ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
26.05.2006 N 349
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
11 серпня 2006 р.
за N 975/12849
Про затвердження Ліцензійних умов провадженняпрофесійної діяльності на фондовому
ринку - депозитарної діяльності
Відповідно до Цивільного ( 435-15 ) та Господарського
кодексів України ( 436-15 ), статей 3, 4, 7, 8 Закону України "Про
державне регулювання ринку цінних паперів в Україні"
( 448/96-ВР ), статей 16, 17, 19, 20-27 Закону України "Про
цінні папери та фондовий ринок" ( 3480-15 ), Законів України "Про
господарські товариства" ( 1576-12 ), "Про Національну депозитарну
систему та особливості електронного обігу цінних паперів в
Україні" ( 710/97-ВР ), "Про фінансові послуги та державне
регулювання ринків фінансових послуг" ( 2664-14 ), "Про
запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ), "Про державну реєстрацію
юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" ( 755-15 ), "Про
банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), з урахуванням статей
13, 19 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської
діяльності" ( 1775-14 ), інших нормативно-правових актів, Державна
комісія з цінних паперів та фондового ринку В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Ліцензійні умови провадження професійної
діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності
(додаються).
2. Зберігачам цінних паперів та депозитарію, які здійснюють
діяльність на підставі відповідної ліцензії, привести свою
діяльність у відповідність до вимог Ліцензійних умов провадження
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності протягом шести місяців з дати набрання чинності цими
Ліцензійними умовами.
3. Керівнику апарату Державної комісії з цінних паперів та
фондового ринку М.Непрану забезпечити: подання на реєстрацію цього рішення до Міністерства юстиції
України; опублікування цього рішення відповідно до законодавства.
4. Це рішення набирає чинності в установленому законодавством
порядку.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Керівника
апарату Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку
М.Непрана.
Голова Комісії А.Балюк
Протокол засідання Комісіївід "26" травня 2006 р. N 17
ПОГОДЖЕНО:
В.о. Голови Державного комітету
фінансового моніторингу України Я.В.Янушевич
Перший заступник Голови
Антимонопольного комітету України Ю.Кравченко
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва А.Дашкевич
ЗАТВЕРДЖЕНОРішення Державної комісії з
цінних паперів та фондового
ринку
26.05.2006 N 349
Зареєстровано в Міністерствіюстиції України
11 серпня 2006 р.
за N 975/12849
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИпровадження професійної діяльності на фондовому
ринку - депозитарної діяльності
Ці Ліцензійні умови, розроблені відповідно до Цивільного
( 435-15 ) та Господарського кодексів України ( 436-15 ), статей
3, 4, 7, 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних
паперів в Україні" ( 448/96-ВР ), статей 16, 17, 19, 20 - 27
Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" ( 3480-15 ),
Законів України "Про господарські товариства" ( 1576-12 ), "Про
Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу
цінних паперів в Україні" ( 710/97-ВР ), "Про фінансові послуги та
державне регулювання ринків фінансових послуг" ( 2664-14 ), "Про
запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ), "Про державну реєстрацію
юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" ( 755-15 ), "Про
банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ), з урахуванням статей
13, 19 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської
діяльності" ( 1775-14 ), інших нормативно-правових актів,
визначають кваліфікаційні, організаційні, технологічні та інші
спеціальні вимоги для провадження певних видів професійної
діяльності на фондовому ринку.
Розділ I. Загальні положення
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють кваліфікаційні,
організаційні, технологічні та інші вимоги, обов'язкові для
виконання при провадженні професійної діяльності на фондовому
ринку - депозитарної діяльності, крім депозитарної діяльності -
діяльності з ведення реєстрів власників іменних цінних паперів,
провадження якої регулюється окремим нормативно-правовим актом.
2. У цих Ліцензійних умовах визначення "депозитарна
діяльність", у тому числі "розрахунково-клірингова діяльність",
уживаються у значеннях, передбачених Законом України "Про державне
регулювання ринку цінних паперів в Україні" ( 448/96-ВР ),
визначення "зберігач" та "депозитарій" вживаються у значеннях,
передбачених Законом України "Про Національну депозитарну систему
та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні"
( 710/97-ВР ).
3. Професійний учасник фондового ринку (ліцензіат) згідно з
отриманою ліцензією на здійснення окремого виду професійної
діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності має право
провадити такі види діяльності:
3.1 депозитарна діяльність депозитарію цінних паперів;
3.2 депозитарна діяльність зберігача цінних паперів;
3.3 розрахунково-клірингова діяльність.
4. Вимоги, установлені цими Ліцензійними умовами, повинні
виконуватись професійними учасниками протягом усього строку дії
ліцензії.
Розділ II. Умови провадженняпрофесійної діяльності на фондовому
ринку -депозитарної діяльності
Глава 1. Депозитарна діяльністьдепозитарію цінних паперів
1. Депозитарій на підставі отриманої ліцензії на провадження
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності, а саме депозитарної діяльності депозитарію цінних
паперів здійснює зберігання та обслуговування обігу цінних паперів
і операцій емітента з цінними паперами на рахунках у цінних
паперах.
2. Протягом строку дії ліцензії частка депозитарію у
статутному фонді (капіталі) зберігача не може перевищувати п'яти
відсотків.
3. Власний капітал депозитарію за підсумками кожного
фінансового року не може бути меншим від зареєстрованого розміру
його статутного фонду (капіталу).
4. Депозитарій для забезпечення провадження професійної
діяльності на фондовому ринку - депозитарної діяльності, а саме
депозитарної діяльності депозитарію цінних паперів повинен мати у
власності або користуванні приміщення, яке повністю відокремлене
від приміщень інших юридичних осіб.
5. Приміщення депозитарію повинні бути обладнані охоронною,
пожежною сигналізацією та забезпечені цілодобовою охороною,
зокрема шляхом укладання договору щодо цілодобової охорони, у разі
якщо документом, що підтверджує право власності або користування
приміщенням, не передбачено здійснення такої охорони приміщень.
