ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа
№ 596/1922/18
Головуючийу 1-й інстанції Митражик Е.М.
Провадження№ 22-ц/817/487/19
Доповідач- Дикун С.І.
Категорія- 305010000
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 травня 2019 року м. Тернопіль
Тернопільський апеляційний суд у складі:
Головуючого - Дикун С.І.
Суддів - Парандюк Т. С., Сташків Б. І.,
за участю секретаря - Кантицька О.І.
та учасників справи: позивача ОСОБА_1 ; представників відповідачів Гусятинської районної державної адміністрації Тернопільської області - Лукавого Ю.А.; Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації - Кримець Н.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції цивільну справу № 596/1922/18 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Гусятинського районного суду Тернопільської області від 28 лютого 2019 року, ухвалене суддею Митражик Е.М., повне судове рішення складене 07 березня 2019 року,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА _1 звернувся до суду із позовом до Гусятинської районної державної адміністрації Тернопільської області (далі-Гусятинська РДА), Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської районної державної адміністрації (далі-Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА) про стягнення моральної шкоди. Позивач просить стягнути на його користь з місцевого бюджету, головним розпорядником відповідно до п.п. 3 п. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України, є Гусятинська районна державна адміністрація Тернопільської області, в розмірі 1000000 гривень. Посилається на те, що він проживає в АДРЕСА_1 та 09.10.2018 року звернувся в Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА з проханням призначити йому субсидію на опалювальний сезон, надав всі необхідні для призначення субсидії документи. У даному будинку зареєстровані його дочка і син, але фактично за цією адресою не проживають, що встановлено комісійним висновком Гусятинської селищної ради. Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 року з доповненнями і змінами включно на 17.10.2018 року (далі - Положення) його заява повинна була бути розглянутою районною комісією щодо розгляду конфліктних питань в 10-ти денний строк. Проте, члени комісії, в яку входять і працівники УПСЗН не навели жодних аргументів, чому йому не призначають субсидії, посилаючись на п.9 який не є підставою відмови, а нормою, яка дає йому право на субсидії. Відповідачі незаконно позбавляють його права на отримання житлової субсидії. Зазначає, що незаконними діями відповідачів по відмові у призначенні житлової субсидії, йому завдано значної моральної шкоди, яку оцінює в 1000000 (один мільйон) гривень, оскільки він вимушений був витрачати час і зусилля, намагаючись добитись справедливості і законності шляхом переговорів, а пізніше - у суді, що порушило його життєві зв`язки. Він без відома дочки і сина вніс їх персональні дані в декларацію, чим порушив їх конституційні права і через це в них склались неприязні відносини. Відповідачі, відмовляючи йому в призначенні субсидії, поставили його у безвихідне матеріальне становище, позбавили його права на гідне життя, прирекли на виживання в умовах підвищення ціни на газ і необхідні продукти, і предмети побуту для життя.
Рішенням Гусятинського районного суду Тернопільської області від 28 лютого 2019 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Гусятинської РДА, Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА про відшкодування моральної шкоди відмовлено.
Із апеляційною скаргою на рішення суду звернувся ОСОБА_1 Позивач просив скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким задовольнити його вимоги про стягнення з відповідачів моральної шкоди у заявленому розмірі, оскільки рішення суду порушує норми матеріального і процесуального права. Суд не звернув увагу, що комісія з конфліктних питань Гусятинської РДА не захистила його порушені права при безпідставній відмові у призначенні субсидій, допустила порушення процедури при розгляді його випадку: протокол засідання не вівся, витяг протоколу, наданий суду, не відповідає вимогам до його ведення і містить фальсифікації, не відображені виступи і аргументи членів комісії, відсутня стенограма.
