open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст
Нечинна
                             
                             
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 121 від 27.05.96

м.Київ

Про затвердження нової редакції Інструкції N 3

"Про порядок відкриття розрахункових, поточних

та бюджетних рахунків в установах банків"
( Щодо технічної помилки додатково див. Лист

Національного банку

N 18-111/820 ( v_820500-96 ) від 05.06.96 )
( Із змінами, внесеними згідно з Листом Нацбанку

N 245 ( v0385500-96 ) від 23.09.96 )

Розглянувши пропозиції юридичного департаменту щодо внесення
змін та доповнень до Інструкції N 3 Національного банку України
"Про порядок відкриття розрахункових, поточних та бюджетних
рахунків в установах банків", Правління П О С Т А Н О В Л Я Є:
1. Погодитись з запропонованими змінами і доповненнями до
змісту та назви Інструкції N 3 Національного банку України "Про
порядок відкриття розрахункових, поточних та бюджетних рахунків в
установах банків", затвердивши її в новій редакції (додається). 2. Ввести в дію Інструкцію N 3 "Про відкриття банками
рахунків в національній та іноземній валюті" з 14.06.96 р. 3. Департаменту валютного регулювання (Т.А.Важеєвська) до
1 листопада 1996 року подати на розгляд Правління Національного
банку України проект нормативного документа щодо порядку
безготівкових розрахунків в іноземній валюті.
4. Встановити, що з введенням в дію нової редакції
Інструкції N 3 втрачають силу: - Інструкція N 3 Національного банку України "Про порядок
відкриття розрахункових, поточних та бюджетних рахунків в
установах банків" ( v0003500-94 ), затверджена постановою
Правління НБУ від 11 жовтня 1994 року N 169 із змінами та
доповненнями, затвердженими постановою Правління від 20 січня
1995 року N 14 ( v0014500-95 ); - пункт 13 постанови Національного банку України від
25 лютого 1995 року N 40 ( v0040500-95 ) "Про невідкладні заходи
щодо фінансового оздоровлення комерційних банків та відновлення їх
ліквідності і платоспроможності" в частині заборони проведення
розрахункових і господарських операцій через депозитні рахунки
громадян; - телеграми й листи Національного банку України: N 19040/526
( v-526500-92 ) від 06.07.92 р., N 19040/527 ( v-527500-92 ) від
06.07.92 р., N 19029/39 ( v9_39500-93 ) від 12.01.93 р.;
N 19010/159 від 16.02.93 р. в частині порядку відкриття і закриття
рахунків та їх загального призначення; N 242 ( v0242500-95 ) від
27.03.95 р.; N 245 ( v0245500-95 ) від 07.04.95 р.; - лист Держбанку СРСР від 31 жовтня 1986 року N 890.
Голова Правління В.А.Ющенко
Затверджено