6. Для забезпечення функції зберігання депозитарних активів
на паперовому носії депозитарій повинен мати спеціально обладнане
сховище із забезпеченням неможливості викрадення, знищення,
викривлення або псування сертифікатів цінних паперів, свідоцтв про
знерухомлення іменних цінних паперів, глобальних сертифікатів та
тимчасових глобальних сертифікатів. Для зберігання депозитарних активів на паперовому носії
депозитарій може користуватися сховищами банку в разі укладання з
ним відповідного договору. При цьому, відповідальною за зберігання цих активів є особа,
яка має доступ до сховища відповідно до внутрішньої посадової
інструкції.
7. Депозитарій повинен забезпечити надійність та безпечність
своєї діяльності шляхом відповідності кваліфікації працівників,
системи безпеки, технічних засобів та механізму внутрішнього
контролю вимогам чинного законодавства.
8. У разі поєднання професійної діяльності на фондовому
ринку - депозитарної діяльності, а саме депозитарної діяльності
депозитарію, з депозитарною діяльністю, а саме діяльністю з
ведення реєстру власників іменних цінних паперів, депозитарій
зобов'язаний провадити діяльність з ведення реєстру власників
іменних цінних паперів в організаційно та функціонально
відокремленому структурному підрозділі. Фахівці (у тому числі керівники) структурних підрозділів
депозитарію, які безпосередньо здійснюють депозитарну діяльність,
а саме депозитарну діяльність депозитарію цінних паперів, не мають
права поєднувати свою діяльність у тих підрозділах, що здійснюють
інші види професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності.
9. У разі виникнення у депозитарію факту зменшення необхідної
кількості сертифікованих фахівців, але не менше ніж до трьох
фахівців, такий депозитарій повинен відновити потрібну кількість у
строк не пізніше трьох місяців від дати виникнення цього факту.
10. Депозитарій повинен мати два незалежних джерела
електроживлення, а також джерела додаткового безперервного
електроживлення у разі зникнення електричного струму в
електромережі.
11. Депозитарій повинен мати в розпорядженні систему обробки
інформації, обладнання та програмне забезпечення, які відповідають
специфіці його діяльності та обсягу інформації, що обробляється.
12. Депозитарій повинен бути обладнаний системними і
програмно-технічними засобами та засобами зв'язку, які мають
запобігати втратам, крадіжкам, несанкціонованому знищенню,
викривленню, підробленню, копіюванню інформації і відповідати
вимогам міжнародних та національних стандартів. Функціонування системних, програмно-технічних засобів та
засобів зв'язку повинно забезпечувати дублювання роботи всіх
систем та елементів у депозитарії.
13. Депозитарій повинен забезпечити архівацію даних стану
рахунків та інформації щодо проведених операцій за кожний
операційний день. Носії з архівними даними стану рахунків та інформації
депозитарію повинні зберігатися у надійно захищеному приміщенні
окремо від приміщення, де встановлено комп'ютерне обладнання
депозитарію. Норми технічного захисту інформації встановлюються відповідно
до законодавства України, зокрема нормативно-правових актів
Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі -
Комісія), погоджених з державним органом, що визначений
законодавством України, відповідальним за встановлення норм
технічного захисту інформації в Україні. Депозитарій для
забезпечення побудови та використання інформаційної мережі щодо
обміну інформацією (електронними документами) зі зберігачами,
емітентами та іншими професійними учасниками фондового ринку
зобов'язаний отримати відповідну ліцензію на використання,
експлуатацію засобів криптографічного захисту інформації та
криптосистем.
14. Депозитарій повинен розробити та затвердити відповідним
органом управління такі документи: внутрішнє положення про депозитарну діяльність депозитарію; регламент здійснення депозитарної діяльності депозитарію
цінних паперів; регламент щодо здійснення функцій номінального утримувача; положення про внутрішній аудит за депозитарною діяльністю; інструкції та правила користування засобами захисту
інформації. Зміст зазначених документів повинен відповідати вимогам
нормативно-правового акта Комісії, що регулює питання провадження
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності.
15. Внутрішнє положення про депозитарну діяльність
депозитарію повинно містити: організаційно-функціональну схему управління професійною
депозитарною діяльністю, яка повинна відобразити схему підрозділів
депозитарію в залежності від завдань, що на них покладені; кваліфікаційні вимоги до фахівців, які здійснюють депозитарну
діяльність; перелік та опис основних процедур професійної депозитарної
діяльності; перелік та форми вхідних та вихідних документів; перелік та опис заходів загальної безпеки та збереження
інформації під час здійснення професійної депозитарної діяльності; довідник, у якому вказуються повна схема та послідовність
записів, що належать до конкретної депозитарної операції; перелік процедур з виконання корпоративних операцій емітента.
16. Регламент здійснення депозитарної діяльності депозитарію,
орієнтований на клієнтів, повинен містити перелік, порядок і
строки виконання операцій, способи зберігання цінних паперів,
порядок приймання первинних документів та вимоги до їх оформлення,
а також вичерпний перелік підстав відмови від приймання
документів. До регламенту повинні бути додані зразки форм розпоряджень і
запитів. Регламент повинен бути доступний клієнтам для вільного
ознайомлення та повинен містити, зокрема: а) порядок приймання клієнтів; б) вимоги до клієнтів депозитарію; в) умови відкриття рахунку в цінних паперах; г) підстави для відмови у відкритті рахунку в цінних паперах; ґ) порядок оформлення та подання документів при прийманні
клієнтів та перелік процедур надання інформації клієнтам, обміну
повідомленнями з клієнтами відповідно до укладених з ними
договорів; д) порядок приймання сертифікатів цінних паперів, свідоцтв
про знерухомлення іменних цінних паперів та глобальних (тимчасових
глобальних) сертифікатів; е) порядок та підстави для закриття рахунків у цінних
паперах; є) перелік та вартість послуг, що надаються клієнтам, який
може містити розміри плати, зокрема за: відкриття рахунку в цінних паперах; зберігання цінних паперів; видачу довідок з рахунку в цінних паперах; корпоративні операції емітента; блокування цінних паперів; закриття рахунку в цінних паперах.
