ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
_________________________________________________________________________________________________________
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" липня 2017 р. Справа № 921/753/16-г/11
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого-судді Бонк Т.Б.
суддів Бойко С.М.
ОСОБА_1
при секретарі Борщ І.О.
за участю представників:
від позивача - не з’явився.
від відповідача (скаржника): ОСОБА_2 (керівник), ОСОБА_3 (представник)
від третьої особи - не з’явився
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "МЖК ІрЛАГА" від 11.04.2017 року
на рішення господарського суду Тернопільської області від 23.03.2017 року (головуючий суддя Сидорук А.М., судді – Гирила І.М., Руденко О.В.)
у справі № 921/753/16-г/11
за позовом: ОСОБА_4 співвласників багатоквартирного будинку "Вільхова 17", вул. Березова, 14/9, м. Тернопіль, Тернопільська область
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "МЖК ІрЛАГА", вул. Новий світ, 8, м. Тернопіль
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд", м.Тернопіль, просп. С.Бандери, 38
про зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Тернопільської області від 23.03.2017 року у справі № 921/753/16-г/11 позов задоволено. Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "МЖК ІрЛАГА" передати в управління ОСОБА_4 співвласників багатоквартирного будинку "Вільхова 17» багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: м.Тернопіль, вул. Вільхова, 17. Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "МЖК ІрЛАГА" передати ОСОБА_4 співвласників багатоквартирного будинку "Вільхова 17" документацію щодо багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: м. Тернопіль, вул.Вільхова, 17: план земельної ділянки, бухгалтерську та статистичну документацію, один примірник технічної документації на будинок, до якої включається: технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок, проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо, акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію, паспорти котельного господарства, котлові книги у разі наявності вбудованих та прибудинкових котелень, паспорти ліфтового господарства, акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача, кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт, акти технічних оглядів, журнали заявок жителів, протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності), протоколи вимірювань вентиляції, інформації щодо обліку мешканців об’єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об’єкта, які в ньому не мешкають, правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта, планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до нормативів, норм стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
Рішення суду мотивоване тим, що така передумова отримання технічної документації, як прийняття будинку в управління (на баланс), повністю узгоджується із ч.18 ст.6 Закону України “Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку”, в котрій зазначено, що у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання йому передає документацію колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку. Таким чином, відповідно до вимог чинного законодавства, з моменту державної реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, та в разі відсутності рішення зборів об'єднання про передачу функцій з управління будинком іншій особі, такі функції переходять до об'єднання. Відповідач безпідставно ухиляється від передачі технічної документації, що перешкоджає здійсненню ОСОБА_4 співвласників багатоквартирного будинку "Вільхова 17" функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю об’єднання.
В апеляційній скарзі відповідач просить рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове рішення, яким у позові відмовити, мотивуючи це тим, що відповідач у справі є лише виконавцем послуг з утримання будинків і прибудинкової території, а не управителем чи балансоутримувачем будинку. Вважає, що позивачем не проведено диференціацію між виконавцем послуг по утриманню будинку та виконавцем послуг по управління та виконавцем послуг з управління будинком; позивач не аргументував належним чином свого права пред’являти вимоги до відповідача, що його права порушені відповідачем. Також вважає, що позивач не обґрунтував правовими нормами обов’язку виконавця послуг з утримання будинку і прибудинкової території передавати документи управителю будинку. Зазначає, що судом першої інстанції ухвалено рішення при відсутності доказів наявності у відповідача обов’язку щодо передачі позивачу будинку та технічної документації. Позивачем пред’явлено вимоги до неналежного відповідача, тому що ТОВ «МЖК «Ірлага» ніколи не надавало послуги з управління будинком, між відповідачем та мешканцями будинку було укладено виключно договори про надання послуг з утримання будинку, споруд та при будинкової території.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просив залишити оскаржуване рішення без змін, апеляційну скаргу – без задоволення мотивуючи це тим, що після прийняття співвласниками будинку рішення про форму управління будинком, між колишнім балансоутримувачем та співвласниками в особі їх об’єднання має бути здійснено приймання – передача об’єкта в управління з підписанням відповідного акта та передачею документації на будинок.