постановою Правління

Національного банку України

від 27.05.96 р. N 121
Інструкція N 3

про відкриття банками рахунків у

національній та іноземній валюті
1. Загальні положення
1.1. Інструкція регулює правовідносини, що виникають при
відкритті клієнтам банків розрахункових, депозитних, позичкових
рахунків у національній та іноземній валюті, а також поточних,
бюджетних та інших рахунків у національній валюті України. 1.2. Банки відкривають рахунки зареєстрованим в установленому
чинним законодавством порядку юридичним особам - суб'єктам
підприємницької діяльності, іншим організаціям та установам
незалежно від форм власності (надалі "підприємства"), фізичним
особам на умовах, викладених у цій Інструкції та в договорі на
відкриття і обслуговування банківського рахунка. Умови договору не
повинні суперечити змісту Інструкції. 1.3. Рахунки для зберігання коштів і здійснення всіх видів
розрахунків, кредитних та касових операцій відкриваються в
установі банку за місцем реєстрації підприємства або у будь-якому
банку України за згодою сторін. 1.4. Порядок проведення операцій на рахунках у національній
та іноземній валюті регулюється чинним законодавством України,
нормативними актами Національного банку України та цією
Інструкцією. Операції здійснюються на підставі розрахункових
документів установлених форм. 1.5. Кожне підприємство може мати тільки один розрахунковий
або поточний рахунок в національній валюті. Якщо банк, в якому відкрито розрахунковий рахунок
підприємства в національній валюті, не має ліцензії Національного
банку на здійснення валютних операцій, то рахунки в іноземній
валюті можуть відкриватися в іншому банку, який має таку ліцензію. За кожним кодом іноземних валют може бути відкрито тільки
один розрахунковий рахунок. 1.6. Рахунки відкриваються з письмового дозволу керівника
установи банку. 1.7. При відкритті всіх видів рахунків банк зобов'язаний
повідомити про це податкову інспекцію за місцем реєстрації
власника рахунка в триденний строк. Копія повідомлення залишається
в справі про відкриття рахунків. Банк, який відкрив розрахунковий (суброзрахунковий) чи інший
рахунок в іноземній валюті про відкриття такого рахунка, крім
податкової інспекції, повідомляє банк, в якому відкрито
розрахунковий рахунок у національній валюті. 1.8. Юридичною адресою власника рахунка вважається адреса,
вказана у картці із зразками підписів та відбитком печатки,
причому вона має відповідати адресі, вказаній у статуті. Про зміну юридичної адреси власник рахунка, крім органу
державної реєстрації та податкової інспекції, зобов'язаний у
тижневий строк повідомити в письмовій формі установу банку, в якій
знаходиться його рахунок. 1.9. Усі підприємства та установи банків зобов'язані
дотримуватись вимог чинного законодавства з питань відкриття
рахунків в установах банків та цієї Інструкції. 1.10. За порушення вимог, викладених у цій Інструкції,
комерційні банки несуть відповідальність, передбачену ст.48 Закону
України "Про банки і банківську діяльність" ( 872-12 ).
2. Відкриття рахунків у національній валюті
2.1. Характеристика рахунків
2.1.1. Розрахункові рахунки в національній валюті
відкриваються підприємствам, що здійснюють науково-дослідну,
виробничу та іншу комерційну діяльність з метою одержання
прибутку, володіють основними та оборотними коштами та мають
самостійний баланс. З розрахункового рахунка здійснюються операції, які
забезпечують комерційну та іншу діяльність підприємства
(розрахунки за товарно-матеріальні цінності з постачальниками та
покупцями продукції; надані й отримані послуги; отримання
заробітної плати та сплати обов'язкових платежів за нею; сплати
платежів до бюджету і державних фондів; операції, пов'язані з
забезпеченням власних соціально-побутових потреб та інші
відповідно до статутної діяльності підприємства). 2.1.2. Поточні рахунки відкриваються організаціям та
установам, що не мають ознак, вказаних в абз.1 пункту 2.1. цієї
Інструкції - установам і організаціям, що знаходяться на
державному бюджеті; постійним уповноваженим різних громадських
фондів; підприємствам, що приїхали на гастролі, і т.ін. Поточний рахунок призначений для забезпечення власних потреб
цих організацій та установ (виплата заробітної плати та платежів
за нею; операції, пов'язані з соціально-побутовими витратами та
інші). 2.1.3. Підприємствам, що мають філії, представництва,
відділення та інші відособлені підрозділи, які знаходяться на
окремому балансі і є самостійними платниками податку, а також
структурним підрозділам, що виділяються в процесі приватизації, за
клопотанням власника основного рахунка і за згодою установи банку,
в якій відкривається субрахунок, можуть бути відкриті субрахунки
для проведення розрахунків за місцем знаходження цих підрозділів. У разі, коли відокремлені підрозділи не мають окремого
балансу і не є самостійними платниками податку, для них
відкриваються субрахунки лише для зарахування виручки та
наступного перерахування її на основний розрахунковий рахунок
підприємства. 2.1.4. Бюджетні рахунки відкриваються підприємствам (їх
відособленим підрозділам), яким виділяються кошти за рахунок
державного або місцевого бюджету для цільового їх використання. 2.1.5. Позичкові рахунки відкриваються на договірній основі
як юридичним, так і фізичним особам в будь-якій установі банку,
яка має право видавати позички, з додержанням вимог чинного
законодавства. Позичкові рахунки призначені для обліку позичок, які надані
шляхом оплати розрахункових документів чи перерахування на
розрахунковий рахунок позичальника відповідно до умов кредитної
угоди. 2.1.6. Депозитні рахунки відкриваються на підставі укладеного
депозитного договору між власником рахунка та установою банку на
визначений у договорі строк. Кошти на депозитні рахунки
перераховуються з розрахункового, поточного рахунка підприємства і
після закінчення строку зберігання повертаються на цей же
розрахунковий, поточний рахунок. Відсотки за депозитними вкладами перераховуються в такому ж
порядку. Проведення розрахункових операцій та видача коштів готівкою з
депозитного рахунка забороняється. 2.1.7. Відкриття рахунка з метою акумуляції коштів для виїзду
на лікування за кордон здійснюється у порядку, передбаченому
Положенням про порядок направлення громадян на лікування за
кордон, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від
8 грудня 1995 року N 991 ( 991-95-п ).
2.2. Порядок відкриття рахунків
2.2.1. Для відкриття рахунків підприємства подають установам
банків такі документи: а) заяву на відкриття рахунка встановленого зразка. Заява
підписується керівником та головним бухгалтером підприємства. Якщо
в штаті немає посади головного бухгалтера чи іншої службової
особи, яка виконує обов'язки головного бухгалтера, заява
підписується лише керівником; б) копію свідоцтва про державну реєстрацію в органі державної
виконавчої влади, іншому органі, уповноваженому здійснювати
державну реєстрацію, засвідчену нотаріально чи органом, який видав
свідоцтво про державну реєстрацію. Бюджетні установи та
організації замість свідоцтва про державну реєстрацію подають
довідку про внесення до державного реєстру звітних статистичних
одиниць України; в) копію рішення про створення, реорганізацію підприємства
того органу, якому надано таке право чинним законодавством,
засвідчену нотаріально чи органом, який видав таке рішення; г) копію належним чином зареєстрованого статуту (положення),
засвідчену нотаріально. Установа банку, в якій відкриваються рахунки (субрахунки),
ставить відмітку про відкриття такого рахунка на тому примірнику
статуту (положення), на якому стоїть відмітка податкової інспекції
про реєстрацію підприємства в податкових органах, після чого цей
примірник повертається власнику рахунка; д) картку із зразками підписів осіб, яким відповідно до
чинного законодавства чи установчих документів підприємства надано
право розпорядження рахунком, та підпису платіжних та інших
розрахункових документів. У картку включається також зразок
відбитка печатки, присвоєної підприємству. 2.2.2. При відкритті субрахунків для філій та інших
відособлених підрозділів підприємств подаються такі самі документи
цих підрозділів, що і при відкритті рахунків відповідним юридичним
особам (крім копії свідоцтва про державну реєстрацію відособленого
підрозділу); заява юридичної особи або відповідного органу
приватизації (щодо структурних підрозділів, які виділяються в
процесі приватизації) про відкриття субрахунка з визначенням
обсягу та характеру операцій, які будуть проводитися на цих