17. Депозитарій зобов'язаний розробити та затвердити правила
проведення внутрішнього фінансового моніторингу та програми його
здійснення не пізніше першої проведеної операції або укладеного
договору. Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу та
програми його здійснення розробляються та змінюються з урахуванням
нормативно-правових актів, що регулюють питання запобігання та
протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним
шляхом.
18. Депозитарій зобов'язаний призначити працівника,
відповідального за проведення внутрішнього фінансового
моніторингу, протягом одного робочого дня з дати отримання
ліцензії, якщо такий працівник не був призначений раніше, та
затвердити його посадову інструкцію.
19. Депозитарій повинен забезпечити реалізацію функцій
державного представника Комісії в депозитарії згідно з
законодавством.
20. Депозитарій протягом строку дії ліцензії зобов'язаний
дотримуватись вимог, зокрема : Цивільного ( 435-15 ) та Господарського кодексів України
( 436-15 ); Закону України "Про Національну депозитарну систему та
особливості електронного обігу цінних паперів в Україні"
( 710/97-ВР ); Норм та правил обліку цінних паперів у Національній
депозитарній системі, затверджених рішенням Комісії від 13.04.2000
N 40 ( z0616-00 ), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України
15.09.2000 за N 616/4837 (далі - Норми та правила обліку цінних
паперів у Національній депозитарній системі); нормативно-правового акта Комісії, що регулює питання
здійснення професійної діяльності на фондовому ринку -
депозитарної діяльності; внутрішніх документів депозитарію, які стосуються зазначеної
в ліцензії діяльності.
21. Депозитарій зобов'язаний виконувати вимоги законодавства
у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом.
Глава 2. Депозитарна діяльністьзберігача цінних паперів
1. Зберігач на підставі отриманої ліцензії на провадження
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності, а саме депозитарної діяльності зберігача цінних
паперів, здійснює зберігання та обслуговування обігу цінних
паперів і операцій емітента з цінними паперами на рахунках у
цінних паперах. Зберігач повинен здійснювати професійну діяльність за
місцезнаходженням, зазначеним у свідоцтві про державну реєстрацію
юридичної особи (крім випадку здійснення цієї діяльності
відокремленим підрозділом юридичної особи, який здійснює
професійну діяльність на підставі відповідної копії ліцензії), у
приміщенні, повністю відокремленому від приміщень інших юридичних
осіб.
2. Зберігач може провадити свою професійну діяльність тільки
за умови вступу до щонайменше однієї саморегулівної організації
професійних учасників фондового ринку (далі - СРО) та укладання
депозитарного договору з обраним ним депозитарієм.
3. Зберігач, для якого здійснюються депозитарієм кліринг та
розрахунки відповідно до договору про кліринг та розрахунки за
договорами щодо цінних паперів, повинен бути учасником
гарантійного фонду цього депозитарію.
4. Для здійснення депозитарної діяльності зберігач
зобов'язаний створити структурний підрозділ. Цей підрозділ повинен
бути відокремлений від інших підрозділів цієї юридичної особи та
розташовуватися в окремому приміщенні (приміщеннях). Організація
діяльності такого підрозділу повинна регламентуватись положенням
про внутрішній структурний підрозділ. Працівники підрозділу зберігача не мають права суміщувати
роботу в інших підрозділах, які здійснюють інші види професійної
діяльності на фондовому ринку, що має бути обумовлено в посадових
інструкціях.
5. Зберігач для забезпечення депозитарної діяльності повинен
мати у власності або користуванні приміщення, яке повністю
відокремлене від приміщень інших юридичних осіб. Приміщення зберігача повинні бути обладнані охоронною,
пожежною сигналізацією та забезпечені цілодобовою охороною,
зокрема шляхом укладання договору щодо цілодобової охорони, у разі
якщо документом, що підтверджує право власності або користування
приміщенням, не передбачено здійснення такої охорони приміщень.
6. Для забезпечення функції зберігання депозитарних активів
на паперовому носії зберігач повинен користуватися спеціально
обладнаним сховищем із забезпеченням неможливості викрадення,
знищення, викривлення або псування сертифікатів цінних паперів,
свідоцтв про знерухомлення іменних цінних паперів.
7. Для зберігання депозитарних активів на паперовому носії
зберігач може користуватися сховищами банку у разі укладання з ним
відповідного договору. При цьому відповідальною за зберігання цих активів є особа,
яка має доступ до сховища відповідно до внутрішньої посадової
інструкції.
8. Зберігач для обслуговування інститутів спільного
інвестування та пенсійних фондів повинен мати власне сховище.
9. Для інвестиційного фонду та взаємного фонду інвестиційної
компанії, які створені відповідно до Указу Президента України від
19.02.94 N 55 ( 55/94 ) "Про інвестиційні фонди та інвестиційні
компанії", зберігачем може бути банк, який отримав дозвіл на
здійснення діяльності як депозитарій інвестиційного фонду чи
інвестиційної компанії, виданий Міністерством фінансів України, та
ліцензію на провадження професійної діяльності на фондовому
ринку - депозитарної діяльності, а саме депозитарної діяльності
зберігача цінних паперів. Для пенсійного фонду зберігачем може бути банк, який має
ліцензію на провадження професійної діяльності на фондовому
ринку - депозитарної діяльності, а саме депозитарної діяльності
зберігача цінних паперів. Банк не може бути зберігачем створеного ним корпоративного
пенсійного фонду.
10. Зберігачем для інвестиційних фондів та інвестиційних
компаній не може бути банк, який виконує функцію їх інвестиційного
керуючого.
