ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2023 року
м. Київ
справа № 200/6298/20-а
адміністративне провадження № К/9901/10422/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука Володимира Миколайовича, суддів Берназюка Яна Олександровича, Єзерова Альберта Анатолійовича,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи,
на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року (суддя Голошивець І.О.) та
постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2021 року (колегія у складі суддів Геращенка І.В., Міронової Г.М., Казначеєва Е.Г.)
у справі № 200/6298/20-а
за позовом ОСОБА_1
до Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У липні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 21.08.2019, оформлене протоколом № 11 в частині відмови у встановленні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та визнати безпідставною відмову у видачі посвідчення;
- зобов`язання відповідача прийняти рішення про видачу посвідчення нового зразка «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія І) серії А синього кольору.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про розгляд особової справи щодо встановлення статусу особи «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та надав необхідні для цього документи, які пов`язують його причетність до ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
3. Згідно витягу з протоколу Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 21.08.2019 № 11 ОСОБА_1 фактично відмовлено у встановлені статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема визначено безпідставною видачу посвідчення, у зв`язку з не підтвердженням факту виконання робіт у зоні відчуження. Зазначено, що посвідчення підлягає вилученню.
4. Листом Управління праці та соціального захисту населення Бахмутської районної Державної адміністрації від 24.02.2020 № 1559 ОСОБА_1 надіслано витяг з протоколу Регіональної комісії від 21.08.2019 № 11 та проінформовано про необхідність здати посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи та про відсутність підстав для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії.
5. На підтвердження участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС позивач надав такі документи:
- військовий квиток серії НОМЕР_1 , за яким позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у складі військової частини № НОМЕР_2 ОВТ в періоди з 08.08.1987 (Наказ №450) по 04.10.1987 (наказ №507), виконував службові обов`язки з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 30-кілометровій зоні;
- довідка МСЕК серії 10 ААА від 14.06.2010, якою позивачу встановлено ІІ група інвалідності, захворювання позивача пов`язано з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з виконанням обов`язків військової служби;
- довідка МСЕК серії ДОН-04 № 023349 від 14.06.2010, якою позивачу встановлено ступінь втрати професійної працездатності - 80% з 14.06.2010;
- довідка Бахмутського ОМВК Донецької області від 27.02.2020 №с3/283, якою встановлено, що позивач проходив військову службу у складі діючої армії в ЧАЕС з 08.08.1987 по 04.10.1987, підстава: військовий квиток НОМЕР_1 стор. 24; архівна довідка №44/498 від 10.09.1991;
- посвідчення серії НОМЕР_3 , яке посвідчує, що позивач є інвалідом ІІ групи;
- довідка Бахмутського ОМВК Донецької області вих. №4/1656 від 05.03.2020 про те, що позивач був призваний на військові збори та направлений до військової частини НОМЕР_2 відділ торгівлі 08.08.1987;
- архівна довідка від 19.03.2020 Галузевого державного архіву Міністерства оборони України, за архівними документами військової частини № НОМЕР_2 ОВТ, в якій зазначено, що позивач у період з 08.08.1987 (Наказ №450) по 04.10.1987 (наказ №507) виконував службові обов`язки з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Дні виїзду в зони (на об`єкти, населенні пункти) не відображені. В документах військової частини відображено отримання тільки добових грошей. Місце дислокації: с. Оране;
- архівна довідка від 10.09.1991 №44/498, видана військторгом Головного управління торгівлі Міністерства оборони СРСР, з якої вбачається, що позивач брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;
- посвідчення серії НОМЕР_4 від 03.11.1995, яким позивачу посвідчується статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1);
- експертний висновок Донецької регіональної міжвідомчої експертної Ради від 28.02.1992 № 4803/379-2, яким визначено, що захворювання позивача пов`язано з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з виконанням обов`язків військової служби.
6. Вважаючи рішення відповідача таким, що прийняте з порушенням норм чинного законодавства та його конституційних прав, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
7. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що має підстави для отримання посвідчення категорії 1, оскільки він є особою з інвалідністю і довідка МСЕК засвідчує причинно-наслідковий зв`язок настання інвалідності із аварією на ЧАЕС.
8. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог. Покликався на те, що позивач порушив строк звернення до суду. Регіональна комісія є постійним колегіальним органом Донецької облдержадміністрації. Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним. Для отримання статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильський АЕС періоди роботи (служби) у зоні відчуження повинні підтверджуватися відповідними документами. Позивач не надав жодного доказу щодо його участі у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії. Тому позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 20.10.2020, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2021, позов задоволено.
10. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що 03.11.1995 позивачу видано безстрокове посвідчення серії НОМЕР_4 , як громадянину, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія І), відповідно до якого йому визначено статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.