рахунках, а також копія свідоцтва про державну реєстрацію
юридичної особи, що створила відособлений підрозділ, засвідчена
нотаріально. Субрахунки відкриваються з письмового дозволу керівника
установи банку, в якій відкрито основний рахунок підприємства, у
вигляді напису на заяві про відкриття рахунка, копія якої
зберігається в справі з юридичного оформлення рахунка. 2.2.3. Копія рішення про створення не надається:
організаціями орендарів, орендними підприємствами, селянськими
(фермерськими) господарствами, приватними підприємствами,
підприємцями (без створення юридичної особи), установами та
організаціями, які фінансуються з бюджету. 2.2.4. Господарськими товариствами, договірними об'єднаннями,
товарними біржами, друкованими засобами масової інформації
(редакції, видавництва) установам банку замість рішення про
створення надається нотаріально засвідчена копія установчого
договору. 2.2.5. Колективні сільськогосподарські підприємства,
товариства споживчої кооперації, політичні партії та громадські
організації, релігійні організації (релігійні громади, управління
і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства
(місії), духовні навчальні заклади для відкриття рахунка, крім
документів, вказаних в п.п.2.2.1 "а", "б", "г", "д", подають
протокол загальних зборів про створення або копію протоколу (витяг
з протоколу), засвідчену нотаріально. 2.2.6. Профспілкові організації для відкриття поточного
рахунка надають в установу банку крім документів, вказаних в
пп.2.2.1. "а", "д", статут (витяг із статуту) відповідної
профспілки, засвідчений нотаріально або вищим профспілковим
органом, та витяг з рішення загальних зборів (конференції)
профорганізації про обрання профспілкового комітету та голови
профспілкового комітету, засвідчений нотаріально або вищим
профспілковим органом. 2.2.7. Орендні підприємства, крім документів, вказаних у
пп.2.2.1. "а", "б", "г", "д", подають копію договору
оренди, засвідчену нотаріально. 2.2.8. Статут для відкриття рахунків в установах банків не
надається: повними товариствами, командитними товариствами,
селянськими (фермерськими) господарствами, підприємцями (без
створення юридичної особи), установами та організаціями, які
фінансуються з бюджету та іншими суб'єктами підприємницької
діяльності, у яких наявність статуту не передбачена законом. 2.2.9. Довірчими товариствами для відкриття розрахункового
рахунка в установу банку крім документів, вказаних у пп.2.2.1.
"а", "б", "г", надається нотаріально засвідчена копія установчого
договору; картка із зразками підписів та відбитком печатки
встановленого зразка; копія ліцензії на право здійснення
представницької діяльності з приватизаційними паперами. Договір на відкриття та обслуговування банківського рахунка
укладається відповідно до Типового договору на обслуговування
комерційним банком довірчого товариства, затвердженого наказом
Фонду державного майна України N 583 ( z0047-94 ) від 24 грудня
1993 року і Національного банку України N 30 ( v0030500-94 ) від
18 лютого 1994 року. 2.2.10. Підприємцям, які здійснюють свою діяльність без
створення юридичної особи, розрахунковий та інші рахунки
відкриваються на їх ім'я. Для відкриття рахунка в установу банку подаються: заява про
відкриття рахунка, підписана підприємцем; копія свідоцтва про
державну реєстрацію підприємця; картка із зразком підпису,
засвідчена нотаріально. За довіреністю підприємця, що засвідчена нотаріально,
рахунком підприємця можуть розпоряджатися інші особи. У разі смерті підприємця його права і обов'язки щодо
розпорядження коштами на рахунках переходять до його спадкоємців
відповідно до чинного законодавства України. 2.2.11. Підприємство, що корпоратизується, в установу банку
для відкриття рахунка подає заяву; копію свідоцтва про реєстрацію;
копію рішення загальних зборів про створення відкритого
акціонерного товариства чи рішення органу, уповноваженого
управляти державним майном; копію статуту та картку із зразками
підписів та відбитком печатки; надалі, після реєстрації випуску
акцій та проведення установчих зборів, акціонерне товариство подає
установі банку, в якій відкрито розрахунковий чи інший рахунок,
копію засвідченого нотаріально установчого договору. 2.2.12. Для забезпечення таких видів діяльності, як виробнича
кооперація, спільне виробництво та інші види спільної діяльності
за участю іноземних інвесторів, що здійснюються на основі
договорів (контрактів) без утворення юридичної особи, в установах
банків відкриваються розрахункові рахунки при отриманні заяви про
відкриття рахунка; копії договору про ведення спільної
діяльності, засвідченої нотаріально; копії документа про державну
реєстрацію такого договору (контракту), засвідченої нотаріально
або органом, що видав документ про реєстрацію; рішення учасників
договору про визначення осіб, яким надається право розпорядчого
підпису при проведенні грошових операцій за цим рахунком; картка
із зразками підписів та відбитком печатки. Відмітка установи банку про відкриття рахунка ставиться на
титульній сторінці першого примірника договору (контракту), поряд
з відміткою податкових органів про взяття на облік. 2.2.13. Для відкриття тимчасових розрахункових рахунків
господарським товариствам для зарахування коштів, що вносяться для
формування статутного фонду, подається заява про відкриття
рахунка, підписана одним із засновників, якому загальними зборами
засновників доручено оформлення документів з організації
товариства та копія установчого договору, засвідчена нотаріально.
Після реєстрації зазначених товариств та надання статусу юридичної
особи їм відкривається постійний розрахунковий рахунок, для
відкриття якого додатково подається заява про відкриття
розрахункового рахунка, копія належним чином оформленого та
зареєстрованого статуту, копія свідоцтва про державну реєстрацію,
картка із зразками підписів та відбитком печатки, засвідчена
нотаріально, заява (у разі потреби) про надання дозволу
користування рахунком без печатки до її виготовлення. Тимчасовий розрахунковий рахунок відкривається також
товариству покупців для зарахування коштів, що акумулюються з
метою приватизації. Для відкриття рахунка товариства покупців крім документів,
вказаних у п.2.2.1. "а", "б", "д", подають протокол загальних
зборів про створення товариства покупців або нотаріально
засвідчену копію протоколу, а також угоду про спільну діяльність
або її копію, засвідчену нотаріально. 2.2.14. Для відкриття поточного рахунка представництву
іноземного банку подається заява про відкриття рахунка; копія
свідоцтва про реєстрацію у Національному банку України, засвідчену
нотаріально; легалізоване* положення про представництво іноземного
банку (або нотаріально засвідчена копія), погоджене з Національним
банком України; легалізована довіреність на виконання
представницьких функцій тією чи іншою особою (або її копія,
засвідчена нотаріально); індивідуальна ліцензія про відкриття
представництву рахунка у національній валюті України відповідно до
розділу 4 цієї Інструкції; картка із зразками підписів та
відбитком печатки, засвідчена нотаріально. ------------ * Легалізація - надання юридичної сили документам, які були
видані на території іноземної держави. Ці документи мають бути
нотаріально засвідчені за місцем їх видачі, перекладені на
українську мову та легалізовані в консульській установі України,
якщо міжнародними договорами, в яких бере участь Україна, не
передбачено інше. Зазначені документи можуть бути також засвідчені
в посольстві відповідної держави в Україні та легалізовані в МЗС
України. Не потрібна легалізація документів, які були видані в
країнах - членах СНД, а також в Албанії, Алжирі, Болгарії,
Угорщині, В'єтнамі, Північній Кореї, Кубі, Монголії, Румунії,
Польщі, Чехії, Словаччині та країнах, що утворилися на території
колишньої Югославії. Правильність перекладу документів з іноземної
на українську мову засвідчується нотаріально. У разі внесення змін
до вказаного переліку країн Національний банк України буде вносити
відповідні зміни до Інструкції.
2.2.15. Для відкриття поточного рахунка в національній валюті
посольствам (представництвам) іноземних держав в установу банку
подається заява про відкриття рахунка; копія посвідчення
Міністерства закордонних справ України про акредитацію посольства
(представництва) на території України, засвідчена нотаріально або
Міністерством закордонних справ України; картка із зразками
підписів та відбитком печатки, засвідчена Міністерством
закордонних справ України.
3. Відкриття рахунків в національній валюті