11. Зберігач повинен забезпечити надійність і безпечність
своєї діяльності відповідно до законодавства України, а також
відповідність цим вимогам кваліфікації працівників, системи
безпеки, технічних засобів, програмного забезпечення, організації
діловодства та механізму внутрішнього контролю. Зберігач повинен мати два незалежних джерела електроживлення,
а також джерела додаткового безперервного електроживлення на
випадок зникнення електричного струму в електромережі. Зберігач повинен мати в розпорядженні систему обробки
інформації, обладнання та програмне забезпечення, які відповідають
специфіці його діяльності та обсягу інформації, що обробляється. Зберігач повинен бути обладнаний системними і
програмно-технічними засобами та засобами зв'язку, які мають
запобігати втратам, крадіжкам, несанкціонованому знищенню,
викривленню, підробленню, копіюванню інформації і відповідати
вимогам міжнародних та національних стандартів. Зберігач повинен забезпечити архівацію даних стану рахунків
та інформації щодо проведених операцій за кожний операційний день. Носії з архівними даними стану рахунків та інформації
зберігача повинні зберігатися у надійно захищеному приміщенні
окремо від приміщення, де встановлено комп'ютерне обладнання
зберігача.
12. Норми технічного захисту інформації повинні відповідати
законодавству, актам України, зокрема нормативно-правовим актам
Комісії, погодженим з державним органом, що визначений
законодавством України, відповідальним за встановлення норм
технічного захисту інформації в Україні.
13. Функціонування системних, програмно-технічних засобів та
засобів зв'язку повинно забезпечувати дублювання роботи всіх
систем та елементів у зберігача для забезпечення збереження
інформації та забезпечення неможливості її знищення з будь-яких
обставин засобами, передбаченими зберігачем.
14. Зберігач може здійснювати свою діяльність через філії
(інші відокремлені підрозділи), які отримали відповідну копію
ліцензії. Вимоги до приміщень, матеріально-технічного, програмного та
технологічного забезпечення, а також захисту інформації філії
(іншого відокремленого підрозділу) зберігача - такі самі, як і до
зберігача. Філія (інший відокремлений підрозділ) зберігача не має права
делегувати повноваження, які надані їй зберігачем, іншим особам.
15. Зберігач повинен розробити та затвердити відповідним
органом управління такі документи: внутрішнє положення про депозитарну діяльність зберігача
цінних паперів; регламент здійснення депозитарної діяльності зберігача цінних
паперів; регламент щодо здійснення функцій номінального утримувача; положення про філію або інший відокремлений підрозділ
зберігача (у разі наявності); положення про внутрішній структурний підрозділ зберігача; інструкцію щодо обслуговування інвестиційних фондів, взаємних
фондів інвестиційних компаній, інститутів спільного інвестування
та пенсійних фондів (для зберігачів, що обслуговують таких
інституційних інвесторів); положення про внутрішній контроль за депозитарною діяльністю; інструкції та правила користування засобами захисту
інформації. Зміст зазначених документів повинен відповідати вимогам
нормативно-правового акта Комісії, що регулює питання провадження
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності.
16. Внутрішнє положення про депозитарну діяльність зберігача
повинно містити: організаційно-функціональну схему управління депозитарною
діяльністю, яка повинна відобразити схему підрозділів зберігача в
залежності від завдань, що на них покладені; перелік та опис основних процедур депозитарної діяльності; кваліфікаційні вимоги до фахівців, які здійснюють депозитарну
діяльність; перелік та форми вхідних та вихідних документів; перелік та опис заходів загальної безпеки та збереження
інформації під час здійснення депозитарної діяльності; довідник, у якому вказуються повна схема та послідовність
записів, що належать до конкретної депозитарної операції; перелік процедур з виконання корпоративних операцій емітента.
17. Регламент здійснення депозитарної діяльності зберігача,
орієнтований на депонентів, повинен містити перелік, порядок і
строки виконання операцій зберігачем, способи зберігання цінних
паперів, порядок приймання первинних документів та вимоги до їх
оформлення, а також вичерпний перелік підстав відмови від
приймання документів. До регламенту повинні бути додані зразки форм розпоряджень і
запитів. Регламент повинен бути доступний депонентам для вільного
ознайомлення та повинен містити, зокрема: а) порядок приймання депонентів; б) умови відкриття рахунку в цінних паперах; в) підстави для відмови у відкритті рахунку в цінних паперах; г) процедуру відкриття рахунків у цінних паперах; ґ) порядок оформлення та подання документів при прийманні
депонентів та перелік процедур надання інформації депонентам,
обміну повідомленнями з депонентами відповідно до укладених з ними
договорів про відкриття рахунку в цінних паперах; д) порядок приймання сертифікатів цінних паперів, свідоцтв
про знерухомлення іменних цінних паперів; е) порядок виконання розпоряджень; є) перелік та вартість послуг, що надаються депонентам, який
може містити розмір плати, зокрема за: відкриття рахунку в цінних паперах; зберігання цінних паперів; видачу виписок з рахунку в цінних паперах; корпоративні операції емітента; блокування цінних паперів; поставку та одержання цінних паперів; закриття рахунку в цінних паперах.
18. При створенні філії або іншого відокремленого підрозділу
зберігач (крім банку) повинен розробити та затвердити відповідним
органом управління положення про філію або інший відокремлений
підрозділ, яке повинно містити: основні види діяльності та повноваження щодо провадження
такою філією (іншим відокремленим підрозділом) депозитарної
діяльності, а саме: депозитарної діяльності зберігача цінних
паперів з урахуванням установлених вимог; місцезнаходження; процедуру взаємодії філії (іншого відокремленого підрозділу)
зі зберігачем, який її створив; вимоги до наявності мінімальної кількості сертифікованих
фахівців (у тому числі керівних посадових осіб); вимоги до наявності комп'ютерної техніки та відповідного
програмного забезпечення; вимоги до приміщення; вимоги до окремого матеріально-технічного та технологічного
забезпечення роботи філії (іншого відокремленого підрозділу),
зокрема охоронної та протипожежної сигналізації, а також
забезпечення цілодобовою охороною; вимоги до системи захисту інформації від несанкціонованого
доступу; умови ліквідації.
