Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану
{Назва Постанови в редакції Постанови КМ № 364 від 24.03.2022}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
№ 364 від 24.03.2022
№ 480 від 19.04.2022}
Відповідно до статей 121, 20 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 “Про введення воєнного стану в Україні” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Установити, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація), надання/отримання відомостей/інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), у тому числі шляхом безпосереднього доступу до них, проводиться/забезпечується з урахуванням таких особливостей:
{Абзац перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022; в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
1) державна реєстрація, крім державної реєстрації, що відповідно до законодавства здійснюється в автоматичному режимі, проводиться виключно:
державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що перебувають у трудових відносинах із суб’єктом державної реєстрації/суб’єктом державної реєстрації прав (далі - державні реєстратори), посадовими особами Міністерства юстиції, його територіальних органів (далі - посадові особи), включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку державних реєстраторів та посадових осіб, якими в умовах воєнного стану проводиться державна реєстрація (далі - перелік). Перелік може передбачати обмеження (умови) проведення включеними до нього державними реєстраторами, посадовими особами реєстраційних дій;
нотаріусами, включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна (далі - перелік нотаріусів);
державними та приватними виконавцями відповідно до повноважень, визначених законом, перелік яких письмово повідомляється Міністерством юстиції технічному адміністратору Державного реєстру прав.
До переліку включаються державні реєстратори юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, щодо яких Міністерством юстиції не приймалося рішень про анулювання, блокування на строк не менше двох місяців або не менше двох рішень про блокування на будь-який строк доступу до Єдиного державного реєстру, крім рішень, які скасовано (визнано протиправними або нечинними) рішенням суду, яке набрало законної сили;
{Підпункт 1 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022; в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
11) нотаріусам, включеним до переліку нотаріусів із застереженням про заборону нотаріального посвідчення договорів щодо відчуження корпоративних прав, забороняється проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а із застереженням про заборону нотаріального посвідчення договорів щодо відчуження нерухомого майна, об’єктів незавершеного будівництва або майнових прав щодо майбутнього нерухомого майна (далі - нерухоме майно) - державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 11 згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
2) посадові особи мають право проводити реєстраційні дії щодо фізичних осіб - підприємців, усіх видів юридичних осіб та громадських формувань, а також приймати рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком;
3) державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, може проводитися на підставі документів:
прийнятих адміністраторами центрів надання адміністративних послуг суб’єктів державної реєстрації, державні реєстратори яких включені до переліку, відповідно до розділу ІII “Особливості проведення державної реєстрації через фронт-офіси” Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 9 лютого 2016 р. № 359/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 9 лютого 2016 р. за № 200/28330, - у разі державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців. Доступ до Єдиного державного реєстру для прийняття документів для державної реєстрації надається таким адміністраторам центрів надання адміністративних послуг за зверненнями відповідних органів місцевого самоврядування до технічного адміністратора цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством;
надісланих заявником електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку в електронній формі, що створені з дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг та законодавства про електронні документи та електронний документообіг, або електронних копій документів у паперовій формі - у разі державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Електронні копії документів у паперовій формі приймаються за умови підписання таких копій з використанням кваліфікованого електронного підпису заявника. Державний реєстратор, посадова особа проводять перевірку такого підпису через офіційний веб-сайт центрального засвідчувального органу та завантажують результати такої перевірки до Реєстру. Надіслані заявником електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку документи для державної реєстрації в електронній формі, які подані не у повному обсязі або не відповідають законодавству, не розглядаються, а заявнику протягом трьох робочих днів повідомляється електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку про повний перелік документів, що повинні бути подані, та/або вимоги законодавства, що повинні бути дотримані;
{Підпункт 3 пункту 1 в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
4) державна реєстрація змін до відомостей про фізичну особу - підприємця на підставі поданих з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг заяв в електронній формі, за якими законом передбачено сплату адміністративного збору, проводиться державними реєстраторами, включеними до переліку, а маршрутизація таких заяв здійснюється засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та розподіляється між державними реєстраторами пропорційно кількості опрацьованих заяв за попередній робочий тиждень;
{Підпункт 4 пункту 1 в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
5) державна реєстрація проводиться посадовими особами незалежно від місцезнаходження нерухомого майна, місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців чи громадських формувань, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком. Державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, місцезнаходження яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що входить до затвердженого Міністерством юстиції переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану, проводиться незалежно від місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
{Підпункт 5 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