фізичним особам
3.1. Розрахункові рахунки громадян
3.1.1. Для проведення безготівкових розрахунків у
національній валюті фізичними особами між собою та з юридичними
особами в установах банків відкриваються розрахункові рахунки
громадян. Рахунки відкриваються фізичним особам-громадянам України, а
також: - фізичним особам, які постійно проживають в Україні, мають
об'єкти оподаткування, передбачені чинним законодавством, і
зобов'язані сплачувати податки та інші обов'язкові платежі; - фізичним особам, які не мають постійного місця проживання в
Україні, але відповідно до чинного законодавства зобов'язані
сплачувати податки в Україні. 3.1.2. Розрахункові рахунки відкриваються на підставі заяви
громадянина; документа, що засвідчує особу (паспорт або документ,
що замінює його); договору на відкриття та обслуговування рахунка
між установою банку та громадянином; картки із зразком підпису,
який надається в присутності працівника банку, що відкриває
рахунок, та засвідчується цим працівником і головним бухгалтером
банку. В договорі між установою банку та громадянином зазначається
номер, дата та ким виданий документ, що засвідчує особу
громадянина (паспорт або документ, що замінює його), адреса
постійного місця проживання, а також ідентифікаційний номер
фізичної особи-платника податку, що вноситься в договір на
підставі відповідного документа, виданого податковою інспекцією. 3.1.3. За довіреністю власника рахунка, засвідченою
нотаріально, операції за розрахунковим рахунком може здійснювати
інша особа. 3.1.4. Виконання операцій на розрахункових рахунках
здійснюється на підставі розрахункових документів у безготівковій
та готівковій формах. У документах зазначається підстава для
перерахування коштів. При проведенні операцій у безготівковій формі фізичні особи
додержуються вимог, передбачених Інструкцією N 7 Національного
банку України "Про безготівкові розрахунки в господарському
обороті України" ( v_116500-93 ). 3.1.5. На розрахункові рахунки фізичних осіб зараховуються: - заробітна плата, пенсії, допомоги, авторські гонорари за
літературні роботи, музичні твори, витвори образотворчого
мистецтва, за артистичну діяльність, наукові роботи та винаходи; - виплати страхових та викупних сум, позичок з особистого
страхування, страхове відшкодування за майновим страхуванням; - орендна плата за найом житлових помешкань, рухоме і
нерухоме майно; - відшкодування шкоди, заподіяної робітникам та службовцям
каліцтвом або у випадку втрати годувальника; - кошти в національній валюті за продану іноземну валюту; - кошти за реалізовані товарно-матеріальні цінності, за здану
сільгосппродукцію; - інші надходження у випадках, що не суперечать чинному
законодавству. 3.1.6. З розрахункових рахунків фізичних осіб проводяться
операції: - розрахунки за надані послуги юридичними та фізичними
особами; - розрахунки за придбані в підприємствах торгівлі товари; - відрахування до державного та місцевих бюджетів
обов'язкових та інших платежів; - розрахунки при участі у створенні підприємств різної форми
власності; - розрахунки за купівлю та продаж цінних паперів на біржовому
або позабіржовому ринках; - розрахунки за куплену іноземну валюту; - інші операції у випадках, що не суперечать чинному
законодавству. 3.1.7. Розрахунковий рахунок громадянина закривається на
підставі його заяви, у разі смерті й в інших випадках,
передбачених договором та чинним законодавством.
3.2. Вкладні рахунки громадян (ощадний вклад)
3.2.1. Вкладні рахунки відкриваються на підставі договору про
відкриття вкладного рахунка з видачею вкладнику вкладного
документа. Таким документом може бути ощадна книжка (іменна чи на
пред'явника); ощадний сертифікат; інший, виданий банком документ,
що засвідчує укладення з банком договору ощадного вкладу. У договорі обумовлюється вид вкладу (строковий чи "до
запитання"); сума, що вноситься або перераховується на вкладний
рахунок; розмір плати; термін зберігання; відповідальність
сторін; умови розірвання договору; інші умови за погодженням
сторін. 3.2.2. Кошти на вкладний рахунок можуть бути внесені
готівкою, перераховані з розрахункового рахунка. У разі укладення з банком договору ощадного вкладу "до
запитання" за бажанням клієнта на цьому рахунку можуть
здійснюватися безготівкові розрахунки відповідно до п.3.1.5.,
п.3.1.6. цієї Інструкції. 3.2.3. Після закінчення строку зберігання коштів на підставі
договору строкового вкладу кошти з вкладного рахунка повертаються
вкладнику, перераховуються на його розрахунковий рахунок
відповідно до умов договору або договір вважається продовженим на
умовах вкладу "до запитання".
4. Відкриття та використання рахунків у національній валюті