19. Зміст положення про внутрішній структурний підрозділ
зберігача, має відповідати вимогам, установленим пунктом 18 цієї
глави, за винятком абзаців третього, четвертого та десятого.
20. Зберігач зобов'язаний розробити та затвердити правила
проведення внутрішнього фінансового моніторингу та програми його
здійснення не пізніше першої проведеної операції або укладеного
договору. Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу та
програми його здійснення розробляються та змінюються з урахуванням
нормативно-правових актів, що регулюють питання запобігання та
протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним
шляхом.
21. Зберігач зобов'язаний призначити працівника,
відповідального за проведення внутрішнього фінансового
моніторингу, протягом одного робочого дня з дати отримання
ліцензії, якщо такий працівник не був призначений раніше, та
затвердити його посадову інструкцію.
22. Зберігач, який прийняв рішення про припинення
депозитарної діяльності, зобов'язаний дотримуватись вимог,
установлених Порядком дій зберігача цінних паперів у разі
припинення ним здійснення професійної діяльності на ринку цінних
паперів - депозитарної діяльності зберігача цінних паперів,
затвердженим рішенням Комісії від 14.09.2004 N 396 ( z1295-04 ),
зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.10.2004 за
N 1295/9894.
23. Зберігач протягом строку дії ліцензії зобов'язаний
дотримуватись вимог, зокрема: Закону України "Про Національну депозитарну систему та
особливості електронного обігу цінних паперів в Україні"
( 710/97-ВР ); Норм та правил обліку цінних паперів у Національній
депозитарній системі ( z0616-00 ); нормативно-правового акта Комісії, що регулює питання
здійснення професійної діяльності на фондовому ринку -
депозитарної діяльності; внутрішніх документів зберігача, які стосуються зазначеної в
ліцензії діяльності.
24. Власний капітал зберігача за підсумками кожного
фінансового року не може бути меншим від зареєстрованого розміру
його статутного фонду (капіталу).
25. У разі одержання зберігачем ліцензії на провадження
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності, а саме діяльності з ведення реєстрів власників іменних
цінних паперів, зберігачу забороняється здійснювати будь-які
операції з цінними паперами, реєстр власників іменних цінних
паперів яких він веде, крім операцій рєстратора за договором з
емітентом.
26. Банк (його відокремлені підрозділи) протягом строку дії
ліцензії повинен відповідати вимогам Положення щодо організації
діяльності банків та їх відокремлених структурних підрозділів при
здійсненні ними професійної діяльності на ринку цінних паперів,
затвердженого рішенням Комісії від 16.03.2006 N 160 ( z0409-06 ),
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.04.2006 за
N 409/12283.
27. Зберігач зобов'язаний виконувати вимоги законодавства у
сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів,
одержаних злочинним шляхом.
Глава 3. Розрахунково-клірингова діяльність
1. Кліринг та розрахунки за договорами щодо цінних паперів
здійснюються виключно депозитаріями, які забезпечують поставку
цінних паперів на рахунки зберігачів у депозитарії з одночасною
оплатою грошових коштів на рахунках зберігачів. Кліринговий депозитарій може розпочати здійснювати
розрахунково-клірингову діяльність за договорами щодо цінних
паперів тільки за умови включення його до державного реєстру
фінансових установ, які надають фінансові послуги на ринку цінних
паперів відповідно до Порядку формування та ведення державного
реєстру фінансових установ, які надають фінансові послуги на ринку
цінних паперів, затвердженого рішенням Комісії від 14.07.2004
N 296 ( z0957-04 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
02.08.2004 за N 957/9556.
2. Програмне забезпечення депозитарію для здійснення
розрахунково-клірингової діяльності повинно передбачати можливість
визначати випадкові, неправомірні та недобросовісні дії
співробітників депозитарію та/або неправомірні дії, що пов'язані з
виконанням розпоряджень депонентів (клієнтів), та забезпечувати
здійснення розрахунково-клірингової діяльності, пов'язаної з
обліком грошових коштів. Спеціальні вимоги до програмного забезпечення, що
використовує депозитарій, установлюються його внутрішніми
документами відповідно до законодавства.
3. Депозитарій повинен забезпечити функціонування системних
та програмно-технічних засобів захисту інформації, а також
збереження та доступ протягом п'яти років з дати одержання або
складання інформації, визначеної нормативно-правовим актом
Комісії, що регулює питання здійснення професійної діяльності на
фондовому ринку - депозитарної діяльності, а саме
розрахунково-клірингової діяльності.
4. Депозитарій повинен забезпечити надійність та безпечність
своєї розрахунково-клірингової діяльності шляхом відповідності
технічних засобів, системи безпеки, підготовки та кваліфікації
працівників, механізму внутрішнього контролю вимогам законодавства
України, зокрема нормативно-правовому акту Комісії, що регулює
питання здійснення професійної діяльності на фондовому ринку -
депозитарної діяльності, а саме розрахунково-клірингової
діяльності.
5. Для здійснення розрахунково-клірингової діяльності
депозитарій зобов'язаний мати в своєму розпорядженні
автоматизовані системи, які відповідають специфіці його
діяльності, обсягу інформації, яку він повинен обробляти, та
забезпечують необхідну надійність зберігання, швидкість обробки і
достатній рівень автоматизації процесів збору, передачі та обробки
інформації.
