ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2021 року справа №200/6298/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Міронової Г.М., Казначеєва Е.Г.,
секретар судового засідання Мирошниченко О.Л.,
за участю: представника представника відповідача Волкової К.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року у справі № 200/6298/20-а (головуючий І інстанції Голошивець І.О., повний текст складений у м. Слов`янську Донецької області) за позовом ОСОБА_1 до Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статуту осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 21.08.2019 року, оформленого протоколом № 11 та зобов`язання прийняти рішення про видачу посвідчення нового зразка «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія І) серії А синього кольору.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 20.10.2020 року позов задоволений: визнано протиправним та скасовано рішення Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 21.08.2019 року, оформленого протоколом №11, яким відмовлено у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та визнано безпідставним видачу посвідчення ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; зобов`язано Донецьку обласну державну адміністрацію в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи прийняти рішення про видачу (заміну) ОСОБА_1 посвідчення нового зразка «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія І) серії А синього кольору (а.с. 134-138).
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову через порушення норм матеріального та процесуального права. Апелянт вважає, що позивачем пропущений строк звернення з цим позовом до суду, який поновлений судом без надання оцінки обставинам, які перешкоджали своєчасному зверненню до суду. В обгрунтування доводів посилався на правомірність прийнятого рішення, оскільки надані позивачем довідки не містять інформацію про участь останнього у роботах, пов`язаних з усуненням наслідків аварії на ЧАЕС. Крім того, у військовому квитку є виправлення у періоді виконання обов`язків з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Також, с. Оране місце дислокації позивача, не відносться до зони відчуження (а.с. 143-153).
Представником позивача подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення та розглянути справу у відсутність позивача та його представника.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.
Інші учасники в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Позивач звернувся до відповідача із заявою про розгляд особової справи щодо встановлення статусу особи «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та надав необхідні для цього документи, які пов`язують його причасність до ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (а.с. 51).
Згідно витягу з протоколу Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 21.08.2019 року №11 ОСОБА_1 відмовлено у встановлені статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема визначено безпідставною видачу посвідчення, у зв`язку з непідтвердженням факту виконання робіт у зоні відчуження; посвідчення підлягає вилученю (а.с. 22).
Листом управління праці та соціального захисту населення Бахмутської районної державної адміністрації від 24.02.2020 року №1559 позивачу повідомлено про необхідність здачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та про відсутність підстав для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії (а.с. 23).
Позивачем в якості підтвердження участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС надані наступні документи:
- військовий квиток серії НОМЕР_1 , згідно якого позивач у складі військової частини № 960 ОВТ в періоди з 08.08.1987 року (наказ № 450) по 04.10.1987 року (наказ № 507) виконував службові обов`язки з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 30-кілометровій зоні;
- довідка МСЕК серії 10 ААА від 14.06.2010, якою позивачу встановлено ІІ група інвалідності, захворювання позивача пов`язано з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з виконанням обов`язків військової служби;
- довідка МСЕК серії ДОН-04 № 023349, якою позивачу встановлено ступінь втрати професійної працездатності 80% з 14.06.2010 року;
- довідка Бахмутського ОМВК Донецької області від 27.02.2020 року № С3/283, якою встановлено, шо позивач проходив військову службу у складі діючої армії в період бойових дій (в тому числі виконання інтернаціонального обов`язку, перебування в партизанських загонах і з`єднаннях) ЧАЕС з 08.08.1987 року по 04.10.1987 року; підстава: військовий квиток НУ №7656771 стор. 24; архівна довідка №44/498 від 10.09.1991 року;
- посвідчення серії НОМЕР_2 , яке посвідчує, що позивач є інвалідом ІІ групи;
- довідка Бахмутського ОМВК Донецької області № 4/1656 від 05.03.2020 року, згідно якої позивач призваний на військові збори та направлений до військової частини № 960 відділ торгівлі 08.08.1987 року. Факт особистої участі громадянина (згідно до списку) у ліквідації може бути підтверджено довідкою Галузевого державного архіву MO України м. Київ;
- архівна довідка від 19.03.2020 року Галузевого державного архіву Міністерства оборони України, по архівних документах військової частини №960 ОВТ, в якій зазанчено, що позивач періоди з 08.08.1987 року (наказ №450) по 04.10.1987 року (наказ № 507) виконував службові обов`язки з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Дні виїзду в зони (на об`єкти, населенні пункти) не відображені. В документах військової частини відображено отримання тільки добових грошей. Місце дислокації: с. Оране;
- архівна довідка від 10.09.1991 року № 44/498, видана військторгом Головного управління торгівлі Міністерства оборони СРСР, за якою позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;
- посвідчення серії НОМЕР_3 від 03.11.1995 року, яким позивачу посвідчується статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1);
- експертний висновок Донецької регіональної міжвідомчої експертної Ради від 28.02.1992 року № 4803/379-2, яким встановлено, що захворювання позивача пов`язано з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з виконанням обов`язків військової служби (а.с. 12-21).
