Панцир І.Д.,
представника відповідача: Коваленко Л.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро апеляційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 27.07.2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області, третя особа: Державне підприємством «Документ» про скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА _3 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної міграційної служби України в Харківській області, третя особа: Державне підприємством «Документ», в якому просив:
- визнати протиправним та скасування рішення, що викладене у висновку про результати службової перевірки щодо законності набуття громадянства України ОСОБА_3, завтредженому 11.10.2016 року виконуючим обов'язки начальника ГУ ДМІ України в Харківській області про:
- скасування рішення ГУМВС України в Харківській області від 18.04.2007 року про набуття ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженцем Республіки Грузія громадянства України за територіальним походженням відповідно до ст..21 Закону України від 18.01.2001 року «Про громадянство України»;
- довідку №57725 про реєстрацію особи громадянином України, видану 18.04.2007 року УГІРФО ГУМВС України в Харківській області на ім'я Позивача вважати недійсною та такою, що підлягає вилученню;
- вжиття відповідних заходів щодо виявлення та вилучення довідки №57725 про реєстрацію особи громадянином України, виданої 18.04.2007 року УГІРФО ГУМВС України в Харківській області на ім'я ОСОБА_3;
- паспорт громадянина України серії НОМЕР_1, оформлений 25.04.2007 року Дергачівським РВ ГУМВС України в Харківській області на ім'я ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно до п. 10.4 Порядку оформлення і відчаї паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 13.04.2012 року №320 вважати таким, що оформлений з порушенням вимог чинного законодавства, підлягає вилученню та знищенню у встановленому законом порядку;
- внесення відомостей про недійсність паспорта громадянина України серії НОМЕР_1, виданого 25.04.2007 року Дергачівським РВ ГУМВС України в Харківській області на ім'я ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 до БД «Недійсні документи» СІАС УМП.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 27.07.2017 року в задоволенні адміністративного позову було відмовлено.
ОСОБА_3, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 27.07.2017 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню за наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що що з метою отримання сервісних послуг з питань оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон з БЕН ОСОБА_3 звернувся до Відділу обслуговування громадян м. Запоріжжя Департаменту з надання послуг ДП "Документ" (далі - Відділ), з яким 29.03.2017 позивачем укладено договір №23-29032017/31.
13.04.2017 ОСОБА_3 звернувся до Відділу за отриманням паспорту громадянина України для виїзду за кордон, проте в оформленні такого паспорту йому було відмовлено, а паспорт громадянина України, серії НОМЕР_1, вилучено інспектором з основної діяльності Відділу ОСОБА_4, про що ОСОБА_3 видано довідку про вилучення/тимчасове затримання паспорта громадянина України №01 від 13.04.2017.
Вказані дії були здійснені на підставі висновку про результати службової перевірки щодо законності набуття громадянства України ОСОБА_3 від 11.10.2016 року, затвердженого в.о. начальника ГУДМС України в Харківській області І.В. Адамовим, з якого встановлено, що головним спеціалістом відділу з питань громадянства Управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ГУДМС України в Харківській області Калиною М.О. за дорученням керівництва ГУ ДМС України в Харківській області, відповідно до ст. 21 Закону України "Про громадянство України", п. 25 розділу ІІ Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженого Указом Президента України №215 від 27.03.2001 (в редакції Указу Президента України №588/2006 від 27.06.2006) (далі - Порядок провадження), здійснена перевірка щодо законності набуття громадянства України ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця Республіки Грузія, за результатами якої встановлено, що останнього дійсно документовано 25.04.2007 Дергачівським РВ ГУМВС України в Харківській області паспортом громадянина України, НОМЕР_1, у зв'язку з набуттям громадянства України на підставі довідки про реєстрацію особи громадянином України №57725, виданої 18.04.2017 УГІРФО ГУМВС України в Харківській області. Встановлено, що громадянин ОСОБА_3 рішенням ГУМВС України в Харківській області від 18.04.2007 набув громадянство України за територіальним походженням, відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про громадянство України", на підставі рішення Дергачівського районного суду Харківської області від 20.02.2007 про встановлення факту постійного проживання на території України.
Також, було встановлено, що 24.09.2010 року до УГІРФО ГУМВС України в Харківській області надходила копія ухвали Дергачівського районного суду Харківської області від 14.07.2008 про перегляд рішення у зв'язку з нововиявленими обставинами, відповідно до якої рішення Дергачівського районного суду Харківської області від 20.02.2007 про встановлення факту проживання ОСОБА_3 на території України з травня 1989 року по травень 1990 року скасовано за нововиявленими обставинами.