51) державна реєстрація прав проводиться нотаріусами в межах області за місцезнаходженням нерухомого майна, крім проведення державної реєстрації прав у результаті оформлення спадщини. Державна реєстрація прав на нерухоме майно, розташоване у м. Києві або Київській області, проводиться нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в м. Києві або Київській області, крім проведення державної реєстрації прав у результаті оформлення спадщини;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 51 згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
6) адміністративний збір не справляється за державну реєстрацію благодійних організацій, громадських об’єднань, відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії, у тому числі за державну реєстрацію змін до відомостей про таких суб’єктів, що передбачають включення до предмету їх діяльності надання такої допомоги;
{Підпункт 6 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 364 від 24.03.2022, № 480 від 19.04.2022}
7) сплата адміністративного збору/плати за надання відомостей з Єдиного державного реєстру може підтверджуватися електронною копією (у тому числі скрін-копією) відповідного платіжного документа. Якщо фінансова установа, через яку здійснено платіж, забезпечує можливість проведення перевірки достовірності відповідного платіжного документа, державний реєстратор, посадова особа, адміністратор центру надання адміністративних послуг, нотаріус проводять таку перевірку;
{Підпункт 7 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 364 від 24.03.2022, № 480 від 19.04.2022}
8) державна реєстрація на підставі документів, щодо яких законодавством вимагається нотаріальне посвідчення або нотаріальне засвідчення справжності підпису, проводиться нотаріусом лише у разі посвідчення цих документів (засвідчення справжності підпису на них) таким нотаріусом, крім визначених законодавством випадків передачі йому відповідних заяв/документів для державної реєстрації територіальним органом Міністерства юстиції;
{Підпункт 8 пункту 1 в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
81) вимоги законодавства щодо обов’язку подання/підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, а також документів, передбачених законом для подання/підтвердження таких відомостей, не застосовуються, крім випадків державної реєстрації:
банків, небанківських фінансових установ та осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги (крім операторів поштового зв’язку);
юридичних осіб, засновником (учасником) та/або кінцевим бенефіціарним власником яких є або буде внаслідок відповідних змін Російська Федерація, громадянин Російської Федерації, юридична особа, утворена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 81 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
державна реєстрація права власності (довірчої власності) на підставі договорів щодо відчуження нерухомого майна, про встановлення довірчої власності на нерухоме майно (у тому числі договорів про внесення змін до таких договорів або їх розірвання (припинення), які укладені від імені фізичної особи - відчужувача (довірчого засновника) на підставі довіреності;
державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на підставі договорів, посвідчених нотаріусом у період з 25 лютого 2022 р. до дня його включення до переліку нотаріусів;
державна реєстрація права власності на нерухоме майно до закінчення одного місяця з дня проведення попередньої державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, коли право власності набуто у порядку спадкування або державної реєстрації прав у результаті визначення розміру часток у праві спільної сумісної власності;
державна реєстрація права власності на нерухоме майно:
- у зв’язку з передачею майна у власність юридичної особи як внесок (внесення майна до статутного (складеного) капіталу (статутного фонду), вступні, членські та цільові внески членів кооперативу тощо);
- у зв’язку з передачею майна у власність фізичним та юридичним особам, що вийшли із складу засновників (учасників) юридичної особи;
- на підставі договору іпотеки за споживчим кредитом, що містить застереження про задоволення вимог іпотекодержателя шляхом набуття права власності на предмет іпотеки;
державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, на підставі договорів щодо відчуження корпоративних прав або актів приймання-передачі частки (частини частки) у статутному (складеному) капіталі (статутному фонді) юридичної особи, які укладені (підписані) від імені відчужувача - фізичної особи на підставі довіреності;
{Підпункт 9 пункту 1 в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
91) державна реєстрація відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, може підтверджуватися наданими Міністерством юстиції, його територіальними органами відомостями про проведення відповідної реєстрації;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 91 згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
10) документи для державної реєстрації створення громадських формувань, крім громадських об’єднань та відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, не приймаються, а розгляд раніше поданих документів зупиняється на час дії воєнного стану;
{Підпункт 10 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
101) заяви/документи для державної реєстрації, які подані до введення воєнного стану та перебувають на розгляді державного реєстратора, нотаріуса, не включеного до переліку/переліку нотаріусів, а також нотаріуса, включеного до переліку нотаріусів із передбаченим підпунктом 11 цього пункту застереженням, передаються територіальним органом Міністерства юстиції за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру, Державного реєстру прав державному реєстратору, нотаріусу, який включений до переліку/переліку нотаріусів, на підставі відповідного письмового звернення:
державного реєстратора, нотаріуса, в якого заява/документи для державної реєстрації були на розгляді до введення воєнного стану;
заявника за заявою/документами для державної реєстрації;
державного реєстратора, нотаріуса, включеного до переліку/переліку нотаріусів, до якого звернувся заявник за заявою/документами для державної реєстрації;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 101 згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
102) державна реєстрація прав на підставі свідоцтва про право на спадщину, свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя (колишнього подружжя) у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом, який не включений до переліку нотаріусів, проводиться на підставі сформованої ним заяви в Державному реєстрі прав іншим нотаріусом, який включений до переліку нотаріусів. Така заява передається іншому нотаріусу територіальним органом Міністерства юстиції за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав на підставі відповідного письмового звернення одного із зазначених нотаріусів.