11. Посвідчення позивача повинно бути замінено відповідно до пункту 11 Порядку №551, на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.
При цьому, суд першої інстанції зауважив, що позивач отримав посвідчення громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи, у 1995 році на підставі наданих документів, що підтверджували його участь у ліквідації наслідків аварії у зоні відчуження. Крім того, заміна наявного посвідчення та видача посвідчення (нового, в перший раз) не є тотожними за правовим змістом поняттями.
Щодо посилань відповідача на порушення позивачем строку звернення до суду, то ухвалою суду від 07.07.2020 позивачу визнано поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду та поновлено пропущений строк звернення.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. 22.03.2021 Донецька ОДА подала касаційну скаргу, в якій просила скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову.
13. Як на підставу касаційного оскарження покликається на те, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування п. 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Порядок № 551), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, щодо повноважень органу державної влади відмовляти у встановленні статусу потерпілого від радіаційного опромінення учасника ліквідації ЧАЕС та видачі відповідних посвідчень; таке питання має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, стосується широкого кола громадян України.
14. Суди попередніх інстанцій не досліджували питання щодо наявності у Регіональної комісії з реалізації прав громадян на соціальний захист повноважень встановлювати необґрунтовану видачу регіональною комісією посвідчення відповідної категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи та прийняття рішення стосовно його вилучення уповноваженими органами.
15. Верховний Суд ухвалою від 13.05.2020 у справі № 200/12171/19-а відкрив касаційне провадження у зв`язку з відсутністю висновку Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах.
16. Крім того, згідно з ч.1 ст. 15 Закону № 796 підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами та є обов`язкової умовою для встановлення статусу.
17. Жодний наданий позивачем документ не підтверджує саме період роботи (служби) ОСОБА_1 у зоні відчуження, що є обов`язковою умовою для встановлення статусу, який є первинною підставою для отримання пільг.
18. Також місцем знаходження особи в зоні радіаційного впливу на момент аварії зазначено с. Оране, однак відповідно до Переліку населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991 № 106 «Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», селище Оране не належить до зони відчуження.
19. У відзиві позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
20. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
21. Згідно ст. 9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 № 796-ХІІ (далі - Закон №796-ХІІ) особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є: 1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків; 2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи; 3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт; 4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.
22. За змістом ст. 10 Закону №796-ХІІ учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
23. Згідно ст. 15 Закону № №796-ХІІ підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.
24. Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.
25. За змістом статті 65 Закону №796-ХІІ учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні. Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом. Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
26. Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.
27. Постановою КМ України від 11.07.2018 № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Постанова № 551).
28. Згідно п. 2 Постанови № 551 затверджено нові зразки посвідчень, що видаються особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружині (чоловіку) померлого (померлої) громадянина (громадянки) з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, опікунам дітей (на час опікунства) померлого (померлої) громадянина (громадянки), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, згідно з додатками 1-14.
29. Пунктом 3 Постанови № 551 передбачено дозвіл до 01.01.2019 використовувати для видачі громадянам усіх категорій, визначених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», раніше виготовлені бланки посвідчень за зразками, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 25.08.1992 № 501 «Про Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», від 20.01.1997 № 51 «Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», від 21.08.2001 № 1105 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51».
30. У пункті 7 вказаної Постанови зазначено, що Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям необхідно: забезпечити своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них; утворити у місячний строк після набрання чинності цією постановою комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, та затвердити відповідне положення; провести до 1 січня 2020 року заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень: особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1); учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорії 2 і 3) з числа громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт; особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 2), з числа постраждалих від радіаційного опромінення за інших обставин не з власної вини.
31. Згідно п. 11 Постанови № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за поданням райдержадміністрацій за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії). Посвідчення видаються, зокрема: учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів: - довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби); - довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження, у разі потреби - довідки командира військової частини, військового квитка, витягу з особової справи військовослужбовця, завіреного в установленому порядку; особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.
32. У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії, таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.
33. Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів. Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи.
34. Розпорядженням голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 21.08.2018 №1029/5-18 утворено Регіональну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та затверджено Положення.
35. Згідно п. 1 Положення Регіональна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним органом Донецької обласної державної адміністрації, утворений з метою вирішення питань щодо визначення статусу осіб, зокрема учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
36. За змістом п.п.4.1 - 4.3, п.4 Положення Регіональна Комісія відповідно до покладених на неї завдань: розглядає документи, подані відповідно до Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, приймає рішення, яке є підставою для видачі або відмови у видачі відповідних посвідчень.