України іноземними дипломатичними, консульськими,

торговельними та іншими офіційними представництвами,

представництвами та постійними представництвами юридичних

осіб-нерезидентів
4.1. Рахунок типу "Н". 4.1.1. Рахунок типу "Н" відкривається уповноваженим банком
іноземним дипломатичним, консульським, торговельним та іншим
офіційним представництвам, міжнародним організаціям та їх філіям,
що користуються імунітетом та дипломатичними привілеями (надалі -
офіційні представництва), а також представництвам юридичних
осіб-нерезидентів, установам або особам, які представляють їх
інтереси в Україні і не займаються підприємницькою діяльністю на
території України. Для відкриття рахунку типу "Н" офіційному представництву в
установу банку подається заява про відкриття рахунку; копія
посвідчення Міністерства закордонних справ України про акредитацію
представництва на території України, засвідчена нотаріально або
Міністерством закордонних справ України; картка із зразками
підписів та відбитком печатки, засвідчена Міністерством
закордонних справ України або нотаріально. 4.1.2. Відкриття представництвами юридичних осіб-нерезидентів
рахунків типу "Н" здійснюється на підставі: нотаріально
засвідченої копії індивідуальної ліцензії Кримського
республіканського, по місту Києву і області та обласних управлінь
Національного банку України; заяви про відкриття рахунку; копії
легалізованої довіреності на здійснення представницьких функцій;
картки із зразками підписів і відбитком печатки, засвідченої
нотаріально. 4.1.3. Для одержання індивідуальної ліцензії на відкриття
рахунку типу "Н" представництва юридичних осіб-нерезидентів
подають такі документи: - клопотання юридичної особи-нерезидента до відповідних
установ Національного банку України про надання ліцензії на
відкриття рахунку типу "Н"; - письмову згоду уповноваженого банку на відкриття та
обслуговування рахунку типу "Н"; - копію свідоцтва про реєстрацію представництва у
Міністерстві статистики України, засвідчену нотаріально або
органом, що видав свідоцтво; - копію свідоцтва про реєстрацію представництва у
Міністерстві зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України,
засвідчену нотаріально або органом, що видав свідоцтво; - копію свідоцтва про взяття представництва на облік у
державній податковій адміністрації, засвідчену нотаріально або
органом, що видав свідоцтво; - копію легалізованого статуту юридичної особи-нерезидента,
яка засновує представництво в Україні, засвідчену нотаріально; - копію легалізованого витягу з торговельного, банківського
чи судового реєстру, або реєстраційне посвідчення місцевого органу
влади іноземної держави про реєстрацію юридичної
особи-нерезидента; - копію легалізованої довіреності юридичної особи-нерезидента
її офіційному представнику на ведення справ в Україні, засвідчену
нотаріально. 4.1.4. Використання коштів з рахунку типу "Н" здійснюється
тільки для утримання представництва без права ведення останнім
підприємницької діяльності на території України. Відсотки, нараховані за залишком коштів на рахунку типу "Н"
(якщо таке нарахування передбачено договором між банком та
власником рахунку), зараховуються на цей рахунок. 4.1.5. На рахунок типу "Н" можуть бути зараховані: - кошти від продажу іноземної валюти обслуговуючому банку для
здійснення розрахунків, пов'язаних тільки з утриманням
представництва (в тому числі виплати заробітної і орендної плати,
купівля обладнання та автомобіля, ремонт приміщення представництва
тощо); - кошти, отримані посольствами, консульствами за надання
консульських послуг, в тому числі і в готівковій формі. 4.1.6. Оплата комерційних контрактів, переказ коштів за
кордон і купівля валюти на міжбанківському валютному ринку України
(у тому числі на суму нарахованих та зарахованих на рахунок
відсотків за залишком коштів на цьому рахунку) з рахунку типу "Н"
забороняється. Виняток робиться тільки для розташованих на території України
іноземних дипломатичних, консульських, торговельних та інших
офіційних представництв, міжнародних організацій та їх філій, що
користуються імунітетом і дипломатичними привілеями, які можуть
купувати іноземну валюту на міжбанківському валютному ринку
України тільки для перерахування зазначеної валюти відповідним
органам держави, інтереси якої вони представляють в Україні (а
також у разі припинення діяльності на території України, що
підтверджується відповідними документами).
4.2. Рахунок типу "П". 4.2.1. Рахунок типу "П" відкривається уповноваженим банком
постійним представництвам іноземних компаній, фірм, міжнародних
організацій, створеним у будь-якій організаційній формі без
статусу юридичної особи, через які повністю або частково
здійснюється підприємницька діяльність нерезидента на території
України. 4.2.2. Відкриття постійним представництвам юридичних
осіб-нерезидентів рахунків типу "П" здійснюється на підставі:
нотаріально засвідченої копії індивідуальної ліцензії Кримського
республіканського, по місту Києву і області та обласних управлінь
Національного банку України; заяви про відкриття рахунку; копії
легалізованої довіреності на здійснення представницьких функцій,
засвідченої нотаріально; картки із зразками підписів і відбитком
печатки, засвідченої нотаріально. 4.2.3. Для одержання індивідуальної ліцензії на відкриття та
користування рахунком типу "П" постійні представництва юридичних
осіб-нерезидентів подають такі документи: - клопотання юридичної особи-нерезидента до відповідних
установ Національного банку України про відкриття постійному
представництву рахунку типу "П"; - письмову згоду уповноваженого банку на відкриття та
обслуговування рахунку типу "П"; - копію свідоцтва про реєстрацію постійного представництва у
Міністерстві статистики України, засвідчену нотаріально або
органом, що видав свідоцтво; - копію свідоцтва про реєстрацію постійного представництва у
Міністерстві зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України,
засвідчену нотаріально або органом, що видав свідоцтво; - копію свідоцтва про державну реєстрацію постійного
представництва з метою оподаткування у місцевому органі державної
податкової адміністрації, засвідчену нотаріально або органом, що
видав свідоцтво; - копію легалізованого статуту юридичної особи-нерезидента,
якій належить постійне представництво, засвідчену нотаріально; - копію легалізованого витягу з торговельного, банківського
чи судового реєстру, або реєстраційне посвідчення місцевого органу
влади іноземної держави про реєстрацію нерезидента - юридичної
особи, якому належить постійне представництво; - копію легалізованої довіреності іноземної юридичної особи
її постійному представнику на ведення справ в Україні, засвідчену
нотаріально; - копію дозволу центрального банку відповідної країни на
відкриття рахунку типу "П" постійному представництву юридичної
особи-нерезидента на території України, засвідчену нотаріально
(для резидентів країн - республік колишнього СРСР). 4.2.4. Рахунок типу "П" використовується відповідно до
правил, встановлених для розрахункових рахунків резидентів України
(у тому числі для нарахування та зарахування на рахунок відсотків
за залишком коштів на цьому рахунку, якщо таке нарахування
передбачено договором між банком та власником рахунку), крім
випадків купівлі іноземної валюти на міжбанківському валютному
ринку України (надалі МВРУ). Постійне представництво має право з рахунку типу "П" купити
іноземну валюту на МВРУ тільки для здійснення перерахування
юридичній особі-нерезиденту, яку воно представляє, на суму коштів: - отриманих у зв'язку із здійсненням експортно-імпортних
операцій; - нарахованих та зарахованих відсотків за залишком коштів на
цьому рахунку; - на суму залишку коштів на рахунку - у разі припинення
діяльності на території України (що підтверджується відповідними
документами) після сплати обов'язкових податків та платежів. 4.2.5. Здійснення інвестицій в Україні, інших операцій, що
заборонені чинним законодавством та нормативними актами
Національного банку України з цього виду рахунків, не
дозволяється. Розміщення коштів на депозитних рахунках в уповноважених
банках України здійснюється з рахунку типу "П" з наступним
поверненням коштів та нарахованих відсотків на зазначений рахунок.
4.3. У разі закриття рахунків типу "Н" і "П" у зв'язку з
переходом на обслуговування в інший банк, банк, в якому рахунок
закривається, повідомляє про це, крім податкової адміністрації за
місцем реєстрації представництва, регіональне управління
Національного банку, яке видало ліцензію на відкриття рахунку.
Банк, в якому рахунок відкривається, також зобов'язаний повідомити
про це, крім податкової адміністрації, відповідне регіональне
управління Національного банку України. Закриття рахунків типу "Н" і "П" здійснюється з дотриманням
вимог розділу 8 цієї Інструкції.
( Розділ 4 в редакції Листа Нацбанку N 245 ( v0385500-96 ) від
