ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 826/18834/15 Суддя (судді) першої інстанції: Кузьменко А.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Кобаля М.І., Мельничука В.П., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 серпня 2019 року адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві, Головного управління Національної поліції у м. Києві, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Міністерство внутрішніх справ України, про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ
ОСОБА _1 звернулася до суду з позовом до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в м. Києві, Головного управління Національної поліції у м. Києві, за участю третьої особи - Міністерства внутрішніх справ України, в якому (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) просила суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві №436 від 01 липня 2015 року про накладення дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення ОСОБА_1 з органів внутрішніх справ;
- визнати протиправним та скасувати наказ начальника Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві Терещука О.Д. №596 о/с від 13 липня 2015 року, яким звільнено капітана міліції ОСОБА_1 з органів внутрішніх справ;
- зобов`язати Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві виплатити ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 14 липня 2015 року по день фактичного поновлення на посаді з урахуванням середньоденного грошового забезпечення - 130,18 грн.;
- поновити ОСОБА_1 на посаді у відносинах публічної служби, яка зберіглася після реорганізації Міністерства внутрішніх справ України - управлінні БЗПТЛ Головного управління Національної поліції України в місті Києві, з якої її незаконно звільнено;
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 серпня 2016 року, яку залишено без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року, у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено в повному обсязі.
В подальшому, постановою Верховного Суду від Верховного Суду від 02 травня 2019 року скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 серпня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 жовтня 2016 року в частині відмови у задоволенні позову про скасування наказу начальника Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві Терещука О.Д. №596 о/с від 13 липня 2015 року та справу у вказаній частині направлено на новий судовий розгляд. В іншій частині судові рішення Окружного адміністративного суду міста Києва та Київського апеляційного адміністративного суду залишено без змін.
За наслідками нового розгляду справи, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 серпня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення щодо відмови у задоволенні позову про скасування наказу начальника Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві Терещука О.Д. №596 о/с від 13 липня 2015 року та прийняти в цій частині нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач зазначає про законність та обґрунтованість судового рішення.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 28.05.2015 року до Головного управління МВС України у м. Києві надійшов лист №7/9-4416 від 25.05.2015 року про порушення дисципліни ОСОБА_1 , зі змісту якого вбачається, що з метою належного оперативного супроводу кримінального провадження №12014220000000572, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань ч. 5 ст. 260 КК України наказом МВС України №472 від 07.04.2015 року до Департаменту карного розшуку відряджена з 09.04.2015 року на 30 діб капітан міліції Костюченко Г.О., оперуповноважений управління боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми ГУ МВС України в м. Києві.
В даному листі зазначено, що ОСОБА_1 у визначений термін наказу МВС України до Департаменту не з`явилась та не повідомила про причини неприбуття. 23.04.2015 року ОСОБА_1 з`явилась до Департаменту карного розшуку та повідомила про перебування на лікарняному з 07.04.2015 по 18.04.2015 в госпіталі (з поліклінікою) ГУ МВС України в м. Києві, надавши довідку №064976 «Про тимчасову непрацездатність», у якій містяться відмітки про порушення режиму лікування. В подальшому ОСОБА_1 до Департаменту не прибувала та службові обов`язки не виконувала.
Крім того, до Головного управління МВС України у м. Києві 04.06.2015 року надійшов лист №7/9-4557 від 26.05.2015, з якого вбачається, що з метою належного оперативного супроводу кримінального провадження №12014220000000572, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань ч. 5 ст. 260 КК України наказом МВС України №297 від 05.03.2015 року до Департаменту карного розшуку відряджена з 09.03.2015 року на 30 діб капітан міліції Костюченко Г. О., оперуповноважений управління боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми ГУ МВС України в м. Києві. Водночас, в даному листі зазначено, що ОСОБА_1 у визначений термін наказу МВС України до Департаменту не з`явилась та не повідомила про причини неприбуття. 02.04.2015 року ОСОБА_1 з`явилась до Департаменту карного розшуку та повідомила про перебування на лікарняному з 02.03.2015 по 18.03.2015 в госпіталі (з поліклінікою) ГУ МВС України в м. Києві, надавши довідку №063705 «Про тимчасову непрацездатність» та листок непрацездатності комунального некомерційного підприємства центральної медико-санітарної допомоги №1 серії АГЧ №568048 про перебування на лікарняному з 18.03.2015 року по 28.03.2015 року. В подальшому ОСОБА_1 до Департаменту не прибувала та службові обов`язки не виконувала.
Також у вказаних листах ініційовано питання щодо проведення службової перевірки відносно капітана міліції ОСОБА_1 та вжиття заходів дисциплінарного впливу.
В подальшому, на підставі наказу Головного управління МВС України у м. Києві №609 від 12.06.2015 року призначено службове розслідування за фактом порушення службової дисципліни оперуповноваженим відділу боротьби з торгівлею людьми управління боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, ОСОБА_1 .
Рапортом заступника начальника УБЗПТЛ ГУ МВС України в м. Києві Рузманова Д.В. від 19.05.2015 року , зафіксовано, що в період з 06.04.2015 року по 19.05.2015 року ОСОБА_1 до виконання своїх службових обов`язків не приступала у зв`язку з тим, що відповідно до наказів МВС України від 05.03.2015 року №297, від 07.04.2015 року №472 та від 07.05.2015 року №613 «Про відрядження працівників Головного управлінь» була відряджена до Департаменту карного розшуку МВС України.
Також відповідно до рапорту начальника СОАР УБЗПТЛ ГУ МВС України в м. Києві від 01.06.2015 року, ОСОБА_1 в період часу з 20.05.2015 року по 01.06.2015 року до виконання своїх службових обов`язків не приступала, у зв`язку з тим, що відповідно до наказу МВС України від 07.05.2015 року №613 «Про відрядження працівників Головних управлінь» була відряджена до Департаменту карного розшуку МВС України.
Комісією у складі старшого оперуповноваженого сектору оперативно-аналітичної роботи капітана міліції Андрощук О.В. та оперуповноваженого сектору оперативно-аналітичної роботи майора міліції Фаловської Л.Б. проведено службове розслідування за фактом порушення службової дисципліни позивачем, за результатами якого встановили, що заступником начальника відділу ДКР МВС України полковником міліції Коломійцем С.В. за участі начальника ДКР МВС України полковником міліції Остапенко В.В., головного о/у - інспектора ДКР МВС України підполковника міліції Шелестюка І.В. та старшого оперуповноваженого в ОВС ДКР МВС України лейтенанта міліції Задвірної А.В. у приміщенні МВС України по вул. Богомольця, 10, складено акти про відсутність на службі без поважної причини впродовж 9 робочих днів, а саме: 06.04.2015, 27.04.2015, 28.04.2015, 29.04.2015, 30.04.2015, 04.05.2015, 05.05.2015, 06.05.2015, 07.05.2015 оперуповноваженого відділу боротьби з торгівлею людьми УБЗПТЛ Головного управління капітана міліції Костюченко Ганни Олександрівни.
Крім цього, Комісією було ретельно опрацьовано графік виходу на службу відряджених працівників до ДКР МВС, згідно якого ОСОБА_1 була відсутня без поважної причини 15 робочих днів, а саме: 20.04.2015, 21.04.2015, 22.04.2015, 08.05.2015, 12.05.2015, 14.05.2015, 15.05.2015, 18.05.2015, 19.05.2015, 29.05.2015, 02.06.2015, 03.06.2015, 04.06.2015, 05.06.2015, 06.06.2015.
Наказом Головного управління МВС України в місті Києві №436 від 01 липня 2015 року за вчинення дисциплінарного проступку, який виразився у невиході на службу без поважних причин у вказані вище дні, що призвело до порушення вимог абзаців 2, 11 статті 7 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, на оперуповноваженого відділу боротьби з торгівлею людьми управління боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, на капітана міліції ОСОБА_1 накладено дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення з органів внутрішніх справ.
На підставі наказу Головного управління МВС України в м. Києві №596 о/с від 13 липня 2015 року капітана міліції ОСОБА_1 (М-091496), оперуповноваженого відділу боротьби з торгівлею людьми управління боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, звільнено з органів внутрішніх справ у запас Збройних Сил України згідно з підпунктом «є» (за порушення дисципліни) пункту 64 Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ 14 липня 2015 року, підставою для якого слугував наказ Головного управління від 01 липня 2015 року №436. Так, відповідно до пункту 64 «є» Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року №114 (далі - Положення №114) особи середнього, старшого і вищого начальницького складу звільняються зі служби в запас (з постановкою на військовий облік) за порушення дисципліни.
Відповідно до положень статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Стаття 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пункт 64 «є» Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року №114 (далі - Положення №114): особи середнього, старшого і вищого начальницького складу звільняються зі служби в запас (з постановкою на військовий облік) за порушення дисципліни.
Стаття 1 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, затвердженого Законом України «Про Дисциплінарний статут органів внутрішніх справ України» від 22 лютого 2006 року №3460-IV (далі - Дисциплінарний статут): службова дисципліна - дотримання особами рядового і начальницького складу Конституції і законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів та інших нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України, підпорядкованих йому органів і підрозділів та Присяги працівника органів внутрішніх справ України.
Службова дисципліна в органах внутрішніх справ досягається: створенням належних умов проходження служби особами рядового і начальницького складу; набуттям високого рівня професіоналізму; забезпеченням гласності та об`єктивності під час проведення оцінки результатів службової діяльності; дотриманням законності і статутного порядку; повсякденною вимогливістю начальників до підлеглих, постійною турботою про них, виявленням поваги до їх особистої гідності; вихованням в осіб рядового і начальницького складу високих моральних і ділових якостей; забезпеченням соціальної справедливості та високого рівня соціально-правового захисту; умілим поєднанням і правильним застосуванням заходів переконання, примусу, дисциплінарного та громадського впливу; належним виконанням умов контракту про проходження служби.
За приписами статті 2 Дисциплінарного статуту: дисциплінарний проступок - це невиконання чи неналежне виконання поліцейським службової дисципліни
Відповідно до статті 12 Дисциплінарного статуту визначено, що на осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ за порушення службової дисципліни можуть накладатися такі види дисциплінарних стягнень: 1) усне зауваження; 2) зауваження; 3) догана; 4) сувора догана; 5) попередження про неповну посадову відповідність; 6) звільнення з посади; 7) пониження в спеціальному званні на один ступінь; 8) звільнення з органів внутрішніх справ.
Відповідно до статті 14 Дисциплінарного статуту з метою з`ясування всіх обставин дисциплінарного проступку, учиненого особою рядового або начальницького складу, начальник призначає службове розслідування.
Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення начальником. У разі необхідності цей термін може бути продовжено начальником, який призначив службове розслідування, або старшим прямим начальником, але не більш як на один місяць.
Порядок проведення службового розслідування встановлюється міністром внутрішніх справ України.
Перед накладенням дисциплінарного стягнення начальник або особа, яка проводить службове розслідування, повинні зажадати від порушника надання письмового пояснення. Небажання порушника надавати пояснення не перешкоджає накладенню дисциплінарного стягнення.
Про накладення дисциплінарного стягнення видається наказ, зміст якого оголошується особовому складу органу внутрішніх справ.
Оголошувати дисциплінарне стягнення особі начальницького складу в присутності його підлеглих заборонено.
Зміст наказу доводиться до відома особи рядового або начальницького складу, яку притягнуто до дисциплінарної відповідальності, під підпис. У разі звільнення з посади або звільнення з органів внутрішніх справ особі рядового або начальницького складу видається витяг з наказу.
За кожне порушення службової дисципліни накладається лише одне дисциплінарне стягнення. У разі порушення службової дисципліни кількома особами дисциплінарне стягнення накладається на кожного окремо.
При визначенні виду дисциплінарного стягнення мають враховуватися тяжкість проступку, обставини, за яких його скоєно, заподіяна шкода, попередня поведінка особи та визнання нею своєї вини, її ставлення до виконання службових обов`язків, рівень кваліфікації тощо.
Звільнення осіб рядового і начальницького складу з органів внутрішніх справ як вид стягнення є крайнім заходом дисциплінарного впливу.
Рішення про звільнення або притягнення до дисциплінарної відповідальності таких осіб оскаржується в установленому законом порядку.
Виходячи з аналізу вказаних норм, колегія суддів зазначає про правомірність висновку відповідачів щодо вчинення позивачем дисциплінарного проступку та наявність підстав для застосування до ОСОБА_1 такого заходу дисциплінарного впливу, як звільнення з органів внутрішніх справ.
Так, неодноразова відсутність позивача на службі без поважних причин не узгоджується з положеннями щодо дотримання працівниками ОВС службової дисципліни, закріпленими у Дисциплінарному статуті.
Вищенаведене свідчить про правомірність наказу Головного управління МВС України в місті Києві №436 від 01 липня 2015 року.
Зазначений висновок закріплено постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 серпня 2016 року у даній справі та відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України не потребують доказування.
Разом з тим, згідно зі статтею 18 Дисциплінарного статуту, дисциплінарне стягнення виконується негайно, але не пізніше місяця з дня його накладення, не враховуючи періоду перебування особи рядового або начальницького складу у відпустці, відрядженні або її тимчасової непрацездатності. Після закінчення цього строку дисциплінарне стягнення не виконується.
Такі дисциплінарні стягнення, як звільнення з посади та звільнення з органів внутрішніх справ, накладені на осіб рядового і начальницького складу, які тимчасово непрацездатні або перебувають у відпустці, відрядженні, виконуються після їх прибуття до місця проходження служби.
Як вбачається з матеріалів справи позивачем було надано листка непрацездатності, виданого, у відповідності до якого позивач була звільнена від роботи в період з 13 липня 2015 року по 17 липня 2015 року.
Таким чином, наказ №596о/с від 13 липня 2015 року про звільнення позивача видано в період її перебування на лікарняному.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що позивачем на адресу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві було направлено листок непрацездатності серії АГЧ №790771 про перебування на амбулаторному лікуванні у період з 13 липня 2015 року по 17 липня 2015 року лише 24 травня 2016 року.
З урахуванням встановлених обставин, на час прийняття оскаржуваного наказу №596о/с від 13 липня 2015 року відповідач не був обізнаний про перебування позивача на амбулаторному лікуванні.
Крім того, наказом Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві від 30 червня 2016 року №17 о/с внесено зміни до наказу начальника Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в місті Києві Терещука О.Д . №596 о/с від 13 липня 2015 року в частині дати звільнення ОСОБА_1 відповідно до якого остання вважається звільненою з 18 липня 2015 року. Отже, датою звільнення позивача визначено перший робочий день після закінчення періоду тимчасової непрацездатності.
Твердження скаржника про те, що Голові ліквідаційної комісії Нечитайлу В. не надано права приймати на службу та звільняти зі служби в органах внутрішніх справ, колегія суддів не приймає як доказ, оскільки у даній правовій ситуації наказом № 17 щ/с від 30 червня 2016 року було лише зміну дату звільнення.
З огляду на наведені правові норми та фактичні обставини справи колегія суддів вважає обгрунтованим висновок суду першої інстанції, що оскаржуваний наказ 596о/с від 13 липня 2015 року в редакції наказу від 30 червня 2016 року №17 о/с відповідає названим нормам Дисциплінарного статуту.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що окружним адміністративним судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини чи порушено норми процесуального права.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 серпня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.
Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Постанова складена в повному обсязі 26 листопада 2019 р.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя М.І.Кобаль
суддя В.П.Мельничук