У письмовій заяві від 12 липня 2017 року позивач просив розглянути дану справу без участі його представника – голови Правління ОСОБА_5
Апеляційний господарський суд, враховуючи строки розгляду апеляційної скарги, вважає за можливе розглядати справу у даному судовому засіданні у відсутності представника позивача за наявними у справі доказами.
Розглянувши наявні у справі матеріали, давши належну оцінку доводам та запереченням, які містяться в апеляційній скарзі та у відзиві, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення господарського суду першої інстанції слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення з наступних підстав.
У відповідності до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів мають підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності.
Статтею 20 Господарського Кодексу України встановлено, що кожний суб’єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Зазначена стаття визначила шляхи захисту прав та законних інтересів зазначених суб’єктів.
ОСОБА_6 16 Цивільного Кодексу України визначає, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу та визначає способи захисту цивільних прав та інтересів.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом (частина друга п. 1 ст. 16 ЦК України).
Встановлено , що рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 640 від 15.05.2006 року вирішено передати ТОВ “Житло” та БМУ “Промбуд” ВАТ Тернопільбуд” безоплатно, а комунальному підприємству “Новий Світ” та експлуатуючим організаціям (ВАТ “Тернопільміськгаз”, КП “Тернопільводоканал”, ВАТ “Укртелеком”) прийняти безоплатно на баланс і обслуговування 78-квартирний житловий будинок з стоянками автомобілів, продовольчим магазином, перукарнею, піцерією, офісами, аптекою і медичним центром за адресою вул. Вільхова, 17 в м. Тернополі з відповідними інженерними мережами.
Листом № 134 від 07.02.2008р. КП “Новий світ”, якому рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 640 від 15.05.2006 року вирішено прийняти безоплатно на баланс і обслуговування 78-квартирний житловий за адресою вул. Вільхова, 17 в м. Тернополі/ повідомило Тернопільську міську громадську організацію “Асоціація споживачів житлово-комунальних послуг” та заступника начальника управління житлово-комунального господарства та екології, що будинок № 17 по вул. Вільхова обслуговується МЖК “Ірлага” та знаходиться в даній організації на балансі.
Як вбачається з листа Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології від 09.03.2017р. № 209/15, акти прийняття-передачі будинку на баланс та обслуговування КП “Новий Світ” на адресу виконавчого комітету не надавались.
Ухвалою господарського суду Тернопільської області від 30.06.2010р. у справі № 8/Б-1221 Комунальне підприємство “Новий Світ”, вул. Д.Нечая, 31 м. Тернопіль, ідентифікаційний код 32148181 – ліквідовано як юридичну особу з 30.06.2010р.
Відповідно до листа Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології від 11.02.2008р. № 282/07, адресованого Голові Тернопільської міської громадської організації “Асоціація споживачів житлово-комунальних послуг”, житловий будинку по вул. Вільхова, 17 в м. Тернополі перебуває на балансі та обслуговуванні МЖК” ІрЛАГА"; інформація щодо власності на зазначений будинок в управлінні житлово-комунального господарства та екології відсутня.
Відповідно до наданих позивачем ОСОБА_4 співвласників багатоквартирного будинку "Вільхова 17" документів вбачається наступне:
- Відповідно до листа Управління житлово-комунального господарства та екології, м. Тернопіль від 11.02.2008р. № 282/07, житловий будинок за адресою вул. Вільхова, 17 перебуває на балансі та обслуговуванні МЖК “Ірлага”;
- Відповідно до листа Управління житлово-комунального господарства, благоустрою та екології від 09.03.2017р. № 209/15, акти прийняття-передачі будинку на баланс та обслуговування КП “Новий Світ” на адресу виконавчого комітету не надавались; будинок за адресою вул..Вільхова, 17 не перебуває в комунальній власності міста, рішення виконавчого комітету міської ради стосовно прийняття будинку на баланс ТзОВ “МЖК ІрЛАГА” не приймались.