23.09.96 )
5. Відкриття розрахункових, поточних та бюджетних рахунків
військовим частинам, установам, підприємствам та організаціям
5.1. Військові частини, установи, підприємства і організації
Збройних Сил України можуть мати в установах банків такі рахунки: а) поточні бюджетні рахунки та поточні рахунки для зберігання
бюджетних і позабюджетних коштів, які відкриваються на ім'я
розпорядників бюджетних коштів та бюджетних військових
частин, установ і організацій. Військові частини, які одержують кошти за виконані роботи,
можуть мати, крім поточних та поточних бюджетних рахунків, також
розрахункові рахунки. В тих випадках, коли військова частина чи установа мають
однакове найменування з найменуванням фінансуючого їх розпорядника
бюджетних коштів, поточний бюджетний та поточний рахунки цій
військовій частині відкриваються незважаючи на те, що під тим же
найменуванням відкриті рахунки розпоряднику бюджетних коштів. б) розрахункові рахунки відкриваються на ім'я
підприємств, організацій і військових частин, що здійснюють
виробничу чи іншу комерційну діяльність, володіють або наділені
основними й оборотними коштами та мають самостійний баланс. Військові частини, госпрозрахункові підприємства і
організації, які одержують бюджетні кошти за кошторисом
Міністерства оборони України на утримання приписаних до них на
фінансове забезпечення військових частин і установ, що знаходяться
на кошторисно-бюджетному фінансуванні і на інші цілі, можуть
мати, крім розрахункового рахунка, також і поточні бюджетні та
поточні рахунки. 5.2. Подання заяви на відкриття бюджетного рахунка не
потрібне. Поточні бюджетні рахунки військовим частинам, установам
і організаціям оформлюються при надходженні на їх адресу коштів
для фінансування з бюджету. 5.3. Відкриття рахунків військовим частинам, установам,
підприємствам та організаціям проводиться на підставі дозволів,
які видаються фінансовими органами - розпорядниками бюджетних
коштів. 5.4. Дозволи на відкриття рахунків складаються на бланках,
виготовлених у друкарнях, з захисною сіткою і оснащених
централізованою нумерацією, підписуються двома особами і
засвідчуються відбитком печатки розпорядника бюджетних коштів.
Бланк дозволу складається з чотирьох частин: дозволу,
підтвердження дозволу, повідомлення і корінця. Дозвіл на відкриття рахунка фінансовим органом відповідного
розпорядника бюджетних коштів видається військовій частині,
установі, підприємству чи організації, якій повинен відкриватися
рахунок. Одночасно фінансовий орган розпорядника бюджетних коштів
надсилає через спеціальний зв'язок чи заказною поштою установі
банку, в якій повинен бути відкритий рахунок, підтвердження
дозволу на відкриття рахунка разом з примірником сповіщення про
відкриття рахунка установою банку. У тому разі, якщо військова частина (установа) мають
найменування, однакове з найменуванням розпорядника бюджетних
коштів, який фінансує військову частину (установу), дозвіл на
відкриття рахунка цій військовій частині (установі) має бути
виданий тим же фінансовим органом, який видав дозвіл розпоряднику
бюджетних коштів, що фінансує військову частину (установу). 5.5. Відкриття поточного чи розрахункового рахунка
проводиться установою банку на підставі представленого військовою
частиною, установою, підприємством чи організацією дозволу на
відкриття рахунка і підтвердження дозволу, одержаного установою
банку безпосередньо від фінансового органу, який виділяє бюджетні
кошти, а також заяви про відкриття рахунка і картки із зразками
підписів осіб, які розпоряджаються рахунком, та відбитком печатки. Ніяких інших документів для оформлення рахунків бюджетних
військових частин, установ і організацій не вимагається. Установа банку перевіряє наявність на дозволі і на
підтвердженні дозволу підписів і відбитка печатки. Дозвіл на відкриття поточного чи розрахункового рахунка
дійсний до закриття рахунка або переоформлення рахунка у зв'язку
із зміною найменування військової частини, установи, підприємства,
організації чи з інших причин на підставі нового дозволу. 5.6. Зразки підписів надаються установі банку на картці
встановленої форми в двох примірниках за підписами командира
(начальника) - перший підпис і начальника фінансового органу
(головного чи старшого бухгалтера) - другий підпис. У картку включається зразок відбитка гербової печатки
військової частини, установи, підприємства чи організації, якій
відкривається рахунок. Використання печаток, призначених для
спеціальних цілей (для пакетів, перепусток і т.ін.), не
допускається. Зразок відбитка гербової печатки є одночасно підтвердженням
підписів службових осіб власника рахунка. Якщо власник рахунка не має гербової печатки, то картка із
зразками підписів має бути засвідчена підписами і відбитком
гербової печатки вищестоящої організації. У тому разі, якщо в установі банку відкриті два поточних
(поточних бюджетних) рахунки під одним і тим же найменуванням
військової частини чи установи, в картки із зразками підписів і
відбитком печатки за обома рахунками включається один і той же
зразок відбитка гербової печатки, який присвоєний цій військовій
частині або установі. У разі тимчасової відсутності печатки у військовій частині,
установі, підприємстві чи організації керівник установи банку дає
власнику рахунка необхідний строк для виготовлення
печатки. Одночасно він визначає порядок оформлення грошових
документів на час відсутності печатки. У цьому разі керівник чи
головний бухгалтер установи банку робить відповідну відмітку в
картці із зразками підписів і відбитком печатки. 5.7. Дозвіл на відкриття рахунка, заява на відкриття рахунка
і картки із зразками підписів і відбитком печатки подаються в
установу банку тією посадовою особою військової частини, установи,
підприємства чи організації, якій надано право першого чи другого
підпису на грошових документах за цим рахунком. Особа, яка представляє в установу банку вказані документи,
пред'являє своє посвідчення, паспорт чи документ, що його заміняє. Після перевірки правильності оформлення вказаних вище
документів на відкриття рахунка на картці із зразками підписів і
відбитком печатки робиться відмітка: "Посвідчення пред'явлене"
(без посилань на дату видачі, номер і без вказівок про те, ким
видано посвідчення). При пред'явленні паспорта вказується його
номер, дата видачі і ким виданий. Відмітка про пред'явлення
документа засвідчується підписом керівника чи головного бухгалтера
установи банку. У разі тимчасової заміни однієї з осіб, які мають право
першого чи другого підпису, нова картка не складається, а
додатково надається картка із зразком підпису тимчасового
заступника із зазначенням строку її дії. Ця тимчасова картка
підписується командиром (начальником) і начальником фінансового
органу (головним чи старшим бухгалтером) цієї військової
частини, установи, підприємства чи організації і скріпляється
відбитком печатки. 5.8. Про відкриття поточного чи розрахункового рахунка
установа банку негайно надсилає рекомендованим листом заповнене
нею повідомлення фінансовому органу - розпорядникові бюджетних
коштів, який видав дозвіл на відкриття рахунка. Установам банків забороняється видавати повідомлення про
відкриття рахунка на руки представникам військових частин,
установ, підприємств і організацій для передачі їх фінансовим
органам - розпорядникам бюджетних коштів. 5.9. У разі неотримання установою банку підтвердження дозволу
на відкриття рахунка (з примірником повідомлення про відкриття
рахунка) установа банку відкриває рахунок військовій частині,
установі, підприємству чи організації на підставі наданих
власником рахунка документів, перерахованих в п.5.7. цієї
Інструкції, на строк до отримання підтвердження дозволу. Дозвіл на тимчасове відкриття рахунка надається керівником
установи банку, про що робиться відповідний надпис на картці із
зразками підписів і відбитком печатки. Протягом вказаного строку на рахунок, відкритий військовій
частині, установі, підприємству чи організації, можуть тільки
зараховуватися суми. Видача і перерахування сум з цього рахунка
забороняється. Документи з оформлення рахунка військовій частині, установі,
підприємству чи організації, відкритого до отримання підтвердження
дозволу на право відкриття рахунка зберігаються у головного
бухгалтера установи банку. Картки із зразками підписів і відтиску
печатки зберігаються в операційних працівників в окремих папках. Після одержання підтвердження дозволу на право відкриття
рахунка в картці із зразками підписів і відбитком печатки напис
про дозвіл на відкриття тимчасового рахунка анулюється, про що
робиться відмітка "анульовано". Після цього в
загальноустановленому порядку керівник установи банку робить напис
на заяві про відкриття рахунка, головний бухгалтер чи його
заступник оформляють картку із зразками підписів і відбитком
печатки.
6. Відкриття уповноваженими банками України