Щодо строку звернення з позовом до суду.
Згідно ч. 1 ст. 121 КАС України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами (ч. 1 ст. 122 КАС України).
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (ч. 2 ст. 122 КАС України).
Апелянт вважає, що про порушення своїх прав позивач дізнався після отримання спірного рішення у жовтні 2019 року, однак, жодних належних та достовірних доказів в підтвердження цього суду не надав.
В позовній заяві позивача посилається на те, що спірне рішення відповідача не отримував, про його існування дізнався з листа УПСЗН в лютому 2020 року.
З позовом до суду звернувся представник позивача 26.06.2020 року, договір про надання правововї домомоги укладений між позивача та його представником у травні 2020 року.
Враховуючи встановлені обставини, колегія суддів вважає поважними причини пропуску строку звернення до суду з цим позовом.
Згідно ст. 9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року № 796-ХІІ (далі Закон 796) особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є: 1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків; 2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи; 3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт; 4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.
За змістом ст. 10 Закону 796 учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
До військовослужбовців належать: особи офіцерського складу, прапорщики, мічмани, військовослужбовці надстрокової служби, військовозобов`язані, призвані на військові збори, військовослужбовці-жінки, а також сержанти (старшини), солдати (матроси), які перебувають (перебували) на дійсній строковій службі у збройних силах, керівний і оперативний склад органів Комітету державної безпеки, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, а також інших військових формувань.
Причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.
Статтяею 14 Закону №796 визначено, що для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи: 1) особа з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10,11ічастина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1; 2) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження: з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів; з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів; у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи; евакуйовані у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особи, які на момент евакуації перебували у стані внутріутробного розвитку, після досягнення ними повноліття); особи, які постійно проживали у зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття постанови про відселення, - категорія 2; 3) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали: у зоні відчуження з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - від 1 до 5 календарних днів; у зоні відчуження в 1987 році - від 1 до 14 календарних днів; у зоні відчуження в 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів;
на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві - не менше 14 календарних днів у 1986 році.
Згідно ст. 15 Закону №769, підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.
Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.
За змістом статті 65 Закону №796 учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. При зміні категорії, а також у випадках, передбаченихстаттею 17цього Закону, посвідчення підлягає заміні. Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом. Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою КМУ від 11.07.2018 року № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі Постанова №551).
Згідно п. 2 Постанови № 551 затверджено нові зразки посвідчень, що видаються особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружині (чоловіку) померлого (померлої) громадянина (громадянки) з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, опікунам дітей (на час опікунства) померлого (померлої) громадянина (громадянки), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, згідно з додатками 1-14.
Пунктом 3 Постанови № 551 передбачено дозвіл до 01.01.2019 року використовувати для видачі громадянам усіх категорій, визначених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», раніше виготовлені бланки посвідчень за зразками, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 25.08.1992 року № 501 «Про Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», від 20.01.1997 року № 51 «Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», від 21.08.2001 року № 1105 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51».
У пункті 7 вказаної Постанови зазначено, що Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям необхідно: забезпечити своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них; утворити у місячний строк після набрання чинності цією постановою комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, та затвердити відповідне положення; провести до 1 січня 2020 р. заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень: особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1); учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорії 2 і 3) з числа громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт; особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 2), з числа постраждалих від радіаційного опромінення за інших обставин не з власної вини.
Згідно п. 11 Постанови № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за поданням райдержадміністрацій за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії). Посвідчення видаються, зокрема: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів: - довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби); - довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби - довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку; особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.
У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.
Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів. Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи.
Розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 21.08.2018 року №1029/5-18 утворено Регіональну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та затверджено Положення.
Згідно п. 1 Положення Регіональна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним органом Донецької обласної державної адміністрації, утворений з метою вирішення питань щодо визначення статусу осіб, зокрема учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
За змістом п.п.4.1 - 4.3, п.4 Положення Регіональна Комісія відповідно до покладених на неї завдань: розглядає документи, подані відповідно до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, приймає рішення, яке є підставою для видачі або відмови у видачі відповідних посвідчень.
03.11.1995 року позивачу видано безстрокове посвідчення серії НОМЕР_3 , як громадянину, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія І), відповідно до якого йому визначено статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Посвідчення позивача повинно бути замінено відповідно до пункту 11 Порядку № 551, на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.
Як встановлено вище, для видачі посвідчення нового зразка, позивачем надавались такі документи: військовий квиток, довідка МСЕК серії 10 ААА від 14.06.2010, довідка МСЕК серії ДОН-04 № 023349, посвідчення серії НОМЕР_2 , архівна довідка від 10.09.1991 року № 44/498, посвідчення серії НОМЕР_3 від 03.11.1995 року; експертний висновок Донецької регіональної міжвідомчої експертної ради від 28.02.1992 року № 4803/379-2, довідка Бахмутського ОМВК Донецької області від 27.02.2020 року № с3/283, довідка Бахмутського ОМВК Донецької області № 4/1656 від 05.03.2020 року, архівна довідка від 19.03.2020 року Галузевого державного архіву Міністерства оборони України, по архівних документах військової частини № 960 ОВТ.