37. Виходячи з системного аналізу Постанови № 551, колегія суддів дійшла висновку, що при заміні посвідчення для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які отримали інвалідність, що має причинний зв`язок з Чорнобильською катастрофою, самостійною підставою для отримання посвідчення нового зразка є довідка медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.
Отримання особою інвалідності, що пов`язана з дією іонізуючого випромінювання внаслідок ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, є юридичним фактом, з яким законодавство пов`язує право особи на заміну посвідчення "Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС". Водночас закон не передбачає обов`язку такої особи доводити іншим чином її належність до вказаної категорії осіб, в тому числі шляхом надання відповідних довідок із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження.
38. Наведений вище висновок щодо правозастосування узгоджується з ч. 1 ст. 12 Закону №796-ХІІ, відповідно до якого причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.
39. З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 03.11.1995 було видано посвідчення серії НОМЕР_4 (категорія 1), затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.1992 № 501, відповідно до якого визначено статус особи, як постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи. В посвідченні зазначено, що воно безстрокове та діє на всій території України.
40. Відповідно до вкладки № 631145 від 25.06.2010 до посвідчення серії НОМЕР_4 ОСОБА_1 надано статус учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС без обмеження строку дії.
41. Експертним висновком Донецької регіональної міжвідомчої експертної ради від 28.02.1992 № 4803/379-2 підтверджено, що захворювання позивача пов`язано з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з виконанням обов`язків військової служби.
42. Згідно довідки МСЕК від 14.06.2010 позивачу встановлено ІІ групу інвалідності, причина інвалідності: захворювання, пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з виконанням обов`язків військової служби.
43. Довідкою № 023349 підтверджено втрату професійної працездатності 80% з 14.06.2010 - безстроково.
44. Отже, позивач має інвалідність, зумовлену захворюванням, причинно пов`язаним з наслідками Чорнобильської катастрофи. З огляду на це, позивач не повинен доводити повторно належність до категорії осіб, що є учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Ці питання вже досліджувалися під час встановлення йому інвалідності та попередньої видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
45. Згідно витягу з протоколу Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 21.08.2019 № 11 ОСОБА_1 фактично відмовлено у встановлені статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, зокрема визначено безпідставною видачу посвідчення, у зв`язку з не підтвердженням факту виконання робіт у зоні відчуження. Тобто, Комісією фактично здійснено перевірку правильності видачі такого посвідчення позивачу.
46. Проте, такі дії Комісії не відповідають "принципу належного урядування", сформованого в рішеннях Європейського суду з прав людини, адже перевірка правильності видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не може здійснюватися в межах процедури заміни такого посвідчення відповідно до вимог Постанови КМ України від 11.07.2018 за № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян».
47. Крім того, відповідачем не надано доказів, які б свідчили на користь висновку про необґрунтованість видачі посвідчення, зокрема про те, що посвідчення видано на підставі завідомо недостовірних або сфальсифікованих відомостей.
48. Щодо доводів скаржника про необхідність формування висновку щодо повноважень органу державної влади відмовляти у встановленні статусу потерпілого від радіаційного опромінення учасника ліквідації ЧАЕС та видачі відповідних посвідчень, згідно п.11 Порядку № 551, то колегія суддів звертає увагу на те, що це питання не є спірним у цій справі, а тому відсутня необхідність формування висновку з цих підстав.
49. Щодо посилань на справу № 200/12171/19-а, то правовідносини у цій справі та справі, що розглядаються, є різними. У справі № 200/12171/19-а позивачу було видано посвідчення нового зразка. Суди дійшли висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки не доведено, яким чином дії відповідача (які прямо передбачені Порядком №551) вплинули на права, обов`язки та законні інтереси позивача.
50. Доводи скаржника, що селище Оране не належить до зони відчуження, є безпідставними, оскільки, як вірно встановлено судами попередніх інстанцій, Постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 23.07.1991 № 106 «Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи» затверджено перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення, згідно з додатком № 1. Село Оране Іванківського району Київської області згідно з додатком № 1 (редакція від 12.01.1993) включено до 3 зони гарантованого добровільного відселення.
51. Отже, ці доводи зводяться до незгоди з висновками судів стосовно установлення обставин справи, проте, до повноважень Верховного Суду не входить дослідження доказів, встановлення фактичних обставин справи або їх переоцінка, тобто об`єктом перегляду касаційним судом є виключно питання застосування права.
52. Враховуючи зазначене вище, суди дійшли правильного висновку щодо наявності підстав для задоволення позову.
53. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, Суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Донецької обласної державної адміністрації в особі Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2021 року у справі №200/6298/20-а залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя Я.О. Берназюк
Суддя А.А. Єзеров