рахунків в іноземній валюті
6.1. Характеристика рахунків
6.1.1. Банківські рахунки в іноземній валюті підрозділяються
на: - розрахункові; - суброзрахункові; - позичкові; - депозитні. 6.1.2. Розрахунковий рахунок призначений для розрахунків у
межах чинного законодавства в безготівковій та готівковій
іноземній валюті при здійсненні поточних операцій, визначених
законодавством України про валютне регулювання та нормативними
актами Національного банку України. Поточними торговельними операціями в іноземній валюті є: - розрахунки між юридичними особами-резидентами і юридичними
особами-нерезидентами при здійсненні зовнішньоекономічної
діяльності у межах торговельного обороту; між юридичними особами
на території України при наявності індивідуальної ліцензії
Національного банку України; між юридичними особами-нерезидентами
та юридичними особами-резидентами через юридичних осіб-резидентів
- посередників відповідно до договорів (контрактів), що укладені
відповідно до чинного законодавства; інші розрахунки, що
здійснюються відповідно до чинного законодавства України; - операції на міжбанківському валютному ринку України; - оплата товарів (робіт, послуг) з використанням пластикових
карток та чеків. Поточними неторговельними операціями є: - купівля та продаж іноземної готівкової валюти за готівкові
карбованці через мережу пунктів обміну валюти; - виплата готівкової іноземної валюти за пластиковими
картками та чеками міжнародних платіжних систем; - купівля за готівкову вільно конвертовану валюту чеків
міжнародних платіжних систем; - виплата готівкової іноземної валюти за переказами із-за
кордону (на пред'явника, пенсії, благодійні перерахування,
аліменти). 6.1.3. Суброзрахунковий рахунок відкривається філіям
суб'єктів підприємницької діяльності - резидентам, що згідно з
чинним законодавством України та нормативними актами Національного
банку України мають дозвіл на торгівлю або надання послуг за
іноземну валюту. Призначення рахунка - зарахування виручки відособленого
підрозділу для подальшого перерахування на основний розрахунковий
рахунок. 6.1.4. Позичкові рахунки відкриваються уповноваженим банком
юридичним особам (резидентам і нерезидентам) незалежно від
наявності розрахункового рахунка у цьому банку у встановленому
чинним законодавством порядку та з дотриманням умов п.2.1.5. цієї
Інструкції. 6.1.5. Депозитні рахунки відкриваються фізичним і юридичним
особам (резидентам і нерезидентам). Депозитний рахунок юридичної особи призначений для обліку
коштів, перерахованих у депозит згідно з п.2.1.6. цієї Інструкції.
6.2. Порядок відкриття рахунків
6.2.1. Для відкриття розрахункового рахунка в іноземній
валюті юридична особа-резидент надає уповноваженому банку ті ж
документи, що і для відкриття розрахункового рахунка в
національній валюті. Дотримання порядку, передбаченого абз.2
підпункту "г", пункту 2.2.1., при відкритті розрахункових рахунків
в іноземній валюті не вимагається. У разі, якщо розрахунковий рахунок в іноземній валюті
відкривається в тому ж банку, де відкрито розрахунковий рахунок в
національній валюті, надання пакета документів, передбачених
п.2.2.1., не обов'язкове. Вищезазначений пакет документів подається до уповноваженого
банку також для відкриття рахунка, призначеного для обліку коштів
в іноземній валюті, куплених на міжбанківському валютному ринку
України. 6.2.2. Для відкриття субрахунка в іноземній валюті для філії
чи іншого відособленого підрозділу юридичної особи-резидента до
уповноваженого банку подаються нотаріально засвідчені копії усіх
зазначених у п.2.2.1., а також клопотання юридичної особи про
відкриття субрахунка з визначенням обсягу та характеру операцій,
які будуть проводитися на цьому рахунку. Субрахунки в іноземній валюті відкриваються з письмового
дозволу керівника установи банку, в якій відкрито основний
розрахунковий рахунок в іноземній валюті юридичної особи, шляхом
вчинення відповідного напису на клопотанні про відкриття
субрахунка. Копія клопотання зберігається в справі з юридичного
оформлення розрахункового рахунка в іноземній валюті. 6.2.3. Для відкриття розрахункового (поточного) рахунка
фізичній особі-резиденту: - що займається підприємницькою діяльністю, необхідно подати: а) заяву встановленої форми; б) копію свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи як
підприємця; в) картку із зразком підпису, засвідчену нотаріально; г) копію посвідки на проживання, виданої органами внутрішніх
справ, засвідчену нотаріально (для осіб, що проживають в Україні і
не є громадянами України). - що не займається підприємницькою діяльністю, необхідно
подати документи, які передбачені у абзаці 1 пункту 3.1.2. 6.2.4. Для відкриття депозитного рахунка в іноземній валюті
фізичній особі-резиденту необхідно подати: а) заяву встановленої форми; б) документ, що засвідчує особу громадянина; в) депозитний договір. 6.2.5. Для відкриття розрахункового рахунка представництву
юридична особа-нерезидент має подати до уповноваженого банку: а) заяву про відкриття рахунка від свого імені; б) копію свідоцтва про реєстрацію представництва в Україні,
засвідчену нотаріально; в) копію легалізованого витягу з торговельного реєстру країни
перебування про реєстрацію юридичної особи, засвідчену
нотаріально; г) копію легалізованого статуту (положення) цієї юридичної
особи, засвідчену нотаріально; д) копію легалізованого рішення юридичної особи про відкриття
представництва в Україні, засвідчену нотаріально; є) копію легалізованого положення про представництво,
засвідчену нотаріально; ж) копію легалізованої довіреності на виконання
представницьких функцій тією чи іншою особою, засвідчену
нотаріально; з) картку із зразками підписів та відбитком печатки,
засвідчену нотаріально. 6.2.6. Для відкриття розрахункового рахунка розташованим на
території України іноземним дипломатичним, консульським,
торговельним та іншим офіційним представництвам іноземних держав
до банку подається: а) заява про відкриття рахунка; б) копія посвідчення Міністерства закордонних справ України
про акредитацію посольства (представництва) на території України,
засвідчена нотаріально, або органом, що видав посвідчення; в) картка із зразками підписів та відбитком печатки,
засвідчена Міністерством закордонних справ України; г) копію дозволу центрального банку країни нерезидента на
відкриття рахунка в іноземній валюті (для резидентів країни -
республік колишнього СРСР за виключенням Естонії), засвідчену
нотаріально. 6.2.7. Для відкриття розрахункового рахунка іноземному
інвестору до банку подається: а) заява на відкриття рахунка, засвідчена в посольстві
(консульстві) України за кордоном чи в посольстві (консульстві)
відповідної іноземної держави в Україні; б) нотаріально засвідчена копія легалізованого статуту; в) картка із зразками підписів осіб, уповноважених
розпоряджатися рахунком, засвідчена нотаріально; г) копія легалізованого витягу із торговельного реєстру
країни перебування про реєстрацію юридичної особи, засвідчена
нотаріально; д) копія документа про державну реєстрацію іноземної
інвестиції, засвідчену нотаріально, або органом, що видав документ
про реєстрацію. У разі, якщо іноземним інвестором виступає фізична особа, в
банк для відкриття рахунка подаються вказані вище документи, крім
передбачених у пп.б) і г), а також підтвердження іноземного банку
про відкритий в ньому рахунок фізичної особи-інвестора. 6.2.8. Для відкриття розрахункового (поточного) рахунка
фізичній особі-нерезиденту, що не займається підприємницькою
діяльністю, необхідно подати документи, які передбачені у абазці 1
пункту 3.1.2. 6.2.9. Анонімні рахунки в іноземній валюті відкриваються
відповідно до затвердженого постановою Правління Національного
банку N 205 ( v0205500-95 ) від 16.08.95 р. "Порядку відкриття та
функціонування анонімних валютних рахунків фізичних осіб
(резидентів і нерезидентів)". 6.2.10. Розрахунковий рахунок (субрахунок) закривається
уповноваженим банком: а) на підставі заяви власника рахунка; б) на підставі рішення органу, на який законодавчими органами
покладено функції щодо ліквідації або реорганізації підприємства; в) на підставі відповідного рішення суду або арбітражного
суду про ліквідацію підприємства чи визнання його банкрутом; г) на інших підставах, передбачених чинним законодавством
України чи договором між установою банку та власником рахунка. У разі закриття рахунка, відповідно до підпунктів "а" та "г",
власник рахунка в заяві про закриття рахунка вказує, що після
відкриття рахунка в іншому банку він повідомить номер цього
рахунка та банк, в якому він відкритий, для перерахування залишків
коштів, що залишились у попередньому банку або які в майбутньому
будуть надходити на його ім'я. Після цього власнику рахунка
надається довідка про закриття рахунка, на підставі якої
відкривається новий розрахунковий рахунок (субрахунок), а також у
3-денний строк надсилається повідомлення в податкову інспекцію про
закриття рахунка.
7. Картка із зразками підписів та відбитком печатки
7.1. Картку із зразками підписів та відбитком печатки подають
усі юридичні особи та інші суб'єкти підприємницької діяльності
незалежно від форм власності, яким відкриваються рахунки в
установах банків. У картку включаються зразки підписів осіб, яким
відповідно до чинного законодавства та установчих документів
підприємства надано право розпорядження рахунком та підпису
платіжних та інших розрахункових документів. 7.2. Право першого підпису належить керівнику підприємства,
якому відкривається рахунок, а також службовим особам,
уповноваженим керівником. Право другого підпису належить головному бухгалтеру та
уповноваженим ним особам. 7.3. Якщо посада головного бухгалтера не передбачена, або у
разі, коли ця посада тимчасово не заміщена, старші бухгалтери
користуються правами головних бухгалтерів, а якщо замість посади
головного бухгалтера передбачена посада з іншим найменуванням
(начальник фінансового відділу, фінансово-бухгалтерське управління
та ін.), власник рахунка робить про це відмітку в картці із
зразками підписів та відбитком печатки. 7.4. Особи, що мають право першого та другого підпису,
вказуються в картці із зразками підписів і відбитком печатки при
її складанні. Зразок підпису керівника включається в картку
обов'язково. 7.5. Право першого підпису не може бути надано головному
бухгалтеру та іншим особам, що мають право другого підпису. Право
другого підпису не може бути надано особам, які користуються
правом першого підпису. 7.6. За рахунками юридичних осіб, що обслуговуються
централізованими бухгалтеріями, право другого підпису належить
головному бухгалтеру централізованої бухгалтерії та особам, ним
уповноваженим. 7.7. За рахунками юридичних осіб та їх відособлених
підрозділів, у яких не встановлено посаду головного (старшого)
бухгалтера, право другого підпису може бути надано бухгалтеру,
рахівнику. У разі відсутності в штаті таких посад керівник надає
право другого підпису службовій особі, на яку покладено ведення
бухгалтерського обліку та складання звітності. У такому разі в