6. Депозитарій повинен розробити та затвердити такі
документи: регламент здійснення розрахунково-клірингової діяльності; внутрішній порядок проведення депозитарієм
розрахунково-клірингових операцій за договорами щодо цінних
паперів; внутрішнє положення про розрахунково-клірингову діяльність; положення про внутрішній контроль за здійсненням
розрахунково-клірингової діяльності (вимоги до якого встановлені
нормативно-правовим актом Комісії, що регулює питання здійснення
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності, а саме розрахунково-клірингової діяльності); положення про гарантійний фонд (у разі здійснення
депозитарієм розрахунково-клірингових операцій із застосуванням
методів взаємозаліку); внутрішнє положення про систему обробки інформації, що
використовується для розрахунково-клірингової діяльності; внутрішнє положення про систему безпеки
розрахунково-клірингової діяльності депозитарію. Зміст зазначених документів повинен відповідати вимогам
нормативно-правового акта Комісії, що регулює питання здійснення
професійної діяльності на фондовому ринку - депозитарної
діяльності, а саме розрахунково-клірингової діяльності.
6.1 Положення про гарантійний фонд для зниження ризиків
невиконання або несвоєчасного виконання договорів з цінними
паперами та порядок розподілу та компенсації збитків від
невиконання або несвоєчасного виконання зобов'язань клієнтів
депозитарію за договорами щодо цінних паперів повинно включати: порядок формування, розміщення та використання гарантійного
фонду для забезпечення розрахунків клієнтів за операціями з
цінними паперами; вимоги до клієнтів клірингового депозитарію щодо формування і
використання гарантійного фонду; перелік активів, які допускаються як джерела формування
гарантійного фонду; розмір унесків до гарантійного фонду та механізм їх оцінки; порядок здійснення перерахувань до гарантійного фонду; повноваження, які надаються клієнтами кліринговому
депозитарію для забезпечення виконання зобов'язань за договорами,
щодо яких здійснюється кліринг та розрахунки; порядок взаємодії клірингового депозитарію та розрахункового
банку щодо розрахункового обслуговування внесків до гарантійного
фонду у вигляді грошових коштів; порядок депозитарного обслуговування внесків до гарантійного
фонду у вигляді цінних паперів; порядок розподілу та компенсації збитків від невиконання або
несвоєчасного виконання зобов'язань клієнтів депозитарію за
договорами щодо цінних паперів (у разі здійснення депозитарієм
розрахунково-клірингових операцій із застосуванням методів
взаємозаліку); порядок використання коштів гарантійного фонду для погашення
заборгованості неплатників; порядок та процедури погашення заборгованості клієнтів за
рахунок їх власних внесків до гарантійного фонду; порядок та процедури погашення заборгованості клієнтів
клірингового депозитарію за рахунок унесків інших клієнтів
клірингового депозитарію до гарантійного фонду; порядок застосування санкцій до учасників фонду, які вчасно
не здійснюють поповнення внесків до гарантійного фонду; порядок унесення змін до положення про гарантійний фонд.
6.2 Внутрішнє положення про систему обробки інформації, що
використовується для розрахунково-клірингової діяльності, повинно
включати: перелік та опис технічного обладнання, що використовується
депозитарієм; перелік та опис програмного забезпечення, яке
використовується депозитарієм для здійснення
розрахунково-клірингової діяльності та захисту інформації; порядок використання програмного забезпечення; вимоги до програмного та технічного обладнання клієнтів
депозитарію.
6.3. Внутрішнє положення про систему безпеки
розрахунково-клірингової діяльності депозитарію повинно включати: перелік та повний опис заходів щодо захисту інформації при
проведенні депозитарієм розрахунково-клірингової діяльності; внутрішню інструкцію про захист інформації щодо
розрахунково-клірингової діяльності та Правила користування
засобами захисту інформації щодо розрахунково-клірингової
діяльності; внутрішню інструкцію щодо відновлення інформації у разі
порушення цілісності інформації, а також у разі втрат, крадіжок,
несанкціонованого знищення, викривлення, підроблення, копіювання
інформації; внутрішню інструкцію щодо дій працівників на випадок
надзвичайної ситуації в приміщенні, де провадяться
розрахунково-клірингові операції; внутрішню інструкцію щодо провадження депозитарієм контролю
за захистом інформації при здійсненні клірингу та розрахунків за
операціями щодо цінних паперів.
7. Депозитарій організовує контроль за проведенням
розрахунково-клірингових операцій на всіх етапах виконання
розрахунково-клірингової діяльності.
8. Усі договори щодо здійснення депозитарної та/або
розрахунково-клірингової діяльності, які кліринговий депозитарій
буде укладати після отримання ліцензії, повинні відповідати
вимогам Закону України "Про Національну депозитарну систему та
особливості електронного обігу цінних паперів в Україні"
( 710/97-ВР ) та нормативно-правовим актам Комісії, які регулюють
питання провадження професійної діяльності на фондовому ринку -
депозитарної діяльності.
9. Кліринговий депозитарій зобов'язаний дотримуватись вимог
зокрема: Закону України "Про Національну депозитарну систему та
особливості електронного обігу цінних паперів в Україні"
( 710/97-ВР ); нормативно-правового акта Комісії, який регулює питання
провадження професійної діяльності на фондовому ринку -
депозитарної діяльності, а саме розрахунково-клірингової
діяльності; внутрішніх документів депозитарію, які стосуються зазначеної
в ліцензії діяльності.
Розділ III. Відомості, які ліцензіат зобов'язанийподавати до Комісії протягом строку дії ліцензії
1. Ліцензіат зобов'язаний протягом двадцяти робочих днів з
дати видачі ліцензії (яка зазначена на бланку ліцензії) подати до
територіального органу Комісії за своїм місцезнаходженням у
письмовій формі інформацію про отримання ліцензії й облікову
картку професійного учасника фондового ринку за формою згідно з
додатком. У разі зміни в процесі діяльності ліцензіата відомостей,
зазначених в обліковій картці, а також отримання копій ліцензії
для провадження філіями (іншими відокремленими підрозділами)
ліцензіата професійної діяльності на фондовому ринку (їх
анулювання) ліцензіат зобов'язаний протягом двадцяти робочих днів
письмово повідомити про ці зміни територіальний орган Комісії,
надати облікову картку з відповідними змінами, заповнити облікову
картку щодо кожної філії (іншого відокремленого підрозділу), яка
отримала в установленому порядку копію ліцензії.