Відповідачі заявили безпідставні претензії щодо невнесення ним у Декларацію даних про дочку, її чоловіка і дитину, сина, його дружину і трьох їх дітей із зазначенням даних копій паспортів і ідентифікаційні коди. У його будинку зареєстровані тільки дочка та син, однак разом із ним не проживають і членами його домогосподарства не є. Вимоги відповідачів щодо подання даних на його рідних суперечать Закону України "Про сільськогосподарський перепис" від 23.09.2008 року №575-УІ та вимогам п.9 абзацу 5; п.п.9 абзацу 6 Положення; п.1 ч.2 ст.3 Сімейного Кодексу України про порядок призначення житлових субсидій; Рішенню Конституційного Суду України від 03.06.1999 №5-рп 99;
Суд не дослідив і не дав оцінки доказам, які містяться у справі в розумінні їх належності та допустимості відповідно до ст.ст.78,79 ЦПК України. Суд безпідставно послався на Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 року зі змінами включно на 17.10.2018, однак всі норми цього Положення врахував і оцінив відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329. Наданим доказам суд дав загальну характеристику і не прив`язав їх до значення до його конкретного випадку, а також їх відповідність законам та Конституції України.
Рішення суду не мотивоване щодо встановлення, хто є членом його господарства та чиї доходи повинні бути враховані відповідно до соціального законодавства та Конституції України.
Судом також не оцінено матеріальний стан його дочки та сина, котрі не мають можливості допомагати йому в оплаті комунальних послуг.
У відзиві на апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА апеляційної скарги не визнало, рішення суду вважає законним та обґрунтованим, а вимоги апеляційної скарги - безпідставними. Посилається, що позивачем не було заповнено розділ П Декларації, який він відмовився заповнювати, що унеможливило розгляд та опрацювання його заяви. А тому Управлінням праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА при прийнятті рішення про відмову у призначенні житлової субсидії моральної шкоди позивачу не завдано.
Відзиву на апеляційну скаргу від Гусятинської РДА не надходило.
Під час розгляду справи в апеляційному суді позивач підтримав вимоги апеляційної скарги, посилаючись на доводи скарги.
Представники Гусятинської РДА та Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА апеляційної скарги не визнали, мотивуючи, що Гусятинська РДА та Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА прав позивача не порушували та моральної шкоди йому не завдавали, а тому суд законно і обґрунтовано відмовив у позові.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, учасників розгляду справи в апеляційному суді, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін, виходячи і з наступних мотивів.
Судом першої інстанції установлено, що відповідно до довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку, осіб, виданої позивачу селищною радою Гусятинського району Тернопільської області за № 2139 від 08.10.2018 року, адреса АДРЕСА_1 до складу його сім`ї /зареєстрованих/, окрім нього входять: син ОСОБА_2 та дочка ОСОБА_3
Актом обстеження Гусятинської селищної ради Гусятинського району Тернопільської області від 04.10.2018 та актом обстеження матеріально-побутових умов сім`ї встановлено, що у житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 зареєстрований і проживає ОСОБА_1 будинку зареєстровані, але не проживають: ОСОБА_4 - син заявника, який з травня 2018 року по даний час проживає в селищі АДРЕСА_2 ; ОСОБА_3 , дочка заявника, яка з квітня 2018 року по даний час проживає у АДРЕСА_3 .
09.10.2018 позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА із заявою про призначення йому житлової субсидії та подано Декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися/за призначенням житлової субсидії/,згідно якої загальна площа житлового приміщення/будинку - 274,3кв.м.,опалювальна площа 115,2 кв.м. та 09.10.2018 року звернувся до голови районної комісії щодо розгляду конфліктних ситуацій, які виникають при призначенні субсидії із заявою про призначення йому субсидії і 30% надбавки до субсидії, оскільки він проживає сам та його діти не можуть йому допомагати через важкі матеріальні умови.
16.10.2018 Управлінням праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА було прийнято рішення про відмову у призначені субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з 01.10.2018, з підстав, що площа житлового приміщення перевищує 120/200 кв.м.
Із витягу з протоколу №11 засідання районної комісії щодо розгляду конфліктних ситуацій, які виникають при призначенні державної допомоги малозабезпеченим сім`ям та призначенні субсидії від 18.10.2018 року вбачається, що на розгляді перебувало усне звернення ОСОБА_1 щодо оскарження відмови в призначенні житлової субсидії (повідомлення № 04-9/3182 від 16.10.2018) відповідно до пп.1 п.6 Положення. Вирішено: Роз`яснити заявникові щодо неможливості призначення йому субсидії відповідно до п.п.6,7 Положення від 27.04.2018 року в редакції постанови КМУ № 329.