19.01.2017р. від Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" на адресу господарського суду Тернопільської області надійшов лист №01/07 від 18.01.2017р., з якого вбачається, що 01.07.2006р. між БМУ "Промбуд" ВАТ "Тернопільбуд" та ТзОВ "МЖК ІрЛАГА" був укладений Акт приймання-передачі 78-квартирного житлового будинку з стоянками автомобілів, продовольчим магазином, перукарнею, піцерією, офісами, аптекою і медичним центром по вул. Вільхова, 17 в м. Тернополі. Одночасно з передачею багатоквартирного житлового будинку було передано усю проектну та виконавчу документацію (інвентаризаційну справу, технічний паспорт, робочі креслення та ін..). Разом з тим, Акт приймання-передачі 78-квартирного житлового будинку знищений в установленому законом порядку в зв’язку із закінченням термінів зберігання документів.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до Акту від 09.02.2010р. Будівельно-монтажного управління “Промбуд” ВАТ “Тернопільбуд” “Про вилучення для знищення документів не внесених до Національного архівного фонду”, вилучені для знищення, як такі, що не мають науково-історичної цінності та втратили практичне значення, зокрема, акти приймання виконаних робіт за 2006 рік в кількості 12 шт., строк зберігання та номери статей за переліком – 3р. ст..82 Дб.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 10.01.2017р., Товариство з обмеженою відповідальністю "МЖК ІрЛАГА" зареєстроване як юридична особа 29.12.2001р.; види діяльності: комплексне обслуговування об’єктів; надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту.
З наданих позивачем доказів в обґрунтування своїх позовних вимог вбачається, що після здавання багатоквартирного житлового будинку в експлуатацію між власниками квартир багатоквартирного житлового будинку № 17 по вул.. Вільховій в м.Тернополі та ТОВ "МЖК ІрЛАГА" були укладені договори про участь у витратах на утримання будинку та прибудинкової території.
Згідно поданої позовної заяви та Протоколу установчих зборів власників квартир багатоквартирного будинку, що знаходиться за адресою м. Тернопіль, вул. Вільхова, 17, від 12 квітня 2016 року № 1 установчими зборами власників квартир багатоквартирного будинку, прийнято рішення, про створення ОСОБА_4 співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) “Вільхова 17".
Як свідчить Виписка від 07.07.2016р. з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 01.06.2016р. внесено відповідний запис про створення ОСББ “Вільхова 17”.
У відповідності до поданого позивачем ОСОБА_6 п.1 розділу 1 ОСОБА_6 ОСББ, затвердженого протоколом №1 від 12.04.2016р. Установчих зборів співвласників, ОСББ створене власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку №17, що розташований за місцезнаходженням: вул. Вільхова, 17 в місті Тернополі відповідно до Закону України “Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку”.
Згідно з п.1 розділу 2 ОСОБА_6 метою створення ОСББ є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов'язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим ОСОБА_6.
Установчими зборами власників квартир багатоквартирного будинку, яке оформлене протоколом № 1 від 12.04.2016 року, прийнято рішення про управління багатоквартирним будинком ОСББ.
Листом від 07.06.2016 року № 1 Позивач просив Відповідача зняти з балансу ТОВ "МЖК Ірлага" та передати до 01.07.2016 на баланс технічне обслуговування ОСББ житловий комплекс по вул. Вільхова,17. Для передачі підготувати план земельної ділянки, технічній паспорт будинку та іншу технічну документацію (інвентарну справу, акт прийняття в експлуатацію і плани зовнішніх та внутрішніх мереж, тощо), акт прийому-передачі житлового комплексу та ліквідувати недоліки будинку.
Листом від 05.07.2016р. №102 Відповідач відмовив Позивачу в передачі багатоквартирного будинку з огляду на те, що ТОВ МЖК ІрЛАГА” не є балансоутримувачем багатоквартирного будинку по вул. Вільхова, 17 та з огляду на наявність у мешканців даного будинку боргу перед товариством за надані послуги по утриманню будинку і споруд та прибудинкової території.