Доступ до Державного реєстру прав для формування та реєстрації заяв у сфері державної реєстрації прав надається нотаріусам, які не включені до переліку нотаріусів, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови, за їх зверненням до технічного адміністратора цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 102 згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
103) документи для державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за результатом проведеної реєстрації у випадках, визначених законом, надсилаються суб’єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи відповідно до закону, протягом двох місяців з дня припинення або скасування воєнного стану. Державні реєстратори, посадові особи та/або нотаріуси, що проводили державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, фізичну особу - підприємця чи громадського формування у зв’язку із зміною їх місцезнаходження, що має наслідком пересилання реєстраційної справи, у день проведення такої реєстрації за допомогою програмного забезпечення Єдиного державного реєстру одночасно знімають її з обліку у попереднього суб’єкта державної реєстрації, що забезпечує зберігання реєстраційних справ, та беруть її на облік у відповідного нового суб’єкта;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 103 згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
11) відомості з Єдиного державного реєстру за зверненнями фізичних та юридичних осіб надаються виключно державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, а також адміністраторами центрів надання адміністративних послуг суб’єктів державної реєстрації, державні реєстратори яких включені до переліку, нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови. Інформація з Державного реєстру прав за зверненнями фізичних та юридичних осіб надається виключно державними реєстраторами, посадовими особами та нотаріусами, які відповідно до цієї постанови отримали доступ до цього Реєстру для проведення державної реєстрації. Доступ до Єдиного державного реєстру для надання відомостей з нього надається таким адміністраторам центрів надання адміністративних послуг, нотаріусам, у тому числі тим, що не включені до переліку нотаріусів, за зверненнями відповідних органів місцевого самоврядування, нотаріусів, до технічного адміністратора цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 11 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022; в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
12) доступ користувачів до Єдиного державного реєстру, Державного реєстру прав для отримання відомостей/інформації з них надається технічним адміністратором цих Реєстрів у порядку, визначеному законодавством:
за допомогою прикладного програмного інтерфейсу цих Реєстрів;
шляхом надання ідентифікаторів доступу суб’єктам, визначеним в частині сьомій статті 11 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” та в частині третій статті 32 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, місцезнаходження, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови, за їх зверненнями до технічного адміністратора цих Реєстрів;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 12 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022; в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
{Підпункт 13 пункту 1 виключено на підставі Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
{Підпункт 14 пункту 1 виключено на підставі Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
15) у разі виявлення Міністерством юстиції факту порушення державними реєстраторами, посадовими особами, нотаріусами обмежень (умов) проведення реєстраційних дій, інших грубих порушень вимог законодавства технічному адміністратору Єдиного державного реєстру, Державного реєстру прав невідкладно надається доручення щодо припинення доступу таких осіб до відповідних реєстрів;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 15 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
16) нотаріус, включений до переліку нотаріусів, забезпечує формування за допомогою програмних засобів Державного реєстру прав інформації про проведені ним протягом попереднього дня реєстраційні дії у Державному реєстрі прав та перевіряє їх щодо відповідності реєстраційним діям, що фактично ним проводилися за відповідний період. Якщо протягом дня, наступного за днем проведення реєстраційних дій у Державному реєстрі прав, нотаріус не здійснював відповідних дій у цьому Реєстрі у зв’язку з вихідним днем, відповідна інформація формується ним протягом першого після цього робочого дня. Якщо сформована інформація свідчить про проведення реєстраційних дій з неправомірним використанням ідентифікаторів доступу нотаріуса до Державного реєстру прав, нотаріус зобов'язаний невідкладно звернутися до кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг для блокування відповідного кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, письмово повідомити про такий факт технічному адміністратору Державного реєстру прав та не пізніше наступного після формування інформації дня надіслати Міністерству юстиції скаргу на рішення (дії) в Державному реєстрі прав, прийняті (проведені) з неправомірним використанням таких ідентифікаторів. Не пізніше наступного робочого дня з дня надходження відповідного повідомлення нотаріуса технічний адміністратор Державного реєстру прав припиняє доступ такого нотаріуса до цього Реєстру. Після завершення розгляду скарги нотаріуса на рішення (дії) в Державному реєстрі прав, прийняті (проведені) з неправомірним використанням його ідентифікаторів, надання нотаріусу доступу до Державного реєстру прав здійснюється технічним адміністратором Реєстру у порядку, визначеному законодавством, за зверненням нотаріуса на підставі відповідного повідомлення Міністерства юстиції.
{Пункт 1 доповнено підпунктом 16 згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
11. Установити, що в умовах воєнного стану витяги з Державного реєстру обтяжень рухомого майна в електронній формі через офіційний веб-портал Мін’юсту не надаються.
{Постанову доповнено пунктом 11 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022; в редакції Постанови КМ № 480 від 19.04.2022}
12. Установити, що протягом дії воєнного стану:
1) припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в межах адміністративно-територіальних одиниць, перелік яких затверджується Міністерством юстиції. Міністерством юстиції може передбачатися обмежений (обумовлений) доступ користувачів до окремих реєстрів в межах певних адміністративно-територіальних одиниць;
{Підпункт 1 пункту 12 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
2) в межах адміністративно-територіальних одиниць, що не включені до затвердженого Міністерством юстиції переліку, доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, забезпечується з урахуванням зумовлених умовами воєнного стану технічних характеристик (можливостей);
3) у разі появи загрози несанкціонованого доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, зокрема внаслідок тимчасової окупації державою-агресором певної адміністративно-територіальної одиниці, адміністратор таких реєстрів невідкладно припиняє доступ користувачів до них в межах відповідної території, про що у дводенний строк інформує Міністерство юстиції.
{Постанову доповнено пунктом 12 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
2. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164 “Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану” зміни, що додаються.
3. Міністерству юстиції забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цієї постанови, а технічному адміністратору реєстрів - доступ відповідних осіб до реєстрів.
{Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
4. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та діє протягом воєнного стану та одного місяця з дня його припинення або скасування.
{Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 480 від 19.04.2022}
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164
1. Підпункт 3 пункту 1 викласти у такій редакції:
“3) посвідчення довіреностей та заповітів, засвідчення справжності підпису на документах здійснюється без використання спеціальних бланків нотаріальних документів на білих аркушах паперу з нанесеними на них за допомогою комп’ютерної техніки реквізитами нотаріуса: зображення Державного Герба України, прізвище, власне ім‘я, по батькові (за наявності), найменування державної нотаріальної контори (для державного нотаріуса), номер свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, адреса робочого місця, номер телефону, адреса електронної пошти;”.
2. Доповнити постанову пунктами 3 і 4 такого змісту:
“3. Установити, що на час дії воєнного стану перебіг строку для прийняття спадщини зупиняється.
4. В умовах воєнного стану довіреності, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, управління і розпорядження корпоративними правами, та заповіти військовослужбовців Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також працівників правоохоронних (спеціальних) органів, органів цивільного захисту, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії іноземної держави, можуть посвідчуватися командиром (начальником) цих формувань (органів) або іншою уповноваженою таким командиром (начальником) особою з подальшим надсиланням таких заповітів через Генеральний штаб Збройних Сил, Міністерство оборони, відповідний правоохоронний (спеціальний) або інший орган до Міністерства юстиції або його територіального органу для забезпечення їх реєстрації нотаріусами в Єдиному реєстрі довіреностей, Спадковому реєстрі.”.