Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану
{Назва Постанови в редакції Постанови КМ № 364 від 24.03.2022}
{Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
№ 364 від 24.03.2022}
Відповідно до статей 121, 20 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 “Про введення воєнного стану в Україні” Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Установити, що в умовах воєнного стану державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація), надання/отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр), у тому числі шляхом безпосереднього доступу до нього, проводиться/забезпечується з урахуванням таких особливостей:
{Абзац перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
1) державна реєстрація проводиться виключно державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державні реєстратори), посадовими особами Міністерства юстиції, його територіальних органів (далі - посадові особи), включеними до затвердженого Міністерством юстиції переліку державних реєстраторів та посадових осіб (далі - перелік), яким в умовах воєнного стану надається доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та/або Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри). Перелік може передбачати обмеження (умови) проведення (прийняття) включеними до нього державними реєстраторами, посадовими особами реєстраційних дій (рішень про державну реєстрацію прав);
2) посадові особи мають право проводити реєстраційні дії щодо фізичних осіб - підприємців, усіх видів юридичних осіб та громадських формувань, а також приймати рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком;
3) державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань може проводитися на підставі надісланих заявником державному реєстратору, посадовій особі електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку документів в електронній формі, що створені з дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг та законодавства про електронні документи та електронний документообіг, або електронних копій документів в паперовій формі. Електронні копії документів в паперовій формі приймаються за умови підписання таких копій з використанням кваліфікованого електронного підпису заявника. Державний реєстратор, посадова особа проводить перевірку такого підпису через офіційний веб-сайт центрального засвідчувального органу та завантажує результати такої перевірки до реєстру, крім випадків відсутності доступу до зазначеного веб-сайту;
4) державна реєстрація проводиться невідкладно після отримання у повному обсязі належних документів для державної реєстрації. Документи для державної реєстрації, які подані не у повному обсязі або не відповідають законодавству, не розглядаються та повертаються заявникові без оформлення відповідного рішення з одночасним усним повідомленням заявнику про повний перелік документів, що повинні бути подані, та/або вимоги законодавства, що повинні бути дотримані. Якщо документи для державної реєстрації надіслано електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку, таке повідомлення заявнику здійснюється електронною поштою або за допомогою інших засобів зв’язку;
5) державна реєстрація проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна, місцезнаходження юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців чи громадських формувань, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком;
6) адміністративний збір не справляється за державну реєстрацію благодійних організацій, громадських об’єднань, предметом діяльності яких є надання допомоги Збройним Силам, іншим військовим формуванням, правоохоронним (спеціальним) органам, органам цивільного захисту, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим особам, які забезпечують національну безпеку і оборону, відсіч і стримування збройної агресії іноземної держави, а також особам, які постраждали чи можуть постраждати від такої збройної агресії, у тому числі за державну реєстрацію змін до відомостей про благодійні організації, громадські об’єднання, що передбачають включення до предмету їх діяльності надання такої допомоги;
{Підпункт 6 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
7) сплата адміністративного збору/плати за надання відомостей з Єдиного державного реєстру може підтверджуватися електронною копією (у тому числі скрін-копією) відповідного платіжного документа. Якщо фінансова установа, через яку здійснено платіж, забезпечує можливість проведення перевірки достовірності відповідного платіжного документа, державний реєстратор, посадова особа, а у разі надання відомостей з Єдиного державного реєстру - нотаріус, проводить таку перевірку;
{Підпункт 7 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
8) вимоги законодавства щодо необхідності нотаріального засвідчення справжності підпису на документі для державної реєстрації не застосовуються у разі, коли такий підпис виконано у присутності державного реєстратора, посадової особи із встановленням особи підписанта на підставі документа, що посвідчує особу, передбаченого Законом України “Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус”, якщо відповідні обмеження (умови) не передбачено переліком;
81) вимоги законодавства щодо обов’язку подання/підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, а також документів, передбачених законом для подання/підтвердження таких відомостей, не застосовуються, крім випадків державної реєстрації:
банків, небанківських фінансових установ та осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги (крім операторів поштового зв’язку);
юридичних осіб, засновником (учасником) та/або кінцевим бенефіціарним власником яких є або буде внаслідок відповідних змін Російська Федерація, громадянин Російської Федерації, юридична особа, утворена та зареєстрована відповідно до законодавства Російської Федерації;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 81 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
9) вимоги законодавства щодо обов’язкового використання для державної реєстрації відомостей реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, не застосовується у разі тимчасової відсутності доступу таких реєстрів (систем). Електронні копії документів (повідомлень) технічних адміністраторів реєстрів (систем) або державних органів, що підтверджують відсутність такого доступу, а за їх відсутності - скрін-копії веб-сторінок недоступних реєстрів (систем) завантажуються до реєстру;
10) документи для державної реєстрації створення громадських формувань, крім громадських об’єднань, не приймаються, а розгляд раніше поданих документів зупиняється на час дії воєнного стану;
11) відомості з Єдиного державного реєстру за зверненнями фізичних та юридичних осіб надаються виключно державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, а також нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови. Доступ до Єдиного державного реєстру для надання відомостей з нього надається таким нотаріусам за їх зверненнями до технічного адміністратора цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 11 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
12) доступ користувачів до Єдиного державного реєстру для отримання відомостей з нього, у тому числі установчих документів, надається технічним адміністратором цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством:
за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Єдиного державного реєстру;
шляхом надання ідентифікаторів доступу посадовим особам державних органів, органів місцевого самоврядування, нотаріусам, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не включена до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови, за їх зверненнями до технічного адміністратора цього Реєстру;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 12 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
13) доступ користувачів (крім нотаріусів) до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно для отримання інформації з нього надається технічним адміністратором цього Реєстру за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 13 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
14) доступ нотаріуса до Єдиного державного реєстру припиняється технічним адміністратором цього Реєстру невідкладно після виявлення ним факту вчинення таким нотаріусом інших технічних дій в Єдиному державному реєстрі, не пов’язаних з наданням/отриманням відомостей з цього Реєстру, про що у дводенний строк інформує Міністерство юстиції;
{Пункт 1 доповнено підпунктом 14 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
15) у разі виявлення Міністерством юстиції факту порушення державними реєстраторами, посадовими особами, включеними до переліку, обмежень (умов) проведення (прийняття) реєстраційних дій (рішень про державну реєстрацію прав), інших порушень вимог законодавства технічному адміністратору Єдиного державного реєстру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно невідкладно надається доручення щодо припинення доступу таких осіб до відповідних реєстрів.