Протоколом №4 загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку від 04.07.2016р. затверджено лист-звернення до Директора ТОВ “МЖК ІрЛАГА” про створення спільної комісії для передачі будинку на баланс (управління) ОСББ.
Листом від 06.07.2016 №03 позивач повідомив відповідача про те, що управління багатоквартирним будинком буде здійснюватися через статутний орган об’єднання - правління ОСББ “Вільхова 17” та просив для визначення технічного стану та підготовки акта приймання-передачі житлового комплексу в управління ОСББ створити комісію з представників ТОВ “МЖК ІрЛАГА” та ОСББ. Даний лист Позивача залишений відповідачем без відповіді.
Предметом позову є вимога про зобов’язання ТОВ «МЖК ІрЛАГА» 1) передати в управління ОСББ «Вільхова 17» багатоквартирний будинок у м.Тернополі по вул. Вільхова, 17. 2) передати ОСББ «Вільхова 17» вказану документацію на багатоквартирний будинок.
Як зазначив суд першої інстанції, в судовому засіданні в суді першої інстанції представник відповідача пояснив, що ТОВ "МЖК ІрЛАГА" не є управителем та балансоутримувачем будинку, але готовий передати ОСОБА_4 співвласників багатоквартирного будинку "Вільхова 17" технічну документацію, якщо власники квартир сплатять заборгованість по наданих комунальних послугах.
У матеріалах справи міститься Договір про участь у витратах на утримання будинку та прибудинкової території, укладений 01 липня 2006 року між Уповноваженим представником власника будинку в особі директора ТОВ “МЖК Ірлага” ОСОБА_2, що діє на підставі ОСОБА_6 і рішення міськвиконкому, та власником квартири ОСОБА_7 (іменований надалі – співвласник).
Як зазначив представник позивача – голова Правління ОСББ, такі договори були укладені та підписані майже з усіма власниками квартир у багатоквартирному будинку в м.Тернопіль по вул. Вільхова, 17, і ці договори є ідентичними. Також, у матеріалах справи наявні заяви співвласників квартир про розірвання таких договорів (а.с. 27-46 Т.1). Крім того, сам відповідач у листі від 05.07.2016 року № 102 (Т.1 ас. 47) зазначає, що ТОВ «МЖК «Ірлага» надає послуги з утримання будинку і прибудинкової території за адресою вул. Вільхова, 17, в м. Тернополі, відповідно до укладених з власниками квартир договорів.
Так , відповідно до розділу 1 Договору, уповноважений представник власника будинку забезпечує обслуговування та ремонт житлового будинку за адресою м.Тернопіль, вул..Вільхова, 17, а також утримання прибудинкової території, а Співвласник приймає участь у витратах на виконання названих робіт.
Крім того, згідно п. 2.1.2 Договору уповноважений представник власника будинку зобов’язується забезпечити надання співвласнику комунальних та інших послуг за діючими розцінками і тарифами, в тому числі з обслуговуванням технічного обладнання квартир та ведення особистого рахунку.
У даному контексті, апеляційний суд зазначає, що станом на 2006 рік (складення акту приймання – передачі багатоквартирного будинку від забудовника) діяв Закон України «Про житлово – комунальні послуги» від 24.06.2004 року у першій редакції, згідно ст. 1 якого управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору; утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством;
Згідно ст. 13 Закону України «Про житлово- комунальні послуги» (у редакції до внесення змін у 2014 році) залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:
1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо);
2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);
3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);
4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Відповідач також покликається на те, що перелік послуг з утримання будинку та прибудинкової території затверджений Постановою Кабінету міністрів України № 539 від 20 травня 2009 року.