22.10.2018 за №04-9/3241 позивачу з Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА було надіслано повідомлення про те, що постановою КМУ №841 від 17.10.2018 року внесено зміни до Положення про порядок призначення житлових субсидій, згідно з якими заява і декларація вважаються неподаними у разі, коли не внесені у повному обсязі, зокрема, відомості про членів сім`ї із складу домогосподарства доходи яких враховуються під час призначення субсидії (прізвище, ім`я та по-батькові, сімейний зв`язок з особою із складу домогосподарства, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером). У поданій ОСОБА_1 декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії від 09.10.2018 року виявлено помилку, а саме розділ ІІ. Дані про членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання не заповнено. Відповідно до п.13 Положення ОСОБА_1 необхідно протягом 30 календарних днів виправити дану помилку. У випадку невиправлення якої протягом визначеного строку буде відмовлено у призначенні житлової субсидії (а.с.20).
Із повідомлення Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА №04-9/3290 від 25.10.2018 року вбачається, що ОСОБА_1 повідомлено про можливість відмови йому у призначенні житлової субсидії відповідно до п.13 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою КМУ № 848 від 21.10.1995, у редакції постанови КМУ № 841 від 17.10.2018. У разі, якщо він в 30-ти денний термін внесе відомості про членів сім`ї із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії його заява буде вважатись такою що подана 09.10.2018 (а.с.4).
Із витягу з протоколу №12 засідання районної комісії щодо розгляду конфліктних ситуацій, які виникають при призначенні державної допомоги малозабезпеченим сім`ям та призначенні субсидії від 26.10.2018 вбачається, що на розгляді перебувало усне звернення позивача щодо оскарження відмови в призначенні житлової субсидії (повідомлення № 04-9/3290 від 25.10.2018) відповідно до пп.1 п.6 Положення вирішено: Комісією роз`яснено заявникові щодо неможливості призначення йому субсидії без усунення помилок в заповненні декларації про доходи і витрати осіб, відповідно до п.п.13 Положення від 27.04.2018 року в редакції постанови КМУ від 17.10.2018 року № 841.
Із відповіді Гусятинської РДА Тернопільської області № 03-1512/02-15 районною комісією щодо розгляду конфліктних ситуацій, які виникають при призначенні допомог та субсидій розглянуто усне звернення позивача щодо правомірності надсилання повідомлення №04-9/3290 від 25.10.2018 щодо необхідності внесення відомостей про членів сім`ї із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії. Комісія вважає, що дане повідомлення надіслано згідно чинного законодавства відповідно до п.13 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від17.10.2018 № 841 (а.с.3).
07.11.2018 Тернопільською обласною державною адміністрацією було рекомендовано ОСОБА_4 звернутись до Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА до 09.11.2018 року надати інформацію у розділі ІІ декларації, зазначивши, що заява потребує окремого рішення комісії, а також подати додаткові документи про перебування дочки та сина на території іншої адміністративно-територіальної одиниці.
16.11.2018 за № 04-9/3503 Управління праці та соціального захисту населення Гусятинської РДА повідомило позивача про те, що йому відмовлено в призначенні житлової субсидії, за якою він звернувся із заявою про призначення житлової субсидії та Декларацією про доходи та витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії, від 09.10.2018 року, відповідно до п.13 Положення про порядок призначення субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995, в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 841 від 17.10.2018 (а.с.18).
Відповідно до п.13 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995, в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 841 від 17.10.2018, заява і декларація вважаються не поданими у разі, коли: не внесені у повному обсязі відомості про членів домогосподарства (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);
не внесені у повному обсязі відомості про членів сім`ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії (прізвище, ім`я та по батькові, сімейний зв`язок з особою із складу домогосподарства, число, місяць і рік народження,серія та/або номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за його серією та номером);
не зазначені відомості про адресу домогосподарства та номери особових рахунків;
відсутня згода на обробку персональних даних про членів домогосподарства та членів сім`ї осіб із складу домогосподарства, доходи яких враховуються під час призначення субсидії, даних про доходи та майно.
У разі виявлення помилки у зазначених даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки. Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення відмовляє у призначенні житлової субсидії.
У п.3 Розділу І «Дані про осіб, які входять до складу домогосподарства, і їх зареєстроване місце проживання у житловому приміщенні/будинку» Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії від 09.10.2018 позивачем вказані наступні особи: " ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ". Розділ П - "Дані про членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання)" не містить відомостей. У розділі ІІІ міститься запис наступного змісту «Моя дочка, її чоловік, мій син його дружина відмовляються надати свої персональні дані і дані своїх сімей, оскільки вони не мають відношення до надання мені субсидії».
Матеріалами особової справи по розгляду призначення житлової субсидії позивачу стверджується, що він був повідомлений відповідачами про виявлену в Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії від 09.10.2018 помилку, а саме, в розділі ІІ. Дані про членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання, який не заповнено та про необхідність протягом 30 календарних днів виправити помилку. Роз`яснено, що у випадку невиправлення помилки протягом визначеного строку у призначенні житлової субсидії буде відмовлено.
Роз`яснення щодо неможливості призначення ОСОБА_1 субсидії без усунення помилок в заповненні декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії відповідно до п.13 Положення від 27.04.2018 в редакції постанови КМУ від 17.10.2018 №841, надавалось позивачеві і на засіданні районної комісії щодо розгляду конфліктних ситуацій, які виникають при призначенні допомог та субсидій Гусятинської РДА 26.10.2018.
ОСОБА_1 зазначає, що незаконною відмовою в призначенні житлової субсидії відповідачами йому завдано моральної шкоди. Крім того, моральна шкода полягає і в спричиненні йому моральних страждань, оскільки він вимушений був витрачати час і зусилля, в тому числі звертатись в суд, що порушило його життєві зв`язки. З вини відповідачів без відома дочки і сина вніс їх персональні дані в декларацію, чим порушив їх конституційні права, через що між ними склались неприязні відносини. Порушено 10-ти денний строк для прийняття рішення щодо призначення субсидії відповідачем.
Загальні підстави відповідальності за завдану моральну шкоду, передбачені статтею 1167 ЦК України, відповідно до якої моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями або бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у п.3 своєї постанови "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" від 31.03.1995 року № 4 (з наступними доповненнями та змінами), під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.
Цивільно-правова відповідальність за заподіяння моральної шкоди включає чотири елементи: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.
Частиною 3 статті 12 , ч.1 ст.81 ЦПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Частиною 1 ст.76 ЦПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Рішення суду першої інстанції про відмову у позові мотивовано тим, що позивачем не доведено і судом не встановлено заподіяння відповідачами моральної шкоди позивачу.
Колегія суддів погоджується із даним висновком як таким, що відповідає вимогам закону та обставинам справи.
Твердження апеляційної скарги про незаконність оскаржуваного рішення суду першої інстанції не можуть бути прийняті апеляційним судом, оскільки ОСОБА_1 не доведено ні у суді першої інстанції, ні в апеляційному суді наявності передбачених законом підстав цивільно-правової відповідальності відповідачів за заподіяння моральної шкоди, зокрема, не доведено належними та допустимими доказами незаконності дій відповідачів та порушення ними прав позивача при прийнятті рішення про відмову у призначенні субсидії, котре є чинним і оскаржене в установленому порядку не було.
З вищенаведених підстав колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги про порушення відповідачами вимог Закону України "Про сільськогосподарський перепис" від 23.09.2008 року №575-УІ та вимог п.9 абзацу 5; п.п.9 абзацу 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995, в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 841 від 17.10.2018 ; п.1 ч.2 ст.3 Сімейного Кодексу України про порядок призначення житлових субсидій; Рішення Конституційного Суду України від 03.06.1999 р. №5-рп 99.
Доводи ОСОБА_1 , що судом не оцінено матеріальний стан його дочки та сина, котрі не мають можливості допомагати йому в оплаті комунальних послуг, не заслуговують на увагу колегії суддів, оскільки не стосуються предмета доказування.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін та інші проти України», (CASE OF SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE), рішення від 10 лютого 2010 року).
Відповідно до ст.375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду без змін.
Керуючись ст.ст. 374, 375, 381-384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Гусятинського районного суду Тернопільської області від 28 лютого 2019 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене 20 травня 2019 року.
Головуючий Дикун С.І.
Судді: Парандюк Т.С.
Сташків Б.І.