Виходячи із вищевикладеного та у зв'язку із тим, що рішення Дергачівського районного суду Харківської області від 20.02.2007 про встановлення факту постійного проживання ОСОБА_3 на території України скасовано, головний спеціаліст відділу з питань громадянства Управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ГУДМС України в Харківській області Калина М.О. вважала би:
1. Службову перевірку законності набуття громадянства України ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженцем Республіки Грузія, в межах компетенції закінчити.
2. Скасувати рішення ГУМВС України в Харківській області від 18.04.2017 про набуття ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженцем Республіки Грузія, громадянства України за територіальним походженням відповідно статті 21 Закону України від 18.01.2001 "Про громадянство України";
3. Довідку №57725 про реєстрацію особи громадянином України, видану 18.04.2007 УГІРФО ГУМВС України в Харківській області на ім'я ОСОБА_3 вважати недійсною та такою, що підлягає вилученню;
4. Після затвердження висновку та прийняття рішення про скасування рішення про набуття громадянства України:
4.1. Вжити відповідних заходів щодо виявлення та вилучення довідки №57725 про реєстрацію особи громадянином України, виданої 18.04.2007 УГІРФО ГУМВС України в Харківській області на ім'я ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1;
4.2. Паспорт громадянина України серії НОМЕР_1, оформлений 25.04.2007 Дергачівським РВ ГУМВС України в Харківській області на ім'я ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до п. 10.4 Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 13.04.2012 №320 вважати таким, що оформлений з порушенням вимог чинного законодавства, підлягає вилученню та знищенню у встановленому порядку.
4.3. Внести відомості про недійсність паспорта громадянина України серії НОМЕР_1, виданого 25.04.2007 Дергачівським РВ ГУМВС України в Харківській області на ім'я ОСОБА_3, 01.10.1970 р.н, до БД "Недійсні документи" СІАС УМП.
4.4. Надіслати до відділу адресно-довідкової роботи ГУДМС України в Харківській області інформацію та контрольну картку для взяття на контроль;
4.5. Надіслати відповідну інформацію до (Г) УДМС України в областях та в м. Києві.
5. Про прийняте рішення проінформувати ДМС України.
6. Матеріали перевірки скерувати до справи."
11.10.2016 року головним спеціалістом відділу з питань громадянства Управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ГУДМС України в Харківській області Калиною М.О. підготовлено подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України відносно ОСОБА_3, на підставі якого ГУ ДМС України в Харківській області було прийнято рішення, яким рішення ГУМВС України в Харківській області від 18.04.2007 про набуття громадянства України за територіальним походженням відповідно до ст. 8 Закону України "Про громадянство України" громадянином ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, скасувати у зв'язку з тим, що громадянство України було набуто унаслідок приховування суттєвого факту, а саме: скасування рішення Дергачівського районного суду Харківської області від 20.02.2007 про встановлення факту проживання в Україні з травня 1989 року по травень 1990 року громадянина ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, у зв'язку з чим відпали підстави для набуття громадянства України.
Не погодившись з висновком службової перевірки, Позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.
Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що сам по собі оскаржуваний Висновок не породжує правових наслідків для позивача, а отже й не може бути предметом судового оскарження.
Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначається Законом України «Про громадянство України».
Відповідно до ст.1 Закону України «Про громадянство України», громадянство України - правовий зв'язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов'язках.
Згідно ст.6 Закону України «Про громадянство України», громадянство України набувається: 1) за народженням; 2) за територіальним походженням; 3) внаслідок прийняття до громадянства; 4) внаслідок поновлення у громадянстві; 5) внаслідок усиновлення; 6) внаслідок встановлення над дитиною опіки чи піклування, влаштування дитини в дитячий заклад чи заклад охорони здоров'я, в дитячий будинок сімейного типу чи прийомну сім'ю або передачі на виховання в сім'ю патронатного вихователя; 7) внаслідок встановлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки; 8) у зв'язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини; 9) внаслідок визнання батьківства чи материнства або встановлення факту батьківства чи материнства; 10) за іншими підставами, передбаченими міжнародними договорами України.
Приписами ст.8 Закону України «Про громадянство України» визначено, що особа, яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України "Про правонаступництво України", або яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, який подав зобов'язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її неповнолітні діти реєструються громадянами України.
Відповідно до ст.21 Закону України «Про громадянство України», рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується, якщо особа набула громадянство України відповідно до статей 8 та 10 цього Закону шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.
Відповідно до ст.24 Закону України «Про громадянство України», центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, здійснює повноваження щодо: прийняття рішень про оформлення набуття громадянства України особами з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4 - 10 статті 6 цього Закону; скасування в межах повноважень прийнятих рішень про оформлення набуття громадянства України у випадках, передбачених статтею 21 цього Закону.
В свою чергу, В свою чергу, перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України визначений Порядком провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженого Указом Президента України від 27.03.2001 року № 215/2001.
Положеннями п.88 вказаного Порядку передбачено, що Для скасування рішень про оформлення набуття громадянства України відповідно до статті 21 Закону органами міграційної служби, дипломатичними представництвами чи консульськими установами України готуються такі документи: а) подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України; б) документи, які підтверджують, що особа набула громадянство України за територіальним походженням (стаття 8 Закону) або була поновлена у громадянстві України (стаття 10 Закону) шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянства України (довідка органу міграційної служби, дипломатичного представництва чи консульської установи про те, що іноземець, який подав зобов'язання припинити іноземне громадянство, не подав документ про припинення цього громадянства, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту реєстрації його громадянином України, а незалежні від особи причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства не існують (частина п'ята статті 8 та частина друга статті 10 Закону); інформація органу міграційної служби про те, що іноземець, який подав декларацію про відмову від іноземного громадянства, не повернув паспорт іноземної держави до уповноважених органів цієї держави (частина восьма статті 8 та частина сьома статті 10); інформація про те, що на момент реєстрації громадянином України існували підстави, за наявності яких особа не поновлюється у громадянстві України (частини перша та друга статті 10 з урахуванням частини п'ятої статті 9 Закону; частина п'ята статті 10 Закону); інформація про інші неправдиві відомості та фальшиві документи, які були подані для набуття громадянства України відповідно до статей 8 та 10 Закону, або інформація про приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України відповідно до статей 8 та 10 Закону).
Приписами п.п. 96, 97 Порядку визначено, що провадження, подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України у випадках, передбачених статтею 21 Закону, стосовно особи, яка проживає в Україні, готується управлінням, відділом (сектором) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного значення, до якого цією особою подавалися документи щодо оформлення набуття громадянства України.
Подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України разом із документами, передбаченими підпунктом "б" пункту 88 цього Порядку, надсилається до головного управління (управління) міграційної служби в області.
Рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується начальником головного управління (управління) міграційної служби в області або його заступником.
Зі змісту зазначених правових норм вбачається, що іноземець може набути громадянство України зокрема за територіальним походженням, умови якого визначаються положеннями ст..8 Закону України «Про громадянство України». Однак, у випадку набуття особою громадянства України шляхом обману, подання неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, начальником головного управління (управління) міграційної служби в області або його заступником, на підставі відповідного подання, приймається рішення про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України.
Як свідчать встановлені обставини справи, предметом спірних правовідносин виступає можливість скасування приписів висновку про результати службової перевірки щодо законності набуття громадянства України ОСОБА_3, затвердженому 11.10.2016 року виконуючим обов'язки начальника ГУ ДМІ України в Харківській області.
На переконання Позивача, положення вказаного Висновку порушують його права та інтерес, що в свою чергу має наслідком звернення до суду з позовом про їх поновлення.
Так, суд апеляційної інстанції зазначає, що за приписами ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно ч.2 ст.17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
В свою чергу, обов'язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії, а також відповідних дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов'язків, їх зміни чи припинення.
Так, проаналізувавши матеріали справи, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що зміст оскаржуваного Висновку полягає у висвітленні ходу проведенні службової перевірки. Складання висновку перевірки є частиною процесу реалізації суб'єктом владних повноважень наданих йому чинним законодавством повноважень, а результатом реалізації цих повноважень, у разі виявлення порушень, є винесення у відповідній формі рішення, яке породжує юридичні наслідки для особи.
Отже, складений за результатом службової перевірки висновок не породжує настання правових наслідків у формі виникнення, зміни чи припинення прав, свобод, обов'язків чи законних інтересів позивача.
При цьому, як вбачається з матеріалів справи, результатом реалізації Позивачем своїх повноважень на підставі висновку про результати службової перевірки та скасування рішення ГУМВС України в Харківській області від 18.04.2007 року про набуття ОСОБА_3 громадянства України за територіальним походженням відповідно статті 21 Закону України від 18.01.2001 "Про громадянство України", було рішення ГУДМС України в Харківській області від 11.10.2016 року.
Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.
З огляду на викладені обставини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що постанова Запорізького окружного адміністративного суду від 27.07.2017 року була прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що свідчить про відсутність підстав для її скасування.
Керуючись ч.3 ст160, ст.195, ст.196, п.1 ч.1 ст.198, ст.200, ст.205, ст.206 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 27.07.2017 року - залишити без задоволення.
Ухвалу суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий: Ю.М. Дадим
Суддя: С.А. Уханенко
Суддя: І.Ю. Богданенко