Згідно п. 13 Постанови № 551 питання визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, вирішуються комісією при Мінсоцполітики, до складу якої, крім його фахівців, входять представники МОЗ, ДАЗВ, МВС, Міноборони, Київської облдержадміністрації та громадських об`єднань, статутна діяльність яких пов`язана із соціальним захистом осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (за згодою), за поданням уповноважених органів.
Особові справи громадян надсилаються на розгляд комісій, зазначених в абзацах першому і другому цього пункту, за рішенням регіональних комісій.
Відповідачем були надані до суду письмові пояснення, що особові справи та документи, які надавались для формування справ учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, в департаменті відсутні, оскільки залишилися у непідконтрольному владі місті Донецьку, а надані позивачем на розгляд Регіональної комісії документи відповідно до заяви ОСОБА_1 містять лише відомості щодо перебування військової частини, яка була дислокована у селище Оране. Визначена обставина не є достатньою для встановлення статусу та видачі посвідчення відповідно до Закону № 796.
Колегія суддів звертає увагу, що позивач отримав посвідчення громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи у 1995 році на підставі наданих документів, що підтверджували його участь у ліквідації наслідків аварії у зоні відчуження. Позивач не може нести відповідальність за неможливість надання підтверджуючих документів щодо встановлення причинного зв`язку інвалідності з Чорнобильською катастрофою, та як наслідок бути позбавленим права отримання пільг, встановлених законодавством для ліквідаторів наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Щодо розташування селище Оране, в якому була дислокована військова частина позивача.
Постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 23.07.1991 року №106 «Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи» затверджено перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення, згідно з додатком № 1.
Село Оране, Іванківського району, Київської області згідно з додатком № 1, в редакції від 12.01.1993 року, включено до 3 зони гарантованого добровільного відселення.
Позивача призвано на військові збори у період з 08.08.1987 року по 04.10.1987 року у складі військової частини №960.
Надані позивачем документи для отримання посвідчення датовані 90-ми роками, тому відповідність їх вимогам Порядку №551 не є визначальним фактом у розумінні доказування у даній справі.
Постановою Кабінетом Міністрів Української РСР від 18.06.1991 року №44 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ №501 від 25.08.1992 року).
Пунктом 10 вказаного Порядку передбачалось, що видача посвідчень учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС провадиться на підставі одного з таких документів: а) посвідчення про відрядження в зону відчуження; б) воєнний білет з відміткою про участь в ліквідації наслідків аварії в зоні відчуження; в) трудова книжка з записом, що засвідчує роботу в зоні відчуження; г) табель обліку робочого часу в зоні відчуження; д)довідка про право на підвищену оплату праці за роботу в населених пунктах, розташованих в зоні відчуження; є) довідка, що дає право на пільгову пенсію за роботу у відповідних зонах небезпеки у 1986 - 1988 роках; ж) посвідчення, видане згідно з постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 02.07.1990 № 148. У подальшому діяли постанова Кабінету Міністрів України від 25.08.1992 року №501 «Про Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», постанова Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 року №51 «Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», до яких вносилися багаточисленні зміни та доповнення.
Отеж, на момент видачі відповідних документів була відсутня аналогічна діючій регламентація щодо форми та змісту таких документів. При цьому надані позивачем документи видані компетентними установами, як за місцем проходження служби, так і за місцем роботи та за формою, чинною на момент їх складення, тобто в передбаченій законодавством формі.
Наявність у позивача статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є умовою для набуття відповідної категорії. Позивач має статус учасника, що підтверджується відповідним посвідченням (І категорія), у вкладці до посвідчення вказано про його безстроковість.
Крім того, заміна вже наявного посвідчення та видача посвідчення вперше не є тотожніми за правовим змістом поняттями.
Щодо посилання апелянта на наявність виправлень у військовому квитку в періоді виконання обов`язків з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, колегія судідв вважає їх хибними, оскільки таких виправлень судом не встановлено (а.с. 18).
На підставі викладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування рішення Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 21.08.2019 року, оформленого протоколом № 11, яким відмовлено у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та визнано безпідставним видачу посвідчення ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; зобов`язання Донецьку обласну державну адміністрацію в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи прийняти рішення про видачу (заміну) ОСОБА_1 посвідчення нового зразка «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія І) серії А синього кольору.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.
Керуючись ст.ст. 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року у справі № 200/6298/20-а за позовом ОСОБА_1 до Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Повний текст постанови складений 22 лютого 2021 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: Г.М. Міронова
Е.Г. Казначеєв