2. У разі припинення ліцензіата в результаті реорганізації
(злиття, приєднання, поділу, перетворення) та/або зміни
найменування у процесі реорганізації, якщо ліцензіат має намір
провадити зазначені в ліцензії види діяльності, то він протягом
двадцяти робочих днів з дати реєстрації нових установчих
документів повинен подати до Комісії заяву про анулювання
попередньо виданої ліцензії у зв'язку з припиненням юридичної
особи та відповідну заяву і документи, що додаються до неї, для
отримання нової ліцензії в установленому Комісією порядку.
3. У разі виникнення у процесі професійної діяльності
ліцензіата підстав для переоформлення ліцензії, а саме: зміна
найменування юридичної особи (якщо зміна найменування не пов'язана
з реорганізацією юридичної особи), зміна місцезнаходження
юридичної особи, ліцензіат зобов'язаний протягом п'ятнадцяти
робочих днів подати заяву та відповідні документи в установленому
Комісією порядку для переоформлення ліцензії.
4. Якщо в процесі діяльності ліцензіатом утрачена ліцензія
або бланк ліцензії не придатний для користування унаслідок його
пошкодження, ліцензіат зобов'язаний подати заяву та відповідні
документи в установленому Комісією порядку для отримання дубліката
ліцензії.
5. У разі створення у ліцензіата в процесі професійної
діяльності нової філії або іншого відокремленого підрозділу, яким
будуть надані повноваження провадити професійну діяльність на
фондовому ринку - депозитарну діяльність, а саме депозитарну
діяльність зберігача цінних паперів згідно з отриманою ліцензією,
ліцензіат повинен подати заяву та відповідні документи в
установленому Комісією порядку на отримання копії ліцензії.
6. Якщо філія або інший відокремлений підрозділ ліцензіата
відкривається в інших регіонах (не в регіоні місцезнаходження
ліцензіата), то ліцензіат повинен повідомити про це відповідний
територіальний орган Комісії та надати йому інформацію відповідно
до пункту 1 цього розділу.
7. У разі зміни найменування та/або місцезнаходження філії
(іншого відокремленого підрозділу) ліцензіат протягом двадцяти
робочих днів з дати внесення відповідних змін до положення про
філію або інший відокремлений підрозділ повинен подати заяву та
відповідні документи в установленому Комісією порядку.
8. У разі ліквідації філії або іншого відокремленого
підрозділу або припинення провадження ними професійної діяльності
на фондовому ринку - депозитарної діяльності, а саме депозитарної
діяльності зберігача цінних паперів згідно з отриманою в Комісії
копією ліцензії ліцензіат зобов'язаний протягом десяти робочих
днів з дати ліквідації філії (іншого відокремленого підрозділу)
або з дати припинення зазначеної діяльності філією (іншим
відокремленим підрозділом) подати заяву та відповідні документи в
установленому Комісією порядку на анулювання копії ліцензії.
9. Ліцензіат протягом строку дії ліцензії зобов'язаний
повідомляти Комісію про всі зміни даних, зазначених у документах,
що додавалися до заяви про видачу ліцензії. У разі виникнення таких змін ліцензіат зобов'язаний протягом
двадцяти робочих днів подати до Комісії (із зазначенням управління
ліцензування діяльності професійних учасників ринку цінних
паперів) відповідне повідомлення в письмовій формі та документи,
які підтверджують зазначені зміни, а саме:
9.1 засвідчену нотаріально або органом, який видав документ,
копію змін до установчого документа депозитарію, які зареєстровано
в установленому порядку;
9.2 довідку про зміни в складі власників ліцензіата із
зазначенням частки кожного в статутному фонді (капіталі), за
встановленою Комісією формою довідки про власників заявника
(ліцензіата) (з виділенням професійних учасників фондового ринку),
яка додавалась заявником до заяви про видачу ліцензії. Для ліцензіата утвореного у формі акціонерного товариства,
зазначені відомості надаються на власників, на яких припадає понад
п'ять відсотків його статутного фонду (капіталу);
9.3 довідку про зміни в складі юридичних осіб, у яких
ліцензіат має частку статутного фонду (капіталу) цих юридичних
осіб, та/або зміни розміру вказаної частки власників заявника за
встановленою Комісією формою довідки про юридичних осіб, у яких
заявник має частку статутного фонду (капіталу) цих юридичних осіб,
яка додавалась ліцензіатом до заяви про видачу ліцензії;
9.4 довідку про зміни в складі керівних посадових осіб та
фахівців ліцензіата (філії або іншого відокремленого підрозділу),
що безпосередньо здійснюють депозитарну діяльність та
сертифіковані в установленому Комісією порядку за встановленою
Комісією формою довідки про керівних посадових осіб та фахівців
заявника (ліцензіата), що безпосередньо здійснюють професійну
діяльність на фондовому ринку (депозитарну діяльність) та
сертифіковані в установленому порядку, яка додавалась ним до заяви
про видачу ліцензії, з доданням копій відповідних сертифікатів,
засвідчених підписом керівника та печаткою ліцензіата;
9.5 засвідчену підписом керівника та печаткою заявника копію
затверджених змін до організаційної структури ліцензіата з
доданням відомостей щодо структурних підрозділів ліцензіата,
працівники яких безпосередньо здійснюють окремі види професійної
діяльності (депозитарну діяльність) за встановленою Комісією
формою відомостей щодо структурних підрозділів заявника
(ліцензіата), працівники яких безпосередньо здійснюють окремі види
професійної діяльності (депозитарну діяльність);
9.6 засвідчену підписом керівника та печаткою ліцензіата
копію змін до положення про гарантійний фонд, яке повинно
відповідати вимогам, установленим Комісією (надається кліринговим
депозитарієм);
9.7 довідку про здійснені та зареєстровані власні випуски
цінних паперів ліцензіата за встановленою Комісією формою довідки
про здійснені та зареєстровані власні випуски цінних паперів
заявника (ліцензіата), яка додавалась ним до заяви про видачу
ліцензії;
9.8 засвідчені підписом керівника та печаткою ліцензіата
копії документів, що свідчать про зміни у документах, що
підтверджують право власності ліцензіата (його філії або іншого
відокремленого підрозділу) на приміщення, у якому провадиться
професійна діяльність на фондовому ринку, або право користування
таким приміщенням;
9.9 засвідчені підписом керівника та печаткою ліцензіата
копії документів, що свідчать про зміни у документах, що
підтверджують цілодобову охорону приміщення ліцензіата (його філії
або іншого відокремленого підрозділу).