{Пункт 1 доповнено підпунктом 15 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
11. Установити, що в умовах воєнного стану державна реєстрація обтяжень рухомого майна, надання/отримання відомостей з Державного реєстру обтяжень рухомого майна, у тому числі шляхом безпосереднього доступу до нього, проводиться/забезпечується з урахуванням таких особливостей:
1) державна реєстрація приватних обтяжень рухомого майна, інформація з Державного реєстру обтяжень рухомого майна за зверненнями фізичних та юридичних осіб проводиться/надається нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не входить до переліку адміністративно-територіальних одиниць, затвердженого відповідно до пункту 12 цієї постанови, та які відповідно до законодавства отримали доступ до Державного реєстру обтяжень рухомого майна, а також державна реєстрація приватних обтяжень рухомого майна може проводитися адміністратором Державного реєстру обтяжень рухомого майна на підставі договору про надання сервісної послуги з опрацювання електронних заяв та/або сервісної послуги з опрацювання електронних заяв, поданих з використанням прикладного програмного інтерфейсу Державного реєстру обтяжень рухомого майна;
2) доступ користувачів до Державного реєстру обтяжень рухомого майна для отримання відомостей з нього надається технічним адміністратором цього Реєстру у порядку, визначеному законодавством:
за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Державного реєстру обтяжень рухомого майна;
шляхом надання ідентифікаторів доступу посадовим особам державних органів;
3) здійснення плати за внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна запису, а також змін і додаткових відомостей до запису, надання інформації з Державного реєстру обтяжень рухомого майна може підтверджуватися електронною копією (у тому числі скрін-копією) відповідного платіжного документа. Якщо фінансова установа, через яку здійснено платіж, забезпечує можливість проведення перевірки достовірності відповідного платіжного документа, нотаріус проводить таку перевірку.
{Постанову доповнено пунктом 11 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
12. Установити, що протягом дії воєнного стану:
1) припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в межах адміністративно-територіальних одиниць, перелік яких затверджується Міністерством юстиції;
2) в межах адміністративно-територіальних одиниць, що не включені до затвердженого Міністерством юстиції переліку, доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, забезпечується з урахуванням зумовлених умовами воєнного стану технічних характеристик (можливостей);
3) у разі появи загрози несанкціонованого доступу до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, зокрема внаслідок тимчасової окупації державою-агресором певної адміністративно-територіальної одиниці, адміністратор таких реєстрів невідкладно припиняє доступ користувачів до них в межах відповідної території, про що у дводенний строк інформує Міністерство юстиції.
{Постанову доповнено пунктом 12 згідно з Постановою КМ № 364 від 24.03.2022}
2. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164 “Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану” зміни, що додаються.
3. Міністерству юстиції забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цієї постанови, а технічному адміністратору реєстрів - доступ відповідних державних реєстраторів та посадових осіб до реєстрів.
4. Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та діє до дня припинення чи скасування воєнного стану.
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 164
1. Підпункт 3 пункту 1 викласти у такій редакції:
“3) посвідчення довіреностей та заповітів, засвідчення справжності підпису на документах здійснюється без використання спеціальних бланків нотаріальних документів на білих аркушах паперу з нанесеними на них за допомогою комп’ютерної техніки реквізитами нотаріуса: зображення Державного Герба України, прізвище, власне ім‘я, по батькові (за наявності), найменування державної нотаріальної контори (для державного нотаріуса), номер свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, адреса робочого місця, номер телефону, адреса електронної пошти;”.
2. Доповнити постанову пунктами 3 і 4 такого змісту:
“3. Установити, що на час дії воєнного стану перебіг строку для прийняття спадщини зупиняється.
4. В умовах воєнного стану довіреності, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, управління і розпорядження корпоративними правами, та заповіти військовослужбовців Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також працівників правоохоронних (спеціальних) органів, органів цивільного захисту, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії іноземної держави, можуть посвідчуватися командиром (начальником) цих формувань (органів) або іншою уповноваженою таким командиром (начальником) особою з подальшим надсиланням таких заповітів через Генеральний штаб Збройних Сил, Міністерство оборони, відповідний правоохоронний (спеціальний) або інший орган до Міністерства юстиції або його територіального органу для забезпечення їх реєстрації нотаріусами в Єдиному реєстрі довіреностей, Спадковому реєстрі.”.