картці із зразками підписів та відбитком печатки ставиться
відмітка про те, що в штаті відсутній рахівник. 7.8. За рахунками юридичних осіб та їх відособлених
підрозділів, у штаті яких відсутні особи, яким може бути надане
право другого підпису, а також підприємців (без створення
юридичної особи) в установу банку подається нотаріально засвідчена
картка, із зразком підпису тільки власника рахунка. 7.9. У разі відкриття поточного рахунка бюджетній
організації, в штаті якої немає рахівника або іншого працівника,
на якого можна покласти ведення бухгалтерського обліку, в картку
із зразками підписів та відбитком печатки включається тільки
зразок підпису керівника. У цьому разі вищестояща організація,
засвідчуючи картку, робить відмітку в графі, що відведена для
зазначення посади, прізвища, підписів осіб, що мають право другого
підпису, про відсутність у штаті працівників, яким може бути
надано право другого підпису. Якщо картка засвідчується
нотаріально, то установі банку видається окрема довідка від
вищестоящої організації про відсутність у штаті працівників, яким
може бути надано право другого підпису. 7.10. У картку із зразками підписів та відбитком печатки
обов'язково включається зразок відбитку наданої підприємствам та
їх відособленим підрозділам печатки. Використання
печаток, призначених для спеціальних цілей, наприклад, "для
пакетів", "для перепусток", не допускається. 7.11. У разі тимчасової відсутності печатки у новоствореного
підприємства, а також у зв'язку з реорганізацією, зміною
найменування чи підпорядкованості, відпрацьованістю чи втратою
печатки керівник установи банку надає власнику рахунка строк для
виготовлення нової печатки. 7.12. Комітети первинних організацій добровільних товариств,
яким печатка не надана, можуть користуватися печаткою вищестоящих
організацій або печаткою тих організацій, при яких вони
знаходяться. У картці із зразками підписів та відбитком печатки у
графі "Зразок відбитку печатки" має бути проставлений зразок
печатки, якою буде користуватися первинна організація
добровільного товариства. 7.13. Картка із зразками підписів та відбитком печатки має
бути засвідчена підписом керівника чи заступника керівника
вищестоящої організації та печаткою вищестоящої організації або
нотаріальною конторою, а в населених пунктах, де немає
нотаріальних контор, сільською, селищною, районною, міською Радою
народних депутатів. Міністерства, що входять до центральних
органів державної виконавчої влади України відповідно до Указу
Президента України від 13 листопада 1992 року N 566/92 "Про зміни
в системі центральних органів державної виконавчої влади України",
подають картки із зразками підписів і відбитком печатки,
засвідчені керівниками та головними бухгалтерами цих органів. 7.14. У разі заміни чи доповнення хоча б одного з підписів
подається нова картка із зразками підписів на всіх осіб, що мають
право першого та другого підпису. 7.15. Якщо картка засвідчена вищестоящою організацією, що
знаходиться в іншому місті, то у разі зміни керівника чи головного
бухгалтера, іншої службової особи, що виконує обов'язки головного
бухгалтера юридичної особи, якій відкрито рахунок, вищестояща
організація може телеграфом повідомити про це установу банку, при
цьому підпис керівника вищестоящої організації або його заступника
засвідчується телеграфом. У цьому разі нова картка із зразками
підписів та відбитком печатки подається протягом 30 днів. 7.16. Якщо в новій картці, що подається у разі заміни чи
доповнення підписів, підписи керівника та головного бухгалтера
юридичної особи залишаються колишні, то додатково завіряти таку
картку не потрібно. Вона приймається за дозволяючим написом
головного бухгалтера установи банку чи його заступника після
звірення ним підписів керівника та головного бухгалтера, що
підписали картку, із зразками їх підписів на картці, що
заміняється. Стара картка зберігається у справі з оформлення
рахунка. 7.17. У разі призначення тимчасового виконуючого обов'язки
керівника чи головного бухгалтера подається нова тимчасова картка
тільки із зразками підписів особи, тимчасово виконуючої обов'язки
керівника чи головного бухгалтера, засвідчена вищестоящою
організацією чи нотаріально. 7.18. У разі тимчасового надання особі права першого чи
другого підпису, а також у разі тимчасової заміни однієї з осіб,
уповноважених керівником чи головним бухгалтером відповідно, нова
картка не складається, а додатково подається картка тільки із
зразком підпису тимчасово уповноваженої особи із зазначенням
строку її дії та копія відповідного документа (протоколу, наказу
та ін.), що підтверджує ці повноваження. 7.19. Ця тимчасова картка підписується керівником та головним
бухгалтером, засвідчується відбитком печатки і додаткового
засвідчення не потребує. 7.20. Картка із зразками підписів та відбитком печатки
подається в установу банку в двох примірниках. Додаткові
примірники можуть бути затребувані від власників рахунків, що
мають у цій установі банку більше одного рахунка, якщо це потрібно
за умовами розміщення операційних підрозділів установ банку. При
цьому додаткові примірники засвідчуються головним бухгалтером
установи банку або його заступником після звірення з основним
примірником картки. Такі додаткові примірники карток засвідчення
вищестоящою організацією чи нотаріально не потребують. 7.21. У картці із зразками підписів та відбитком печатки
вказується номер рахунка, а також ідентифікаційний код(номер)
власника рахунка, що проставляється на підставі відповідних
довідок статистичних чи податкових органів.
8. Переоформлення та закриття рахунків
8.1. У разі переоформлення рахунка у зв'язку з реорганізацією
підприємства (злиття, приєднання, поділ, перетворення, виділення)
подаються такі ж документи, що і при створенні підприємства. У разі зміни найменування, що не викликане реорганізацією, в
установу банку подається заява власника рахунка, нова копія
свідоцтва про державну реєстрацію та зміни до установчих
документів, оформлені належним чином. У разі зміни характеру діяльності власника рахунка подається
один з примірників нового статуту (положення). Нова копія свідоцтва про реєстрацію має бути подана установі
банку протягом трьох днів з дня видачі свідоцтва. У разі внесення до установчих документів змін (доповнень),
які не потребують перереєстрації суб'єкта підприємницької
діяльності, власник рахунка зобов'язаний подати змінені установчі
документи протягом трьох днів з дня затвердження цих змін. 8.2. Керівникам установ банку надається право звільняти
власника рахунка від подання документів для переоформлення рахунка
і проводити переоформлення власним розпорядженням, якщо зміна
підпорядкування чи зміна найменування випливає із чинного
законодавства України, рішень Кабінету Міністрів, що є
загальновідомими. 8.3. У разі переоформлення рахунка на ім'я ліквідаційної
комісії подається рішення про ліквідацію юридичної особи і
нотаріально засвідчена картка із зразками підписів уповноважених
членів ліквідаційної комісії і відбитком печатки організації, що
ліквідується. 8.4. Розрахункові та поточні рахунки закриваються в установах
банку: а) на підставі заяви власника рахунка; б) на підставі рішення органу, на який законом покладено
функції щодо ліквідації або реорганізації підприємства; в) на підставі відповідного рішення суду або арбітражного
суду про ліквідацію підприємства чи визнання його банкрутом; г) на інших підставах, передбачених чинним законодавством
України чи договором між установою банку та власником рахунка. 8.5. Сторона, яка вважає за необхідне змінити чи розірвати
договір, надсилає пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона, що одержала пропозицію про розірвання договору,
повинна відповісти на неї не пізніше 20 днів після отримання
пропозиції. Якщо сторони не досягли згоди щодо розірвання
договору, а також у разі неотримання відповіді у встановлений
строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона
має право передати спір на вирішення суду, арбітражного суду. Серед підстав, за якими банк вправі порушити питання про
розірвання договору, може бути відсутність операцій на рахунку
протягом встановленого договором на відкриття та обслуговування
банківського рахунка строку, за винятком бюджетних установ,
рахунки яких не закриваються. Власник рахунка вправі порушити питання про розірвання
договору у разі відсутності коштів на кореспондентському рахунку
банку та ін. 8.6. З моменту прийняття рішення про ліквідацію банку або з
дня опублікування в офіційному друкованому органі Верховної Ради
України чи Кабінету Міністрів України оголошення про порушення
справи про банкрутство власник рахунка вправі відкрити
розрахунковий рахунок в іншому банку на підставі довідки про
припинення операцій на кореспондентському (субкореспондентському)
рахунку банку, що ліквідується, яка надається відповідним обласним
управлінням Національного банку України. У довідці вказується перелік заборгованості та загальна сума
заборгованості власника рахунка. 8.7. У разі закриття рахунка відповідно до п.8.4. "а" та "г"
власник рахунка в заяві про закриття рахунка вказує, що після
відкриття рахунка в іншому банку він повідомить номер цього
рахунка для перерахування залишків коштів, які залишились в
попередньому банку або які в майбутньому будуть надходити на його
ім'я. Після цього власнику рахунка надається довідка про закриття
рахунка з переліком заборгованості та загальною сумою
заборгованості власника рахунка, а також в 3-денний строк
закривається рахунок та надсилається повідомлення в податкову
інспекцію про його закриття. Розрахункові документи, обов'язкові до сплати (рахунок 9929)
передаються спецзв'язком до банку, в який власник рахунка перейшов
на обслуговування. Відмова банку в прийнятті документів, обов'язкових до сплати,
не допускається. Банк, в який власник рахунка перейшов на обслуговування,
повідомляє банк, в якому рахунок закрито, та відповідну податкову
інспекцію, про дату відкриття рахунка. На підставі заяви власника рахунка, підписаної особами, які
мають право першого та другого підпису та засвідченої печаткою
власника рахунка, залишки коштів мають бути перераховані
меморіальним ордером банку, в який власник рахунка перейшов на
обслуговування, протягом 3 днів після отримання повідомлення про
відкриття нового рахунка. При надходженні коштів на ім'я власника
рахунка в майбутньому, вони перераховуються меморіальним ордером
на новий рахунок не пізніше наступного дня. У разі ненадходження повідомлення про відкриття рахунка,
залишки коштів залишаються в банку до особливих розпоряджень їх
власника. 8.8. Справа з юридичного оформлення рахунка залишається в
установі банку. 8.9. Операції на рахунках в установах банків можуть бути
тимчасово зупинені рішенням державних податкових інспекцій,
судовими, правоохоронними та іншими органами у разі, якщо це
передбачено законодавчими актами.

  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Зміст

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: