ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.02.2020 м. Київ
Справа № 910/10011/19
За позовом: РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА СВЯТО-ПОКРОВСЬКОЇ ПАРАФІЇ СЕЛА СУТКІВЦІ ЯРМОЛИНЕЦЬКОГО РАЙОНУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ";
до: ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ;
про: визнання протиправним та скасування розпорядження
Суддя Балац С.В.
Секретар судового засідання Часовська М.С.
Представники сторін:
представник позивача: Пасічник Я.С.;
Степанишин В.О. керівник;
представник відповідача: не з`явився.
С У Т Ь С П О Р У:
Позовні вимоги мотивовані наявністю підстав для визнання протиправним та скасування розпорядження ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ від 27.03.2019 № 213/2019-р "Про реєстрацію статуту релігійної організації "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА СВЯТО-ПОКРОВСЬКОЇ ПАРАФІЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ УКРАЇНИ С. СУТКІВЦІ ЯРМОЛИНЕЦЬКОГО РАЙОНУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ" у новій редакції (далі - оспорювань розпорядження), оскільки останнє суперечить Конституції України, Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" та Закону України "Про місцеві державні адміністрації".
Так, 27.03.2019 розпорядженням відповідача № 213/2019-р зареєстровано статут позивача у новій редакції. Підставою для винесення розпорядження стала заява, зареєстрована в облдержадміністрації 28.02.2019 № 99/1614-11-35/2019, подана від імені релігійної громади, та протокол загальних (парафіяльних) зборів членів позивача від 23.02.2019 № 1.
Позивач вказує, що затвердивши статут у новій редакції, змінений з порушенням порядку, встановленого, зокрема, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" та Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації" відповідач вчинив протиправно, оскільки не перевірив відповідність поданих на реєстрацію документів законодавству та статуту релігійної громади, а також прийняв документи з неповним переліком. Крім того, відповідач зобов`язаний був перевірити, чи ухвалено рішення, оформлене протоколом від 23.02.2019 № 1 відповідно до порядку, визначеному у статуті і подане для реєстрації нової редакції статуту.
17.02.2019 загальними парафіяльними зборами релігійної громади було прийнято рішення, що релігійна громада входить до складу та підзвітна Хмельницькій єпархії Української православної церкви та підтверджує свою духовну і канонічну єдність з Ураїнською православною церквою під предстоятельством блаженнішого митрополита Київського і всієї України Онуфрія. На зборах були присутні 228 членів релігійної громади.
Про проведення таких зборів і прийняте рішення було повідомлено відповідача, але останнім було проігноровано таку заяву і видано оспорюване розпорядження на підставі рішення, оформленого протоколом від 23.02.2019 № 1, яке, як стверджує позивач, прийняте всупереч прийнятому раніше рішенню правомочних загальних зборів релігійної громади.
Позивач зазначає, що вказані збори є нечинними та неправомочними, оскільки на них не були присутні всі члени релігійної громади, а рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється не менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до статуту (положення) релігійної громади.
Таким чином, оскільки протокол від 23.02.2019 № 1 не був оформлений належним чином, а саме - рішення прийняте без дотриманням порядку, встановленого чинним статутом, не було подано всіх документів, а статут у новій редакції був затверджений не уповноваженою особою, відповідач зобов`язаний був виконати вимоги Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", натомість, перевищив свої повноваження і видав оспорюване розпорядження.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 05.08.2019 № 910/10011/19 у відкритті провадження у справі відмовлено на підставі п. 1 ч. 1 ст. 175 Господарського процесуального кодексу України.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 05.11.2019 ухвалу господарського суду м. Києва від 05.08.2019 скасовано, позовну заяву № 910/10011/19 передано до господарського суду м. Києва для розгляду.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 03.12.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 910/10011/19 та вирішено розгляд справи здійснювати в порядку (за правилами) загального позовного провадження. Підготовче засідання призначене на 13.01.2020.
Разом з позовною заявою від позивача надійшла заява про забезпечення позову шляхом заборони Хмельницькій обласній державній адміністрації, управлінню культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької обласної державної адміністрації проводити будь-які реєстраційні дії в єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо внесення змін та реєстрації статуту у новій редакції РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА СВЯТО-ПОКРОВСЬКОЇ ПАРАФІЇ СЕЛА СУТКІВЦІ ЯРМОЛИНЕЦЬКОГО РАЙОНУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ".
Ухвалою господарського суду від 04.12.2019 у задоволенні заяви про забезпечення позову відмовлено.
Відповідач скориставшись своїм правом, наданим ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, надав суду відзив, яким позов відхилив з урахуванням того, що відповідно до пп. 34 п. 5 Положення про Управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Адміністрації від 16.09.2019 №674/2019-р, Управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької обласної державної адміністрації (далі - Управління) здійснює попередній розгляд поданих на реєстрацію статутів (положень) релігійних громад, а також змін і доповнень до них, перевірку їх відповідності законодавству, видачі дублікатів статутних документів релігійних громад. При цьому відповідач зазначає, що документи подані до управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької обласної державної адміністрації для прийняття рішення про реєстрацію статуту Релігійна організація «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» відповідали вимогам законодавства та підстав для відмови у реєстрації статуту у відповідача не було. На думку відповідача, розпорядження обласної державної адміністрації оскаржується з підстав порушення особами, які подали заяву про реєстрацію статуту, положень закону в частині дотримання порядку та способу реєстрації таких змін, тоді як такого роду обставини належать до внутрішньої діяльності юридичної особи.
Позивач скориставшись своїм правом, наданим ст. 166 Господарського процесуального кодексу України, надав суду відповідь на відзив, в прохальній частині якої наявне клопотання позивача про витребування доказів в порядку статті 81 Господарського процесуального кодексу України.
В підготовчому засіданні 13.01.2020 суд на місці, зокрема, ухвалив:
- відмовити у задоволенні клопотання відповідача про залучення до участі у справі третьої особи без самостійних вимог;
- відмовити у задоволенні клопотання позивача про витребування доказів;
- оголосити перерву у підготовчому засіданні до 29.01.2020.
В підготовчому засіданні 29.01.2020 суд на місці ухвалив:
- продовжити строк підготовчого провадження на 30 днів;
- закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 26.02.2020.
25.02.2020 через відділ діловодства Господарського суду міста Києва від відповідача надійшли додаткові пояснення та заява про залучення третіх осіб.
Також, 26.02.2020 через відділ діловодства Господарського суду міста Києва від позивача надійшли пояснення.
В судовому засіданні 26.02.2020 суд на місці ухвалив відмовити у задоволенні клопотання про залучення до участі у справі третьої особи без самостійних вимог; судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши доводи представника відповідача по суті спору та дослідивши наявні докази у матеріалах даної справи, господарський суд міста Києва,
В С Т А Н О В И В :
Релігійна організація «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» була створена у 1991 році відповідно до ст. 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" з ініціативи віруючих громадян - жителів села Сутківці. Дата державної реєстрації 20.11.1991.
Як зазначає позивач, з моменту створення релігійна організація належала до Української православної церкви і її статут був затверджений керуючим Хмельницькою єпархією УПЦ Митрополитом Антонієм.
Пунктами 1, 3 статуту, зареєстрованого розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації № 03.05.2018 № 423/2018-р. (редакція якого діяла на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) визначено, що Релігійна організація «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» (надалі - парафія) є неприбутковою організацією, первинним канонічним підрозділом Української Православної Церкви та знаходиться в організаційному підпорядкуванні Хмельницької єпархії УПЦ. Парафія об`єднує громадян православного віросповідання для сумісного здійснення права на свободу сповідання та поширенні; православної віри, а також для піклування про релігійно-моральне вихованні.
Згідно частини 1, 2 ст. 7 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" релігійні організації в Україні утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами (положеннями).
Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).
Відповідно до частини 1, 2 ст. 8 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того ж культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб.
Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних і організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості.
Згідно частини 1, 2 ст. 9 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" релігійні управління і центри діють на підставі своїх статутів (положень), що реєструються у порядку, встановленому статтею 14 цього Закону.
Відповідно до частини 1, 2, 5 ст. 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" статут (положення) релігійної організації, який відповідно до цивільного законодавства визначає її правоздатність, підлягає реєстрації у порядку, встановленому статтею 14 цього Закону.
Статут (положення) релігійної організації приймається на загальних зборах віруючих громадян або на релігійних з`їздах, конференціях.
Статут (положення) релігійної організації не повинен суперечити чинному законодавству.
Згідно з п.п. 2.4., 2.5. Статуту (редакція якого діяла на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) вищим органом парафіяльного управління є парафіяльні збори, які за посадою очолює настоятель. До складу парафіяльних зборів належать священнослужителі, церковнослужителі, а також миряни члени парафіяльних зборів, які досягли 18-річного віку, визнають обов`язковість Статуту про управління УПЦ, регулярно беруть участь у богослужінні, сповідуються та причащаються, перебувають у канонічному послухові до настоятеля і не перебувають під забороною чи церковним судом, що забороняє повноцінну участь у богослужбовому житті.
Парафію очолює настоятель, якого призначає та звільняє єпархіальний архієрей (п. 2.1. Статуту).
Пунктом 2.7. Статуту парафіяльні збори скликаються настоятелем спільно з Парафіяльною радою або, за благословенням єпархіального архієрея благочинним або іншим представником єпархіального архієрея, у міру по треби, але не рідше ніж один раз на рік.
Парафіяльні збори вважаються чинними за умови присутності на них не менше 2/3 від числа членів Парафіяльних зборів (п.2.8. Статуту).
Згідно з п. 2.10. Статуту Парафіяльні збори на яких розглядається питання про зміну підлеглості (юрисдикції) релігійної громади вважаються чинними за умови присутності усіх членів Парафіяльних зборів.
Рішення Парафіяльних зборів про зміну підлеглості (юрисдикції) релігійної громади приймається шляхом консенсусу за згодою всіх членів Парафіяльних зборів (п. 2.11. Статуту).
Протокол Парафіяльних зборів підписується настоятелем (головуючим) і секретарем (п. 2.14. Статуту).
Головою Парафіяльної ради за посадою є настоятель (п. 2.1. Статуту).
Як зазначено в п. 2.20. Статуту усі документи парафії підписуються настоятелем та головою Парафіяльної ради.
17.02.2019 загальними парафіяльними зборами релігійної громади було прийнято рішення, що релігійна громада входить до складу та підзвітна Хмельницькій єпархії Української православної церкви та підтверджує свою духовну і канонічну єдність з Ураїнською православною церквою під предстоятельством блаженнішого митрополита Київського і всієї України Онуфрія. На зборах були присутні 228 членів релігійної громади.
В матеріалах справи наявна копія протоколу парафіяльних зборів Релігійна організація «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» від 17.02.2019 за головуванням настоятеля парафії про визначення юрисдикції/підпорядкованості релігійної громади.
Так, у питанні 5 вказаного протоколу парафіяльних зборів вирішено: "підтвердити, що Релігійна організація «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» входить до складу та підзвітна Хмельницькій Єпархії Української православної церкви, та релігійна громада підтверджує свою духовну і канонічну єдність з Українською православною церквою під предстоятельством Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Онуфрія".
Зазначений протокол підписано головою парафіяльних зборів (настоятелем) Степанишиним В.О., секретарем парафіяльних зборів Смучек О.С., затверджено керуючим Хмельницькою єпархією Української Православної Церкви Митрополитом Хмельницьким і Старокостянтинівським Антонієм, а також скріплено печаткою Управління Хмельницької єпархії Української Православної Церкви.
Про проведення таких зборів і прийняте рішення було повідомлено відповідача, але останнім було проігноровано таку заяву і видано оспорюване розпорядження на підставі рішення, оформленого протоколом від 23.02.2019 № 1, яке, як стверджує позивач, прийняте всупереч прийнятому раніше рішенню правомочних загальних зборів релігійної громади.
Позивач зазначає, що вказані збори є нечинними та неправомочними, оскільки на них не були присутні всі члени релігійної громади, а рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється не менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до статуту (положення) релігійної громади. Зміни і доповнення до Статуту вносяться на розгляд Парафіяльних зборів уповноваженими представниками парафії і набирають чинності лише після їх затвердження керуючим Хмельницькою єпархією УПЦ і реєструються в тому ж порядку що і Статут (п. 5.1. Статуту).
27.03.2019 розпорядженням першого заступника голови Хмельницької обласної державної адміністрації № 213/2019-р було зареєстровано статут Релігійної організації «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» у новій редакції. Підставою для винесення розпорядження стала заява від 28.01.2019 зареєстрована в облдержадміністрації 28.02.2019 за вх. № 99/1614-11-35/2019 28.02.2019 подана від імені релігійної громади, та рішення загальних (парафіяльних) зборів членів Релігійної організації «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» від 23.02.2019, оформлене протоколом від 23.02.2019 № 1.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач неодноразово вказував, що настоятелем парафії, так само і настоятелем Свято-Покровського храму с. Сутківці Ярмолинецького округу Хмельницької єпархії УПЦ є протоієрей ОСОБА_6 , на підтвердження чого стороною надано указ № 33 від 29.08.2012. При цьому позивач зазначає, що настоятелем не скликалися та не проводилися (в порядку визначеному п. 2.7. Статуту), парафіяльні збори 23.02.2019, а також не виносилося на вирішення зборів жодного питання, стосовно яких були прийняті рішення, оформлені протоколом № 1, в тому числі питання щодо зміни канонічного підпорядкування.
Відповідно до п. 2 ч. 4 статті 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" для реєстрації статуту (положення) релігійної громади у новій редакції до органу реєстрації статуту подаються оригінал чи належним чином засвідчена копія чинної на дату подання документів редакції статуту (положення) релігійної громади, до якого мають бути внесені зміни і доповнення, з відміткою про державну реєстрацію (з усіма змінами, що до нього вносились), та оригінал свідоцтва, виданого органом реєстрації (якщо таке видавалося).
Згідно частини 3 статті 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" для реєстрації статуту (положення) релігійної громади у новій редакції до органу реєстрації статуту подаються:
1) заява за підписом керівника або уповноваженого представника релігійної громади;
2) статут (положення) релігійної громади у новій редакції.
До статуту (положення) релігійної громади у новій редакції додатково подаються:
1) належним чином засвідчена копія протоколу (або витяг з протоколу) загальних зборів релігійної громади про внесення змін і доповнень до статуту (положення) релігійної громади, ухвалених відповідно до порядку, визначеного у чинному на момент внесення змін статуті (положенні) релігійної громади, із зазначенням списку учасників цих загальних зборів;
2) оригінал чи належним чином засвідчена копія чинної на дату подання документів редакції статуту (положення) релігійної громади, до якого мають бути внесені зміни і доповнення, з відміткою про державну реєстрацію (з усіма змінами, що до нього вносились), та оригінал свідоцтва, виданого органом реєстрації (якщо таке видавалося).
Як вбачається з матеріалів справи, до відповідача з метою реєстрації нової редакції статуту релігійної громади, були подані наступні документи:
1. Протокол № 1 від 23.02.2019 з додатками.
2. Список учасників загальних зборів.
3. Список членів релігійної громади.
4. Редакція чинного Статуту релігійної громади.
5. Довідка про розташування храму.
6. Статут релігійної громади в новій редакції.
Разом з тим, до заяви від 28.02.2019 не могло було додано оригіналу чи належним чином засвідченої копії чинної на дату подання документів редакції Статуту,оскільки цей документ знаходиться у позивача.
