Правова позиція
Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду
згідно з Постановою
від 18 листопада 2022 року
у справі № 640/15842/20
Адміністративна юрисдикція
Щодо порядку подання податкової звітності у разі наявності діючого договору про визнання електронних документів
Аналогічна правова позиція висловлена
Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду в постановах
від 02 жовтня 2018 року у справі № 810/2468/17
від 11 грудня 2018 року у справі № 810/1711/17
від 21 травня 2019 року у справі № 826/28016/15
ФАБУЛА СПРАВИ
ТОВ "Нікея-ЛТД" звернулось до окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби, керівника Державної податкової інспекції Головного управління Державної податкової служби, в якому просило:
- визнати незаконним та скасувати лист (рішення);
- визнати незаконною бездіяльність Головного управління ДПС, яка полягає у незбиранні, невнесенні, необробці та незберіганні інформації з одержаної податкової декларації з податку на додану вартість за звітний (податковий) період календарний місяць з додатками та доповненням до неї ТОВ «НІКЕЯ-ЛТД»;
- зобов'язати Головне управління ДПС внести до баз даних інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, інформацію з одержаної податкової декларації з податку на додану вартість за звітний (податковий) період календарний місяць з додатками та доповненнями до неї ТОВ «НІКЕЯ-ЛТД»;
- визнати незаконними дії державного податкового інспектора, які полягають у підписанні нею листа на бланку Головного управління ДПС.
Рішенням окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою апеляційного адміністративного суду, у задоволенні позову відмовлено.
ОЦІНКА СУДУ
Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі контролюючому органу всіма платниками цього податку з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису (дана правова норма набрала чинності 1 січня 2015 року згідно Закону України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" та кореспондується із Порядком заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року № 21 (чинний із 1 лютого 2016 року)).
Отже, ключовою відмінністю податкової звітності з податку на додану вартість, починаючи з 1 січня 2015 року, стало покладення на платника податків обов'язку щодо її подання засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб, що забезпечувало належне функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість, та упереджувало випадки безпідставного відшкодування податку на додану вартість в автоматичному режимі.
Тобто, наведений імперативний припис передбачає обов`язок платника податку на додану вартість подавати звітність з цього податку лише в електронній формі.
Єдине виключення з цього правила закріплене в абзаці 3 пункту 49.4 статті 49 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), яким передбачено, що у разі припинення договору про визнання електронних документів з підстав, визначених законом, платник податків має право до складення нового договору подавати податкову звітність у спосіб, визначений підпунктами "а" і "б" пункту 49.3 цієї статті.
Інших виключень з правила, встановленого пунктом 49.4 статті 49 ПК України, законодавець не передбачив.
ВИСНОВКИ: наявність діючого договору про визнання електронних документів позбавляє платника податків можливості подавати податкову звітність у паперовому вигляді.
КЛЮЧОВІ СЛОВА: порядок справляння ПДВ, електронна звітність, вимоги до податкової звітності