Так, Вищенаведеною Постановою КМ України від 20 травня 2009р. N 529 затверджено Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а також типовий перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, зокрема:
Прибирання прибудинкової території
Прибирання сходових кліток
Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення)
Прибирання підвалу, технічних поверхів та покрівлі
Технічне обслуговування ліфтів
Обслуговування систем диспетчеризації
Технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем:
гарячого водопостачання;
холодного водопостачання;
водовідведення;
теплопостачання;
зливової каналізації
Дератизація
Дезінсекція
Обслуговування димовентиляційних каналів
Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності
Поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, що розміщені на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків)
Поливання дворів, клумб і газонів
Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами
Експлуатація номерних знаків на будинках
Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води
Енергопостачання ліфтів
Періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.
Разом з тим, на виконання Закону України “Про житлово-комунальні послуги” наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13 затверджені Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (зареєстровано в міністерстві юстиції України 27 квітня 2009 р. за №377/16393) (Правила управління будинком).
Відповідно до п. 1.2 Правил управління будинком, спорудами, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затвердженими Наказом Міністерства житлово-комунального господарства України № 13 від 02.02.2009 року управління будинком - дії, спрямовані на забезпечення сталого функціонування будинку та прибудинкової території відповідно до їх цільового призначення і збереження їх споживчих якостей, а також на організацію забезпечення потреби мешканців будинку в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Згідно п.1.3 цих Правил, управління будинком передбачає виконання таких функцій:
планування заходів щодо збереження та сталого функціонування об'єкта, наданого в управління, та організацію забезпечення потреб мешканців об'єкта в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог пункту 3.3 цих Правил;
ведення передбаченої законодавством звітності, а також технічної документації щодо стану, утримання та експлуатації об'єкта відповідно до вимог пункту 3.6 цих Правил;
організацію належної експлуатації та утримання об'єкта відповідно до його цільового призначення згідно з вимогами пунктів 3.7, 3.8 цих Правил;
організацію забезпечення потреб мешканців об'єкта в житлово-комунальних послугах відповідно до встановлених нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно з вимогами пунктів 3.9-3.11 цих Правил;
організацію роботи з мешканцями об'єкта згідно з вимогами пунктів 3.12, 3.13 цих Правил;
проведення заходів щодо енергозбереження.
Згідно п.1.4. Правил управління будинком особою, що здійснює управління будинком, є:
у разі здійснення управління будинком відповідно до договору із власниками, співвласниками усіх житлових і нежитлових приміщень об'єкта або за їх дорученням із балансоутримувачем (далі - замовник) - управитель.
Управитель відповідає за стале функціонування і збереження споживчих властивостей об'єкта, наданого в його управління, відповідно до його цільового призначення, а також за організацію забезпечення потреби мешканців об'єкта в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Як вбачається з вищенаведеної Постанови КМ України від 20 травня 2009р. N529, останньою передбачено укладення Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, його сторонами є – виконавець і споживач, а предметом цього договору є забезпечення виконавцем надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у житловому будинку (гуртожитку) а споживачем - забезпечення своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором. Виконавець надає послуги відповідно до встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг, копія якого додається до цього договору.
Натомість, у даному випадку, укладено Договори про участь у витратах на утримання будинку та прибудинкової території, (а не про надання послуг з утримання будинку), де сторонами є – Уповноважений представник власника будинку – ТОВ «МЖК «Ірлага» та співвласники квартир, а предметом - є забезпечення обслуговування, ремонту будинку, і «а також – утримання будинку», крім того, уповноважений представник власника будинку зобов’язується забезпечити надання співвласнику комунальних та інших послуг за діючими розцінками і тарифами.
Тобто, у предмет даних Договорів з відповідачем та мешканцями багатоквартирного будинку входять різні за функціональним призначенням житлово-комунальні послуги в розумінні ст. 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (а саме, обслуговування, ремонт, забезпечення надання комунальних послуг, а також утримання будинку), а не виключно послуги з утримання будинку. Зокрема, ТОВ «МЖК «Ірлага» не зазначений «виконавцем» всіх зазначених послуг, а з Договору вбачається, що відповідач укладає договори з іншими виконавцями та надавачами окремих послуг, що, власне, підтверджує фактичне надання відповідачем ширшого спектру послуг, аніж лише послуг з утримання будинку та прибудинкової території.
Отже, з системного аналізу матеріалів справи, відносин сторін, Договорів про участь у витратах на утримання будинку вбачається, що відповідач згідно Договорів також фактично виконував функції з управління щодо багатоквартирного будинку у м. Тернополі по вул. Вільхова, 17.
04.01.2002 року набув чинності Закон України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку”, який визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
10.06.2015 року набрав чинності Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», статтею 9 якого передбачено форми управління багатоквартирним будинком. Управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об’єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об’єднань співвласників багатоквартирного будинку). Згідно ст.10 зазначеного Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об’єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об’єднань співвласників багатоквартирних будинків. Згідно ст. 11 цього Закону управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.
Згідно ст. 1 Закону України “Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку” об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Частиною 1, 14 ст. 6 Закону України “Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку” передбачено, що державна реєстрація об'єднання проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. ОСОБА_4 (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Як вбачається з наявної в матеріалах справи Виписки з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, 01.06.2016р. проведено державну реєстрацію ОСББ " Вільхова 17".
Апеляційний суд зазначає, що до моменту утворення ОСББ "Вільхова 17" Закон України “Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку” містив статтю 11 «Утримання житлового комплексу на балансі», згідно якої ОСОБА_4 після набуття статусу юридичної особи може: прийняти на власний баланс весь житловий комплекс; за договором з попереднім власником залишити його балансоутримувачем усього житлового комплексу або його частини; укласти договір з будь-якою юридичною особою, статут якої передбачає можливість здійснення такої діяльності, про передачу їй на баланс усього житлового комплексу або його частин. У разі якщо у новозбудованому будинку власники квартир, приміщень протягом двох місяців після підписання акта державної приймальної комісії не створюють об'єднання і не приймають на баланс основні фонди, сільська, селищна, міська рада може своїм рішенням призначити балансоутримувача. Призначений балансоутримувач здійснює свої повноваження по забезпеченню управління будинком до прийняття будинку на баланс об'єднанням. Витрати на здійснення цих функцій управління розподіляються між власниками пропорційно площі приміщень, що перебувають у їх власності.
Законом України від 14.05.2015 №417-VIII статтю 11 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" виключено.
Згідно ст. 12 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку” («управління багатоквартирним будинком») управління багатоквартирним будинком здійснює об’єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. ОСОБА_4 самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об’єднання.
Згідно ст. 13 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку” якщо функції з управління багатоквартирним будинком за рішенням загальних зборів об’єднання передано управителю, відносини з управління регулюються договором, укладеним між об’єднанням і управителем, умови якого повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства.
Апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про те, що відповідно до вимог чинного законодавства, з моменту державної реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, та в разі відсутності рішення зборів об'єднання про передачу функцій з управління будинком іншій особі, такі функції переходять до об'єднання.
Відтак, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про задоволення позову в частині вимог про зобов’язання ТОВ «МЖК «Ірлага» передати в управління ОСББ «Вільхова 17» багатоквартирний будинок у м.Тернопіль по вул. Вільхова, 17.
Щодо позовної вимоги про зобов’язання передати ОСББ документацію на багатоквартирний будинок, то слід зазначити наступне.
У відповідності до статті 6 Закону України “Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку” встановлено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об’єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об’єднання відновлює її за власний рахунок.
У зв'язку з наведеним, позивач вважає, що у відповідача як колишнього балансоутримувача будинку, виник обов'язок по передачі технічної та іншої документації на будинок.
Як зазначено в листі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 08.02.2016р. №8/9-356-16 спеціальної процедури передачі примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок ні Законом України “Про ОСББ”, ні Законом України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” не передбачено.
Так, відповідно до п.2.2 Правил управління будинком попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів при передачі об'єкта в управління.
За змістом п.2.3 Правил управління будинком у разі відсутності документів, які передбачені для передачі, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об'єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об'єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.