Зазначена обставина підтверджується тим, що в матеріалах справи є заява ОСОБА_3 , який до того ж не мав відповідних повноважень, від 28.02.2019 на ім`я Начальника управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької обласної державної адміністрації, в якій останній просив надати засвідчену належним чином копію останньої редакції статуту Релігійної організації «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви».
Судом встановлено, що всупереч положенням пунктів 2.14., 2.20. Статуту, протокол парафіяльних зборів № 1 від 23.02.2019 не містить необхідних реквізитів, зокрема, підписів настоятеля та голови Парафіяльної ради. Проте, вказані обставини не були враховані відповідачем під час перевірки наданої документації для реєстрації Статуту в новій редакції.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" зазначено, що у реєстрації статуту (положення) релігійної організації може бути відмовлено, якщо її статут (положення) або діяльність суперечать чинному законодавству.
Як підтверджено відповідачем, у ході розгляду заяви та доданих до неї документів, Хмельницькою обласною державною адміністрацією не було виявлено підстав для відмови, у реєстрації в новій редакції статуту Релігійна організація «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви».
На підставі вищенаведеного, відповідно до статей 2, 6, 13, 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" 27.03.2019 року розпорядженням першого заступника голови Хмельницької обласної державної адміністрації від 27.03.2019 № 213/2019-р було зареєстровано статут Релігійної організації «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» у новій редакції.
Відповідно до частини 1, 2, 5 ст. 12 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" статут (положення) релігійної організації, який відповідно до цивільного законодавства визначає її правоздатність, підлягає реєстрації у порядку, встановленому статтею 14 цього Закону.
Як було вищезазначено, Статут (положення) релігійної організації приймається на загальних зборах віруючих громадян або на релігійних з`їздах, конференціях, а також Статут (положення) релігійної організації не повинен суперечити чинному законодавству.
Натомість, з аналізу наданого до заяви протоколу № 1 загальних (парафіяльних) зборів членів релігійної організації від 23.02.2019 вбачається, що збори були скликані та проведені з порушенням процедури визначеної чинною редакцією Статуту релігійної громади, а протокол зазначених зборів оформлений не у відповідності до вимог Статуту.
Зокрема, матеріали справи не містять доказів того, що парафіяльні збори, на яких приймалися відповідні рішення, оформлені протоколом № 1 від 23.02.2019, скликалися та проводилися у відповідності до п. 2.7., 2.10. Статуту, так само відсутні відомості щодо підтвердження чинності таких зборів у розумінні п. 2.8., 2.11. Статуту. Всупереч положенням 2.14., 2.20. Статуту, протокол парафіяльних зборів № 1 від 23.02.2019 не містить необхідних реквізитів, зокрема, підписів настоятеля та голови Парафіяльної ради. При цьому, докази того, що зміни та доповнення до Статуту набрали чинності в порядку п. 5.1. Статуту (в тому числі передавалися на розгляд та затвердження керуючого Хмельницькою єпархією УПЦ) в матеріалах справи також відсутні.
Учасниками справи не заперечується, що такі докази так само не були надані до заяви від 28.02.2019 про реєстрацію статуту Релігійної організації «Релігійна громада Свято-Покровської парафії села Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької Єпархії Української Православної церкви» у новій редакції. Водночас, відповідачем не було враховані вищезазначені недоліки під час перевірки наданої документації, внаслідок чого прийнято оспорюване розпорядження № 213/2019-р від 27.03.2019.
Судом враховано, що положеннями ст. 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" встановлено, що у разі подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, а також обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим неповного переліку документів, визначеного у цій статті, та/або оформлення їх без дотримання встановлених вимог, відсутності у статуті (положенні) релігійної організації відомостей, встановлених ч. 3 ст. 12 цього Закону, релігійній організації пропонується у межах строків, встановлених цим Законом, усунути виявлені недоліки.
У необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, може зажадати висновок місцевої державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, а також спеціалістів. У цьому разі рішення про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій приймається у тримісячний термін.
Відтак, відповідач у випадку виявлення суперечностей та недоліків під час перевірки наданої документації для реєстрації нової редакції Статуту релігійної організації, з урахуванням вищенаведених положень Закону, мав право не тільки уточнювати інформацію та вимагати усунення заявником виявлених недоліків у поданих документів, а також ініціювати отримання висновків спеціалістів з окремих питань.
Також слід зазначити, що відповідно до протоколу № 1 загальних (парафіяльних) зборів членів релігійної організації від 23.02.2019 № 1 уповноваженими особами для подання Статуту і заяви до Хмельницької обласної державної адміністрації, а також провести реєстраційні дії у державного реєстратора та вчинити дії щодо реєстрації юридичної особи з правом подання заяв та інших документів, отримання виписок, витягів, тощо з правом підпису про їх отримання були - ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .
Проте, до Хмельницької обласної державної адміністрації за реєстрацією Статуту в новій редакції 28.02.2019 звернувся ОСОБА_3, який не був на це уповноважений.
З аналізу наданого до заяви протоколу загальних (парафіяльних) зборів членів релігійної організації від 23.02.2019 вбачається, що збори були проведені з порушенням процедури визначеної чинною редакцією Статуту релігійної громади та протокол оформлений не у відповідності до вимог Статуту.
Таким чином, відповідачем не було дотримано процедури реєстрації статуту відповідно до вимог статті 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації".
Враховуючи викладене, суд зазначає про обґрунтованість доводів позивача в частині того, що відповідачем не було здійснено повної перевірки на відповідність поданих документів положенням чинної редакції Статуту, а відтак повноважним державним органом фактично не дотримано процедури реєстрації статуту відповідно до вимог ст. 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", у зв`язку з чим прийнято протиправне розпорядження.
Суд також зазначає про обґрунтованість доводів позивача в частині того, що відповідальність за законність та обґрунтованість прийнятих місцевою державною адміністрацією розпоряджень в розумінні вищенаведених приписів законодавства покладається саме на відповідача. Відтак, заперечення відповідача в частині того, що попередній розгляд поданих на реєстрацію статутів (положень) релігійних громад, а також змін та доповнень до них відноситься до обов`язків Управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької обласної державної адміністрації, в даному випадку не можуть бути підставою для відмови у позові, оскільки вказане Управління безпосередньо підпорядковане голові Хмельницької обласної державної адміністрації та здійснює функції і має повноваження, обсяг яких визначений Положенням, затвердженим відповідним розпорядженням першого заступника голови обласної державної адміністрації.
Враховуючи наведене, зважаючи на факт того, що відповідачем не надано належних та допустимих доказів на спростування наведених у даному рішенні висновків, повно і всебічно з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, надавши оцінку всім аргументам та доводам учасників справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є достатньо обґрунтованими та правомірними, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.
Приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Враховуючи приписи пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд покладає витрати по сплаті судового збору на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд міста Києва,
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації № 213/2019-р від 27.03.2019 "Про реєстрацію статуту релігійної організації "Релігійна громада Свято-Покровської парафії Православної церкви України с. Сутківці Ярмолинецького району Хмельницької області" у новій редакції.
3. Стягнути з ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ (29005, Хмельницька обл., місто Хмельницький, МАЙДАН НЕЗАЛЕЖНОСТІ, БУДИНОК РАД; ідентифікаційний код 22985083) на користь РЕЛІГІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА СВЯТО-ПОКРОВСЬКОЇ ПАРАФІЇ СЕЛА СУТКІВЦІ ЯРМОЛИНЕЦЬКОГО РАЙОНУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ" (32134, Хмельницька обл., Ярмолинецький район, село Сутківці, ВУЛИЦЯ ЗАВОДСЬКА, будинок 5; ідентифікаційний код 22778817) витрати по сплаті судового збору в сумі 1.921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили та може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст. 241, 255, 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 06 березня 2020 року.
Суддя С.В. Балац