10. Ліцензіат протягом двадцяти робочих днів з дати
виникнення змін у процесі здійснення професійної діяльності на
фондовому ринку - депозитарної діяльності повинен повідомити орган
ліцензування про: арешт банківських рахунків ліцензіата; вступ зберігача цінних паперів до СРО та вихід із СРО із
зазначенням причини виходу. У разі виходу із СРО зберігач повинен протягом двох місяців
стати членом іншої СРО. У разі анулювання СРО Свідоцтва про реєстрацію об'єднання як
саморегулівної організації професійних учасників ринку цінних
паперів зберігач зобов'язаний протягом двох місяців з дати
публікації рішення Комісії щодо такого анулювання стати членом
іншої СРО та повідомити про це Комісію протягом двадцяти робочих
днів з дати вступу до СРО; інформацію про припинення діяльності ліцензіата шляхом його
реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення,
перетворення) або ліквідації з будь-яких причин, у тому числі за
рішенням вищого органу товариства з доданням копії відповідного
рішення; порушення зберігачем вимог щодо програмного та технічного
забезпечення та норм технічного захисту інформації, які
встановлені депозитарієм (надається депозитарієм).
11. Зберігач зобов'язаний надавати до Комісії адміністративні
дані відповідно до Положення про порядок складання
адміністративних даних депозитарними установами, що здійснюють
депозитарну діяльність зберігача цінних паперів, та подання
відповідних документів до Державної комісії з цінних паперів та
фондового ринку, затвердженого рішенням Комісії від 17.01.2006 N 4
( z0378-06 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
04.04.2006 за N 378/12252.
12. Депозитарій зобов'язаний надавати адміністративні дані до
Комісії у терміни та в порядку, установлені Положенням про порядок
складання адміністративних даних щодо здійснення депозитарної
діяльності депозитарієм цінних паперів та подання відповідних
документів до Державної комісії з цінних паперів та фондового
ринку, затвердженим рішенням Комісії від 31.08.2004 N 371
( z1253-04 ), зареєстрованими у Міністерстві юстиції України
04.10.2004 за N 1253/9852.
13. Усі відомості подаються до Комісії з відповідним
супровідним листом, у якому необхідно обов'язково зазначити номер
ліцензії ліцензіата, засвідченим підписом керівника та печаткою
ліцензіата.
Розділ IV. Державний контроль за здійсненнямпрофесійної діяльності на фондовому
ринку - депозитарної діяльності
1. Державний контроль за здійсненням професійної діяльності
на фондовому ринку - депозитарної діяльності здійснює Комісія, а
також її територіальні органи у відповідності до Закону України
"Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні"
( 448/96-ВР ), цих Ліцензійних умов та інших нормативно-правових
актів. Інші державні органи здійснюють контроль за вказаною
діяльністю у межах своїх повноважень, визначених законодавством.
2. Скарги на дії територіальних органів Комісії, пов'язані із
здійсненням ними контролю за діяльністю з ведення реєстрів
власників іменних цінних паперів, розглядаються Комісією. Прийняті
за результатами розгляду таких скарг рішення Комісії можуть бути
оскаржені в судовому порядку.
Начальник Управління
ліцензування діяльності
професійних учасників
ринку цінних паперів І.Заноза
Додатокдо Ліцензійних умов
провадження професійної
діяльності на фондовому
ринку - депозитарної
професійного учасника фондового ринку
Дата підписання картки:______________________________________
Повне найменування професійного учасника (філії або іншого
відокремленого підрозділу)________________________________________
Скорочене найменування професійного учасника (філії або
іншого відокремленого підрозділу), за наявності __________________ __________________________________________________________________
Ідентифікаційний код юридичної особи ________________________
Назва виду(ів) професійної діяльності, який здійснює
професійний учасник (філія або інший відокремлений підрозділ)
__________________________________________________________________
Місцезнаходження професійного учасника (філії або іншого
відокремленого підрозділу)________________________________________
Телефони_____________________________________________________
__________________________________________________________________
Місцезнаходження професійного учасника (філії або іншого
відокремленого підрозділу)________________________________________
Телефони_____________________________________________________
Банківські реквізити:
Найменування банку___________________________________________
Місцезнаходження Банку_______________________________________
МФО, поточний рахунок________________________________________
Номер ліцензії_______________________________________________
Дата видачі ліцензії (копії ліцензії) _______________________
Номер та дата рішення про видачу ліцензії
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Дата видачі переоформленої ліцензії та її номер
__________________________________________________________________
Дата і номер рішення про зупинення дії ліцензії або її
анулювання________________________________________________________
Прізвище, ім'я, по батькові керівника ліцензіата (філії або
іншого відокремленого підрозділу)_________________________________
__________________________________________________________________
Дата і номер рішення про зупинення дії ліцензії або її
анулювання________________________________________________________
Прізвище, ім'я, по батькові керівника ліцензіата (філії або
іншого відокремленого підрозділу)_________________________________
Прізвище, ім'я, по батькові головного бухгалтера
ліцензіата (філії або іншого відокремленого підрозділу)
__________________________________________________________________
__________ ____________________
Керівник юридичної особи М.П. (підпис) (прізвище, ініціали)
__________________________________________________________________
__________ ____________________
Керівник юридичної особи М.П. (підпис) (прізвище, ініціали)
Джерело:Офіційний портал ВРУ