Відповідно до приписів ст. 12, 13 Закону України “Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку”, управління житловим будинком здійснює об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, якщо функції з управління будинком за рішенням загальних зборів об'єднання не передано управителю.
Частиною 5 статті 5 Закону України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” встановлено обов'язок замовника будівництва або попереднього власника будинку, передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об’єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі, якщо об’єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, примірник технічної документації на будинок передається управителю.
Листом № 01/07 від 18.01.2017р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Тернопільбуд" повідомило господарський суд Тернопільської області, що 01.07.2006р. між БМУ "Промбуд" ВАТ "Тернопільбуд" та ТзОВ "МЖК ІрЛАГА" був укладений Акт приймання-передачі 78-квартирного житлового будинку з стоянками автомобілів, продовольчим магазином, перукарнею, піцерією, офісами, аптекою і медичним центром по вул. Вільхова, 17 в м. Тернополі. В листі також зазначено, що одночасно з передачею багатоквартирного житлового будинку було передано усю проектну та виконавчу документацію (інвентаризаційну справу, технічний паспорт, робочі креслення та ін.) (а.с.73 Т.1).
Отже, зважаючи на те, що відповідач здійснював функції управителя щодо багатоквартирного будинку в м.Тернополі по вул. Вільхова, 17, йому було передано від забудовника багатоквартирний будинок та технічну документацію на нього, то апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що відповідач безпідставно ухиляється від передачі позивачу технічної документації, що перешкоджає здійсненню ОСББ "Вільхова 17" функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, функцій з управління будинком, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю ОСОБА_4.
З огляду на вищенаведене, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність та задоволення позовних вимог про передачу позивачу технічної документації на будинок у м.Тернополі по вул. Вільхова, 17.
Згідно складу технічної документації постійного зберігання, що визначено в п. 1.2. Правил утримання житлових будинків та прибудинкових території, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу України № 76 від 17.05.2005 року, яким до складу технічної документації на житловий будинок віднесено наступні документи:
- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;
-проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;
- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;
- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;
- паспорти ліфтового господарства;
- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.
Технічна документація коректується в міру зміни технічного стану будинку, переоцінки основних фондів, проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування та зміни цільового призначення будинку, квартири (кімнати).
До складу документації, яка ведеться виконавцями послуг, входять:
- кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт;
- акти технічних оглядів;
- журнали заявок жителів;
- протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності);
- протоколи вимірювань вентиляції.
Аналогічний за змістом перелік технічної та іншої документації на житловий будинок, визначено Правилами управління будинком, спорудами, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затвердженими Наказом Міністерства житлово-комунального господарства України № 13 від 02.02.2009року, згідно яких, при передачі об'єкта в управління, здійснюється передача наступної документації:
-щодо технічного стану об'єкта, у тому числі:
-план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833;
-паспорт об'єкта та земельної ділянки;проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта;
-акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі;
-схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;
-виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);
-паспорти котельного господарства, котлові книги;
-паспорти ліфтового господарства;
-кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;
-акти технічного огляду;
-журнали заявок мешканців об'єкта;
-протоколи виміру опору ізоляції електромереж;
-протоколи огляду системи вентиляції;
-щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Отже , з огляду на викладене вище, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що рішення Тернопільської області від 23.03.2017 року у справі № 921/753/16-г/11 відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає, а інші зазначені в апеляційній скарзі доводи скаржника не обґрунтовані, і не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст. 104 ГПК України для скасування чи зміни оскаржуваного рішення.
Судовий збір за перегляд рішення в апеляційному порядку, відповідно до вимог ст. 49 ГПК України покласти на скаржника.
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Рішення господарського суду Тернопільської області від 23.03.2017 року у справі №921/753/16-г/11 – залишити без змін, апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "МЖК ІрЛАГА" від 11.04.2017 року - без задоволення.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
3. Матеріали справи скеровуються в місцевий господарський суд.
Повний текст постанови складений 19.07.2017 року
ОСОБА_8 Бонк
Суддя С.М. Бойко
Суддя Г.Г. Якімець